با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

نتفلیکس و آمازون چگونه از داده‌ها برای رشد استفاده می‌کنند؟

سینا یوسفی
سینا یوسفی
23:41، 1401/02/14
نتفلیکس و آمازون چگونه از داده‌ها برای رشد استفاده می‌کنند؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

نتفلیکس و آمازون چگونه از داده‌ها برای رشد استفاده می‌کنند؟


نتفلیکس، آمازون و یوتیوب، اگرچه در حال حاضر جزء بهترین وب‌سایت‌های حوزه کاری خود محسوب می‌شوند، اما آن‌ها هم زمانی از صفر شروع کردند. رمز موفقیت تمامی این سایت‌ها در استفاده درست از داده‌ها و به کارگیری آن‌ها برای تحلیل رفتار کاربران بود. ما در منتوریکس به شما نشان می‌دهیم که این 3 سایت، چطور از هر کاربر، پله‌ای برای موفقیت و بالا رفتن می‌سازند و رشد می‌کنند.

پشت پرده رشد کسب و کار

با وجود آن‌که تغییرات زیادی را در چشم انداز چند سال گذشته اینترنت مشاهده کردیم اما شرکت‌هایی مانند نتفلیکس، آمازون و یوتیوب همچنان در حال رشد هستند. راز رشد دائمی آن‌ها چیست؟ بهینه سازی.
این شرکت‌ها راه‌هایی برای اطمینان از قرار گرفتن در سرخط خبرها پیدا کردند. مخاطبان از دنبال کردن این شرکت‌ها خسته نمی شوند زیرا آن‌ها توانسته‌اند با تاکتیک‌های نوآورانه، همواره در برابر چشم کاربران اینترنت قرار بگیرند. به عنوان مثال آمازون صفحه جزئیات محصول را با توضیحات جذاب و پیشنهادات اضافه برای خرید محصولات بیشتر ارائه می‌دهد. تست A/B نتفلیکس آن‌ها اجازه می‌دهد پیشنهادات اضافی را به کاربر ارائه دهند. به طور معمول این پیشنهادات شامل فیلم‌های سینمایی یا سریال‌هایی است که کاربران مشتاق به دیدن آن‌ها هستند یوتیوب نیز از از یک روش شبیه به این برای بالا بردن تعامل کاربران استفاده می‌کنند. هر زمان که شما وارد سایت یکی از این شرکت‌ها شوید، نیروی جادویی شما را درون سایت میخکوب می‌کند.
آن‌ها تنها یک کار را به بهترین شکل انجام می‌دهند؛ تحلیل داده‌های رفتاری کاربر برای بهینه سازی سایت. نمودار زیر را در نظر بگیرید که نشان می‌دهد نتفلیکس و یوتیوب در رقابت با دیگر سایت‌های پخش آنلاین بهتر عمل کرده‌اند و دلیل آن، تنها بهینه‌سازی قوی‌تر است.


بازدیدکنندگان سرویس ویدئویی

شما احتمالاً به دنبال آن هستید که بفهمید چطور می‌توانید تعامل را در سایت خود، درست مانند کاری که نتفلیکس یوتیوب و آمازون انجام دادند، بالا ببرید. اما توجه داشته باشید که کپی کردن از الگو سایت‌های دیگر به درد شما نمی‌خورد چون:

  • کسب و کار شما در یک دسته بندی متفاوت قرار می‌گیرد
  • فاکتورهای بهینه سازی که در مورد آن‌ها اعمال می‌شود، ممکن است به درد شما نخورد
  • داده بهینه سازی آن‌ها با داده‌های شما متفاوت است

البته می‌توانید شکل گیری الگو را زیر نظر بگیرید. همه این غول‌های دیجیتال، از رفتار کاربران برای تغییرات کمک گرفتند. آن‌ها از انتقاد کاربران استفاده کرده و سعی می‌کنند آن‌ها را راضی نگه دارند. شما نیز می‌توانید این کار را با در نظر گرفتن شرایط خاص کسب و کار خود انجام دهید.

با شرکت در دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس آماده ورود به بازار کار شوید.

تست A/B نتفلیکس: استفاده از داده‌های تحلیلی

انگیزه اصلی برای انجام تجزیه و تحلیل توسط شرکت‌ها پیدا کردن شناخت نسبت به خریدارانشان است. این موضوع کمک می‌کند که آن‌ها مخاطبان هدف را پیدا کنند. نتفلیکس یک موتور پیشنهاد فیلم و سریال با عنوان "You may like" ایجاد کرده است. آن‌ها برای هر فرد یک سیستم داده کامل دارند که تمام محتوا‌های مشاهده شده توسط شما را ذخیره می‌کند. بر اساس این داده‌ها برای بالا بردن نرخ تعامل پیشنهاد از طرف سیستم داده می‌شود.سایت نتفلیکس

آن‌ها همیشه از این مدل استفاده نمی‌کردند اما با رشد کسب و کار استراتژی آن‌ها برای افزایش نرخ تعامل تغییر کرد. مانند هر کسب و کار دیگر، برداشتن قدم‌های بزرگ با ریسک و خطر همراه است. مخصوصاً آنجا که مخاطب احساس کند تمام آنچه را که جستجو می‌کند ذخیره می‌شود. اما چون نتیجه این تغییر برای کاربران مفید بود، توانست موفق شوند. به گفته نتفیلیکس آن‌ها تنها به خاطر تست A/B موفق شدند. نتفلیکس مخاطبانش را به دو گروه مختلف تقسیم کرد و به هر کدام نسخه‌ها متفاوتی از سیستم را نشان داد تا ببیند کدام یک برای رسیدن به هدف بهتر عمل می‌کند.

روش مشابه یوتیوب

احتمال می‌دهیم که به روزرسانی‌های اخیر یوتیوب را متوجه شده باشید. یوتیوب تلاش کرده تا با استفاده از شخصی سازی صفحات، عملکرد هسته اصلی خود را بهینه سازی کند. 


سایت یوتیوب

آن‌ها از داده به عنوان مبنای اصلی برای درگیر کردن شما با ویدیو‌هایی که بیشتر علاقه دارید، استفاده می‌کنند. در حال حاضر این ویژگی را می‌توانید با عنوان recommended topics در بالای صفحه اصلی ببینید. این قابلیت کمک می‌کند پلتفرم آن‌ها بیش از گذشته کاربر پسند باشد و به همین دلیل تعامل شما با سایت نیز طولانی‌تر خواهد بود.

تست A/B آمازون؛ ایده‌های دائماً در حال تغییر و چگونگی استفاده موثر از آن

"موفقیت ما در آمازون تابعی از آزمایش‌های ما در طول سال، ماه، هفته و روزها است"

جف بزوس؛ مدیرعامل آمازون

تست A/B آمازون کاربران کمک می‌کند لیست‌های خرید بهینه شده‌ای را مشاهده کنند. این کار باعث فروش بیشتر آمازون شده است. برای مثال آزمایش زیر را برای یک صفحه محصول در دو کامپیوتر مختلف در نظر بگیرید.


محصولات آمازون

در کامپیوتر دوم، پیشنهاد ویژه نیز به کاربر داده می‌شود:

پیشنهاد ویژه خرید آمازون

کاری که آمازون انجام داده قرار دادن صندلی بازی به عنوان محصول پیشنهادی است. جایگذاری این محصول با کمک آزمایش A/B انجام می‌شود. بر طبق آمار ماهانه ۱۹۷ میلیون نفر از سایت آمازون بازدید می‌کنند. اگر آمازون آزمایش A/B را برای بیش از یک ماه انجام دهد، تعداد زیادی از این محصول را خواهد فروخت. به همین ترتیب شاهد پیشنهادات بیشتر برای محصولات مرتبط خواهیم بود. کارکرد این سیستم می‌تواند برای صفحه هر محصول آمازون متفاوت باشد چون الگوریتم پیشنهاد محصول متفاوت است. البته عملکرد این سیستم را تنها برای افزایش مستقیم فروش محصولات مرتبط تصور نکنید. ممکن است شما در هر جایی از اینترنت با این محصولات روبه‌رو شوید. در وبلاگ آمازون یا حتی سایر وب سایت‌های اینترنت تبلیغات محصولات آمازون انجام می‌شود.

سوال اصلی اینجاست که چطور می‌توانید به اثرگذاری آمازون برسید؟

لازم نیست تمام روش‌هایی که آمازون استفاده کرده است را کپی کنید. به جای آن می‌توانید برای بهینه‌سازی سایت یا کسب و کار اینترنتی خود یک آزمایش کامل راه اندازی کنید. نیازهای خود را بشناسید، ایده‌پردازی کرده و آن‌ها را به بهترین شکل ممکن پیاده کنید.

فعالیت‌های غیر مفید را جابجا کنید

یک راه دیگر برای بهبود سایت‌تان با استفاده از تست A/B اطمینان از سهولت استفاده است. اگر مطمئن نیستید که چطور می‌توان برای کاربران سایت بهترین تجربه کاربری را طراحی کرد، تست A/B می‌تواند به شما کمک کند. تست A/B حدس و گمان را از شما گرفته و به شما اطمینان می‌دهد که خروجی نهایی بهترین تجربه را برای کاربران به همراه خواهد داشت. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانید مشتریان وقتی پیکربندی یک سایت را دوست نداشته باشند، با آن تعامل نمی‌کنند. کاربران تنها می‌خواهند از سایت شما استفاده کنند و در صورتی که تجربه کاربری مناسبی وجود نداشته باشد، صفحه را بسته و به سراغ فروشگاه دیگری می‌روند.
این آخرین چیزی است که شما می‌خواهید.
برای جلوگیری از خروج بازدیدکنندگان شما می‌توانید از تست A/B قبل از جای‌گذاری دائمی هر بخش در سایت استفاده کنید.

جمع‌بندی

ما در مورد 3  سایت با رنک و امتیاز بالا و میلیاردها کاربر ماهانه صحبت کردیم. اما همه این کسب و کارها با یکدیگر متفاوت هستند و درآمدهای گوناگونی نیز دارند.

  • آمازون به عنوان یک فروشگاه مولتی برند آنلاین برای فروش محصول و دریافت کمیسیون کار می‌کند
  • نتفلیکس یک سایت پخش آنلاین فیلم و سریال است که از فروش اشتراک درآمد کسب می‌کند
  • یوتیوب پلتفرمی برای نمایش کلیپ‌های آنلاین است که از طریق افزایش بازدید و نمایش تبلیغات پول در می‌آورد

تفاوت این سایت‌ها نشان می‌دهد که مهم نیست چه سایتی در اختیار دارید. همیشه یک پتانسیل برای موفقیت وجود دارد و تست A/B می‌تواند برای رسیدن به آن نقطه به شما کمک کند. بر طبق آمار ۸۰ درصد کاربران دیجیتال امروزی از اینترنت برای خرید محصولات و خدمات استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید تجارت آنلاین خود را به سطح بالاتری برسانید، کافی‌ست همین حالا برای راه‌اندازی تست A/B اقدام کنید.

اگر این مطلب را دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «هک رشد چیست؟ هکر رشد کیست؟» را هم مطالعه کنید. راستی اگر برای کسب‌وکارتان نیاز به مشاوره دیجیتال مارکتینگ دارید، می‌توانید روی ما منتوریکسی‌ها حساب باز کنید.

سینا یوسفی
سینا یوسفی

سینا کارشناس سئوی on page منتوریکس و متخصص سئو کردن محتواهای سایت است. علاوه بر این، شخصیت طنازش در میم‌های منتوریکس حسابی کمک‌مان کرده.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف