با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

گوگل دیتا استودیو چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

شیما تیموری
شیما تیموری
17:25، 1401/02/23
گوگل دیتا استودیو چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

گوگل دیتا استودیو چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟


دوره گزارش‌گیری سنتی با word، اکسل و پاورپوینت برای داده‌های گوگل آنالیتیکس و گوگل ادز گذشته؛ گزارش‌های خسته کننده، زمان‌بر و ساده‌ای که جذابیت بصری هم ندارند. اگر به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ در بخش‌های تبلیغات کلیکی و سئو سایت دنبال پلتفرم جذاب و راحتی برای ساخت گزارش می‌گردید، گوگل دیتا استودیو را پیشنهاد می‌کنیم. با هم ببینیم گوگل دیتا استودیو (Google Data Studio) چیست و به چه کاری می‌آید؟!

گوگل دیتا استودیو: از خوب‌های شرکت گوگل

باز هم پای شرکت گوگل در میان است. داده‌های ابزارهای آنلاین دیجیتال مارکتینگ مثل گوگل ادز (Google Ads)، گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) و سرچ کنسول یا وبمستر سابق (Google search console) اهمیت فوق‌العاده‌ای برای کارشناسان دیجیتال مارکتینگ و مدیران بازاریابی و مشاوران دیجیتال مارکتینگ دارد. برای همین گزارش‌گیری از آن‌ها کار بسیار مهمی است. از آنجایی که داده‌های این ابزارها و چند ابزار دیگر در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر هستند، گوگل تصمیم گرفت که پلتفرم گوگل دیتا استودیو (Google Data Studio) را راه‌اندازی کند.

گوگل دیتا استودیو دقیقا چکار می‌کند؟ به شما این امکان را می‌دهد که با اتصال ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به آن، در یک محیط واحد بتوانید گزارش‌های زیبا و موثر درست کنید. بدون اینکه زمان زیادی صرف کنید و خسته شوید.

گوگل دیتا استودیودر گوگل دیتا استودیو می‌توانید از گزارش‌های آماده (Template) استفاده کنید.

گوگل دیتا استودیو (Google Data Studio) محیطی مبتنی بر فضای ابری است و لازم به دانلود برنامه (Software) ندارد. مثل گوگل آنالیتیکس و گوگل ادز که باید آدرس اینترنتی‌شان را وارد کنید، برای ورود به گوگل دیتا استودیو هم باید این کار را انجام دهید. می‌توانید به 370 connector متصل شوید که 19 تایش برای محصولات گوگل است مثل گوگل ادز، گوگل آنالیتیکس، سرچ کنسول، گوگل شیت، یوتیوب و 351 تا هم برای ابزارهایی است که با گوگل قرارداد همکاری بسته‌اند. ابزارهایی مثل adroll (برای تبلیغات کلیکی)، Ahrefs، ninja (اتصال داده‌های فیسبوک و اینستاگرام) و....

با اتصال این ابزارها به گوگل دیتا استودیو می‌توانید اطلاعات را یکجا ببینید، شخصی‌سازی کنید، از جلوه‌های بصری استفاده کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید.

مثلا صاحب یک فروشگاه موبایل آنلاین، کمپین تبلیغ در گوگل ادز برای گوشی‌های شیائومی راه انداخته. حالا می‌خواهد که داده‌های گوگل ادز و گوگل آنالیتیکس را یکجا ببیند و هر روز آن‌ها را بررسی کند. اگر با گوگل ادز یا با گوگل آنالیتیکس کار کرده باشید، مطمئنا خواهید گفت که دیدن گزارش‌های این دو ابزار که کاری ندارد. فقط کافیست در بخش گزارش (report) Acquisition براساس source/medium داده‌های گوگل ادز را نسبت به داده‌های کلی به فروشگاه آنلاین ببینیم. بله این درست است اما گوگل دیتا استودیو، کار را خیلی ساده‌تر می‌کند.
شما با ساخت یک صفحه گزارش در گوگل دیتا استودیو که گوگل ادز و گوگل آنالیتیکس را به آن وصل کرده‌اید، می‌توانید خیلی راحت‌تر و در کمتر از 5 دقیقه، تمامی داده‌های جدید را ببینید.

گزارش گوگل دیتا استودیوگزارش گوگل دیتا استودیو برای صفحات پربازدید و با تکیه بر داده‌های گوگل آنالیتیکس

در اواسط سال 2016 میلادی گوگل دیتا استودیو (Google Data Studio) به صورت رایگان برای تعداد محدودی عرضه شد تا به استفاده کنندگان محصولاتش نشان دهد که چقدر برایشان اهمیت قائل است. دو سال بعد هم استفاده از آن را برای عموم آزاد کرد. برای همین شما هم همین الان می‌توانید وارد محیط آن شوید.

استفاده از گوگل دیتا استودیو چه مزیت‌هایی دارد؟

حالا که با کاربرد گوگل دیتا استودیو آشنا شدید، بیایید کمی راجع به مزیت‌های استفاده از آن هم بگوییم.

1- استفاده از Google data studio رایگان است: مقاومت در برابر چنین ویژگی واقعا کار سختی است. مگر نه؟

2- به بیشتر ابزارها و منابع اطلاعاتی متصل می‌شود: یوتیوب، اینستاگرام، BigQuery، لینکدین، فیسبوک و کلی ابزار دیگر. فقط باید برای اتصال و استفاده سایر ابزارها و منابعی که زیر مجموعه گوگل نیستند، هزینه‌ی اشتراکی پرداخت کنید که آنقدر بالا نیست و به صرفه است. در کل، به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ که استفاده از ابزارهای تحلیل داده و گزارش‌گیری گوگل از اوجب واجبات است، گوگل دیتا استودیو بهترین گزینه خواهد بود.

گوگل دیتا استودیو لیستی از ابزارهای گوگل که می‌توانید به گوگل دیتا استودیو متصل کنید.

گوگل دیتا استودیولیستی از سایر ابزارهای طرف قرارداد با گوگل که می‌توانید در گوگل دیتا استودیو اطلاعاتشان را وارد کنید.

3- استفاده از آن به شدت راحت است و قابلیت شخصی‌سازی دارد: گوگل دیتا استودیو گزارش‌های آماده (Template) دارد اما اگر بخواهید اطلاعات دیگری هم به گزارش‌ها اضافه کنید، می‌توانید از قابلیت Customize آن استفاده کنید.

4- داده‌ها لحظه‌ای مخابره می‌شوند: با اتصال یک ابزار آنلاین به گوگل دیتا استودیو، تمامی داده‌ها در لحظه به دیتا استودیو مخابره می‌شوند.

5- صرفه‌جویی در زمان، هزینه و امکان دسترسی برای همگان دارد: با توجه به فضای گوگل دیتا استودیو و آسانی استفاده از آن، دیگر لازم نیست که افرادی را برای تهیه گزارش استخدام کنید یا کارشناسان دیجیتال مارکتینگ مجبور شوند که زمان زیادی برای گزارش گیری صرف کنند. کافیست گزارش آماده‌ای بسازید و هربار از آن استفاده کنید.

6- مبتنی بر فضای ابری است و مدیریت راحتی دارد: نسبت به سایر ابزارهای گزارشی مثل Power BI و Tableau، گوگل دیتا استودیو به گونه‌ای طراحی شده که کاربرانش به سختی نیفتند. اگر هم دقت کنید، سایر ابزارهای گوگل چنین ویژگی را دارند. از طرف دیگر به خاطر اینکه مبتنی بر فضای ابری (cloud-based) است، در هر زمان و هرکجایی به آن دسترسی دارید؛ البته تا زمانی که اینترنت در دسترس شما باشد. برای کار با آن هم نیاز به صغری و کبری چیدن و ساخت حساب کاربری و دانلود نرم‌افزار ندارید. همه چیز با یک Gmail حل می‌شود.

7- اشتراک‌گذاری و ارسال گزارش خیلی ساده است: در گوگل دیتا استودیو می‌توانید به راحتی گزارش‌ها را تنها از طریق gmail دیگران یا url آن با دیگران به اشتراک بگذارید. حتی می‌توانید تعیین کنید که گزارش‌ها در قالب ایمیل و در بازه زمانی مشخص به افراد ارسال شود.

جهت دریافت خدمات سئو و بهینه سازی وبسایت، با منتوریکس در ارتباط باشید.

چه کسانی باید از گوگل دیتا استودیو استفاده کنند؟

چند گروه از افراد می‌توانند از گوگل دیتا استودیو استفاده کنند. به تناسب کسب و کاری که دارید یا در آن مشغول فعالیت هستید، ممکن است در دسته‌های زیر بگنجید. اگر شما در یکی از این دسته‌ها فعالیت می‌کنید، پس حتما کار با گوگل دیتا استودیو را باید یاد بگیرید:

1- کارشناس دیجیتال مارکتینگ هستید یا به عنوان کارآموز دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنید

با توجه به اهمیت فوق‌العاده‌ی داده (Data) در پروژه‌های دیجیتال مارکتینگ و ثبت آن‌ها در قالب گزارش‌های روشن و موثر، باید یاد بگیرید که چطور گزارش بگیرید. برای ساخت گزارش، چندین راه دارید که بیشترشان نیازمند وقت و تلاش زیاد هستند. مثلا می‌توانید داده‌ها را به گرافیستی بدهید تا برای‌تان گزارشی درست کند یا اینکه خودتان با پاورپوینت، اکسل یا word، گزارش بسازید. البته می‌توانید از قابلیت گزارش‌های آماده گوگل آنالیتیکس یا گوگل ادز هم استفاده کنید، اما امکاناتی که گوگل دیتا استودیو به شما می‌شود، فراتر از این‌هاست. از طرف دیگر، یادگیری گوگل دیتا استودیو به شما در پیدا کردن فرصت‌های شغلی بهتر کمک می‌کند. Google Data Studio مزیت شغلی شماست.

2- مشاوره بازاریابی دیجیتال هستید

برای اینکه بتوانید تمامی جوانب را بسنجید و نتایج تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های بازاریابی را به اطلاع مدیران شرکت و کسب و کارها بگذارید یا دیگر اعضای تیم را در جریان نتایج قرار دهید، استفاده از گزارش‌های دیتا استودیو کمکتان می‌کند. هم سریع می‌توانید گزارش بگیرید و هم امکان ویرایش آن‌ها را دارید.

3- مدیر کسب و کار آنلاین هستید

برای اینکه بدانید در مجموعه کسب و کارتان چه اتفاقی می‌افتد، حوصله کاغذبازی یا گزارش‌های متنوع تیم‌ دیجیتال مارکتینگ را ندارید، از آن‌ها بخواهید که اطلاعات تمامی ابزارها مثل گوگل ادز، گوگل آنالیتیکس و... را در قالب یک گزارش واحد در دیتا استودیو به شما بدهند.

4- کسب و کار آنلاین در شبکه‌های اجتماعی دارید

اگر صاحب صفحه کسب و کار خانگی در فیسبوک یا اینستاگرام هستید و می‌خواهید ببینید چندین نفر به صفحه شما آمدند، چه پست‌هایی را دیدند و چقدر میزان مشارکت داشته‌اید، از گوگل دیتا استودیو می‌توانید استفاده کنید. گوگل دیتا استودیو به اینستاگرام وصل می‌شود و داده‌های خوبی را به شما می‌دهد.

آیا شما با گوگل دیتا استودیو آشنایی داشتید؟ اگر نه، می‌خواهید که کار با آن را یاد بگیرید؟ برایمان بنویسید.

اگر دوست دارید یک دیجیتال مارکتر توانمند شوید به صفحه دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس سر بزنید. اگر هم وقتی برای آموزش ندارید و می‌خواهید کسب‌وکارتان را سامان بدهید از خدمات مشاوره دیجیتال مارکتینگ ما استفاده کنید.

شیما تیموری
شیما تیموری

شیما مدیر پرفورمنس مارکتینگ منتوریکس است. تخصص‌اش در گوگل ادز،  تبلیغات کلیکی و CRO، او را به استاد همه فن حریف این حوزه تبدیل کرده و دانش‌اش در حوزه دیجیتال مارکتینگ مثال‌زدنی‌ست.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف