با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

چطور در سایت وردپرسی تیبل آو کانتنت ایجاد کنیم؟

نیلوفر طالبی
نیلوفر طالبی
14:35، 1401/03/03
چطور در سایت وردپرسی تیبل آو کانتنت ایجاد کنیم؟
1 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

چطور در سایت وردپرسی تیبل آو کانتنت ایجاد کنیم؟


چرا باید تیبل آو کانتنت را در سایت خود قرار دهیم؟من که عاشق میان‌بُرهستم، شما چطور؟ فرض کنید با جست‌وجوی درست به مطلبی که می‌خواهید جواب سوالتان را پیدا کنید، رسیده‌اید؛ اما هرچه اسکرول می‌کنید به انتهای مطلب نمی‌رسید. گاهی هم می‌خواهید مستقیم بروید سر اصل مطلب و حوصله‌ی مقدمه و موخره ندارید. اینجاست که Table of content به کمکتان می‌آید.
یکی از مواردی که در اکثر مواقع برای محتواهای طولانی فراموش می‌شود، فهرست مطالب یا Table of content است. افزودن یک TOC نه تنها به خوانندگان شما این امکان را می‌دهد تا بخش مورد علاقه خود را به راحتی پیدا کنند، بلکه باعث می‌شود پست‌های بلاگ شما منظم‌تر به نظر بیایند و تجربه کاربری بهتری برای خوانندگان مطالب شما رقم بخورد.
در این مطلب، ما گزینه‌های مختلف برای ایجاد جدول وردپرسی محتوا (شامل پلاگین‌ها، کدهای کوتاه و HTML) را معرفی می‌کنیم، با منتوریکس همراه باشید.

چرا باید Table of content یا فهرست مطالب را در سایت وردپرس خود قرار دهم؟

شاید قرار دادن تیبل آو کانتنت برای پست وبلاگی کاری بیهوده به‌نظر برسد، اما تا حد بسیار زیادی می‌تواند به بهبود UX سایتتان کمک کند. بیشتر خوانندگان برای یافتن پاسخ مناسب به سوالات اختصاصی خود، به محتوای شما مراجعه می‌کنند. تیبل آو کانتنت، آن‌ها را قادر می‌سازد تا به‌جای اسکرول کردن و گشتن در صفحه‌ها، مستقیما به سمت محتوای مرتبط هدایت شوند.
علاوه بر این، تیبل آو کانتنت می‌تواند سئو سایت و سئو پست‌های شما را نیز بهبود ببخشد؛ این لینک‌های مفید، مکان مناسبی برای استفاده از کلمات کلیدی هستند که به نوبه‌ی خود عامل مهمی در رتبه‌بندی محسوب می‌شوند.
علاوه بر افزایش تراکم کلمات کلیدی، داشتن Table of content شانس شما را برای دریافت اسنیپت در گوگل افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع سئو وردپرس

اضافه کردن تیبل آو کانتنت با استفاده از پلاگین‌ها

پلاگین یا افزونه‌ها، یک راه عالی برای گسترش عملکرد شما در وردپرس هستند، راه حل‌های مختلفی برای اضافه کردن تیبل آو کانتنت ورد پرس به پست‌های سایت در دسترس است. پلاگین تیبل آو کانتنت موردعلاقه‌ی ما، Fixed TOC است؛ شما هم‌چنین می‌توانید از سایر پلاگین‌های همراه با آن مثل Q2W3 Fixed Widget برای بهینه‌سازی بیشتر تیبل آو کانتنت‌ها در سایت خود استفاده کنید.
نصب پلاگین بسیار ساده است، تمام کاری که باید بکنید در زیر آمده:

  •  به Plugins > Add New در داشبورد وردپرس بروید
  •  فایل plugin’s.zip را آپلود کرده یا از Plugin Directory نصب کنید

بعد از نصب و فعال شدن پلاگین، دسترسی کامل به طیف وسیعی از قابلیت‌های پلاگین برای شما در دسترس خواهد بود؛ به‌همین‌خاطر، پروسه براساس ابزار انتخابی شما متفاوت خواهد بود.
به‌طور مثال، در این‌جا نحوه‌ی ایجاد تیبل آو کانتنت پس از نصب Fixed TOC آمده است:

  •  به Settings > Fixed TOC بروید
  • در تب General، انتخاب کنید که در کدام نوع پست می‌خواهید تیبل آو کانتنت را ایجاد کنید و در کجا قرار دهید
  •  در تب Color طرح رنگی دلخواه را برای تیبل آو کانتنت انتخاب کنید

این پلاگین به‌شکل خودکار یک TOC به هریک از پست‌های مربوطه اضافه می‌کند و از هدینگ‌های موجود برای ایجاد لینک‌های پرش استفاده می‌کند.

اضافه کردن تیبل آو کانتنت با استفاده از کدهای کوتاه شده یا Shortcodes

در کنار پلاگین‌های وردپرس، می‌توانید از shortcodes برای کنترل نحوه‌ی نمایش تیبل آو کانتنت استفاده کنید؛ این‌ها قطعات کدشده‌ی کوتاهی هستند که می‌توانید در ویرایشگر قرار دهید و به شما این امکان را می‌دهند که محتوای custom را در هر نقطه، نمایش دهید.
Shortcodes به شما کمک می‌کنند تا تیبل آو کانتنت را به پست‌ها، صفحات، سایدبار و ویجت‌ها اضافه کنید. به این شکل:

  • یک پلاگین تیبل آو کانتنت که از shortcodes استفاده می‌کند را دانلود کرده یا از یک پلاگین بدون shortcodes همراه با Shortcoder استفاده کنید.
  •  با استفاده از Shortcoder، shortcodes پیشنهادی توسط پلاگین را پیدا کنید
  •  Shortcodes را کپی کرده و در هر جایی از وردپرس Paste کنید (به‌طور مثال در یک پست بلاگ). Shortcoder، shortcodes فهرست را ارائه داد و افزودن آن به سایت را برای شما آسان می‌کند.

می‌توانید shortcodeها را به بالا، وسط یا پایین صفحات و پست‌ها یا حتی در ویجت ساید بار اضافه کنید.

چطور تیبل آو کانتنت بدون پلاگین در وردپرس ایجاد کنیم

درحالی‌که پلاگین‌ها ساده‌ترین راه برای ایجاد تیبل آو کانتنت در وردپرس هستند، می‌توانید آن‌ها را بدون پلاگین و به‌شکل دستی نیز اضافه کنید. دو روش برای این‌کار وجود دارد:

ایجاد تیبل آو کانتنت با استفاده از HTML

ایجاد یک تیبل آو کانتنت با کد، یک گزینه‌ی عالی برای هر شخصی است که به‌دنبال یک راه حل ساده برای سایت خود می‌گردد. برای انجام این کار، یک جدول در وردپرس وارد کرده و لینک‌های بوکمارک را به پیج‌های خاصی اضافه می‌کنید.
این‌کار یکی از ساده‌ترین گزینه‌های دستی است، شما می‌توانید رنگ‌ها، فونت‌ها و هدینگ‌های مختلف را به سلیقه‌ی خود درآورید؛ همه چیز به خلاقیت و میزان دانش شما از HTML برمی‌گردد.

استفاده از آرشیوها و قالب‌های صفحه‌ی لینک‌ها برای تیبل آو کانتنت

تیبل آو کانتنت‌ها نباید همیشه در پست‌ها و صفحات جداگانه قرار بگیرند، در عوض با استفاده از قالب‌های وردپرس، می‌توانید یک تیبل آو کانتنت اصلی ایجاد کنید. این طرح‌های صفحات هستند که شما را قادر می‌سازند، صفحات اختصاصی برای عناصر سایت مثل آرشیو یا لینک‌ها ایجاد کنید.
سپس این صفحات می‌توانند به‌عنوان تیبل آو کانتنت اصلی در وب‌سایت شما استفاده شده و کاربران را دقیقا به محتوایی که نیاز دارند هدایت کنند. به‌طور مثال صفحه‌ی آرشیو Leaving Work Behind را در نظر بگیرید:
الگوهای این صفحات در اکثر مواقع archives.php و links.php نام دارند (البته می‌توانید نام آن‌ها را تغییر دهید)، هم‌چنین با دانستن میزان کمی از دانش کدنویسی، قادر خواهید بود تم شخصی خود را ایجاد کنید.

انواع تیبل آو کانتنت‌ها

این‌که چه مدلی از تیبل آو کانتنت را انتخاب کنید، تاثیر به‌سزایی در افزایش بازدیدکنندگان UX شما دارد. با در نظر داشتن این نکته، بیایید نگاهی به دو مدل بسیار محبوب تیبل آو کانتنت در وردپرس بیاندازیم:

تیبل آو کانتنت شناور

تیبل آو کانتنت شناور، یک ویجت است که در کنار صفحه فیکس شده و اجرای آن به دو مرحله نیاز دارد. ابتدا یک تیبل آو کانتنت در وردپرس ایجاد کنید و سپس آن‌ را به‌عنوان ویجت به وب‌سایت وردپرس خود اضافه کنید (با کمک یکی از روش‌های قبلی).
بعد از انجام این کار، می‌توانید از پلاگین Q2W3 Fixed Widget plugin استفاده کرده تا ویجت تیبل آو کانتنت را در کنار صفحه نگه‌دارید. با نصب این پلاگین، به قسمت ویجت‌های سایت رفته، ویجت تیبل آو کانتنت را باز کرده و Fixed widget را فعال کنید:

آموزش ایجاد table of content

بعد از فعال شدن این گزینه، وقتی کاربر به سمت پایین اسکرول می‌کند؛ TOC دیگر از صفحه محو نمی‌شود. در عوض، همراه با محتوای صفحه اسکرول شده و در نتیجه همیشه حاضر و موجود است. این روش یک مدل پیش‌فرض است که توسط پلاگین Fixed TOC انجام شده است.

تیبل آو کانتنت سایدبار

مشابه تیبل آو کانتنت شناور، سایدبار در سمت راست یا چپ صفحه نمایش داده می‌شود. با این‌حال، به‌جای اسکرول‌شدن همراه با کاربر؛ سایدبار تیبل آو کانتنت در یک موقعیت ثابت، باقی می‌ماند.

آموزش ایجاد تیبل آو کانتنت در سایت ورد پرسی

ایجاد سایدبار در تیبل آو کانتنت بسیار آسان است. در صورت امکان یک ویجت TOC به ویجت سایدبار کناری اضافه کنید، بعد از این‌کار تیبل آو کانتنت وردپرس به‌شکل یک قسمت ثابت در سایدبار ظاهر می‌شود.برای پیگیری و انجام خدمات سئو سایت، آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس همراه شماست.

جمع‌بندی

باهم دیدیم که تیبل آو کانتنت چقدر برای افزایش بازدید وب‌سایت شما موثر بوده و نیز مخاطب‌تان را راضی و خوشحال می‌کند، پس همین حالا دست به کار شده و محتواهای طولانی خود را با این روش به‌روزرسانی کنید. مخاطبان منتظر چراغ سبز شما هستند!

نیلوفر طالبی
نیلوفر طالبی

نیلوفر عاشق نوشتن است، از 10 سال پیش وبلاگ می‌نوشته و حالا در قسمت تولید محتوا یارِ دوست داشتنی منتوریکس شده.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف