با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

چطور پروداکت استوری طراحی کنیم؟ {براساس تجربه شخصی}

صدف صبوری
صدف صبوری
12:11، 1401/10/28
چطور پروداکت استوری طراحی کنیم؟ {براساس تجربه شخصی}
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

چطور پروداکت استوری طراحی کنیم؟ {براساس تجربه شخصی}


پروژه‌ای داشتم با عنوان مدرسه زیبایی آدینا، آموزشگاه میکاپ و رنگ که باید برای دوره‌های آن پروداکت استوری تولید می‌کردم. این مقاله‌ حاصل تمام این جستجوهاست و تجربه خودم از نوشتن چندین پروداکت استوری برای چندین دوره و خدمات. سعی کردم تمام آن چیزی که خودم در این مسیر یاد گرفتم را جمع‌آوری کنم؛ فکر می‌کنم کمک خوبی برایتان باشد؛ بنابراین تا آخر این مطلب از سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ و سئو منتوریکس همراه من باشید و نظرات خود را در انتها با من به اشتراک بگذارید. 

پروداکت استوری چیست؟

معنی لغوی پروداکت استوری همان داستان محصول است؛ درواقع پروداکت استوری محتوایی است که محصول شما را توضیح می‌دهد و درباره آن می‌گوید. اما این کار به چه صورت انجام شود تا تاثیر بهتری داشته باشد؟ به کمک داستان‌سرایی!

یعنی شما باید تصور کنید که برای مشتری خود قصه می‌گویید و تمام اطلاعات لازم محصول خود را شبیه داستانی دلچسب برای‌شان روایت کنید. 

دو عنصر اصلی در پروداکت استوری

داستان محصول دو کارکرد کلیدی دارد:

  1.  توضیح چرایی 
  2. توضیح چگونگی

در پروداکت استوری قبل از هرچیز باید به مشتری ثابت کنید که چرا باید از محصول شما استفاده کند و در مرحله بعدی باید چگونگی استفاده از آن و در واقع فیچرها و ویژگی‌های محصول خود را به رخ بکشید. باید به یاد داشته باشید که در این داستان‌سرایی خود به سوالات کلیدی پاسخ دهید. به عنوان مثال خواننده باید با خواندن متن یا تماشای ویدئوی شما متوجه شود که این محصول مناسب چه کسانی است و چه سودی برای آن‌ها دارد.

بیشتر بخوانید: تولید محتوا چیست و چگونه انجام دهیم؟

اهمیت یک پروداکت استوری خوش‌ساخت چیست؟

یک داستان‌ محصول خوب به افراد کمک می‌کند تا به یک محصول اهمیت دهند و احساس کنند با آن ارتباط دارند تا در نهایت دست به اقدام بزنند. داستان‌ها درک را عمیق تر و یک ایده را ملموس‌تر می‌‌کنند. وقتی داستانی ملموس باشد، افراد به طور طبیعی احساس همدلی می‌کنند. در نتیجه، همدلی به نوبه خود باعث می‌شود که مردم به آن‌ها توجه بیشتری داشته باشند.

طبق آمار سایت Marketingwords.com، اگر مردم داستان یک برند را دوست داشته باشند، 55٪ احتمال بیشتری برای خرید محصول در آینده دارند، 44٪ داستان را به اشتراک می گذارند و 15٪ بلافاصله محصول را می‌خرند.

 

۱۰ نکته در نوشتن یک پروداکت استوری متقاعدکننده 

برای ارائه یک داستان خوب، باید یک جریان خوب بسازید. من بعد از نوشتن پروداکت استوری برای دوره‌های میکاپ و رنگ مدرسه زیبایی آدینا به ۱۰ نکته مهم در نوشتن پروداکت استوری متقاعدکننده رسیدم که در اینجا هر یک  را به اختصار توضیح خواهم داد:

۱. دلیل استفاده از محصول را بنویسید

برای خواننده از دلیل خود برای ارائه محصول و خدمات مدنظر بنویسید. مخاطب را متقاعد کنید که در دنیایی که گزینه‌ها بسیارند و انتخاب‌ها فراوان، چرا باید شما را انتخاب کنند. در این مقطع شما باید ویژگی کسب‌وکار خود را برجسته کنید و بیشتر درباره آن حرف بزنید.
من در نوشتن درباره دوره جامع  و تخصصی میکاپ با یکی از مسئولین این مدرسه تماس گرفتم و درباره تک تک دوره‌ها مصاحبه کردم تا اطلاعات کامل و دقیقی از شیوه آموزشی این آموزشگاه داشته باشم. همان‌طور که در عکس زیر می‌بینید سعی کردم به مخاطب نشان دهم که دوره‌های میکاپ این مدرسه با قوانین چهره‌شناسی آغاز می‌شوند و هنرجو بعد از یاگیری آن از پس هر نوع میکاپی برمی‌آید چراکه با فرم صورت آشناست؛ این یک ویژگی مهم در کلاس‌های آدینا بود که یک مزیت محسوب می‌شد؛ پس از آن غافل نماندم.

دوره میکاپ مدرسه زیبایی آدینا

توضیحات دوره جامع و تخصصی میکاپ آدینا

۲. ساده و کوتاه بنویسید

ساده نگه داشتن داستان محصول برای درگیر کردن مردم و متقاعد کردن آن‌ها برای حمایت از محصول مهم است. بنابراین اجازه ندهید داستان شما در جزئیات غیرضروری که از پیام اصلی شما منحرف می‌شود، غرق شود. 

توجه داشته باشید که خواننده شما می‌تواند از رده‌های سنی مختلف با سلیقه‌ها و سواد متفاوتی باشند؛ اگر زمینه فعالیت شما غرق در اصطلاحات تخصصی است، سعی کنید آن‌ها را ساده کنید و به اصطلاح زیر دیپلم بنویسید البته بد نیست در گوشه کناری از این اصطلاحات تخصصی خود نیز استفاده کنید تا خفن بودن خودتان را ثابت کنید. پس سادگی و کوتاه بودن جملات، به شما کمک بزرگی خواهد کرد.

۳.  براساس پرسونای مشتری بنویسید

قبل از شروع به کار، به همراه تیمی که در پروژه آدینا دخیل بود جلسات همفکری را برگذار کردیم تا پرسوناهای این اموزشگاه را پیدا کنیم.

بگذارید درباره علت این کار بیشتر توضیح دهم: برای اینکه در داستان‌سرایی محصول خود موثر باشید، باید داستان را برای مخاطبان خود سفارشی کنید. یعنی قبل از هرچیز باید تعیین کنید که مشتری‌های شما دقیقا چه کسانی هستند؟ چه سن و سالی دارند؟ علایق‌شان چیست؟چه کاراکتری دارند؟ و آن‌ها در دسته‌بندی‌های مشخصی قرار دهید.

 اگر می‌خواهید مردم کلیک کنند و آن‌چه شما گفتید را به خاطر بسپارند، باید دیدگاه‌های منحصربه‌فرد آن‌ها را درک کنید و داستان را براساس زاویه دید آن‌ها بسازید. برای این کار باید پرسونا کارت تهیه کنید.

یعنی مخاطبان خود را براساس ویژگی‌های مشترک دسته‌بندی کنید. این دسته‌بندی‌ها می تواند شامل سن،‌ تخصص،‌ تحصیل، نیاز و… باشند.

بیشتر بخوانید: چطور پرسونا بسازیم؟ {آموزش قدم به قدم}

پرسونا کارتنمونه پرسونا کارت برای پروژه فروش ساعت الیت

۴. خواننده را به قهرمان تبدیل کنید

قهرمان شما باید کاربر باشد. قهرمانی که محصول شما، ابرقهرمان، را مصرف می‌کند. در واقع شما باید این ذهنیت را ایجاد کنید که شما بین رقبایتان ابرقهرمان هستید و خواننده با خرید از محصول یا استفاده از خدمات شما هم به یک قهرمان تبدیل می‌شود. 

به عنوان مثال من در آخر متن یکی از دوره‌های مبانی میکاپ،‌ نوشتم: برای برداشتن قدم اول میکاپ آرتیست شدن آماده‌اید؟ با دوره‌های مدرسه زیبایی آدینا «به رسیدن فکر کن!».

درواقع هم از شعار خود مدرسه استفاده کردم و هم این احساس را به خواننده منتقل کردم که شرکت در این دوره تفاوت بارزی در سطح آموزشی او به وجود می‌آید.

بیشتر بخوانید: قهرمان داستان سرایی شوید! {آموزش ویدیویی}

متننمونه متن در سایت مدرسه زیبایی آدینا

۵. مرتبط و ملموس بنویسید

هنگام ساختن داستان خود، این سؤال را در پیش رو و در مرکز قرار دهید: چرا کسی باید به این موضوع اهمیت دهد؟ کسی که به این موضوع اهمیت می‌دهد چه نکاتی برایش اهمیت دارد؟ در پی پاسخ دادن به چه سوالاتی است؟ 

با پاسخ دادن به این سوالات می‌توانید متنی بنویسید که به طور کامل نیاز کاربر را فراهم می‌کند و در نتیجه با متن شما ارتباط تمام عیار می‌گیرد. 

۶.  درگیر شدن را هدف بگیرید

همه ما داستان‌های بزرگی را شنیده‌ایم که ما را در لبه صندلی‌هایمان نگه می‌دارد. داستان محصول شما باید چنین داستانی باشد؛ از نظر احساسی جذاب و فراموش نشدنی!

۷. تمام اطلاعات پایه را به مخاطب منتقل کنید

محتوای شما باید طوری باشد که وقتی خواننده آن را می‌بندد جواب همه سوالات خود را پیدا کرده و دیگر نیازی به اینکه سراغ سایر سایت‌ها برود،‌ نداشته باشد. به این منظور تمام اطلاعات لازم برای خدمات یا محصول خود را به مخاطب توضیح دهید. برای این کار شما باید خود را جای مخاطب قرار دهید و از خود سوال کنید چه نکاتی از این محصول یا به عنوان مثال دوره برای من مهم است که قبل از شرکت یا خرید آن بدانم؟ چه چیزهایی را باید قبل از خرید یا ثبت‌نام بفهمم؟

به عنوان مثال کسی که می‌خواهد در دوره‌های مدرسه زیبایی آدینا شرکت کند،‌ تعدادی سوال مشخص دارد که هنگام مطالعه پروداکت استوری به دنبال پاسخ آن‌هاست؛ پس سعی کردم به تمام سوالات احتمالی و قطعی هنرجو پاسخی داده باشم.

نمونه سوالاتی که برای دوره‌های آدینا تعیین کردم:

  • سرفصل‌های دوره چیست؟
  • مدرس دوره کیست؟
  • هزینه دوره چه‌قدر است؟
  • مدرک دوره چیست؟
  • زمان برگزاری دوره
  • شیوه برگزاری دوره
  • مکان برگزاری دوره
  • تکنیک‌های آموزشی مدرس
  • نتایج کار سایر هنرجوها
  • سابقه مدرس

۸. درباره تمایز خود با سایر برندها بنویسید

در لابه‌لای متن،‌ از تمایز خودتان با سایر برندها بنویسید. چه‌چیزی یا چه‌چیز‌هایی محصول یا خدمات شما را از سایر متفاوت می‌کند؟ چرا خواننده باید شما را انتخاب کند؟ آیا محصول شما ویژگی منحصربه‌فردی دارد؟ درباره آن قصه‌وار بگویید و مخاطب را از این ویژگی‌ها باخبر کنید.

به عنوان مثال من در پروژه مدرسه زیبایی، سعی کردم تمام ویژگی‌های دوره‌ها را که کمتر در سایر سالن‌های زیبایی و آموزشگاه‌ها دیده می‌شد ذکر کنم و درباره‌ش بیشتر حرف بزنم. مثلا می‌دانستم یکی از چیزهایی که به خوبی می‌توانم روی آن مانور دهم،‌ فضا و محیط آدینا بود که درست شبیه مدرسه و تفکیک شده از هم بود که می‌توانست برای مخاطب جذاب باشد. 

۹. تخصص و متمایز بودن خود را ثابت کنید

جوری بنویسید که خواننده بداند که یک آدم معمولی این محتوا را تولید نکرده است بلکه کسی است با پشتوانه‌ای قوی و حرفه‌ای در زمینه فعالیت خودش. فقط درصورتی که ثابت کنید می‌دانید از چه حرف می‌زنید  و به قولی کار خود را بلدید، مخاطب به شما اعتماد خواهد کرد. بنابراین تا جایی که می‌توانید تسلط خود را نشان دهید.

در همین پروژه‌ای که از آن حرف می‌زنم سعی کردم شیوه آموزشی آن‌ها که کاملا تکنیک‌های جدید و به‌روز است را پررنگ کنم و توجه خواننده را به آن جذب کنم. مثلا می‌توانید یک بخش جدا برای توضیح شیوه و تکنیک آموزشی باز کنید و درباره آن بنویسید. این برای خواننده ای که به دنبال یادگیری‌ست اهمیت زیادی دارد و نشان می‌دهد شما درباره هر ریزجزئیاتی فکر می‌کنید. 

نمونه توضیح تکنیک آموزشی

۱۰. از شیوه‌های جدید و متفاوت استفاده کنید

منظورم از شیوه‌های جدید و متفاوت،‌ فرمت‌های متفاوت محتوایی است. می‌توانید فقط به محتوای متنی اکتفا نکنید. به عنوان مثال من برای ارائه سرفصل دوره‌ها در سایت از رودمپ ویژوال استفاده کردم. یا مثلا می‌توانید برای معرفی محصول خود سناریو بنویسید و به شکل فیلم آن را معرفی کنید. یکی دیگر از راه‌های بامزه‌ای که می توانید از آن کمک بگیرید استفاده از تست و کوییز است. 

رودمپنمونه ویژوال کردن سرفصل دوره‌ها

 

مهم‌ترین سوالاتی که یک پروداکت استوری باید به آن‌ها جواب دهد:

  • چرا ما این محصول جدید را می سازیم؟
  • چرا باید ما را انتخاب کنید؟
  • چالش های منحصر به فرد ما در ارائه این محصول به بازار چیست؟
  • امیدواریم در آینده با محصول چه کاری انجام دهیم؟
  • محصول ما چه تاثیری بر مشتری دارد؟
  • جزئیات محصول چیست؟

کلام آخر

همان‌طور که گفتم پروداکت استوری‌های عالی، ساده و قابل ربط هستند و مستقیماً به نقطه درد مشتری می‌پردازند و توضیح می‌دهند که چگونه محصول مشکل را حل می‌کند. شما همیشه باید مطمئن شوید داستانی که در مورد محصول خود می‌گویید به مشتریان کمک می‌کند تا شما و کسب‌و‌کارتان را نسبت به رقبا انتخاب کنند. همواره تصور کنید که خواننده جلوی شما نشسته است و دارید برایش درباره محصولی که برای‌تان جالب بوده است حرف می‌زنید؛ اینطوری واقعی و ساده می‌نویسید. 

صدف صبوری
صدف صبوری

صدف کارشناس محتوا و شبکه‌های اجتماعی منتوریکس است. پیگیری و سرعت عمل بالایی دارد و دانش تصویرسازی‌اش در خلق تصاویر جذاب به او کمک می‌کند. تخصص‌اش مدیریت پروژه‌های مختلف محتوایی برای گرفتن بهترین نتیجه است؛ چه محتوای سایت باشد، چه شبکه‌های اجتماعی.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
مجد بهکام راد
1402/12/13
سلام و درودبسیار استفاده کردم و نکاتی جالب و قابل توجه داشت که، مدنظرم قرار گرفتند.
پاسخ...
تیم منتوریکس
1402/12/13
سلام دوست عزیز
ممنون از همراهی شما:)
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف