با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

Screaming Frog چیست؟ {ابزار همه فن حریف سئوکارها}

اپول اسدی
اپول اسدی
08:28، 1401/07/02
Screaming Frog چیست؟ {ابزار همه فن حریف سئوکارها}
1 رای    میانگین 4.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

Screaming Frog چیست؟ {ابزار همه فن حریف سئوکارها}


آیا سئو چک لیست دارد؟ چه ابزارهایی برای چک‌ کردن سئو سایت وجود دارد؟ Screaming Frog یا قورباغه جیغ‌جیغو ابزاری است که با استفاده از آن می‌توانید دستی به سر و گوش سئوی سایت خود بکشید. اما این برنامه چه اطلاعاتی بهتان می‌دهد؟ چطور می‌توانید از آن استفاده کنید؟ اصلاً مزایای Screaming Frog چیست؟ با منتوریکس همراه باشید تا سیر تا پیاز این ابزار فوق‌العاده کاربردی سئو را برایتان بگوییم.

Screaming Frog چیست؟

قورباغه جیغ‌جیغو یا همان Screaming Frog، اپلیکیشن جمع‌وجوری است که می‌توانید روی ویندوز، مک یا لینوکس نصب کنید. این اپلیکیشن در لینک‌ها، تصاویر، کد CSS و... وبسایت می‌خزد و بهتان می‌گوید وقتی موتورهای جست‌وجوگر شروع به خزیدن در سایت می‌کنند به چه چیزی بر می‌خورند. این اطلاعات به شما کمک می‌کند که سایت را از منظر سئو تحلیل و بررسی کنید. جدا از همه چیز باعث می‌شود که حسابی در وقت صرفه‌جویی کنید. چون تجزیه‌وتحلیل دستی هر صفحه از سایت می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

دانلود ویدیو از آپاراتاسکریمینگ فراگ چیست؟

مزایای Screaming Frog

استفاده از این ابزار مثل آب خوردن است. یک سری جدول در اختیار شما قرار می‌دهد که بنابر سلیقه و نیاز خود می‌توانید آن‌ها را تنظیم کنید. مهم‌ترین مزایای قورباغه جیغ‌جیغو:

۱-یوزر فرندلی بودن

۲- رابط کاربری واضح

۳- امکانات کاربردی مثل: امکان تولید نقشه سایت، شناسایی لینک‌های نامعتبر، ایندکس‌کردن وبسایت‌های قوی در جاوااسکریپت و...

در ادامه مقاله قدم به قدم یاد خواهیم داد تا چطور از این ابزار مفید و کاربردی استفاده کنید.

منتوریکس در ارائه خدمات سئو و بهینه سازی وبسایت، از ابزارهایی نظیر اسکریمینگ فراگ را برای بهبود عملکرد سایت شما، استفاده می کند. 

آموزش اسکریمینگ فراگ

نحوه دانلود و نصب برنامه

قبل از هر چیزی اپلیکیشن را متناسب با نوع سیستم عامل خود از لینک زیر دانلود کنید:

www.screamingfrog.co.uk/seo-spider

اپلیکیشن دو نسخه پولی و رایگان دارد. اگر از نسخه پولی استفاده کنید، می‌توانید اطلاعات بیشتری دریافت کنید. نسخه رایگان ۲ ایراد اساسی دارد. اول از همه، کاملاً همه دیتاها را در اختیارتان قرار نمی‌دهد. یعنی؛ تنها بخشی از اطلاعات را نشان می‌دهد. ایراد دوم این است که بیش از ۵۰۰ URL را نمی‌توانید تحلیل کنید. پس پیشنهاد می‌کنیم که ۱۴۹ پوند هزینه کنید و نسخه پولی آن را تهیه کنید تا از همه امکانات اپلیکیشن بهره‌مند شوید یا نسخه کرک شده استفاده کنید.

چطور با Screaming Frog کار کنیم؟

اپلیکیشن را نصب کردید؟ برویم سراغ بررسی امکانات این قورباغه جیغ‌جیغو. آماده خزیدن در سایت هستید؟ می‌توانید دامنه سایت خود را قدم به قدم با ما در Screaming Frog بررسی کنید.

اول از همه URL را در بخشی که نوشته Enter url to spider وارد کنید و روی Start  کلیک کنید. اگر می‌خواهید در زیردامنه‌های بیشتری بخزید. باید تیک گزینه Crawl All Subdomains در بخش Configuration > Spider را بزنید.

با توجه به اندازه سایت شما، پروسه خزیدن چند دقیقه طول می‌کشد. روی progress bar در گوشه بالا سمت راست کلیک کنید تا بفهمید چه زمانی تمام می‌شود. بعد از آن می‌توان نتیجه را تحلیل کنید.

آموزش اسکریمینگ فراگ 2

بررسی کدهای پاسخ (Response Codes)

با بررسی کدهای وضعیت HTTP که زیر زبانه « Response Codes» قرار دارند شروع می‌کنیم. مهم‌ترین کدهای وضعیت HTTP عبارتند از:

۲۰۰: خوب

۳۰۱: تغییر مسیر دائمی

۳۰۲: تغییر مسیر موقت

۴۰۴: پیدا نشد

۵۰۰: خطای سرور

۵۰۳: غیر قابل دسترسی

با بررسی همه تغییر مسیرها (کد ۳۰۱ و ۳۰۲) شروع کنید و ببینید از نسخه صحیح استفاده کرده‌اید یا نه. حواستان باشد که کد ۳۰۱ به معنای تغییر مسیر دائمی است و صفحه جدید را باز می‌کند. در مورد کد ۳۰۲ این مسئله صادق نیست. سپس نگاهی به خطای ۴۰۴ بیندازید. این خطا وقتی نشان داده می‌شوید که می‌خواهید وارد صفحه‌ای شوید که به دلیل تغییر نام یا حذف بدون تغییر مسیر به URL جدید، دیگر وجود ندارد. با اعمال کد ۳۰۱ این خطاها را برطرف کنید.

در این صفحه می‌توانید لینک‌های داخلی خراب یا همان لینک شکسته را هم پیدا کنید. روی URLای با کد وضعیت 4xx یا 5xx کلیک کنید و به زبانه لینک‌های داخلی موجود در پنجره نگاهی بیندازید. اینجا می‌توانید فهرستی از همه صفحاتی که به URL خراب لینک می‌شوند، پیدا کنید.

بررسی URLها

همیشه در آموزش‌های آژانس دیجیتال مارکتینگ و سئو منتوریکس بر اهمیت ساختار یک URL خوب تاکید داشته‌ایم. با استفاده از Screaming Frog می‌توانید همه URL‌های یک سایت را بررسی کنید.

با چک کردن طول هر URL شروع می‌کنیم. خوب توجه کنید و ببینید که می‌توانید لینک‌های طولانی را پیدا کنید یا نه. یادتان نرود که یک URL خوب کوتاه (ترجیحاً ۴ تا ۵ کلمه) و توصیفی است. در ادامه دنبال کاراکترهای ازکی (ASCII)، حروف بزرگ، تکراری و... در آدرس باشید. این عناصر می‌توانند مشکلات نمایه‌سازی ایجاد کنند و بهتر است در اسرع وقت آن‌ها را رفع و رجوع کنید.

بررسی سئو تکنیکال در اسکریمینگ فراگ

عنوان صفحه

اکنون برویم سراغ بحث شیرین عنوان صفحه. هر صفحه باید یک عنوان منحصربه‌فرد داشته باشد و مهم‌ترین کلمه‌کلیدی صفحه باید در ابتدای عنوان به کار برود. اگر در صفحات سایت خود به طور مرتب از یک عنوان استفاده می‌کنید باید هر چه سریع‌تر آن را درست کنید. شنیده‌اید که می‌گویند طول عنوان نباید طولانی‌تر از ۶۰ کاراکتر باشد؟ در عین حال که هنوز معیار مفیدی است، باید عرض هر ستون را یک پیکسل در نظر بگیریم. همانطور که از نامش پیداست، گوگل طول عناوین شما را به جای کاراکتر با پیکسل اندازه‌گیری می‌کند. جالب است بدانید که گوگل عناوین طولانی‌تر از ۵۱۲ پیکسل را کوتاه می‌کند. از طرفی حروف خاص و اعداد فضای بیشتری نسبت به سایرین اشغال می‌کنند. بنابراین عنوان کوتاه‌تر از ۶۰ کاراکتر هم ممکن است خیلی طولانی باشد.

توضیحات متا

توضیحات متا، در صفحات نتایج جست‌وجو زیر عنوان صفحه قرار می‌گیرند. همانطور که می‌دانید توضیحات متا را باید زیر ۱۶۰ کاراکتر نگهدارید. توضیحات طولانی‌تر به طور خودکار، کوتاه می‌شوند. اگر در بخش meta description 1 در ابزار قورباغه جیغ‌جیغو چیزی مشاهده نکردید به معنای این است که باید توضیحات متای منحصربه‌فردی برای آن صفحه بنویسید تا بیشتر دیده شوید.

اپلیکیشن Screaming Frog یک ویژگی جدید و مفید دارد که به شما امکان شبیه‌سازی و تجزیه‌وتحلیل یک اسنیپت فیچر را می‌دهد. روی یک URL کلیک کرده و SERP snippet را از زبانه پایین صفحه انتخاب کنید. عنوان و توضیحات متا را تغییر دهید و ببینید که در دسکتاپ، تلفن هوشمند و تبلت چطور به نظر می‌رسد.

تصاویر

سرعت صفحه سایت، نه فقط برای کاربران موبایل بلکه برای موتورهای جست‌وجوگر هم بسیار اهمیت دارد. گوگل اعلام کرده که هنگام رتبه‌بندی صفحات وب، سرعت صفحه را هم در نظر می‌گیرد. یکی از مواردی که می‌تواند باعث کاهش سرعت صفحه شود، تصاویر است. تصاویر با وضوح بالا، می‌توانند پهنای باند زیادی را اشغال کنند. به همین دلیل بهتر است آن‌ها را زیر ۱۰۰ کیلوبابت نگهدارید. آلت تصاویر را هم فراموش نکنید. هر تصویر باید ALT منحصربه‌فرد و توصیفی داشته باشد.

می‌توانید سرعت هر صفحه را در زبانه کدهای پاسخ زیر گزینه response time، مشاهده کنید.

تحلیل سئو با اسکریمینگ فراگ

دستورات و رهنمود‌ها (Directives)

در زبانه دستورات (Directives) می‌توانید اطلاعات مربوط به تگ‌های ربات متا، لینک‌های ابتدایی و یادداشت‌های rel=next/prev را ببینید. می‌توانید برای مشاهده سریع همه صفحات با نوع خاصی از دستورالعمل‌ها، از یکی از فیلترها استفاده کنید.

نقشه سایت (XML)

از Screaming Frog می‌توانید برای ایجاد نقشه سایت استفاده کنید. موتورهای جست‌وجو این نوع نقشه سایت را برای بررسی مجدد مرتبط بودن محتوا، به کار می‌گیرند. این نقشه راهی است که به موتورهای جست‌وجوگر کمک می‌کند سایت شما را بخزند. این گزینه را می‌توانید در بخش بالایی ابزار، زیر Sitemaps > Create XML Sitemap پیدا کنید. پس از ایجاد فایل، می‌توانید به صورت دستی اولویت‌بندی و صفحات را مرتب کنید.

بیشتر بخوانید: دیجیتال مارکتینگ چیست؟

با کمک قورباغه جیغ‌جیغو زیروبم سایت را در بیاورید

همانطور که مشاهده کردید با استفاده از Screaming Frog می‌توانید عناصر متعدد سایت از جمله عنوان صفحه، توضیحات متا، ساختار URL، کدهای پاسخ، تصاویر و... را بررسی کنید. قورباغه جیغ‌جیغو ابزار فوق‌العاده‌ای است که به شما امکان بهینه‌سازی سایت و بهبود عملکرد در صفحه نتایج جست‌وجو را می‌دهد. علاوه‌بر این، یک جورهایی رایگان است و تا وقتی دستتان گرم شود می‌توانید بدون پرداخت یک ریال از آن استفاده کنید.

اگر برای کسب‌وکارتان به مشاوره دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید، با ما تماس بگیرید.

اپول اسدی
اپول اسدی

اپول از اون مَلغمه‌های عجیب و غریبه. اسمِ عجیب و علایق عجیبی که به راحتی رویش نمی‌شه به دیگران بگه. ضمنا اپول مبتلا به سندروم "دل بی‌قرار داریم ما" هم هست. یعنی چند زبان بلده، چند تا ساز می‌زنه و چند تا رشته هم خونده. با این حال وقتی درباره معماری و رقصِ معاصر حرف می‌زنه، مثل طرفداران دو آتیشه ملوان انزلی رگ غیرتش به جوش می‌آد...

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
مجید عابد
1402/05/28
سلامنرم افزار خیلی خوبی بود ممنونمخصوصا قسمت sitemap اش خیلی برای سی ام اس های قدیمی که امکانات کمی دارن کار راه میندازه.
پاسخ...
تیم منتوریکس
1402/06/13
سلام دوست عزیز
ممنون از همراهی خوبتون
ربیعی
1401/11/12
سلام..این نرم افزار اطلاعاتی از لینکهای خارجی نمیده؟
پاسخ...
سحر محمدی
1402/03/02
همراه گرامی سلام
خیر با اسکرمینگ فراگ نمی‌تونید لینک‌های خارجی رو چک کنید اما اطلاعات ارزشمندی از سئو داخلی و تکنیکال در اختیارتون قرار می‌ده.
سوسن امان الهی
1401/10/22
سلام وقتتون بخیرمن دانشجوی دیجیتال مارکتینگ هستم این ترم یه پروژه آنالیز یک سایت با برنامه قورباغه جیغ جیغو دارم شما انجام میدین با قبول هزینه؟
پاسخ...
علی
1401/09/06
سلام وقتتون بخیرببخشید از کدوم قسمت میتونیم انتخاب کنیم که فقط یک بخش و تب از اطلاعات یک سایت برامون آنالیز بشه؟مثلا من میخواستم یک سایت خبرگزاری بزرگ رو آنالیز کنم و بخاطر حجم و تعداد زیاد صفحات بیش از یک روز طول کشید و من میخوام فقط لینک های خروجی سایت(تب extrenal) رو دربیارم و خروجی بگیرم...
پاسخ...
ناشناس
1402/03/02
دوست عزیز
برای اینکه تنها یک بخش مشخصی از سایت رو کرال کنید در منوی اسکرمینگ فراگ روی configuration کلیک کنید و سپس بین گزینه‌ها Include را انتخاب کنید. در مرحله‌ی بعد URL بخش مورد نظر رو در باکس جستجو وارد کنید. برای مثال اگر تنها نیاز به آنالیز مطالب بخش بلاگ دارید، آدرس زیر را برای کرال در باکس وارد کنید:
/https://www.yourdomain.com/blog
مینا
1400/10/12
شما آموزش خصوصی برای screaming frog هم دارید؟
پاسخ...
شیما تیموری
1400/10/13
در حال حاضر نه...
ببب
1400/09/29
هر کسی بخواد سئو یاد بگیره باید با اسکریمینگ فراگ کار کنه؟
پاسخ...
نهال ظاهری
1400/09/29
نه لزوما، این ابزار یکی از ابزارهاییه که به کمک سئو کارها میاد. در واقع برای تعمیق اطلاعات سئویی خوبه که کار کردن باهاش رو یاد بگیرید.
نازنین
1400/09/22
فرق این با سرچ کنسول در چیه؟ن اول کارم و هنوز گیجم
پاسخ...
نهال ظاهری
1400/09/22
سلام نازنین، سرچ کنسول ابزار رسمی گوگل برای تحلیل سایته و اطلاعات دقیق‌تری از سایت به شما ارائه می‌ده، همچنین امکان بررسی رتبه‌ی کیووردها و تمیزان کلیک و ایمپرشن هم در سرچ کنسول قابل مشاهده است، اما اسکریمینگ فراگ فقط یک ابزار تحلیلی برای بررسی وضعیت سئوی تکنیکال، آن-پیج و آف-پیج سایته و توانایی تحلیل کیووردها و صفحات سایت و ترافیک ووردی رو نداره.
فرزین
1400/08/29
ممنون از ویدیوی آموزشیتون
پاسخ...
شیما تیموری
1400/08/29
خواهش می‌کنیم. خوشحالیم دوست داشتین
هاگزی
1400/08/26
خیلی کاربردی بود ممنلونمم
پاسخ...
شیما تیموری
1400/08/29
خواهش می‌کنیم...
چه اسم خوبی:دی
سیما
1400/08/26
اسکرینینگ فراگ برای تولید محتوا خوتبه؟ کمک میکنه؟
پاسخ...
شیما تیموری
1400/08/29
اسکریمینگ فراگ برای سئو به شما کمک میکنه، استفاده مستقیمی برای تولید محتوا نداره. سئو که خوب بشه، محتواتون هم دیده میشه
زهره
1400/08/23
آموزشتون میتونس بهترم باشه یه جاهاییشو اسکیپ کردین
پاسخ...
شیما تیموری
1400/08/23
زهره عزیز، سلام
ممنون که نظرتو گفتی. این آموزش برای افرادی هست که با اسکریمینگ فراگ آشنایی ندارند با این حال در آموزش‌های بعدی مطالب بیشتری بهش اضافه خواهیم کرد
ولی موسوی
1400/08/22
من هرکاری میکنم نمیتونم گزارشو ذخیره کنم، گزینه شو نداره چرا
پاسخ...
نهال ظاهری
1400/08/22
سمت چپ بالا در کنار گزینه‌ی فیلتر، گزینه‌ی Export وجود دارد.
لیلا کیانی
1400/08/17
هزینه اش چقدره؟ سایت خرید بهم بگید
پاسخ...
نهال ظاهری
1400/08/22
هزینه‌ای ندارد و لایسنس اسکریمینگ فراگ رو می‌تونید با کمی جست‌وجو پیدا کنید.
لیلا کیانی
1400/08/16
چطوری نسخه پولی Screaming frog رو گیر بیارم؟ من کارت ویزا کارت ندارم که
پاسخ...
نهال ظاهری
1400/08/17
سلام، اطلاعات کرکش در سایت‌های مختلف هست (به لطف نبود قانون کپی رایت در ایران!)
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "VideoObject", "name": "Screaming Frog چیست و چه کاربردی در سئو دارد؟ بسازیم؟آموزش ویدئویی", "description": "آموزش اسکریمینگ فراگ؛ اسکریمینگ فراگ چیست؟ چطور با این ابزار سئو کار کنم؟ جواب سوالات، معرفی تمام بخش‌ها و آموزش Screming frog به صورت ویدیویی را اینجا ببینید.", "thumbnailUrl": "https://digitalmentorx.com/mi_news/show/1400/03/Big/392-496.png", "uploadDate": "2022-10-02", "duration": "PT2M19S", "contentUrl": "https://digitalmentorx.com/news.cfm?id=392" }