سئو

تا به حال در زندگی‌تان قمار کرده‌اید؟ آیا در آن قمار پیروز شده‌اید؟ اگر پیروز شده باشید، طعم و لذتش معمولا فراموش نشدنی است و حتی به خاطر آوردنش هم سبب ترشح آدرنالین می‌شود؛ به نحوی که آدم دوست دارد آن شرایط و قمار را بارها و بارها تکرار کند. البته مقصودم از قمار، پوکر، حُکم و مسابقات خروس جنگی نیست. مقصودم از قمار این است که ریسک بسیار بزرگی را برای رسیدن به یک آرمان و آرزوی خیال‌انگیز پذیرفته باشید.

یکی از جذاب‌ترین قمارهای زندگی من در سال 1390 سَر «سئو» بود. حمید یکی از صمیمی‌ترین دوستانم در ظهر جمعه مرداد تماس گرفت و ایده‌اش این بود که بتواند کار فروش سررسید را آغاز کند. با هم جلسه‌ای گذاشتیم و من متوجه شدم که یک فرصت طلایی در بستر آنلاین وجود دارد. همه ابزارها می‌گفتند که میزان جستجوی مشتریان از اواسط آذر ماه شروع می‌شود و به نوعی سر به فلک می‌کشد. از سوی دیگر تقریباً هیچ رقیب جدی در فضای آنلاین نبود: در آن زمان چاپچی‌ها اعتقادی به این داستان‌ها نداشتند و به نوعی داشتن وب‌سایت را هم یک جور قرتی‌بازی می‌دانستند. این قدر داده‌ها جذاب به نظر می‌رسدند و مرا وسوسه کردند که تصمیمِ من به قمار جدی شد. کارِ کارمندی را رها و شروع به طراحی سایت فروش سررسید کردم.

شاید به نظرتان برسد که این که قمار بزرگ نیست، اما واقعیت برای من بود: چرا که تازه دو سال از ازدواجم گذشته بود و سال اول برای نوشتن کتابی (بیابانگردی در ایران) تقریباً هیچ درآمدی نداشتم و از طرف دیگر اگر در پروسه 3-4 ماهه موفقیتی در سئو کسب نمی‌کردم می‌توانست وحشتناک باشد: یعنی حداقل برای 8 ماه دیگر درآمدی برایم رقم نمی‌خورد. چنین کارنامه‌ای (20 ماه بدون درآمد) برای هر تازه‌دامادی می‌تواند کابوس شبانه باشد.

تست

اوضاع دفتر ما چیزی شبیه با فضای دفتر کار فیلم «گرگ وال استریت» شده بود. هر کسی همزمان به چند تلفن پاسخ می‌داد.

در عرض 3 ماه، به طرز خارق‌العاده‌ای با کمک بهنام اسلمی (از بنیانگذارن منتوریکس) در همه کلیدواژه‌ها رتبه 1و2 را تصاحب کردیم. حجم تماس‌ها ما را هیجان زده و در اواخر فرسوده کرده بود. اوضاع دفتر ما چیزی شبیه با فضای دفتر کار فیلم «گرگ وال استریت» شده بود. هر کسی همزمان به چند تلفن پاسخ می‌داد و اگر از لحن و کلام مشتری اندکی خوشم نمی‌آمد در کسری از ثانیه دست به سرش می‌کردیم (باعث خجالت). در آن زمان درآمد شیرین و حالِ بسیار سرافزایی به دست آوردیم. پس شما هم به من -و خیلی‌های دیگر- حق می‌دهید که هواخواهان سئو بمانیم.

اصلا این سئو یعنی چی؟

اگر از ما بپرسید سئو چیست، باید بگوییم هنر و تکنیک جنگیدن برای بودن در صفحه اول گوگل. به زبان بسیار ساده: یعنی کارهایی بکنیم که وقتی کسی واژه‌ای را در موتورهای جستجو مانند گوگل جستجو کند، وب سایت ما جزئی از نتایجِ صفحه اول باشد. حالا چرا این همه جنگ و جدل برای بودن در صفحه اول گوگل؟ شاید بهترین پاسخ برای این سوال این مَثَل معروف است: " اگر کسی را کُشتی، جنازه را در صفحه دوم گوگل دفن کن". واقعیت هم همین است: کسی به سراغ صفحه دوم گوگل نمی‌رود.

حالا این واژه "نامانوس" سئو از کجا آمده؟ سئو در حقیقت فرم فارسی شده غلط واژه SEO است (درحقیقت انگلیسی زبان‌ها می‌گویند: "اِس ایی او" و در فارسی شاید برای راحتی گفته شده سئو) و خود این SEO در حقیقت فرم خلاصه شده Search Engine Optimization است؛ یعنی بهینه‌‌سازی برای موتورهای جستجو. خود این واژه هم کمی نامأنوس به نظر می‌رسد و نیاز به تشریح دارد: یعنی وب سایت ما برای موتورهای جستجویی مانند گوگل در بهترین حالت ممکن قرار بگیرد که اولا توسط آن‌ها شناسایی (Index) شود و دوما رتبه (Rank) بگیرد. به این دسته تکنیک‌ها و روش‌های بهینه‌سازی سئو گفته می‌شود.

سئو سایت، فرایند بهینه‌سازی محتواها و ساختار فنی یک وبسایت و ایجاد بک‌لینک برای آن است.

چرا سئو مهم است؟

در قسمت قبل اشاره کردیم که سئو سایت برای بیشتر کسب‌وکارها حکم "بودن یا نبودن" را پیدا کرده. اما این‌جا به دلایل دیگری هم می‌پردازیم که شاید کمتر به آن پرداخته شده:

نرخ تبدیل (Conversion rate) بهتر

کیفیت کاربرانی که از طریق سئو وارد یک وب‌سایت می‌شوند به مراتب بالاتر از سایر روش‌هاست و قطعا نرخ تبدیل بهتری دارند. 

دیجیتال برندینگ

کاربران اینترنت جایگاه رتبه وب‌سایت را در گوگل نشانه‌ای از توان و قدرت آن سایت قلمداد می‌کنند، که قطعا یک سوگیری ذهنی است. چه بسیار وب‌سایت‌هایی هستند که در عالم واقع رقبای رتبه‌های یک از نظر مالی، کیفیت محصول، اعتبار و قدمت هستند، اما در نظر کاربرانی که در گوگل جستجو کرده‌اند اعتبار رتبه‌های یک بیشتر است.

کاهش هزینه‌های تبلیغاتی دیگر

این یک واقعیت است که شاید سئو از ارزان‌ترین روش‌های تبلیغاتی دیجیتال است و بیش‌ترین ROI را نسبت به سایر روش‌ها دارد.

امید اکبرپور مدیرداخلی آژانس ستاره ونک می‌گوید: از زمانی که سئو سایت ما خوب شده، تقریبا هزینه تبلیغاتی‌مون به یک دهم کاهش پیدا کرده و همینطور تعداد سرنخ‌های فروش ما حداقل دوبرابر شده.

رقابت حتی سخت‌تر از صفحه اول

به نمودار زیر دقت کنید. این گزارشی است که برمبنای بررسی سایت advance web ranking از بررسی 3.046.000 کلمه کلیدی و بیش از 58 هزار وب سایت به دست آمده. همانطور که می‌بینید اگر شما رتبه 6ام را کسب کنید CTR سایت شما چیزی حدود 3.3 درصد است؛ یعنی چیزی حدود یک‌دهم رتبه نخست. این یعنی تقریبا تمام بازدید را از دست داده‌اید. 

نرخ کلیک بر مبنای پوزیشن در گوگل

بررسی این نتیجه احتمالا برای هر کسی که به این دلخوش است که در صفحه اول گوگل قرار گرفته شوکه کننده است. بیاییم با مثال موضوع را شفاف کنیم:

فرض کنید شما فروشنده دوربین مداربسته هستید و ماهانه 10000 نفر این واژه را جستجو می‌کنند. به طور تقریبی برآورد کنیم که از هر 100 نفر که سایت را بازدید می‌کنند 1 نفر خرید می‌کند. اگر شما در رتبه اول باشید ماهانه 32 خرید و اگر در رتبه هشتم باشید 2 خرید از سایت شما صورت می‌گیرد. تفاوت جدی است. جدی نیست؟

آیا شما می‌توانید سئو سایت خودتان را شخصاً انجام بدهید؟

این سوالی است که به ذهن خیلی‌ها خطور می‌کند؛ از پزشک، وکیل، صاحب کسب‌وکار و استارت‌آپ این سوال را از ما پرسیده‌اند.

ما برای پاسخ به این سوال چند سوال می‌پرسیم:

چقدر علاقه‌مندید؟

این که چقدر علاقه‌مندید اولین شرط و پیش‌نیاز است. مقصود از "علاقه‌مندی" این است که چقدر دوست دارید در این باره جستجو کنید؟ (یا خودمانی‌تر چقدر خوره جستجو و کشف هستید؟) چقدر آمادگی چالش‌های احتمالی را دارید؟ چقدر از حل مسائل سایت‌تان لذت می‌برید؟ دوست دارید که زمان‌های خالی‌تان را با خواندن مقالات جدید درباره آموزش سئو پر کنید یا ترجیح می‌دهید به آموزش سئو در اینستاگرام روی بیاورید؟

اگر جواب‌تان مثبت است، شما شرط لازم را دارید.

چقدر وقت دارید و قیمتِ وقتِ شما چقدر است؟

عموما در سایت‌های کوچک میزان زمانی که برای انجام فرایندها و تکنیک‌های سئو سایت لازم است زیاد نیست. اما 3 موضوع مقوله زمان را مهم می‌سازد:

یکی این‌که چقدر وقت دارید که در این حوزه اطلاعات کسب کنید و خودتان را به روز نگه دارید و دوم این‌که چقدر می‌توانید به صورت منظم آموزش سئو را در برنامه هفتگی‌تان بگنجانید. سوم این‌که چقدر فرصت آزمون و خطا دارید. اگر اهدافی دارید که باید در زمان مقرر به آن‌ها برسید این موضوع را حساس‌تر می‌کند. به طور مثال اگر فقط 4 ماه فرصت دارید که واژه "تور نوروز 99" را تا اول آبان ماه سئو کنید (و اگر تا این زمان سئو نشود به کار نمی‌آید) بهتر است که وارد داستان آزمون و خطا نشوید و کار را به یک متخصص بسپارید.

نهایتاً بسیاری از افراد اگر محاسبه کنند که زمان‌شان را به روی کسب‌وکار خودشان متمرکز کنند، از نظر موازنه فایده - هزینه بهتر است که خدمات سئو سایت را به کس دیگری واگذار کنند.

وبسایت شما چقدر بزرگ است؟

مقصود از بزرگی، تعداد صفحات و لینک‌های وب‌سایت است و این‌که چقدر این لینک‌ها به‌روز می‌شوند. اگر وب‌سایت کوچکی با حدود 40-50 محصول دارید شما شانس بیشتری برای موفقیت خواهید داشت. چون مدیریت سئو سایت‌ های بزرگ نیاز به تجربه جدی دارد.

شدت رقابت

اگر در کسب‌وکاری هستید که شدت رقابت در سئو بسیار بالاست بهتر است که کار سئو را از این‌جا شروع نکنید. کار را به دیگران بسپارید و در کنارش سعی کنید خودتان تجربه‌تان را افزایش دهید.

کار سئو را برون‌سپاری (Out Source) کنم یا در داخل مجموعه (In Source) انجام بدهم؟

این هم از همان معماهای رایج بسیاری از سازمان‌هاست. آیا برای این کار نفر یا نفراتی استخدام کنم یا با شرکتی قرارداد ببندم. شاید پاسخ قاطعی برای این سوال نباشد. اما به تجربه چند عامل می‌‌تواند تعیین‌کننده باشد:

تعداد کلمات کلیدی

اگر تعداد کلمات کلیدی برای یک کسب‌وکار زیاد نباشد احتمالا بهتر است که سئو سایت را برون‌سپاری کنید و بالعکس اگر تعداد زیاد باشد بهتر است که تیم سئو تشکل دهید. به طور مثال کسب‌وکار شما در حوزه سررسید است و شما تنها یک کلیدواژه "سررسید" یا " سالنامه" را جز اهداف‌تان قرار داده‌اید، بهتر است سئو سایت را برون‌سپاری کنید؛ ولی اگر فروشگاه لوازم خانگی هستید و قصد دارید که بر روی محصولات مختلف با برندهای مختلف کار سئو سایت را انجام دهید بهتر است تیم تشکیل دهید.

سرپرست متخصص

حضور یک متخصص که زبان سئو را بداند نکته حیاتی است. اگر خودتان با اصول اولیه سئو آشنا نیستید بهتر است که کار سئو سایت را برون‌سپاری کنید. قطعا برای برون‌سپاری خدمات سئو سایت معیارهای جدی برای انتخاب وجود دارد.

یادگیری سئو سخت است؟

هم بله و هم نه!

معمولا وقتی صحبت از یادگیری مهارت یا دانش جدیدی می‌شود اولین سوالی که به ذهن هر فردی می‌رسد این است که یادگیری آن مهارت سخت است یا آسان؟

اول این‌که باید تعریف خودتان را از سختی و آسانی مشخص کنید. اگر اهل تحقیق و جستجو نیستید باید بگوییم که: بله، برای شما یادگیری سئو سخت خواهد بود.

اما اگر اهل جستجو، مطالعه و یادگیری مطالب جدید هستید، یادگیری سئو سایت نه تنها سخت نیست بلکه می‌تواند جذاب هم باشد. 

آیا برای سئو کار شدن باید برنامه‌نویس باشم؟

برای یادگیری سئو نیازی به دانش برنامه‌نویسی ندارید، اما اگر برنامه‌نویس هستید سرعت بیشتری در یادگیری و اجرای سئو سایت دارید. اگر هم برنامه نویس نیستید می‌توانید با دانستن یک سری مفاهیم و اصطلاحات ضروری شروع کنید.

بگذارید مثالی بزنیم: اگر هیچ تجربه‌ای در زمینه موسیقی نداشته باشید و تصمیم بگیرید که نواختن یک ساز را شروع کنید، مسلما موفق می‌شوید اما نسبت به کسی که نواختن ساز دیگری را بلد باشد و تجربه‌ای در زمینه موسیقی داشته باشد به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارید.

خبر خوب این‌که حتی بدون دانش قبلی، با کمی جستجو، مطالعه و تمرینِ بیشتر می‌توانید اصول سئو رو یاد بگیرید. شما باید با مطالعه قبلی در مورد برخی از اصطلاحات برنامه‌نویسی، html، تگ‌ها و ... (که ما همه‌ی آن‌ها را در دوره سئو منتوریکس برای‌تان گردآوری کرده‌ایم) اطلاعات داشته باشید تا بتوانید مفاهیم آموزش سئو را بهتر درک کنید.

درآمد یک سئو کار چقدر است؟

اول باید بپرسیم کیستید تا بگوییم چقدر درآمدتان خواهد بود. یا بپرسیم که با سئو چه می‌خواهید انجام دهید:

  • اگر قصدتان این است که به عنوان کارشناس سئو (سئو کار) در جایی استخدام شوید، درآمدتان چیزی بین بازه 3.5 میلیون تا 6 میلیون خواهد بود (این مبلغ برای سال 98 است). تفاوت مبلغ به اندازه سازمان، وب‌سایت و توانایی شما بازمی‌گردد.
  • اگر قصد دارید به عنوان یک فریلنسر به این کار بپردازید، درآمد شما از 3 تا 15 میلیون متغییر خواهد بود. در این فرم کار کردن قدرت چانه‌زنی و ارائه شما با کارفرمایان تعیین‌کننده است.
  • بیشترین درآمد برای کسانی خواهد بود که خودشان صاحب کسب‌وکار هستند. (البته نه کسب‌وکارهای بزرگ). به تجربه صاحب این قبیل کسب‌وکارها با تمرکز به روی سئو می‌توانند حتی درآمد سازمان‌شان را تا چندین برابر افزایش دهند.

چقدر طول می‌کشد تا سئو را یاد بگیرم؟

مدت زمان یادگیری مفاهیم اولیه و اصلی سئو سایت شاید کمتر از یکی-دو روز کامل باشد، اما بحث مهم، پیاده‌سازی اصولی که یاد گرفتید بر روی یک پروژه حقیقی، تجزیه و تحلیل آمارها و یادگیری کار کردن با ابزارهای مرتبط با سئو سایت است. به عبارت دیگر چقدر طول می‌کشد تا سئو کار شوید.

برای مثال اگر شما تصمیم بگیرید که یک مکانیک ماهر شوید، شاید در طی چند روز اصول اولیه سئو را آموزش ببینید اما برای ماهر شدن باید حداقل در تعمیر ده‌ها اتومبیل نقش و مشارکت فعال داشته باشید. پس شاید بهتر است این طور بپرسید که با انجام چند پروژه می‌توانم ادعای فراگیری سئو را داشته باشم؟

برای این که تبدیل به یک سئو کار خوب شوید باید حداقل 2-3 سایت کوچک و 1-2 سایت متوسط را به عنوان پروژه تمرینی سئو کنید.

چطور می‌توانم سئو را یاد بگیرم؟

برای یادگیری سئو بهتر است که یک برنامه مدون داشته باشید. اگرچه بخشی از آموزش سئو را می‌توانید در وب‌سایت‌های مختلف ببینید، اما هیچ چیز به اندازه یک دوره سئو جامع نمی‌تواند شما را به رمزوراز سئو مسلط کند. سعی کنید یک دوره سئو منسجم را بگذرانید و بلافاصله کار بر روی یک سایت را شروع کنید. اگر خودتان سایتی ندارید از هر کسی که می‌توانید خواهش کنید که سایتی را در اختیارتان قرار دهد، ولو به صورت کاملا رایگان کار کنید. مانند کسانی که آموزش سلمانی می‌بینند شما حتما به کسانی نیاز دارید که کار اصلاح را بر سرشان تمرین کنید. نگران کچلی‌ها نباشید. هیچ سئو کاری نیست که کارش را با کچلی کسی شروع نکرده باشد. به خاطر همین بهتر است از یک وب‌سایت خیلی کوچک که حساسیت زیادی ندارد شروع کنید یا تلاش کنید جذب تیم با تجربه‌ای شوید. البته نهایتا این‌جا هم باید دل به دریا بزنید و خودتان سکوی راهبری سئو سایت را به عهده بگیرید. این کار کمی استرس‌زا است؟ بله. اما اگر تلاش کنید حتما کشتی سئو را به ساحل مقصود خواهید رساند. 

واژه نامه سئو

هرچیزی که برای سئو در سال 2020 به آن نیاز دارید.

به عنوان کارشناسان دیجیتال مارکتینگ که در بخش‌های مختلف این حوزه کار می‌کنیم، کم‌وبیش با اصطلاحات سئو (SEO Terms) آشنایی داریم و می‌دانیم که هرکدام چه معنی دارند، البته به پای کارشناسان سئو نمی‌رسیم. از آن طرف خیلی‌ها در اول راه یادگیری سئو هستند و کلی اصطلاحات جدید باید یاد بگیرند. در واژه نامه سئو، عبارات و لغات به روز و رایجی را تعریف می‌کنیم که مکررا در پروژه‌های سئو استفاده می‌شوند. به این نکته هم توجه کنید که سئو دائما به روز می‌شود، پس ممکن است یک سری اصطلاحات جدید پیدا کنید که قبلا نخوانده‌اید.

خواندن واژه نامه سئو بر هر صاحب کسب‌وکار و وبسایت‌، کارشناس تازه‌کار سئو و دیجیتال مارکتینگ و هر شخصی در دنیای دیجیتال مارکتینگ، واجب است.

سئو:SEO  (Search Engine Optimization)

سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو، فرآیند و تکنیک‌های بهینه‌سازی صفحات سایت برای گرفتن رتبه‌ی بهتر در موتورهای جستجو به خصوص در گوگل است.

سئو محلی: Local SEO

سئو محلی، سیستم نمایش کسب‌وکارهای محلی در موتور جستجوی گوگل است تا خدمات را به مشتریانی که از نظر جغرافیایی در اطراف‌شان هستند، نشان دهد.

Citation (Local SEO)

ارجاع (Citation) در سئوی محلی یعنی هر گونه اشاره به اسم برند، آدرس و شماره تلفن کسب و کارهای محلی در فضای آنلاین مثل وب‌سایت‌های مختلف.

الگوریتم گوگل: Algorithm

الگوریتم یا algo، مجموعه قوانین و فرآیندهایی از توابع و معادلات است که با هوش مصنوعی، وب‌سایت‌ها را تجزیه و تحلیل و رتبه‌بندی کند.

الگوریتم پاندا: Panda Algorithm

الگوریتم پاندا گوگل به کیفیت صفحات و محتوای آن‌ها توجه می‌کند.

الگوریتم پنگوئن: Penguin Algorithm

الگوریتم پنگوئن گوگل، لینک‌های خراب، بمباران کلمات کلیدی مطالب و اسپم‌ها را بررسی می‌کند.

الگوریتم کبوتر: Pigeon Algorithm

الگوریتم کبوتر با توجه به جستجوی کابران در موتور جستجو، نتایج نزدیک به آن‌ها را براساس موقعیت جغرافیایی‌ کاربر نشان می‌دهد.

الگوریتم مرغ مگس خوار: Hummingbird Algorithm

الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل (هامینگ بِرد) برای جلوگیری از نمایش نتایج اسپم و نامربوط است و نتایج دقیقی را در کمترین زمان و براساس کلمات کلیدی نشان می‌دهد.

الگوریتم پیج رنک: Page Rank Algorithm

الگوریتمی پِیج رَنک گوگل برای رتبه‌بندی بهتر صفحات وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود.

الگوریتم رنک برین: RankBrain Algorithm

الگوریتم rankbrain هوش مصنوعی گوگل است که براساس نیاز کاربر، بهترین نتیجه را به او نشان دهد.

سئو کلاه سفید: White hat seo

سئو سفید یا سئو کلاه سفید، بهینه‌سازی وبسایت با رعایت استانداردهای گوگل برای کسب رتبه بهتر است.

سئو کلاه سیاه: Black hat seo

سئو کلاه سیاه چیست؟ سئو سیاه یا سئو کلاه سیاه، تکنیک‌های سئویی برای فریب ربات‌های موتورهای جستجو و گرفتن رتبه (Rank) بالا در زمانی به شدت کوتاه است.

سئو خاکستری: Grey hat seo

سئو خاکستری یا سئو کلاه خاکستری، تکنیک سئویی بین روش‌های سئو سیاه و سفید است. یعنی هم روش‌های اسپم و فریبکارانه دارد و هم از تکنیک‌های مورد تأیید سئوی گوگل استفاده می‌شود.

رقص گوگل یا گوگل دنس: Google Dance

رقص گوگل (Google Dance) شامل تغییر و تحولات زیاد گوگل در بهینه کردن الگوریتم‌هایش است که دائما در نحوه نمایش نتایج در موتور جستجویش انجام می‌شود.

پنالتی گوگل: Manual penalty

وقتی فردی در شرکت گوگل، وب‌سایتی را بررسی کند و متوجه تخلف شود، سایت را از صفحه نتایج گوگل پاک می‌کند که به آن پنالتی دستی می‌گویند.

اعتبار یا آتوریتی: Authority

آتوریتی (Authority) یا اعتبار در سئو برای اشاره به رتبه‌ی وبسایت (Ranking)، بک‌لینک‌ و Popularity آن است. هرچقدر یک وب‌سایت رتبه بالاتر و بک لینک بیشتری داشته باشد، اعتبار یا آتوریتی‌ بالاتری دارد.

آتوریتی سایت یا اعتبار سایت: Authority site

سایتی با محتوای عالی، قابل اعتماد، خاص و سئو محور که برای کاربران اینترنتی مفید باشد و همه به آن اعتماد کنند، به Authority site معروف می‌شود.

آتوریتی دامنه یا اعتبار دامنه: Domain Authority (DA)

اعتبار دامین یا دامین آتوریتی عددی از 0 تا 100 است که توسط MOZ محاسبه می‌شود. هرچقدر بزرگ‌تر باشد، اعتبار و ارزش سایت (دامین) بیشتر است و جایگاه بهتری در صفحه نتایج گوگل دارد.

آتوریتی صفحه یا اعتبار صفحه: Page Authority

اعتبار صفحه، مقیاسی از 0 تا 100 که توسط MOZ محاسبه می‌شود و اعتبار و ارزش یک صفحه اینترنتی (URL) را مشخص می‌شود.

گوگل تگ منیجر: Google Tag Manager

گوگل تگ منیجر (GTM) ابزار رایگان گوگل برای مدیریت تگ‌ها و کدهای صفحات وبسایت یا اپلیکیشن‌هاست.

گوگل آنالتیکس: Google Analytics

گوگل آنالتیکس (GA) ابزار رایگان گوگل برای تحلیل و بررسی تمامی اطلاعات ورودی وبسایت مثل تعداد بازدید کننده، بررسی کمپین‌ها، دموگرافیک بازدیدکننده و...

گوگل سرچ کنسول: Google Search Console

گوگل سرچ کنسول یا webmaster tools سابق، ابزار رایگان گوگل برای ایندکس صفحات، بررسی ترافیک سایت و خطاهای صفحات.

نقشه سایت google news: Google News Sitemap

نقشه سایت یا سایت مپ اخباری برای محتوای اخباری گوگل استفاده می‌شود.

شبکه توزیع محتوا CDN

Content Delivery Network یا شبکه تحویل یا توزیع محتوا، شبکه‌هایی با سرور در نقاط مختلف جغرافیایی هستند که به وبگاه‌ها خدمات ارائه می‌دهند.

صفحه نتایج جستجوی گوگل:SERPs

Search Engine Results Pages، صفحه نتایج موتور جستجو برای یک کلیدواژه یا keyword و عبارت‌های جستجو شده است.

نرخ کلیک (سی تی آر): CTR

Click Through Rate یا نرخ کلیک، نسبت (درصد) تعداد کلیک کاربر به تعداد دفعات نمایش در قسمت نمایش نتایج موتورهای جستجو یا تبلیغات است.

نرخ پرش: Bounce rate

نرخ پرش (BR) به درصدی از کاربران گفته می‌شود که بعد از بازدید از یک صفحه وب، از آن خارج می‌شوند. مثلا از هر 10 کاربر، 8 تا بعد از دیدن صفحه آن را ترک می‌کنند. بنابراین نرخ پرش 80% است.

رنکینگ: Rankings

رنکینگ، رتبه‌ی وبسایت‌ها در صفحات نمایش نتایج موتورهای جستجو (SERPs) است.

دامنه و زیر دامنه: Subdomain/Domain

دامین یا دامنه، آدرس سایت است و زیر دامنه، زیر مجموعه‌ای از دامنه اصلی است.

دامنه اصلی یا روت دامین: Root domain

روت دامِین یا دامنه اصلی، کوتاه‌ترین شکل آدرس یا اسم یک دامنه بدون ساب دامین است.

دامنه اصلی سایت: Preferred domain

دامنه انتخابی یا ترجیحی، دامنه‌ای است که یک وبمستر مایل است آن را در نتایج موتور جستجو نشان دهد.

سایت مپ یا نقشه سایت: Sitemap

نقشه سایت یا سایت مپ، لیستی از مطالب و منابع هر وبسایت برای ایندکس کردن و Crawl است.

نقشه سایت xml: XML Sitemap

سایت مپ xml فایلی با فرمت .xml است که شامل یک سایت مپ یا لیستی از داده‌های سایت است که می‌خواهیم توسط ربات‌های سرچ کنسول گوگل ایندکس شوند.

لایه اتصال امن یا پروتکل SSL: SSL certificate

Secure Sockets Layer یا SSL، لایه اتصال امن، یک سری کدگذاری برای ایجاد ارتباط امن بین سرویس‌دهنده و سرویس گیرنده در اینترنت است و در URL با https نشان داده می‌شود.

کلاکینگ یا کلوکینگ: Cloak / Cloaking

کلوکینگ (Cloak) از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه که شامل نمایش 2 محتوای جداگانه از یک صفحه برای موتور جستجو و کاربر عادی است و اسپم محسوب می‌شود.

محتوای تکراری: Duplicate content

محتوای تکراری (duplicate content) محتوایی است که از نظر متنی چندین بار در صفحات مختلف یک وبسایت نشان داده می‌شود.

بک لینک: Backlinks

بک لینک، لینکی است از یک سایت به سایت دیگر. سایتی با سئوی خوب، بک لینک‌های معتبر و زیادی دارد.

ربات گوگل: Bot

بات، Spider یا Crawler برنامه‌ی نرم‌افزاری و اتوماتیکی است که در تمامی صفحات اینترنتی می‌چرخد و مثل کِرم تمامی محتواها را بررسی می‌کند. معروف‌ترین بات وب، Googlebot است.

کراولینگ یا خزش ربات: Crawling

خزش یا کراولینگ، بازدید ربات‌ها یا کرم‌های گوگل و موتورهای جستجوی دیگر از صفحات وبسایت‌هاست تا محتواها را بررسی و تحلیل کنند.

فچ کردن: Fetch as Google

اصطلاح فِچ کردن در سرچ کنسول گوگل (fetch)، درخواست از ربات‌های گوگل برای سر زدن به آدرس صفحه موردنظر ما است تا آن را  crawlیا بررسی کنند.

ایندکس صفحات در گوگل: Index

وقتی صفحه‌ای ایندکس می‌شود، یعنی موتور جستجو مثل گوگل آن را با ربات‌هایش بررسی کرده و به فهرست نمایش نتایج خود اضافه کرده است.

دی ایندکس یا حذف صفحه در گوگل: De-index / De-indexing

وقتی می‌خواهیم صفحه ایندکس شده را از قسمت نتایج جستجوی گوگل برداریم.

ایندکس نکردن: Noindex

دستور ایندکس نکردن صفحات وبسایت به موتورهای جستجو

ایندکس اول موبایل یا موبایل فرست ایندکس: Mobile-first indexing

از سال 2018، ربات‌های گوگل صفحاتی که مخصوص نمایش در موبایل هستند را اول ایندکس می‌کند که بهmobile first indexing معروف است.

فایل ربات سایت: Robots.txt

فایل robots.txt روشی برای کنترل فرآیند ایندکس و ایجاد محدودیت دسترسی ربات‌های موتورهای جستجو است.

متا تگ ربات: Robots Meta Tag

متا تگ ربات‌ها، کدهای دستورالعملی است که به صورت جزئی و اختصاصی نحوه ایندکس و خزش یا crawl ربات‌ها را تعیین می‌کند.

لینک disavow:Disavow links

Disavow یعنی رد کردن و لینک‌های disavow، لینک‌های ورودی به سایت ما هستند که نمی‌خواهیم توسط گوگل شمرده شوند. فعال کردن این لینک‌ها در سرچ کنسول گوگل انجام می‌شود.

Noreferrer

یک دستور کدنویسی که به مرورگر صفحه اجازه نمی‌دهد تا مشخص کند بازدیدکننده از چه صفحه‌ یا وبسایتی وارد وبسایت دیگر شده است.

لینک خراب: Broken links

لینک خراب، هر لینکی است که کار نکند یا به ارور 404 برسد.

اَنکر تکست: Anchor text

اَنکِر تِکست (متن قلابی، متن لینک یا عنوان لینک)، کلمه یا عبارتی است که شامل لینک است و در متن محتوا به کار می‌رود.

انکر تکست با اسم برند: Branded link

عبارت یا کلمه‌‌ای لینک‌دار (Anchor text) که شامل اسم برند یا نام تجاری باشد.

برد کرامب یا مسیر راهنما: Breadcrumbs

بردکرامب (Breadcrubms) راهنمای ناوبری یا مسیر راهنما در وبسایت‌ها است و سلسله مراتبی که طی شده تا به یک صفحه برسیم را نشان می‌دهد: به ما می‌گوید در کدام صفحه از وبسایت هستیم.

کوئری یا عبارت جستجو شده: Query

هر عبارتی که کاربر در موتور جستجو، می‌نویسد و دنبال آن می‌گردد.

ترافیک ارگانیک: Organic Traffic

ترافیک ورودی وبسایت براساس بازدیدکننده‌هایی که از موتورهای جستجو به سایت شما آمدند.

ترافیک ارجاعی: Referral Traffic

ترافیک ارجاعی یا referral، ترافیک ورودی به سایت شما از طریق سایت‌های دیگر (فیسبوک، توییتر و ...) به جز موتور جستجو گوگل

ریچ اسنیپت: Rich snippets

ریچ اسنیپت یا اسنیپت غنی شده، نحوه نمایش اطلاعات وبسایت با استفاده از ستاره، نقد و بررسی و عکس در موتور جستجوی گوگل است.

استراکچرد دیتا: Structured data

استِراکچِرد دیتا یا اسکیما، کدهایی برای درک بهتر اطلاعات داخل سایت توسط موتورهای جستجو هستند.

قابلیت جستجو: Search visibility

قابلیت جستجو یعنی اینکه هر وبسایت براساس هر کلمه کلیدی چقدر در موتور جستجو گوگل نشان داده می‌شود.  

عمق فعالیت یا اسکرول: Scroll depth

روشی برای اندازه‌گیری اینکه هر بازدید کننده، چقدر صفحه را اسکرول کرده که معمولا با درصد نمایش داده می‌شود.

کد یو تی ام: UTM code

Urchain Tracking Module یا UTM یا به فارسی «ماژول ردیابی اورچین» که نشان می‌دهد ترافیک سایت از چه طریقی، به چه روشی و چه زمانی ایجاد شده.

ای پی آی: API

Application Programming Interface یا API رابط برنامه‌نویسی بین چند نرم‌افزار است. مثلا استفاده از نقشه‌های گوگل یا waze در اسنپ یا وبسایت‌های دیگر، API است.

صفحه اصلی: Homepage

صفحه اصلی و اولی هر وبسایتی که در روت دامین پیدا می‌شود: http://www.example.com/

تگ هدینگ: Heading Tags

تگ‌های هدینگ یا هدر، تیترهای داخل محتوای صفحه وب هستند که شامل 6 تا تگ H1، H2، H3، H4، H5 و H6 می‌شوند.

تگ h1: H1 Tag

تگ H1 مهم‌ترین تگ هدینگ یا هدر در صفحات وبسایت‌هاست که به موضوع اصلی صفحه اشاره می‌کند و بزرگ‌تر از سایر تگ‌های هدر دیده می‌شود.

تگ تایتل یا تگ عنوان: Title tag

تگ تایتل یا عنوان هر صفحه وبسایت که در نتایج موتورهای جستجو نمایش داده می‌شود.

توضیحات متا: Meta Description

متا دسکریپشن، معروف به توضیحات متا که با تگ متا description که راجع به محتوای صفحه به گوگل اطلاعات می‌دهد.

صفحات موبایلی پرشتاب یا AMP: Accelerated Mobile Pages

AMP، نسخه‌ای از صفحه وبسایت است که سرعت لودینگ (Loading) یا بارگزاری بالاتری برای کاربران موبایلی دارد.

سرعت وبسایت: Website speed

سرعت بارگزاری (Loading) هر صفحه وبسایت که در چه مدت زمانی باز می‌شود.

زمان مشاهده صفحه: Time on Page

مدت زمانی که هر کاربر برای دیدن یک صفحه صرف می‌کند.

نمایش بازدید صفحه: Pageviews

هر بار که یک صفحه توسط کاربر دیده می‌شود.

لیزی لودینگ یا لود تنبل: Lazy loading

لود تنبل یا لیزی لودینگ (Lazy loading) به جای لود یا بارگزاری کامل صفحه، تنها قسمت‌ موردنیاز کاربر را لود می‌کند.

فضای بالای صفحه: Above the fold

قسمت بالایی صفحه هر وبسایتی که فرد بدون اسکرول کردن می‌تواند آن را ببینید.

متن پیشنهادی عکس یا تگ alt عکس: Alt text

Alternative text یا متن پیشنهادی عکس، عبارت یا جمله‌ای روی عکس‌های آپلود شده در وبسایت است تا موتورهای جستجو مضمون عکس را متوجه شوند.

نقشه سایت عکس: Image sitemap

نقشه سایت مخصوص عکس‌ها که فرمت XML دارد و به موتور جستجو اعلام می‌کند چه عکس‌هایی در وبسایت استفاده شده.

کلمه کلیدی: Keywords

کلمات کلیدی عبارت یا کلمه‌ای است که برای کسب و کار شما اهمیت دارد و یک کاربر به عنوان query در گوگل جستجو می‌کند.

تحقیق کلمه کلیدی: Keyword research

تحقیق و بررسی کلمات کلیدی یعنی پیدا کردن عبارات و کلمات کلیدی برای جذب کاربران.

چگالی کلمات کلیدی: Keyword density

چگالی کلمات کلیدی درصد استفاده از کلمه کلیدی یا keyword نسبت به تعداد کل کلمات یک محتوا است.

هایپرلینک: Hyperlink

هایپرلینک، کلمات لینک‌دار داخل متن یک محتوا هستند که به صفحه‌ای دیگر پیوند می‌خورند.

تعداد لینک در صفحه: Link volume

تعداد لینک‌هایی که در یک صفحه اینترنتی وجود دارد.

دسترسی لینک‌: Link accessibility

سهولت دسترسی لینک‌ها برای کاربران عادی و crawl ربات‌های موتور جستجو

لینک نوفالو: Nofollow

وقتی هایپرلینکی را nofollow  می‌کنیم، از ربات‌های گوگل می‌خواهیم که لینک موردنظر را بررسی (Crawl) نکنند.

لینک فالو: Do-follow Link

Follow Link وقتی هایپرلینکی را فالو (do follow) می‌کنیم، از ربات‌های گوگل می‌خواهیم لینک موردنظر را بررسی یا crawl کنند.

لینک خارجی: External link

لینک خارجی یا اکسترنال لینک، هایپرلینک‌هایی هستند که به دامین دیگری (وبسایت دیگری) ارجاع داده می‌شوند.

لینک جاذبه‌ای یا لینک اینباوند: Inbound link

لینک ربایشی یا جاذبه‌ای، لینکی است که در داخل متن و از یک سایت دیگر به سایت شما داده می‌شود.

لینک داخلی: Internal link

لینک داخلی یعنی دادن لینک از از یکی از صفحات سایت (دامین) خود به یکی دیگر از صفحات سایت‌تان

لینک بیلدینگ: Link building

لینک بیلدینگ یعنی فرآیند گرفتن هایپرلینک از یک سایت (دامنه) دیگر به سایت خود

تبادل لینک: Link exchange

تبادل لینک یعنی دو مدیر یا ادمین وبسایت به صورت تعاملی لینک‌هایی از وبسایت‌ خود را به دیگری می‌دهند، یعنی لینک رد و بدل کنند.

آدرس کنونیکال: Canonical URL

آدرس کنونیکال یا برچسب متعارف یعنی اینکه به گوگل بگوییم از بین آدرس‌های صفحه مشابه (URLS)، کدامیک مدنظر ماست تا ایندکس شود و ربات‌های گوگل آن را بررسی کنند.

تگ کنونیکال: Canonical Tag

تگ کَنونیکال به صورت rel=''canonical' در کدنویسی صفحه وب قرار می‌گیرد. با این تگ به گوگل می‌گوییم کدام آدرس موردنظر صفحه ما را ایندکس کند.

خطای 500: Internal Server Error 500

ارور 500 سرور یا خطای داخلی سرور برای وقتی است که سرور نتواند درخواست بازدیدکننده صفحه را کامل کند.

خطای 410: Gone 410

ارور 410 زمانی نشان داده می‌شود که منبع صفحه به طور همیشگی و کلی حذف شده باشد و وجود نداشته باشد.

خطای 404

ارور 404 که با Not found 404 نشان داده می‌شود، برای زمانی است که آدرس صفحه یا منبع درخواستی، پیدا نمی‌شود اما ممکن است در آینده موجود شود.

ریدایرکت 302: Found 302

کد 302 برای ریدایرکت‌های موقت ایجاد می‌شود.

ریدایرکت 301: Moved Permanently 301

کد 301 برای ریدایرکت‌های همیشگی یا دائمی صفحه ایجاد می‌شود.

200 OK

وقتی یک صفحه وب‌سایت به درستی بارگزاری یا لود می‌شود کد 200 را از سرور دریافت می‌کند.

دیگران درباره منتوریکس چه می‌گویند؟

اگر روی سئو کار کردید ولی احساس می‌کنید که باز از رقبا عقب هستید حتماً حتماً حتماً این دوره رو از دست ندید! قول می‌دم که این دوره دریچه جدیدی رو به دنیا براتون باز می‌کنه، برای من که این‌طور بود. جناب آقای سلوتی عزیز با خلوص نیت تمامی تجاربی که با سعی و خطا در این زمینه به دست آوردند رو در اختیارتون می‌ذارند و بعد از این دوره شما احساس میکنید که چند ساله که با گوگل ادز کار کردید! ممنون آقای سلوتی برای همه دانشی که با ما به اشتراک گذاشتید. شیرین کیقبادی - شیرین کیقبادی (گوگل ادز)

درباره مربیان

کنجکاو هستید که ببینید که مربیان و باقی تیم منتوریکس چه کسانی هستند؟ حق دارید. ما این جا تا آنجا که تونستیم درباره داستان منتوریکس و بچه‌های تیمش توضیح دادیم.

ببینم کی هستید
سوال بپرسید
اشکان دهقان حسین آبادی
1403/01/26
سلام عزیز یه خبر نامه ایمیلی میزرنید لطفا برای اطلاع زسانی ها من مشتاقم عضو شم
پاسخ دهید...
تیم منتوریکس
1403/02/05
سلام همراه گرامی
حتما، ممنون از پیشنهاد شما:)
نیما
1403/01/07
سلام و خسته نباشید دوره ی بازاریابی محتوا رو شرکت کرده بودم و تو پنلم بود یکی دوتا ویدیوش رو دیدم یه هفته ای هس که مراجعه میکنم نه تو پنل آموزشی هست و نه تو لیست دوره ها چرا حذف شده دوره خوب و کاملی بود ..   برمیگرده ؟
پاسخ دهید...
تیم منتوریکس
1403/02/05
سلام همراه گرامی
لطفا با یک یوزر جدید وارد پنل بشید و دوره رو مجددا انتخاب کنید:)
ایمان
1401/08/14
سلام ایمان هستمآخه سِِو یعنی محبوب گوگل و در اولین لینک بودن در صفحه اول گوگلچطور بدون کدنویسی امکان پذیر هست؟؟؟بیشتر توضیح میفرمایید
پاسخ دهید...
تیم منتوریکس
1401/08/16
سلام ایمان عزیز، SEO مجموعه‌ای از فعالیت‌های تکنیکال، On-page و Off-page است و ارتباطی با برنامه نویسی نداره که نگران عدم دانش کدنویسی باشید. در مبحث سئو تکنیکال یاد می‌گیرید سایت برای سئو شدن به چه زیرساخت‌هایی نیاز داره و با چه ادبیاتی این رو از تیم پشتیبان فنی سایت بخواهید. برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنم مطلب سئو چیست منتوریکس به آدرس https://digitalmentorx.com/news.cfm?id=624 رو بخونید.
مرتضی
1401/06/11
سلامخانم گفتن توی عبارت "دوره حسابداری" نفر اولیدمن که امتحان کردم جزء تاپ تن هم نبودید! داستان چیه؟
پاسخ دهید...
X
منتوریکس
1401/06/13
سلام به شما، کیوورد «دوره حسابداری» برای کلاینت ما یعنی سایت پکت است که در صفحه نتایج جست‌وجو قابل مشاهده هستند.
پانته آ
1401/04/11
سلام وقت بخیرآیا کارآموزی هم دارین؟
پاسخ دهید...
نهال ظاهری
1401/05/12
سلام، وقت شما هم به‌خیر. در حال حاضر خیر. اما لطفا رزومه خودتون رو برای ایمیل زیر ارسال کنید تا بررسی کنیم و اگر موقعیت کارآموزی باز شد اطلاع بدیم:
hr@digitalmentorx.com
توسی
1400/08/09
با این وضعیت کرونا و واکسنش که هنوز خیلی مونده به ما برسه بعید می دونم که بتونیم به این زودی به شرایط قبل برگردیم... باید هرطور میشه فقط سعی کنیم از این وضع بهترین استفاده رو بکنیم مثل خیلی از کسب و کارهایی که دارن اینترنتی کار میکنن. کلی شغل از طریق همین اینترنت ایجاد شده که میشه واردشون شد. از آمو
پاسخ دهید...
توکلی
1400/05/06
من هیچ سابقه ای ندارم. میتونم کارآموزی کنم تو شرکت شما؟
پاسخ دهید...
تیم منتوریکس
1400/05/06
آقا یا خانم توکلی عزیز، سلام.
برای کسب راهنمایی بیشتر، ممنون می‌شوم به همکارانم در واتس‌اپ پیام بدید. شماره واتس اپ ما:
02191006866
فاطمه جهانی
1400/05/06
دوره سئو چه پیش نیازی داره؟
پاسخ دهید...
تیم منتوریکس
1400/05/06
فاطمه عزیز، سلام.
برای شرکت در دوره سئو داشتن یک کامپیوتر یا لپ تاپ معمولی، اینترنت و آشنایی با مفاهیم مقدماتی کامپیوتر و جست‌وجو در اینترنت کفایت می‌کنه.
میترا
1400/05/06
سلام. چه دوره های اموزشی دارید؟
پاسخ دهید...
تیم منتوریکس
1400/05/06
سلام میترای عزیز. ما در منتوریکس دوره‌های دیجیتال مارکتینگ شامل دوره سئو، بازاریابی محتوا، گوگل ادز، گوگل آنالیتیکس، گوگل تگ منیجر و هاتجر داریم. در کنار این دوره‌ها، دوره‌های رایگانی هم داریم که بسیار مفید و کاربردی هستن، مثل دوره فریلنسری، دوره اینفلوئنسر مارکتینگ و لایو چت. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر به این شماره در واتس‌اپ پیام بدید تا همکارانم با شما در ارتباط باشن:
02191006866
محمدرضا
1400/05/06
با دوره شما میتونم کار پیدا کنم؟
پاسخ دهید...
تیم منتوریکس
1400/05/06
همه چیز به تلاش و پشتکار خودتون بستگی داره. شما در این دوره مبانی و مفاهیم سئو رو یاد می‌گیرید، بعد از اون باید کارآموزی کنید و وارد پروژه‌های واقعی بشید.
سارا حیدری
1400/05/06
سلام، برای دوره سئو نیازه برنامه نویسی بلد باشیم؟
پاسخ دهید...
تیم منتوریکس
1400/05/06
سلام سارای عزیز، برای یادگیری سئو به دانش برنامه نویسی نیازی ندارید.
محمد طه عسگری
1400/04/03
سلام وقتتون بخیرمن سربازم و‌نمیتونم از لحاظ تایمی توی این دورتون شرکت کنمخواستم ببینم دوباره دوره سئو میزارین؟؟
پاسخ دهید...
ناشناس
1400/04/03
سلام، دوره کاملا آنلاینه و محدودیت زمانی نداره. هر زمان که بخواید می‌تونید ویدئوها رو ببینید و استفاده کنید.
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف