با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

آپدیت: مهر 1402

تولید محتوا چیست؟ {راهنمای کامل و جامع تولید محتوا}

شیما تیموری
شیما تیموری
11:25، 1402/06/02
تولید محتوا چیست؟ {راهنمای کامل و جامع تولید محتوا}
40 رای    میانگین 4.1/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
آپدیت: مهر 1402

تولید محتوا چیست؟ {راهنمای کامل و جامع تولید محتوا}


«محتوا پادشاه است» شما هم قطعا این جمله معروف را درباره اهمیت تولید محتوا شنیده‌اید، مگر نه؟ کمتر کسی پیدا می‌شود که نقل قول بیل گیتس در ستایش تولید محتوا را نشنیده باشد. اما منظور او از محتوا چه بود؟ آیا هر محتوایی، پادشاه است؟ کارشناس تولید محتوا باید چه نوع محتوایی را تولید کند تا برای کاربران اینترنتی ارزشمند باشد؟ پیدا کردن جواب این سوال‌ها به ما کمک می‌کند تا در مقام کارشناس تولید محتوا با رازهای تولید محتوا آشنا شویم.

یاد بگیریم که چطور محتوای همیشه سبز و با کیفیت بنویسیم که هم مورد پسند خوانندگان باشد و گوگل خوشش بیاید و از سمت دیگر به کسب و کارها سود برساند. آنچه در ادامه می‌خوانید، راهنمای جامع تولید محتوا است. ما از سیر تا پیاز تولید محتوا را نوشته‌ایم؛ پس هر آنچه درباره معنی و مفهوم تولید محتوا، سفارش تولید محتوا سایت و تعرفه تولید محتوا بخواهید، بدون شک اینجا پیدا می‌کنید.

مشاوره تلفنی خدمات و هزینه تولید محتوا rocket 021 9100 6866

تولید محتوا چیست؟

بیل گیتس در سال 1375 شمسی (ژانویه 1996) در وبلاگش از نقش مهم تولید محتوا در دنیای آینده و اینترنت نوشت. الان که در سال 1402 هستیم، هنوز تولید محتوا مهم است و فکر هم نمی‌کنیم نقش و اهمیتش را به این زودی از دست بدهد. جالب است بدانید که بیل گیتس در همان سال نوشت که باید برای تولید کننده محتوا در بستر اینترنت حقوق مناسبی در نظر گرفت.

چرا که در نظر او، کارشناس تولید محتوا کسی است که می‌تواند با هنر نویسندگی و خلق محتوای درست و اصولی به فروش، بازاریابی و افزایش آگاهی از برندها کمک کند. اما کارشناس تولید محتوا دقیقا باید چکار کند؟ از کجا شروع کند؟ چطور بداند که محتوایش به کسب و کار کمک می‌کند یا نه؟ و به طور کلی تولید محتوا چیست؟

اهمیت تولید محتوا از دید بیل گیتسوقتی بیل گیتس از اهمیت تولید محتوا در وبلاگش نوشت.

معنی و مفهوم تولید محتوا به زبان ساده

تولید محتوا (Content Creation) در بازاریابی محتوا (Content Marketing) یعنی فرآیند انتخاب موضوع براساس نیاز کاربران که به پرسونای مشتری (Persona) معروفند و تولید انواع محتوای اصولی و سئو محور با توجه به موضوعات انتخابی. تعریفش کمی سخت شد؟ 

منظورمان از تولید محتوا در بازاریابی محتوا این است که باید محتوایی تولید کنیم تا کاربر یا بازدیدکننده بپسندد و از آن خوشش بیاید. از این راه می‌توانیم کاربر را به سمت خرید محصول، استفاده از خدمات یا کار مهم خودمان سوق دهیم.

تولید محتوا فقط شامل متن نمی‌شود و محتوای بصری مثل ویدئو یا اینفوگرافیک را هم شامل می‌شود. در فرآیند تولید محتوا ما باید به گونه‌ای محتوا را تولید کنیم که برای پرسونای مشتری مفید و ارزشمند باشد. اما چطور باید متوجه شویم که چه محتوایی ارزشمند است؟

به طور کلی، هر محتوایی که پاسخ سوالات کاربر را بدهد، دغدغه‌هایش را درباره موضوعی خاص برطرف کند، براساس نیاز مخاطب نوشته شود، جنبه سرگرمی داشته باشد یا به طور کلی در مسیر یادگیری کمکش کند، به عنوان محتوای ارزشمند شناخته خواهد شد. در تولید محتوا، ما هم دقیقا دنبال اعمال همین ویژگی‌ها هستیم.

ویژگی های محتوای ارزشمند و خوب در تولید محتوامحتوایی که تولید می‌کنید، باید یکی از این ویژگی‌ها را داشته باشد

تفاوت محتوای معمولی با محتوای هدفمند

با این تعریف، هر آنچه که امروزه در دنیای اینترنت می‌خوانید، گوش می‌دهید یا می‌بینید به عنوان محتوای الکترونیکی شناخته می‌شود: پادکست، فیلم‌های یوتیوب و آپارات، فیلم‌های کوتاه یک دقیقه‌ای در اینستاگرام، پست‌های تلگرامی و مطالب وبلاگ و وبسایت‌ها. اما در این بین باید به تفاوت بزرگ تولید محتوای معمولی و تولید محتوا در بازاریابی محتوا (Content Marketing) که زیر مجموعه‌ی دیجیتال مارکتینگ است، اشاره کنیم.

هدف از تولید محتوا در دیجیتال مارکتینگ فروش محصول، رفع نیاز کاربر، برندینگ یا تبلیغ است. بنابراین تولید محتوا در بازاریابی محتوا همیشه با برنامه‌ریزی و تدوین استراتژی همراه است. شما نمی‌توانید به صرف نوشتن مطلبی 2 هزار کلمه‌ای درباره جاهای دیدنی ترکیه، خودتان را کارشناس تولید محتوا بدانید. تولید محتوا فقط نوشتن یا تهیه فیلم و عکس نیست، بلکه در پس زمینه‌ی آن فاکتوری مهم به اسم استراتژی محتوا پنهان شده؛ یعنی همه چیز برای رسیدن به هدفی مشخص انجام می‌شود.

چرا تولید محتوا مهم است؟

ست گودین (Seth Godin) بازاریاب و نویسنده‌ی معروف کتاب‌های بازاریابی می‌گوید که بازاریابی محتوا تمامی آن چیزی است که از بازاریابی مانده. از نظر او، مشتریان و کاربران دیگر دنبال دیدن و خرید محصولات نیستند، بلکه تشنه‌ی شنیدن قصه‌های محصولات هستند. پس، تولید محتوا هر روز بیشتر از دیروز برای کسب و کارها اهمیت پیدا کرده.

اگر قرار بود که افراد فقط دنبال خواندن اطلاعات محصول و کالاها باشند، بروشورها کافی بود. اما آن چیزی که باعث رونق کسب و کارها به ویژه کسب و کارهای آنلاین می‌شود، استفاده درست از دانش تولید محتوا و به طور کلی بازاریابی محتوا (Content marketing) است.

کتاب گاو بنفش از ست گودین را بخوانید.

کارشناس تولید محتوا چکار باید بکنه؟کارشناس تولید محتوا هیچوقت از خواندن دست نمی‌کشد!

برمی‌گردیم به سوال «چرا تولید محتوا مهم است؟»

در گذشته، کسب و کارهای پر قدرت با پشتوانه‌ی مالی قوی، به سرعت بر سر زبان‌ها می‌افتادند. اما حالا به لطف اینترنت، پول دیگر تنها عامل موفقیت و رشد یک کسب و کار نیست. حالا کسب و کارهای خانگی در صفحات اینستاگرامی می‌توانند با تولید محتوای درست و اصولی، مشتریان خودشان را جذب کنند. در حقیقت، تمامی وبسایت‌ها، کسب و کارهای اینستاگرامی و نوپا، فرصت برابری برای رساندن پیام‌شان به جامعه مخاطب موردنظرشان دارند. محتوا این فرصت برابر را به آن‌ها می‌دهد. 

اعتماد سازی

تولید محتوا، اعتماد می‌سازد؛ اعتمادی بین کاربر (مشتری، خواننده یا خریدار) با صاحب برند و کسب و کار. ما باید برای خواننده محتوایی ارزشمند تولید کنیم، حتی محتوایی خنده‌دار و سرگرم‌کننده. چنین محتواهایی روز او را می‌سازد و باعث ایجاد رابطه‌ای بین ما و خودش می‌شود. استمرار در تولید محتوا و برنامه‌ریزی برای انتشار تولید محتوا به صورت منظم، خواننده را وا می‌دارد تا دوباره و دوباره به ما سر بزند. هرچقدر بیشتر سر بزند، بیشتر با ما و کسب و کارمان آشنا می‌شود، ما را می‌شناسد و اعتماد می‌کند.

برندینگ

تولید محتوا به شناخت افراد از برند هم کمک می‌کند. وقتی بتوانیم برنامه‌ای منظم برای تولید محتوای هدف‌دار داشته باشیم، به مخاطب کمک می‌کنیم که ما را بیشتر بشناسد. هربار که او روی مقاله‌ یا ویدئویی از ما کلیک می‌کند، نام ما بیشتر و بیشتر در خاطره‌اش حک می‌شود.

بنابراین، وقتی شخصی دنبال چیزی است که در حوزه‌ی تخصصی محتواهای شماست، سریعا اسم برند شما در ذهنش نقش می‌بندد و سراغ وبسایت یا حتی اینستاگرام شما می‌آید؛ چون می‌داند که صفحه وبلاگ یا اینستاگرام شما، مطالبی را منتشر می‌کند که مناسب اوست و به دردش می‌خورد.

نظر اندرو دیویس

نظر اندرو دیویس درباره تولید محتوا و ایجاد اعتماد

اهمیت تولید محتوا در سئوی سایت

نکته‌ی بعدی درباره اهمیت تولید محتوا، افزایش بازدید از سایت یا سئو سایت است. با تولید محتوای درست، به سئو هم کمک می‌کنیم. بنابراین اگر کسب و کاری دنبال بهبود رتبه وبسایت یا به طور کلی سئوی سایت خود باشد، باید برنامه‌ی تولید محتوا را در دستور کارش قرار دهد. بدون به کار بردن کلمات کلیدی مناسب در محتوای وبسایت‌ها و بهینه‌سازی مقالات، سئو اتفاق نخواهد افتاد. برای اطلاع از روند و مراحل خدمات سئو سایت، از این صفحه منتوریکس بازدید نمایید.

هربار که مطلب جدیدی می‌نویسیم، شانس این را داریم که از مخاطبان سرنخ (lead) بگیریم. به طور مثال می‌توانیم از فرم تماس یا مشخصات در میان مطالب وبلاگ استفاده کنیم تا اگر خواننده سوال یا درخواستی داشت، با پر کردن فرم از ما بپرسد. شناخت کانال مناسب (شبکه اجتماعی، وبسایت و...) هم در قضیه‌ی گرفتن سرنخ (Generating leads) مهم است. مثلا برای بعضی از کسب و کارها، اینستاگرام بهترین lead را می‌دهد و برای بعضی دیگر وبسایت.

تولید محتوا کمک می‌کند تا افراد به عنوان متخصص در حوزه‌ی کاری‌شان شناخته شوند. یک کارشناس سئو می‌تواند با تولید محتوا درباره تجارب سئویی، آموزش سئو و نکات و ترفندهای سئویی خودش را به عنوان متخصص نشان دهد. 

مشاوره تلفنی خدمات و هزینه تولید محتوا rocket 021 9100 6866

تولید محتوا سایت چگونه است؟

تولید محتوا سایت برای سازمان‌ها و شرکت‌ها راه خوبی برای نشان دادن خدمات و محصولات‌ است. البته تمامی این فرآیند به ایجاد تصویری از برند سازمان (Brand Image) هم کمک می‌کند. تولید محتوا باشگاه مشتریان وفادار برای سازمان‌ها می‌سازد و آن‌ها را در مسیر همدلی با برند هم قرار می‌دهد. اما سوال اصلی اینجاست که چطور برای سازمان تولید محتوا کنیم و تولید محتوا سایت چگونه است؟

خدمات تولید محتوا با منتوریکس

برای سفارش خدمات تولید محتوا با ما تماس بگیرید

مشاوره تلفنی خدمات و هزینه تولید محتوا rocket 021 9100 6866

اولین قدم: تهیه استراتژی محتوا

در فرآیند تولید محتوا سایت برای سازمان‌ها، استراتژی محتوا و roadmap آن باید تهیه شود. برای تدوین استراتژی محتوا باید جواب این سوالات را بدانیم:

  • با تولید محتوا قرار است از کجا به کجا برسیم؟
  • چرا باید محتوا تولید کنیم؟
  • واحدهای اندازه‌گیری تولید محتوا چیست؟
  • تعداد محتوا چقدر باشد؟
  • محتوا را برای چه افراد و جامعه مخاطبی (Audience) بنویسیم؟
  • محتوا را چطور و در چه بستری منتشر کنیم؟
  • چطور از هر محتوا، lead بگیریم و خواننده را به مشتری تبدیل کنیم؟

دوره بازاریابی محتوا با منتوریکس، ثبت نام دوره بازاریابی محتوا هرآنچه برای تولید محتوا نیاز دارید در دوره بازاریابی محتوا با منتوریکس یاد می‌گیرید.

پس در گام اول تدوین استراتژی تولید محتوا برای سازمان، باید هدف از تولید محتوا را تعریف کنید. پیدا کردن هدف تولید محتوا از جواب این سوال می‌آید: چرا باید محتوا تولید کنیم؟

در همین مرحله و بعد از پیدا کردن جواب و مشخص شدن هدف، باید ابزارها و واحدهای اندازه‌گیری آن را مشخص کنیم. واحدهای اندازه‌گیری موفقیت تولید محتوا چه چیزهایی هستند؟ افزایش ترافیک، ثبت خبرنامه، دانلود اپلیکیشن یا نرخ تبدیل (کانورژن)، به اشتراک گذاری مطالب در شبکه‌های اجتماعی یا تعداد دفعات دانلود و دیدن فیلم؟

ست گودین: ما آزادیم هرچقدر خواستیم واحدهای اندازه گیری را در ابتدای تدوین برنامه استراتژی مشخص کنیم و هدف را تعیین کنیم. اما اینکه بعد از تولید محتوا تازه یادمان بیفتد که هدف از تولید محتوا چیست و چرا باید بنویسیم، کار درستی نیست.

قدم دوم: تعیین جامعه مخاطب

بعد از تعیین هدف تولید محتوا، باید جامعه مخاطب (Audience) را مشخص کنیم. این کار مستلزم تحقیق و فهم جامعه مخاطب یا پرسونای مشتری است.بدون تعیین هدف، شناخت پرسونا کار سختی خواهد بود. پس وقتش رسیده که این سوال را بپرسیم:

محتوای تولیدی برای چه افرادی است یا چه کسانی این محتوا را باید ببینند، بخوانند یا بشنوند؟!

محتوای موثر و ارزشمند، محتوایی نیست که از دلِ لیست موضوعات انتخابی و دلبخواهی سازمان بیرون بیاید. موضوعات محتوا باید برای مخاطب یا پرسونا انتخاب شود. پس بهترین محتوا باید پاسخ سوالات جامعه هدف (target audience) را بدهد یا به زبان خودمانی «چیزی یاد بده»

فرآیند تولید محتوااگر بخواهیم فرآیند تولید محتوا در نگاهی کلی ببینیم

قدم سوم: انتخاب بستر انتشار محتوا و بهینه‌سازی آن

معمولا بستر انتشار محتوا وبلاگ یا وبسایت است. بعضی از سازمان‌ها وبلاگ دارند اما مطالبشان بهینه نیست. برای همین باید برنامه‌ای برای بهینه‌سازی محتواهای موجود در نظر بگیریم. حالا که هدف و پرسونا را مشخص کردیم، به راحتی می‌توانیم محتواهای وبسایت را بهبود بدهیم.

بعضی دیگر از کسب و کارها و سازمان‌ها هم هنوز اول راه ساخت وبسایت هستند و ایده‌ای برای سامان‌دهی بخش‌های وبلاگ ندارند. در اینجا هم با داشتن گوشه چشمی به هدف، پرسونا و نوع موضوعات، باید کار محتوای ستون یا پایه (Pillar Content) و خوشه‌بندی محتوایی (Cluster Content) را شروع کنیم. پس فرقی ندارد که سازمان از قبل وبلاگی داشته باشد یا نه، در هر صورت ما به ستون های محتوا نیاز داریم. در باره محتوای پیلار کلاستر از اینجا، می توانید اطلاعات لازم را کسب کنید.

قدم چهارم: محتوای ستون و خوشه‌ بندی محتوایی

سامان‌دهی محتوا قدم بعدی است. محتوای ستون (Pillar Content)، ساختار اصلی یا استخوان‌بندی وبسایت یا وبلاگ را مشخص می‌کند. مثلا اگر وبسایتی برای فروش املاک در ترکیه داشته باشید، Pillar Content آن شامل بخش‌های زیر خواهد شد:

  • خواندنی‌ها درباره ترکیه
  • خرید املاک در ترکیه
  • پروژه‌های تحویل داده شده به مشتریان
  • خدمات اقامتی در ترکیه

بعد براساس محتوای ستون،3 نوع محتوای کلیدی و اصلی برنامه‌ریزی تولید محتوا را خواهیم داشت:

  1. محتواهای مشارکتی که مخاطبان را وادار به ایجاد مشارکت و صحبت می‌کند؛ مثلا در ستون محتوایی خواندنی‌ها درباره ترکیه، می‌توانیم محتوایی درباره سریال‌های ترکیه‌ای بنویسیم که خواننده را به مشارکت وادار کند.
  2. محتوای همیشه سبز: evergreen content یا محتوای همیشه سبز یعنی محتواهایی که تاریخ انقضا ندارند و همیشه ترافیک ورودی به سایت می‌آورند. مثلا محتوا مدارک موردنیاز برای اخذ پاسپورت ترکیه، در گذر زمان تغییر چندانی نمی‌کند و فقط در جزئیات کوچکی نیاز به تغییر و بازنویسی دارد.
  3. رویدادها، اتفاقات و اخبار: این دسته از محتواها برای وبسایت املاک ترکیه شامل انتشار اخبار مهاجرت به ترکیه خواهد شد.
    در مرحله چهارم تدوین استراتژی محتوا، باید سراغ ایمیل مارکتینگ هم برویم. در جریان انتشار محتوا در وبلاگ، می‌توانیم ایمیل خوانندگان را از طریق عضویت در خبرنامه بگیریم. بعد از آن، می‌توانیم با تدوین برنامه ارسال ایمیل از طریق ابزارهایی مثل mailchimp، convetkit یا mailerlite، مقالات وبلاگ، محصولات یا اطلاعیه‌های سازمان را برای بازدیدکنندگان بفرستیم.

ساختار محتوای ستون و خوشه بندی محتواییساختار کلی محتوای ستون و خوشه بندی محتوا؛ منبع: Hubspot

قدم پنجم: طوفان فکری و کیورد ریسرچ

وقت طوفان فکری (brainstorm) و انجام تحقیق کلمات کلیدی (کیورد ریسرچ: keyword research) رسیده. حالا با کیورد ریسرچ و طوفان فکری به خوبی می‌توانیم موضوعات را به طور دقیق پیدا کنیم، تقویم محتوایی بسازیم و با برنامه‌ریزی جلو برویم.

رَند فیشکین (Rand Fishkin) موسس MOZ می‌گوید که برای کیورد ریسرچ بهترین کار این است وقتی به جامعه هدف یا audience فکر می‌کنید، دائما این سوال را از خودتان بپرسید که پرسونای شما چه چیزی جستجو می‌کند؟

منظور Rand این است که خودمان را جای مخاطب موردنظر یا پرسونا بگذاریم و مثل او فکر کنیم. پرسونا چه چیزی نیاز دارد و دنبال چه نوع مطالبی است؟ کدام قالب محتوایی (فیلم، اینفوگرافیک، متن یا عکس) برایش جذاب‌تر است؟

وقتی جواب این سوال‌ها را دادیم، می‌توانیم تقویم محتوایی را بچینیم و برنامه‌ریزی کنیم. پیشنهاد می‌کنیم برای ساخت تقویم محتوا و تدوین استراتژی محتوا از دوره بازاریابی محتوا منتوریکس استفاده کنید. ما در این دوره، به طور دقیق و مشخص تمامی مراحل و فرآیند تولید محتوا را آموزش می‌دهیم.

قدم ششم: استفاده از شبکه‌های اجتماعی

در مرحله شش، باید از انواع شبکه اجتماعی برای معرفی بیشتر محتواهای وبلاگ استفاده کنیم. معمولا در استراتژی شبکه‌های اجتماعی هم قسمتی برای معرفی یا promote مطالب وبلاگ در نظر گرفته می‌شود. نکته‌ی مهم، نحوه‌ی اعلان محتوای وبلاگ در شبکه‌های اجتماعی است. ما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که افراد روی لینک مقاله در لینکدین، توئیتر یا اینستاگرام کلیک کنند. ما باید به آن‌ها این اطمینان را بدهیم که به ما اعتماد کنند، چون ما منبع قابل اعتمادی برای آموزش یا یادگیری هستیم.

قدم هفتم: تبلیغات کلیکی

و بالاخره به مرحله هفتم می‌رسیم: استفاده از تبلیغات کلیکی برای معرفی بیشتر محتوای تولید شده. حالا که محتوای قوی و ارزشمندی داریم که برای مخاطب موردنظرمان درست شده، پس چه بهتر که آن را به افراد بیشتری نشان دهیم. تبلیغات در گوگل (گوگل ادز)، تبلیغات فیسبوک، تبلیغات لینکدین یا اد نتورک های ایرانی مثل یکتانت ابزارهای ما برای تبلیغات کلیکی هستند. 

راهنمای گام به گام تولید محتوا

تولید محتوا شبیه خلق اثر هنری است. در جریان تولید محتوا، فقط با انتخاب موضوع و نوشتن مطلبی 3 هزار کلمه‌ای سر و کار نداریم. ما می‌خواهیم محتوایی بنویسیم که خواننده یا مخاطب از آن خوشش بیاید و اطلاعاتی به او اضافه کند یا اینکه سرگرمش کند؛ درست مثل آثار هنری. بنابراین برای تولید محتوا باید فرآیند مشخصی را دنبال کنیم تا به هدفمان برسیم. اولین قدم شناخت انواع محتواست.

مشاوره تلفنی خدمات و هزینه تولید محتوا rocket 021 9100 6866

انواع محتوا

در بازاریابی محتوا دستمان کاملا باز است تا از انواع محتوا (قالب‌های ارائه محتوا) استفاده کنیم. انتخاب نوع محتوا (Content Type) به بستر انتشار محتوا، پرسونای موردنظر، خلاقیت کارشناس تولید محتوا و نوع محصول و خدمات هم بستگی دارد.

جیمی، متخصص بازاریابی محتوا در Animalz (آژانس بازاریابی محتوا) نکته جالبی را عنوان کرده. او می‌گوید به جای پرسیدن سوال «خواننده موردنظر من کیست؟»، از خودمان بپرسیم که «خواننده مطلب من در چه سطحی فکر می‌کند و ترجیح می‌دهد مطلبش در چه قالب محتوایی باشد؟»

جیمی دالی متخصص بازاریابی محتوااین بهترین سوالی است که به تعیین نوع محتوا کمک می‌کند.

منظور جیمی این است که مثلا تصور کنیم پرسونای ما (برای سایت خرید ملک در ترکیه)، دنبال ترفندهای نکته‌ای از زندگی در استانبول است یا اینکه می‌خواهد اطلاعاتی دقیق از محله بشیکتاش استانبول داشته باشد؟ شاید هم می‌خواهد فیلمی از میدان تقسیم استانبول را ببیند و دنبال مطلبی عمیق و پر از اطلاعات نیست. جواب این سوالات به ما کمک می‌کند که فرم محتوا یا نوع آن را بهتر انتخاب کنیم.

مثلا اگر پرسونای ما فقط می‌خواهد اطلاعاتی کلی از استانبول داشته باشد، اینفوگرافیک بهترین نوع محتوا برای اوست. اما اگر دنبال راه مهاجرت به ترکیه است و می‌خواهد زیر و بم قضیه را یاد بگیرد، محتوای متنی یا ویدئو بهترین گزینه است.

پست‌های متنی وبلاگ

شناخته‌شده‌ترین نوع محتوا در دنیا، پست متنی است. پست‌های متنی در وبلاگ به صورت کلی در دو دسته‌ی کوتاه و بلند نوشته می‌شوند. خیلی‌ها فکر می‌کنند کاربران اینترنتی دنبال خواندن متن‌های طولانی و بلندبالا نیستند، اتفاقا عکس این تفکر صادق است. اگر خواننده بداند که مطلبی با وجود طولانی بودنش، ارزشمند و به درد بخور است و نیازهایش را رفع می‌کند، تا آخرین جمله مطلب را دنبال می‌کند. بنابراین محتواهای long-form نتیجه‌ی خیلی بهتری برای صاحب سایت خواهند داشت.

سوال اصلی این است که موضوعات محتواهای طولانی باید چه باشند؟ معمولا استراتژیست‌های محتوا از محتواهای طولانی برای نوشتن آموزش‌های گام به گام (راهنما) یا نقد و بررسی محصولات و خدمات استفاده می‌کنند. محتواهای long-form به افزایش رتبه سایت و سئو سایت کمک زیادی می‌کنند و سئوکارها هم حساب ویژه‌ای روی این نوع محتوا باز کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: چطور محتوای قدیمی را به روز کنیم؟

نقطه مقابل محتواهای طولانی، محتوای کوتاه یا short-form است که از لحاظ سئویی عملکرد کمتری نسبت به دسته اول دارند و نباید نسبت به نوشتن‌شان بی توجه بود. معمولا موضوعات خیلی خاص یا niche را در نوع محتوای کوتاه قرار می‌دهند. بنابراین نباید روی این نوع محتوا برای سئوی سایت یا گرفتن بک لینک حساب ویژه‌ای باز کرد. 

ویدئو

ویدئو در تولید محتوا و بازاریابی محتوا نقش فوق‌العاده پر رنگی دارد. از اینستاگرام گرفته تا لینکدین و توئیتر؛ همه برای افزایش مشارکت (Engagement) از ویدئو استفاده می‌کنند. ویدئو اگر به درستی ساخته و ارائه شود، بهترین راه برای افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness)، تبدیل بازدیدکننده و بیننده به مشتری و درگیر کردن مخاطب است. وبسایت Hubspot در تازه‌ترین بررسی‌هایش به این نتیجه رسیده که ویدئو در صفحه فرود (Landing Page) تا 80 درصد نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد.

کتاب‌های الکترونیکی (Ebooks)

نوع دیگری از محتواهای طولانی که معمولا در قالب PDF تولید می‌شوند، کتاب‌های الکترونیکی هستند. هدف از تولید ebooks، آشنایی خوانندگان و مشتریان بالقوه با حوزه تخصصی هر کسب و کاری است. مثلا ما با انتشار کتاب الکترونیکی کور وب وایتال (Core Web Vitals) به صورت رایگان، به مخاطبانمان نشان دادیم که با دانش روز سئو جلو می‌رویم و چیزی را از قلم نمی‌اندازیم.

معمولا وبسایت‌ها و وبلاگ‌های آموزشی در ازای دریافت ایمیل خوانندگان و بازدیدکنندگان صفحه، کتاب‌های الکترونیکی را در اختیارشان قرار می‌دهند. از این طریق، lead هم بدست می‌آورند که برای برنامه‌ریزی ایمیل مارکتینگ هم کارایی دارد.

پادکست (Podcast)

پادکست در دنیای این روزهای ما به شدت طرفدار دارد. پادکست‌ها را بیشتر کسانی گوش می‌دهند که وقت خواندن ندارند یا دوست دارند همیشه و در هر حالی اطلاعاتی به مغزشان مخابره کنند. البته از حق هم نگذریم، سازندگان پادکست به خصوص پادکسترهای ایرانی به خوبی متوجه شدند که مخاطبان فارسی‌زبان دنبال چه نوع اطلاعاتی هستند.

با تولید پادکست جذاب و مورد پسند جامعه مخاطب یا پرسونا، مطمئن باشید که تمامی حرف‌های‌تان شنیده خواهد شد. وبسایت activecampaign در مقاله‌ای که درباره تاثیر پادکست‌ها نوشته، عنوان کرده که شنوندگان پادکست به بیش از 80% محتوای آن گوش می‌دهند. این یعنی فرصتی عالی برای تحت تاثیر قرار دادن جامعه هدف.

به خاطر همین است که خیلی از کسب و کارها برای معرفی برندشان یا افزایش آگاهی (Brand Awareness) سراغ اسپانسری برنامه‌های پادکست می‌روند.

خبرنامه و ایمیل مارکتینگ

فروشگاه‌های اینترنتی، وبسایت‌های آموزشی و به طور کلی سایت‌هایی که دائما محصول و محتوا منتشر می‌کنند، باید از ایمیل مارکتینگ برای رساندن محتوای‌شان به مخاطبان استفاده کنند. افرادی که در خبرنامه‌های وبسایت‌ها عضو می‌شوند، تمایلشان را برای خواندن مطالب هفتگی یا ماهانه نشان داده‌اند. بنابراین چرا از این پیش‌قدم شدن استفاده نکنیم؟

ایمیل‌های خبرنامه‌ای معمولا کوتاه، مختصر و ساده تهیه می‌شوند و بخش مهم قضیه در انتشار این نوع محتوا، تیتر یا عنوان ایمیل است. معمولا برای انتخاب تیتر مناسب ایمیل مارکتینگ جلسات طوفان فکری برگزار می‌شود و چندین نفر تصمیم می‌گیرند. با انتخاب تیتر جذاب و اغواگر، ایمیل‌های هفتگی سر از سطل آشغال ایمیل کاربران در نمی‌آورند.

در ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی، قرار نیست با ارسال ایمیل‌های گاه و بیگاه و بدون استراتژِی، مخاطبان را آزار دهیم. بلکه می‌خواهیم ارتباطی هدفمند و براساس اعتماد ایجاد کنیم.

انواع محتواانواع محتوا

پست مهمان (Guest Post)

کاربران اینترنتی عاشق خواندن مطالبی هستند که افراد متخصص و سرشناس بنویسند. آن‌ها با اعتماد کامل، مقاله کارشناس معروف را می‌خوانند و نسبت به بستری هم که آن را منتشر کرده، احساس خوبی پیدا می‌کنند. انتشار محتوای صوتی یا متنی از طرف نویسنده مهمان، ترفند شناخته شده‌ای برای افزایش بازدید و شناخته شدن برند و کسب و کارها است. 

اینفوگرافیک (Infographic)

اگر دنبال محتوایی هستید که خواننده آن را در چشم برهم زدنی بخواند و از طرف دیگر لذت بصری هم ببرد، اینفوگرافیک گزینه خوبی خواهد بود. این نوع از محتوا با کمک گرفتن از المان‌های تصویری و به کار بردن اطلاعات شسته رفته و چکیده، تاثیر زیادی روی مخاطب می‌گذارد. اگر وقت محدودی دارید یا اینکه می‌خواهید مقاله‌ی 2 هزار کلمه‌ای وبلاگ‌تان را برای پلتفرمی مثل اینستاگرام منتشر کنید، اینفوگرافیک را انتخاب کنید. به خاطر سهولت در خواندن اینفوگرافیک و ارائه‌ی شفاف اطلاعات، خوانندگان از اینفوگرافیک خوششان می‌آید.

شاید باورش برایتان سخت باشد که کاربران اینترنتی تا 3 برابر بیشتر مایل هستند که اطلاعات موردنظرشان را با اینفوگرافیک بخوانند تا اینکه آن را در متنی بلندبالا پیدا کنند.

اینفوگرافیک بهترین قالب محتوا برای نمایش اطلاعات دقیق و موردی، حقایق جالب، آمار و نمودار است. در حال حاضر چندین ابزار آنلاین مختلف برای ساخت اینفوگرافیک وجود دارد که Canva بهترین نمونه‌اش است.

محتوای How-To

سری دیگر از محتواهای پرطرفدار که گوگل هم حسابی برایش سر و دست می‌شکند، محتواهای موسوم به how to است. این نوع از محتواها برای افرادی نوشته می‌شوند که دنبال رفع مشکل هستند. چطور اینستاگرام را نصب کنم، چطور در مصاحبه کاری اول موفق شوم؟ چطور رزومه بنویسم؟ چطور کارشناس تولید محتوا شوم؟

فقط کافیست که همین الان در گوگل عبارت how to یا چطور را جستجو کنید تا با عبارات مختلفی روبرو شوید که بعضی‌هایشان عجیب و غریب هم هستند. جالب است بدانید که گوگل اعلام کرده محتواهای how to در 15 سال اخیر، 140 درصد افزایش داشته‌اند.

برای تولید محتواهای how to باید به پرسونای خود فکر کنید. در نظر بگیرید که پرسونا یا مخاطب شما دنبال چه چیزی است و چه اطلاعاتی می‌خواهد. 

برای پیدا کردن ایده‌های محتوایی چگونه/چطور، می‌توان به واحد ارتباط با مشتری سر زد. از کارشناس فروش یا ارتباط مشتری درباره دغدغه‌ها و سوالات مشتریان پرسید. همچنین از قسمت سوالات متداول کاربران هم می‌توانید برای نوشتن محتوای چگونه یا چطور استفاده کنید.

پست‌های شبکه‌های اجتماعی

هیچ شکی در این نیست که هر کسب و کاری باید در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشد. اما حضور به تنهایی کافی نیست. متناسب با اهداف کسب و کار، باید برنامه و تقویم محتوایی برای شبکه اجتماعی موردنظر ساخت. حدود 40 درصد کاربران اینترنتی، قبل از خرید آنلاین محصولات یا استفاده از خدمات کسب و کارها، سری به صفحه‌ی آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌زنند. 

تجربه مشتری (Case-Study)

نشان دادن تجربه مشتری و قصه‌های موفقیت در وبسایت یا سایر بسترهای آنلاین مثل اینستاگرام، نوع دیگری از محتواست که باید جدی گرفته شود. در کسب و کارهای B2B، 79 درصد مشتریان ترجیح می‌دهند که به جای خواندن محتوای سئویی، تجارب موفق برند را بخوانند و تصمیم بگیرند. خواندن تجربه مشتری (Testimonial) به تصمیم‌گیری مشتری بالقوه کمک ویژه‌ای می‌کند.

تجربه مشتری از منتوریکسیک نمونه از تجربه مشتری که در وبسایت منتوریکس قرار گرفته

برای تولید محتوا براساس تجربه مشتری باید زمان بیشتری گذاشت و سراغ مشتری‌های قدیمی رفت. از آن‌ها درباره فرآیند همکاری و چگونگی به ثمر رسیدن نتایج پرسید. از طرف دیگر، باید برای نشان دادن موفقیت، مدارک و اطلاعاتی را باید حاضر کرد. البته این را هم یادتان باشد که همیشه لازم نیست از محتوای طولانی برای این قسمت استفاده کرد. استفاده از ویدئوهای کوتاه یک دقیقه‌ای، پاراگراف 3 خطی یا حتی صدای مشتری قبلی هم جزو محتوای تجربه مشتری حساب می‌شود.

وبینار (سمینار آنلاین)

وبینار (Webinar) هم مثل پادکست از آن نوع محتواهای جدیدی است که حسابی طرفدار پیدا کرده. وبینارها معمولا برای کسب و کارهای B2B استفاده می‌شدند اما در حال حاضر اشخاص هم می‌توانند برای پرسونال برندینگ (Personal Branding) از آن استفاده کنند. وبینار، از ترکیبب دو کلمه وب و سمینار ساخته شده. در این نوع از سمینار نیازی به حضور فیزیکی نیست، بلکه می‌توان از طریق اینترنت و موبایل یا دسکتاپ در سمینار شرکت کرد.

پلتفرم‌های برگزارکننده وبینار مثل ایسمینار موقعیت خوبی را در اختیار صاحبان کسب و کار و اشخاص حقیقی قرار داده تا ارتباطی نزدیک‌تر با جامعه هدفشان داشته باشند. معمولا زمان مفید وبینارها بین 30 تا 45 دقیقه است. افراد شرکت‌کننده ترجیح می‌دهند که محتوای وبینارها پرسش و پاسخی یا آموزش گام به گام باشد.

پرسونا (Persona)

برای تدوین استراتژی محتوا و تولید محتوا باید همیشه به پرسونا (Persona) توجه کرد و محتوا را برای پرسونا نوشت. اما پرسونا چیست؟ چرا این روزها همه از پرسونا و ساخت پرسونا صحبت می‌کنند؟

persona از آن واژه‌های پرکاربرد در ادبیات دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی است. Persona واژه‌ای لاتین است که از phersu گرفته شده؛ یعنی نقاب. در گذشته و در زمان رومیان باستان برای اجرای نمایش‌، بازیگران تئاتر از نقابی روی چهره برای نشان دادن شخصیت نمایشنامه استفاده می‌کردند که به phersu معروف بود. بعدها کارل یونگ، روان‌شناس معروف سوئیسی از واژه پرسونا برای بیان یک سری مفاهیم استفاده کرد.

پرسونا در روان‌شناسی یعنی نقشی که جامعه به افراد می‌دهد و از آن‌ها انتظار دارد که آن را بازی کنند. در بازاریابی مفهوم پرسونا کمی تغییر کرد و به شخصیتی خیالی تبدیل شد که نمایندگی جامعه هدف (مشتریان احتمالی) را به عهده گرفته. بنابراین هر چیزی که سازمان‌ها و کسب و کارها تولید می‌کنند، برای پرسونا است.

پرسونا چیست؟پرسونا چیست؟

مثلا ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، پرسونایی به اسم «لاله» را داریم. لاله با اینکه ادبیات خوانده، اما علاقمند به بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ است و دوست دارد که در این حوزه فعالیت بیشتری داشته باشد. بنابراین مدام دنبال شرکت در دوره‌های آموزشی دیجیتال مارکتینگ و خواندن مقالات مشاوره دیجیتال مارکتینگ به خصوص تولید محتوا است.برای همین هر آنچه که ما در وبلاگ منتوریکس می‌نویسیم، برای لاله و آن دسته از کاربرانی می‌نویسیم که مثل او فکر می‌کنند.

پرسونا چیست؟ آموزش پرسونانمونه پرسونا در منتوریکس

بنابراین، ساخت پرسونای مشتری به هر کسب و کاری در هر سطحی کمک می‌کند تا درک بهتری از نیازها، تجربیات و اهداف کاربران داشته باشد. جو پولیزی در کتاب بازاریابی پر محتوا از اهمیت پرسونا و ساخت پرسونای مشتری یا پرسونای کاربر می‌گوید. او معتقد است که مشتریان به محصولات یا خدمات کسب و کارها اهمیتی نمی‌دهند، بلکه نیازها و خواسته‌های خودشان در اولویت است. بنابراین باید با ساخت پرسونا و شخصیت فرضی و خیالی به کسب و کارها کمک کنیم تا درک بهتری از رفتار مشتریان احتمالی‌شان داشته باشند.

برای ساخت پرسونای مشتری باید اطلاعاتی را تدوین کنید. از کارت پرسونای لاله می‌توانید ایده بگیرید و پرسونا بسازید. اگر هم درباره ساخت پرسونا و تدوین پرسونای مشتری نیاز به کمک دارید، مطلب آموزش ساخت پرسونا را در وبلاگ منتوریکس بخوانید.

استراتژی محتوا (Content Strategy)

تولید محتوا بدون تعیین هدف و انتشار محتوا بدون برنامه‌ریزی، کار عبث و بیهوه‌ای است. قرار نیست فقط به امید تولید محتوا و انتشار آن در وبلاگ، اینستاگرام، پینترست یا لینکدین منتظر معجزه و افزایش بازدید از طریق محتوا باشیم. تولید محتوا بخشی از بازاریابی محتوا است و ما در بازاریابی محتوا (Content Marketing) با شناسایی اهداف، نیازها، برنامه‌ریزی و تدوین استراتژی سر و کار داریم. به خاطر همین، تدوین استراتژی تولید محتوا برای وبلاگ و سایر بسترهای انتشار تولید محتوا کار به شدت مهمی است.

استراتژی محتوا (Content Strategy) دقیقا چیست و به چه کاری می‌آید و چرا باید استراتژی محتوا طراحی کنیم؟ استراتژی محتوا یعنی ایجاد طرح و نقشه‌ی درازمدت برای رسیدن به هدفی خاص. ما در استراتژی تولید محتوا می‌خواهیم با تولید انواع محتوا براساس برنامه زمان بندی شده به اهداف موردنظر برسیم.

مثلا اگر هدف کسب و کاری، افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness) باشد، باید در طراحی استراتژی محتوا روی سئو تمرکز کند تا ترافیک سایت افزایش یابد و به رتبه‌های صفحه نخست موتور جستجو برسد. بعضی از کسب و کارهای نوپا به اهمیت طراحی استراتژی تولید محتوا واقف هستند اما روی آن سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند در اول کار، از روش‌های دیگری مثل تبلیغات گوگل ادز استفاده کنند. در حالی که نمی‌دانند تولید محتوای با کیفیت و استراتژی تولید محتوا در بلندمدت به کسب و کارشان کمک می‌کند.

مراحل استراتژی محتوامراحل استراتژی محتوا در نگاهی کلی

در تدوین اصولی و درست استراتژی محتوا باید چند سوال مهم را از خودتان بپرسید. این سوالات ارتباط بسیار نزدیکی با ساخت پرسونای مشتری هم دارند و به هدف از تولید محتوا هم اشاره می‌کنند.

  1. چه کسانی محتوا را می‌خوانند؟ جامعه هدف یا target audience کیست؟
  2. با تولید محتوا قرار است چه مشکلاتی را برای خواننده رفع کنید؟
  3. چه ویژگی و نکته‌ای در محصولات و محتوای شما هست که آن را نسبت به سایر رقبا متمایز کرده؟
  4. از کدام نوع محتوا (قالب محتوا) برای انتشار محتوا استفاده می‌کنید؟
  5. هدف‌تان از تولید محتوا برای مخاطب چیست؟
  6. از کدام کانال‌های ارتباطی با کاربران اینترنتی برای انتشار محتوا استفاده می‌کنید؟
  7. از چه ابزارهای برنامه‌ریزی برای تدوین و انتشار محتوا به کار می‌برید؟

معمولا در تیم بازاریابی محتوا، شخصی با عنوان شغلی استراتژیست محتوا وظیفه طراحی برنامه استراتژی محتوا و تم محتوایی را بر عهده می‌گیرد. با این حال، اگر استراتژیست محتوا نیستید و می‌خواهید خودتان هم از چند و چون طراحی استراتژی تولید محتوا آگاه شوید، باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. هدف را تعیین کنید: هدف اصلی از تدوین استراتژی محتوا چیست؟ می‌خواهید در آخر به چه چیزی برسید؟
  2. درباره پرسونای مشتری تحقیق کنید و پرسونا بسازید.
  3. کانتنت آدیت (Content Audit) داشته باشید. محتواهای موجود را بررسی، ویرایش و بهبود دهید و از سایر انواع محتوا هم استفاده کنید.
  4. جلسات طوفان فکری (Brainstorm) برای پیدا کردن ایده‌های محتوایی برگزار کنید.

برای اینکه صفر تا صد استراتژی تولید محتوا را یاد بگیرید و بدانید که چطور می‌توان با تولید محتوا، ترافیک سایت را افزایش داد بهتر است سری به مقاله «استراتژی محتوا چیست» بزنید.

بیشتر بخوانید: کانتنت آدیت چیست؟ {راهنمای کامل}

تقویم محتوا (Content Calender)

استراتژیست محتوا بعد از کانتنت آدیت و طراحی استراتژی محتوا، باید سراغ تدوین تقویم محتوا (Content Calendar) هم برود. تقویم محتوا یعنی زمان‌بندی انتشار انواع محتوا در کانال‌های مختلف. مثلا مشخص کنیم که در بازه زمانی یک ماه آینده، چه تعداد محتوای ویدئویی، اینفوگرافیک یا متنی در وبلاگ یا اینستاگرام منتشر کنیم.

نمونه تقویم محتوا در بازاریابی محتواتصویری از نمونه تقویم محتوا در وبسایت منتوریکس که در گوگل شیت نوشته شده

تقویم محتوا به ایجاد چارچوبی مشخص و شفاف برای انتشار محتوا کمک می‌کند. در حقیقت ما در تدوین تقویم محتوا باید جواب سه سوال را مشخص کنیم:

  • چه محتوایی را در چه تاریخی منتشر کنیم؟
  • مسئول انتشار محتوا کیست؟
  • محتوا را در چه کانالی منتشر کنیم؟

اگر همین الان در اینترنت دنبال نمونه تقویم محتوا بگردید، نمونه‌های زیادی را خواهید دید که همگی‌شان براساس همین 3 سوال تهیه شدند. با داشتن تقویم محتوا و انتشار منظم محتواهایمان می‌توانیم با کاربران و موتورهای جستجو هم تعامل خوبی داشته باشیم. الگوریتم‌های گوگل به خوبی متوجه خواهند شد که مسیری برنامه‌ریزی شده و مشخص برای انتشار محتوا در وبسایت‌ها وجود دارد.

چطور ایده محتوایی پیدا کنیم؟

براساس پرسونای مشتری، نیازها و موضوعات کسب و کار، می‌توانیم موضوعات محتوا را مشخص کنیم. با این حال، بعضی اوقات پیش می‌آید که در پیدا کردن ایده محتوایی به بن‌بست می‌خوریم و کار سخت می‌شود. اینجاست که کارشناس تولید محتوا از خودش می‌پرسد: چطور و از کجا ایده محتوایی پیدا کنم؟

برای پیدا کردن ایده محتوایی کلی راه و ترفند هست که مقالات مختلفی برای‌شان نوشته شده اما آن چیزی که ما می‌خواهیم در این قسمت درباره‌اش صحبت کنیم، 5 فرمول ساده و سرراست برای پیدا کردن ایده‌ های محتوایی است:

  1. جلسات طوفان فکری
  2. استفاده از گوگل ترندز و موضوعات روز
  3. کیورد ریسرچ
  4. کانتنت گپ (content gap) رقبا
  5. استفاده از نقشه سفر مشتری یا پرسونای مشتری

بیشتر بخوانید: چطور ایده‌های محتوایی پیدا کنیم؟ {آموزش ویدئویی} + نمونه

کتاب آموزش تولید محتوا

اگر از ما بپرسید که چطور باید به کارشناس تولید محتوای بهتری تبدیل شوید، جواب ما کاملا ساده است: خواندن، نوشتن و تمرین کردن. در ظاهر ساده به نظر می‌رسد اما واقعا کمک بزرگی به بهبود فن نویسندگی بچه‌های تولید محتوا می‌کند. در حال حاضر در بازار کتاب ایران، کتاب‌های آموزش تولید محتوا یا بازاریابی محتوا به زبان فارسی یا ترجمه شده به وفور پیدا می‌شوند، ما به رسم تجربه‌ی خودمان و بررسی کتاب‌ها، یک سری از کتاب‌های تولید محتوا را برای‌تان معرفی می‌کنیم.

در کتاب‌های آموزشی برای بازاریابی محتوا و تولید محتوا (چه به فارسی و چه انگلیسی)، نکته‌ی مشترکی به چشم می‌خورد که ما آن را به زبان خودمانی و بومی شده برایتان می‌گوییم: قرار نیست مثل ابوالفضل بیهقی در کتاب تاریخ بیهقی بنویسیم. کاربران اینترنتی حوصله خواندن متن‌های طولانی پر از اطناب، تمثیل و اصطلاحات قلمبه سلمبه‌ی تاریخی را ندارند.

ما در تولید محتوا با کسانی سر و کار داریم که دنبال متن‌های ساده، سر راست و روان هستند. هرچقدر بیشتر خودمان را جای کاربر و خواننده بگذاریم، متن‌های بهتری هم خواهیم نوشت. با این حال، نباید از مسئولیت درست‌نویسی و استفاده‌ی صحیح از نکات نگارشی و املایی شانه خالی کنیم.

کتاب رایگان آموزش تیتر و مقدمه نویسیروی تصویر بزنید تا وارد صفحه دانلود کتاب «اسرار ذهن محتوانویس» شوید و آن را رایگان دانلود کنید

این 5 کتاب را هر کارشناس تولید محتوایی بخواند:

  1. غلط ننویسیم از ابوالحسن نجفی
  2. کارخانه محتوا از جو پولیزی
  3. بازاریابی پر محتوا از جو پولیزی
  4. بهترین قصه‌گو برنده است از آنت سیمونز
  5. کتاب ماشین محتوا از دَن نوریس

بیشتر بخوانید: 5 کتاب برای کارشناس محتوا که خواندنش واجب است + خلاصه کتاب

سه کتاب محتوا از جو پولیزی

مجموعه 3 جلدی محتوا از جو پولیزی؛ نشر آموخته

داستان سرایی (Storytelling)

اغراق نیست اگر بگوییم استفاده از استوری تلینگ (Storytelling) در تولید محتوا و تبلیغات هنر است؛ هنری که همه کس از انجام دادنش برنمی‌آید. آن کارشناس تولید محتوایی به درجه تخصص و مهارت می‌رسد که بداند چطور از فن داستان سرایی یا قصه گویی برای جذب خواننده استفاده کند.

یک کارشناس تولید محتوای ماهر باید با کلمات و جملاتش، قلابی درست کند و خواننده را تا پایان متن دنبال خودش بکشاند. داستان سرایی یا استوری تلینگ می‌تواند همان قلاب باشد. هنر داستان سرایی در بازاریابی محتوا آنقدر اهمیت دارد که اگر همین الان در آگهی‌های استخدام تولید محتوا بگردید، چنین متنی را پیدا می‌کنید:

کارشناس تولید محتوا با مهارت داستان سرایی یا استوری تلینگ

آدم‌ها عاشق شنیدن و خواندن قصه هستند. پس چرا از این ویژگی برای بهبود محتوا استفاده نکنیم؟ برای نوشتن محتوای جذاب و افزایش بازدید، بهتر است سراغ داستان‌هایی برویم که سرگرم‌کننده باشند و اطلاعات هم بدهند. مثلا اگر می‌خواهیم صفحه‌ای درباره ما بسازیم؛ از استوری تلینگ استفاده کنیم و داستان شروع کسب و کار را بنویسیم. درست مثل کاری که اپل و فیسبوک کردند. آن‌ها این داستان پرطرفدار را تعریف کردند: همه چیز از گاراژ خانه‌شان شروع شد و در این مسیر سختی‌ها و پیروزی‌های کوچک و بزرگی بدست آوردند.

اگر هنوز نمی‌دانید که چطور داستان سرایی را در تولید محتوا به کار ببرید و از آن برای معرفی محصول یا مذاکره استفاده کنید، ما سه پیشنهاد برای شما داریم:

  1. در دوره داستان سرایی با منتوریکس شرکت کنید که براساس متدهای داستان سرایی در بازاریابی محتوا تدوین و تهیه شده
  2. کتاب let the story do the work را بخوانید
  3. در دوره‌های داستان سرایی مستر کلاس (MasterClass) شرکت کنید

بیشتر بخوانید: 3 منبع برای داستان سرایی و استوری تلینگ در بازاریابی محتوا

محتوای سئویی چگونه است؟

سئو با بازاریابی محتوا هم گره خورده؛ بنابراین در فرآیند تولید محتوا باید به اصولی سئویی هم توجه کرد. ما محتوا را تولید می‌کنیم تا از طریق آن در صفحه نتایج گوگل سری میان سرها درآوریم، نیاز مخاطبان را برطرف کنیم و در آخر کاری کنیم که مشتریان بالقوه و احتمالی‌ ما از طریق گوگل پیدایمان کنند. برای همین هنگام نوشتن محتوا باید به تکنیک‌های سئویی هم توجه کنیم، مثلا از چه کلمات کلیدی اصلی در مقدمه، متن و تگ‌های H استفاده کنیم یا اینکه کلمات و عبارات LSI و دم دراز (Longtails keywords) چه چیزهایی باشند.

برای تولید محتوا براساس استراتژی سئو، باید اول از همه موضوع محتوا را مشخص کنید. برای تعیین موضوع محتوا کافیست سراغ نیازها و سوالات پرسونای خود بروید. بعد از آن باید سراغ کیورد ریسرچ درباره موضوع انتخابی بروید و زیر و برم کلمات کلیدی این موضوع را پیدا کنید. دنبال کلمات کلیدی دم دراز (Longtail keywords) و LSI بگردید و از ابزارهای کیورد ریسرچ استفاده کنید.

راستی در جریان انتخاب موضوع و کیورد ریسرچ باید به خوشه بندی محتوایی هم توجه کنید. پیشنهاد می‌کنیم که سری به مقاله زیر هم بزنید تا با ساختار کلی خوشه بندی محتوایی آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: خوشه‌بندی محتوایی چیست و چطور به قدرتمندترین ابزار سئو تبدیل شد؟

در مرحله سوم باید محتوایی جامع، کامل و کاملا تخصصی درباره موضوع انتخابی بنویسید. نوشتن محتوای جامع (Comprehensive Content) صبر و حوصله‌ی زیادی می‌خواهد و ساعت‌ها از شما وقت می‌گیرد اما وقتی نتیجه‌اش را در صفحه اول گوگل ببینید، خستگی‌تان در می‌رود.

گوگل می‌گوید که حداقل تعداد کلمات در محتوای جامع سئویی باید 1500 کلمه باشد. محتوای طولانی به گوگل می‌گوید که شما اطلاعات کاملی از query (عبارت سرچ شده) دارید؛ بنابراین کاربر می‌توانید روی خواندنش حساب باز کند.

بعد از اینکه محتوا را نوشتید، آن را برای کاربران و براساس کلمات کلیدی دوباره بهینه‌سازی کنید. در آخر باید از طریق لینک سازی (Link building)، دادن رپرتاژ آگهی و اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، سرعت نمایش و بازدید صفحه را بالا ببرید.

کیورد ریسرچ

تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) برای سئوکارها بسیار مهم است. البته نباید فکر کنید که کارشناس تولید محتوا یا استراتژیست تولید محتوا لازم نیست به این بخش ورود کند. اتفاقا برعکس، دانستن کیورد ریسرچ و چگونگی انجام آن کمک بزرگی به پیشبرد برنامه‌های تولید محتوا خواهد کرد.

کیورد ریسرچ یعنی فرآیند پیدا کردن کلمات کلیدی، آنالیز کلمات و عبارات جستجو شده (Queries) و انتخاب آن‌ها براساس اهداف سئویی و بدست آوردن رتبه در گوگل یا به طور کلی موتورهای جستجو. البته در تبلیغات کلیکی مثل تبلیغات در گوگل هم از کیورد ریسرچ استفاده می‌شود که ساز و کارش تا حدودی شبیه کیورد ریسرچ برای سئو است.

فایده و مزایای کیورد ریسرچ در تولید محتوا

کیورد ریسرچ به کارشناس سئو و تولید محتوا کمک می‌کند که رتبه کلمات کلیدی در گوگل را ببیند، درجه سختی رسیدن به آن‌ها را مشخص کند و در آخر تعیین کند که کدامشان ارزش سرمایه‌گذاری در تدوین استراتژی سئویی را دارند. همانطور که گفتیم، برای کیورد ریسرچ باید اول از همه به پرسونای مشتری و موضوعات انتخابی توجه کنیم.

باید اول از همه لیست موضوعات موردنظر را درآورد؛ موضوعاتی مهمی که می‌خواهیم درباره آن‌ها محتوا تولید کنیم و با اهداف ما همخوانی دارند و از طرف دیگر پرسونای ما هم دنبال آن‌هاست. معمولا بین 5 تا 10 موضوع برای شروع کار خوب است. خودتان را باید جای پای پرسونا بگذارید و مثل او فکر کنید. به چه موضوعاتی علاقه دارد؟ دنبال چه اطلاعاتی است و از چه محتوایی خوشش می‌آید؟

بعد از تهیه لیست موضوعی، حالا باید دنبال تعداد جستجوی ماهانه هر موضوع باشیم تا ببینیم کدامشان بیشتر دیده می‌شوند. اما چطور متوجه شویم؟ از ابزارهای کیورد ریسرچ می‌توانیم برای این کار استفاده کنیم. کلمات کلیدی مرتبط با این موضوعات را در ابزارهای کیورد ریسرچ مثل گوگل ترندز، کیورد پلنر گوگل ادز یا keyword everywhere جستجو کنیم.

بیشتر بخوانید: 6 ابزار رایگان کیورد ریسرچ

در جریان کیورد ریسرچ باید کلمات کلیدی رقبا را هم آنالیز کنیم و از طرف دیگر به عبارات جستجو شده (search terms) بی‌توجه نباشیم.

کلمات LSI

کلمات کلیدی LSI (Latent Semantic Indexing)، کلمات مرتبط با یک موضوع هستند که گوگل و سایر موتورهای جستجو برای درک بهتر مطلب از آن‌ها استفاده می‌کنند. مثلا اگر می‌خواهیم درباره خرید ماشین، محتوایی بنویسیم، کلمات LSI آن شامل ماشین قسطی، خرید خودرو، موتور، جاده، لاستیک ماشین یا گیربکس ماشین هم می‌شود.

جان مولر (John Mueller) در توئیتی در سال 2019 عنوان کرد که چیزی به اسم LSI وجود ندارد و هرکسی هم بگوید که چنین چیزی هست، اشتباه کرده.

اما چرا همگی از اهمیت کلمات LSI می‌گویند، وقتی جان مولر به طول کلی آن را رد کرده؟ علتش به این موضوع برمی‌گردد که گوگل متوجه کلمات مترادف یا ایهام‌دار هم می‌شود. گوگل در صفحه‌ی معرفی ساختار الگوریتم‌هایش نوشته که: فرض کنیم که شما کلمه سگ را در گوگل جستجو می‌کنید. طبیعتا دنبال صفحه‌ای که فقط کلمه سگ را هزاران بار در آن نوشته نمی‌گردید. برای همین الگوریتم‌ها دنبال صفحاتی می‌گردند که از کلمات مرتبط با سگ مثل قلاده، طرز نگهداری از سگ، دکتر دامپزشک مخصوص سگ‌ها یا حتی بیماری‌های سگ مثل کنه استفاده کرده باشند.

برای همین است که باید هنگام کیورد ریسرچ به کلمات LSI هم توجه کنیم و از آن‌ها برای توضیح بیشتر کلمه کلیدی اصلی استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: کلمات کلیدی LSI چیست؟ چه تاثیری روی سئو دارد؟

رپرتاژ آگهی

بعد از تولید محتوا و انتشار آن، وقتش رسیده که کار لینک سازی را انجام دهید. از راه‌های لینک سازی در ایران، تهیه رپورتاژ آگهی است. رپرتاژ آگهی یا رپورتاژ آگهی (Advertorial) به متن تبلغاتی گفته می‌شود که خدمات، محصولات یا کسب و کاری را در وبسایت‌های دیگر معرفی می‌کند. در حال حاضر، رپرتاژ آگهی بیشتر در سایت‌های خبری و مجلات اینترنتی منتشر می‌شوند. رپرتاژ آگهی به بالا بردن اعتبار دامنه هم کمک می‌کند و نوعی بک لینک به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: 10 نکته برای نوشتن رپرتاژ آگهی موفق

بازار کار تولید محتوا

اول از همه این نکته را در نظر بگیرید که تقاضای کارشناس یا متخصص تولید محتوا با کسی که تولید محتوای صرف انجام می‌دهد، متفاوت است. کارشناس یا متخصص تولید محتوا می‌تواند با خلاقیت و تکیه بر اصول سئویی و بازاریابی محتوا، مطالبی را بنویسد که در بازار تولید محتوا غوغا کند، پربازدید شوند و رتبه خوبی بگیرند. از آن طرف کسی که فقط متنی را ترجمه می‌کند یا اینکه با کمک هوش مصنوعی مثل چت جی پی تی یا کپی از سایر محتواهای موجود، متنی را می‌نویسد، کارشناس تولید محتوا نیست.

در نتیجه، حقوق دریافتی این دو دسته متفاوت است. معمولا در بازار کار تولید محتواکار صرف که دورکار هم هست، شخص براساس کلمات نوشته شده، دستمزد دریافت می‌کرد، مثلا از 45 تومان به بالا (در محتوای فارسی)

حالا اگر فرد به عنوان کارشناس تولید محتوا در شرکتی استخدام شود یا اینکه به صورت متخصص کار کند، دستمزدش توافقی است یا ماهانه از 9 میلیون تومان درآمد دارد.

بازار کار تولید محتوا در ایران انواع شغل های تولید محتوا

انواع مرتبه‌های شغلی در بازاریابی محتوا در ایران

چگونه کارشناس تولید محتوا شویم؟

اگر می‌خواهید کارشناس تولید محتوا شوید، باید اول از همه بدانید که کارشناس تولید محتوا یعنی چه؟! اصلا چه وظایفی بر عهده کارشناس تولید محتواست؟ خیلی‌ها تصور می‌کنند که اگر بنویسند و مقاله‌شان را در وبلاگ یا وبسایتی منتشر کنند، کارشناس تولید محتوا هستند. اما این تصور کاملا غلطی است.

حقوق تولید محتوا و درآمد کارشناس تولید محتوا در ایرانوضعیت درآمد انواع مرتبه‌های شغلی در بازاریابی محتوا در ایران براساس جابینجا ‌1402

عنوان رسمی کارشناس تولید محتوا به انگلیسی، Content creation Specialist یا Content Specialist است و به فردی گفته می‌شود که بتواند براساس استراتژی محتوا، داستان سرایی و با توجه به اصول سئویی، محتوایی ارزشمند تولید کند. البته مشخص است که این محتوای ارزشمند باید در جهت رسیدن به اهداف کسب و کار هم باشد و قابلیت خواندن و به اشتراک‌گذاری هم داشته باشد.

پیشنهاد می‌کنیم که راهنمای کامل چگونه کارشناس تولید محتوا شویم را بخوانید. نهال، همکار ما در این مقاله از صفر تا صد کارشناس تولید محتوا شدن را نوشته و درباره وظایف کارشناس تولید محتوا و حتی درآمد کارشناس محتوا هم نوشته.

بیشتر بخوانید: چطور کارشناس تولید محتوا شوید؟

خوشبختانه شغل کارشناس تولید محتوا به صورت دورکاری هم قابل انجام است. بنابراین اگر دست به قلم خوبی دارید، کنجکاو و خلاق هستید و هنوز اول راه تولید محتوایید، می‌توانید دنبال شرکت‌هایی بگردید که نیاز به حضور شما به عنوان کارشناس تولید محتوا ندارند.

بیشتر بخوانید: مقالات آموزش رایگان بازاریابی محتوا (مفاهیم پایه تا پیشرفته)

تولید محتوا در اینستاگرام

برعکس کشورهای دیگر که فیسبوک همچنان حرف اول را در میان شبکه‌های اجتماعی‌شان می‌زند، در ایران قضیه فرق دارد. اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه‌ی اجتماعی برای ما ایرانی‌هاست و به خاطر همین کارشناس تولید محتوا در اینستاگرام به شغلی اختصاصی تبدیل شده و خیلی‌ها در این حوزه مشغول فعالیت هستند. بعضی از این افراد، خودشان را به عنوان ادمین اینستاگرام معرفی می‌کنند و بعضی دیگر به خودشان کارشناس شبکه اجتماعی (Social Media Specialist) می‌گویند.

نکته‌ی مهمی که در این قضیه وجود دارد، تفاوت بین کارشناس شبکه اجتماعی و کارشناس تولید محتوا در اینستاگرام است. کسی که به عنوان social media specialist فعالیت می‌کند با سایر شبکه‌های اجتماعی مثل پینترست، فیسبوک، لینکدین، توئیتر و تیک تاک هم آشناست و می‌داند که برای هرکدام چه استراتژی بچیند اما کسی که فقط در اینستاگرام فعالیت می‌کند، فقط درباره این پلتفرم اطلاعات دارد.

فرآیند تولید محتوا در اینستاگرام درست مثل تولید محتوا در وبلاگ است. برای موفقیت صفحه اینستاگرام باید استراتژی محتوای اینستاگرام داشت و پست‌ها را براساس تقویم محتوایی چید و ارسال کرد. کسی که به عنوان کارشناس تولید محتوا در اینستاگرام کار می‌کند، باید کار با نرم‌ افزارهای تولید محتوای مخصوص اینستاگرام مثل inshot یا canva را هم بلد باشد و تعامل اجتماعی خوب با فالوئرها برقرار کند.

پیشنهاد می‌کنم تجربه تیمی منتوریکس را درباره تدوین استراتژی و تقویم اینستاگرام بخوانید. با خواندنش کلی ایده‌ی جدید خواهید داشت.

اگر بخواهید به عنوان کارشناس تولید محتوا در اینستاگرام کار کنید، باید مهارت‌ها و توانایی‌های زیر را بلد باشید:

  • تدوین استراتژی محتوا برای اینستاگرام
  • تدوین تقویم محتوا برای اینستاگرام
  • توانایی کار با نرم‌افزارهای ویرایش عکس و فیلم مثل فتوشاپ یا اپلیکیشن inshot و طراحی با canva
  • مدیریت صفحه و ارائه برنامه برای رسیدن به اهداف صفحه

بیشتر بخوانید:

تولید محتوای ویدئویی

فرم دیگری از تولید محتوا که روز به روز محبوب‌تر می‌شود، تولید محتوای ویدئویی است و بستر اصلی آن یوتیوب و آپارات است. به دلیل امکان کسب درآمد از یوتیوب، این پلتفرم طرفداران خیلی زیادی دارد و جدیدا ایرانی‌ها هم برنامه‌ریزی بهتری برای حضور در بستر انتشار محتوا انجام داده‌اند. ما در مطالبی مفصل و کامل درباره کسب درآمد از یوتیوب و ایده‌های تولید محتوا در یوتیوب گفته‌ایم. اگر شما هم در برنامه‌ی تولید محتوایتان به یوتیوب فکر می‌کنید، حتما سری به این مطالب بزنید. 

تولید محتوا با چت جی پی تی ChatGPT

حالا که هوش مصنوعی chatgpt آمده، همه معادلات را در تمامی مهارت‌ها به هم زده. تولید محتوا از اولین بخش‌هایی بود که سریعا تحت تاثیر قرار گرفت. خیلی‌ها از چت جی پی تی برای تولید محتوا استفاده می‌کنند که اشکالی هم ندارد. اما مشکل از جایی شروع می‌شود که بی چون و چرا هرآنچه چت جی پی تی نوشته را کپی و پیست کنیم و به مخاطبمان تحویل دهیم. هنوز چت جی پی تی در حال بهبود داده‌هایش است و ساختار زبانی‌اش برای فارسی نیاز به بهینه‌سازی دارد. برای همین بهتر است که بعد از تولید محتوا با چت جی پی تی، خودمان هم مطلب را بخوانیم و اصلاحاتی انجام دهیم.

در مطلبی جداگانه و مفصل از چت جی پی تی نوشته‌ایم. حتی گفته‌ایم که چطور برای سئو و تولید محتوا از آن استفاده کنید. توصیه می‌کنیم این مطلب را بخوانید.

ابزارهای تولید محتوا

یکی دیگر از وظایف کارشناس تولید محتوا، توانایی کار با ابزارهای تولید محتواست. این ابزارها را می‌توان براساس نوع محتوا هم مشخص کرد.

  • ابزارهای تولید محتوا برای محتوای تصویری: فتوپیا، فتوشاپ، canva، remove.bg، Piktochart، Adobe spark و Pablo
  • ابزارهای تولید محتوا برای محتوای ویدئویی: inshot، imovie
  • ابزارهای تولید محتوا برای محتوای صوتی مثل پادکست: Adobe Audition، Audacity
  • ابزارهای تولید محتوا برای نگارش: ویراستیار، Grammarly

ابزارهایی که کارشناس تولید محتوا استفاده میکندیک کارشناس تولید محتوا از هرکدام از ابزارهای بالا به فراخور زمان و نیاز باید استفاده کند

مدیریت پروژه مدیریت محتوا + تمپلیت رایگان

فرقی ندارد کارشناس تولید محتوا باشید یا استراتژیست و سرپرست محتوا، در هر صورت برای ساماندهی کارهای محتوایی نیاز به ابزار مدیریتی دارید. ابزارهای مدیریت پروژه محتوا افزایش عملکرد تیم محتوا کمک بزرگی می‌کنند. معمولا در فرآیند تولید محتوا ما با deadline (زمان تحویل محتوا)، مسئول مربوطه و ویژگی‌های مخصوص هر پروژه محتوایی سر و کار داریم.

شیما تیموری
شیما تیموری

شیما مدیر پرفورمنس مارکتینگ منتوریکس است. تخصص‌اش در گوگل ادز،  تبلیغات کلیکی و CRO، او را به استاد همه فن حریف این حوزه تبدیل کرده و دانش‌اش در حوزه دیجیتال مارکتینگ مثال‌زدنی‌ست.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
فاطمه
1402/09/06
درود وقت بخیرمن نتونتم کتاب شما را دانلود کنم. میشه ایمیل بزنید؟
پاسخ...
تیم منتوریکس
1402/10/27
سلام همراه گرامی
حتما! کافیه برامون ایمیلتون رو بزارید:)
رضا ریحانی
1401/11/01
سلام خسته نباشید متن خیلی کاربردی بود فقط یه جمله رو من مفهموش رو متوجه نشدم شایدهم اشتباهی داره جمله(می‌توانید دنبال شرکت‌هایی بگردید که نیاز به حضور شما به عنوان کارشناس تولید محتوا ندارند.)؟!!!
پاسخ...
تیم منتوریکس
1401/11/09
سلام، ممنون از دقتتون ولی منظور از این قسمت مطلب اینه که نیاز به حضور شما در شرکت ندارن و به صورت دورکاری قابل انجام است.
نگین فرجام
1401/10/28
سلام وقت بخیر خسته نباشید ممنونم بابت جمع‌آوری این مطالب فوق‌العاده ارزشمند.تولید محتوا مهارت پردرامد و پر تقاضاییه. اونطور که من تو بیزینس اینسایدر و دانشگاه کسب‌وکار دیدم کارفرمایان زیادی به متخصص تولید محتوا نیاز دارن این روزها
پاسخ...
تیم منتوریکس
1401/11/09
سلام، ممنون از فیدبکتون. بله درسته.
مهدی
1401/10/08
خداوکیلی کم دیدم سایتی و افرادی که اینقدر خالصانه و مشتی آموزش بدنکارتون درسته خداقوت
پاسخ...
شیما تیموری
1401/10/10
خیلی ممنونم که نظرت رو گفتی.
واقعا خوشحال شدم.
هدف منتوریکسی‌ها هم همینه، آموزش خالصانه و کاملا کاربردی که همه بتونن ازش استفاده کنن.
ممنونم.
زهرا پوردستان
1401/09/14
انصافا مطالب بسیار جالب و کاربردی ارائه دادید .و بسیار مشتاق شدم که برای یادگیری تلاش بیشتری کنم.ممنون از شما که سخاوتمندانه توضیح دادید.شرکت در دوره های شما آنلاین است یا میتوان دانلود کرد و در وقت آزاد دید؟سوال دیگر اینکه یک مترجم چگونه میتواند تولید محتوا کند؟
پاسخ...
ناشناس
1401/10/07
سلام
ممنون از همراهیتون
دوره‌ها رو در هر زمان که مایل هستید می‌توانید تماشا کنید.
پیشنهاد می‌کنم برای پاسخ به سوالتون کتاب آموزش جامع تولید محتوای ما رو دانلود کنید و مطالعه کنید.
زهرا پوردستان
1401/09/14
انصافا مطالب بسیار جالب و کاربردی ارائه دادید .و بسیار مشتاق شدم که برای یادگیری تلاش بیشتری کنم.ممنون از شما که سخاوتمندانه توضیح دادید.شرکت در دوره های شما آنلاین است یا میتوان دانلود کرد و در وقت آزاد دید؟سوال دیگر اینکه یک مترجم چگونه میتواند تولید محتوا کند؟
پاسخ...
شیما تیموری
1401/09/19
ممنون از شما خانم پوردستان عزیز
خیلی خوشحالیم که مطلب رو دوست داشتین و براتون کاربردی بوده.
دوره بازاریابی محتوای منتوریکس آنلاینه و به صورت ویدئویی ضبط شده. بنابراین هرموقع که بخواین، به محتوای دوره دسترسی دارین.
برای سوال دومتون هم میتونم بگم که مراحل رزومه نویسی و پیدا کردن کار مشابه تولید محتواست و فرقی نداره. پشتکار و ارسال رزومه مداوم مهمه.
بنرساز
1401/07/23
سلام محتوای خیلی مفیدی بود ممنون از سایت عالیتون.در وبسایت ماهم مقالاتی در این خصوص قرار داده شده www.bannersaaz.ir
پاسخ...
شیما تیموری
1401/07/24
سلام:)
خیلی ممنونم از نظری که گذاشتین.
مسعود
1401/04/01
من رزومم پر نیس ایا شانس اینو دارم که جایی برای کارشناس تولید محتوا استخدام شم؟
پاسخ...
شیما تیموری
1401/04/05
بله امکانش هست. چرا که نه؟
کلی فرصت شغلی میتونین پیدا کنین. فقط کافیه که در رزومه‌تون یا مصاحبه حضوری قوی ظاهر بشید و همزمان از تلاش و یادگیری دست برندارید.
محمد فروغی
1401/03/16
تولید محتوا در اینستاگرام هم همین قواعد رو داره؟
پاسخ...
شیما تیموری
1401/03/22
تقریبا در بخش‌های کلی مثل انتخاب پرسونا، فرم و نوع محتوا و رعایت قواعد نگارشی مشابه همدیگه هستند.
مجید سعادتی
1401/03/09
کارشناس محتوا باید کیورد ریسرچ بلد باشه؟
پاسخ...
شیما تیموری
1401/03/22
برای اینکه راحت‌تر و حرفه‌ای‌تر تولید محتوا کنه باید کیورد ریسرچ هم بلد باشه.
پروین
1401/03/02
کتاب بازاریابی پرمحتوا رو از کجا تهیه کنم؟
پاسخ...
شیما تیموری
1401/03/02
از کتاب‌فروشی‌های آنلاین مثل دیجی کالا یا سی بوک یا فروشگاه‌های کتاب می‌تونین کتاب بازاریابی پرمحتوا جو پولیتزی رو بخرید.
پیدا کردنش خیلی راحته
احمد مختاری
1401/03/02
من از مقدمه نوشتن بدم میاد و توش ضعف دارمکاش یه چیزیم دربار مقدمه مینوشتیمن
پاسخ...
شیما تیموری
1401/03/02
آقای مختاری عزیز، برای نوشتن مقدمه نیاز به تمرین، تکرار و خوندن هست.
مطمئنا اگه یک ماه برنامه ریزی کنید، مقدمه نویسی تون هم بهتر میشه.
ما یه کتابی هم داریم به اسم اسرار ذهن محتوانویس که درباره تیتر و مقدمه نویسیه.
از طریق لینک زیر میتونین دانلودش کنید و ازش استفاده کنید:
https://digitalmentorx.com/mi_news/original/1400/06/files/Content%20Marketer%20Mysteries%20by%20Mentorx.pdf
محدثه
1401/03/01
یادمه کار تولید محتوام رو با تولید محتوا برای باربری منطقه 22 و باربری منطقه 1 و هم چنین مجموعه مهندسی فرتاک شروع کردم؛ تجربه های خوبی بودند خدا رو شکر.از شما هم بابت تهیه چنین مقاله جامع و عالی هم ممنونم.
پاسخ...
شیما تیموری
1401/03/02
آخی...
اولین‌ها همیشه موندگارند.
ممنونم که تجربه‌تونو برامون نوشتید.
خیلی ممنونیم که نظرتون رو نسبت به این مقاله بیان کردید.
رضوان علیمرادی
1401/02/17
من کتابتونو دانلود کردم اومدم بگم که خوب بود فقط چندجایی غلط املایی داشت. بهتره اصلاح بشه
پاسخ...
شیما تیموری
1401/02/20
خیلی ممنونم که بهمون گفتین
حتما چک می‌کنیم
خوشحالیم که دانلودش کردین
حسین نیکی
1400/12/16
با سلام دوست گرامی بنده ساخت ویدیو کلیپ و طراحی برند عکس پروفایل ویدیو نوشته واردم اما نه تخصصی و در اینستا چند پیچ دارم در پینترست و یوتیوب و،، اما چون هدفمند نبوده فقط سرگرمی شده .! برای کسب درآمد از چه راهکاری باید استفاده کنم لطفتان را ســپاس پاینده باشیــــد
پاسخ...
شیما تیموری
1401/01/17
سلام، روزتون بخیر
بهتره که برای این کارتون، استراتژی بچینین، اهدافتون رو تعیین کنین، نقاط قوت کارتون رو بشناسید، بدونین که رقباتون کی هستند، اونارو رصد کنین و ببینین دنبال چی هستند
fati
1400/11/09
چقدر طول میکشه تا یه کارشناس تولید محتوای خوب بشیم؟
پاسخ...
شیما تیموری
1400/11/09
سلام
بستگی به میزان تلاش خودتون داره، هرچقدر بیشتر تمرین کنین و بنویسین، مطالعه کنین و از یادگیری غافل نشین، سریع تر به خواسته‌تون می‌رسین.
احمد
1400/10/18
چطوری پروژه تولید محتوا بگیرم؟ میخوام فریلنسری شروع کنم
پاسخ...
شیما تیموری
1400/11/03
برای گرفتن پروژه تولید محتوا، بهتره که رزومه سازی کنین. اگه رزومه دارین و از قبل توی این بخش کار کردین، کارتون راحت‌تر هست. اما اگه نه، نیاز دارین که درخواست های بیشتری بفرستین
بهترین کار اینه که توی جابینجا دنبال پروژه های تولید محتوا باشین و رزومه تون رو بفرستین. توی پونیشا و سایر پلتفرم های فریلنسری هم می تونین این کار رو انجام بدید
دنیا98
1400/09/29
کپی رایتینگ فرقش با محتوا چیه؟
پاسخ...
شیما تیموری
1400/10/04
کپی رایتینگ در جهت جذب لید و فروش هست.
یعنی کپی رایتر باید یه جوری بنویسه که احساس نیاز در مخاطب ایجاد کنه تا مخاطب محصول رو استفاده کنه. حالا این محصول می‌تونه یه کالای فیزیکی باشه یا یه کتاب الکترونیکی. به هر حال، هدف کپی رایتینگ فروشه ولی هدف تولید محتوا جذب ترافیک ارگانیکه. توی تولید محتوا، کارشناس محتوا میاد اطلاعات به مخاطب میده.
دانیال
1400/09/24
مطلبتونو خوندم خیلی جامع بود
پاسخ...
شیما تیموری
1400/09/27
ممنون از شما که خوندین و نظرتونو نوشتین
فاطمه موسوی
1400/08/29
من قراره جایی برای تولید محتوا استخدام بشم. اما هنوز هیچ ایده ای ندارم که چیه...این مطلب شما به من خیلی کمکککککککککککککککک کرد. مرررررررررررسی
پاسخ...
شیما تیموری
1400/08/29
خدا رو شکر که براتون مفید بوده. واقعا خوشحال شدیم.
majid
1400/08/26
مثل همیشه عالی بود...من یه مطلب دیگه ازتون خوندم برای اینکه چطوری کارشناس تولید محتوا بشیم...بعد اومدم سراغ این. خیلی خوب بود مرسی
پاسخ...
شیما تیموری
1400/08/29
خیلی ممنونم از نظرتون. بله اون مطلبو دوستم نهال نوشته و به نظرم خیلی خوب نوشته.
بهناز
1400/08/26
جملاتتون بعضی وقتا خیلی سخت خونده میشه. یه بار دیگه متنتونو بخونین خواهشن
پاسخ...
شیما تیموری
1400/08/29
بهناز عزیز، ممنون که نظرتو گفتی... من یک بار دیگه مطلب رو می‌خونم و دوباره سعی می‌کنم براساس نظر تو هم اصلاح کنم متن رو.
پرویز
1400/08/23
حقوق کارشناس تولید محتوا الان چقدره؟
پاسخ...
شیما تیموری
1400/08/23
اگه تازه شروع به کار کرده باشید، حقوق پایه وزارت کار (سال 1400 حدود 3 میلیون و 700 هزار تومان) هست...اما اگه سابقه‌تون بیشتر هست، با توافق شرکت می‌تونین حقوق بیشتری بگیرید. از طرف دیگه فریلنسر هم که باشید، معمولا بر حسب هزینه هر کلمه محاسبه می‌شه.
دخترک محتوانویس
1400/08/22
وقتی یه مطلبی بخوایم بنویسیم که محتوا دربارش کمه باید چه کنیم؟ راه دیگه ای جز کپی کردن هست؟
پاسخ...
شیما تیموری
1400/08/22
این مشکل ما هم هست. بعضی وقتا انقد اطلاعات درباره محتوا کمه که واقعا آدم اذیت میشه. من خودم تجربه‌شو توی محتوا نویسی برای وبلاگ‌های گردشگری داشتم. کاری که من می‌کردم این بود که می‌رفتم سراغ نظر آدم‌ها درباره اون موضوع توی اینستاگرام، انجمن‌ها و سایت‌های خبری... یه راه دیگه هم مصاحبه با افراد مطلع است
اینطوری می‌تونین مطلب دست اولی بنویسید که کپی هم نیست
داریوش افخمی
1400/08/21
با سلام خدمت شما و خسته نباشید بابت مطلبی که نوشتیددوره بازاریابی محتوای شما شامل چه مواردی میشه؟ دوره آنلاینه و ما به همه مطالب دسترسی داریم؟
پاسخ...
شیما تیموری
1400/08/22
سلام، روزتون بخیر
دوره بازاریابی محتوای ما شامل کلیه تکنیک ها و فوت و فن‌هایی هست که کارشناس تولید محتوا باید یاد بگیره. ما توی این دوره از استراتژی محتوا، ساخت پرسونا، نوشتن مقدمه و تیترنویسی میگیم و بهتون یاد میدیم که چطور محتوای سئویی بنویسید
برای دیدن سرفصل های دوره بازاریابی محتوا به آدرس زیر سر بزنید:
https://digitalmentorx.com/course.cfm?id=12
---
درباره سوال دومتون هم، دوره بازاریابی محتوای ما از پیش تهیه شده و بعد از خرید دوره، شما به ویدئوهای دوره دسترسی خواهید داشت
ابراهیم اللیاری
1400/08/21
برای ساخت پادکست از چه ابزارهایی استفاده کنم؟ میخام پادکست بسازم کدوم ابزار برای ضبط صدا بهتره؟
پاسخ...
شیما تیموری
1400/08/22
برنامه adobe audition برای شروع پادکست و ضبط صدا برنامه خوبیه
بیتا کرمی
1400/08/21
چقدر خوب بود مطلبی که نوشتین.....اصلا انتظارشو نداشتم چنین چیزی بخونم، جامع و کامل
پاسخ...
شیما تیموری
1400/08/22
ممنون بیتای عزیز برای کامنتت
خیلی خوشحالم که برات کامل بوده
hosein fathi
1400/08/17
برای کیورد ریسرچ بیشتر توضیح میدید؟ممنونم
پاسخ...
شیما تیموری
1400/08/22
سلام، روزتون بخیر

پیشنهاد میکنم برای کیورد ریسرچ، مطلب زیر رو بخونین که درباره پیدا کردن بهترین کلمه کلیدی نوشتیم:
https://digitalmentorx.com/news.cfm?id=52

توی این مطلب خیلی دقیق توضیح دادیم که چطور باید کیورد ریسرچ رو انجام داد و از چه ابزارهایی برای کیورد ریسرچ باید استفاده کرد
باز هم سوالی داشتین، حتما ازمون بپرسید

محمد عطاعیان
1400/08/17
من هر کاری کردم، کتاب دانلود نشد. برای من ارسال کنید لدفن
پاسخ...
شیما تیموری
1400/08/22
لینک دانلود کتاب دوباره بررسی شد، مشکلی نداره.
با این حال، کتاب رو به ایمیلی که برامون گذاشتین ارسال کردیم
علیرضا نوربخش
1400/08/16
من در شرکتی برای کارشناس تولید محتوا استخدام شدم، تقریبا صفرم...براساس چیزهایی که نوشتید، اینجایی که هستم چیزی یاد نگرفتم.شما به من کمک میکنید؟
پاسخ...
شیما تیموری
1400/08/17
سلام روزتون بخیر باشه
می‌تونین رزومه‌تونو برای ایمیل ما ارسال کنید تا ما بررسی کنیم.
mahboob
1400/08/16
من کتاب اسرار ذهن محتوانویس رو دانلود کردم و الان دارم میخونمش.......خیلی کتاب خوبیه، کلی کمکم کرد برای نوشتن مقدمه و تیتر
پاسخ...
شیما تیموری
1400/08/17
چقدر عالی که دوست داشتید، خوشحالمون کردید
بنیتا احمدی
1400/08/16
من میخوام تولید محتوا استخدام بشم اما میگن باید رزومه داشته باشی، هیچ جا منو استخدام نمیکنن که....از کجا شروع کنم؟
پاسخ...
شیما تیموری
1400/08/17
برای اینکه بتونین در تولید محتوا رزومه سازی کنین، به نظر ما بهتره که با خوندن مطالب تولید محتوا شروع کنین و در کنارش برای شرکت‌های معتبر که دنبال کارآموزی تولید محتوا هستن، رزومه‌تونو بفرستید. بعضی از شرکت‌ها هم هستن که با استخدام کارشناس تولید محتوا، همزمان به شما هم آموزش می‌دن.
شهناز امیر لاکانی
1400/08/16
برای دوره تولید محتوا کجا برم بهتره؟
پاسخ...
شیما تیموری
1400/08/17
سلام
برای یادگیری تولید محتوا دو راه دارید: 1- شروع به عنوان کارآموز تولید محتوا و یاد گرفتن مباحث
2- شرکت در دوره های تولید محتوا
پیشنهاد ما دوره بازاریابی محتوای منتوریکس هست. کافیه از قسمت آکادمی منتوریکس، دوره بازاریابی محتوا را ببینید
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "تولید محتوا چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "به فرایند انتخاب موضوع و تولید محتوا بر اساس اصول بازاریابی محتوا گفته می‌شود. تولید محتوا انواع مختلفی دارد: متنی، ویدئویی، اینفوگرافیک، پادکست و غیره." } }, { "@type": "Question", "name": "کارشناس تولید محتوا کیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "کارشناس تولید محتوا فردی است که بر اصول بازاریابی محتوا مسلط باشد و بتواند انواع محتوا را مبتنی بر این اصول و همچنان اصول سئو تولید کند." } }, { "@type": "Question", "name": "درآمد تولید محتوا چقدر است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "درآمد تولید محتوا بستگی به میزان تخصص و مهارت شما دارد، اما حداقل از 3 میلیون تومان شروع می‌شود." } }] }