با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

اهمیت URL در سئو چیست و چگونه آن را بهینه کنیم؟!

تحریریه منتوریکس
تحریریه منتوریکس
10:00، 1402/06/07
اهمیت URL در سئو چیست و چگونه آن را بهینه کنیم؟!
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

اهمیت URL در سئو چیست و چگونه آن را بهینه کنیم؟!


هر صاحب کسب‌وکاری که یک وب‌سایت داشته باشد؛ با اهمیت بهینه‌سازی موتور جستجو یا SEO آشناست. در حقیقت SEO بخش مهمی از هر استراتژی بازاریابی آنلاین است و عوامل زیادی در آن دخالت دارند که باید به درستی رعایت شوند. با این‌حال بسیاری از صاحبان وب‌سایت اهمیت بهینه سازی URL را فراموش می‌کنند. در این مطلب می‌خواهیم توضیح دهیم که اهمیت URL در سئو چیست.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

URL چیست و چگونه استفاده می‌شود؟!

همان‌طور که گفته شد، عوامل زیادی در بهینه‌سازی محتوا و بازاریابی آنلاین تاثیر دارند. برای مثال، می‌توانید به طور منظم، وبلاگ‌های خود را به‌روز رسانی کنید و وبلاگ‌ها و پست‌هایی درست کنید که اصول سئو در آن رعایت شده‌است. همچنین می‌توانید در صفحات وب‌سایت خود از کلمات کلیدی استفاده کنید. یک استراتژی موثر سئو مجموعه‌ای از این تکنیک‌ها را شامل می‌شود. اما اهمیت URL در سئو چیست؟! آیا تاثیری دارد؟!

یکی از نکات مهم در سئو کردن یک محتوا، استفاده از URL براساس سئو است که بسیاری از صاحبان وب‌سایت این موضوع را فراموش می‌کنند و به آدرس صفحات و مطالب خود، توجه نمی‌کنند. به همین دلیل قرار است بررسی کنیم که اهمیت URL در سئو چیست.

در اولین قدم، بهتر است بررسی کنیم که URL چیست. این عبارت، مخفف Uniform Resource Locator است و در حقیقت همان آدرس آنلاین یک صفحه از وب‌سایت است. در ساختار URL، ابتدا نام دامنه وجود دارد و سپس در ادامه، بخشی وجود دارد که کمک می‌کند تا افراد متوجه شوند که از چه بخش یا محتوایی بازدید می‌کنند.

URL چیست؟

URL چیست؟

بنابراین URL یک صفحه، نشان می‌دهد که مخاطب در حال بازدید از چه محتوایی است. حتی پیش از آن‌که، بر روی یک پیوند یا لینک کلیک کنید نیز آدرس آن، می‌تواند نشان دهد که چه چیزی در انتظار شماست. به همین دلیل، با ساختن یک URL درست، به موتور جستجو و مخاطب کمک می‌کنید تا محتوای شما را متوجه شوند. این‌جا، همان نقطه‌ای است که می‌فهمیم اهمیت URL در سئو چیست.

سئو کردن یا بهینه سازی URL صفحات وب‌سایت، به شما کمک می‌کند تا بتوانید ترافیک بیشتری را به وب‌سایت خود هدایت کنید و رتبه بهتری در گوگل به دست آورید.

بیشتر بخوانید: خدمات سئو چیست و هزینه آن چقدر است؟

اهمیت URL در سئو چیست و چرا باید مناسب باشد؟!

احتمالا پیش آمده است که وارد یک وب‌سایت شده‌اید که URL آن بی‌معنی بوده‌ است. برای مثال، پس از آدرس دامنه سایت، نمادها، حروف و اعدادی کنار هم قرار گرفته‌اند که بی‌معنی بوده‌اند. این مسئله به ظاهر ساده، نه‌تنها زیبایی URL را از بین می‌برد؛ بلکه سبب می‌شود که این وب‌سایت برای کاربر آنلاین مفید نباشد.

هدف اصلی موتور جستجو، این است که بهترین تجربه را به کاربران اینترنت ارائه دهد. در حقیقت، موتور جستجو، می‌خواهد هر کاربر، دقیقا محتوا و اطلاعاتی را ببیند که به دنبال آن می‌گردد. بنابراین، برای موتور جستجوی گوگل، اهمیتی ندارد که چه کسی محتوا و یا وب‌سایت را ارائه می‌دهد و یا چه کسب‌وکاری دارد؛ تنها می‌خواهند مطمئن شوند که کاربران به آسانی و در امنیت خاطر می‌توانند در فضای اینترنت، جستجو کنند.

اهمیت URL

اهمیت URL

برای آن‌که بهتر متوجه شوید که اهمیت URL در سئو چیست، به این نکته توجه کنید که اولین چیزی که یک موتور جستجو بررسی می‌کند، URL آن صفحه است. هر آدرس یا URL، در حقیقت توضیح می‌دهد که وب‌سایت شما در مورد چه موضوعی است و یا یک مطلب وبلاگ خاص، با چه موضوعی مرتبط است. برای مثال، اگر یک وب‌سایت فروش لوازم آرایشی دارید، قرار دادن یک آدرس با موضوع فوتبال، منطقی نیست.

کدام URL مناسب است؟!

از آن‌جایی‌ که موتور جستجو، بیشتر نگران این مسئله است که مناسب‌ترین و مرتبط‌ترین اطلاعات به کاربران ارائه شود، قرار دادن آدرس مناسب برای صفحات وب‌سایت اهمیت بالایی دارد. اینجا، جایی است که متوجه می‌شویم اهمیت URL در سئو چیست. در نتیجه، برای نوشتن آدرس وب‌سایت خود، از کلمات کلیدی و عبارت‌هایی استفاده کنید که مرتبط به اطلاعات آن صفحه هستند. از این طریق موتورهای جستجو شما را راحت‌تر پیدا می‌کنند.

کدام URL مناسب است

کدام URL مناسب است؟

به کمک نوشتن یک URL مناسب، نه‌تنها موتورهای جستجو راحت‌تر شما را پیدا می‌کنند و بهتر متوجه می‌شوند که صفحه شما در ارتباط با چه موضوعی است؛ بلکه کاربران علاقه بیشتری برای کلیک کردن برای روی محتوا و وب‌سایت شما پیدا می‌کنند. همین موضوع، می‌تواند بر روی رتبه‌ شما در گوگل تاثیر بگذارد و مارکتینگ کسب‌وکار شما را تحت تاثیر قرار دهد.

راهکارهای عملی ساخت URL مناسب

تا اینجا، در ارتباط با اینکه اهمیت URL در سئو چیست، صحبت کردیم. برای آن‌که بتوانید یک URL مناسب ایجاد کنید که ساختار آن برای موتور جستجو قابل تایید باشد و سبب افزایش رتبه شما شود؛ باید چند نکته را رعایت کنید که در ادامه، آن‌ها را توضیح داده‌ایم.
از کلمه کلیدی استفاده کنید!

آدرس وب‌سایت شما باید کلمه کلیدی که می‌خواهید برای آن، در گوگل رتبه بگیرید را در بربگیرد. البته، باید این کلمه کلیدی با محتوای صفحه نیز مرتبط باشد. علت استفاده از کلمه کلیدی مرتبط با موضوع صفحه، این است که در حقیقت، کلمه کلیدی که در URL استفاده شده است، به گوگل نشان می‌دهد که این صفحه درباره چه موضوعی صحبت می‌کند.

در حقیقت خود گوگل در این‌باره می‌گوید: «آدرس‌های اینترنتی حاوی کلمات مرتبط با محتوا و ساختار سایت شما، برای افرادی که از سایت شما بازدید می‌کنند؛ مناسب‌تر است.» همین موضوع، نشان میدهد که اهمیت URL در سئو چیست و چه اندازه گوگل برای آن، اهمیت قائل است.

راهکار ساخت URL

راهکار ساخت URL

ممکن است در URL شما، یک عبارت چند کلمه‌ای استفاده شده باشد. برای آن‌که بتوانید به گوگل نشان دهید که هرکدام از این کلمات، مجزا از یکدیگر هستند؛ باید از خط تیره استفاده کنید. استفاده از زیرخط یا هر علامت دیگری، در این بخش ممنوع است.

به این نکته توجه کنید که اگر کلمات شما به‌صورت مجزا هستند، هرگز آن‌ها را به یکدیگر نچسبانید تا مشابه با کلمه کلیدی شما باشند و گوگل آن را به درستی متوجه شود.

آدرس را کوتاه بنویسید!

برای نوشتن URL، به این نکته توجه کنید که هرچقدر آدرس سایت شما کوتاه‌تر و مرتبط‌تر باشد؛ برای موتور جستجو و کاربر مفیدتر است. همین موضوع نشان میدهد که اهمیت URL برای سئو چیست و کلیدی بودن آن، چه تاثیری دارد.

چنانچه برای مطلب خود، هیچ آدرسی ننویسید، به‌صورت اتوماتیک حروف و اعدادی در جایگاه URL قرار می‌گیرند که نه‌تنها به موتور جستجو کمکی نمی‌کند، بلکه برای کاربر جذاب نیست.

ممکن است بخواهید که برای URL صفحه خود، از عنوان یا یک جمله استفاده کنید. با وجود آن‌که، استفاده از عنوان، اشتباه نیست؛ اما از آن‌جایی که محتوای آن بیشتر از کلمه کلیدی است، نمی‌تواند اطلاعات دقیقی به موتور جستجو ارائه دهد.

جالب است بدانید که طی تحقیقات، ارتباط بین URL کوتاه و رتبه بالاتر در گوگل، به اثبات رسیده‌ است. نکته جالب دیگری که ممکن است برای شما قانع‌کننده باشد، این است که طی تحقیقات Brafton، آدرس کوتاه وب‌سایت، سبب افزایش انتشار پیوند یا لینک آن صفحه می‌شود.

همچنین یک آدرس کوتاه، تنها برای همان صفحه مفید نیست، بلکه اگر برای تمام صفحات وب‌سایت خود از آدرس کوتاه استفاده کنید؛ کمک می‌کند که موتور جستجو به آسانی در تمام صفحات وب‌سایت شما حرکت کند و محتوای آن را متوجه شود.

آدرس سایت را جذاب بنویسید!

میزان ارگانیک کلیک بر روی وب‌سایت، یکی از فاکتورهای مهم در رتبه‌بندی یک صفحه یا وب‌سایت است. به همین دلیل، نوشتن یک URL که سبب افزایش کلیک بر روی وب‌سایت شود؛ اهمیت زیادی دارد.

اولین نکته، این است که زمانی که کاربران به URL شما نگاه می‌کنند، دوست دارند بدانند که قرار است به چه محتوایی هدایت شوند. به همین دلیل، آدرس‌هایی که در آن‌ها کلمات استفاده نشده‌اند و تنها حرف و عدد و نماد هستند؛ نمی‌توانند اطلاعات کافی به کاربر بدهند. البته این موضوع تنها مربوط به گوگل نیست. بلکه در شبکه‌های اجتماعی و هر فضای آنلاین، این مسئله تاثیر زیادی دارد.

چنانچه به این چند نکته، یعنی دارا بودن کلمه کلیدی، کوتاه بودن و... توجه کنید؛ به‌صورت طبیعی، کلیک‌های بیشتری می‌گیرید و تاثیر URL در سئو را متوجه می‌شوید.

از حروف کوچک استفاده کنید!

این نکته، در صورتی‌که از URL فارسی استفاده کنید؛ کاربردی ندارد. با این‌حال، از آن‌جایی که به‌ طور کلی بهتر است که از کلمات انگلیسی در آدرس وب‌سایت استفاده کنید؛ حتما توجه کنید که با حروف بزرگ ننویسید.

با وجود آن‌که امروزه اغلب سرورها، تفاوتی بین حروف بزرگ و کوچک قائل نمی‌شوند؛ ممکن است در بیشتر مواقع مشکلی ایجاد نشود. با این‌حال، بهتر است، از حروف کوچک استفاده کنید تا همواره مطمئن باشید که بهترین نتیجه را می‌گیرید.

از تاریخ استفاده نکنید!

در گذشته، برخی بسترها، همچون وردپرس، در URL خود از تاریخ استفاده می‌کردند تا تاریخ انتشار مطلب را نشان دهند. با این‌حال، امروزه این شرایط وجود ندارد؛ اما برخی هنوز تاریخ را در آدرس سایت اضافه می‌کنند.

این مسئله دو اشکال ایجاد می‌کند. اشکال اول این است که سبب طولانی شدن آدرس وب‌سایت می‌شود. مشکل دوم نیز این است که سبب می‌شود هنگام به‌روز رسانی محتوا، با مشکل مواجه شوید. البته می‌تواند هنگام آپدیت کردن، URL را تغییر داد؛ اما وقت‌گیر است و می‌تواند به رتبه شما در گوگل آسیب برساند.

به جستجوی راحت‌تر کاربر کمک کنید!

اگر تا این قسمت، قانع نشدهاید که اهمیت URL در سئو چیست؛ باید بدانید که یک URL درست جایگاه کاربر را در سایت شما نشان میدهد که این موضوع اهمیت زیادی دارد.

در حقیقت، با ساخت زیرفولدر در URL، نشان می‌دهید که کاربر در کدام قسمت سایت شما قرار دارد. در حقیقت با دسته‌بندی درست زیرفولدرها، می‌توانید به کاربر و موتور جستجو کمک کنید تا بخش‌های مختلف سایت شما را از یکدیگر تفکیک کنند.

همچنین به خاطر داشته باشید که به‌جای استفاده از زیردامنه برای تفکیک بخش‌های مختلف سایت، از زیرفولدرها استفاده کنید. زیرفولدرها، سبب می‌شوند که گوگل متوجه شود که این صفحه، بخشی از سایت اصلی است؛ اما زیردامنه‌ها می‌تواند گوگل و کاربر را گیج کند. به همین دلیل، استفاده از زیرفولدرها، بیشتر از زیردامنه‌ها کاربرپسند و سئومحور هستند.

از عنوان مطلب استفاده نکنید!

اغلب افراد، هنگام بارگذاری محتوا در وردپرس، عنوان مطلب را در جای URL قرار می‌دهند. این موضوع می‌تواند دو دردسر ایجاد کند. اول اینکه سبب طولانی شدن آدرس وب‌سایت می‌شود که همانطور که توضیح دادیم، بهتر است کوتاه باشد. دوم اینکه ممکن است بخشی در عنوان قرار داشته باشد که شما بخواهید در آینده تغییر دهید؛ در نتیجه نیاز به تغییر URL خواهید داشت.
به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود که از عنوان مطلب استفاده نکنید.

کلام آخر

در این مطلب، توضیح دادیم که اهمیت URL در سئو چیست و چگونه می‌توانید آن را به‌گونه‌ای طراحی کنیم که به بهبود سئوی وب‌سایت کمک کند. بنابراین، اگر می‌خواهید آدرس‌ صفحات وب‌سایت خود را تغییر دهید و به‌رورز رسانی کنید؛ الان فرصت خوبی است. به کمک تغییر URL، می‌توانید در گوگل رتبه بهتری بگیرید و کاربران را راضی نگه‌دارید.

تحریریه منتوریکس
تحریریه منتوریکس

این مطلب توسط اعضای تیم منتوریکس تهیه و گردآوری شده است.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف