با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

چرا بازاریابی محتوا بخشی جدایی‌ ناپذیر از تولید محتواست؟

سپیده برون
سپیده برون
12:55، 1399/08/30
چرا بازاریابی محتوا بخشی جدایی‌ ناپذیر از تولید محتواست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

چرا بازاریابی محتوا بخشی جدایی‌ ناپذیر از تولید محتواست؟


چرا به عنوان یک کسب‌ و کار آنلاین با وجود رعایت تمام اصول فنی و نگارشی تولید محتوا، پیشرفت قابل توجهی نمی‌بینیم؟ اگر به‌تازگی این سوال را از خود یا جناب «گوگل» پرسیده‌اید، باید به شما تبریک گفت. آن هم دو بار! تبریک اول برای این است که متوجه درجا زدن خود شدید و بالاخره ریسک تغییر را پذیرفتید. فهمیدید که دیگر وبلاگ‌نویسی با کلیدواژه‌های پربازدید و ساخت ویدئو حول موضوعات روز جواب نمی‌دهد. تبریک دوم را هم برای ورود به مرحله جدید تولید محتوا می‌گوییم. مرحله سخت و پرپیچ‌وخم بازاریابی محتوا که اگر چالش‌پذیر باشید از آن لذت خواهید برد. اصلاً نگران نباشید! ما در این مقاله نقشه راه دشوار بازاریابی محتوا را به شما نشان می‌دهیم.

تولید محتوا چی هست و چی نیست؟

زیاد شنیده‌ایم که می‌گویند محتوا پادشاه دنیای دیجیتال است یا ما توسط محتوا محاصره شده‌ایم. اما مشکل بزرگ این است که تعریف یکسانی از تولید محتوا چیست نداریم. بدون تعاریف روشن و استراتژی، تولید محتوا تنها یک مفهوم بی‌معنی است. در اینترنت محتوا هر چیزی است که افکار، اطلاعات و تجربیات را از طریق نوشته، صوت و تصویر بیان می‌کند. این مقاله محتواست. ۹۵ میلیون عکسی که امروز در اینستاگرام آپلود می‌شوند، محتوا هستند. همه پانصد ساعت ویدئویی که در شصت ثانیه گذشته در یوتیوب بارگذاری شده‌، محتواست. اینترنت با محتوا ساخته و پر شده است. این یعنی همه افراد دارای محتوا هستند و همه همواره در حال تولید آن هستند. اما نباید به‌نظر برسد که تولید محتوا به سادگی شناسایی محتواست. برای فهم بهتر بیایید مشق نوشتن را با انشانویسی دوران مدرسه مقایسه کنیم.

بازاریابی محتوایی

تولید محتوا انواع مختلفی دارد، شما کدام را انتخاب می‌کنید؟

مشق نوعی رونویسی از روی کلمات بود و زودتر تمام شدن آن مهم‌تر از چگونه تمام شدنش بود. اما در انشانویسی علاوه‌بر جستجوی اطلاعات برای تصویرسازی بهتر آنچه که در ذهن داشتیم به اثرگذاری روی مخاطب فکر می‌کردیم. بنابراین با انشانویسی در حال تولید محتوا بودیم. اما هنگام مشق‌نویسی تنها به ردیف کردن کلمات بسنده می‌کردیم. پس همه کپشن‌ها و ویدئوهایی که در چند روز گذشته در اینستاگرام منتشر شده‌اند محتوا هستند اما همه آن‌ها الزاماً تولید محتوا نیستند.

همه کپشن‌ها و ویدئوهایی که در چند روز گذشته در اینستاگرام منتشر شده‌اند محتوا هستند اما همه آن‌ها الزاماً تولید محتوا نیستند.

دوباره به مثال انشانویسی برگردیم. گفتیم که ما به تاثیرگذاری روی مخاطب فکر می‌کردیم. اگر می‌خواستیم خاطره‌ای بنویسیم و بلند بخوانیم به این فکر می‌کردیم که آن افراد بعداً راجع‌به ما چه فکری می‌کنند. چگونه می‌توانم تحسین آن‌ها را برانگیزم؟ از چه کلماتی برای جلب توجه مخاطبان استفاده کنم؟ شاید باورتان نشود اما ما ندانسته بازاریابی محتوا می‌کردیم.

وقتی صحبت از بازاریابی محتوا می‌شود بسیاری آن را بخشی از تکنیک‌های مارکتینگ تصور می‌کنند. یا فکر می‌کنیم هر محتوایی که تبلیغ محصول می‌کند بازاریابی محتواست. البته محتوای بسیاری وجود دارد که برای یک برند خاص بازاریابی می‌کند. اما فراموش نکنید درک تفاوت جزئی به ما قدرت مقایسه می‌دهد. بنابراین بازاریابی محتوا واقعا چه شکلی است؟ 

بازاریابی محتوا چیست؟

درست حدس زدید. بازاریابی محتوا یک رویکرد استراتژیک بازاریابی است. تاکید بازاریابی محتوا تولید و عرضه محتوای ارزشمند برای جذب، حفظ و تبدیل مخاطب هدف به مشتری است. بدون این‌که فشاری برای خرید محصول یا خدمات شما روی او باشد. بیایید این استراتژی را روشن‌تر کنیم. کاربر سرگردان در اینترنت به‌دنبال اطلاعات دقیق یا راه‌حل‌ها می‌گردد. شما با پیش‌بینی، از قبل محتوایی برای رفع نیاز او تولید کرده‌اید. مخاطب مشتاق با محتوای شما ارتباط برقرار می‌کند و با سایت شما درگیر می‌شود. البته که هیچ زور و اجباری برای ادامه ارتباط با شما وجود ندارد. فقط و فقط به‌طور غیر مستقیم مزایای خدماتی که کسب‌وکاری مانند شما ارائه می‌دهد را بیان می‌کنید.

قبل از این‌که سراغ مثال‌های این مبحث برویم، بگذارید به شما بگوییم اگر برای کسب‌وکار خود مشاوره بازاریابی دیجیتال گرفتید، مطمئن باشید که روی بازاریابی محتوایی تسلط داشته باشند. خب حالا برویم سراغ چند مثال خوب برای درک بهتر این قضیه:

  • برند تناسب اندامی که با تشکیل انجمن‌ و فروم‌های آنلاین، مشترکین خود را به اشتراک‌ گذاشتن اطلاعات و تجربیات تشویق می‌کند.
  • فروشنده لوازم دکوری خانگی که ماهانه مجله‌ای درباره مینیمالیسم و نکات خانه‌داری مدرن منتشر می‌کند.
  • شرکت گردشگری که از یک سایت مستقل برای انتقال تجربیات مسافرتی مشتریان خود استفاده می‌کند.
  • سایت سلامتی و تندرستی که وبلاگی در خصوص دستور تهیه غذاهای وگان راه‌اندازی می‌کند.

در بازاریابی محتوا یک سیکل مثبت شکل می‌گیرد. این تلاش‌ها شما را به‌عنوان یک مرجع قابل اعتماد در صنعت و حوزه خود معرفی می‌کند. در بلندمدت کمک می‌کند تا تخصص خود را در یک موضوع نشان دهید و باتوجه به علایق و نیازهای مخاطب، اعتماد آن‌ها را جلب کنید. 

کتاب بازاریابی محتوا جو پولیتزیکتاب بازاریابی محتوا جو پولیتزی را حتما بخوانید. 

حالا چگونه تشخیص دهیم که آیا این کار را به شیوه‌ای درست انجام می‌دهید یا نه. شما در حال بازاریابی محتوا (و نه فقط تولید محتوا یا دیجیتال مارکتینگ) هستید اگر:

مخاطب را اولویت قرار می‌دهید

بقال‌های قدیمی را به‌یاد بیاورید. همیشه یک تکه کاغذ که روی آن نوشته شده «حق با مشتری است» روی دیوار چسبانده بودند. چه خوشتان بیاید چه نه، این اصل همچنان جواب می‌دهد. بنابراین مشتری‌مدار باشید. شما در حال ارائه محتوای مفید و ارزشمند هستید، پس به مشتری اجازه دهید خودش تصمیم بگیرد کی و کجا برای خرید به شما اعتماد کند.

به اهداف کسب‌وکار خود اهمیت می‌دهید

مخاطب برای گرفتن راه حل به شما رجوع می‌کند. حسن نیت خود را با ارائه محتوایی که در جهت پیشبرد اهداف تجاری شماست نشان دهید.

به‌ ندرت برند خود را تبلیغ کنید

استفاده از فراخوان‌به‌اقدام (CTA) عالی است. اما در نهایت طوری رفتار ‌نکنید که خواننده فکر کند هدف فقط پروموت کردن محصولات و خدمات شماست.

برای مخاطب جذاب هستید

مخاطب با خواندن محتوای شما می‌داند که هر گاه به مشکلی در این زمینه برخورد یا سوالی داشت می‌تواند به شما رجوع کند. حتی در مواردی کنار عبارت جستجو شده در گوگل، برند شما را نیز سرچ می‌کند.

به‌طور مداوم و پیوسته محتوا منتشر می‌کنید

 از این شاخه به آن شاخه پریدن، پراکنده‌گویی و سه چهار ماهی یکبار به‌روز کردن محتوا ‌پرهیز کنید. پرداختن به یک زمینه تخصصی نشانه تبحر شماست. گاهی هزینه کسب اعتبار اجتناب از زیاده‌گویی درباره مسائلی است که به آن‌ها علاقه داریم اما متخصص نیستیم.

با متر و معیار جلو می‌روید

براساس داده‌ها می‌توانید عملکرد خوب را شناسایی و در مواردی که باید پیشرفت کنید.

تولید محتوا در خدمت بازاریابی محتوا

محتوای سطح بالا و باکیفیت در بازاریابی محتوا مهم است. اما نحوه تولید آن می‌تواند استراتژی شما را ایجاد یا نابود کند. کافی نیست که تنها برای خالی نبودن عریضه کتاب الکترونیکی، وبلاگ و کپشن اینستاگرام عرضه کنیم. رزومه پربار شما در تولید محتوا و داشبورد پر از عبارات جذاب کمکی به رفع نیاز مخاطب نمی‌کند. همیشه به‌یاد داشته باشید که مردم حتی پیش از آشنایی با شما توقع دارند. چه روش‌های تولید محتوایی، مسیر بازاریابی محتوا را برای شما آسان‌تر می‌کند:

فرآیند تولید محتوا

فرآیند تولید محتوای اصولی

  • بلاگ: حتما سئو سایت را بهینه‌سازی کنید، چرا شاه‌کلید سایت شما برای رتبه‌گیری‌ست. حواستان به فراخوان به اقدام (CTA) باشد و نظرات را برای تعامل بیشتر باز کنید. برای پیگیری و برون سپاری انجام خدمات سئو، می توانید روی آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس حساب کنید! 
  • مورد پژوهی یا کیس استادی: با نشان دادن مواردی که قبلاً مشابه مشکلات خوانندگان شما بوده و راه‌حل‌های ارائه شده تخصص خود را به نمایش بگذارید.
  • کتاب الکترونیکی: این کتاب‌ها مانند آهنربا مخاطب را به خود جذب می‌کند. مخصوصاً اگر آن‌ها را با عنوانی جذاب تهیه کنید و اطلاعاتی ارائه دهید که مردم نمی‌توانند در جای دیگری پیدا کنند.
  • ایمیل: متن مختصر و قدرتمند بنویسید که حاوی اطلاعاتی باشد که می‌تواند زندگی خوانندگان شما را تغییر دهد. ایمیل خط ارتباطی مستقیم با مخاطب شماست و اگر به‌خوبی انجام شود می‌تواند روابط طولانی مدت ایجاد کند.
  • سرتیتر: با عنوان قدرتمند و جذاب به خوانندگان خود اطلاع دهید دقیقاً قرار است راجع‌به چه چیزی مطالعه کنند. علاوه‌بر این یک روش عالی برای انتقال نام تجاری بر سر زبان‌هاست.
  • عناوین و توضیحات متا: خود را جای خوانندگان بگذارید. به آن‌ها بگویید که پاسخی که هم اکنون در جستجوی آن هستند را دارید.
  • توضیحات محصول: با کلمات کلیدی بهینه محصولات را از نظر مزایا و نه ویژگی‌ها توصیف کنید.
  • پست‌ شبکه‌های اجتماعی: موقعیتی برای قرار دادن مخاطب در مرکز توجه ایجاد و او را به مشارکت تشویق کنید. این کار به مخاطبان شما کمک می‌کند از لحاظ احساسی با برند شما ارتباط برقرار کنند و به شما در پیدا کردن نیازهای آن‌ها کمک می‌کند.
  • محتوای وب: اطلاعات مهم یا مفید را برجسته کنید. از تصاویر باکیفیت بالا برای ساخت پیام قدرتمند استفاده کنید.

با شرکت در یک دوره دیجیتال مارکتینگ جامع می‌توانید ترفندهای تولیدمحتوای موثر در بستر بازاریابی محتوا را به خوبی بیاموزید. اگر قصد شرکت در این دوره را دارید، به دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس سر بزنید.

چرخه بازاریابی محتواچرخه بازاریابی محتوا

اهمیت بازاریابی محتوا برای تولید محتوا

امیدوارم تا الان موفق شده باشیم نشان دهیم چگونه بازاریابی محتوا در ذات محتواست. با این حال، فقط به این دلیل که در حال ایجاد محتوا هستید، به این معنی نیست که بازاریابی محتوا انجام می‌دهید. مثلاً قصد گسترش یک برند لباس ورزشی را داریم. دنبال راهی برای جذب مشتری بیشتر هستیم. دوست داریم حضور خود را در گوگل و شبکه‌های اجتماعی بیشتر کنیم اما نمی‌خواهیم با تبلیغات مداوم، مشتریان را ذله کنیم. می‌توانیم از تکنیک‌های بازاریابی محتوا کمک بگیریم:

۱. به نکات تغذیه سالم، ورزش در خانه و توانمندسازی ذهنی بپردازید. درباره انتخاب لباس و کفش ورزشی مناسب نیز می‌توانید صحبت کنید. البته بهتر است مدل‌ها، لباس‌های شما را بپوشند تا تبلیغ مستقیم نشود.

۲. وبلاگ خود را شروع کنید، شبکه‌های اجتماعی را فعال کنید و به دنبال کنندگان خود اطلاع دهید. نرخ تعامل بیانگر این است که خوانندگان، هیجان زیادی برای ورزش در خانه دارند. با مرور نظرات آن‌ها متوجه می‌شوید که مثلا یافتن فضای مناسب یا حفظ برنامه ورزشی از جمله نگرانی‌های آن‌هاست.

۳. یک راهنمای آنلاین ورزش در خانه ایجاد ‌کنید. از ترکیب کتاب‌ الکترونیکی و آموزش‌های ویدئویی استفاده کنید. برای نشان دادن محبوبیت راهنمای خود، راهی برای ثبت پیشرفت کاربران و تشویق یکدیگر ایجاد کنید.

۴. برای حفظ تعامل یک خبرنامه ایمیل همراه با آخرین چالش‌ها برای مخاطبان خود بفرستید. همچنان به رشد جامعه آنلاین خود ادامه داده و محتوای بیشتری به وبلاگ خود اضافه ‌کنید که به سوالات یا مشکلات جواب دهد. هشتگی طراحی کنید که دنبال کنندگان برای تمرینات ورزشی خود از آن استفاده کنند.

نتیجه این است که مراکز تناسب اندام و فروشگاه‌ها متوجه فعالیت شما می‌شوند و شروع به دریافت پیشنهادات اسپانسرینگ و فروش برند در محل آن‌ها می‌کنید. بازاریابی محتوای شما اکنون دامنه نام تجاری شما را به دنیای آفلاین گسترش داده است. کارهای بالا را ادامه دهید، چراکه گرفتن نتیجه‌ی دلخواه از بازاریابی محتوا، نیازمند تولید محتوای بیشتر و بیشتر است.

جوجه‌ها را آخر پاییز می‌شمارند

اگر تا اینجای مطلب همراه ما بودید، به‌خوبی متوجه شدید بازاریابی محتوایی بدون تولید محتوا ممکن نیست. تولید محتوا در بستر بازاریابی محتوا حکم همان جوجه‌هایی را دارد که آخر پاییز می‌شمارند و نتیجه‌ی آن را در درازمدت می‌بینید. اما بااین وجود بازاریابی محتوا فراتر از تولید محتوا است. در واقع منظورمان این است که ایجاد چند محتوای ساده یا حتی باکیفیت کافی نیست، بلکه شما باید خالق تجربه‌ای باشید که زندگی خوانندگان‌تان را بهبود می‌بخشد. اگر خوانندگان خود را در اولویت قرار می‌دهید، به نیازهایشان توجه می‌کنید و به طور مداوم محتوای باکیفیت استثنایی تولید می‌کنید، در این صورت با کسب اعتبار و اعتماد، نام تجاری برند خود را رشد می‌دهید. این خودِ بازاریابی محتواست.

اگر این مطلب برای‌تان مفید بود، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «بازاریابی درونگرا چیست؟» را هم مطالعه کنید.

سپیده برون
سپیده برون

سپیده علائق متنوعی دارد؛ از خبرنگاری و داستان‌نویسی و تولید محتوا گرفته تا رباتیک و طراحی بُرد و برنامه‌نویسی و پشتیبانی IT رو امتحان کرده. از وقتی هم یادش می‌آید در حال نوشتن یک چیزی بوده و اصلاً فقط با رشته‌کردنِ کلمات است که می‌تواند افکارش را سروسامان بدهد. سپیده در بخش محتوا به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف