با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

بک لینک چیست و چرا در سئو مهم است؟

شیما تیموری
شیما تیموری
17:53، 1401/04/25
بک لینک چیست و چرا در سئو مهم است؟
4 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

بک لینک چیست و چرا در سئو مهم است؟


«این همه از تاثیر بک لینک روی سئو گفتی، ولی من اصلا نمی‌دونم بک لینک چی هست؟» این از آن سوالات تکراری و همیشگی است که در بحث سئو همیشه مطرح می‌شود. صاحبان وبسایتی که می‌خواهند روی سئوی سایتشان کار کنند و کسب و کارهای آنلاینی که دنبال گرفتن رتبه در گوگل هستند، این سوال را خواهند پرسید. هرچه درباره بک لینک (Backlink) می‌خواهید بدانید در اینجا آورده شده: سئو چیست؟ بک لینک چیست؟ چطور بک لینک بسازیم و برای ساخت بک لینک به چه نکاتی توجه کنیم؟ بک لینک چه تاثیری در سئو دارد؟

بک لینک ها، مثل فونداسیون خانه برای سئو سایت عمل می‌کنند. بدون بک لینک، شانس زیادی برای رشد سئوی سایت نخواهید داشت و بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو اتفاق نمی‌افتد. بک لینک که نباشد، حضور در جمع رقیبان صفحه اول گوگل خیلی سخت و کند خواهد شد. با بک لینک شما می‌توانید امپراطوری آنلاین سایت‌تان را راه‌اندازی کنید و سری میان سرها درآورید.

بک لینک چیست؟

بک لینک (Backlink) که به لینک‌های ورودی (Inbound links, incoming links) و لینک‌های یک طرفه (One way links) هم معروفند، آن دسته از لینک‌هایی هستند که کاربران را از سایت A به صفحه‌ای از سایت B (یعنی سایت شما) می‌رسانند. مثلا سایت A، یک سایت گردشگری است که مطلبی درباره برنامه سفر یزد نوشته و در آن به یکی از مطالب سایت B که راجع به یزد است، لینک داده است.

بک لینک چیست؟ساختار کلی بک لینک

گوگل و بقیه‌ی موتورهای جستجو، بک لینک ها را در حکم امتیازی برای سایت B می‌دانند. چرا؟ چون اگر سایت B، سایت خوبی نبود و مطالب ارزشمندی نداشت، هیچوقت سایت A چنین کاری انجام نمی‌داد. بنابراین بک لینک ها تاثیر زیادی برای رتبه بندی سایت‌ها دارند.
مثلا نیما شفیع‌زاده در ویرگول از منتوریکس نام برده که همین به عنوان بک لینک به حساب می‌آید.

بک لینک ها نیروی حیاتی سئوی سایت هستند. ورود ترافیک به سایت از طریق بک لینک های معتبر و باکیفیت باید جزو مهم استراتژی سئویی شما باشد. هر بک لینکی لزوما به سئوی سایت شما کمک نمی‌کند. بنابراین در انتخاب سایت‌ها برای گرفتن بک لینک باید دقت کرد.

چرا بک لینک مهم است؟

بک لینک ها به محبوبیت سایت و اعتبار دامنه (دامین آتوریتی – Domain Authority) کمک می‌کنند. وقتی خزنده‌های موتورهای جستجو مثل گوگل به سایت‌ها سر می‌زنند، به جز بررسی محتوای صفحات به لینک‌های داخلی هم سر می‌زنند. هرچقدر بک لینک های سایتی بیشتر باشد، اعتبار دامنه بالاتر خواهد رفت و رتبه بهتری در گذر زمان نصیبتان خواهد شد. در نظر موتورهای جستجو، بک لینک ها مثل رای هستند که یک سایت به سایت دیگر می‌دهد. پس هرچقدر این تعداد رای‌ها بیشتر باشد، رتبه بهتری هم نصیب سایت خواهد شد. پس،

  • بک لینک ها می‌توانند رتبه ارگانیک سایت شما را بالا ببرند.
  • بک لینک ها به گوگل کمک می‌کنند تا صفحات را سریع‌تر ایندکس کند.
  • بک لینک ها، ترافیک ریفرال بیشتری را وارد سایت می‌کنند.
  • بک لینک ها با دادن اطلاعات اضافی و مفید به کاربران، به آن‌ها کمک می‌کنند که تجربه اینترنت گردی بهتری داشته باشند و به نیازشان را رفع کنند.

نکته‌ی مهمی که درباره بک لینک ها باید یادتان باشد این است که بک لینک ها در کنار باکیفیت بودنشان باید طبیعی یا واقعی باشند. خرید بک لینک از مزرعه بک لینک یا سایر روش‌های ناجوانمردانه برای بدست آوردن بک لینک در نظر گوگل، کار بسیار شیطانی است.
براساس چک لیست رتبه بندی سایت‌ها در گوگل برای سال 2022، گوگل اعلام کرده که بک لینک ها همچنان یکی از 3 عامل اصلی رتبه بندی هستند.

بک لینک و سئو

بک لینک جزئی جدانشدنی از سئو است. فرض را بر این می‌گیریم که بعضی از خوانندگان این مقاله، هنوز با سئو آشنایی کامل نداشته باشند. بنابراین توضیح مختصری راجع به سئو می‌دهیم و بعد از آن سراغ بک لینک خواهیم رفت.

می‌گویند روزانه حداقل 1 میلیارد نفر از اینترنت استفاده می‌کنند: پیدا کردن جواب سوالات و راه حل مشکلات، دیدن موزیک ویدئو و فیلم‌ها برای سرگرم شدن، دورکاری و پیدا کردن شغل، خرید آنلاین مواد غذایی، سفارش غذا، گرفتن تاکسی اینترنتی و کلا هرچیزی که به ذهنتان می‌رسد با اینترنت قابل انجام است.

از آن طرف، گوگل می‌گوید که در هر ثانیه، 40 هزار واژه و عبارت جستجو می‌شود و این یعنی خدمت‌رسانی موتور جستجوی گوگل به 3.5 میلیارد نفر در طول شبانه‌روز که از آن گفته اول ما بیشتر است. همین الان سری به این سایت بزنید تا ببینید در لحظه چند نفر از گوگل برای پیدا کردن جواب سوالاتشان استفاده می‌کنند.

حالا فهمیدید چرا می‌گویند سر سئو جنگ است؟ همه می‌خواهند از این پتانسیل حضور مخاطب و جامعه هدف به نفع خودشان استفاده کنند. کسب و کارهای آنلاین می‌خواهند همیشه جلوی چشم کاربران اینترنتی باشند و کسب و کارشان رونق بیشتری بگیرد. با این حال، آن‌ها نمی‌دانند که چطور این حجم از ترافیک کاربران را به سایت خودشان بیاورند. داشتن سایت یک سمت قضیه است اما چگونگی کشاندن کاربران برای بازدید از آن، بخش مهم‌تری است. اینکه چطور هوشمندانه و براساس چه استراتژی بتوانید بازدیدکننده درست داشته باشید و از چه راه‌هایی آن‌ها را به سمت خودتان هدایت کنید، کار سخت‌تری است که با سئو امکان‌پذیر خواهد بود.

مثلا فرض کنید که برنامه بازگشایی رستوران فست فودی در جایی از شهر را دارید که ساکنانش تمایلی به غذاهای سوسیس و کالباسی یا فست فودی ندارند. فرهنگ غذایی مردم شهر، پذیرای چنین غذاهایی نیست و آنقدر محافظه‌کار هستند که به فکر امتحان کردن چنین مواد غذایی نمی‌روند. حالا به نظرتان، رستوران شما پتانسیل کشاندن مشتری دارد؟ بله. اما ارزش تلاش و صرف هزینه و زمان را چطور؟ آیا بازگشایی رستورانی در این منطقه از شهر کار عاقلانه‌ای است؟ معلوم است که نه.

اما دلیلش چیست؟ قرارگیری در جای نادرستی از شهر. وبسایت‌ها هم همینطور هستند. اینکه سایت داشته باشید، پول هنگفتی برای طراحی کاربری سایت بپردازید، کلی خدمات ارائه دهید و بهترین عکس‌ها را از محصولاتتان بگیرید اما ندانید که پرسونای مشتری چیست و چه جامعه هدفی دارید، تمام تلاش‌تان بی‌نتیجه خواهد بود. در اینجاست که سئو به شما کمک می‌کند. با داشتن استراتژی سئو می‌توانید سایتی داشته باشید که کاربران موردنظر شما را به سایت جذب می‌کند؛ آن‌هایی که هدف شما هستند و قرار است برای شما سودآوری داشته باشند.

پس سئو یعنی بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو و با هدف کشاندن مشتری (کاربر اینترنتی) یا پرسونای موردنظر به سایت. از این طریق شما شانس زیادی برای بازگشت نرخ سرمایه و افزایش نرخ تبدیل خواهید داشت. اگر بخواهیم گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری را مثل سوپرمارکتی بزرگ در نظر بگیریم، سئوی خوب مثل این است که محتوا یا محصولات سایت شما در ویترین سوپرمارکت یا جلوی قفسه‌ها باشد: جایی که مشتری‌ها در بدو ورود به مغازه آن‌ها را می‌بینند، بدون اینکه به خودشان زحمت بدهند که جستجو کنند. اگر به روند خرید خودمان هم دقت کنیم، معمولا از جلوی قفسه‌ها، چیپس و پفک برمی‌داریم و کمتر به قسمت‌های عقب‌تر دست می‌زنیم. سئوی خوب هم درست مثل محصولات در جلوی قفسه است و سئوی ضعیف هم مثل قفسه‌های پایین‌تر یا محصولاتی که عقب‌تر در قفسه‌های سوپرمارکت قرار گرفتند. برای برداشتنشان باید به زحمت افتاد یا تلاش بیشتری کرد.

پس اگر می‌خواهید کاربران شما را در همان لحظه اول جستجو در گوگل پیدا کنند و به جواب سوالاتشان برسند و نیازهایشان را برطرف کنند، باید به سئوی سایتتان فکر کنید. سئو کمک می‌کند که رتبه بهتری در موتور جستجوی گوگل بگیرید.

اگر می‌خواهید راجع به سئو (Search Engine Optimization) بیشتر بدانید و از ساز و کار رتبه بندی سایت در گوگل مطلع شوید، حتما مطالب «چک لیست سئو» و «چک لیست فاکتورهای رتبه بندی سایت در گوگل» را بخوانید.

برای بهبود سئوی سایت، باید به سه مرحله سئو توجه کنیم: سئو تکنیکال (سئوی فنی)، سئو داخلی (سئوی onsite seo) و سئو خارجی (offsite seo). سئوی تکنیکال یعنی تنظیمات فنی سایت مثل اجازه به خزنده‌های موتور جستجو برای ایندکس کردن مطلب. سئوی onsite یا سئوی داخلی به بهبود متون، تصاویر و لینک‌های داخل سایت می‌پردازد و سئوی خارجی یا offsite seo هم شامل کارهایی است که خارج از سایت شما انجام می‌شود مثل استفاده از نظرات مشتریان، برندینگ، بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی و بک لینک. بنابراین بک لینک جزو سئوی خارجی است که یک سری مهارت و دانش نیاز دارد. در ادامه می‌خواهیم سیر تا پیاز بک لینک را بگوییم.

انواع بک لینک

می‌توانیم نوع بک لینک را به گونه‌ای مشخص کنیم که به گوگل و سایر موتورهای جستجو بگوییم که لینک را دنبال کنند یا نه. برای تعیین این قضیه باید از بک لینک nofollow یا dofollow استفاده کنیم.

بک لینک نوفالو و بک لینک دوفالوفرق بک لینک نوفالو و بک لینک دوفالو

به طور کلی داشتن یک عدد بک لینک باکیفیت خیلی قدرتمندتر از هزار بک لینک بدون کیفیت است.

بگذارید برایتان موقعیت‌سازی کنم و بگویم که بک لینک نوفالو و دوفالو چطور کار می‌کند. مثلا سایت A در بخشی از مقاله‌اش از دوره گوگل ادز گفته و این عبارت را بک لینک کرده به دوره گوگل ادز سایت منتوریکس. وقتی خزنده‌های گوگل به سایت A می‌روند تا وظیفه همیشگی‌شان یعنی سر زدن به صفحات و بررسی لینک‌ها را در قالب ایندکس انجام دهند، به لینک دوره گوگل ادز منتوریکس برخورد می‌کنند. اگر سایت A، بک لینک را از نوع dofollow نوشته باشد، با زبان آدمیزاد به خزنده‌های گوگل می‌گوید: «بک لینکی که من اینجا گذاشتم، ارزشمنده. برای همین ازت می‌خوام که به این سایته هم که بهش اشاره کردم سر بزنی و دنبالش کنی.»

بنابراین، خزنده‌های گوگل هم باشه‌ای می‌گویند و سری به سایت منتوریکس و صفحه دوره گوگل ادز می‌زنند. این نوع از بک لینک یعنی بک لینک دوفالو برای رتبه بندی اهمیت دارد و به سئوی سایت کمک می‌کند. حالا اگر بک لینک nofollow استفاده می‌شد، چه اتفاقی می‌افتاد؟ همانطور که از اسمش پیداست، خزنده‌های گوگل، به سایت منتوریکس سر نمی‌زدند، چون سایت A، با دادن بک لینک نوفالو به آن‌ها گفته بود که این سایت نیازی به سر زدن ندارد.

پس بک لینک دوفالو همان چیزی است که برای سئو اهمیت دارد و برای بک لینک‌سازی باید دنبال سایت‌هایی باشید که این کار را انجام می‌دهند.

حالا ممکن است بپرسید که پس تکلیف بک لینک های nofollow چه می‌شود؟ اصلا ارزشی دارند؟ بله ارزش دارند اما نه اندازه‌ی بک لینک های دوفالو. بک لینک نوفالو روی رتبه سایت تاثیر نمی‌گذارند اما به ترافیک ورودی سایت کمک می‌کنند. مثلا لینک‌هایی که در صفحات ویکی پدیا گذاشته می‌شوند، بک لینک های نوفالو هستند اما چون باعث ورود کاربران به سایت‌ می‌شوند، به خودی خود ارزشمند هستند، هرچند که به پای بک لینک های دوفالو نمی‌رسند.

اگر بخواهید تفاوت بک لینک نوفالو و بک لینک دوفالو را ببینید، تصویر زیر کمکتان می‌کند. از لحاظ کدنویسی HTML، بعد از rel، نوع بک لینک مشخص می‌شود.

بک لینک نوفالو و بک لینک دوفالوفرق بک لینک نوفالو و بک لینک دوفالو

برای تعیین نوفالو یا دوفالو لینک هنگام نوشتن مطلب، گزینه‌ای برای این کار در سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس هست که شما می‌توانید از آن استفاده کنید.

در گرفتن بک لینک های dofollow دقت کنید. بک لینک های dofollow زیادی که از یک دامنه گرفته شوند، باعث شک گوگل نسبت به سایت شما خواهند شد. بنابراین همیشه جانب تعادل را رعایت کنید، دامنه‌های مختلفی را برای گرفتن بک لینک انتخاب کنید و از سایت‌های معتبر و ارزشمند استفاده کنید.

چطور بک لینک بگیریم؟

راه‌های گرفتن بک لینک چیست یا چطور بک لینک بگیریم؟ چند نوع بک لینک وجود دارد که از سایت‌های مختلف می‌توانیم بگیریم.

محتوای خوب بنویسید و منتظر معجزه‌اش باشید

تمام حرف گوگل این است که محتوای خوب و ارزشمند تولید کنید. با نوشتن محتوای همیشه سبز و به طور کلی محتواهایی که دغدغه‌های کاربران را رفع می‌کنند، شانس بسیار بالایی برای رتبه گرفتن دارید. وقتی محتوای شما خوب باشد، سایت‌های دیگر با گذاشتن لینک آن در مقالات خود، به آن رای می‌دهند. البته این نکته را هم باید بگوییم که نوشتن محتوای خوب ساده نیست و نیازمند تمرین و تکرار و یادگیری در بخش بازاریابی محتوا است. سئو و محتوا آنقدر درهم تنیده هستند که نمی‌توان به یکی از آن‌ها کم توجهی کرد.

با شرکت در دوره بازاریابی محتوا از مجموعه دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس بر اصول دیجیتال مارکتینگ مسلط شوید.

از پست مهمان برای گرفتن بک لینک استفاده کنید

بعضی از وبسایت‌ها و وبلاگ‌ها بخش پست مهمان دارند. شما می‌توانید با پیدا کردن چنین وبلاگ‌هایی که با محتوای سایت شما همخوانی دارند، اقدام به نوشتن پست مهمان کنید و در آن، بک لینک قرار دهید. این راه هم باعث افزایش ترافیک سایت شما می‌شود و هم به رتبه گرفتن سایت کمک می‌کند. 

مصاحبه کنید، بک لینک بگیرید

مصاحبه با شخصی مهم در حوزه کسب و کار شما و انتشار محتوای آن در وبسایت خودتان هم می‌تواند زمینه‌ساز بک لینک گرفتن باشد. بعد از اینکه محتوا را منتشر کردید، آدرسش را به شخص مصاحبه شونده می‌دهید. او هم آن را در لینکدین، وبسایت، فیسبوک یا اینستاگرامش منتشر می‌کند. از این طریق هم می‌توانید بک لینک بگیرید.

بعضی وقت‌ها پیش می‌آید که سایتی از شما تقاضای بک لینک می‌کند. حتما محتوای سایت و اعتبار دامنه‌اش را بررسی کنید و بعد تصمیم بگیرید. پایین بودن اعتبار دامنه و نامربوط بودن محتوایش، به سایت شما هم صدمه خواهد زد.

بک لینک های ویکی پدیایی را دست کم نگیرید

هرچند که ویکی پدیا تمامی بک‌ لینک‌هایش را nofollow کرده اما از آنجایی که صفحاتش پربازدید است، شانس گرفتن ترافیک بالا را خواهید داشت. برای وارد کردن لینک خودتان در صفحات ویکی پدیا، اول از همه باید به ارتباط آن صفحه با محتوای سایت خودتان فکر کنید و بعد بگردید و ببینید که در کدام بخش‌ها، فقدان اطلاعات هست. با پر کردن آن بخش‌ها، می‌توانید شانس دیدن شدن لینک‌تان را بیشتر کنید.

شبکه‌های اجتماعی را برای بک لینک فراموش نکنید

در پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی‌تان به نفع خودتان استفاده کنید و بک لینک بسازید. قرار دادن محتوا در لینکدین، فیسبوک و توییتر هم از راه‌های دیگر بک لینک سازی است.

بک لینک قوی با رپرتاژ آگهی بگیرید

بیشتر سایت‌های خبری و پربازدید به خاطر بالا بودن دامین آتوریتی و بازدید بالا، رپورتاژ آگهی می‌گیرند. فقط کافی است با مسئول تبلیغات یا رپرتاژ آگهی آن‌ها صحبت کنید و تعرفه بگیرید. رپرتاژ آگهی در سایت‌های خبری به خاطر اینکه ثابت هستند، اهمیت خیلی بالایی دارند.

بک لینک بخرید

اگر همین الان در اینترنت برای «خرید بک لینک» جستجو کنید، کلی سایت می‌بینید که خدمات خرید بک لینک را ارائه می‌دهند. این سایت‌ها معمولا با یک سری سایت‌های پربازدید رابطه دارند و محتوای شما را در آن‌ها قرار می‌دهند. هزینه بک لینک با توجه به لینک نوفالو، دوفالو، تعداد لینک‌ها و تعداد سایت‌ها متفاوت است. توجه کنید که برای سفارش بک لینک در سایت‌های ارائه دهنده بک لینک به جایگاه بک لینک هم اشاره کنید. بک لینک ها در سایدبار، فوتر یا هدر از ارزش چندانی برخوردار نیستند. بهترین بک لینک داخل متن و در قسمت مقالات یا بلاگ باید قرار گیرد و البته dofollow باشد.

فرق بک لینک خوب و بک لینک بد در چیست؟

همانطور که گفتیم، بک لینک های باکیفیت به عنوان بک لینک های خوب شناخته می‌شوند. اما این کیفیت چگونه محاسبه می‌شود؟ از کجا بفهمیم که وقتی از یک سایت دیگر لینک گرفته‌ایم، ارزشمند بوده یا نه؟ پیدا کردن جواب این سوال به تعیین معیارهای شما برمی‌گردد. اینکه کسب و کارتان چیست، چه سایتی را اداره می‌کنید و دنبال چه سایت‌هایی هستید. مثلا بک لینکی از سایت پربازدید بیتوته برای سایتی که کارش هیچ سنخیتی با سرگرمی و اخبارهای هنرمندان و بازی ندارد، فایده ندارد. پس برای پی بردن به کیفیت سایت موردنظر و ارزشمندی‌اش باید به نکات زیر توجه کنید:

  • ارتباط سایت و محتوای صفحه با سایت شما
  • سابقه بک لینک رقبای شما (رقبایتان در چه سایت‌هایی بک لینک داده‌اند)
  • تعیین لینک‌های خارجی (کدام صفحه از سایت شما قرار است بک لینک بگیرد؟)

برای گرفتن بک لینک باید سراغ سایت‌هایی بروید که رتبه خوبی در گوگل دارند، یعنی دامین آتوریتی بالایی داشته باشند. نکته‌ی دیگر در بک لینک این است که حتما در انکر تکست (Anchor text) آن از کلمات کلیدی موردنظرتان استفاده کنید. ahrefs اعلام کرده که انکر تکست با کلمه کلیدی موردنظر تاثیر در بک لینک، تاثیر خیلی زیادی روی رتبه گیری از گوگل دارد. با این حال حواستان هم به الگوریتم پنگوئن گوگل باشد. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی و به طور عینی در انکر تکست، شما را با پنالتی گوگل مواجه می‌کند. کار پنگوئن گوگل این است که دنبال استراتژی‌های لینک سازی در بخش سئو کلاه سیاه برود. به منظور دریافت خدمات سئو و بهینه سازی سایت، با منتوریکس همراه شوید.

شیما تیموری
شیما تیموری

شیما مدیر پرفورمنس مارکتینگ منتوریکس است. تخصص‌اش در گوگل ادز،  تبلیغات کلیکی و CRO، او را به استاد همه فن حریف این حوزه تبدیل کرده و دانش‌اش در حوزه دیجیتال مارکتینگ مثال‌زدنی‌ست.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نایس
1402/07/14
شرکت نایس با ۷ سال سابقه درخشان در زمینه محصولات سایبان برقی یک شرکت تحت لیسانس اروپایی می باشد که این تحت لیسانس بودن دلیل تمایز محصولات نایس نسبت به سایر شرکت های همکار است؛ از این رو نیروهای مجرب و کارآزموده تحت شرکت با مدرن ترین متدهای روز به تولید و اجرای انواع سایبان می‌پردازند.همه محصولات دا
پاسخ...
ملیکا
1401/05/19
من نفهمیدم آخرش سراغ بک لینک پولی بریم یا رایگان؟؟؟
پاسخ...
نهال ظاهری
1401/05/22
سلام ملیکا، باتوجه به استراتژی سئویی که دارید و همچنین میزان بودجه‌ای که برای پروژه در نظر گرفته شده، بهتره از هر دو پلن رایگان و غیر رایگان استفاده کنید.
سارا وفایی
1401/05/13
چه ابزاری رو برای چک بک لینک پیشنهاد می کنید؟
پاسخ...
نهال ظاهری
1401/05/15
سلام سارا، ابزارهایی مثل Ahrefs و SEMrush ابزارهای خوبی برای چک بک لینک‌های خودتون و رقبا هستن.
Mohamad
1401/05/12
شما پیشنهاد میکنید از کجا بک لینک خوب بخریم
پاسخ...
نهال ظاهری
1401/05/13
سلام محمد، برای خرید بک لینک خوب و باکیفیت هم می‌تونید مستقیما با خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها ارتباط بگیرید و هم از پنل‌های واسط مثل راش وب، تسمینو، تریبون و... استفاده کنید.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف