با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

چطور یک پست بلاگی عالی بنویسیم؟

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
10:54، 1401/03/09
چطور یک پست بلاگی عالی بنویسیم؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

چطور یک پست بلاگی عالی بنویسیم؟


چون اینجا هستید و این مطلب را می‌خوانید، حتما با ارزش تولید محتوا و بلاگینگ و تأثیر به سزای آن در بازاریابی محتوایی آشنایی دارید و به دنبال یک راه بسیار خوب برای جذب مخاطبان از طریق یک پست وبلاگ هستید. خب، باید بگوییم جای خوبی آمدید چون در ادامه مقاله می‌خواهیم تلاش کنیم یک پست بلاگی عالی بنویسیم تا مانند جوکر (شخصیتی در کامیک‌های دی سی) برگ برنده و آس خود را در برنامه‌ها و استراتژی بازاریابی رو کنیم. با منتوریکس همراه باشید تا یک پست بلاگی عالی بنویسیم یا پست‌های وبلاگ خود را از این که هست بیشتر تقویت کنیم تا عالی شوند.

پست وبلاگ چیست؟

نوشتن پست یک وبلاگ دقیقا مانند آموزش رانندگی می‌ماند. اول باید مرحله مرحله تمام مراحل را انجام دهید تا آماده‌ی راندن خودرو شوید. برای مثال تنظیم آینه، تنظیم صندلی، بستن کمربند، خلاص کردن دنده و... از کارهایی‌ست که قبل از روشن کردن ماشین باید انجام دهید، برای همین ما هم به اول داستان نوشتن پست وبلاگ به منظور سئو سایت می‌رویم. اول از همه باید بدانیم یک پست وبلاگ چیست؟

براساس گفته‌ی بچه‌های سایت هاب‌اسپات "یک پست بلاگ به شما و کسب‌وکارتان این امکان را می‌دهد تا بینش، افکار و داستان‌های مربوط به هر موضوعی را در وب‌سایت خود منتشر کنید. پست‌های وبلاگ می‌توانند به شما در افزایش بازدید، آگاهی از برند، اعتبار، تبدیل مخاطب به مشتری و درآمدزایی کمک کنند."

 

پست وبلاگی

 امروزه، افراد و سازمان‌های مختلف وبلاگ‌ها را مدیریت می‌کنند تا تجزیه و تحلیل، دستورالعمل‌ها، انتقادها، اطلاعات مربوط به محصولات، یافته‌های صنعت‌های مختلف یا وقایع روزمره و موارد دیگر را به اشتراک بگذارند. هر شخص می‌تواند وبلاگ داشته باشد و در آن پست‌های خود را منتشر کند اما هر کسی نمی‌تواند یک پست بلاگی عالی بنویسد چون نیاز به فوت کوزه‌گری و ظریف کاری و ریزه‌کاری زیادی دارد که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم. یادتان باشد همه می‌توانند گیتار بزنند اما همه دیوید گیلمور و راجر واترز نمی‌شوند، برای همین به موارد زیر دقت کنید تا پست وبلاگ خود را تبدیل به دیوید گیلمور کنید. بهتر است 16 اشتباه رایج در تولید محتوا را بخوانید.

چه چیزی یک پست بلاگ را عالی می‌کند؟

برای نوشتن یک پست وبلاگ نیاز به جادو و جنبل و چیزهایی که هری پاتر در مدرسه جادوگری هاگوارتز یاد گرفت، نیازی نیست چون ما در منتوریکس می‌خواهیم راه‌حل‌های خوبی به شما یاد بدهیم تا پست وبلاگ‌تان را عالی کنید یا خودتان یک پست وبلاگ عالی بنویسید. پس قبل از نوشتن یک پست وبلاگ، مطمئن شوید که پاسخ سوالاتی مانند "چرا کسی باید این پست وبلاگ را بخواند؟" و "چه چیزی باعث می‌شود مخاطبان برای خواندن تعداد پست بیشتری بازگردند؟" را داشته باشید.

دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، قدم آخر حرفه‌ای شدن است.

برای شروع وبلاگ نویسی، شاید یک پست وبلاگ جالب و آموزشی بتواند حق مطلب را ادا کند. گوگل می‌خواهد کاربران سردرگمش که به او مراجعه می‌کنند، پاسخ سوالات خود را در کسری از ثانیه بگیرند و اطلاعات مفیدی در اختیارشان بگذارد، پس مطلبی درباره پاسخ به سوالاتی که ممکن است برای مخاطبان شما پیش آید بنویسید تا مشکلشان را حل کنید.

اجزای پست وبلاگ خوب

البته فقط پاسخ به سوالات کافی نیست، چون مطالب شما  باید جذابیت خاصی داشته باشند و نسبت به دیگر وبلاگ‌ها برتری داشته باشد، تا حوصله مخاطبان سر نرود و بدانند در وبلاگ شما هر آن چیزی که به آن نیاز دارند وجود دارد.

دقیقا مانند سرآشپزی که با ادویه و چاشنی به غذای خود مزه می‌دهد شما باید به پست وبلاگ‌تان نمک و فلفل و زردچوبه اضافه کنید تا خوشمزه و قابل خوردن شود. در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت چه چیزی مخاطبان شما را درگیر پست وبلاگ‌تان می‌کند. موارد زیر می‌توانند چاشنی پست بلاگی شما باشند که به خوبی و به اندازه باید از آن‌ها استفاده کنید تا نتیجه‌ای که می‌گیرید، یک پست عالی وبلاگ باشد.

1. تیتر اصلی پست وبلاگ

دیجیتال مارکترهای معروف می‌گویند تنها با یک تیتر خوب می‌توان میلیون‌ میلیون پول درآورد. از همین جمله باید فهمیده باشید که تیتر اصلی چقدر مهم است. در روزنامه نگاری برای این‎‌که ارزش خبر و تیتر را نشان دهند مثالی می‌زنند. مثال آن‌ها این است که یک سگ، یک انسان را گاز گرفت ارزش خبری ندارد و تیتر جالبی نیست اما اگر یک انسان یک سگ را گاز بگیرد مردم به سوی این مطلب هجوم خواهند آورد.

تیتر شما نباید طولانی باشد، باید کوتاه و صریح باشد. هر چه تیتر شما کوتاه و صریح‌تر باشد نتیجه‌ی بهتری خواهید گرفت، اما در انتخاب تیتر به چه چیزهایی باید توجه کنیم؟ در تحقیقاتی که انجام شده است 5 نمونه تیتر در پست‌های وبلاگ بیشتر از همه استفاده شدند و نتایج بهتری داشتند. این 5 نمونه را در این لیست ببینید:

  • تیترهایی که با چطور شروع شدند (مثال: چطور یک پست بلاگی عالی بنویسیم؟)
  • تیترهایی که عدد دارند (مثال: 10 فیلم برتر سال 2020)
  • تیترهای حاوی چیست، کیست و کجاست؟ (مثال: ادیسون ری کیست؟ اولسنبلنگاه کجاست؟)
  • تیترهایی که کنجکاوی برانگیزند (مثال: 6 راه کم کردن وزن، شماره 3 اعجاب انگیز است!)
  • تیترهای خبری (مثال: خرمشهر آزاد شد)

همانطور که می‌دانید تولید محتوا یکی از ارکان اساسی بازاریابی محتواست و برای یادگیری آن بهتر است در انتخاب دوره دیجیتال مارکتینگ خود دقت زیادی به خرج دهید. در دوره‌‌های بازاریابی محتوایی می‌آموزید چطور تیتری بنویسید که مخاطب را مسخ و به خواندن ادامه مطلب وادار کند. برای مثال اگر از این 5 نمونه تیتر استفاده ‌کنید تقریبا می‌توان گفت که تیتر شما بسیار خوب است و نظر مخاطب را جلب می‌کند، اما برای درگیر کردن مخاطب و کشاندنش به گوشه رینگ باید به مقدمه هم توجه کنید. 

2. مقدمه

مقدمه دقیقا مانند قلاب ماهی‌گیری عمل می‌کند. بعد از دیدن تیتر، اگر عکس سرصفحه نداشته باشید، مقدمه دومین چیزی است که مخاطب با آن مواجه می‌شود. مقدمه جایی‌ست که شما باید قلاب ماهی‌گیری‌تان را بیندازید و مخاطب را مجبور کنید تا آخر مطلب همراه شما باشد. برخی از افراد چند جمله‌ی ابتدایی شما را می‌خوانند و همان‌جا تصمیم می‌گیرند تا به خواندن پست وبلاگ شما ادامه دهند یا بیخیال کل مطلب شوند و به سایت دیگری رجوع کنند. پس هر چه هنر در نوشتن دارید در مقدمه‌نویسی بگذارید. لینک‌های داخلی سایت‌تان را هم در مقدمه به کار ببرید تا مخاطب به شما بیشتر اعتماد کند و بداند شما یک متخصص در این زمینه هستید چون گوگل می‌گوید: تخصص، اعتبار و اعتماد. اگر در مقدمه‌ی خود تجزیه و تحلیل‌هایی از سایت‌های دیگر می‌آورید نیز به آن سایت لینک دهید تا اعتبارتان از طرف گوگل بیشتر شود و بداند شما بی‌راه نمی‌گویید.

3. زیرتیتر و تیترهای دیگر

بعد از مقدمه مخاطب اسکرول کلی در مطلب خواهد کرد و زیرتیترهای شما را خواهد خواند. پست وبلاگ شما باید مانند یک کتاب سرفصل داشته باشد، برای همین باید زیرتیتر یا به قول معروف تگ‌های H2 و H3 و... خوبی انتخاب کنید تا با خواندن آن‌ها مخاطب بتواند دید کلی و خوبی نسبت به مطلب شما پیدا کند. زیرتیترها باید بسیار جذاب باشند و مخاطب را درگیر کنند تا با هیجان مطالب را بخوانند.

4. استفاده از انواع مختلف مدیا

شاید در اوایل رشد وبلاگ‌ها در اینترنت بودیم گذاشتن چند عکس در یک مطلب کافی بود و همین مخاطب را جذب می‌کرد. اما در سال 2020 با پیشرفت تکنولوژی و عوض شدن سبک و سلیقه‌ی مردم باید از انواع مختلف مدیا و رسانه‌ها استفاده کنیم. برای مثال یک عکس سرصفحه خوب می‌تواند مفهوم و منظورتان را بهتر از هزاران کلمه بزند. علاوه بر تصویر شما به ویدئو هم نیاز دارید. ویدئوها در میان پست وبلاگ‌تان بسیار به بالا رفتن زمان ماندن در صفحه کمک می‌کنند، همچنین یک ویدیو می‌تواند شادی و شور و شوق را در مخاطب ایجاد کند. گذاشتن پادکست نیز ایده‌ی خوبی در سال‌های اخیر است چون پادکست‌ها نیز جایگاه خودشان را میان مردم باز کردند.

میز کار یک بلاگر تولید محتوا

استفاده از انواع مختلف مدیا از جمله ویدیو، پادکست، موسیقی، عکس و... می‌تواند تنوع را برای مخاطبانتان داشته باشند تا در هنگام خواندن مطلب حوصله‌شان سر نرود و درگیری و اینگیج بیشتری از خود نشان دهند. استفاده از انواع مدیا و محتوا می‌تواند اطلاعات مفید زیادی را در فرمت‌های مختلف به بیننده ارائه دهد تا پست وبلاگ شما شبیه کتاب‌های درسی مدرسه نشود. پس در استفاده از انواع مختلف رسانه خساست به خرج ندهید و در جای درست از آن‌ها استفاده کنید.

5. نتیجه‌گیری

حال که مطالب مفیدی برای مخاطبان خود در قالب پست وبلاگ نوشتید باید در انتهای آن یک نتیجه‌گیری خوب وجود داشته باشد. برای مثال مقایسه دو موبایل شیائومی نوت 8 و گلکسی A50 سامسونگ را در نظر بگیرید. شما هر دو را با هم مقایسه کردید و پست وبلاگی خوبی نوشتید اما در آخر هنوز بیننده نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند کدام را بخرد، برای همین شما در بخش نتیجه‌گیری باید دلایلی که سامسونگ بهتر است و دلایلی که شیائومی بهتر است را بنویسید تا مخاطب بتواند براساس معیارهای خود برای خرید موبایل تصمیم راحت‌تری بگیرد. برخی از افراد بعد از دیدن تیتر و مقدمه به سراغ نتیجه‌گیری می‌روند تا ببینند در این بخش می‌توانند جواب سوالات خود را بگیرند یا خیر! اگر جواب را گرفتند، کل مطلب را خواهند خواند تا اطلاعات بیشتری بگیرند، پس قسمت نتیجه‌گیری را فراموش نکنید.

6. فراخوانی، دعوت به اقدام یا همان CTA

در انتهای پست وبلاگی خود برای این‌که دیگر عالی بشود و فن آخر را بزنید، باید مخاطبان خود را دعوت به یک اقدام کنید. مارکترها به این دعوت کال تو اکشن یا CTA می‌گویند. در اینجا از مخاطبان می‌خواهید کاری را انجام دهند یا به سوالی پاسخ دهند. برای نمونه در مثال قبلی که مقایسه گوشی موبایل با هم بود در انتهای مطلب بعد از قسمت نتیجه‌گیری، می‌توانید نظرشان را درباره این دو گوشی و این‌که فکر می‌کنند کدام بهتر است را بپرسید. در گذشته که بازی تاج‌وتخت در شبکه HBO پخش می‌شد معمولا سایت‌های فیلم از کال تو اکشن فکر می‌کنید کدام شخصیت در آخر داستان سریال شاه می‌شود؟ استفاده می‌کردند.

البته لزوما CTA یک سوال نیست، کال تو اکشن می‌تواند درخواست شما برای عضویت مخاطبان در خبرنامه سایت باشد یا درخواست ثبت‌نام برای شرکت در قرعه‌کشی آیفون پرومکس. CTA شما براساس هدف مورد نظرتان تعیین می‌شود، از این رو یک کال تو اکشن مناسب برای پست وبلاگ خود انتخاب کنید.

7. اشتراک‌گذاری در شبکه اجتماعی

آخرین و شاید قسمت مهم در عالی کردن یک پست وبلاگ دکمه‌های اشتراک گذاری در شبکه اجتماعی است. در عصر دیجیتال و شبکه اجتماعی، گوگل توجه خاصی به شبکه‌های اجتماعی دارد. برای سایت‌تان دکمه‌های اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی طراحی کنید تا مخاطبان بتوانند پست وبلاگ شما را در اینستاگرام، لینکدین، توییتر، فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند. این کار برای شما سود زیادی دارد چون به گوگل سیگنال‌هایی می‌فرستد که این مطلب برای شخصی مهم و مفید بوده است و از طرف دیگر با اشتراک گذاری مطالب توسط افراد مختلف، مخاطبان شما افزایش می‌یابند و این چیزی است که شما نمی‌توانید از آن گذشت کنید.

جمع‌بندی

شاید استفاده و رعایت کردن این موارد وقت‌گیر و سخت باشد اما کسی که طاووس خواهد باید جور هندوستان کشد. البته نوشتن یک پست عالی آنقدرها هم که فکر می‌کنید سخت نیست! تنها کافی‌ست مرحله به مرحله کارها را انجام دهید و پست وبلاگی خود را از یک پست معمولی به یک پست عالی تبدیل کنید مانند انیمه دیجیمون‌ها که هیولاهای دیجیتالی خودشان را آپگرید می‌کردند تا به ورژن قوی و عالی خود تبدیل شوند. برای همین بهانه‌ها را کنار بگذارید و همین الان پست‌های وبلاگ‌تان را عالی کنید!

اگر صاحب کسب‌وکار هستید و دوست دارید محتواهای سایت‌تان یک سر و گردن بالاتر بیایند و سئو سایت تان تکانی بخورد، توصیه می‌کنیم در گرفتن مشاوره دیجیتال مارکتینگ کسب و کار خود دقت زیادی به خرج دهید و مشاور دیجیتال مارکتینگی را انتخاب کنید که تسلط کافی به بازاریابی محتوایی داشته باشد.

 

مقالات آموزشی سئو داخلی و محتوا که از دید منتوریکس برای شما مرتب شده اند: 

  1. سئو چیست؟
  2. سئو داخلی چیست؟
  3. سئو محتوا چیست؟
  4. تحقیق کلمات کلیدی
  5. تقویم محتوایی
  6. چطور ایده های محتوایی پیدا کنیم؟
  7. انواع محتوا ها و فرمت های تولید محتوا
  8. چگونه محتوا بنویسیم؟
  9. جریان محتوا (Content flow) چیست؟
  10. داستان سرایی در تولید محتوا
  11. محتوای همیشه سبز
  12. بهبود مقالات قدیمی برای بهبود سئو
  13. کلمات کلیدی longtail
  14. کیورد استافینگ

ترتیب مقالات بالا برای تمرکز بیشتر بر روی آموزش و یادگیری مسائل مربوط به سئو است و با دنبال کردن مرتب آن می توانید به یک کارشناس ماهر تبدیل شوید.

 

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
مهشید شیخی
1400/04/16
من خیلی استفاده کردم از مطلب تون .. ممنونم.
پاسخ...
امیرحسین سربیشه
1400/04/22
خوشحالم که این مطلب رو دوست داشتید.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف