بازاریابی محتوا و داستان‌سرایی

بازاریابی محتوا و داستان‌سرایی

حدوداً 20 سال پیش بود که در تلویزیون ایران اتفاق نادری افتاد. اگر درست خاطرم باشد برنامه "خانه و خانواده" بود. بعد از این که مجری برنامه -احتمالا شجاعی‌مهر - صحبت‌های ملال‌آور همیشگی را کرد، پسری در آشپزخانه استودیو ظاهر شد که به سرعت دل همه مادرانِ خانه را ربود.

ساختارِ کارش متفاوت بود؛ بر خلاف آشپزهای قبلی –خانم‌هایی که مقنعه‌ی طوسی را تا خِرتناق کشیده - ظاهری آراسته و خوش‌ آب و رنگ داشت. پرحرارت و با اشتیاق دستورپخت‌هایی غیرِ میرزاقاسمی و خورش‌کرفس در آستین داشت: از کیفسکی تا کِرک بَپِّرِس (یه جور غذای شمالی). مرتب اصرار داشت که دست‌ها را قبل کار بشورید و حسابی بهداشتی و دلنشین کدبانوها.

سامان گلریز به سبب ایده‌های جدیدش در آشپزی و فرم ارائه تاثیرگذارش، به شدت محبوب همه شد و هر چه که می‌گفت حکم سند را پیدا کرد. کم‌کم شرکت‌های مواد غذایی دریافتند که سامان گلریز هر چه بگوید، خریدار دارد. همین شد که لابه‌لای دستور پخت غذاها، سرو کله‌ی تبلیغات انواع پنیر پیتزا، پاستا و ماهیتابه تفلن پیدا شد. جالب این بود که آنقدر گلریز محبوب شده بود که این نوع تبلیغات کمتر در ذوق کسی می‌خورد. اگر بخواهیم صادق باشیم، بسیار از کارخانه‌های مواد غذایی و وسایل آشپزخانه جداً مدیون او هستند.  و البته او هم اکنون صاحب چندین و چند رستوران و داستان دیگر است.

سامان گلریز جزء کسانی است که یکی از اولین و موثرترین پروژه‌های تولید محتوا را (خواسته یا ناخواسته) رقم زده است.

بازاریابی محتوا چیست؟

کمی حوصله کنید و این تعریف نسبتاً ملال‌آور را بخوانید:

رویکرد بازاریابی استراتژیکی است که تمرکز آن به تولید و توزیع محتوای ارزشمند و مرتبط است که به منظور جذب و نگهداری مخاطبان مشخص تولید شده، که نهایتاً منجر به اقدام انتفاعی مشتریان شود.

خب. تعریف کمی دشوار است؛ در حد تعاریف در فقه اسلامی.

 اما خلاصه و لُبِ مطلب چیست؟

این که محتوای با ارزش تولید کنیم – مثل دستور غذاهای سامان-  تا بتوانیم به فکر و قلب مخاطبانمان رسوخ کنیم تا نهایتا به ما اعتماد کنند و اگرگفتیم شما به ماهیتابه تفلن نیاز دارید و یا این که پنیر پیتزا مارک «بره‌ی ناقلا» چقدر خوشمزه است، حرفمان خریدار داشته باشد و منجر به اقدام مخاطبان‌مان بشود.

قلب بازاریابی محتوا، تولید محتوای با ارزش است ولا غیر. مقصودمان این است که اگر سازمانی چون «رگبار مسلسل‌ها» محتوا تولید می‌کند ولی ارزش جدیدی به خواننده نمی‌دهد، این بازاریابی محتوا نیست؛ ولو این که این کار به سئو سایتش بسیار کمک کند.

چرا بازاریابی محتوا این قدر مهم شد؟

هیچ دلیل و سندی برای این ادعا ندارم، اما تقریبا ایمان دارم که بازاریابی محتوا توسط آدم‌های باهوش با استطاعت مالی کم، باروَر و شکوفا شده است. کسانی که دارایی‌شان دانش و ایده‌سازی بود و توان تبلیغات فراوان آنلاین و غیر آنلاین را نداشته‌اند. در حقیقت کسانی که بیتشرین چیزی که برای فروش داشته‌اند، دانش و توان ارائه‌شان بوده است و به روی همین موضوع تمرکز کرده‌اند و گوی رقابت را از باقی ربوده‌اند. حالا فارغ از این فرضیه

  • الف) هر چند که رسیدن به جایگاه مطلوب با کمک بازاریابی محتوا به صبر نیاز دارد، اما همان قدر هم اثراتش پایدارتر است
  • ب) محتوا، پایه‌ی سایر مباحث دیجیتال مارکتینگ هم هست:
    • سئو: بهترین سئوکارها که ادعا می‌کنند تمامی ترفندها و قلق‌های گوگل را از بر هستند هم بدون محتوا هیچ راهی عموما به جایی نمی‌برند.
    • ایمیل مارکتینگ و شبکه‌های اجتماعی: خوراک هردوی این مباحث هم تولید محتواست.
    • گوگل ادز و تبلیغات آنلاین: این موضوع هم وابسته به تولید محتواست. به صورت مشخص کیفیت محتواها در گوگل ادز تعیین کننده مبلغ پرداختی است و از طرف دیگر خوراک آن تبلیغات همسان هم محتوا است.
  • ج) بازاریابی محتوا به سازمان‌ها و افراد وجه اعتبار مضاعفی می‌دهد.

بازاریابی محتوا دشوار است؟

واقعیت این است که این مبحث دشواری‌های خودشان را دارد به خاطر همین ادعا کردم که این کار از دست آدم‌های باهوش و با استعداد برمی‌آید. چون:

  • باید ایده‌های ارزشمند و نو برای انتشار داشت.
  • باید برای فرم و ارائه خوب کلی فکر کرد و زمان گذاشت. حتی به مهارت‌های مختلف نزدیک شد: نوشتن، عکاسی، فیلم‌سازی، اینفوگرافیک و...
  • از همه مهم‌تر، باید برداشت و نگرش شفافی از بازاریابی و رفتار مصرف کننده و مخاطب برخوردار بود. که این آخری از همه دشوارتر است و در سایر مباحث دیجیتال مارکتینگ این چنین پررنگ نیست.

بنابراین اگر کسی را می‌شناسید که در جشنواره خاطره نویسی رتبه‌ی نخست را کسب کرده و یا در اینستاگرامش مطالب جذابی می‌نویسد، لزومی بازاریاب محتوای خوبی از کار درنمی‌آید.

با این همه داستان، اهل محتوا چقدر پول درمیآورند؟

رسیدیم به قسمت سخت ماجرا که باید اعتراف کرد به جز مدیران محتوا درآمد اهل محتوا به نسبت سایر رشته‌های دیجیتال مارکتینگ کمتر است.

برای سال 98 چیزی حدود 2.5 تا نهایتاً 4 میلیون برای کارشناس واقعی محتوا و عموماً بین 4 تا نهایتاً 6 میلیون برای مدیر محتوا. مقصود از مدیر محتوا یعنی کسی که تیم محتوا را اداره می‌کند و به مفاهیم بازاریابی و استراتژی و این داستان‌ها تسلط دارد. اگر بپرسید چقدر طول می‌کشد که مدیر محتوا شد پاسخ این است که اگر دوره‌های محتوا را سپری کرده باشید و قابلیت‌های مدیریتی هم داشته باشید، با دو و حتی یک سال می‌توان مدیر محتوا شد. راه چندان دوری نیست. هست؟

خبر بدتر این است که تولید محتوا به صورت دورکاری وضعیت وخیم‌تری هم دارد. یعنی از کلمه‌ای 25 تومان (و حتی کمتر) شروع و نهایتا در موضوعات تخصصی به 60-70 تومان ختم می‌شود. البته ما استثنا هستیم 

شاید با این تفاسیر بپرسید که خب چرا بازاریابی محتوا را به عنوان شغل انتخاب کنیم؟

به 2 دلیل: دلیل اول می‌تواند علاقه‌ی شخصی باشد. این که بتوانید محتوایی را با فرمی جذاب ارائه کنید بیش از همه خود شما را خوشحال خواهد کرد و دوم این که ما امیدواریم و حتی مطئمن هستیم که به زودی بازاریابی محتوا جایگاه مطلوبش را پیدا خواهد کرد.

برای بازاریابی محتوا از کجا باید شروع کرد؟

فرقی نمی‌کند که قبلا کار محتوا کرده‌اید یا نه. پیشنهاد ما این است که یک دوره محتوا برای انسجام ساختار بگذرانید. این که بدانید پروژه محتوا از کجا شروع می‌شود و نهایتا چگونه می‌توان ارزیابی خوبی از آن داشت.

بازاریابی محتوا در ایران هم جواب میدهد؟

رویکرد تولید محتوا در ایران، عمدتاً مبتنی بر سئو است. یعنی اگر الزام تولید محتوا برای سئو نبود، کمتر کسی از این ترفند بازاریابی استفاده می‌کرد. اما در ایران هم پروژه‌های محتوایی آنلاین موفق کم نیستند. شاخص‌ترین آن‌ها:

دیجی کالا به احتمال زیاد به دلیل محتواهای  UGC) User Generate Content) یا همان نظرات مشتریان، به قول اهل برندینگ در Top of Mind همه مخاطبان قرار گرفته است. اگر در آخرین خریدتان هم به سبب این که 3 بار زمان تحویل را به تاخیر انداخته باشند و شما دل خوشی از دیجی کالا نداشته باشید، باز هم هر وقت نیاز به خرید کالا داشته باشید احتمالا بازهم نخستین جاهایی که شما به آن سر خواهید زد دیجی کالا است؛ ولو صرفا به دلیل کسب اطلاعات و خواندن نظرات دیگران.

یا شرکت گردشگری الی گشت جز اولین مجموعه‌های گردشگری بود که درباره هر چیز و ناچیزی که به گردشگری باز می‌گشت، تولید محتوا کرده بود. یعنی الی اگشت از هر فرصت محتوایی برای این که خودش را در ذهن مخاطبان جا کند، استفاده کرده بود.

یا در عرصه پرسنل برندینگ این محمدرضا شعبانعلی بود که با محتوایی که تولید می‌کرد، در کانون توجه و احترام قرار گرفت. محتواهایی که درسایت متمم منتشر می‌شد و یا پادکست‌طورهایی که در سایت‌های مثل عصر ایران منتشر می‌کرد، او را یک سروگردن از تمامی هم صنف‌های خودش جلو انداخت.

چطور و از کجا بازاریابی محتوا را شروع کنیم؟

واقعیت این که کار دشواری نیست؛ کمی به صبوری و خلاقیت نیاز دارد. ابتدا باید به موضوع استراتژی محتوا، پرسونا، تم محتوا و چند موضوع دیگر پرداخت. پس از روشن شدن این مبنا باید به سراغ تیم محتوا رفت و آموزش‌های لازم را انجام داد.

به یک ابزار خوب برای مدیریت این کار نیاز است. یک task manager ساده و حتی یک اکسل ساده هم می‌تواند کافی باشد. برای این که مدیریت کنیم که چه چیزی، توسط چه کسی و کی تولید شود. پس از نیاز به ارزیابی‌های مجدد و بازبینی هست. اگر زمان این کارها را ندارید می‌توانید از مشاوره هم استفاده کنید.

واژه نامه تولید محتوا

تولید محتوا (Content Creation) از مهم‌ترین بخش‌های بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ است. محتوایی خوب است که اطلاعات خوب، دسته اول و با ارزشی به مخاطب یا خواننده بدهد و از آن طرف بتواند با او ارتباط برقرار کند و دغدغه‌اش را هم رفع کند. محتوای با کیفیت، باعث بهبود سئوی وبسایت و کسب رتبه‌ی بهتر در قسمت نتایج موتورهای جستجو به خصوص گوگل می‌شود.  

اگر قرار است به عنوان کارشناس تولید محتوا کارتان را تازه شروع کنید و دنبال اصطلاحاتی هستید که در این حوزه به دردتان می‌خورد و باید حتما بلد باشید، واژه نامه تولید محتوا به شما کمک می‌کند. خواندن این واژه نامه به کارشناسان تازه کار تولید محتوا، علاقمندان به حوزه دیجیتال مارکتینگ و صاحبان کسب و کار آنلاین کمک زیادی می‌کند.

محتوا: Content

محتوا (content) در دیجیتال مارکتینگ هر نوع اطلاعاتی است که در قالب متن (کلمه)، عکس، فیلم یا ویدئو و صدا (پادکست) ایجاد شود و در قالب ویژگی‌هایی مثل جذابیت، جدید بودن، باکیفیت و قابل اعتماد بودن باعث جذب مخاطب و حل کردن مشکل یا لذت بردن می‌شود.

بازاریابی تولید محتوا: Content Marketing

بازاریابی محتوا (Content marketing) از تکنیک‌های بازاریابی یا مارکتینگ دیجیتال است که بر تولید و توزیع محتوای ارزشمند و باکیفیت تکیه دارد تا باعث جذب مخاطب جدید، حفظ مخاطب قبلی و افزایش رشد کسب و کار و فروش شود.

بازاریابی ربایشی: Inbound Marketing

بازاریابی ربایشی (درونگرا ‌ جاذبه‌ای) یا اینباند مارکتینگ، روشی از بازاریابی برای جذب مخاطب و مشتری از طریق ارائه‌ی محتوای باکیفیت و کشاندن افراد به پایگاه خود یعنی وبسایت یا صفحات اجتماعی است. یعنی به جای صرف هزینه برای پیدا کردن مشتری، تمرکز بازاریابی روی تهیه‌ی محتوای با ارزش و کشاندن یا جذب مخاطب است.

Copy

کلماتی که شما به عنوان تولید کننده محتوا می‌نویسید.

کپی رایتینگ: Copywriting

نگارش و تولید محتوای تبلیغاتی است تا مخاطب را ترغیب به خرید یا انجام کاری کند.

محتوای تقلبی: Dummy Copy

Dummy Copy که در فارسی به محتوای تقلبی معروف است، صرفا برای پر کردن قسمتی از صفحه وبسایت نوشته می‌شود و هیچ معنی خاصی ندارد.

محتوای سبز یا محتوای همیشه سبز: Evergreen Content

محتوای همیشه سبز، برگ برنده و تخم مرغ طلایی شماست که همیشه ارزشمند است، هیچوقت قدیمی نمی‌شود و تا روی وبسایت شماست، خواننده و بازدیدکننده دارد.

نویسنده محتوا: Content Writers

نویسنده محتوا، کسی است که محتوا (مقاله، پست وبلاگ و پست شبکه‌های اجتماعی) می‌نویسد و باید سئو هم بداند.

فریلنسر تولید محتوا: Freelance Writers

نویسنده فریلنسر، فردی است که به صورت دورکار برای کسب و کارهای مختلف، مطلب می‌نویسد و محتوا تولید می‌کند.

نویسنده در سایه یا گوست رایتر: Ghostwriters

گوست رایتر یا نویسنده در سایه، مقاله، پست وبلاگ یا کتاب برای دیگران می‌نویسد اما هیچ نام و نشانی از خودش ندارد و حق تالیف برای شخص دیگری محفوظ است.

نویسنده محتوا فنی: Technical Writers

نویسنده محتوای فنی، محتوایی را تولید می‌کند که شامل آموزش استفاده از محصول یا هر نوع خدماتی است تا کار با آن قابل فهم و راحت باشد. مثل نویسنده کاتالوگ محصولات خانگی.

برنامه تدوین محتوا: Content Audit

Content audit نگاهی کلی به تمامی محتواها و بخش‌هایی است که قرار است در برنامه تولید محتوا ایجاد شود و براساس KPI بدست می‌آید.

شاخص کلیدی عملکرد: KPI

Key performance indicators یا شاخص کلیدی عملکرد (KPI) میزان عملکرد یک محتوا، فرآیند یا کمپین را مشخص می‌کند.

گزینش محتوا: Content Curation

فرآیند انتخاب و گزینش محتوا پیرامون موضوعی خاص، طبقه‌بندی و طراحی آن برای مخاطب تا مفید و با ارزش باشد.

استراتژی تولید محتوا: Content Strategy

استراتژی محتوا یا استراتژی تولید محتوا، برنامه‌ریزی برای تولید محتوا براساس نیاز مخاطبان و همسو با اهداف کسب و کار، اولویت بندی تولید محتوا و تعیین نحوه‌ی رساندن محتوا به مخاطب است.

تقویم تولید محتوا: Editorial Calendar

تقویم محتوا شامل راهنمایی دقیق از تاریخ تولید و انتشار مطالب و محتوا است که نویسنده و انجام دهنده مشخص است و تعیین می‌شود که در چه پلتفرمی منتشر شود. تقویم محتوایی خوب باید حداقل 6 ماهه نوشته شود.

پست مهمان: Guest Posting

پست مهمان نوعی از محتوا است که توسط شخصی دیگر نوشته می‌شود و در وبلاگ یا وبسایت شما منتشر می‌شود.

سیستم مدیریت محتوا: Content Management System (CMS)

سیستم مدیریت محتوا (سی اِم اِس)، برنامه یا نرم‌افزار تحت وب است که امکان ایجاد انتشار و آپلود محتوا را فراهم می‌کند مثل وردپرس و جوملا.

مدیریت ارتباط با مشتری:  Customer Relationship Management (CRM)

سی آر ام یا مدیریت ارتباط با مشتری، نرم افزاری است که برای ایجاد ارتباط صاحبان کسب و کار آنلاین با مشتریان استفاده می‌شود و شامل مدیریت اطلاعات اشخاص، فروشگاه‌ها، فروش و ... است.

سئو: SEO

سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) فرآیند و تکنیک‌های بهینه‌سازی صفحات سایت برای گرفتن رتبه‌ی بهتر در موتورهای جستجو به خصوص در گوگل است.

کسب و کار B2B: Business to Business

مدل کسب و کار B2B یا مدل تجارت به تجارت، نوعی از فعالیت تجاری و ارتباطی است که بین صاحب دو برند، شرکت و کسب و کار انجام می‌شود.

کسب و کار B2C:  Business to Consumer

مدل کسب و کار B2C مدل تجارتی است که بین یک شرکت یا بنگاه اقتصادی با مشتری یا خرده فروش انجام می‌شود.

صدای برند: Brand Voice

صدای برند (لحن برند یا شخصیت برند)، دیدگاهی است که شما از برند خود می‌سازید تا مخاطب و مشتری شما را با آن بشناسد.

پرسونای مشتری: Customer Persona

پرسونای مشتری، شخصی نیمه فرضی یا تخیلی است که یک سری الگوهای رفتاری، خرید و اهداف و شخصیتی دارد که به مشتری و مخاطب موردنظر و ایده‌آل هر کسب و کاری نزدیک است.

اینفلوئنسر: Influencer

اینفلوئنسر (معنی تحت الفظی: شخص تاثیرگذار اجتماعی) فردی است که در شبکه‌های اجتماعی یا در یک حوزه‌ی تخصصی، قدرت تاثیرگذاری روی افراد دیگر را دارد که بارزترینشان اینفلوئنسرای اینستاگرامی هستند.

مدیر پروژه: Project Manager

مدیر پروژه وظیفه‌ی هدایت و برنامه‌ریزی، ساماندهی و نظارت پروژه را دارد و باید از منابع در اختیارش به درستی برای این کار استفاده کند.

رابط کاربری: UI

رابط کاربری (User Interface) یا به اختصار UI، شکل ظاهری سایت است که کاربران آن را می‌بینند و شامل تصویر، متن، جدول، ویدئو، دیاگرام و ... می‌شود.

تجربه کاربری: UX

تجربه کاربری (User Experience) یا به اختصار UX، تجربه و رفتار و احساسات کاربری است که بعد از دیدن سایت بدست می‌آورد. یعنی اینکه چه حس و تجربه‌ای از استفاده از محصول یا خواندن سایت داشته.

جامعه مخاطب موردنظر: Target Audience/Target Market

افراد هدف‌گذاری شده یا جامعه‌ی مخاطب مورد نظر (مارکت موردنظر) که به Target Audience معروفند، شامل کسانی هستند که محتوا برای آن‌ها نوشته می‌شود.

بازدیدکنندگان: Visitors

بازدیدکننده‌های وبسایت و اپلیکیشن و کلا هر صفحه اینترنتی

چرخه خرید یا فروش: Buying Cycle

چرخه خرید یا چرخه فروش فرآیندی است که هر کسب و کاری طی می‌کند تا محصولش به دست مشتری برسد. یعنی مراحلی که از تولید محصول تا فروش آن انجام می‌شود.

پادکست: Podcast

پادکست یا رادیوی اینترنتی، برنامه‌ی صوتی از پیش ضبط شده‌ای است که برعکس رادیو، زنده نیست و زمان و سرعت پخش دست افراد است و از طریق گوشی‌های موبایل یا پلتفرم‌های پخش آنلاین پادکست قابل شنیدن است.

استوری تلینگ: Storytelling

استوری تلینگ یا داستان‌سرایی، هنر قصه‌گویی در محتوا است که از خلاقیت، هنر، شناخت مخاطب و تکنیک‌های بازاریابی استفاده می‌کند تا مشتری وفادار بسازد.

Hypertext Markup Language (HTML)

HTML زبان نشانه‌گذاری برای ساخت صفحات وبسایت است.

گیمیفیکیشن: Gamification

هنر بازی‌سازی، بازی‌آفرینی یا گیمیفیکیشن (Gamification)، استفاده از فاکتورهای بازی در فضاهایی مثل تولید محتوا است که برای بازی طراحی نشدند. با این حال با گیمیفیکشن می‌شود افراد را درگیر کرد.

قسمت بالای صفحه: Above the fold

قسمت بالایی صفحه هر وبسایتی که فرد بدون اسکرول کردن می‌تواند آن را ببینید.

صفحه فرود (لندینگ پیج): Landing Page

لندینگ پیج (landing page) یا صفحه فرود یک صفحه‌ی اینترنتی است که برای هدف خاصی مثل کمپین تبلیغاتی، پر کردن فرم خبرنامه، ثبت نام در سایت یا مشخصات افراد ساخته می‌شود.

بدنه متن: Body

هر محتوا از سه قسمت تشکیل شده: مقدمه، بدنه متن و قسمت نتیجه‌گیری. Body همان قسمت اصلی محتوا است که مهم‌ترین اطلاعات را دارد.

خلاصه وضعیت محتوا: Brief

Brief یا خلاصه‌ای از شرح وضعیت محتوا شامل کلمات کلیدی، تعداد کلمات، طول محتوا، نوع مخاطب و هدف از نوشتن محتوا است که به نویسنده یا کارشناس تولید محتوا داده می‌شود.

اینفوگرافیک: Infographic

اینفوگرافیک از دو کلمه info (اطلاعات) و گرافیک تشکیل شده و شامل استفاده از عناصر گرافیکی برای ارائه‌ی اطلاعات در یک نگاه است.

کلمه کلیدی: Keywords

کلمات کلیدی عبارت یا کلمه‌ای است که برای کسب و کار شما اهمیت دارد و یک کاربر به عنوان query در گوگل جستجو می‌کند. از کلمه کلیدی باید برای تولید محتوا استفاده کرد.

کلمه کلیدی طولانی: Keyword Long Tail

کلمه کلیدی طولانی بیشتر از یک کلمه هستند و از ترکیب چند کلمه ساخته شدند که بین 3 تا 7 کلمه هستند. مثلا «دوره بازاریابی محتوا در تهران» یک کلمه کلیدی طولانی است.

لینک جاذبه‌ای: Inbound Link

لینک ربایشی یا جاذبه‌ای، لینکی است که در داخل متن و از یک سایت دیگر به سایت شما داده می‌شود.

قلاب محتوا: Hook

قلاب محتوا (Hook) آن تکه‌ای از محتوا یا کلماتی است که در کسری از ثانیه نظر مخاطب را جلب می‌کند تا محتوا یا صفحه وب را بخواند، مثل تیترهای جذاب مطلب.

Lede

Lede دو تا جمله‌ی اول مقدمه مطلب شماست که باید به قدری جذاب و گیرا نوشته شود که مخاطب و خواننده را برای ادامه خواندن جلب کند.

فضای خالی صفحه اینترنتی: White Space

فضای سفید یا فضای خالی در صفحات وب که برای ایجاد تمرکز روی جملات و عکس‌ها در صفحه ایجاد می‌شود.

بک لینک: Backlink

بک لینک، لینکی است از یک سایت به سایت دیگر. سایتی با سئوی خوب، بک لینک‌های معتبر و زیادی دارد.

نمونه‌سازی: Wireframe

نمونه‌سازی (Wireframe) در طراحی صفحات وب، شامل به کار بردن المان و عناصر طراحی وب برای ایجاد یه صفحه قبل از طراحی نهایی است.

تست A/B

تست A/B در صفحات وب، یعنی ایجاد مقایسه بین دو صفحه وب برای بدست آوردن تجربه‌ی کاربری و رابط کاربری بهتر است.

متن قلاب: Anchor Text

اَنکِر تِکست یا متن قلابی، کلمه یا عبارتی است که شامل لینک است و در متن محتوا به کار می‌رود.

دکمه فراخوان: CTA

Call to Action یا دکمه فراخوان یا اقدام به عمل، شامل کلیه‌ی دکمه‌هایی است که در صفحات وب یا اپلیکیشن به کار می‌رود تا خواننده یا مخاطب را به انجام کاری ترغیب کند: ثبت نام در خبرنامه یا وارد کردن شماره تلفن.

نرخ کلیک: CTR

Click Through Rate یا نرخ کلیک، نسبت (درصد) تعداد کلیک کاربر به تعداد دفعات نمایش در قسمت نمایش نتایج موتورهای جستجو یا تبلیغات است.

نرخ تبدیل یا کانورژن: Conversion

کانورژن (Conversion) یا تبدیل، هر فعالیتی است که توسط مشتری یا مخاطب موردنظر ما انجام می‌شود و برای ما اهمیت دارد مثل خرید کالا، ثبت نام خبرنامه یا عضویت در وبسایت.

دیگران درباره منتوریکس چه می‌گویند؟

ز شیما جان تشکر میکنم، لذت بردم از نوع تدریس و ارایه کامل و وسواس گونه جزئیات. فوت کوزه‌گری برای شیما مفهوم نداره و تمام تجربه اش رو بخوبی منتقل کرد. مشتاقانه و با افتخار امیدوارم بتونم مجددا در دوره های بعدی هم حضور داشته باشم. محمدرضا مناف زاده - مدیر بازاریابی فست کلیک و طاووس

درباره مربیان

کنجکاو هستید که ببینید که مربیان و باقی تیم منتوریکس چه کسانی هستند؟ حق دارید. ما این جا تا آنجا که تونستیم درباره داستان منتوریکس و بچه‌های تیمش توضیح دادیم.

ببینم کی هستید
سوال بپرسید
اشکان دهقان حسین آبادی
1403/01/26
سلام عزیز یه خبر نامه ایمیلی میزرنید لطفا برای اطلاع زسانی ها من مشتاقم عضو شم
پاسخ دهید...
تیم منتوریکس
1403/02/05
سلام همراه گرامی
حتما، ممنون از پیشنهاد شما:)
نیما
1403/01/07
سلام و خسته نباشید دوره ی بازاریابی محتوا رو شرکت کرده بودم و تو پنلم بود یکی دوتا ویدیوش رو دیدم یه هفته ای هس که مراجعه میکنم نه تو پنل آموزشی هست و نه تو لیست دوره ها چرا حذف شده دوره خوب و کاملی بود ..   برمیگرده ؟
پاسخ دهید...
تیم منتوریکس
1403/02/05
سلام همراه گرامی
لطفا با یک یوزر جدید وارد پنل بشید و دوره رو مجددا انتخاب کنید:)
ایمان
1401/08/14
سلام ایمان هستمآخه سِِو یعنی محبوب گوگل و در اولین لینک بودن در صفحه اول گوگلچطور بدون کدنویسی امکان پذیر هست؟؟؟بیشتر توضیح میفرمایید
پاسخ دهید...
تیم منتوریکس
1401/08/16
سلام ایمان عزیز، SEO مجموعه‌ای از فعالیت‌های تکنیکال، On-page و Off-page است و ارتباطی با برنامه نویسی نداره که نگران عدم دانش کدنویسی باشید. در مبحث سئو تکنیکال یاد می‌گیرید سایت برای سئو شدن به چه زیرساخت‌هایی نیاز داره و با چه ادبیاتی این رو از تیم پشتیبان فنی سایت بخواهید. برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنم مطلب سئو چیست منتوریکس به آدرس https://digitalmentorx.com/news.cfm?id=624 رو بخونید.
مرتضی
1401/06/11
سلامخانم گفتن توی عبارت "دوره حسابداری" نفر اولیدمن که امتحان کردم جزء تاپ تن هم نبودید! داستان چیه؟
پاسخ دهید...
X
منتوریکس
1401/06/13
سلام به شما، کیوورد «دوره حسابداری» برای کلاینت ما یعنی سایت پکت است که در صفحه نتایج جست‌وجو قابل مشاهده هستند.
پانته آ
1401/04/11
سلام وقت بخیرآیا کارآموزی هم دارین؟
پاسخ دهید...
نهال ظاهری
1401/05/12
سلام، وقت شما هم به‌خیر. در حال حاضر خیر. اما لطفا رزومه خودتون رو برای ایمیل زیر ارسال کنید تا بررسی کنیم و اگر موقعیت کارآموزی باز شد اطلاع بدیم:
hr@digitalmentorx.com
توسی
1400/08/09
با این وضعیت کرونا و واکسنش که هنوز خیلی مونده به ما برسه بعید می دونم که بتونیم به این زودی به شرایط قبل برگردیم... باید هرطور میشه فقط سعی کنیم از این وضع بهترین استفاده رو بکنیم مثل خیلی از کسب و کارهایی که دارن اینترنتی کار میکنن. کلی شغل از طریق همین اینترنت ایجاد شده که میشه واردشون شد. از آمو
پاسخ دهید...
توکلی
1400/05/06
من هیچ سابقه ای ندارم. میتونم کارآموزی کنم تو شرکت شما؟
پاسخ دهید...
تیم منتوریکس
1400/05/06
آقا یا خانم توکلی عزیز، سلام.
برای کسب راهنمایی بیشتر، ممنون می‌شوم به همکارانم در واتس‌اپ پیام بدید. شماره واتس اپ ما:
02191006866
فاطمه جهانی
1400/05/06
دوره سئو چه پیش نیازی داره؟
پاسخ دهید...
تیم منتوریکس
1400/05/06
فاطمه عزیز، سلام.
برای شرکت در دوره سئو داشتن یک کامپیوتر یا لپ تاپ معمولی، اینترنت و آشنایی با مفاهیم مقدماتی کامپیوتر و جست‌وجو در اینترنت کفایت می‌کنه.
میترا
1400/05/06
سلام. چه دوره های اموزشی دارید؟
پاسخ دهید...
تیم منتوریکس
1400/05/06
سلام میترای عزیز. ما در منتوریکس دوره‌های دیجیتال مارکتینگ شامل دوره سئو، بازاریابی محتوا، گوگل ادز، گوگل آنالیتیکس، گوگل تگ منیجر و هاتجر داریم. در کنار این دوره‌ها، دوره‌های رایگانی هم داریم که بسیار مفید و کاربردی هستن، مثل دوره فریلنسری، دوره اینفلوئنسر مارکتینگ و لایو چت. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر به این شماره در واتس‌اپ پیام بدید تا همکارانم با شما در ارتباط باشن:
02191006866
محمدرضا
1400/05/06
با دوره شما میتونم کار پیدا کنم؟
پاسخ دهید...
تیم منتوریکس
1400/05/06
همه چیز به تلاش و پشتکار خودتون بستگی داره. شما در این دوره مبانی و مفاهیم سئو رو یاد می‌گیرید، بعد از اون باید کارآموزی کنید و وارد پروژه‌های واقعی بشید.
سارا حیدری
1400/05/06
سلام، برای دوره سئو نیازه برنامه نویسی بلد باشیم؟
پاسخ دهید...
تیم منتوریکس
1400/05/06
سلام سارای عزیز، برای یادگیری سئو به دانش برنامه نویسی نیازی ندارید.
محمد طه عسگری
1400/04/03
سلام وقتتون بخیرمن سربازم و‌نمیتونم از لحاظ تایمی توی این دورتون شرکت کنمخواستم ببینم دوباره دوره سئو میزارین؟؟
پاسخ دهید...
ناشناس
1400/04/03
سلام، دوره کاملا آنلاینه و محدودیت زمانی نداره. هر زمان که بخواید می‌تونید ویدئوها رو ببینید و استفاده کنید.
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف