با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

پلتفرم چیست و کسب‌وکارهای پلتفرمی چگونه کار می‌کنند؟

تحریریه منتوریکس
تحریریه منتوریکس
10:05، 1402/12/19
پلتفرم چیست و کسب‌وکارهای پلتفرمی چگونه کار می‌کنند؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

پلتفرم چیست و کسب‌وکارهای پلتفرمی چگونه کار می‌کنند؟


پلتفرم و کسب‌وکارهای حاضر در پلتفرم‌ها، اهمیت فزاینده‌ای در مشاغل گوناگون یافته‌اند. گسترش روزافزون اینترنت و سهولت و کارایی بالای پلتفرم‌ها موجب شده است تا شرکت‌ها و حوزه‌های گوناگون کسب‌وکار، به دنبال استفاده از پلتفرم‌ها باشند. ممکن است شما با این پرسش که پلتفرم چیست؟ و کسب‌وکارهای پلتفرمی چگونه فعالیت می‌کنند؟ مواجه شده باشید. ما در این مقاله، این موضوع را به‌طور دقیق بررسی می‌کنیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

تعریف پلتفرم

پلتفرم در فناوری اطلاعات، هر نوع نرم‌افزار یا سخت‌افزاری است که جهت میزبانی از یک برنامه یا سرویس، استفاده می‌شود. به‌طور مثال، یک پلتفرم شامل سخت‌افزار، OS و برنامه‌های هماهنگ‌کننده است که از مجموعه آموزشی برای یک پردازنده یا ریزپردازنده خاص استفاده می‌کنند. در این حالت، پلتفرم ظرفیت مطلوبی را جهت اجرای موفقیت‌آمیز کد شی فراهم می‌کند.

پلتفرم چیست؟

پلتفرم چیست؟

نرم‌افزارها و پلتفرم

هنگام خرید نرم‌افزار، شناخت پلتفرم یا نرم‌افزاری که برنامه مطابق آن نوشته شده است، اهمیت دارد. برخی از نرم‌افزارها مختص پلتفرم خاصی هستند به‌نحوی‌که توسعه‌دهندگان برنامه خود را جهت اجرا بر روی یک پلتفرم مانند ویندوز یا مک توسعه می‌دهند. همچنین امکان پیاده‌سازی نرم‌افزارها در بیش از یک پلتفرم وجود دارد به‌نحوی‌که توسعه‌دهندگان، کد برنامه را در بیش از یک پلتفرم مانند ویندوز یا مک، اجرا می‌کنند.

همچنین ممکن است یک نرم‌افزار برای یک پلتفرم خاص طراحی نشود، به‌نحوی‌که نرم‌افزار جهت اجرا بر روی ترکیبی از OS و معماری پردازنده طراحی می‌شود و به‌طور مثال دربرگیرنده یک جستجوگر وب به‌عنوان بخشی از پلتفرم اصلی است. بنابراین می‌توان نقش مهمی را برای نرم‌افزارها در پاسخ به پرسش پلتفرم چیست؟ در نظر گرفت.

نرم‌افزارها و پلتفرم

نرم‌افزارها و پلتفرم

به‌طور مثال، در یک شرکت، مشخصات اصلی یک سرور شامل نوع پردازنده مانند اینتل x86 یا x64، نوع حافظه یا عملکرد مانند DDR4 و اتصالات درون شبکه مانند 1GigE است. همچنین مشخصات فیزیکی یک سرور شامل ابعاد و اندازه محفظه سرور مانند رک با استفاده از طرح‌هایی مانند رایانش باز طراحی رک باز است.

اتصال برنامه و پلتفرم

برنامه‌ها (اپلیکیشن ها) نیز نقش مهمی را در مفهوم پلتفرم ایفا می‌کنند. هرچند که ممکن است یک برنامه به یک سیستم رایانشی اصلی مانند یک OS و سرور یا سخت‌افزار حافظه نیاز داشته باشد، می‌توان برنامه را ابزاری در نظر گرفت که به‌صورت یک ابزار برای اجرای کارهای مهم استفاده می‌شود.

به‌طور مثال، SQL یک برنامه پایگاه داده است اما بیشتر به‌عنوان یک جزء در حوزه‌های دیگر مانند رویدادنگاری و ثبت وقایع، تجزیه‌وتحلیل و سیستم‌های CRM و ERP استفاده می‌شود. بنابراین، می‌توان SQL را به‌عنوان یک پلتفرم تلقی کرد. به‌طور مثال، می‌توان یک برنامه وب سرور را نوعی پلتفرم تلقی کرد، زیرا جهت انجام پرتال کاربری یا تنظیم ویترین یک کسب‌وکار استفاده می‌شود.

برنامه‌ها

برنامه‌ها

همچنین می‌توان مجموعه‌های نرم‌افزاری شامل ترکیبی از چندین جزء نرم‌افزار را که از سرویس‌های پیچیده دیگر برای کسب‌وکار استفاده می‌کنند، به‌عنوان پلتفرم تلقی کرد. به‌طور مثال، ممکن است سازمانی که خواهان ارائه قابلیت‌های ابری داخلی است، از چارچوب اپن استک به‌صورت یک پلتفرم ابری اختصاصی استفاده کند.

پیشنهاد منتوریکس: استفاده از مشاوره بازاریابی دیجیتال می‌تواند به شما کمک کند تا در معرض دید بیشتری قرار بگیرید و بازار هدف خود را گسترش دهید.

کسب‌وکارهای پلتفرمی

پلتفرم‌های آنلاین به دلیل سادگی و امنیت بالا و تعامل راحت مشتریان با عرضه‌کنندگان، رشد قابل‌توجهی در طی سال‌های اخیر یافته‌اند. درواقع شش شرکت از میان ده شرکت برتر و ارزشمند در جهان، کسب‌وکارهای پلتفرمی هستند: شرکت اپل، الفابت، آمازون، فیسبوک، تنسنت و علی بابا. در این قسمت، عوامل شکل‌گیری یک کسب‌وکار موفق را بررسی می‌کنیم و ویژگی‌های برخی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین کسب‌وکارهای پلتفرمی در جهان را بیان می‌کنیم. 

اگر شما هم صاحب کسب و کار اینترنتی هستید، تبلیغ در گوگل می‌تواند به کسب و کارتان کمک کند تا دید پروفایل شما را افزایش دهند و رشد بیشتری را تجربه کنید.

عوامل شکل‌گیری یک کسب‌وکار

عوامل شکل‌گیری یک کسب‌وکار 

منظور از کسب‌وکار پلتفرمی چیست؟

پس از بررسی پرسش پلتفرم چیست، در این قسمت کسب‌وکارهای پلتفرمی را تعریف می‌کنیم و سازوکار آن‌ها را شرح می‌دهیم. می‌توان کسب‌وکارهای پلتفرمی را به‌صورت شرکت‌های قدیمی تعریف کرد که تصمیم گرفته‌اند تا تمام توجه خود را معطوف به افزایش ارزش دارایی زنجیره ارزش خود کنند. کسب‌وکارهای پلتفرمی متمرکز بر تسهیل تعاملات و مراودات در میان تعداد قابل‌توجهی از مشارکت‌کنندگان یا کاربران هستند. این تعاملات عبارت‌اند از:

  • تعاملات کوتاه‌مدت مانند ارتباط خریداران و فروشندگان
  • همکاری‌های بلندمدت جهت دستیابی به نتایج مشترک.

یک کسب‌وکار پلتفرمی، عموماً انبار یا منابع ذخیره خود را مشابه با یک کسب‌وکار قدیمی ایجاد نمی‌کند. این پلتفرم که شامل داده‌های اختصاصی کاربران یا نرم‌افزارهای مختلف است، دارایی آن کسب‌وکار محسوب می‌شود. درواقع، پلتفرم به‌عنوان واسطی عمل می‌کند که طی آن افراد مختلف در کنار هم، به دنبال تبادل نوعی ارزش برای بهره‌مندی هر دو گروه هستند. پلتفرم عموماً، شبکه‌های بزرگی از کاربران را ایجاد می‌کند که کاربران می‌توانند از خدمات آن بهره ببرند. به‌طور مثال یک راننده در پلتفرم اوبر، به دنبال یافتن افراد نیازمند تاکسی است و یا فردی در پلتفرم فیسبوک، در پی ارتباط با دوستان خود یا اعضای دیگر جامعه این شبکه است. همچنین افراد متقاضیان کار نیز می‌توانند پیشنهادهای پیمانکاران را جهت برون‌سپاری کار، در پلتفرم آپ ورک مشاهده کنند.

کسب‌وکار پلتفرمی

کسب‌وکار پلتفرمی

حتی اگر شرکت کنونی شما یک کسب‌وکار پلتفرمی محسوب نمی‌شود، توجه به روند کنونی و رو به گسترش کسب‌وکارهای پلتفرمی، ضروری است. شما می‌توانید به فرصت‌های جدیدی جهت معرفی یک کسب‌وکار در یک پلتفرم ارزش‌آفرین دست پیدا کنید و یا یک مدل پلتفرمی جدید را طراحی کنید. پس از پاسخ به دو پرسش پلتفرم چیست و منظور از کسب‌وکار پلتفرمی چیست، در این بخش، 10 مورد از موفق‌ترین کسب‌وکارهای پلتفرمی امروزی را بررسی می‌کنیم.

10 کسب‌وکار پلتفرمی برتر در جهان

  1. آمازون: در این بازار گسترده، گروه‌هایی از کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان، با یکدیگر تعامل می‌کنند.
  2. تیک‌تاک: در این پلتفرم، سازندگان و تبلیغ‌کنندگان، با حجم انبوهی از کاربران در ارتباط هستند.
  3. اپل: شرکت اپل با استفاده از اپ استور خود، امکان تعامل میان مصرف‌کنندگان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار را فراهم می‌کند.
  4. فایور: آزادکاران (فریلنسرها) و پیمانکاران در پلتفرم فایور، با کسب‌وکارها و کارفرمایان در ارتباط هستند.
  5. اینتساکارت: کاربران با برنامه اینستاکارت می‌توانند فروشگاه خواربار موردعلاقه خود را انتخاب کنند، کالاهای موردنظر خود را برگزینند و سپس کارکنان اینستاکارت، کالاهای موردنظر مشتریان را تهیه‌کرده و حداکثر ظرف یک ساعت، برای آن‌ها ارسال می‌کنند.
  6. جاست پارک: جاست پارک از قابلیت‌های بسیار مطلوبی برای افرادی که به دنبال یافتن محلی برای پارک کردن خودروهای خود هستند، برخوردار است.
  7. زیپ کار: مردم در شهرها یا محوطه‌های دانشگاه می‌توانند صرفاً با استفاده از برنامه زیپ کار، خودرو موردنظر خود را قرض بگیرند و یا تقاضای خودرو کنند.
  8. گیت هاب: گیت هاب که توسط مایکروسافت با قیمت 7.5 میلیارد دلار در سال 2018 خریداری شده است، یک پلتفرم مشترک برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار است که به دنبال مدیریت پروژه‌های کد نویسی خود، اشتراک‌گذاری پروژه‌ها با یکدیگر و دنبال کردن تغییرات هنگام فعالیت چند نفر بر روی کد نویسی هستند.
  9. یو تست: برنامه یو تست به کاربران خود اجازه می‌دهد تا آزمون جمع سپاری را برای وب‌سایت‌ها، بازی‌ها، برنامه‌ها و خدمات انجام دهند. می‌توان با برون‌سپاری، به اطلاعات یا ورودی‌هایی در یک پروژه یا وظیفه خاص با همکاری تعداد زیادی از افراد در فضای آنلاین دست یافت.
  10. بازار WAX: کاربران بازی‌ها می‌توانند وسایل و ابزارهای بازی مانند NFT ها، پوسته‌های بازی و انواع سلاح‌ها را در پلتفرم معامله بلاک چین بازار WAX خریداری کرده و به فروش برسانند.

ساخت یک کسب‌وکار پلتفرمی

ایجاد یک مدل کسب‌وکار پلتفرمی، شامل تعیین روش‌هایی جهت گسترش یک اکوسیستم جهت ایجاد قابلیت‌های عملیاتی با کارایی زیاد جهت ایجاد ارتباط میان عرضه و تقاضا در یک محیط خاص است. هر چه کسب‌وکار پلتفرم شما راهکارهای بهتری را برای مخاطبان خود ارائه کند، پلتفرم شما، بیشتر موردتوجه قرار گرفته و موفق‌تر خواهد بود. از طرفی، شما با ایجاد یک مدل کسب‌وکار پلتفرمی، می‌توانید به شایستگی بزرگ‌تری پیرامون فعالیت‌ها و عملیات خود دست یابید.

این مزیت عملیاتی، موجب می‌شود تا برند شما به یک فروشگاه چندمنظوره تبدیل شده که طی آن مشتریان و فروشندگان می‌توانند به جریان‌های عرضه و تقاضا، فرصت‌ها و پیشنهادهای بیشتر برای توسعه کسب‌وکارهای تازه دسترسی داشته باشند.

معیارهای موفقیت کسب‌وکارهای پلتفرمی

شاید برای شما این پرسش مطرح شود که معیارهای موفقیت پلتفرم چیست؟
مهم‌ترین معیارهای لازم برای موفقیت کسب‌وکارهای پلتفرمی عبارت‌اند از:

  • سهولت در ارتباط فروشندگان و عرضه‌کنندگان جهت پیشرفت در بسته‌بندی محصولات، خدمات و اطلاعات در پلتفرم خود.
  • مرتبط کردن محصولات با مخاطبان هدف مشتریان.
  • ساده‌سازی فرآیندها در مورد تراکنش‌ها، آمایش توزیع، جمع‌آوری نقدینگی و حکمرانی
  • فعالیت جهانی و امن با برآورده کردن الزامات قانونی محلی
  • گسترش خودکارسازی و حرکت به سمت بازارهای دیجیتال جهت ایجاد صرفه اقتصادی.

آینده کسب‌وکارهای پلتفرمی

در بخش اول این مقاله، به پرسش پلتفرم چیست و سپس به پرسش منظور از کسب‌وکارهای پلتفرمی چیست، پاسخ داده شد. اما در مورد آینده کسب‌وکارهای پلتفرمی، می‌توان گفت که مدل کسب‌وکار پلتفرمی بسیار قدرتمند و پرجاذبه است. این نوع از کسب‌وکارها در بازه بلندمدت، بر بازار سیطره خواهند یافت. حتی اگر کسب‌وکار شما، یک کسب‌وکار قدیمی و خطی است، چگونگی گسترش پلتفرم یا بهبود مدل کنونی کسب‌وکار، قابل‌توجه خواهد بود.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، ما ابتدا به دو پرسش اصلی پلتفرم چیست؟ و منظور از کسب‌وکارهای پلتفرمی چیست؟ پاسخ دادیم. همچنین جزئیات بیشتری از بهترین کسب‌وکارهای پلتفرمی و آینده آن‌ها را بیان کردیم. با توجه به نقش و اهمیت کسب‌وکارهای پلتفرمی در موفقیت کسب‌وکارهای گوناگون در حوزه‌های مختلف، بخش مجزایی را به چگونگی ساخت کسب‌وکار پلتفرمی و عوامل موفقیت آن اختصاص دادیم.

 

 

تحریریه منتوریکس
تحریریه منتوریکس

این مطلب توسط اعضای تیم منتوریکس تهیه و گردآوری شده است.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف