با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

چطور در لینکدین پروفایل حرفه‌ای بسازیم؟

نهال ظاهری
نهال ظاهری
10:05، 1401/03/11
چطور در لینکدین پروفایل حرفه‌ای بسازیم؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

چطور در لینکدین پروفایل حرفه‌ای بسازیم؟


دانشجویان عزیز سلام! امیدوارم از خانِ دانشگاه و خوش گذرانی‌های اوان جوانی به سلامتی گذشته و طعم ورود به بازار کار را چشیده باشید. به آن دسته از شاغلان عزیزی که به‌تازگی به فکر برندینگ شخصی خودشان افتاده‌اند، هم سلام می‌کنم. اگر هم دانشجو یا دانش آموز هستید، قدمتان روی چشم. حتما شما هم نام لینکدین را شنیده‌اید.

این شبکه اجتماعی شغل محور و جدی، به‌قدری مهم شده که در حال حاضر اکانت لینکدین به‌نوعی رزومه‌ی افراد محسوب می‌شود، بنابراین مهم است که در این شبکه اجتماعی اکانت داشته باشید و خود را به بهترین شکل پرزنت کنید. اگر نمی‌دانید چطوری یا به دنبال بهبود اکانت خود هستید، جای درستی آمده‌اید.

من نهال هستم از منتوریکس و در این مطلب می‌خواهم به شما بگویم چگونه لینکدین حرفه ای بسازیم و چرا باید لینکدین را جدی گرفت؟ همراه من باشید.

لینکدین چیست؟

لینکدین (Linkedin) بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی شغل محور در دنیاست. یعنی چه؟ یعنی در این شبکه می‌توانید کار پیدا کنید، رابطه‌ی کاری بسازید (شبکه‌سازی کنید) و حتی آموزش مرتبط با کار ببینید.یک جمله‌ی معروف در مورد لینکدین وجود دارد که به‌خوبی میزان متفاوت بودن آن با سایر سوشال مدیا را نشان می‌دهد:

در سایر شبکه‌های اجتماعی وقت می‌گذرانید، اما در لینکدین روی زمان سرمایه‌گذاری می‌کنید.

اگر به‌درستی از لینکدین استفاده کنید، می‌توانید به موقعیت‌های شغلی بهتری دست پیدا کنید و از سوی تیم‌های HR سازمان‌ها و شرکت‌ها به‌خوبی شناخته شوید. در واقع مانند تولید محتوا سایت این بار شما باید برای لینکدلین تولید محتوا کنید. لینکدین هم از طریق دسکتاپ و هم اپلیکیشن‌های موبایلی در دسترس است. برای دانلود لینکدین کافی‌ست به اپ استور یا گوگل پلی مراجعه کنید:

چرا لینکدین؟

در جواب این سوال به سراغ آمار و ارقام می‌روم تا بیشتر با ماهیت این شبکه اجتماعی آشنا شوید:

آمار لینکدین

لینکدین در جهان!

طبق گزارش خود لینکدین، این شبکه اجتماعی در حال حاضر:

  • بیش از 800 میلیون کاربر
  • 310 میلیون کاربر فعال ماهانه
  • +57 میلیون شرکت
  • + 200 میلیون آگهی شغلی در ماه
  • 45 میلیون سرچ شغلی در ماه دارد.

با این تفاسیر اگر به دنبال ارتقای شغلی هستید، حتی اگر در ایران باشید باز هم لینکدین مرجع بسیار خوبی است، چرا که در سال‌های اخیر فرهنگ آن در میان شرکت‌های ایرانی هم جا افتاده است. شاید برایتان جالب باشد که در حال حاضر حدود 598 هزار ایرانی ساکن در ایران در لینکدین فعالیت می‌کنند!

ایرانی ها در لینکدین

ایرانی‌های مقیم لینکدین

برای بهره‌مند شدن از امکانات لینکدین باید با نحوه ساخت اکانت حرفه‌ای در آن آشنا باشید، پس بیایید برویم در دل سوال اصلی این مطلب: چگونه لینکدین بسازیم؟

چگونه اکانت لینکدین بسازیم؟

اولین قدم برای اتصال به این دنیای بزرگ، ساخت اکانت در آن است. برای ثبت اکانت در لینکدین به یک ایمیل معتبر و تعیین پسوورد نیاز دارید. بعد از وارد کردن ایمیل و پسوورد، مراحل زیر را بروید:

ثبت نام در لینکدین

ثبت نام در لینکدین بسیار آسان است

  1. وارد کردن منطقه خود (ایران) و کد پستی (اختیاری)
  2.  وارد کردن آخرین پوزیشن شغلی و شرکتی که در آن مشغول به کار هستید (اگر جایی مشغول به کار نیستید، می‌توانید گزینه I’m Student را انتخاب کنید)
  3.  دریافت ایمیل تایید اکانت و فعال سازی آن
  4. انتخاب حداقل 15 کانکشن از بین کانکشن‌های پیشنهادی
  5.  آپلود عکس

بعد از ورود به اکانت، باید تنظیمات اولیه مانند تعیین نام، آپلود عکس، ثبت شماره تلفن، تاریخ تولد به میلادی، پوزیشن شغلی، خلاصه‌ای از خودتان، سوابق شغلی و سوابق تحصیلی‌تان را تکمیل کنید. همچنین می‌توانید حوزه‌ی علاقه‌مندی خود را وارد کنید تا اکانت‌های مشابه به شما نشان داده شود.

تنظیمات اولیه و مهم لینکدین

در ادامه هر یک از این مراحل را توضیح خواهم داد:

1. آپلود عکس پروفایل

ابتدا یک عکس پروفایل حرفه‌ای برای خود انتخاب کنید. عکس باید باکیفیت باشد، ترجیحا پس زمینه‌ی ساده و تک رنگ داشته باشد و چهره‌ی شما را به صورت تمام رخ نشان دهد.

2. تعیین نام و نام خانوادگی

در این قسمت می‌توانید نام و نام خانوادگی خود را ادیت کنید. در لینکدین (برخلاف سایر شبکه‌های اجتماعی) باید از نام کامل و رسمی خود استفاده کنید. دقت کنید که ابتدای نام و نام خانوادگی‌تان باید به‌صورت Capital (با حروف بزرگ) نوشته شود.

ویرایش مشخصات کلی در لینکدین

3. نوشتن هدلاین

هدلاین جمله یا عبارتی است که زیر اسم شما در پروفایل لینکدین‌تان نمایش داده می‌شود. این جمله می‌تواند بیانگر پوزیشن شغلی فعلی‌تان یا به‌طور کلی حوزه‌ی فعالیت‌تان باشد. مثلا هدلاین من در اکانت لینکدینم Inbound Marketer‌ SEO Specialist است.

4. وارد کردن پوزیشن شغلی فعلی

پوزیشن شغلی فعلی خود را وارد کنید (معادل پوزیشن شغلی‌تان را به انگلیسی بنویسید). این پوزیشن در قسمت سوابق شغلی می‌آید که بعدا هم می‌توانید کامل‌ترش کنید.

5. مشخص کردن حوزه کاری (Industry)

حوزه و صنعتی را که در آن مشغول کار هستید را وارد کنید تا پروفایل بهینه‌تری داشته باشید. برای مثال، من Marketing & Advertisingرا انتخاب کردم.

6. وارد کردن اطلاعات تحصیلی

در بخش Education می‌توانید سوابق تحصیلی خود را وارد کنید. عنوان دوره (کارشناسی، کارشناسی ارشد و..) و نام دانشگاه را وارد کنید. اگر می‌خواهید تحصیلاتتان در بالای پروفایل نمایش داده شود، گزینه زیر را فعال کنید:
Show education in my intro

ویرایش سوابق شغلی در لینکدین

7. موقعیت جغرافیایی خود را انتخاب کنید

موقعیت جغرافیایی (Location) امکان سرچ را بالا می‌برد، چون لینکدین قابلیت سرچ شدن از طریق لوکیشن را دارد.

8. اطلاعات تماس خود را وارد کنید

در این قسمت می‌توانید ایمیل، شماره تلفن و حتی آدرس را به پروفایلتان اضافه کنید تا در صورت نیاز، افراد بتوانند با شما تماس بگیرند.
بهتر است از همان ابتدا به ساخت کانکشن اهمیت بدهید و به‌خصوص افراد مشابه در حوزه‌ی کاری خودتان را هدف قرار دهید.

ویرایش سوابق تحصیلی در لینکدین

این تنظیمات اولیه برای داشتن اکانت معمولی لینکدین کفایت می‌کند، اما برای داشتن لینکدین حرفه ای چه باید کرد؟ در ادامه نکات داشتن پروفایل حرفه‌ای لینکدین را توضیح خواهم داد.

چگونه لینکدین حرفه ای بسازیم؟

تا اینجا آموختید که لینکدین چیست و چه کاربردی دارد. با ساخت اکانت لینکدین و تنظیمات اولیه‌ی آن هم آشنا شدید. حالا بیایید برویم سراغ نکاتی که از شما یک حرفه‌ای می‌سازد:

1. خلاصه‌ی شگفت‌انگیز بنویسید (Summary)

نوشتن Summary یا خلاصه‌ای از خودتان به حرفه‌ای‌تر شدن پروفایل‌تان کمک می‌کند. در این خلاصه که در قسمت About نمایش داده می‌شود، بهتر است داستانی از خودتان و مهارت‌های‌تان بگویید و اینکه چطور می‌توانید به بیزینس‌ها کمک کنید. این خلاصه باید خیلی مختصر باشد و در عین حال حاوی اطلاعات کلیدی که به‌نوعی به برندینگ شخصی‌تان کمک کند. برای مثال به شیوه‌ی معرفی همکارم شیما در لینکدین دقت کنید:

نوشتن بیو در لینکدین

شیما از ترکیب انگلیسی و فارسی برای معرفی خودش استفاده کرده

2. عکس پروفایل هنری و فیک، ممنوع!

از عکس‌های هنری، بی کیفیت، فیک و غیر رسمی به‌شدت بپرهیزید. البته منظورم از رسمی، عکس 3*4 نیست، بلکه عکسی که نمایانگر خودتان باشد، اما در قالب حرفه‌ای! برخلاف سایر شبکه‌های اجتماعی، انتخاب عکس پروفایل واقعی و مرتبط در لینکدین اهمیت زیادی دارد.

3. عکس شاخص مرتبط (Wallpaper) بگذارید

عکس شاخص با عرض 1584 و ارتفاع 396 پیکسل برای اکانت خود انتخاب کنید. این عکس باید مرتبط با شما باشد، پس از عکس‌های بی‌کیفیت و بی‌ربط خودداری کنید.

4. در هدلاین چیزی بیش از عنوان شغلی بنویسید

هیچ قانونی برای نوشتن هدلاین وجود ندارد، بنابراین هدلاین می‌توان دربرگیرنده‌ی چیزی بیشتر از پوزیشن شغلی فعلی‌تان باشد. برای مثال به هدلاین لینکدین ساسان سلوتیمدیر عامل منتوریکس- دقت کنید:

لینکدین ساسان سلوتی

5. از شعار دادن در توصیف خودتان استفاده نکنید

لینکدین تحقیقی روی کلمات شعارگونه انجام داده است که نشان می‌دهد افراد بیشتر از چه کلمات شعارگونه‌ای در پروفایل خود استفاده می‌کنند. کلماتی مثل «حرفه‌ای»، «متخصص»، «خلاق»، «مشتاق»، «مبدع و نوآور» و... کلماتی هستند که رزومه‌ی شما را نخ نما و شعارگونه می‌کنند، پس سعی کنید تا حد امکان از کلماتی استفاده کنید که مختص خودتان هستند و برای آن‌ها مستند قابل ارائه دارید.

بیشتر بخوانید: یک رزومه عالی بنویس

6. تا می‌توانید شبکه‌سازی کنید

فلسفه‌ی وجودی لینکدین مرتبط کردن افراد با هم در سراسر دنیاست، افرادی که در زمینه‌های شغلی مشابه کار می‌کنند و می‌توانند از هم یاد بگیرند و حتی روزی همکار هم بشوند. از طرفی لینکدین مرجعی برای پیدا کردن موقعیت‌های شغلی مختلف است و برای این هدف باید شبکه بسازید. هر چه تعداد کانکشن‌های مرتبط بالاتر برود، دایره‌ی دوستانتان افزایش پیدا می‌کند. یادتان باشد که کانکشن‌های مرتبط بهتر و موثرتر از کانکشن‌های غیرمرتبط است.

7. مهارت‌ها و گواهینامه‌های‌تان را اضافه کنید

هر مهارتی که تا به حال آموخته‌اید و در آن خوب هستید را در بخش Skills اضافه کنید. حداقل 5 مهارت را به پروفایلتان اضافه کنید و سعی کنید در آینده آن‌ها را افزایش دهید. گواهینامه‌هایی که احتمالا برای دوره‌های گذرانده شده گرفته‌اید را هم به پروفایل‌تان اضافه کنید. برای مثال من دوره‌های زیر را گذرانده‌ام:

سوابق تحصیلی در لینکدین

این دوره‌ها کاملا رایگان هستند، فقط باید زبان خوبی داشته باشید

8. از امکان Endorsement استفاده کنید

Endorsement قابلیتی است که امکان تایید مهارت‌های دوستان‌تان را می‌دهد. مشخصا فردی که برای مهارت‌هایش تایید دیگران را دریافت می‌کند، لینکدین حرفه‌ای‌تری هم دارد. بنابراین دیگران را Endorse کنید، تا آن‌ها هم متقابلا شما را Endorse کنند، این معامله دو-سر برد است!

9. در ارزیابی مهارتی لینکدین شرکت کنید

لینکدین امکان جالبی برای ارزیابی مهارت‌ها دارد، به این صورت که شما می‌توانید در تستی که خود لینکدین طراحی کرده است، شرکت کنید و در صورت کسب امتیاز موفق به گرفتن Badge از لینکدین بشوید. برای مثال من در تست سئو شرکت کردم و با کسب امتیاز لازم، Badge سئو از لینکدین شدم:

مهارت ها در لینکدین

10. محتوای مرتبط با حوزه‌ی کاری‌تان منتشر کنید

بدون فعالیت مستمر در لینکدین، شانسی برای دیده شدن ندارید، بنابراین اگر به دنبال ساخت لینکدین حرفه ای هستید، حتما به تولید محتوای مستمر به‌صورت جدی فکر کنید. تولید محتوا می‌تواند تجارب شخصی‌تان در محیط کار باشد یا نکته‌ی جدیدی که از یک ویدئوی آموزشی یاد گرفتید. سعی کنید همیشه حرفی ارزشمند برای گفتن داشته باشید. یادتان باشد اینجا همان جایی است که نباید از لبه‌ی بوم بیفتید و به دام محتواهای اینستاگرام‌طوری کشیده شوید. ابتدا هدف از پلتفرم لینکدین را بشناسید، سپس شروع بع تولید محتوا کنید.

11. کامنت بگذارید و تعامل داشته باشید

در لینکدین شبیه روح نباشید، نسبت به پست‌های دیگران واکنش نشان دهید و برای تعامل با دیگران وقت بگذارید.

جمع‌بندی

لینکدین را شناختید؟ دیدید آنقدرها هم ترسناک یا عجیب نیست؟ در این مقاله سعی کردم هرآنچه براساس تجربه و مطالعه به دست آوردم را در اختیارتان بگذارم. جواب سوال چگونه لینکدین حرفه ای بسازیم آنقدرها هم سخت نیست، فقط باید برای بهبود پروفایلتان وقت بگذارید و به‌نوعی رزومه‌ی آنلاین خود را ارتقا دهید. لینکدین می‌تواند بهترین فرصت برای پیشرفت شغلی‌تان باشد، پس آن را دست کم نگیرید. اگر سوالی در مورد اکانت لینکدین داشتید، حتما در کامنت‌ها بپرسید. راستی، خوشحال می‌شوم در لینکدین هم با هم در ارتباط باشیم:)

نهال ظاهری
نهال ظاهری

نهال کارشناس ارشد سئو و مدیر پروژه‌های منتوریکس است. تخصص‌اش در برنامه‌ریزی، حل کردن چالش‌های پروژه‌ها و ایجاد هماهنگی بین اعضای تیم است. تجربه نهال در حوزه دیجیتال مارکتینگ منبع الهام همه اعضای تیم محسوب می‌شود.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
زهرا قلی زاده
1403/01/24
سلام ممنون از شمالینکدین از گوشیم پرید دوباره نصب کردم برای ورود ،نام کشور رو که ایران میزنم قبول نمیکنه با وی پی ان هم امتحان کردم نشد لطفاً بگین راهش چیه
پاسخ...
تیم منتوریکس
1403/01/26
سلام دوست عزیز
احتمالا به دلیل دو IP شدن این مشکل پیش اومده باشه اما به دلیل اینکه لینکدین فیلتر نیست، با گوشی دیگه‌ای چک کنین که آیا اکانت شما پریده یا خیر:)
محسن خدایاری
1402/11/13
سلام خیلی جالب بودممنونم
پاسخ...
تیم منتوریکس
1402/11/16
سلام همراه گرامی
ممنون از توجه شما
محسن خدایاری
1402/11/13
سلام خیلی جالب بودممنونم
پاسخ...
تیم منتوریکس
1402/11/16
سلام همراه گرامی
مرسی از نظر شما:)
سمیرا
1402/07/05
ممنون عزیزم بابت اطلاعات مفیدتون
پاسخ...
ناشناس
1402/10/06
ممنون از نگاه شما:)
ناشناس
1402/03/03
ممنون از راهنمایی مفید و نکته سنجی تو ارائه مطالب
پاسخ...
شیما تیموری
1402/03/21
خواهش میکنم.
خیلی خوشحالیم که براتون مفید بوده. به امید موفقیت شما
فریده
1402/02/19
خیلی مفید و عالی
پاسخ...
نهال ظاهری
1402/02/24
ممنون از فیدبکتون، خوشحالم مفید بوده.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف