با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

چطور استراتژی اینستاگرام منتوریکس را تدوین کردیم؟ {تجربه تیم}

صدف صبوری
صدف صبوری
14:30، 1401/04/01
چطور استراتژی اینستاگرام منتوریکس را تدوین کردیم؟ {تجربه تیم}
1 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

چطور استراتژی اینستاگرام منتوریکس را تدوین کردیم؟ {تجربه تیم}


به گزارش Semrush، اینستاگرام با ۲.۹ میلیارد بازدید ماهانه، یکی از ۱۰ وب‌سایت پربازدید در سراسر جهان است و همین‌طور چهارمین پلتفرم پر استفاده! پس شما این امکان را دارید که چشم‌های زیادی را به صفحه خود خیره کنید. کافیست بدانید چطور؟ ادامه دهید تا باهم استراتژی دقیق محتوای اینستاگرام را بچینیم.

استراتژی محتوای اینستاگرام چیست؟

استراتژی به طور کلی به راه‌ها و روش‌های دقیق برنامه‌ریزی گفته می‌شود. حالا استراتژی محتوای اینستاگرام راه‌های بهبود محتوای منتشر شده در این پلتفرم،‌ از استوری گرفته تا پست ویدئویی و تک‌اسلایدی است. اینستاگرام با توجه به شهرت و کارکرد آسان آن به نظر به استراتژی خاصی نیاز ندارد. اما اشتباه نکنید! تعداد پست‌های شما،‌ قالب‌های پستی،‌ ویژگی‌های بصری،و... همگی در محبوبیت شما در بین افراد تاثیر دارند. 

تم کلی اینستاگرام منتوریکس

چرا اینستاگرام نیازمند استراتژی محتواست؟

شاید کسب و کار شما مستقیما از صفحه اینستاگرامتان تاثیر نگیرد یا به عبارتی روزی‌رسان شما اینستاگرامتان نباشد؛ اما این پایان ماجرا نیست. تمام رسانه‌های مجازی چنان به هم وصل شده‌اند که چه مستقیم و چه غیرمستقیم به آن‌ها نیازمند هستید. کافی است تمامی مشاغل را در نظر بگیرید تا متوجه حرفم شوید. مثلا همان‌طور که پزشک، مامور تنظیف، بانکدار و شرکت بیمه به هم وصلند، اینستاگرام، گوگل، یوتیوب، لینکدین و غیره چنان در هم تنیده‌اند که نادیده گرفتن هریک به ضرر خودتان است. پس بیایید حتی اگر قرار نیست اینستاگرام را به شکل مقصد نگاه کنیم، حداقل به شکل ابزاری برای رسیدن به مقصد در نظر بگیریم.

افراد از برندها انتظار دارند سبک و شخصیت قابل شناسایی در شبکه‌های اجتماعی مختلف داشته باشند. یک استراتژی محتوای خوب نیازمند خلاقیت و زمان است. پس یک راهنمای دقیق از فرمت پست و استوری‌های خود بسازید و موارد زیر را در آن مشخص کنید:

  • پالت رنگی و کدهای هرکدام را ثبت کنید.
  • تراکم استفاده از رنگ‌ها در پروفایل خود را بنویسید.
  • قالب استوری تعیین کنید.
  • فونت مشخصی برای تیتر‌ها و متن‌ها (انگلیسی و فارسی) مشخص کنید.
  • محل قرارگیری تیتر،‌ متن داخل پست و عکس را مشخص کنید.

ما قبلا در پستی جداگانه از چند و چون طراحی پیج اینستاگرام منتوریکس گفته‌ایم. شیما تیموری (پرفورمنس مارکتر منتوریکس) داستان این طراحی و تجربه‌هایش را نوشته که پیشنهاد می‌کنم آن را بخوانید:

بیشتر بخوانید: آموزش طراحی پیج اینستاگرام منتوریکس با مثال

پالت رنگی اینستاگرام منتوریکس

13 نکته که در استراتژی محتوای اینستاگرام باید رعایت کنید

1. Big Picture یا تصویر کلی از فعالیت خود داشته باشید
قبل از شروع هر برنامه‌ریزی و استراتژی مشخص کنید دقیقا به چه عنوانی می‌خواهید شناخته شوید؟ چه کاری انجام می‌دهید و فعالیت اصلی شما چیست؟ چرا این فعالیت را انجام می‌دهید؟
حتی وقتی دارید برنامه‌های اینستاگرام را دانه به دانه می‌نویسید، سعی کنید این تصویر کلی را در بالای صفحه و بزرگ قرار دهید تا در حین برنامه‌ریزی از مسیر اصلی منحرف نشوید. داشتن تصویر کلی به شما کمک می‌کند تا بتوانید راحت‌تر استراتژی خود را شاخه‌بندی کنید.

مثلا ما می‌خواهیم در اینستاگرام به عنوانی صفحه‌ای آموزشی و ارائه‌دهنده خدمات برای دیجیتال مارکترها و مدیران کسب و کارها شناخته شویم.

۲. پرسونا بسازید
مثل هر محتوای دیگر، برای این‌که نتیجه دلخواه از محتوایی که تولید می کنید بگیرید، لازم دارید مخاطبان خود را براساس یک سری کدهای رفتاری دسته‌بندی کنید.
به عنوان مثال پرسوناهای هدف ما شامل دو دسته‌اند: اسم دسته اول را سایه‌ها (shadows) گذاشتیم و دیگری (talents) یا همان افراد با استعدادی که دنبال یادگیری هستند.

سایه‌ها در واقع کسانی هستند که برای صفحه ما معمولا لایک و کامنت نمی‌گذارند و هدفشان چیز دیگریست؛ یعنی پیدا کردن ارائه‌دهنده خدمات دیجیتال مارکتینگ یا افزایش دانش بازاریابی. 

انتخاب اسم پرسونا سلیقه‌ای‌ست اما دسته‌بندی پرسوناها و تیپ‌های رفتاری افراد باید براساس یک واقعیت در مخاطبان شما شکل بگیرد. این‌کار نیازمند بررسی دقیق و زیرذره‌بین قرار دادن مخاطبان شماست.

ما براساس نظرات در پست‌ها، دایرکت و بررسی فالوئرهای‌مان به چنین نتیجه‌ای رسیدیم. حتی با کمک استوری اینستاگرام از فالوئرهایمان پرسیدیم که در چه حوزه‌ای مشغول به کارند و چه موقعیت شغلی دارند.

بیشتربخوانید: چطور پرسونا بسازیم؟ {آموزش قدم به قدم}

۳. تعداد پست‌ها را مشخص کنید

اگر وارد اکانت اینستاگرامی شوید که آخرین پستش برای سه ماه پیش است،‌ همچنان آن را دنبال می‌کنید یا با خود فکر می‌کنید حتما فعالیتی در این پلتفرم ندارد و نمی‌تواند به شما کمکی کند و سراغ پیج دیگری می‌روید؟

بیش از 60 درصد از برندهای برتر بین المللی در حال حاضر در اینستاگرام هستند. این برندها به طور متوسط 4 بار در هفته پست می‌گذارند. ضرب المثل قدیمی را به خاطر دارید که «اگر نمی‌توانید آن‌ها را شکست دهید، به آن‌ها بپیوندید؟» این دقیقاً همان کاری است که باید انجام دهید. ممکن است شما کمی کمتر یا بیشتر پست کنید، اما در حدود این تعداد پست، برند شما را حفظ می‌کند.

مهمترین بخش داشتن یک اکانت موفق در اینستاگرام، پست کردن مداوم است.پست کردن گهگاهی باعث می‌شود سایر کاربران کمتر به پست‌های شما علاقه‌مند شوند یا نام شما را به کلی فراموش کنند. اگر هر از چند گاهی پست می‌کنید، فالوورهای شما خسته یا آزرده می‌شوند و باعث می‌شود فالوورهای شما ریزش کند. 
در نظر بگیرید چند پست در ماه برای صفحه و هدف شما مناسب است. می‌توانید آزمایش کنید. به عنوان مثال یک ماه ۸ پست منتشر کنید و ماه دیگر ۱۶ پست و ببینید از کدام نتیجه بهتری می‌گیرید. البته این موضوع را هم در نظر بگیرید که تهیه و انتشار محتوای اینستاگرام به پتانسیل تیم گرافیک و محتوای اینستاگرام هم بستگی دارد. اگر منابع محدودی دارید یا سایر بخش‌های دیجیتال مارکتینگتان اولویت بیشتری دارد، احتمالش هست که پست کمتری تولید کنید. مثلا ما در تیم آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس تصمیم گرفتیم سه پست در هفته منتشر کنیم.

۴. موضوع پست‌های خود را مشخص کنید
بعد از مشخص کردن تعداد پست، موضوعات پست را براساس خدماتتان تعیین کنید. از طرف دیگر، باید تعداد هر موضوع را هم در بیاورید. به عنوان مثال ما تصمیم گرفتیم ۱۲ پست در ماه منتشر کنیم و از این ۱۲ عدد،‌
۲ پست مارکتینگ،
۴ پست سئو،
۱ الی ۲ پست محتوا و
۴ پست پرفورمنس داشته باشیم.
هدف‌ها و تعداد پست‌ها باتوجه به کسب و کار و تصویر کلی شما می‌تواند متفاوت باشد.

۵. فرم تعیین کنید
قالب‌های پستی خود را مشخص کنید. ویدئوی کوتاه؟ ریلز؟‌ میم؟ پست‌های اسلایدی؟ یا تک اسلایدی؟ ببینید از کدام فرم‌ها می‌خواهید استفاد کنید و آن‌ها را یادداشت کنید. در حال حاضر اینستاگرام تمرکز بیشتری روی محتوای ویدئویی گذاشته. 

بیشتر بخوانید:‌ 18 نوع قالب محتوایی که بازاریابی محتوایی را به زانو درمی‌آورد

۶. تعداد پست‌ها را برای هر پرسونا را مشخص کنید
تعیین کنید که برای هر پرسونا چه تعداد پست لازم است؟ از این طریق می‌توانید، تعداد پست‌های ماهانه‌تان را بین تعداد پرسوناها تقسیم‌بندی کنید.

۷. قالب و محتوا برای هر پرسونا را ثبت کنید
مشخص کنید:

  •  برای هر پرسونا چه محتوایی لازم است تولید کنید؟
  •  این محتواها را در چه قالبی بهتر است بگنجانید؟

و بازهم تعداد تعیین کنید. مثلا اگر تعداد پست‌های شما برای یک پرسونا ۶ پست می‌باشد، این ۶ پست را باز به اعداد خردتری تقسیم کنید. مثلا ۲ پست ویدئویی، ۳ پست اسلایدی، ۱ پست تک اسلایدی.
۸. نکات را یادداشت کنید
تمام نکاتی که نیاز به بهبود و بررسی دوباره دارند را یادداشت کنید و چک لیست تهیه کنید. این‌طوری هم بعد از انجام هریک از کارها حس بهتری می‌گیرید،‌ هم اشراف بیشتری بر امور باقی‌مانده دارید؛ درنتیجه نظم بیشتری می‌گیرند.
تمامی مراحل بالا را می توانید برای استوری‌های اینستاگرام هم طی کنید و انتشار استوری‌های خود را هم هدفمند کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

9. روی موضوع خود تمرکز کنید
تصمیم بگیرید اینستاگرام شما روی چه پست‌هایی تمرکز کند. گاهی اوقات این واضح است. یک رستوران تصاویری از غذاهای خود منتشر می‌کند. یک برند لباس، لباس های خود را نشان می‌دهد. با این حال، برند شما ممکن است چنین هدف مشخصی نداشته باشد که ممکن است برایتان گیج‌کننده شود.

10. یک هشتگ مخصوص به خود ایجاد کنید

این یکی از عناصر غیربصری است که می‌توانید در برند اینستاگرام خود بگنجانید. افزودن هشتگ برند لزوماً به این معنی نیست که از نام شرکت خود به عنوان هشتگ استفاده کنید. ایجاد یک هشتگی که برند شما را مجسم کند و فالوورهای شما را تشویق می‌کند تا عکس‌های متناسب با همان تصویر را به اشتراک بگذارند. جایگاه برند خود را پیدا کنید و از آن برای الهام بخشیدن به هشتگ برند خود استفاده کنید.

11. از پست‌های اسلایدی استفاده کنید

از آلبوم عکس اسلایدی برای داستان‌گویی و استوری‌تلینگ استفاده کنید تا مقصود شما را شیرین‌تر و جذاب‌تر کند. اگر پیج تخصصی با محتواهای پیچیده هستید به این روش نیاز دارید چون هر کسی حوصله ندارد محتواهای طولانی و بدون کندی را مطالعه کند؛ پس از عناصر جذاب برای خواندنی شدن عکس‌های خود استفاده کنید.

12. با اینفلوئنسرها کار کنید
افراد تأثیرگذار در اینستاگرام را پیدا کنید که به برند شما مرتبط هستند. کار با یک اینفلوئنسر می تواند راهی عالی برای رشد برند شما و یافتن فالوورهای جدید باشد. بودجه خود برای تبلیغات اینفلوئنسری را مشخص کنید و بعد از آن یک اینفلوئنسر حرفه‌ای و مرتبط با هدف شما پیدا کنید. این کار می‌تواند اینگیجمنت پست‌ها و استوری‌های شما را بالا ببرد و فالوورهای شما زیاد شود.

13. پست‌های خود را طراحی کنید

فراموش نکنید که افراد با تصاویر آشناترند و هر چیز زیبایی می‌تواند مغز انسان را درگیر کند. با توجه به این‌که یکی از اهداف شما این است که کاربران اینستاگرام با دیدن تصویر شما از اسکرول کردن خودداری کنند و سپس با لایک کردن یا کامنت گذاشتن با آن درگیر شوند، هرچه عکس‌های شما سریعا قابل تشخیص باشند، وضعیت بهتری خواهید داشت.از برنامه‌های ویرایش عکس استفاده کنید تا پست‌های مخصوص به خودتان را بسازید. 

شیت تقویم محتوایی اینستاگرام {رایگان}

60 درصد از برندهای برتر در اینستاگرام از فیلتر یکسانی برای هر پست استفاده می‌کنند. استفاده مکرر از فیلترهای مشابه سبکی را ایجاد می‌کند که برای دنبال کنندگان شما قابل تشخیص خواهد بود.

 

بهترین اپ های رایگان عکسبهترین اپ‌های رایگان ادیت عکس

بیشتر بخوانید:‌ راهنمای تولید محتوا در اینستاگرام {هر آنچه باید بدانید}

کلام آخر

فراموش نکنید که استوری‌های یک صفحه می‌تواند نظر ۵۸ درصد از کاربران اینستاگرام را تغییر دهد. پس روی استوری‌ها در کنار پست کار کنید و اجازه ندهید استوری‌ها سوت و کور شوند. تمام نکات گفته شده بر اساس تجربه منتوریکس است و جلسات مداومی که برگزار شده. پس شما هم اگر ایده جدیدی دارید، برای ما بنویسید.

صدف صبوری
صدف صبوری

صدف کارشناس محتوا و شبکه‌های اجتماعی منتوریکس است. پیگیری و سرعت عمل بالایی دارد و دانش تصویرسازی‌اش در خلق تصاویر جذاب به او کمک می‌کند. تخصص‌اش مدیریت پروژه‌های مختلف محتوایی برای گرفتن بهترین نتیجه است؛ چه محتوای سایت باشد، چه شبکه‌های اجتماعی.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف