با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

core web vitals چیست؟ راهنمای 0 تا 100 کور وب ویتال

ساسان سلوتی
ساسان سلوتی
17:31، 1401/05/22
core web vitals چیست؟ راهنمای 0 تا 100 کور وب ویتال
4 رای    میانگین 4.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

core web vitals چیست؟ راهنمای 0 تا 100 کور وب ویتال


در آینده‌ای نزدیک Core Web Vitals یا هسته حیاتی وب بخش جدایی‌ناپذیر سئو سایت خواهد شد. سئوکاران از این به بعد به دو دسته کسانی که کوروب وایتال می‌دانند و نمی‌دانند تقسیم می‌شوند، از این رو بهتر است هر چه زودتر خود را با تغییرات فاکتورهای رتبه بندی گوگل در ماه June سال 2021 همگام کنید. در ادامه همراه ما در منتوریکس باشید تا ببینیم core web vitals چیست، چه معیارهایی دارد و چگونه می‌توان آن را بهینه کرد.

کور وب وایتال یا معیارهای حیاتی وب چیست؟

Core Web Vitals ابتکاری است برای ارائه راهنمایی یکپارچه برای سیگنال‌های باکیفیت که یک تجربه کاربری عالی در وب را اراده می‌دهند. معیارهای اصلی کوروب وایتال 3 معیار تاخیر ورودی اول (FID)، بزرگ‌ترین ترسیم محتوایی صفحه (LCP) و تغییر چیدمان تجمعی (CLS) می‌شود که هر کدام یک آستانه دارند که با تعیین آن می‌توانیم سایت خود را برای هسته حیاتی وب بهبود ببخشیم.

در زیر مجموعه‌ای از آموزش Core Web Vitals به صورت دسته بندی موضوعی آمده است. به وسیله این آموزش‌ها می‌توانید به راحتی بدانید کوروب وایتال چیست؟ و چرا باید سئو سایت خود را براساس Core Web Vitals بهبود ببخشیم. همچنین درباره موضوعاتی مانند Font web، جاوا اسکریپت، کدهای CSS، API، بهینه سازی ابعاد و سایز تصاویر و ویدیو و ابزارهای اندازه گیری Core Web Vitals و گزارش‌گیری به وسیله ابزارهای مختلف مانند CRUX، Lighthouse سرچ کنسول و... سخن می‌گوییم.

در زیر می‌توانید موضوعات را مشاهده کنید و مقالات مرتبط با هر یک را مطالعه کنید. همچنین در انتهای این مطلب می‌توانید کتاب جامع core web vitals که توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس تهیه شده است را دانلود کنید.

بیشتر بخوانید:

  1. دیجیتال مارکتینگ چیست؟
  2. سئو چیست؟

راهنمای جامع Core Web Vitals

کاربر، کاربر و باز هم کاربر. موتورهای جست‌وجو امروزه بسیار هوشمند شده‌اند، قبول دارید؟ از سیرِ الگوریتم‌های گوگل که بگذریم، می‌رسیم به سال 2021 که کاربر بیش از هر زمان دیگری برای موتورهای جست‌وجو به‌ویژه گوگل اهمیت پیدا کرده است. ماهیت Core web vitals برخلاف نامش، آنقدرها هم عجیب نیست، بلکه تمام هَم و غمش بهبود تجربه‌ای است که کاربر هنگام مواجه با سایت شما به دست می‌آورد.

معیارهای اندازه گیری Core Web Vitals

معیارهای اندازه‌گیری core web vitals فاکتورهایی هستند که از سمت موتورهای جست‌وجو در سایت‌تان بررسی می‌شوند و براساس عملکردی که در آن‌ها دارید، امتیاز کسب می‌کنید. این معیارها عبارتند از:

  • LCP (Largest Contentful Paint)
  • FID (First Input Delay)
  • CLS (Cumulative Layout Shift)

هر یک از این معیارها به ویژگی‌هایی اشاره دارد که کاربر در مواجهه با سایت شما آن را تجربه می‌کند. برای مثال زمان بارگزاری بزرگ‌ترین المان تصویری صفحه چقدر است؟ کاربر چقدر در اولین مواجهه با تاخیر مواجه می‌شود؟ (در این رابطه حتما مقاله تأثیر سرعت سایت بر سئو را مطالعه کنید). آیا چیدمان صفحه هنگام اسکرول کردن تغییر می‌کند یا به زبان خودمانی می‌پَرَد؟ (مشکل رایج سایت‌های خبری و محتوایی ایران!)

امتیازی که از این 3 معیار گرفته می‌شود، به صورت کلی، امتیاز core web vitals سایت شما را می‌سازد. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی مفصل با هریک از این معیارها، مطالب زیر را مطالعه کنید:

سنجش و اندازه‌گیری Core Web Vitals

حال که متوجه شدید Core Web Vitals چیست، بیایید نگاهی بیندازیم به بحث شیرین اندازه‌گیری! اگر با دنیای داده‌ها رابطه‌ی خوبی داشته باشید، حتما مشتاقید با روش‌های اندازه‌گیری معیارهای کور وب وایتال آشنا شوید. خبر خوب این است که بسیاری از ابزارهای سئویی موجود، توان سنجش این معیارها را دارند.

در ادامه لیستی از این ابزارها را معرفی کرده‌ایم، اما برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ابزارها، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی اختصاصی هر یک که در ادامه لینک آن‌ها گذاشته شده است را مطالعه کنید.

ابزارهای اندازه گیری WEB VITALS

ابزارهای اندازه‌گیری کور وب وایتال در یک نگاه

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، از ابزارهای متنوعی می‌توان برای اندازه گیری معیارهای حیاتی وب استفاده کرد. بعضی از مهم‌ترین این ابزارها عبارتند از:

  • Search Console: اگر سئوکار هستید، حتما می‌دانید سرج کنسول چیست و چه کاربردی دارد. سرچ کنسول قسمتی از گزارش‌های خود را به بررسی معیارهای کور وب وایتال اختصاص داده است. برای دیدن این بخش به قسمت Experiences بروید و تایتل core web vitals را انتخاب کنید.
  • Page Speed Insight: این ابزار سئویی محبوب هم قادر است گزارش کور وب وایتال را به تفکیک صفحات سایت ارئه دهد.
  • Lighthouse: با توجه به آپدیت‌های جدیدی که ابزار لایت هاوس داشته است، این ابزار هم می‌تواند گزارش خوبی از معیارهای اصلی کور وب به شما ارائه دهد.
  • CRUX: کراکس یا گزارش تجریه کاربری کروم از ابزارهای جدید و جذابی‌ست که با امکان اتصال به دیتا استودیو می‌تواند گزارش‌های خوانا و کاربردی را برای شما فراهم کند.

بهبود معیارهای Core Web Vitals

وضعیت گزارش‌های سایتتان خوب است یا نه؟ در هر صورت نگران نباشید، چون با کمک برنامه‌نویسان سایت، می‌توانید مشکلات core web vitals را به‌راحتی برطرف کنید. برای مثال مشکل CLS با تعیین Height و Width قابل حل شدن است، کافی‌ست لیست المان‌های صفحه که از این مشکل رنج می‌برند را از ابزارهای پیش‌تر معرفی شده به دست آورید و به تیم فنی جهت اقدامات لازم تحویل بدهید. در مقالات زیر به شکل مبسوط روش بهبود معیارهای کور وب وایتال توضیح داده شده است:

بهینه سازی تصاویر و ویدیو سایت

اگر مسئولیت سئو سایتی را برعهده داشتید، حتما می‌دانید عکس‌ها و ویدئوهای هر سایت می‌توانند تبدیل به بلای جان آن شوند! اگر عکس‌ها و ویدئوهای سایت را از نظر حجم بهینه نکنیم، بار زیادی بر دوش سرور سوار می‌کنیم که نتیجه‌ای جز کند شدن سایت و درنتیجه نارضایتی کاربر در پی نخواهد داشت. در مقالات زیر نحوه پیدا کردن عکس‌های پر حجم و روش بهینه کردن آن‌ها را توضیح داده‌ایم:

بهینه سازی Resource Delivery

شبکه‌های توزیع محتوا یا CDN نقش قابل توجهی در بهبود عمکرد سایت، کاهش بار ترافیکی سرور و در نتیجه سرعت سایت دارند. برای آشنایی بیشتر با نحوه‌ی عملکرد CDNها، مطلب زیر را بخوانید:

بهینه سازی منابع Third Party

حتما شما هم از یک یا چند اسکریپت شخص ثالث در وب‌سایتتان استفاده می‌کنید؛ کد امبد ویدئو، خدمات چت آنلاین، اسکریپت‌های گوگل آنالیتیکس، تگ منیجر و... تنها نمونه‌ای از اسکریپت‌های شخص ثالث هستند که می‌توانند روی سرعت سایت اثر بگذارند. ما در مقالات زیر به شما می‌گوییم چطور می‌توان این منابع را شناسایی و بهینه کرد.

بهینه سازی فونت وب Fontweb

وقتی بحث Performance سایت به میان می‌آید، نباید از نقش کلیدی فونت‌ها غافل شد. از آنجا که فونت‌ها منبعی اضافی دارند، اگر بهینه نشده باشند می‌توانند روی سرعت سایت اثر منفی بگذارند. در مقالات زیر با زیر و بمِ فونت‌های سایت و روش‌های بهینه کردن آن‌ها آشنا شوید:

بهینه سازی CSS و جاوا اسکریپت

با css و کدهای جاوا اسکریپتی بهینه نشده چه کنیم؟ اصلا چرا بهینه کردن این دو اهمیت دارد؟ اگرچه بحث در این زمینه کمی تخصصی و در حوزه‌ی استحفاظی برنامه‌نویسان است، اما بشما به عنوان سئوکار باید با ادبیات این حوزه آشنا باشید تا بتوانید درخواست خود را مطرح کنید. در مقالات زیر با چرایی و چگونگی بهینه‌سازی CSS و جاوا اسکریپت آشنا خواهید شد:

دانلود کتاب Core Web Vitals

دوست دارید همه‌ی مطالب آموزشی کور وب وایتال را یک‌جا داشته باشید؟ ما منتوریکسی‌ها تصمیم گرفتیم کتابچه‌ی آموزشی Core Web vitals را برای شما تدارک ببینیم تا مثل یک منبع همیشه در کنارتان باشد. برای دریافت کتاب، کافی‌ست روی لینک زیر کلیک کنید:

سخن آخر

در این مقاله، سعی کردیم به هرآنچه راجع به کور وب وایتال نیاز دارید اشاره کنیم. برای دریافت بهتر از این مقاله، توصیه می‌کنیم حتما ویدئوی آموزشی را ببینید و لینک مقالات تکمیلی را هم مطالعه کنید. اگر سوالی در این رابطه داشتید، حتما برایمان کامنت بگذارید، مشتاقانه آن‌ها را می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم. جهت دریافت خدمات سئو سایت، آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، همراه شماست.

ساسان سلوتی
ساسان سلوتی

ایدئولوژی اصلی ساسان اینه تا اونجایی که می‌تونه به کنجکاوی‌هاش پاسخ مثبت بده. برای همین، کارها و علایق جورواجوری رو دنبال می‌کنه؛ مثلاً: غواصی، دوچرخه‌سواری، یوگا، گیاه‌شناسی، عکاسی ماکرو و... تو کار هم همین طور بوده: از مدیر فروش بازاریابی تا منابع انسانی، دیجیتال مارکتینگ و تدریس...

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
امین ثریا
1401/07/02
ممنون بابت وقتی که صرف کردید و این مفهوم رو ارائه دادید خسته نباشید.برا من یکم گنگه ! برا مثال مورد دوم یعنی FID با مورد آخر LCP در تعامله دیگه ! یه دکمه رو فشار میدیم یه لودینگ نمایش داده میشه ، تسکها پشت پرده اجرا میشن و ریسپانس برمیگرده . اما مطمعنن چیزی فراتره امیدوارم درک عمیق تری از Core Web
پاسخ...
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف