با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

تبلیغ چه مواردی در گوگل ادز ممنوع است؟

شیما تیموری
شیما تیموری
19:16، 1401/03/14
تبلیغ چه مواردی در گوگل ادز ممنوع است؟
1 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

تبلیغ چه مواردی در گوگل ادز ممنوع است؟


شاید فکر می‌کنید که هر محصولی را می‌توان در گوگل ادز تبلیغ کرد، اما سخت در اشتباهید. گوگل ادز هم مثل سایر پلتفرم‌های تبلیغات کلیکی قوانین خودش را دارد که اتفاقا سفت و سخت پایشان ایستاده و به هیچ وجه از دفاعشان کوتاه نمی‌آید. می‌خواهیم ببینیم که تبلیغ چه مواردی در گوگل ادز ممنوع است و نباید آن‌ها را در گوگل ادز تبلیغ کنیم؟

اگر به صفحه قوانین گوگل ادز سر بزنید، با لیست بلند بالایی از موارد ممنوعه روبرو خواهید شد که حفظ کردنشان کار شاقی است. برای همین معمولا افراد نگاهی سر سری به این قسمت می‌اندازند و قضیه را جدی نمی‌گیرند. اما وقتی که تبلیغشان دچار دردسر شد و وضعیت «عدم تایید» (Disapproved) را به خودش دید، آن وقت است که سراغ این صفحه می‌روند. پس بهتر نیست که قبل از روبرویی با چنین مشکلی، بدانیم که چه چیزهایی در تبلیغات گوگل ادز ممنوع هستند تا از آن‌ها استفاده نکنیم. 

چرا گوگل ادز تبلیغ یک سری محصولات را ممنوع کرده؟

گوگل ادز تلاش می‌کند تا محیط تبلیغات سالمی را برای کاربرانش فراهم کند. صداقت و شفافیت دو ویژگی اصلی تبلیغ در گوگل ادز هستند که برای کاربران، تبلیغ دهندگان و منتشرکنندگان تبلیغات اهمیت زیادی دارند. به همین دلیل تبلیغ یک سری محصولات که با قوانین گوگل و کشورهای مختلف منافات دارد، توسط گوگل ادز تایید نمی‌شوند.

مثلا گوگل ادز در اساسنامه قوانین نمایش تبلیغاتش عنوان می‌کند که خدمات و محصولاتی مثل رمز ارز (Crypto Currency) و قمار باعث آسیب به زندگی کاربران و خدشه دار کردن اعتماد آن‌ها به گوگل می‌شود. بنابراین به این موارد به شدت حساس است و دائما تبلیغات را از طریق کارمندان و هوش مصنوعی رصد می‌کند. حتی از کاربران می‌خواهد که در صورت برخورد با چنین تبلیغات مضری، فرمی پر کنند و به گوگل ادز اطلاع بدهند.

موارد ممنوعه گوگل ادز چه چیزهایی هستند؟

در حال حاضر و براساس آخرین آپدیت، گوگل ادز در 3 بخش مختلف موارد ممنوعه را اعلام کرده. براین اساس تمامی تبلیغات که اشاره‌ای به این دسته‌ها کنند یا حتی نزدیک به این موارد باشند، تایید نخواهند شد.

محتوای ممنوعه در تبلیغات گوگل ادز

اول با محتوای ممنوعه (Prohibited content) شروع می‌کنیم. گوگل ادز در این بخش به تبلیغ دهندگان می‌گوید که چه نوع محتوایی را نمی‌توانند در شبکه گوگل (موتور جستجوی گوگل، یوتیوب، جیمیل و سایر وبسایت‌های گوگل) تبلیغ کنند.

محصولات و خدمات با نشان تجاری یا لوگو (Counterfeit goods)، خدمات و کالاهای خطرناک (مواد مخدر، داروهای اعصاب و روان، اسلحه و حتی وسایل آتش‌بازی)، کالا و ابزاری که به اعتماد افراد ضربه می‌زند (نرم‌افزارهای هک) و محتواهای غیراخلاقی و ترویج‌دهنده خشونت.

محتواهایی که نشان تجاری دارند: گوگل ادز از این نوع محتوا با Counterfeit یاد می‌کند. بنابراین اگر در تبلیغ‌تان با چنین خطایی مواجه شدید، بدانید که گوگل ادز در محتوای تبلیغتان اثری از یک برند دیگر، نشان تجاری یا لوگو پیدا کرده. گوگل ادز می‌گوید که صاحبان برند و نشان‌های تجاری این حق را دارند که به تبلیغ‌دهندگان اجازه ندهند تا از لوگو یا حتی نام تجاری‌شان استفاده کنند. نمونه‌ای که می‌توانم برای‌تان مثال بزنم، تبلیغ گوشی شیائومی بود که برای یکی از مشتریان‌مان انجام دادم. بعد از نوشتن متن تبلیغ و ذخیره آن، گوگل ادز به سرعت آن را رد کرد و اجازه نمایش به تبلیغ را نداد. دلیلش چه بود؟ استفاده از نشان تجاری Xiaomi در عنوان تبلیغ. حالا اگر به فارسی می‌نوشتم شیائومی، دیگر مشکلی نبود. بنابراین Xiaomi را از تبلیغ برداشتم و فارسی آن را نوشتم. از این راه تبلیغ من تایید شد.

تبلیغ کالاهای خطرناک: از آنجایی که گوگل همیشه به ایجاد فضایی ایمن اشاره می‌کند، طبیعی هم هست که از انتشار تبلیغات کالاهای خطرناک مثل اسلحه جلوگیری کند. به طور کلی هر کالا یا محصولی که منجر به آسیب فیزیکی یا روانی به کاربران اینترنتی شود، در گوگل ادز ممنوع است. داروهای دست‌ساز و توهم‌زا (شیمیایی یا گیاهی)، داروهای اعصاب و روان، اسلحه، تجهیزات جنگی، مواد آتش‌زا و آتش‌بازی، محصولات مشتق از تنباکو و به طور کلی هر محصول و صفحه‌ای که نشانی از این موارد دارد یا طرز ساخت و تهیه آن‌ها را می‌گوید، در گوگل ادز جایی ندارد. اگر بخواهم جدیت گوگل ادز در این مورد را برای شما بیشتر شرح دهم، باید به تبلیغی اشاره کنم که برای یکی از پزشکان زیبایی انجام دادیم. تبلیغ او برای معرفی ژل بوتاکس صورت بود و گوگل ادز اجازه نمایش این تبلیغ را نداد. به عقیده گوگل ادز، ژل بوتاکس ممکن بود که باعث آسیب به افراد شود. بنابراین برای نمایش تبلیغ باید از سازمان‌های دارویی در کشورهای مختلف اجازه گرفته می‌شد.

تبلیغات چاقو در گوگل ادز ممنوع شددر سال 2014 گوگل ادز تبلیغات چاقو را به عنوان عاملی تهدیدزا متوقف کرد. 

ایجاد فضای ناامن و غیرقابل اعتماد: اگر تبلیغ شما به گونه‌ای باعث خدشه‌دار شدن اعتماد کاربران به گوگل ادز شود، نمایش تبلیغ شما متوقف خواهد شد. مثلا اگر سرویس‌های خدماتی برای هک نرم‌افزار می‌فروشید، نرم‌افزارهای جاسوسی را معرفی می‌کنید، در صفحه فرود تبلیغتان بدون دلیل از بازدیدکنندگان اطلاعات تماس و هویتی می‌گیرید، تبلیغتان جزو موارد ممنوعه خواهد بود. جالب است که بدانید بعضی وقت‌ها این سخت‌گیری‌ها به حدی زیاد می‌شود که شما مجبور خواهید شد تا با گوگل مکاتبه کنید. مثلا اگر صفحه فرودی برای جشنواره تخفیف محصولاتتان داشته باشید و کد تخفیف را در صورت وارد کردن شماره تماس کاربر، برایش می‌فرستید؛ ممکن است در نظر گوگل این کار بد باشد. بنابراین باید به گوگل ایمیل بدهید و از او بخواهید که دوباره تبلیغ شما را تایید کند.

محتواهای ترویج‌دهنده خشونت: از آنجایی که نفرت‌پراکنی و ارسال تبلیغات خشونت‌بار باعث آسیب روانی به کاربران اینترنتی می‌شود، گوگل ادز به طور جدی تمامی تبلیغات را در این زمینه بررسی می‌کند. محتواهایی با موضوعات Bullying (قلدربازی سایبری)، نژادپرستانه، نفرت‌پراکنی، آسیب فیزیکی به حیوانات، قتل، خودکشی، اخاذی و خرید و فروش گونه‌های در معرض خطر جزو موارد ممنوعه در تبلیغات گوگل ادز هستند.

نکته: آنالیز داده های گوگل ادز، با استفاده از گوگل آنالیتیکس 4 امکان پذیر است. دوره ga4، آموزش صفر تا 100 این ورژن از Google Analytics را به شما می دهد.

کارهای ممنوعه در تبلیغات گوگل ادز

به جز محتواهایی که نمی‌توانید در تبلیغات گوگل ادز استفاده کنید، یک سری کارهای ممنوعه هم هستند که امکان اجرایشان را در گوگل ادز ندارید. گوگل ادز معتقد است که این کارهای ممنوعه به تصوری که کاربران اینترنتی از برند و نام تجاری‌اش دارند ضربه می‌زند.

سواستفاده از فضای تبلیغات گوگل ادز: اگر صاحبان وبسایت از تبلیغات گوگل ادز برای اجرا کردن تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه، cloaking و ریدایرکت کردن صفحات تبلیغات به آدرسی دیگر استفاده کنند، گوگل ادز به سرعت با این مورد برخورد می‌کند. از طرف دیگر، وبسایت‌هایی هم هستند که کاربران را مجبور به انجام بازی آنلاین می‌کنند تا آن‌ها را وارد فرآیند شرط‌بندی کنند. گوگل ادز با چنین سایت‌هایی هم مقابله می‌کند.

جمع‌آوری اطلاعات خصوصی: اگر کاربری بعد از کلیک روی تبلیغ وارد صفحه‌ای شود که در آن از او می‌خواهند اطلاعات شخصی‌اش را وارد کند، گوگل ادز به سرعت تبلیغ را غیرفعال می‌کند. در نظر گوگل ادز گرفتن اطلاعات خصوصی بدون دلیل روشن و خاصی مصداق بارز سواستفاده و اخاذی خواهد بود. بنابراین اگر در کمپین‌های تبلیغاتی‌تان نیاز به اطلاعات تماس اشخاص دارید، به طور واضح در صفحه فرود بگویید که این اطلاعات را برای چه می‌خواهید. هوش مصنوعی گوگل ادز به خوبی متوجه منظور شما خواهد شد و کاری به تبلیغتان نخواهد داشت.

اطلاعات شخصی مثل شماره بیمه، رمز عبور شبکه‌های اجتماعی، شماره شناسایی، شماره ملی، شماره کارت بانکی، شماره گواهینامه، مذهب و حتی ملیت از مواردی هستند که می‌توانند منجر به سواستفاده از اشخاص شوند.

به جز محتواهای ممنوعه، یک سری دیگر از محتواها هم هستند که نمایششان بعضی وقت‌ها ایرادی ندارد و بعضی وقت‌ها هم ممکن نیست. اگر بخواهم خودمانی بگویم: «بعضی وقتا بهشون گیر میده و بعضی وقتا نه».

اما چه وقت‌هایی گوگل ادز اجازه نمایش تبلیغات محدود یا Restricted content را می‌دهد؟ بعضی از تبلیغات براساس نوع محتوایی که دارند در بعضی از کشورها (بسته به نوع فرهنگشان) اجازه تبلیغ ندارند. حالا ببینیم که تبلیغات محدود شامل چه مواردی هستند؟

تبلیغات محدود در گوگل ادز

محتوای مربوط به مسائل جنسی: با توجه به تفاوت فرهنگ‌ها و قوانین کشورهای مختلف برای مسائل جنسی، گوگل ادز امکان نمایش تبلیغات مسائل جنسی را در تمامی کشورها نمی‌دهد.

محتوای خرید و فروش نوشیدنی‌های الکلی: از آنجایی که گوگل یک سری قوانین خرید و فروش نوشیدنی‌های الکلی در کشورهای مختلف را پذیرفته، بنابراین از نمایش یک سری تبلیغات با این مضمون در شهرها و کشورهای گوناگون جلوگیری می‌کند.

انتشار محتواهایی با حق کپی رایت: این مورد هم مثل فروش نوشیدنی‎های الکلی است. بعضی از کشورها قوانین مخصوص خودشان را برای انتشار محتواهایی با کپی رایت دارند. بنابراین از گوگل ادز هم انتظار دارند که تبلیغاتی که با کپی رایت مغایرت دارند را نشان ندهد.

بازی‌های قمار و شرط‌بندی: در صورتی که وبسایت شرط‌بندی و قمار بخواهد از تبلیغات گوگل ادز برای معرفی خودش استفاده کند، باید یک سری قوانین و مقررات گوگل ادز را بپذیرد. از طرف دیگر نمایش تبلیغات چنین وبسایت‌هایی هم ممکن است در بعضی از کشورها که مشکلی با این قضیه ندارند، امکان‌پذیر باشد.

محتوای ممنوعه در تبلیغات گوگل ادزمحتواهایی که به قمار و شرط بندی اشاره می‌کنند، در کشورهای مختلف قوانین متفاوتی دارند. 

داروهای پزشکی: تبلیغ تمامی داروهایی که نیاز به نسخه پزشک دارند یا به گونه‌ای هستند که استفاده خودسرانه از آن‌ها باعث آسیب می‌شود، در بعضی از کشورها ممنوع هستند. درست مثل این است که خرید استامینوفن کدئین در داروخانه‌های ایران آزاد است اما در داروخانه‌های کشورهای دیگر مثل ارمنستان یا آذربایجان جرم محسوب می‌شود. در این بخش حتی می‌توانید به حساسیت زیاد گوگل ادز به بیماری‌های همه‌گیر مثل کرونا هم اشاره کرد. به یاد دارم که برای تبلیغ یکی از معروف‌ترین فروشگاه‌های سوپرمارکت آنلاین نوشته بودم:

«لازم نیست از خانه بیرون بروید، در این روزهای کرونایی هرچه می‌خواهید از فروشگاه ما آنلاین سفارش دهید.»

و گوگل ادز به خاطر کلمه کرونا، تبلیغ را رد کرده بود و اجازه نمایش آن را فقط محدود به چند کشور کرده بود. دلیل گوگل ادز برای رد کردن این تبلیغ، وجود سوتفاهم‌های زیاد و سواستفاده بعضی از وبسایت‌ها برای واکسن و درمان‌های غیرپزشکی کرونا بود. برای همین نسبت به تبلیغاتی که واژه کرونا را داشتند حساس بود.

انتخابات و سیاست: گوگل ادز از عبارت «دوره‌های سکوت» (Silence period) برای انتخابات ریاست جمهوری و مجلس یا پارلمان استفاده می‌کند. در این زمان، کلیه تبلیغاتی که افراد را به رای‌گیری تشویق کنند یا طرفدار نامزد خاصی باشند، نمایش داده نمی‌شوند.

خدمات اقتصادی: هنگام معرفی و تبلیغ خدمات اقتصادی، تبلیغ دهنده باید با قوانین گوگل ادز در کشور موردنظری که تبلیغش در آن نمایش داده می‌شد، موافقت کند. برای دیدن این قوانین به صفحه قوانین اقتصادی در کشورهای مختلف سر بزنید.

جمع‌بندی

خلاصه اگر بخواهیم جمع‌بندی نهایی درباره موارد ممنوعه در تبلیغات گوگل ادز داشته باشیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

تمامی محتواهایی که نشانی از قمار، شرط‌بندی، ارز دیجیتال، ماینینگ (Mining)، مسائل سیاسی، داروهای پزشکی، مواد مخدر، اسلحه، مسائل جنسی و نشان‌های تجاری دارند، شانس روبرو شدن با وضعیت «عدم تایید» (Disapproved) را خواهند داشت.

اگر این مطلب برای‌تان کاربردی بود، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «5 ترفند تبلیغ نویسی افتضاح برای تبلیغات گوگل ادز!» را هم بخوانید. همچنین شما می‌توانید برای دریافت مشاوره دیجیتال مارکتینگ با ما در تماس باشید.

شیما تیموری
شیما تیموری

شیما مدیر پرفورمنس مارکتینگ منتوریکس است. تخصص‌اش در گوگل ادز،  تبلیغات کلیکی و CRO، او را به استاد همه فن حریف این حوزه تبدیل کرده و دانش‌اش در حوزه دیجیتال مارکتینگ مثال‌زدنی‌ست.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف