دیجیتال مارکتینگ برای مدیران

دیجیتال مارکتینگ برای مدیران

کار مشاوره‌ی دیجیتال مارکتینگ برای ما یک تجربه‌ی بسیار ارزشمند داشته است: این که می‌توانیم عملکرد مدیران عامل و یا صاحبان کسب‌وکار را در این خصوص در شرکت‌های مختلف زیر ذره‌ببین بگذاریم و بفهمیم دقیقاً چه نکاتی از عملکرد آن‌ها، موفقیت یا شکست‌هایی پروژه دیجیتال مارکتینگ را رقم زده‌ است. و اکنون در این مطلب، به پاشنه‌ی آشیلِ مدیران در دیجیتال مارکتینگ و لیستی از باورهای غلط، اشتباهات و مشکلات این مدیران پرداخته‌ایم.

 

این چه گزارشی است؟

معمای ساختار سازمانی و شرح شغلی؟

چه کانال دیجیتال مارکتینگی بهتر است؟

همه‌ی شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ کلاهبردار هستند؟

دیجیتال مارکتینگ کار ساده‌ایست؟

هوش و تخصص‌های دیگر کافی است؟

کمی صبوری لازم است؟

یاد گرفتن دیجیتال مارکتینگ برای یک مدیر زمانبر است؟

 

این چه گزارشی است؟

" برای من 50 صفحه پرینت گرفته. پر از جدول و اصطلاح. معلومه کلی وقت گذاشته و کلی هم زحمت کشیده. اما به کارم نمی‌آد. نه می‌فهمم چی هست و نه وقتش رو دارم که این همه رو بخونمش. می‌گم من اینو نمی‌خوام."

یکی از رایج‌ترین مشکلات سازمان‌ها این است که مدیران و کارشناسان دیجیتال مارکتینگ عمدتا این توانایی را ندارند که ترجمه‌ی شفاف و قابل فهمی از عملکرد تیم و هزینه‌ها برای مدیران ارائه کنند. مدیران موفق د این مهارت و توانمندی را دارند که به کسانی که گزارش تهیه می‌کنند، تفهیم کنند که دقیق چه KPIهایی برایشان حیاتی است و آن را در چه قالب و فرمی باید ارائه کنند و این که هر چند وقت یکبار باید این گزارش باید آماده شود.

 

معمای ساختار سازمانی و شرح شغلی

شاید باورتان نشود این یکی از فراگیرترین مشکلات سازمان‌هاست که تکلیفشان با این واحد تقریباً نوظهور دیجیتال مارکتینگ مشخص نیست.

 

این واحدِ چه کسی است؟

برای مثال بنا بر مشاهده ما، در بسیاری از سازمان‌ها واحد دیجیتال مارکتینگ زیر نظر این واحدها کار می‌کنند: واحد IT، واحد فنی، زیر نظر مدیرعامل. به صورت مشخص واحد دیجیتال مارکتینگ زیر مجموعه‌ی واحد مارکتینگ است.

 

شرح شغلی‌های شلوغ (داستان یک‌تیر و چند نشان)

استفاده‌ی چندمنظوره از نیروهای واحد دیجیتال مارکتینگ از آن ایده‌هایی است که تقریباً هیچ وقت جواب نمی‌دهد. (حداقل ما مورد موفق ندیده‌ایم). این که یک نفر که هم کار وردپرس انجام می‌دهد یا IT، یا حتی Develop مایکروسافت داینامیک و همزمان بخواهد که کار دیجیتال مارکتینگ را انجام دهد از آن ایده‌هایی بی‌فرجام است. تلاش مدیران برای استفاده بهینه از نیروها قابل درک و تحسین است؛ اما در این قسمت معمولا بازخورد خوبی نصیب‌شان نمی‌شود.

به صورت مشخص، حتی از خود یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ هم عموماً نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که با یک دست تمامی هندوانه‌ها را بردارد: سئو، شبکه اجتماعی، تولید محتوا و... واقعیت این است که هر کدام از این مبحث به حدی وسیع هستند که یک کارشناس نهایتاً می‌تواند به 1-2 تسلط پیدا کند.

 

ج) نظر چه کسی درست؟

به کرات دیده‌ایم که واحد دیجیتال مارکتینگ گرفتار مداخله ناآگاهانه واحدهای دیگر قرار می‌گیرند. مثلا واحد فروش اصرار دارد که این 30 کلمه باید جز اهداف سئویی یا گوگل ادز باشد. بدون هیچ keyword research و مبنای دیگر. یا تحت تاثیر واحد IT و حتی نظرات سلیقه‌ای دیگر واحدهاست.

قطعاً ارتباط تیم دیجیتال مارکتینگ با سایر واحدها و پیشنهادهایشان لازم و راهگشا است. اما یک شرط اساسی دارد: این که مدیران نقش کلیدی بازی کنند. یعنی لازم است که مدیران دانشی داشته باشند که قضاوت صحیحی از پیشنهادات و مداخله‌های واحدهای دیگر پیدا کنند. وگرنه هم بودجه سازمان را به هدر خواهند داد و هم تیم دیجیتال مارکتینگ را مایوس می‌کنند.

 

آخر کدام کانال دیجیتال مارکتینگ بهتر است؟

این از سوالاتی است که فکر بسیاری از مدیران را رها نمی‌سازد. آیا واقعاً این حجم هزینه برای گوگل ادز لازم است؟ آیا جواب داده است؟ یا باید حتی شبکه اجتماعی را جدی دنبال کنیم؟ همه این کار را می‌کنند؛ ما چرا انجام ندهیم. حلِ این مشکل به دو رویکرد نیاز دارد: اولی شفاف شدن گزارشات و مشخص شدن Cost Conversion هر کدام از این کانال‌ها و دوم آشنایی با قابلیت‌های هر کدامشان است.

 

همه‌ی شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ کلاهبردار هستند؟

واقعیت این است که این رشته تقریبا نوظهور و اطلاعات در موردش اندک است و تعداد شرکت‌هایی دیجیتال مارکتینگی که از این قضیه سو استفاده کرده‌اند، کم نیستند. این موضوع سبب ظن بسیاری از مدیران به این دست شرکت‌ها شده است. نکته‌ی منفی‌تر این است که حتی برخی از مدیران این موضوع را عیان می‌کنند. اما این موضوع نباید سبب شود که کلا قید همکاری را بزنند. فقط باید دقت و آگاهی بیشتری برای انتخاب تامین کننده دیجیتال مارکتینگ داشت.

 

دیجیتال مارکتینگ کار ساده‌ایست؟

برخی از مدیران تصور می‌کنند صرف این که یک مدیر دیجیتال مارکتینگ و یا کارشناس را با حقوق بالا استخدام کرده‌اند، حتما نتیجه می‌گیرند. معمولا نتیجه چنین نگرشی ناامیدکننده از آب درمی‌آید. دیجیتال مارکتینگ نیاز به همراهی مدیران بازاریابی، فروش و حتی مدیران عامل را دارند و کلی زمان، برنامه‌ریزی جدی و تلاش فراوان. دستِ کم گرفتن دشواری‌های دیجیتال مارکتینگ خطای رایج دیگری است. فرایند دیجیتال مارکتینگ در عین جذابیت‌ها و سادگی‌ها، پیچیدگی‌های خودش را هم دارد.

 

هوش و تخصص‌های دیگر کافی است؟

این خیلی طبیعی است که مدیر موفق بیمارستان X که اتفاقاً خودش فرد بسیار باهوش و توانمندی است و فوق تخصص زیبایی دارد، چیزی از دیجیتال مارکتینگ حتی در پایه‌ای‌ترین مفاهیم نداند. اما اگر ایشان ایده‌ی استفاده از دیجیتال مارکتینگ به عنوان ابزاری برای جذب متقاضیان جراحی زیبایی کشورهای همسایه را دارد، لاجرم ملزم است که با مفاهیم، اصلاحات و ابزارهایش آشنا شود.

صادقانه باید اعتراف کنیم که هیچ میانبری برای این کار نیست. (یا ما پیدا نکرده‌ایم) این ایده که اگر شرکت یا مدیر دیجیتال مارکتینگ خوبی پیدا شود هم شدنی نیست. چرا؟ چون اگر آن شرکت و یا مدیر هم در عین صداقت و حرفه‌ای بودن کار را پیش ببرند هم همیشه تردیدهایی که ناشی از ناآگهی است کار دست پروژه می‌دهد.

 

کمی صبوری لازم است؟

بسیاری از فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ برای این که نتیجه برسند یا بهینه شوند نیاز به زمان دارند. به طور مثال تقریباً همواره اولین کمپین‌های گوگل ادز ROI افتضاحی دارند. نکته اینجاست که این کمپین‌ها حداقل به یک ماه زمان نیاز دارند که به نقطه نسبتاً بهینه برسند. بسیاری از مدیران در این مواقع، امیدشان را سریع از دست می‌دهند و درصدد کاهش هزینه‌های ظاهراً ناکارآمد! برمی‌آیند. این یکی از شایع‌ترین اتفاقات است که برای سایر مباحث دیجیتال مارکتینگ هم رخ می‌دهد: سئو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و هر کدامشان به سادگی گرفتار این نوع نگرش می‌شوند.

البته سوتفاهم نشود؛ ایده‌ی ما صرفاً صبوری نیست. باید تمرکز را بر بهینه‌سازی فرایندها اختصاص داد تا به نتیجه مطلوب رسید.

 

یاد گرفتن دیجیتال مارکتینگ برای یک مدیر زمانبر است؟

اسیر اسم پرطمطراق و اصلاحاتی که کارشناسان دیجیتال مارکتینگ به کار می‌برند نباید شد. شاید اغراق نباشد که ادعا کنیم که یک مدیر با سپری کردن یک دوره 40-50 ساعته بتواند تمامی مسائل بالا را حل کند. البته نه هر دوره‌ای؛ صرفاً دوره‌ای که برای مدیران طراحی شده باشد به کار می‌آید. نکته ظریف این جاست که نوع و محتوا آموزش مدیران با کارشناسان تفاوت بنیادین دارد. از یک سو نیازی نیست که اطلاعاتشان به عمق یک کارشناس باشد و در عین حال باید بیشتر تمرکز دوره به مباحثی باشد که تصمیمات مهم استراتژیک را می‌سازد و در عین حال به اندازه‌ای باشد که یک مدیر بتواند تیم دیجیتال مارکتینگ را به چالش بکشد و جهت دهی کند. یعنی:

به تجربه‌ی ما، اغراق نیست ادعا کنیم که مهمترین عامل موفقیت پروژه‌های دیجیتال مارکتینگ به مدیرانش ارتباط دارد. مدیران با تسلط به این موضوع می‌توانند از اتلاف میلیون‌ها تومان هزینه جلوگیری کنند و گوی رقابت را از رقبا بربایند.

 

 

دیگران درباره منتوریکس چه می‌گویند؟

از وقتی جلسه‌های مشاوره‌ای دیجیتال مارکتینگ را با منتوریکس شروع کردیم، زاویه‌ی دیدمان بسیار تغییر کرد و در این زمینه در مسیر پیشرفت قرار گرفتیم. در این مدت همه دوستان منتوریکسی‌ها با گشاده‌رویی و سخاوت مثال زدنی هر آنچه می‌دانستند را به ما منتقل کردند و به نظرم بارزترین ویژگی آنها این است که هر چه دارند را بدون تعارف به اشتراک می‌گذارند و فن استاد را برای خود نگه نمی‌دارند. امید اکبرپور - (مدیر بازاریابی و فروش آژانس ستاره ونک)

درباره مربیان

کنجکاو هستید که ببینید که مربیان و باقی تیم منتوریکس چه کسانی هستند؟ حق دارید. ما این جا تا آنجا که تونستیم درباره داستان منتوریکس و بچه‌های تیمش توضیح دادیم.

ببینم کی هستید
سوال بپرسید
اشکان دهقان حسین آبادی
1403/01/26
سلام عزیز یه خبر نامه ایمیلی میزرنید لطفا برای اطلاع زسانی ها من مشتاقم عضو شم
پاسخ دهید...
تیم منتوریکس
1403/02/05
سلام همراه گرامی
حتما، ممنون از پیشنهاد شما:)
نیما
1403/01/07
سلام و خسته نباشید دوره ی بازاریابی محتوا رو شرکت کرده بودم و تو پنلم بود یکی دوتا ویدیوش رو دیدم یه هفته ای هس که مراجعه میکنم نه تو پنل آموزشی هست و نه تو لیست دوره ها چرا حذف شده دوره خوب و کاملی بود ..   برمیگرده ؟
پاسخ دهید...
تیم منتوریکس
1403/02/05
سلام همراه گرامی
لطفا با یک یوزر جدید وارد پنل بشید و دوره رو مجددا انتخاب کنید:)
ایمان
1401/08/14
سلام ایمان هستمآخه سِِو یعنی محبوب گوگل و در اولین لینک بودن در صفحه اول گوگلچطور بدون کدنویسی امکان پذیر هست؟؟؟بیشتر توضیح میفرمایید
پاسخ دهید...
تیم منتوریکس
1401/08/16
سلام ایمان عزیز، SEO مجموعه‌ای از فعالیت‌های تکنیکال، On-page و Off-page است و ارتباطی با برنامه نویسی نداره که نگران عدم دانش کدنویسی باشید. در مبحث سئو تکنیکال یاد می‌گیرید سایت برای سئو شدن به چه زیرساخت‌هایی نیاز داره و با چه ادبیاتی این رو از تیم پشتیبان فنی سایت بخواهید. برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنم مطلب سئو چیست منتوریکس به آدرس https://digitalmentorx.com/news.cfm?id=624 رو بخونید.
مرتضی
1401/06/11
سلامخانم گفتن توی عبارت "دوره حسابداری" نفر اولیدمن که امتحان کردم جزء تاپ تن هم نبودید! داستان چیه؟
پاسخ دهید...
X
منتوریکس
1401/06/13
سلام به شما، کیوورد «دوره حسابداری» برای کلاینت ما یعنی سایت پکت است که در صفحه نتایج جست‌وجو قابل مشاهده هستند.
پانته آ
1401/04/11
سلام وقت بخیرآیا کارآموزی هم دارین؟
پاسخ دهید...
نهال ظاهری
1401/05/12
سلام، وقت شما هم به‌خیر. در حال حاضر خیر. اما لطفا رزومه خودتون رو برای ایمیل زیر ارسال کنید تا بررسی کنیم و اگر موقعیت کارآموزی باز شد اطلاع بدیم:
hr@digitalmentorx.com
توسی
1400/08/09
با این وضعیت کرونا و واکسنش که هنوز خیلی مونده به ما برسه بعید می دونم که بتونیم به این زودی به شرایط قبل برگردیم... باید هرطور میشه فقط سعی کنیم از این وضع بهترین استفاده رو بکنیم مثل خیلی از کسب و کارهایی که دارن اینترنتی کار میکنن. کلی شغل از طریق همین اینترنت ایجاد شده که میشه واردشون شد. از آمو
پاسخ دهید...
توکلی
1400/05/06
من هیچ سابقه ای ندارم. میتونم کارآموزی کنم تو شرکت شما؟
پاسخ دهید...
تیم منتوریکس
1400/05/06
آقا یا خانم توکلی عزیز، سلام.
برای کسب راهنمایی بیشتر، ممنون می‌شوم به همکارانم در واتس‌اپ پیام بدید. شماره واتس اپ ما:
02191006866
فاطمه جهانی
1400/05/06
دوره سئو چه پیش نیازی داره؟
پاسخ دهید...
تیم منتوریکس
1400/05/06
فاطمه عزیز، سلام.
برای شرکت در دوره سئو داشتن یک کامپیوتر یا لپ تاپ معمولی، اینترنت و آشنایی با مفاهیم مقدماتی کامپیوتر و جست‌وجو در اینترنت کفایت می‌کنه.
میترا
1400/05/06
سلام. چه دوره های اموزشی دارید؟
پاسخ دهید...
تیم منتوریکس
1400/05/06
سلام میترای عزیز. ما در منتوریکس دوره‌های دیجیتال مارکتینگ شامل دوره سئو، بازاریابی محتوا، گوگل ادز، گوگل آنالیتیکس، گوگل تگ منیجر و هاتجر داریم. در کنار این دوره‌ها، دوره‌های رایگانی هم داریم که بسیار مفید و کاربردی هستن، مثل دوره فریلنسری، دوره اینفلوئنسر مارکتینگ و لایو چت. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر به این شماره در واتس‌اپ پیام بدید تا همکارانم با شما در ارتباط باشن:
02191006866
محمدرضا
1400/05/06
با دوره شما میتونم کار پیدا کنم؟
پاسخ دهید...
تیم منتوریکس
1400/05/06
همه چیز به تلاش و پشتکار خودتون بستگی داره. شما در این دوره مبانی و مفاهیم سئو رو یاد می‌گیرید، بعد از اون باید کارآموزی کنید و وارد پروژه‌های واقعی بشید.
سارا حیدری
1400/05/06
سلام، برای دوره سئو نیازه برنامه نویسی بلد باشیم؟
پاسخ دهید...
تیم منتوریکس
1400/05/06
سلام سارای عزیز، برای یادگیری سئو به دانش برنامه نویسی نیازی ندارید.
محمد طه عسگری
1400/04/03
سلام وقتتون بخیرمن سربازم و‌نمیتونم از لحاظ تایمی توی این دورتون شرکت کنمخواستم ببینم دوباره دوره سئو میزارین؟؟
پاسخ دهید...
ناشناس
1400/04/03
سلام، دوره کاملا آنلاینه و محدودیت زمانی نداره. هر زمان که بخواید می‌تونید ویدئوها رو ببینید و استفاده کنید.
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف