با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

سایت مپ (نقشه سایت) چیست؟

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
11:27، 1399/01/21
سایت مپ (نقشه سایت) چیست؟
3 رای    میانگین 3.5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

سایت مپ (نقشه سایت) چیست؟


تا به حال شده است برای پیدا کردن آدرسی به مشکل بخورید و نتوانید آدرس محل مورد نظرتان را پیدا کنید؟ یا جای ناشناخته‌ای را کشف کنید که دیگران قبلا آن را کشف نکرده‌اند؟ شاید برای حل مشکل‌تان از دیگران پرسیده‌اید یا از اپلیکیشن‌های مختلف استفاده کردید. اگر بخواهید سایت ناشناخته خود را به موتورهای جست‌وجو نشان دهید تا آن‌ها بتوانند شما را ایندکس کنند از چه ابزاری باید استفاده کنید؟ باید آدرسی به آن‌ها بدهید تا آن‌ها بتوانند به راحتی شما را پیدا کنند. سایت‌مَپ (SITE MAP) یا همان نقشه سایت به شما کمک می‌کند تا سایت خود را به موتورهای جست‌و‌جو نشان دهید تا آن‌ها از این به بعد شما را گم نکنند. ساختن سایت مپ به سئو وبسایت هم کمک می‌کند. با منتوریکس همراه باشید.

سایت مپ (نقشه سایت) چیست؟

نقشه سایت یا سایت مپ در واقع یک فایل است که محتواهای موجود در سایت شما را در خودش دارد و همه‌چیز را ثبت می‌کند. سایت مپ همان چیزی است که باعث می‌شود ربات‌های Crawler موتورهای جست‌وجو، سایت شما را در دریای وب‌سایت‌های اینترنت پیدا کنند و در موتورهای جست‌وجو، آن را ایندکس کنند. سایت مپ تقریبا مانند جعبه‌ سیاه هواپیما برای سایت شما عمل می‌کند و تمام اطلاعات را در خودش نگه می‌دارد تا ربات‌های موتورهای جست‌وجو بتوانند همه‌چیز را بررسی کنند.

سایت مپ، نقشه راه ربات های خزنده گوگل است

سایت مپ معمولا یک فایل XML است، اما در فرمت‌های مختلفی غیر از XML مانند HTML، Video، Image، Mobile و News هم وجود دارند. شما می‌توانید سایت مپ خود را به چندین روش بسازید. معمولا برای سرعت و دقت بهتر، سایت مپ را از پلتفرم‌های آماده‌ی ساخت سایت مپ می‌سازند، اما می‌توانید خودتان هم آستین بالا بزنید و سایت مپ خود را کدنویسی کنید. باید دقت داشته باشید زبان برنامه‌نویسی سایت مپ شما باید با زبان برنامه‌نویسی سایت شما مشابه باشد و از یک زبان برنامه‌نویسی پیروی کند. یکی از اقدامات منتوریکس در ارائه خدمات سئو به بیزینس ها و سایت های مختلف، بهینه سازی سایت مپ با توجه به نوع وبسایت می باشد.

بیشتر بخوانید: سئو چیست؟

چه زمانی به سایت مپ احتیاج دارید؟

  • زمانی‌که سایت شما بسیار بزرگ است در نتیجه، ربات‌های گوگل از خزیدن یا همان کراول کردن برخی از صفحات جدید یا اخیراً به روز شده شما غافل می‌شوند.
  • زمانی که سایت شما دارای بایگانی گسترده‌ای از صفحه‌های محتواست که تنها مانده یا به خوبی با یکدیگر لینک نشده‌اند. اگر صفحات سایت شما به طور طبیعی به یکدیگر لینک نشوند، می‌توانید آن‌ها را در سایت مپ لیست کنید تا مطمئن شوید گوگل از برخی صفحات شما نمی‌گذرد.
  • زمانی که سایت شما کاملا جدید و تازه نفس است و پیوندهای خارجی کمی به آن داده‌اید. ربات‌های موتورهای جست‌وجو و سایر ربات‌های وب با دنبال کردن پیوندها از یک صفحه به صفحه دیگر می‌روند، پس اگر صفحه‌ی شما لینک خارجی نداشته باشد، شاید ربات‌ها صفحه‌ی شما را پیدا نکنند.
  • زمانی که سایت شما دارای محتوای رسانه‌ای خوب (ویدیو، تصاویر) است یا در Google News نمایش داده می‌شود. در صورت لزوم، گوگل می‌تواند اطلاعات اضافی را از سایت مپ شما بخواند و ایندکس کند.

دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، قدم آخر حرفه‌ای شدن است.

چه زمانی به سایت مپ احتیاج ندارید؟

  • زمانی که سایت شما "کوچک" است، البته منظور از کوچک در اینجا یعنی سایت شما حدود 500 صفحه یا کمتر دارد. (فقط صفحاتی که فکر می‌کنید باید در نتایج جست‌وجو باشند در این 500 صفحه جای می‌گیرند)
  • زمانی که سایت شما در یک سرویس میزبانی سایت ساده مانند Blogger یا Wix قرار دارد. اگر سایت شما توسط این سرویس‌ها و با استفاده از فرمت‌های از قبل طراحی شده ساخته شده باشد، ممکن است سایت مپ شما به طور اتوماتیک ساخته شده باشد. پس نیازی به ساخت سایت مپ ندارید. کافی‌ست در فایل‌های خود به دنبال سایت مپ بگردید و تمام
  • زمانی که سایت شما لینک‌سازی داخلی خوبی دارد، گوگل می تواند با پیگیری پیوندهایی که از صفحه اصلی داده می‌شود به تمام لینک‌های مهم دست پیدا کند.
  • زمانی که سایت شما پرونده‌های رسانه‌ای (ویدئو، تصویر) یا صفحات خبری ندارد که باید ایندکس شوند. اگر می‌خواهید صفحه‌های خبری و ویدیو و تصاویر شما در صفحه نتایج جست‌وجو نشان داده شود نیاز به سایت مپ دارید در غیر این صورت نیازی به داشتن سایت مپ نیست.

سایت مپ چه کمکی به سئو می‌کند؟

داشتن سایت مپ یا نداشتن آن؟ مسئله این است! قطعا داشتن سایت مپ بسیار مفیدتر از نداشتن آن است. البته گری ایلیس کارمند گوگل در جواب یک کاربر که گفته بود آیا نداشتن سایت‌مپ بر رتبه‌گیری تاثیر دارد؟ گفته است: نه به صورت مستقیم! گوگل نیز می‌گوید حذف سایت‌مپ از سایت‌تان آسیبی به رتبه‌گیری شما در صفحه نتایج جست‌وجو گوگل ندارد، همچنین اگر مکان سایت‌مپ شما درست نباشد یا سایت‌ مپ شما خراب باشد نیز نباید به سایت شما آسیب بزند.
سایت مپ به ربات‌های Crawler اجازه می‌دهد تا سایت شما را راحت‌تر پیدا و ایندکس کنند. همچنین اولین بار که سایت مپ را در سایت خود قرار دهید و ربات‌ها آن را پیدا کنند، از دفعات بعدی تغییرات به وجود آمده، به روز رسانی‌ها، محتواهای جدید و... به صورت اتوماتیک در سایت مپ ثبت می‌شوند و ربات‌های Crawler به راحتی می‌توانند تمام تغییرات سایت شما را بررسی کنند و موتورهای جست‌وجو را از این تغییرات آگاه کنند. پس بدین معنی است که سایت و صفحات سایت می‌توانند در موتورهای جست‌وجو مانند گوگل بهتر دیده شوند و URLهای خاص در Crawl های بعدی ربات‌ها بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

قرار گرفتن صفحات در سایت مپ و وب سایت

سایت مپ یک ابزار خوب و قوی است اما برای این‌که بتوانید از قدرتش استفاده کنید باید کمی بیشتر درر مورد آن بدانید.
شاید معمول‌ترین چیزی که درباره سایت‌مپ می‌گویند ایندکس بهتر صفحه‌های شماست. باید توجه داشته باشید گوگل صفحاتی را ایندکس می‌کند که اول ربات‌ها صفحات را کراول کنند و دوم کیفیت قابل قبولی برای نمایش در صفحه نتایج جست‌وجو داشته باشند. پس سایت مپ فقط یک سرنخ برای نشان دادن صفحات با کیفیت شما برای ایندکس شدن، به گوگل است، اما دادن سرنخ هم برای ایندکس شدن شاید کافی نباشد و شما باید کارهای دیگری مانند لینک‌سازی انجام دهید.
حال تصور کنید سایت شما 1000 صفحه دارد که تنها 10 صفحه‌ی آن کیفیت خوبی دارند. گوگل صفحات شما را بررسی می‌کند و این 10 صفحه را پیدا می‌کند، اما موضوعی دل گوگل را خواهد زد، او پیش خودش می‌گوید اگر کاربر من وارد یکی از این 10 صفحه شود، ممکن است وارد 990 صفحه‌ی نامناسب دیگر شود و تجربه‌ی کاربری بدی را بگذراند، پس چرا بخواهم کاربری را وارد آن 10 صفحه کنم؟ از طرفی تصور کنید از 1000 صفحه شما 500 صفحه با کیفیت وجود دارد، آن وقت گوگل ممکن است کاربران بیشتری را به سایت شما بفرستد و رتبه‌ی بهتری به شما بدهد.
با توجه به مثال بالا فکر کنید شما تمام 1000 صفحه را در XML سایت مپ خود قرار دهید و گوگل ببیند بسیاری از صفحاتی که شما به عنوان سرنخی از صفحه‌ی خوب به او داده‌اید محتواهایی هستند که کیفیت قابل قبولی ندارد، به همین دلیل گوگل سایت شما را یک سایت نسبتا بد ارزیابی می‌کند و کاربران کمتری را به سایت شما می‌فرستد. این را هم یادتان باشد که در سرچ کنسول (وب‌مستر) می‌توانید لینک‌های ایندکس شده را در قسمت SEARCH URL بزنید، اگر تیک سبز داشت، صفحه شما ایندکس شده است اما اگر علامت تعجب خاکستری را مشاهده کردید یعنی هنوز این صفحه ایندکس نشده است.

25 ابزار رایگان سئو برای دیجیتال مارکترها را اینجا بخوانید.

سایت مپ چه شکلی است؟

معمولا در سایت مپ‌هایی که فرمت XML دارند، تگ‌های اختیاری و الزامی وجود دارند تا موتورهای جست‌وجویی که از پروتکل xml استفاده می‌کنند، به راحتی بتوانند کدها را بخوانند. تگ‌ها به صورت زیر هستند:
<xml?> ← تگ الزامی
← تگ الزامی
← تگ الزامی
← تگ الزامی
← تگ اختیاری
← تگ اختیاری
← تگ اختیاری
در نهایت یک کد XML به شکل زیر است:



http://www.example.com/
2012-04-30
monthly
1.0


http://www.example.com/about-us.html
yearly
0.4

چگونه یک سایت مپ بسازیم؟

برای ساخت سایت مپ می‌توانید از سایت‌های رایگان ساخت سایت مپ مانند xml-sitemaps.com استفاده کنید.
اگر از Wordperess استفاده می‌کنید می‌توانید پلاگین google-sitemap-generator را روی وردپرس خود نصب کنید و توسط آن اقدام به ساخت سایت مپ کنید. البته پلاگین‎‌های دیگری هم وجود دارند.
در کل ساخت و اجرای سایت مپ 6 مرحله اصلی دارد که با انجام دادن آن‌ها می‌توانید خیالتان را از سایت‌مپ راحت کنید. این 6 مرحله به شرح زیر است:

  1. اول باید اقدام به شناسایی صفحاتی کنید که برای جستجو مهم و اصلی هستند.
  2. ساخت سایت مپ با یک ابزار خارجی یا سیتم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس
  3. اعتبار سنجی فایل سایت مپ
  4. قرار دادن فایل سایت مپ بر روی سایت
  5. ثبت کردن فایل سایت مپ در موتورهای جست‌وجو مانند گوگل
  6. به روزرسانی سایت مپ هم‌زمان با تغییر محتوا یا ایجاد محتوای جدید در سایت

محل قرارگیری نقشه سایت در سرچ کنسول گوگل

وقتی سایت مپ خود را ساختید، به راحتی می‌توانید در سرچ کنسول از طریق بخش Optimazitation و Sitemap عملکرد سایت مپ خود را قبل از معرفی و شناساندن آن‌ به موتورهای جست‌وجو بسنجید و مشکلاتش را برطرف کنید.
بعد از تست‌گیری می‌توانید دکمه‌ی Add/Test Sitemap که قرمز رنگ است را بزنید و URL سایت مپ خود که حاوی اطلاعات سایت شما است را وارد کنید. حال گوگل اطلاعات سایت شما را بررسی می‌کند.
روش دیگر قرار دادن سایت مپ در پوشه‌ی robots.txt خود است. کد سایت مپی که در robots.txt قرار می‌دهید به شکل زیر است:
Sitemap:http://example.com/sitemap.xml

اگر سایت‌مپ مشکل داشته باشد چه می‌شود؟

اگر سایت‌مپی که ساخته‌اید خراب باشد یا مشکلی داشته باشد با ارورهای معمول سایت‌مپ مواجه خواهید شد. برای مثال اگر در سایت‌مپ خود محتوا یا صفحاتی را نگذاشته باشید با ارور Missing XML tag. This required tag is missing. Please add it and resubmit. مواجه خواهید شد، این ارور زمانی به شما می‌گوید که هیچ‌چیزی در سایت مپ شما وجود نداشته باشد. یادتان باشد که اگر می‌خواهید از سایت‌مپ استفاده کنید یک سایت‌مپ بسیار خوب داشته باشید تا گوگل بتواند سرنخ‌های شما از صفحات مفید و باکیفیت شما را راحت‌تر بخواند.

جمع‌بندی

در آخر داشتن سایت مپ ممکن است به بهتر ایندکس شدن صفحات شما کمک نکند، چون تضمینی در این وجود ندارد، اما شانس صفحات شما را برای ایندکس شدن بیشتر می‌کند. ساخت سایت مپ از روش‌های بهینه‌سازی سایت است یک کارشناس حرفه‌ای سئو می‌تواند با استفاده از آن، صفحات خود را هر چه بهتر به ربات‌های موتور جست‌وجو نشان دهد.

مقالات آموزشی سئو تکنیکال را به ترتیب زیر بخوانید:

  1. سایت مپ چیست
  2. robot.txt چیست
  3. ریدایرکت لینک ها و انواع ریدایرکت ها
  4. اسکیما چیست و انواع ریچ اسنیپت ها
  5. انواع اسکیما های کاربردی
  6. تگ hreflang
  7. محتوای duplicate
  8. مفاهیم درک تصاویر و ویدیو توسط موتور جستجو
  9. AMP چیست؟
  10. سرعت سایت
  11. سئو جاوا اسکریپت

ترتیب مقالات بالا برای تمرکز بیشتر بر روی آموزش و یادگیری مسائل مربوط به سئو است و با دنبال کردن مرتب آن می توانید به یک کارشناس ماهر تبدیل شوید.

 

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف