با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

بازاریابی درونگرا چیست؟

سپیده برون
سپیده برون
20:13، 1399/10/02
بازاریابی درونگرا چیست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

بازاریابی درونگرا چیست؟


کسب‌وکار کوچکی دارید و نمی‌توانید هزینه تبلیغات را بپردازید؟ دنبال راه‌هایی هستید که با سرمایه‌گذاری روی محتوا و کیفیت کارتان، توجه مشتری را به خود جلب کنید؟ اعتقادی به روش‌های بازاریابی مبتنی بر وقفه (Interruption Marketing) ندارید؟ صفحه درستی را باز کردید. امروز می‌خواهیم بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) را به شما معرفی کنیم. در بازاریابی درونگرا، به‌جای این‌که کسب‌وکار آغازگر ارتباط با مشتری باشد، مشتری با پای خودش سراغ برند می‌رود. چرا؟ چون احساس نیاز می‌کند و با جست‌وجو متوجه می‌شود که تنها آن کسب‌وکار می‌تواند به سوالاتش پاسخ دهد. در ادامه به این می‌پردازیم که بازاریابی درونگرا چیست و چه استراتژی‌هایی به شما در تدوین نقشه بازاریابی درونگرا کمک می‌کنند. همراه منتوریکس باشید.

بازاریابی درونگرا چیست؟

اجازه دهید چیستی بازاریابی درونگرا را با یک مثال ساده و تخیلی روشن کنیم. محله‌ای وجود دارد که تنها یک آرایشگاه دارد. همه ساکنان محله، برای کوتاه کردن موهایشان مجبور هستند به آن آرایشگاه مراجعه کنند. اما آرایشگر مهارت کافی برای کوتاه کردن موهای فر و مجعد ندارد. افرادی که موهای فر و مجعد دارند، اصلاً از مدل موهایشان راضی نیستند و دلشان نمی‌خواهد به آن آرایشگاه بروند. آرایشگر ماهری در آن سر شهر این ماجرا را می‌شنود و درباره تعداد افراد ناراضی و مدل موی مورد علاقه‌شان تحقیق می‌کند. تصمیم می‌گیرد یک آرایشگاه مخصوص موهای فر و مجعد باز کند. آرایشگاه بدون یک ریال تبلیغ، در همان هفته اول رونق می‌گیرد. به فعالیت‌هایی که طی آن نیازها، انتظارات و مشکلات مشتریان شناسایی و پاسخ داده می‌شود، بازاریابی درونگرا می‌گویند.

بیشتر بخوانید: دیجیتال مارکتینگ چیست؟

تفاوت بازاریابی درونگرا و برونگرابازاریابی درونگرا در وبسایت اتفاق می‌افتد اما بازاریابی برونگرا در محیط

متدولوژی بازاریابی درونگرا، روشی است که در آن کسب‌وکار شما با ایجاد روابط معنادار و پایدار با مصرف‌کنندگان، مشتریان بالقوه و مشتریان فعلی شما رشد می‌کند. در واقع، وقتی مشتری متوجه می‌شود که شما برای او ارزش قائل هستید و می‌خواهید در دنیای بزرگ آنلاین او را همراهی کنید، با خیال راحت خودش را به دست شما می‌سپارد. شما هم می‌توانید مطمئن باشید که به‌خاطر حسن نیت و رضایتی که نسبت به شما داشته، دوباره برمی‌گردد. چرا؟ چون وقتی مشتریان شما به هدف خود می‌رسند و موفق می‌شوند، شما هم به موفقیت می‌رسید.

بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا با تکیه بر محتوا تلاش می‌کند که مشتری وفادار بسازد.

متدولوژی بازاریابی درونگرا را می‌توان به ۳ روش اعمال کرد:

  • جذب

جذب افراد مناسب به کمک محتوای ارزشمند و مکالماتی که شما را به عنوان یک مشاور قابل اعتماد معرفی می‌کند. مشاوری که مردم وقتی کارشان گیر میفتد، بلافاصله به او مراجعه می‌کنند.

  • درگیر کردن

ارائه راه‌حل‌های کاربردی و دست گذاشتن روی مشکلات مردم، همان چیزی است که می‌خواهند. هر چقدر محتوا، آن‌ها را به اهدافشان نزدیک‌تر کند، به احتمال بیشتری از شما خرید می‌کنند.

  • لذت و رضایت

ارائه کمک و فراهم کردن پشتیبانی‌های لازم، برای این‌که مشتریان تجربه رضایت‌بخشی از خرید داشته باشند.

وقتی مشتری به هدف خود می‌رسد (کالای مد نظر خود را می‌خرد یا خدمات مورد نیازش را دریافت می‌کند) این اطلاعات را با دیگران به اشتراک می‌گذارد. این عمل، با تولید یک حلقه پایدار، مشتریان بالقوه جدیدی را به کسب‌وکار شما جذب می‌کند. بازاریابی درونگرا از این طریق، برند شما را به جلو حرکت می‌دهد و این متدولوژی، پایه‌ و اساس فلایویل (Flywheel) شما را می‌سازد.

با شرکت در دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، بر تمام مباحث مرتبط با بازاریابی دورنگرا مسلط شوید.

 فلایویل (Flywheel) چیست؟

فلایویل یک مدل کسب‌وکار است که توسط هاب‌اسپات (Hubspot) ابداع شده تا نشان دهد برند شما با اولویت‌بندی و ارائه تجربه استثنایی به مشتری چه تکانی خواهد خورد. می‌توانید با سرمایه‌گذاری در استراتژی‌هایی که مشتری‌ها را جذب و حفظ می‌کند، فلایویل خود را به حرکت درآورید.

بازاریابی درونگرا

از طرف دیگر، هر چیزی که سرعت حرکت فلایویل شما را کم کند، اصطکاک است. اغلب بزرگ‌ترین منبع اصطکاک برای مشتریان شما، پاس‌کاری شدن بین تیم‌هاست. بنابراین برقراری ارتباط بین تیم‌های شما برای چرخاندن این فلایویل مهم است. هنگامی که فلایویل را بر مبنای بازاریابی درونگرا ترسیم کرده باشید، عملکرد تیم‌های بازاریابی، فروش و خدمات، نیرویی مضاعف برای حرکت تزریق می‌کنند. این نیرو، اصطکاک را در تمام مراحلِ جذب، درگیر کردن و ایجاد لذت و رضایت برای مشتریان از بین می‌برد. مثلاً در مرحله جذب مشتری، بازاریابی درونگرا با انجام کارهایی از قبیل وبلاگ‌نویسی، ایونت مارکتینگ (بازاریابی رویدادی) و تبلیغات پولی، سهم بیشتری از مشارکت را به خود اختصاص خواهد داد. در عین حال، تیم فروش با فروش از طریق شبکه‌های اجتماعی و تیم خدمات با تسهیل مراجعه مشتریان فعلی، حرکت فلایویل شما را تسهیل می‌کنند.

بعد از یافتن مشتریان مورد نظر، باید روی درگیرکردن و ایجاد رضایت در آن‌ها تمرکز کنید. چون این مشتریان با آوردن مشتریان بعدی، چرخ سازمان شما را به سوی رشد و پیشرفت به حرکت در می‌آورند. بعد از اینکه به تعداد کافی مشتری وفادار پیدا کردید، چرخ‌دهنده‌های سازمان شما بدون نیاز به سرمایه‌گذاری مداوم، گردش می‌کنند.

دوره بازاریابی درونگرا هاب اسپاتپیشنهاد می‌کنیم دوره بازاریابی درونگرا هاب اسپات را بگذرانید.

استراتژی‌های بازاریابی درونگرا

این استراتژی‌ها به شما کمک می‌کنند تا به‌طور موثر، برای مخاطبان هدف خود بازاریابی کنید. در ادامه خواهید دید که هر استراتژی چگونه با کمک به جذب، جلب توجه و ایجاد رضایت در مشتریان باعث رشد کسب‌وکار شما می‌شود.

استراتژی‌های جذب در بازاریابی درونگرا

استراتژی‌های بازاریابی درونگرا که نظر مخاطبان و مشتریان را به خود جلب می کنند، به توسعه و تولید محتوا در بازاریابی درونگرا گره خورده‌اند. برای دستیابی به مخاطب، تولید و انتشار محتواهایی مانند مقاله، پیشنهادات و پست‌های شبکه‌های اجتماعی را شروع کنید. به عنوان مثال، به راهنمایی در مورد نحوه استفاده از محصولات، اطلاعاتی در مورد چگونگی مواجهه با چالش‌های مختلف، رضایت مشتریان و جزئیات مربوط به تبلیغات و تخفیف‌ها بپردازید. برای جذب مخاطبان بیشتر از طریق بازاریابی درونگرا، به یک تیم قوی برای انجام خدمات سئو وبسایت هم نیاز دارید. از آنجایی که قرار است مشتری شما را پیدا کند، پس باید تا حد ممکن راه‌های دسترسی را هموار کنید. بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جست‌وجوگر، مطالب و اطلاعات شما در جست‌وجوی ارگانیک مخاطب، در صدر نتایج قرار می‌دهد.

استراتژی‌های درگیرکردن در بازاریابی درونگرا

هنگامی که با مشتریان برخورد می‌کنید، مطمئن شوید که رفتارتان طوری است که آن‌ها دلشان بخواهد با شما روابط طولانی مدت برقرار کنند. باید درباره ارزشی که کسب‌وکار شما قصد به‌وجودآوردن آن را دارد، به آن‌ها اطلاع‌رسانی کنید. برای این کار می‌توانید استراتژی‌هایی در زمینه نحوه مدیریت تماس‌های بازاریابی درونگرا اتخاذ کنید. به چگونگی رسیدگی نمایندگان خدمات مشتری به تماس‌های افراد علاقه‌مند و مشتریان احتمالی توجه کنید. علاوه‌ بر این، دقت کنید که شما محصولات خود را نمی‌فروشید، بلکه چاره مشکلات مشتریان را به آن‌ها می‌فروشید.

استراتژی‌های ایجاد لذت و رضایت در بازاریابی درونگرا

این استراتژی به شما اطمینان می‌دهد که مشتریان شما مدتی پس از خرید، راضی و خوشحال هستند. در استراتژی لذت و رضایت، اعضای تیم شما تبدیل به مشاوران و متخصصانی می‌شوند که مشتری را در هر ساعت از شبانه‌روز راهنمایی می‌کنند. راه‌اندازی چت بات، نظرسنجی و درخواست برای ثبت بازخورد از جمله کارهایی‌ست که در مشتریان احساس لذت و رضایت را ایجاد می‌کند. ربات‌ها و نظرسنجی‌ها باید در جای مشخصی از مسیر سفر مشتری، قرار داده شوند تا مشتری متوجه ارزشمند بودن خودش شود. برای تاثیرگذاری بر مشتریان و جلب رضایت آنها میتوانید از مشاوره بازاریابی دیجیتال منتوریکس نیز راهنمایی دریافت کنید.

توجه به شبکه‌های اجتماعی یکی دیگر از استراتژی‌های مهم در جلب رضایت مشتریان است. دنبال‌کنندگان شما ممکن است بخواهند از یکی از شبکه‌های اجتماعی به شما بازخورد دهند، سوال بپرسند یا تجربه خود را از محصولات و خدمات شما به اشتراک بگذارند. به این تلاش آن‌ها با دادن اطلاعات کاربردی، حمایت و تشویق پاسخ دهید. نشان دهید که آن‌ها را می‌بینید و به آن‌ها اهمیت می‌دهید. به یاد داشته باشید که یک مشتری خوشحال، به مدافع و مروج برند شما تبدیل می‌شود. 

حرف آخر

به‌عنوان یک بازاریاب درونگرا، هدف شما باید گستردن افق‌های تازه برای شرکت باشد. بنابراین باید با مشتریان خود تعامل داشته باشید و برای خوشحال کردن تک‌تک آن‌ها برنامه بریزید. تعیین هدف برای بازاریابی درونگرا، یکی از اولین کارهایی است که باید انجام دهید. توجه کنید که این اهداف باید واقع‌بینانه و قابل دستیابی باشند. هر چقدر در جزئیات دقیق‌تر و ریزتر شوید، نتیجه بهتری می‌گیرید. اگر واضح و روشن بدانید چه می‌خواهید، حتی شانس این را خواهید داشت که از اهداف کنونی خود هم جلو بزنید!

اگر این مطلب برای‌تان جالب بود، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «استراتژی محتوا چیست؟» را هم بخوانید.

سپیده برون
سپیده برون

سپیده علائق متنوعی دارد؛ از خبرنگاری و داستان‌نویسی و تولید محتوا گرفته تا رباتیک و طراحی بُرد و برنامه‌نویسی و پشتیبانی IT رو امتحان کرده. از وقتی هم یادش می‌آید در حال نوشتن یک چیزی بوده و اصلاً فقط با رشته‌کردنِ کلمات است که می‌تواند افکارش را سروسامان بدهد. سپیده در بخش محتوا به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف