با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

تولید محتوا در تلگرام

تحریریه منتوریکس
تحریریه منتوریکس
10:00، 1402/05/07
تولید محتوا در تلگرام
1 رای    میانگین 3.5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

تولید محتوا در تلگرام


شبکه اجتماعی تلگرام با قابلیت‌های زیادی که دارد، تبدیل به یکی از مهم‌‌ترین بسترها برای فعالیت در فضای مجازی شده است. با این وجود اگر نکات مربوط به تولید محتوا در تلگرام را رعایت نکنید، نمی‌توانید انتظار پیشرفت چشمگیری داشته باشید. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب راجع به آموزش تولید محتوا در تلگرام صحبت کرده و نکات مهمی در این باره را بیان کنیم تا بتوانید در این شبکه اجتماعی پرپتانسیل بسیار موفق ظاهر شوید.


گام به گام تا تولید محتوا در تلگرام

همانطور که اشاره کردیم لازم است تا اصول خاصی را قبل از تولید محتوا در تلگرام بدانید و رعایت کنید. در ادامه گام به گام این اصول را برشمرده و توضیح خواهیم داد.

تولید محتوا در تلگرام

تولید محتوا در تلگرام

انتخاب هدف

قبل از هر چیز باید مشخص کنید هدف شما از فعالیت در تلگرام چیست؟ امروزه کانال‌های زیادی در تلگرام حضور دارند که هر کدام با سیاست‌های خاص خود و جهت رسیدن به اهداف خاصی اقدام به تولید محتوا در تلگرام و جذب مخاطب می‌کنند. حوزه فعالیت این گروه‌ها تنوع زیادی داشته و شامل انواع کانال‌های خبری و آموزشی است.

در گروه‌های خبری شما با محتواهای متنی روبرو خواهید شد. مدیران کانال‌های خبری، اخبار و اتفاقات روزانه‌ای که در حوزه‌ای خاص روی می‌دهد را به شکل محتواهای متنی برای مخاطبان آماده می‌کنند. در برخی مواقع نیز در کنار محتوای متنی تصاویر یا ویدئوهای مرتبط با متن نیز در کانال گذاشته می‌شود.

از سویی دیگر برخی ازکانال‌ها محتواهای آموزشی خاصی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهند. در این کانال‌ها می‌توانید انواع فایل‌های پی دی اف و یا حتی کتاب‌های الکترونیک را مشاهده کنید. محتواهای صوتی و ویدئویی از دیگر محتواهایی هستند که در کانال‌های آموزشی استفاده می‌شوند. در هر صورت با انتخاب هدف، نوع روش تولید محتوا در تلگرام توسط شما تعیین می‌شود.

ایجاد ارتباط با مخاط

همانطور که مشاهده کردید در بحث تولید محتوا در تلگرام شما محدودیت خاصی ندارید. اما باید در بین محتواهای مختلف، گزینه‌ای را انتخاب کنید که بیشترین تاثیر را روی مخاطب بگذارد. هنگامی که ارتباط و تعامل شما با مخاطبانتان بیشتر می‌شود، باید دیدگاه‌ها و نظرات آن‌ها را بپرسید. بدین ترتیب با آزمون و خطا می‌توانید کم کم به بهترین روش تولید محتوا در تلگرام دست یابید.

خوشبختانه در تلگرام امکان ارتباط و دریافت انتقادات و پیشنهادات از سوی مشتریان فراهم است. بنابراین می‌توانید با جویا شدن نظر آن‌ها راجع به محصولات و خدمات خود، گام‌های موثرتری برای ارتقا فعالیت خود در تلگرام بردارید.

سوالات مهم

قبل از آغاز تولید محتوا در تلگرام باید به چند سوال مهم پاسخ دهید. این سوالات کمک می‌کنند تا محتوای شما منسجم‌‌تر‌‌ تولید شده و تاثیر بیشتری داشته باشد. در ادامه این سوالات را مطرح خواهیم کرد.

چرا کانال تلگرام خود را راه‌اندازی کرده‌اید؟ آیا قصد توسعه یک کسب و کار را دارید یا می‌خواهید برای سرگرمی و وقت گذراندن در تلگرام فعالیت کنید؟ آیا در کانال تلگرامی خود قصد تبلیغ محصول یا خدمات خاصی را دارید؟ مخاطبان و بازار هدف شما چه کسانی هستند؟ فراموش نکنید که شما باید یک ارزش خاص را برای مخاطب ایجاد کنید تا وی بتواند شما را انتخاب کند.

آشنایی با فرآیند تولید محتوا

بعد از ساخت کانال شما باید به فکر ایجاد محتواهایی باشید که بین مخاطبان شما به اشتراک گذاشته شود. بدین ترتیب مخاطبان بیشتری را جذب خواهید کرد. برای این کار باید به شکل بی‌وقفه کار کرده و محتواهای متنوعی را به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که محتوای خوب می‌تواند بسیار موثر‌‌تر‌‌ از هر نوع تبلیغی عمل کند. در واقع مخاطب شما باید به قدری محتوا را ارزشمند بداند که در میان چندین و چند کانال تلگرامی، کانال شما را برای مشاهده و عضو شدن انتخاب کند.

آشنایی با فرآیند تولید محتوا در تلگرام

آشنایی با فرآیند تولید محتوا در تلگرام

چگونه محتوا را غنی‌‌تر‌‌ کنیم؟

هنگامی که شروع به تولید محتوا در تلگرام می‌کنید، باید به نرخ تعامل خود توجه داشته باشید. هر چند می‌توان نرخ تعامل در تلگرام را به تعداد بازدید از پست‌ها یا تعداد اعضای کانال نسبت داد اما این معیارها نمی‌توانند قضاوت دقیقی از فعالیت مفید شما در تلگرام نشان دهند.

تولید محتوای مناسب در تلگرام

تولید محتوای مناسب در تلگرام

نرخ تعامل یا همان نرخ مشارکت واقعی به تعداد اعضای کانال شما وابسته است که به مشتریان واقعی شما تبدیل می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت حتی یک کانال با تعداد بازدیدکننده کم اما فروش بالاتر، نرخ تعامل بیشتری نسبت به کانال‌های بزرگتر دارد. بنابراین باید توجه داشته باشید که کیفیت فعالیت شما در تلگرام بسیار مهم‌‌تر‌‌ از کمیت است.

توجه به کیفیت در تولید محتوا

برای داشتن یک محتوای با کیفیت در قدم اول سعی کنید به دنبال کپی کردن از مطالب دیگران نباشید. امروزه مخاطبان بسیار هوشیار بوده و به راحتی می‌توانند فرق محتوای کپی شده با محتوای یونیک را متوجه شوند. برای داشتن یک محتوای ارزشمند از منابع با کیفیت استفاده کرده و به شکلی هنرمندانه آن‌ها را برای مخاطب ارائه کنید.

ایجاد ارتباط ذهنی

برای شروع می‌توانید خود را به جای مخاطب گذاشته و به سوالات ذهنی او پاسخ دهید. از خود بپرسید مخاطب چه محتوایی را در حوزه تخصصی شما بیشتر می‌پسندد؟ در چه صورت ممکن است مخاطب شما به رقبایتان مراجعه کرده و شما را ترک کند؟ چه مدل محتواهایی کمتر مخاطب را درگیر می‌کند؟

ترکیب محتوا و علایق فرد

اگر دوست دارید تولید محتوا در تلگرام را به شکل جدی انجام دهید، بدون شک زمان زیادی از شما گرفته خواهد شد. بنابراین باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که علایقتان در تولید محتوا درگیر شود. برای مثال توانایی‌های خود را بررسی کرده و از خود بپرسید در کدام حوزه بیشتر تمایل به تولید محتوا در تلگرام دارید؟ کدام روش محتوا را بیشتر دوست دارید؟ پادکست؟ ویدئو؟ یا اینفوگرافیک و عکس ها؟ ترکیب تمرکز و علاقه شما نقش بسیار مهمی در کیفیت نهایی محتوا خواهد داشت.

توجه به اصول صحیح نوشتن

مهارت نوشتاری از جمله مهارت‌هایی است که قطعا در تولید محتوا در تلگرام برای شما کاربردی خواهد بود. بنابراین شما باید سعی کنید قدرت نوشتاری خود را در متونی که در کانال تلگرام استفاده می‌کنید به کار ببرید. بدین ترتیب محتوای کانال شما از سایرین بسیار متمایز خواهد شد.

داستان‌سرایی

اکثر افراد عاشق داستان‌های خلاقانه هستند. به همین دلیل اگر بتوانید به داستان‌سرایی در فضای کاری خود روی آورید، افراد به سرعت جذب شما خواهند شد. تنها نکته مهم این است که باید داستان‌هایی مرتبط با فضای کاری خود ایجاد کرده و به شکل خلاقانه‌ای آن را اجرا کنید. نکته مهم دیگر آن است که داستان شما باید بسیار ملموس و ساده بیان شود تا مخاطب تنها در عرض چند ثانیه بتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار نماید.

پست‌های خلاقانه با تعداد بالا

هر چه بتوانید تعداد پست‌های بیشتری به اشتراک بگذارید، بیشتر قادر خواهید بود فضای ذهنی مخاطب خود را درک کنید. با این کار مخاطب با شما بیشتر همراه خواهد شد و در نتیجه استفاده بیشتری از مطالب می‌برد.

استفاده از محتواهای کوتاه اما کاربردی

در اکثر موارد مخاطبانی که در فضای تلگرام فعالیت دارند با محتواهای کوتاه ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند. با این توضیح بهتر است مطابق شرایط حاکم بر تلگرام فعالیت خود را آغاز کنید. تولید محتوا در تلگرام هر چه دقیق‌‌تر‌‌ و کوتاه‌‌تر‌‌ باشد، جذابیت بیشتری ایجاد خواهد کرد.

ساده‌سازی محتوا

سعی کنید تا حد امکان نام کاربری و پروفایل خود را ساده اما جذاب انتخاب کنید. به خاطر سپاری نام ساده کانال شما برای مخاطب بسیار آسان‌‌تر‌‌ از نام‌های پیچیده خواهد بود. بدین ترتیب می‌توانید به رشد کانال و جذب مخاطب بیشتر امید داشته باشید.

نکات مهم برای تولید محتوا در تلگرام

آموزش تولید محتوا در تلگرام جنبه‌های متعددی دارد. برای آن که بتوانید در این فضا موفق‌‌تر‌‌ عمل کنید باید به یکسری اصول پایبند باشید. در ادامه توصیه‌های کاربردی برای بهره‌وری بیشتر از فضای تلگرام را برای شما ذکر خواهیم کرد.

توجه به ظاهر کانال تلگرامینکات تولید محتوا در تلگرام

سنجش بازخورد

بعد از احداث کانال شما باید شروع به تولید محتوا در تلگرام کنید. شاید در ابتدا کمی بترسید یا گیج شوید اما این تنها راه رسیدن به هدف است. بعد از به اشتراک گذاری هر محتوا به این موضوع دقت کنید که چه تعداد عضو کانال شما را ترک کرده و یا به کانال شما پیوسته‌اند. بازخورد مستقیم مخاطبان از محتواهایی که آماده کرده‌اید چیست؟ این سوالات کمک می‌کند تا با تمرین و تجربه متوجه سلیقه مخاطبان خود شوید.

ایجاد صمیمیت

بهترین نوع محتواها آن دسته‌ای هستند که باعث تعامل و ارتباط بیشتر با مخاطب می‌شوند. برای داشتن صمیمیت با مخاطب باید از کلام و نوشتار صمیمی جهت تولید محتوا در تلگرام استفاده کنید. سعی کنید کلمات تخصصی را کمتر استفاده کرده و بیشتر از عباراتی استفاده نمایید که قابل فهم‌‌تر‌‌ باشند. مخاطب بدون ایجاد احساس صمیمیت در محتوا، گمان می‌برد که محتواهای تولید شده توسط یک ربات را می‌خواند.

ایده گرفتن از رقبا

هر چند کپی کردن از رقبا برای شما فایده‌ای به همراه نخواهد داشت اما می‌توانید بدون کپی کردن از فعالیت رقبای خود ایده بگیرید. کافیست رقبای خود را در فضای تلگرام دنبال کرده و به این سوال پاسخ دهید که چه نوع محتوایی در چه سبکی بیشتر مورد پسند مخاطبان قرار گرفته است؟ حال می‌توانید از آن موضوع ایده گرفته و به شکل متمایزتر و خلاقانه‌تری آن را بیان کنید.

پشتیبان‌گیری از داده‌ها

در برخی موارد کسب و کارهای مختلف هم دارای کانال تلگرام و هم دارای وبسایت هستند. شما می‌توانید از هر دو ظرفیت برای تبلیغ استفاده کنید. برای مثال می‌توانید در سایت، آدرس کانال تلگرامی خود را گذاشته و آن را برای مخاطبان معرفی کنید. حتی می‌توانید مخاطب را برای خواندن مطلب تخصصی‌‌تر‌‌ و با تعداد کلمات بیشتر از کانال تلگرامی به وبسایت خود هدایت نمایید.

مزایای تولید محتوا در تلگرام

کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی مهم‌‌ترین فضاها برای تولید محتوا در این بستر هستند؛ اما اجازه دهید راجع به مزایای فعالیت و تولید محتوا در تلگرام نیز صحبت کنیم.

  • تلگرام یک شبکه اجتماعی شلوغ و محبوب است. محبوبیت تلگرام تا حدیست که حتی فیلترینگ این شبکه اجتماعی نیز نتوانست آن را از میدان خارج کند. کسب و کارها می‌توانند اطلاعیه‌های مهم خود را در این بستر نشر داده و به دیده شدن آن امیدوار باشند. زیرا افراد زیادی در این شبکه اجتماعی فعال بوده و بازدید از آن بسیار بیشتر از هر شبکه اجتماعی دیگر است.
  • اگر کسب و کار شما به گونه‌ای است که با طیف متفاوتی از افراد سر و کار دارید، تلگرام برای شما بستر فوق‌العاده‌ای می‌سازد. در این شبکه اجتماعی شما می‌توانید پیام‌های پستی را تقسیم‌بندی کرده و مشتریان را بر اساس علاقه، سن و... مرتب کنید.
  • تبلیغات آسان و با هزینه معقول یکی دیگر از مزایای این شبکه اجتماعی است. در این شبکه اجتماعی اجباری برای صرف هزینه بالا برای طراحی بنرهای خاص وجود ندارد. شما می‌توانید با یک پیام واحد، تعداد زیادی از مخاطبانتان را از رویداد مورد نظر آگاه کرده و بدین ترتیب تبلیغات انجام دهید. شرکت‌های خدمات تبلیغات رسانه‌ای با انواع استراتژی‌ها و کمپین‌ها در این زمینه می‌توانند کمک بزرگی برای شما باشند.
  • تعامل بالا مزیت دیگری است که در این شبکه اجتماعی می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. شما می‌توانید انواع مسابقه‌ها یا کمپین‌ها را در تلگرام راه‌اندازی کرده و فعالیت خود را گسترش دهید. برای مثال می‌توانید از مشتریان خود بخواهید با محصول شما یا حتی با فروشگاه شما عکس گرفته و برای شما بفرستند. با دادن جایزه به عکس‌های برتر هم کسب و کار خود را بهتر معرفی کرده‌اید و هم نرخ تعامل بسیار بالایی برای مخاطبان خود ایجاد نموده‌اید.
  • یکی از بهترین مزایای تلگرام، رایگان بودن فعالیت در آن است. خوشبختانه هیچگونه محدودیتی در تلگرام برای ارسال یا دریافت پیام‌ها نخواهید داشت. بنابراین می‌توانید هر نوع محتوای متنی یا ویدئویی را به شکل رایگان به اشتراک بگذارید.
  • تلگرام از انواع فایل‌ها با فرمت‌های مختلف مانند pdf، mp4، gifو.... پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این امکان ارسال فایل‌هایی با حجم بالا را نیز برای شما فراهم می‌آورد. در تلگرام شما می‌توانید فایل‌هایی با اندازه بیش از یک و نیم گیگا بایت را به اشتراک بگذارید. امکان فشرده‌سازی فایل‌ها نیز برای تسریع در ارسال آن‌ها در تلگرام وجود دارد. این ظرفیت فوق‌العاده در میان شبکه‌های اجتماعی بسیار بی‌نظیر است.
  • برخورداری از فضای ذخیره ابری یکی دیگر از فوق‌العاده‌‌ترین مزایای تلگرام به شمار می‌آید. تلگرام از تمامی فایل‌های شما بک آپ‌گیری می‌کند. بدین ترتیب حتی با عوض کردن گوشی هوشمند شما باز هم می‌توانید اطلاعات خود را در کسری از ثانیه بازیابی کنید.

چه نوع کانال‌هایی در تلگرام بیشتر از سایرین محبوبند؟

در این قسمت قصد داریم محبوب‌‌ترین موضوعات از دید مخاطبین را بررسی کرده و به این سوال پاسخ دهیم که محبوب‌‌ترین کانال‌ها در

تلگرام کدام موضوعات را پوشش می‌دهند؟

کانال‌های سریال و فیلم‌های ایرانی و خارجی، کانال‌های نشر موسیقی، نشر اخبار، نشر محتوای طنز، کانال‌های آموزشی، تجاری، اخبار و آموزش‌های ارز دیجیتال و کانال‌های پروکسی از جمله محبوب‌‌ترین کانال‌ها در تلگرام هستند.

توجه به ظاهر کانال تلگرامی

هنگامی که یک کانال تلگرامی را راه‌اندازی می‌کنید، باید به ظاهر آن نیز توجه داشته باشید. ظاهر جذاب می‌تواند مخاطب را جذب کرده و محتوای جذاب می‌تواند مخاطب را در کانال شما نگه دارد. نام کانال، بیو و آواتار کانال سه عنصر مهم هستند که روی جذب مخاطب در تلگرام تاثیر بسیار مهمی می‌گذارند.

نکات تولید محتوا در تلگرامتوجه به ظاهر کانال تلگرامی

منظور از بیو، همان توضیحات مختصری است که باید درباره کانال خود بنویسید. شما باید در این قسمت در کوتاه‌‌ترین شکل ممکن کانالتان را به مخاطب معرفی کنید. اگر احساس می‌کنید نیاز به فضای بیشتری برای توضیح کسب و کار خود دارید، می‌توانید لینک وبسایت خود را در قسمت بیو تلگرام قرار دهید. درج اطلاعات تماس و راه‌های ارتباطی در بیو پیج نیز یکی دیگر از راهکارهای مفید برای جذب مخاطب می‌باشد.

ظاهر محتواها نیز باید جذاب بوده و حتما حاوی آیدی کانال باشد. بدین ترتیب هنگامی که مخاطب شما محتوا را برای فرد دیگری می‌فرستد، امکان آشنایی مخاطب جدید با شما بسیار بیشتر خواهد شد.

بهترین ساعت برای تولید و انتشار محتوا

یکی از نکات مهم دیگری که باید به آن در حین تولید محتوا در تلگرام توجه داشته باشید، بهترین ساعت برای تولید و انتشار محتوا در تلگرام است. اگر زمان مناسبی را برای نشر محتوای خود انتخاب کنید، محتوا بهتر دیده خواهد شد. بدین ترتیب تعامل و جذب مخاطب نیز بیشتر خواهد بود. مطابق آن چه گفته می‌شود ساعت 6 تا ده و نیم شب بهترین ساعت برای نشر محتوا در تلگرام است.

کلام آخر

تلگرام امروزه به یک اپلیکیشن فوق‌العاده کاربردی برای انواع اهداف و کسب و کارها تبدیل شده است. این شبکه اجتماعی با مزایای فوق‌العاده‌ای که دارد توانسته بیشتر از سایر رقبا در میان مخاطبان محبوب شود. اما اگر قصد تولید محتوا در تلگرام را دارید، باید به یکسری اصول خاص پایبند باشید. در این مقاله از سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس راجع به آموزش تولید محتوا در تلگرام صحبت کرده و نکات مهمی را عنوان کردیم.

تحریریه منتوریکس
تحریریه منتوریکس

این مطلب توسط اعضای تیم منتوریکس تهیه و گردآوری شده است.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
زرگران
1402/05/23
سلام مرسی ولی این پست خیلی کلی و جسته گریخته بود و من که حدود سه سال هست روی تلگرام تحقیق می کنم مطلب چندانی از این مقاله دریافت نکردم
پاسخ...
تیم منتوریکس
1402/06/13
سلام دوست عزیز
ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.
در مطالب بعدی عمیق‌تر این موضوع رو بررسی می‌کنیم.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف