گوگل ادز

توضیح کوتاه
4 رای    میانگین 5.0
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

گوگل ادز

مدیرعامل شرکت بوکینگ آقای گِلِن فوگِل در 6 نوامبر 2019 اعلام کرد که در سه ماه گذشته، مبلغ 1.3 میلیارد دلار برای تبلیغات گوگلی هزینه کرده‌اند. احتمالا شما هم دست به ماشین حساب برده‌اید که بزرگی این عدد را درک کنید. بگذارید کار شما را ساده کنیم: با حسابی سرانگشتی با دلار 17000 تومان می‌شود: روزانه 245 میلیارد تومان. این رقم از جهتی شوکه کننده و باورناپذیر است (اگر شما هم به اصل خبر شک کرده‌اید می‌توانید آن را در سایت‌های خبری مثل CNBC چک کنید) و از جهت دیگر تلنگر جدی برای کسب و کارهای اینترنتی. چرا تلنگر؟ چون بسیاری از شرکت‌های ایرانی هنوز از تبلیغات گوگل ادز استفاده نکرده‌اند و یا به صورت محدود استفاده کرده‌اند.

گلن فوگل

گلن فوگل مدیرعامل هولدینگ بوکینگ: اگر از ابتدای متن تا این جا 1 دقیقه وقت گذاشته باشید، ما 68 میلیون تومان دیگر هم هزینه گوگل ادز کرده‌ایم. 

گوگل ادز چیست؟

مطمئنا بارها و بارها برای‌تان پیش آمده که در جریان وب‌گردی‌های‌تان در گوگل (Google.com) مربع سبزرنگی را دیده‌ باشید که داخلش کلمه‌ی Ad آمده. شاید بدانید که این علامت همان تبلیغات گوگل (Google Ads) است و وبسایتی که کنارش این علامت را دارد، به گوگل پولی پرداخت کرده تا تبلیغش نشان داده شود. شاید هم تا امروز راجع به این موضوع چیزی نمی‌دانستید که البته تنها هم نیستید. مثلا در تحقیقی که در  سال 2018 انجام شد، حدود 57.5% کاربران در کل دنیا نمی‌دانستند که این علامت، تبلیغات گوگل ادز است و با آن مثل نتایج اُرگانیک رفتار کردند. منظور از نتایج ارگانیک (Organic Search)، وبسایت‌هایی است که در موتور جستجوی گوگل نشان داده می‌شوند اما هیچ هزینه‌ای به گوگل ندادند و به خاطر سئوی صفحات‌شان رتبه‌بندی می‌شوند. پس نتایج ارگانیک در مقابل نتایج پولی (Paid search) قرار می‌گیرد که همان تبلیغات است.

یادتان باشد تبلیغاتی که در موتور جستجوی گوگل نشان داده می‌شوند (تبلیغات در گوگل) و شما در جریان جستجوهای آن‌ها را می‌بینید، ساده‌ترین و آشناترین نوع تبلیغات گوگل است. به جز تبلیغات متنی، کلی تبلیغات دیگر هم هست که احتمالا بارها و بارها آن را دیده‌اید و شاید ندانسته باشید که از طرف گوگل برای شما فرستاده می‌شوند، مثلا:

  • وقتی با کامپیوتر یا موبایل سری به Gmail می‌زنید و با تبلیغ‌های زیر روبرو می‌شوید:
  • وقتی مشغول دیدن موزیک ویدئوی موردعلاقه‌تان در یوتیوب هستید و بنری روی صفحه‌ می‌بینید:
  • وقتی مشغول کار با موبایل هستید که بنر تبلیغی برای دانلود یک بازی می‌بینید:
  • وقتی دنبال محصولی هستید و به زبان خارجی در گوگل جستجو می‌کنید:

چرا گوگل اَدز مهم است؟ حتی مهم‌تر از سئو؟!

واقعیت این است برای کسی که توانسته باشد از گوگل ادز به درستی استفاده کند، این دلایل این قدر زیاد است که ممکن است به وادی اغراق هم کشیده شود. اما حقیقتاً دلایل زیر حداقل مزایای گوگل ادز هستند. 

  • به سرعت در صفحه اول گوگل قرار می‌گیرید
    اگر سئوی صفحه‌ی شما خوب نباشد، با گوگل ادز می‌توانید در رتبه‌ی اول نتایج جستجو در گوگل باشید. کار روی سئوی صفحات و وبسایت ماه‌ها و سال‌ها طول خواهد کشید اما با تبلیغات در گوگل شما به نتیجه‌ی سریعی خواهید رسید. اگر هم فکر می‌کنید که با سئوی سایت به بهترین نتیجه خواهید رسید و نیازی به گوگل ادز ندارد، در اشتباه هستید. به نمودار وبسایت Advancedwebranking نگاه کنید تا بگوییم قضیه از چه قرار است؟!

    در وبسایت Advanced web ranking، نرخ CTR ارگانیک (click through rates) براساس 10،908،051 کلمه کلیدی و 88،549 سایت در کل دنیا بدست آمده. این نرخ براساس رتبه‌ی وبسایت‌ها از رتبه‌ی 1 تا 20 در نتایج گوگل آمده (صفحات اول و دوم گوگل) و گزارش خیلی جالبی را به ما می‌دهد. مثلا اگر سایتی در رتبه‌ی 3 گوگل باشد، سهمش از CTR کل 9.62% است؛ یعنی از هر 1000 نفر که صفحه اول و سایت رتبه‌ی سوم را دیده‌اند، تنها 96 نفر روی آن کلیک کرده‌اند؛ یعنی 904 نفر دیگر، روی آن سایت کلیک نکردند! جالب است نه؟ منظورمان از این داده‌ها این است که در خوشبینانه‌ترین و بهترین حالت اگر بین 3 رتبه‌ی اول گوگل هم باشید، باز هم به احتمال خیلی زیاد، تعداد زیادی کلیک را از دست خواهید داد.

  • Conversion بیشتری خواهید داشت
    مطمئنا اگر اهل دنیای مارکتینگ باشید یا تازه می‌خواهید کارتان را در این زمینه شروع کنید، با کلمه‌ی کانوِرژِن (Conversion) آشنا هستید. کانورژن که در فارسی به «تبدیل» ترجمه شده، آن ارزشی است که صاحب کسب و کار برایش اهمیت دارد و موفقیت فروش یا کارش را با تعداد آن می‌سنجد. مثلا اگر سایت شما برای فروش کفش ورزشی مردانه، 100 نفر بازدیدکننده در روز داشته و از بین این 100 نفر، 20 نفر با کلیک روی دکمه خرید، از شما خرید کردند، کانورژن سایت شما برای خرید کفش ورزشی، 20 تا است. با گوگل اَدز به راحتی می‌توانید تعداد کانورژن را حساب کنید و متوجه شوید که در ازای هزینه‌ای که داشتید، چقدر کانورژن داشتید.
    از طرف دیگر، گوگل ادز امکانات خیلی بیشتری برای نوشتن متن تبلیغات و کمپین‌های تصویری ارائه داده. مثلا به جای متای توضیحات 160 کاراکتری که در سئو استفاده می‌شود، شما می‌توانید از 3 توضیح 270 کاراکتری استفاده کنید که فرصت بیشتری برای توضیح محصول را به شما می‌دهد. در نتیجه نرخ کانورژن بالاتر خواهد رفت. Moz در یک بررسی روی وبسایت، به این نتیجه رسیده که نرخ کانورژن سایتش از طرف گوگل ادز نسبت به سئو خیلی بیشتر بوده.

  • سئو همیشه جوابگو نیست!
    دلیل سوم شاید در نگاه اول به مذاق بعضی از سئوکاران خوش نیاید اما واقعیتش این است که بعضی وقت‌ها واقعا ارزش ندارد که روی سئوی تمامی صفحات کار کنیم. مثلا فرض کنید که فروشگاه آنلاین کتابی 5000 کتاب برای فروش دارد، یعنی 500 صفحه. بسیاری از کتاب‌ها هم به ندرت مورد سرچ واقع می‌شوند. حالا اگر بخواهید روی سئوی تمامی این صفحات کار کند، می‌دانید چقدر طول می‌کشد تا موفق شود در صفحه‌ی اول گوگل به نمایش دربیاید؟ بنابراین بهترین کار برای چنین وبسایت‌هایی که می‌خواهند محصول‌شان را سریع بفروشند و زمان کمی هم دارند، استفاده از گوگل ادز است. با گوگل ادز به سادگی، محصول‌شان در صفحه و رتبه‌ی اول گوگل قرار می‌گیرد و نتیجه را به سرعت خواهند دید..

گوگل ادز در ایران فایده‌ای هم دارد؟

خیلی‌ها ممکن است در لحظه‌ی اول که پیشنهاد کار با آن را می‌شوند، به خاطر هزینه‌ی ارزی در گوگل ادز، کار با آن را رد کنند. مثلا بگویند چرا باید از سرویس تبلیغاتی خارجی (غیر ایرانی) استفاده کنیم، وقتی که می‌توانیم از سرویس‌های تبلیغاتی ایرانی مثل صبانت، یکتانت و ... بهره ببریم و پول ریالی و کمتری خرج کنیم؟ واقعیتش این است که در ظاهر حرف درستی به نظر می‌رسد اما گوگل ادز کار دقیق‌تری را نسبت به سیستم‌های تبلیغات داخلی انجام می‌دهد. ممکن است که با استفاده از سیستم‌های تبلیغات داخلی، به ازای هر 1000 بازدید تبلیغ شما، مبلغ خیلی کمتری در مقایسه با گوگل ادز خرج کنید اما در نهایت تعداد نفراتی که از راه گوگل ادز از شما خرید می‌کنند، بیشتر خواهد بود.

چه کسی می‌تواند با گوگل ادز کار کند؟

خیلی‌ها فکر می‌کنند برای کار با گوگل ادز یا گذاشتن تبلیغات سایت‌شان در گوگل ادز، نیاز دارند که شرکتی را در گوگل ثبت کنند یا حتی فکر می‌کنند که برای شناخته شدن به عنوان یک متخصص گوگل ادز نیازمند دریافت مدرک رسمی از گوگل هستند. پاسخ هر دو سوال این است: شما نیازی ندارید. در حقیقت اگر می‌خواهید به عنوان یک فریلنسر (Freelancer) - دورکار تازه کار در بخش دیجیتال مارکتینگ و گوگل ادز، برای شرکت یا وبسایتی تبلیغات گوگل انجام دهید، می‌توانید این کار را بکنید. پس نیازی نیست که برای کار با گوگل ادز به عنوان فریلنسر، شرکت یا سایت شخصی داشته باشید.

اگر دیجیتال مارکتر (Digital Marketer) هستید و کار با گوگل ادز را بلد هستید اما دنبال بهبود توانایی‌ها و افزایش دانش خود در گوگل ادز هستید، می‌توانید از آموزش‌های ما استفاده کنید. از طرف دیگر شاید مدیر بازاریابی شرکتی باشید که می‌خواهید اطلاعات بیشتر و به روزتری از ساختار گوگل ادز و کار با آن داشته باشید. در این صورت هم می‌توانید روی آموزش‌های ما حساب کنید. با یادگیری مباحث آموزشی گوگل ادز، مدیران بازاریابی شرکت‌های کوچک می‌توانند، خودشان کارهای گوگل ادز را انجام دهند و نیازی به استخدام متخصص گوگل ادز نداشته باشند. مثلا با صرف زمانی 5 یا 6 ساعته در طول هفته، تمامی کارها را انجام دهند.

با یادگیری گوگل ادز به چه چیزی خواهید رسید؟

  • به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ چه به عنوان کارشناس چه به عنوان فریلنسر، می‌توانید تا از طریق گوگل ادز کسب درآمد کنید. معمولا بین 4 تا 6 میلیون تومان درآمدی است که افراد متخصص گوگل ادز با کار در این بخش بدست می‌آورند.
  • اگر مدیر بازاریابی یا حتی صاحب کسب و کار باشید می‌توانید تحولی در جریان بازاریابی بذارید و یا به شدت هزینه‌های تبلیغاتی‌تان را کاهش دهید.


یادگیری گوگل ادز چقدر طول می‌کشد؟

کار با گوگل ادز و یاد گرفتن درس‌های آن نیازمند تمرین، اشتیاق و کنجکاوی است. اگر به طور مستمر خودتان را درگیر گوگل ادز کنید، مطمئن باشید که در کمتر از 2 ماه به سطح قابل قبولی برای کار با گوگل ادز خواهید رسید. این مدت زمان، نیازمند حضور در میدان تبلیغات گوگل ادز و کار مداوم با آن است. برای کسی که کنجکاو نیست، به احتمال خیلی زیاد یادگیری سخت‌تر خواهد شد اما برای کسی که عاشق یادگیری است، این زمان سریع و شیرین می‌گذرد.

می‌گویند کار با گوگل ادز سخت است!

راستش آنقدرها که فکر می‌کنید سخت نیست اما آسان و راحت هم نیست. به هر حال شما مشغول یادگیری سیستمی هستید که به زبان انگلیسی است و کلی اصطلاحات ریز و درشت دارد که هر روز هم به روزرسانی جدیدی از آن منتشر می‌شود. با این حال، همان‌طور که گفتیم اگر صبوری پیشه کنید، تمرین داشته باشید و عاشق یادگیری باشید، این مدت ظرف دو یا 3 ماه تمام می‌شود و با راه‌اندازی چند کمپین می‌توانید بگویید که کار با گوگل ادز را بلد هستید؛ البته نه همه‌ی آن را بلکه در حد قابل قبولی که بتوانید تبلیغات متنی در گوگل را راه‌اندازی و مدیریت کنید.

گوگل ادز را از کجا شروع کنم و چطور یاد بگیرم؟

برای یاد گرفتن گوگل ادز نیازی نیست که زمان خاصی را تعیین کنید، از همین الان و پله پله با ما می‌توانید جلو بروید. منابع آنلاین زیادی به زبان انگلیسی هست که کار با گوگل ادز را یاد می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید اما ما به زبان فارسی و با مثال‌های بومی (ایرانی) راجع به گوگل ادز صحبت می‎کنیم. در دوره‌ی تبلیغات جامع گوگل ادز می‌توانید خیلی زود و راحت‌تر از آنچه که فکرش را می‌کنید، کار با گوگل ادز را یاد بگیرید.

واژه نامه گوگل اَدز

برای کار در حوزه‌ی Google Ads (گوگل ادز ‌ گوگل ادوردز سابق) به عنوان یک کارشناس گوگل ادز باید اصطلاحات و تعاریف زیادی را یاد بگیرید تا بتوانید به نحو احسن از این ابزار تبلیغاتی گوگل استفاده کنید. ممکن است به عنوان کارشناس تازه کار گوگل ادز یا صاحب کسب و کار که نیاز به تبلیغ در گوگل دارد، با خواندن اصطلاحات در پنل گوگل ادز سردرگم شوید، برای همین رایج‌ترین و مهم‌ترین کلمات و اصطلاحات گوگل ادز را برای‌تان در قالب واژه نامه گوگل ادز جمع‌آوری کرده‌ایم.

واژه نامه گوگل ادز برای کسانی که می‌خواهند کارشان را در تبلیغات گوگل ادز شروع کنند، صاحبان کسب و کار، مدیران بازاریابی دیجیتال و حتی کارشناسان محتوا و سئو هم مناسب است.

Google Ads

گوگل اَدز (گوگل ادوردز سابق ‌ Google adwords)، سیستم یکپارچه تبلیغات آنلاین گوگل مبتنی بر پرداخت هزینه براساس کلیک، خرید یا نمایش بنرهای تبلیغاتی در موتور جستجوی گوگل و سایر وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها است.

شبکه جستجوی متنی گوگل: Google Search Network (GSN)

شبکه جستجوی گوگل که همان موتور جستجوی گوگل است و تبلیغات متنی در این شبکه نمایش داده می‌شوند.

شبکه تصویری گوگل: Google Display Network (GDN)

شبکه تصویری گوگل مثل یوتیوب و سایر وبسایت‌های وابسته به گوگل که تبلیغات بنری و ویدئویی در آن نمایش داده می‌شوند.

کمپین: Campaign

کمپین تبلیغاتی مجموعه‌ای از کلمات کلیدی، گروه‌های تبلیغ و بودجه‌ای است که در گوگل ادز ایجاد می‌شود تا تبلیغاتمان به نمایش دربیاید.

نوع کمپین: Campaign Type

نوع کمپین در گوگل ادز یعنی انتخاب کمپین تصویری (بنر و ویدئو تبلیغاتی) یا متنی (تبلیغ متنی در موتور جستجو گوگل).

گروه تبلیغات (اد گروپ): Ad groups

هر کمپین از یک یا چند گروه تبلیغی ساخته می‌شود. ad group شامل متن‌های تبلیغ، کلمات کلیدی و تنظیماتی مثل ساعت نمایش تبلیغ هم هست.

کلمات کلیدی: Keywords

کلمات کلیدی در گوگل ادز، کلماتی هستند که شما می‌خواهید تبلیغ شما به محض جستجوی آن‌ها در گوگل نمایش داده شوند.

کلمه کلیدی منفی: Negative Keyword

کلمه کلیدی منفی یعنی کلمه‌ای که نمی‌خواهید وقتی کاربری آن را در گوگل جستجو می‌کند، تبلیغ شما به او نشان داده شود.

کلمه کلیدی تطبیق عبارتی: Phrase Match Keyword

کلمه کلیدی phrase match (کلمه کلیدی تطبیق عبارتی) یعنی کلمه‌ای که اگر کاربری دقیقا همان را جستجو کند، تبلیغ شما نشان داده می‌شود اما ممکن است که قبل و بعد از کلمه کلیدی، عبارت یا کلمه‌ی دیگری هم نوشته باشد.

کلمه کلیدی تطبیق گسترده: Broad Match Keyword

کلمه کلیدی broad match (کلمه کلیدی تطبیق گسترده) یعنی کلمه‌ای که اگر کاربری مترادف، هم معنا یا نزدیک به آن را جستجو کند، تبلیغ شما نشان داده می‌شود.

کلیدی کلیدی تطبیق دقیق: Exact Match Keyword                    

کلمه کلیدی exact match (کلمه کلیدی تطبیق دقیق) یعنی کلمه‌ای که اگر کاربری «فقط» آن را جستجو کند، تبلیغ شما نشان داده می‌شود؛ بدون کلمه پس و پیش، بدون مترادف یا هم معنا و حتی با غلط املایی.

کلمه کلیدی تطبیق کنترلی: Broad Match Modified Keyword 

کلمه کلیدی broad match modified (کلمه کلیدی تطبیق کنترلی) شبیه کلمه کلیدی broad match است با این تفاوت که با گذاشتن + کنار کلمه موردنظر، به گوگل می‌گویید که اگر این کلمه در جستجوی کاربر بود، تبلیغ را نشان دهد.

تعداد جستجو کلمات و عبارات: Search Volume            

مقدار یا تعداد جستجوهایی که در ارتباط با یک کلمه کلیدی یا عبارت موردنظر در یک بازه‌ی زمانی (هفتگی، ماهانه، سالانه) انجام می‌شود.

تعداد جستجوی کم: Low Search Volume

وقتی عبارت یا کلمه‌ای به تعداد خیلی کمی در یک بازه‌ی زمانی جستجو می‌شود، low search volume است.

رتبه تبلیغ: Ad Rank

رتبه تبلیغ (ad rank) رتبه یا مرتبه‌ای است که توسط گوگل ادز و براساس هزینه، کیفیت تبلیغ، ctr و ربط داشتن تبلیغ با محتوای صفحه به کل تبلیغ داده می‌شود.

امتیاز کیفی تبلیغ: Quality Score

امتیاز کیفی تبلیغ (QS)، امتیاز و اعتباری است که براساس انتخاب درست کلمات کلیدی، ارتباط آن‌ها با متن تبلیغ، کیفیت صفحه فرود (landing page) و ctr تخمین زده می‌شود.

رتبه میانگین تبلیغ: Average Position

رتبه‌ی میانگین تبلیغ، آن رتبه‌ای است که هنگام نمایش تبلیغ در صفحه نتایج جستجوی گوگل می‌بینیم. مثلا رتبه یا پوزیشن 3 تبلیغ، نشانگر این است که تبلیغ در صفحه اول و در سومین رتبه بوده.

ایمپرشن یا نمایش تبلیغ: Impressions

ایمپرشن (Impr.) یعنی تعداد نمایش تبلیغ در موتورهای جستجو یا شبکه تصویری گوگل.

کلیک: Click

کلیک یعنی هربار که کاربری بعد از دیدن تبلیغ، روی آن کلیک کند.

نرخ کلیک یا سی تی آر: Click Through Rate (CTR)

نسبت تعداد کلیک به تعداد دفعات نمایش تبلیغ (impression) که به صورت درصدی نشان داده می‌شود.

کلیک بی ارزش: Invalid Clicks             

کلیک‌هایی که توسط ربات‌ها یا نرم‌افزارهای مخرب به صورت خودکار روی تبلیغات می‌شود، به عنوان کلیک‌های بی‌ارزش شناخته می‌شوند.

درصد سهم نمایش تبلیغ: Impression Share (IS)         

درصد سهم نمایش تبلیغ یا ایمپرشن شِر، نسبت تعداد نمایش‌های تبلیغ به کل تعداد ایمپرشنی است که تبلیغ می‌توانسته نشان داده شود.

کانورژن یا تبدیل: Conversion

کانورژن (conversion) یا تبدیل هر نوع فعالیتی است که کاربر بعد از دیدن تبلیغ شما انجام می‌دهد: خرید، عضویت در خبرنامه، کلیک روی دکمه ادامه مطلب و ... .

نرخ تبدیل: Conversion Rate (CR)

نرخ کانورژن یا نرخ تبدیل، نسبت تعداد کانورژن انجام شده به تعداد کل کاربران که تبلیغ را دیده‌اند و روی آن کلیک کرده‌اند.

متن تبلیغ: Ad Copy   

متن تبلیغ (ad copy)، شامل آدرس صفحه فرود، عنوان، متن توصیفی از مزایا و ویژگی‌های مهم کسب و کار شماست که تبلیغش می‌کنید.

فضای مزایده تبلیغ: Ad Auction

زمانی که چندین تبلیغ از جمله تبلیغ شما در محیطی به اسم مزایده (Auction) برای بدست آوردن رتبه‌ی بهتر و نمایش در موتور جستجوی گوگل شرکت می‌کنند.

تبلیغ top یا در صفحه اول: Top ad

تبلیغ top، آن تبلیغی است که در صفحه‌ی اول موتور جستجوی گوگل و در میان 3 نتیجه اول صفحه نشان داده می‌شود.

تبلیغات کناری: Side ad

تبلیغات بنری که در کنار صفحات وبسایت‌ها نشان داده می‌شود، side ad هستند.

دکمه فراخوان: Call to Action (CTA)

Call to Action یا دکمه فراخوان یا اقدام به عمل، شامل کلیه‌ی دکمه‌هایی است که در صفحات وب یا اپلیکیشن به کار می‌رود تا خواننده یا مخاطب را به انجام کاری ترغیب کند: ثبت نام در خبرنامه یا وارد کردن شماره تلفن.

تبلیغات داینامیک متنی گوگل: Dynamic search ads

تبلیغات داینامیک گوگل ادز، تبلیغاتی هستند که توسط خودِ گوگل و براساس متن صفحه فرود مورد نظر ما و کلمات کلیدی که انتخاب کردیم، ساخته می‌شود.

Mobile ad

تبلیغاتی که در گوشی‌های موبایل نمایش داده می‌شوند، مثل بنرها یا ویدئوهای 10 ثانیه‌ای در اپلیکیشن‌ها.

عنوان تبلیغ یا هدلاین: Headline

هدلاین یا تیتر، اصلی‌ترین قسمت متن تبلیغ در گوگل ادز است که باید از کلمات کلیدی در آن استفاده شود.

صفحه فرود: Landing Page

لندینگ پیج (landing page) یا صفحه فرود یک صفحه‌ی اینترنتی است که برای هدف خاصی مثل کمپین تبلیغاتی، پر کردن فرم خبرنامه، ثبت نام در سایت یا مشخصات افراد ساخته می‌شود.

آدرس تبلیغ: Destination URL

آدرس نهایی در متن تبلیغ، همان آدرسی است که می‌خواهیم فرد بعد از کلیک روی تبلیغ به آن صفحه برود.

Display URL

آدرس تصویری در متن تبلیغ، همان آدرسی است که هنگام نمایش تبلیغ در موتور جستجوی گوگل کاربر می‌بیند و می‌تواند آدرس لندینگ پیج (Destination URL) نباشد.

اکستنشن گوگل ادز یا افزونه گوگل ادز: Ad extensions

اکستشن‌های تبلیغ گوگل ادز، امکانی است که از طریق آن می‌توان اطلاعات اضافی مثل شماره تلفن، قیمت و امتیاز به تبلیغ اضافه کرد.

افزونه تماس تبلیغ: Call Extension    

اکستنشن تماس در تبلیغات گوگل ادز، امکانی است که با آن افراد می‌توانند با کلیک روی شماره تلفن کنار تبلیغ، تماس مستقیم داشته باشند.

افزونه callout: Callout Extension             

اکستنشن callout تبلیغات گوگل ادز، متن‌هایی با محدودیت 25 کاراکتری هستند که می‌توانید مزیت رقابتی و ویژگی کسب و کارتان را در آن بنویسید.

افزونه اسنیپت گوگل ادز: Structured Snippet Extension           

اکستشن‌های اسنیپت تبلیغات گوگل ادز، نوع و شیوه ارائه محصول و خدمات شما را نشان می‌دهند.

بهینه سازی تبلیغ گوگل ادز: Optimization

بهینه‌سازی تبلیغات گوگل ادز یعنی بازی با متن تبلیغ، هدلاین یا عنوان تبلیغ و تغییر جملات برای بدست آوردن نتیجه بهتر در تبلیغ.

بودجه روزانه تبلیغ: Daily budget

بودجه روزانه یعنی هزینه‌ای که مایل هستید برای تبلیغات خود در گوگل ادز در طی یک روز پرداخت کنید.

استراتژی پیشنهاد گوگل ادز: Bid Strategy

استراتژی پیشنهاد یا bid، یعنی انتخاب یک نوع سیستم پرداخت برای کلمات کلیدی. مثلا مایل هستید که برای کلیک روی هر کلمه کلیدی چقدر و چطور پرداختی داشته باشید.

CPC

Cost Per Click از شیوه‌های مرسوم پرداخت هزینه برای کلمات کلیدی است؛ یعنی پرداخت هزینه براساس کلیک.

CPM

Cost Per Thousand Impression یعنی پرداخت هزینه به ازای هر 1000 عدد بازدید یا نمایش تبلیغ.

CPA

Cost Per Action یعنی پرداخت هزینه به ازای هر کانورژن (به جای کلیک)

vCPM

Viewable Cost Per Thousand Impression یعنی پرداخت هزینه به ازای هر 1000 نمایش تبلیغ دیده شده توسط کاربر

نرخ بازگشت سرمایه: ROI

Return on Investment نرخ بازگشت سرمایه است. یعنی چقدر از هزینه‌ای که در گوگل ادز کردید، سود کردید.

جامعه هدف: Audience

جامعه مخاطب یا جامعه هدف در گوگل ادز، گروهی هستند که می‌خواهیم تبلیغ را به آن‌ها نمایش دهیم مثلا زنان خانه‌دار، پسران نوجوانی که فوتبالیست هستند یا مردان متاهل.

Lead

گرفتن سرنخ از مشتریان (lead) یعنی ایجاد کمپین تبلیغاتی در گوگل ادز برای گرفتن اطلاعاتی مثل شماره تلفن، سن، میزان تحصیل یا نوع رفتار خریدشان برای مراحل بعدی تبلیغات.

محدودیت نمایش تبلیغ: Frequency Capping

ایجاد محدودیت برای نمایش تعداد دفعات تبلیغات به هر نفر، مثل هر کاربری بیشتر از 3 بار تبلیغ را در روز نبیند.

تعداد نمایش تبلیغ: Frequency            

تعداد دفعاتی که یک کاربر تبلیغ را در display یا search گوگل می‌بیند.

Placement

ویژگی placement در تبلیغات تصویری گوگل یعنی جاهایی که تبلیغ تصویری (بنرهای تبلیغاتی) می‌توانند نمایش داده شوند: روی ویدئو، در بالای وبسایت یا اپلیکیشن      

ریمارکتینگ: Remarketing

ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد یعنی نمایش دوباره تبلیغات به افرادی که قبلا تبلیغ ما را دیده‌اند تا برای خرید یا کانورژن ترغیب شوند.

لیست ریمارکتینگ: Remarketing List

لیست ریمارکتینگ شامل کاربرانی است که قبلا تبلیغ ما را دیده‌اند یا اینکه کانورژن (عمل خاصی) بعد از دیدن تبلیغ ما انجام داده‌اند: خرید، پر کردن فرم خبرنامه یا پر کردن سبد خرید و رها کردنش.

دیگران درباره منتوریکس چه می‌گویند؟

بوت کمپ انالیتیکس ۴ برای من خیلی مفید بود با اینکه هنوز خیلی با ga4کار نکرده بودم ولی کاملا یاد گرفتم دوره خیلی کاربردی بود اینکه همون لحظه تمرین میکردیم و اشکالات برطرف میشد خیلی ارزشمند بود تفاوت با دوره های آنلاین در این بود که با دسترسی واقعی تمرین کردیم ولی باقی دوره ها چون دسترسی نداشتم امکان تمرین وجود نداشت و کلی سوال باقی میموند. فن بیان و تدریس اونقدر عالی بود که در حال تماشا باقی دوره های منتوریکس هستم آی سان نادری - مشاور ارشد دیجیتال مارکتینگ

درباره مربیان

کنجکاو هستید که ببینید که مربیان و باقی تیم منتوریکس چه کسانی هستند؟ حق دارید. ما این جا تا آنجا که تونستیم درباره داستان منتوریکس و بچه‌های تیمش توضیح دادیم.

ببینم کی هستید
سوال بپرسید
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف