با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

سئو یا PPC؛ مسئله این است!

شیما تیموری
شیما تیموری
16:50، 1399/08/10
سئو یا PPC؛ مسئله این است!
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

سئو یا PPC؛ مسئله این است!


سئو سایت یا تبلیغات کلیکی؟ از آن بحث‌های همیشگی و داغ در دنیای دیجیتال مارکتینگ است که البته هر طرف، طرفداران و مخالفان خودش را دارد. واقعا سخت است که با قاطعیت بگوییم کدام بهتر عمل می‌کنند. شاید شما هم چنین سوالی داشته باشید و هنوز جوابی برایش پیدا نکردید. اگر اینطور است، حتما این مطلب را بخوانید. قرار است با هم دید بهتری نسبت به کارکردهای هرکدام داشته باشیم و ببینیم در چه شرایطی، از کدام باید استفاده کنیم.

SEO یا PPC: سئو یا تبلیغات کلیکی؟

فرقی نمی‌کند دیجیتال مارکتر تازه‌کار باشید یا چند سال از فعالیت حرفه‌ای‌تان گذشته باشد، همیشه سوال «روی سئوی سایتم کار کنم یا تبلیغ بدم؟» جزو لاینفک گفتگوهای آغازین شما با صاحبان کسب و کار خواهد بود. واقعا کدام بهتر است؟ سئو (SEO: Search Engine Optimization) یا تبلیغات کلیکی (PPC: Pay-Per-Click)؟

سئو یا تبلیغات کلیکیشما کدام را ترجیح می‌دهید؟

اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم، انتخاب سئو یا PPC به شرایط، اهداف و بودجه‌ی هر وبسایت و کسب و کاری بستگی دارد. خیلی وقت‌ها این دو بخش در کنار همدیگر، کار را پیش می‌برند، بعضی اوقات هرکدام اولویت بالاتری دارند و حتی ممکن است هر دو در درجه‌ی اهمیت پایین‌تری نسبت به سایر کانال‌های ارتباطی باشند، مثلا کسب و کار خانگی که در اینستاگرام محصولاتش را می‌فروشد، نیاز خیلی کمتری به سئو یا PPC خواهد داشت.

اگر با سئو و تبلیغات گوگل ادز آشنایی کافی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم این دو مطلب را بخوانید:

  1. سئو چیست؟
  2. گوگل ادز چیست؟

نظری کوتاه به سئو و PPC

در سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو) همه چیز روی استفاده از تکنیک‌های سئویی و استراتژی محتوایی می‌چرخد تا وبسایت‌ها رتبه‌ی بهتری در نمایش موتورهای جستجو داشته باشند، یعنی عملا پای پولی در میان نیست تا شما بپردازید و صفحه یا وبسایت‌تان در نمایش نتایج موتورهای جستجو مثل گوگل در صفحه‌ی اول یا رتبه‌های بالاتر باشد. از آن طرف در تبلیغات کلیکی (PPC)، بودجه حرف اول را می‌زند و کارشناسان تبلیغات کلیکی مثل کارشناسان گوگل ادز با استفاده از تکنیک‌های تبلیغاتی و ساخت کمپین‌ها که به پول نیاز دارد، کار سئو را انجام می‌دهند.

سئو یا تبلیغات کلیکیتفاوت قرارگیری وبسایت‌ها در سرچ ارگانیک و تبلیغات گوگل ادز

PPC که مخفف Pay-Per-Click است، ساز و کاری برای افزایش بازدید صفحات وبسایت و محصولات اینترنتی است و هزینه‌اش براساس هر کلیک محاسبه می‌شود. یعنی هربار که کاربری تبلیغ شما را می‌بینید و روی آن کلیک کند، شما باید مبلغی تعیین شده را پرداخت کنید. Google Ads، Bing Ads، AdRoll، Yahoo Gemini، Facebook و LinkedIn از پرکاربردترین و معروف‌ترین پلتفرم‌های تبلیغات کلیکی در جهان و یکتانت، صباویژن، مدیااد، کاپریلا، تپسل، کلیک یاب و اد نگاه در ایران هستند.

سئو یا تبلیغات کلیکی برای کسب و کار شما مناسب‌تر است؟

اگر همین الان عبارت «سئو بهتر است یا تبلیغات کلیکی» را به فارسی و انگلیسی جستجو کنید، با کلی نتایج مختلف روبرو می‌شود که مخلص کلام اکثرشان، استفاده از یکی‌شان است. با این حال به نظر ما، هردوی‌شان می‌توانند به کسب و کارها کمک کنند و فقط اولویت‌شان فرق دارد. مثلا برای وبسایتی تازه کار که می‌خواهد خودش را در بین نتایج جستجوی گوگل در صفحه‌ی اول نشان دهد، PPC بهترین گزینه است. اما در عین حال و به صورت همزمان اگر بخواهد روی ترافیک ارگانیک هم کار کند، باید برنامه‌ی سئویی هم داشته باشد.
البته برای انتخاب سئو یا PPC باید به پرسونای مشتری هم دقت کنید. مثلا به رفتار خودتان هنگام جستجو در اینترنت فکر کنید. آیا شما از آن دست کاربرانی هستید که بعد از دیدن نتایج در گوگل، روی نتایجی که تبلیغ شدند کلیک می‌کنید یا ترجیح می‌دهید سراغ نتایج ارگانیک بروید؟ این موضوع برای پرسونای شما هم صادق است. باید ببینید که مخاطبان و کاربران موردنظر شما، ترجیح‌شان برای پیدا کردن جواب سوالات و سایر نیازهای‌شان از طریق اینترنت کدام است؟!

بودجه‌ی تبلیغات آنلاین را تخمین بزنید

قبل از هرچیز، باید هزینه یا مقداری که برای تبلیغات آنلاین در نظر دارید را معین کنید. اگر هزینه‌ی خیلی کمی برای این بخش در نظر گرفتید یا این‌که هنوز آنچنان پول زیادی برای شروع کسب و کارتان ندارید تا معرفی‌اش کنید، سئو راه بهتری است. با این حال، اگر شما بتوانید مبلغی حداقلی مثل 5-10 دلار در روز را هزینه کنید، می‌توانید PPC را هم امتحان کنید.

میانگین هزینه هر کلیک (CPC) در صنعت شما چقدر است؟

این قسمت نیاز به تحقیق روی رقبای شما و بخشی دارد که در آن فعالیت می‌کنید. مثلا در صنعتی مثل گردشگری، کلمات کلیدی «خرید بلیط هواپیما» یا «ویزا کانادا» هزینه‌ی کلیک‌شان بیشتر از کلمه کلیدی مثل «ویزای هند» است. برای پیدا کردن CPC کلمات کلیدی می‌توانید از Keyword planner گوگل اَدز استفاده کنید. معمولا کمترین هزینه‌ای که در بازار ایرانی برای کلمات کلیدی استفاده می‌شود از 0.03 دلار شروع می‌شود و به 2.5 دلار هم می‌رسد. البته باز هم می‌گوییم، این رقم به نوع بازاری که در آن فعالیت می‌کنید و رقبای دیگر هم بستگی دارد.

گرفتن رتبه‌ی ارگانیک در صنعت شما چقدر سخت است؟

منظورمان از این سوال این است که آیا رقبای زیادی در صنعت خود دارید. باز هم مثال‌مان را با گردشگری پیش می‌بریم. مثلا برای این‌که بتوانید به عنوان وبسایتی تازه کار در زمینه گردشگری، سئوی خوبی در کلمات کلیدی مهم مثل بلیط هواپیما، خرید بلیط و تور ترکیه داشته باشید، باید کلی کار کنید و زحمت بکشید. در عوض با استفاده از تبلیغات کلیکی، به راحتی می‌توانید خودتان را در صفحه‌ی اول نمایش دهید. پس باید ببینید که وضعیت رقابت در بخش شما چگونه است؟ آیا سخت است که به صورت طبیعی و با سئو، خودتان را تا صفحه‌ی اول گوگل بالا بکشید؟ در این زمینه، سرعت هم فاکتور خوبی برای تصمیم‌گیری است. مثلا اگر شما مدت زمان محدودی برای ارائه‌ی محصولات‌تان داشته باشید یا اینکه می‌خواهید به سرعت در بازار اسم و رسمی پیدا کنید، تبلیغات کلیکی کمک خیلی بیشتری به شما می‌کنند تا اینکه حداقل 6 ماه برای سئوی سایت‌تان وقت بگذارید.

خوبی‌ها و بدی‌های سئو و PPC

حالا که متوجه شدید براساس نیازها، بودجه و هدف‌تان، کدامین از این شیوه‌های بازاریابی دیجیتال مناسب شماست، راجع به خوبی‌ها و بدی‌های هرکدام‌شان می‌گوییم.
نقاط قوت PPC
- سرعت و انتشار در مقیاسی گسترده
- مناسب کسب و کارهای نوپا و ارائه محصولات به صورت Offer
- قابلیت اندازه‌گیری بالا
- قابلیت هدف‌گذاری مشخص (Target) براساس زمان، مکان و کاربران
- ریمارکتینگ
نقاط ضعف PPC
- نیاز به پشتیبانی تمام وقت برای گرفتن بهترین نتیجه
- امکان بالا بردن هزینه
- امکان نادیده گرفته شدن تبلیغات

نقاط قوت سئو
- مقرون به صرفه و هزینه کلیک رایگان
- مناسب فروش محصولات
- تاثیر بیشتر برای افزایش ترافیک در مدت زمان طولانی‌تر
- امکان ایجاد رابطه‌ای پر از اعتماد بین کاربر و کسب و کار
نقاط ضعف سئو
- کم بودن قابلیت اندازه‌گیری دقیق نسبت به PPC
- قابل مشاهده نبودن نتایج در لحظه (وبسایت‌های تازه نیاز به 3 تا 12 ماه دارند تا برای کلمات کلیدی موردنظرشان رتبه بگیرند)

براساس گزارش SparkToro، گوگل در سال 2019 اعلام کرده که کلیک نتایج ارگانیکش 10 برابر بیشتر از نتایج تبلیغاتی‌اش است.

ریمارکتینگ در تبلیغات کلیکی

حالا که حرف از ریمارکتینگ در تبلیغات کلیکی شد، بد نیست راجع به آن توضیحی کوتاهی بدهیم. ریمارکتینگ (Remarketing) یعنی هدف‌گذاری مجدد کاربرانی که قبلا به شما سر زدند (وبسایت یا اپلیکیشن). شما با هدف قرار دادن دوباره‌ی آن‌ها و نمایش تبلیغات مجدد، وسوسه‌شان می‌کنید تا دوباره سری به شما بزنند. استفاده از Cookies مرورگرها این امکان را به شما می‌دهد که لیست ریمارکتینگ از بازدیدکنندگان وبسایت، خریداران محصولات و یا آن‌ها که سبد خریدشان را نیمه کاره رها کردند، داشته باشید.

ریمارکتینگ گوگل ادزدر ریمارکتینگ، کاربر بعد از خروج از سایت تبلیغات شما را خواهد دید.

حواس‌تان به نوع سئو هم باشد

همیشه هنگام استفاده از سئو، باید حواس‌تان جمع مواردی باشد که ممکن است از این راه به کسب و کار و وبسایت شما ضربه بزند. خیلی از وبسایت‌ها ممکن است وسوسه شوند که برای نتیجه‌گیری بهتر از تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه استفاده کنند تا به زبان خودمانی، موتورهای جستجو را گول بزنند و از این راه، صفحه‌های وبسایت‌شان در صفحه اول موتور جستجو نمایش داده شود. تولید محتوای تکراری، keyword stuffing و ریدایرکت‌های مشکوک از متداول‌ترین تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه است. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری راجع به سئو کلاه سیاه و نقطه مقابل آن یعنی سئو کلاه سفید داشته باشید، مطالب سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید را حتما بخوانید.

بالاخره کدام‌شان بهتر است؟ سئو یا PPC

همانطور که خواندید، به طور قطع نمی‌توانیم به شما بگوییم که کدام را انتخاب کنید. جواب ما را بخواهید، هردو! اما باید هرکدام را اولویت بندی کنید و براساس زمان و بودجه برای‌شان وقت بگذارید. در کل استفاده از این دو بخش، به 4 عامل بستگی دارد: اهداف شما، بودجه و منابع مالی، صنعتی که در آن فعال هستید و عملکرد کنونی کسب و کارتان.

تفاوت سئو یا گوگل ادزبسته به اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت می‌توانید روی سئو یا گوگل ادز تمرکز کنید. 

اگر هنوز از لحاظ دانش سئویی مهارت کافی را ندارید، بهتر است همزمان با تبلیغات کلیکی، دانش خودتان را در این زمینه با شرکت در دوره‌های آنلاین آموزش سئو افزایش دهید یا سئو را برون سپاری کنید.

برای استفاده از تبلیغات کلیکی به خصوص تبلیغ در گوگل (Google Ads) هم می‌توانید همین مسیر را طی کنید، خودآموزی، برون سپاری و شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین گوگل ادز کمک بزرگی به شما خواهد کرد.

در پایان اگر تصمیم گرفتید که فقط یکی از این کانال‌های دیجیتال مارکتینگ را استفاده کنید، باید خیلی دقیق موقعیت کسب و کارتان را بررسی کنید. چند سناریوی آماده برای‌تان آماده کردیم که در این زمینه کمک‌تان می‌کند:

  • اگر دنبال افزایش سریع ترافیک ورودی به سایت هستید، PPC را انتخاب کنید.
  • اگر فروش دارید و محصولات‌تان از طریق سایر منابع، به فروش می‌رسد اما دنبال ایجاد رابطه‌ای بلندمدت بین خودتان و کاربران می‌گردید تا فروش‌تان ثابت باشد، سئو را در نظر بگیرید.
  • دنبال بررسی بازخورد کاربران در مواجه با تولید محصول جدیدتان هستید، جشنواره تخفیف اینترنتی راه انداختید و می‌خواهید در مدت زمانی کوتاه، ترافیک زیادی به سایت‌تان بیاورید، PPC را استفاده کنید.
  • چنانچه می‌خواهید افزایش آگاهی مستمر داشته باشید، روی استراتژی محتوا و سئو کار کنید.

اگر این مطلب برای‌تان کاربردی بود، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «استراتژی سئو چیست؟» را هم بخوانید. همچنین شما می‌توانید برای دریافت مشاوره دیجیتال مارکتینگ و خدمات سئو جهت ارزیابی نیاز کسب‌وکارتان با ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس تماس بگیرید.

شیما تیموری
شیما تیموری

شیما مدیر پرفورمنس مارکتینگ منتوریکس است. تخصص‌اش در گوگل ادز،  تبلیغات کلیکی و CRO، او را به استاد همه فن حریف این حوزه تبدیل کرده و دانش‌اش در حوزه دیجیتال مارکتینگ مثال‌زدنی‌ست.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف