با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

داستان موفقیت کندو؛ چطور از پس یک مهاجرت بزرگ برآمدیم

سحر محمدی
سحر محمدی
10:35، 1403/01/07
داستان موفقیت کندو؛ چطور از پس یک مهاجرت بزرگ برآمدیم
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

داستان موفقیت کندو؛ چطور از پس یک مهاجرت بزرگ برآمدیم


قصه از کجا شروع شد؟ در این نوشتار می‌خواهیم از قصه‌ی شروع سئو سایت کندو بگوییم. اگر به آموزش در زمینه IT علاقه‌مند هستید، حتما نام کندو را شنیده‌اید. کندو یکی از بهترین آموزشگاه‌های IT در ایران است که دوره‌های تخصصی آن زبانزد خاص و عام است. پیش از شروع همکاری تیم منتوریکس و کندو در زمینه خدمات سئو و پرفورمنس، این مجموعه نیاز چندانی به حضور در رقابت‌های عرصه‌ی وب احساس نمی‌کرد. پیشینه مختصری در بخش سئو داشت، اما سئو سایت اولویت اصلی‌شان محسوب نمی‌شد. شروع همکاری ما، شروع پروسه‌های سئویی کندو است که داستانش را با هم می‌خوانیم.

شروع همکاری منتوریکس و کندو

آبان 1401، شروع همکاری تیم منتوریکس و کندو در زمینه خدمات سئو است. در این برهه زمانی مجموعه‌ی کندو قصد یک مهاجرت جدی از دامنه‌ی‌ Cando1.com به دامنه جدید با طراحی جدید را داشت؛ Cando.ac.

کسانی که دستی در سئو دارند، می‌دانند مهاجرتی به این بزرگی با چه مخاطراتی همراه است. بنابراین اولین قدم برای این مهاجرت بررسی سایت قدیمی است.

بررسی سئویی سایت قدیمی کندو

خب، اولین قدم برای تسهیل روند مهاجرت از سایت قدیمی به سایت جدید با دامنه و طراحی جدید، بررسی پتانسیل‌های موجود در سایت قدیمی بود. بنابراین از تیم کندو خواستیم به ما دسترسی‌های لازم برای بررسی دقیق‌تر داده‌های موجود را بدهند. بد نیست در همین ابتدای راه نگاهی به داده‌های سرچ کنسول سایت cando1.com بیندازیم.

سرچ کنسول اولیه سایت کندو قدیم
بر اساس داده‌های سه‌ماهه‌ی سرچ کنسول اطلاعات زیر به‌دست آمد:

  • 113 هزار نمایش Total Impression
  • 9230 کلیک Total Click
  • 8.2٪ Average CTR
  • 9.1 Average Position

در نگاه اول، این آمار خیلی بد به‌نظر نمی‌رسد. اما باید دید‌مان را دقیق‌تر کنیم. از بررسی بیشتر این دیتاها به موارد زیر رسیدیم:

  • بیشترین ورودی‌های سایت با نام برند کندو بود.
  • بعد از نام برند، بیشترین ورودی‌های سایت مربوط به تقویم آموزشی و پرتال دانشجویی بود.
  • دوره‌های آموزشی با صفحات اشتباه رتبه و کلیک داشتند. برای مثال دوره شبکه کندو که از مهمترین دوره‌های آموزشی این موسسه است، با یک صفحه‌ی بلاگی با موضوع معرفی دوره Network+ رتبه داشت.
  • ترافیک ارگانیک برخی کلید‌واژه‌های اساسی مانند دوره‌ها به صفحه خانه، درباره ما یا بخش تماس با ما بود.
  • با بررسی محتوای بلاگی متوجه شدیم، تولید محتوا بدون استراتژی انجام شده و صفحات زیادی برای سایر مطالب بلاگی و دوره‌های آموزشی تبدیل به کنیبال شده‌اند. آنهم چه کنیبال‌های جدی‌ای.

اما سوال اصلی؛ چرا داده‌های سایت قدیمی برای ما اهمیت داشت؟ تصمیم مشترک تیم کندو و منتوریکس انتقال اعتبار سایت Cando1.com به سایت جدید Cando.ac بود؛ بنابراین لازم بود با دقت و حساسیت زیادی صفحات مختلف سایت بررسی و برای ریدایرکت و انتقال اعتبار برنامه‌ریزی شود.

قبل از آنکه به موضوع چالش‌های مهاجرتی‌مان در سایت کندو بپردازیم، چند اسکرین شات از سرچ کنسول دوره‌های مهم کندو را باهم ببینیم.

داده‌های مربوط به ویپاطلاعات ورودی مربوط به دوره آموزشی ویپ از دوره‌های مهم آموزشگاه کندو

اطلاعات مربوط به دوره لینوکساطلاعات سرچ کنسول از دوره آموزشی لینوکس

داده‌های مربوط به منوی pages سرچ کنسول سایت قدیم کندواطلاعات مربوط به index صفحات سایت Cando1.com

قدم اول؛ تعیین معماری سایت جدید

بعد از بررسی‌های انجام شده در سایت قدیمی، حالا باید منتظر می‌ماندیم که سایت جدید Launch شود. البته قرار نبود خیلی منتظر بمانیم.
بعد از آنکه سایت جدید کندو رونمایی شد، لازم بود بررسی‌های اولیه صورت بگیرد. سایت جدید با وردپرس طراحی شده. از این نظر دست ما به عنوان متخصص سئو بازتر بود.

مهم‌ترین اقدامی که باید در این مرحله صورت می‌گرفت، تعیین معماری سایت بود. بر مبنای نیازهای اساسی و سئویی ساختارهای زیر را تعیین کردیم:

  • صفحه اصلی دوره‌ها course list
  • صفحات دسته‌بندی دوره - Course Category
  • صفحه‌ی PDP هر دوره یا همان صفحات course
  • دسته‌بندی محتوای بلاگی
  • صفحه تقویم آموزشی موسسه

صفحاتی که در بالا اشاره کردیم، صفحات اصلی سایت بودند. علاوه بر این موارد، صفحاتی مانند اخبار، معرفی اساتید و پورتال دانشجویی هم بررسی و تعیین شدند.

قدم دوم؛ آماده‌سازی سئویی لندینگ‌ها

در تعیین معماری سایت، با توجه به ویژگی‌ کلاس‌ها و دوره‌های کندو اقدام کردیم. بررسی رقبا هم بخش مهمی از کار ما در این مرحله محسوب می‌شد. اما نکته‌ی مهم تفاوت نوع برگزاری آموزش‌ها در آموزشگاه کندو و رقبای اصلی در بستر وب بودند.

همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم،‌ کندو از معتبرترین آموزشگاه‌های IT در ایران است. دوره‌های پیشرفته‌ی کندو به صورت تخصصی برگزار می‌شود. بنابراین در معرفی دوره‌ها باید به جزئیات ریز در تفاوت میان دوره‌ها توجه می‌کردیم.

همچنین مهم‌ترین تفاوت سایت کندو با اغلب رقبا در SERP تفاوت در نوع ارائه آموزش‌ها بود. دوره‌های کندو به صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. اما اغلب رقبا دوره‌های آفلاین ارائه می‌کنند؛ بنابراین در آماده‌سازی سئویی لندینگ‌ها باید به این نکات توجه می‌کردیم. برای مثال در کیوورد ریسرچ بخشی از کیووردها مانند دوره‌های غیر حضوری، دوره آفلاین از لیست کلمات کلیدی ما خط می‌خورند.

به‌صورت خلاصه برای آماده‌سازی سایت جدید مراحل زیر را طی کردیم.

  • جستجوی کلمات کلیدی - keyword research
  • بررسی رقبا
  • تحلیل داده‌ها
  • تعیین معماری سایت
  • تهیه بریف محتوای سئویی و آماده‌سازی محتوا

نکته‌ طلایی

در فرآیند کیوورد ریسرچ دوره‌ها مساله‌ی قصد کاربر (User intent) بسیار حساس بود. تفاوت زیادی با قصد کاربر در سرچ کوئری‌های آموزش و دوره وجود دارد. کاربری که عبارت «آموزش طراحی سایت» را جستجو می‌کند به احتمال زیاد به دنبال دوره‌های آنلاین و رایگان است. درصورتی‌که کاربری که عبارت «دوره طراحی سایت» را جستجو می‌کند، احتمالا به دنبال دوره‌های حرفه‌ای‌تر آنلاین یا حضوری می‌گردد.

قدم سوم؛ آمادگی برای شروع انتشار محتوا

بخش زیادی از محتوای سایت جدید، از سایت قبلی انتقال یافته بود. فرآیندی که به عهده‌ی تیم توسعه‌ دهنده وب‌سایت بود. اما مهم‌ترین بخش داده‌های سایت که مربوط به دسته‌بندی دوره‌ها می‌شد در سایت جدید ایجاد شدند.بعد از آماده شدن صفحات اصلی، نوبت به انتشار محتوا و تنظیمات سئویی رسید. صفحه‌ی Home نیز به موازات سایر صفحات آماده‌سازی و سئویی شد. حالا دیگر فقط مانده بود، ریدایرکت کردن صفحات سایت قدیمی به سایت جدید.

چالش اول؛ تعیین استراتژی و برنامه‌ریزی زمانی برای ریدایرکت‌ها

سایت قدیمی کندو، انسجام ساختاری نداشت. دوره‌ها اغلب به‌صورت مجزا تعریف نشده ‌بودند یا در صورت تعریف ترافیک ارگانیک مناسبی نداشتن.

نکته سخت و جالب این بود؛ ترافیک ارگانیک اغلب دوره‌ها، برای صفحات بلاگی معرفی دوره بود. صفحات بلاگی که گاها تنها شامل یک عکس اینفوگرافیک می‌شد.

برای سرعت بخشیدن به فرایند ریدایرکت صفحات از سایت قدیم به سایت جدید از فرآیندی پیچیده در برنامه‌ریزی و ساده در اجرا استفاده کردیم. در این مرحله تنها لازم بود مشخص کنیم که کدام دسته از صفحات سایت قدیم به کدام دسته از صفحات جدید ریدایرکت شوند. با این روش در کمترین زمان ممکن بیشترین صفحات به سایت جدید ریدایرکت شد.

جدول دسته‌بندی ریدایرکت‌های 301فایلی که برای مدیریت ریدایرکت‌های تنظیم کرده بودیم

از روش بالا برای دوره‌ها و دسته‌بندی دوره‌ها نمی‌توانستیم استفاده کنیم. بنابراین برای لندینگ‌های اصلی یک لیست مجزا تهیه کردیم تا دقیقا مشخص شود کدام مقاله بلاگی باید کدام Course Category منتقل یا همان ریدایرکت شود.

همان‌طور که بالاتر اشاره کرده‌ بودیم، داده‌های سرچ کنسول سایت قدیمی کندو را پیش‌تر و به دقت بررسی کرده بودیم تا ریسک مهاجرت سایت را تا جای ممکن کاهش دهیم.

چالش دوم؛ رقابت صفحات سایت بعد از ریدایرکت

ریدایرکت صفحات به صورت آهسته و پیوسته انجام شد و به اتمام رسید. در پایان این مرحله نمودار سرچ کنسول به صورت زیر درآمد. حالا می‌توانستیم با خیال راحت استراتژی‌های سئوی‌مان را پیاده‌سازی کنیم.

نمودار پرفورمنس سرچ کنسول پس از مهاجرت نمودار Performance سرچ کنسول پس از مهاجرت

اما....

در سایت قبلی کندو، تعداد زیادی محتوا با کوئری‌های مشابه و محتوای تقریبا یکسان تولید شده بود. برای مثال در بخش بلاگ شاهد مقالاتی با عناوین زیر بودیم:

  • آموزش سیسکو
  • دوره سیسکو
  • آموزش Cisco
  • معرفی دوره های Cisco

بعد از اتمام ریدایرکت‌ها و با گذشت زمان اندکی، آشفتگی در داده‌های سرچ کنسول مشاهده شده. ما این صفحات را از پیش دیده بودیم و با توجه به اینکه تیم توسعه دهنده وب همه‌ی محتوای سایت قبلی را به سایت جدید منتقل کرده بودند، برای حل مشکل این صفحات مشابه برنامه‌ریزی کرده بودیم. اما آشفتگی در داده‌های سرچ کنسول و نمایش صفحات اشتباه برای دوره‌های مهم و تعداد زیاد کنیبال‌ها ما را بر آن داشت که به‌صورت فورس ماژور فکری به حال این صفحات کنیم.

در مرحله اول به دنبال راهی کم‌هزینه و فوری برای این صفحات بودیم. بنابراین از یکی یا همه‌ی روش‌های زیر استفاده کردیم.

  • تغییر H1
  • تغییر تایتل و دیسکرپیشن
  • استفاده از تگ Canonical
  • در نهایت ریدایرکت صفحات

این صفحات باید حذف می‌شدند، اما با توجه به ضرورت‌هایی که تعیین کرده بودیم، در ابتدای راه تصمیم گرفتیم قدم به قدم حرکت کنیم و در نهایت با صرف زمان، رصد عملکرد صفحات و نیازه‌های وب‌سایت بخش زیادی از این صفحات مزاحم را حذف و ریدایرکت کردیم.

چالش سوم؛ هرس محتوایی در بخش بلاگ

هرس محتوایی بخشی از اقداماتی بود که در شروع فرایندهای سئویی گوشه‌ی ذهن‌مان نگه داشته بودیم. در بخش چالش دوم، صفحات بی‌محتوا یا دارای محتوای مشابهی که برای لندینگ‌هایمان ایجاد مزاحمت کرده بودند، شناسایی و حل کردیم.

با این وجود هنوز وب‌سایت پر بود از محتواهایی که نیاز بود هرس شود. محتواهای قدیمی کندو هم زیاد بودند و هم فقیر. برخی از محتواها اصلا اهداف سئویی نداشتن اما باید مورد بازنگری قرار می‌گرفتند.

کار در این بخش تا حدودی پیچیده بود. دلیل پیچیدگی آن‌ هم اهمیت برخی محتواها برای تیم کندو بود. بنابراین به مدت یک ماه و نیم، طی جلسات طولانی، اعضای دو تیم درباره تک به تک این صفحات صحبت کردند.

در این مرحله عمدتا دو اقدام اصلی زیر برای حل مشکلات محتواهای تکراری و فقیر انجام شد:

  • بازنویسی محتوا (استفاده از ویدئو، اینفوگرافیک و تصویر)
  • حذف صفحه و ریدایرکت به صفحات متناظر

چالش چهارم؛ صفحات 404 که مانند قارچ رشد می‌کردند

ارور 404 بخشی طبیعی از حیات هر وب‌سایتی است. پرداختن به صفحات 404 زمانی مهم و چالش‌برانگیز می‌شود که تعداد این صفحات در سایت زیاد باشد. در سایت کندو با 2 دسته ارور 404 مواجهه بودیم.

  • 404‌هایی که به دلیل تغییر urlهای سایت ایجاد می‌شدند.
  • 404‌هایی که به دلیل استفاده از افزونه GTM4WP ایجاد می‌شدند.

دسته‌ی اول 404‌ها به دلیل تازه بودن سایت ایجاد می‌شدند. تغییراتی که در آدرس صفحات ایجاد می‌شد، منجر به ساخت تعداد زیادی صفحه‌ی 404 می‌شد. برای مثال تغییر آدرس صفحه‌ی courses به course منجر به ایجاد صفحه‌ی 404 به تعداد تمام دوره‌های موجود در سایت شد. با اینکه این اتفاق و تغییرات اشتباه بود اما روش کار آسان بود. آدرس‌های قبلی باید به آدرس‌های جدید ریدایرکت می‌شدند.
مشکل جدی‌تر زمانی رخ داد که تیم مارکتینگ کندو برای آنالیز فروش دوره‌ها از یک پلاگین به اسم GTM4WP استفاده کرد. در یک بازه کوتاه شاهد اضافه شدن 700 صفحه با ارور 404 شدیم.

url های نامتعارفصفحات عجیبی که رشد قارچ گونه داشتند

همان‌طور که در تصور بالا مشاهده می‌کنید، این URLها کاملا نامتعارف هستند. ابتدا باید می‌فهمیدیم چرا این آدرس‌ها ایجاد می‌شوند. با کمی بررسی،‌کمک گرفتن از Chat GPT و جلسات مشترک با تیم مارکتینگ و تیم فنی کندو متوجه منشا این صفحات شدیم. برای حل مشکل از روش‌های زیر استفاده کردیم.

  • Removals کردن آدرس‌ها
  • مسدود کردن /g/collect? در فایل robots.txt
  • تغییر تنظیمات پلاگین

جهت دریافت مشاوره بازاریابی دیجیتال که به عنوان یک ابزار اساسی برای افزایش شناخت برند و افزایش فروش مطرح است، با کارشناسان منتوریکس در تماس باشید!

چالش پنجم؛ رتبه نگرفتن لندینگ «دوره طراحی سایت»

تا به اینجای کار چالش‌هایی که برای سئو سایت کندو داشتیم، بیشتر فنی و تکنیکال بود. اما چالش اساسی من در این پروژه رتبه نگرفتن دسته‌بندی دوره طراحی سایت بود.

ماهیت صفحه طراحی سایت PLP است. در این صفحه دوره‌های آموزشی طراحی سایت از جمله دوره‌های سه‌گانه وب‌دیزاین، آموزش وردپرس، آموزش ووکامرس، پایتون و... قرار داشتند.

تمامی صفحات هدف بر اساس انتظار ما رشد کرده بودند و تنها صفحه‌ی طراحی سایت بود که هیچ‌جوره سر آن نداشت به SERP راه پیدا کند.

لازم به ذکر است، دوره‌های آموزشی طراحی سایت بسیار محبوب هستند و رقابت بر سر این کلمات کلیدی سخت است. رقبای قدری هم در این حوزه فعالیت می‌کنند. اما سختی هم حدی دارد و رتبه نگرفتن این صفحه مهم‌ترین چالش من در این پروژه شد.

روش‌های مختلفی را برای رتبه گرفتن امتحان کردم. فرایند کیوورد ریسرچ را تکرار کردم. سعی کردم بیشتر به قصد کاربران نزدیک شوم. سعی کردم تگ تایتل و دیسکریپشن صفحات را بهینه‌ کنم. پس از مدتی تصمیم گرفتم با کمک بک‌لینک به نتایج مورد نظرم نزدیک شوم. اما نتیجه = هیچ! مدتی پا به SERP می‌گذاشتیم و بعد دوباره عقب گرد می‌کردیم.

این نتایج متزلزل برای دوره‌های طراحی سایت کلافه‌ام کرده بود. تصمیم گرفتم PLP طراحی سایت را فراموش کنم و تمرکز سئویی‌م را بر روی PDPهای همین صفحه بگذارم. با تغییر استراتژی کمتر از یک ماه شاهد گشایش و رتبه گرفتن صفحه‌ی PLP طراحی سایت شدم. 

و اما نتایج بعد از گذشتن از روزهای سخت و چالش‌ها...

برای یک متخصص سئو، چالش‌ها بخش‌های دوست‌داشتنی کار هستند. چالش‌ها کمک به رشد و تعمیق دانش سئویی‌مان می‌شود. به همین دلیل من و تمامی هم‌تیمی‌هایم در آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس همیشه با آغوش باز از چالش‌ها استقبال می‌کنیم. ضمن اینکه هر سایت و پروژه‌ای چالش‌های خاص خود را دارد. 

چالش‌های سایت کندو، محدود به مواردی که بر شمردیم نمی‌شود. قطعا فرایند مهاجرت یک سایت چالش‌های چندجانبه و زیادی دارد. در این نوشتار تنها به جالب‌ترین و چالش‌برانگیزترین موارد اشاره کردم.

سایت کندو، در حال حاضر در بستر وب و SERP حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. بیایید در پایان نگاهی بیندازیم به پرفورمنس سایت کندو در سه ماهه آخر سال 1402.

نمودار نهایی سرچ کنسول

سحر محمدی
سحر محمدی

سحر کارشناس سئوی منتوریکس است و دانش چشمگیری در پیاده‌سازی محتوای سئویی دارد. دقت و ظرافت کار سحر یکی از بارزترین ویژگی‌هایش محسوب می‌شود و تا رسیدن به هدف دست بردار نخواهد بود. 

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف