با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

سونامی گوگل؛ آپدیت جدید دسامبر 2020 گوگل چه تاثیری بر سایت‌ها دارد؟

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
19:32، 1399/09/19
سونامی گوگل؛ آپدیت جدید دسامبر 2020 گوگل چه تاثیری بر سایت‌ها دارد؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

سونامی گوگل؛ آپدیت جدید دسامبر 2020 گوگل چه تاثیری بر سایت‌ها دارد؟


شاید صبح از خواب بیدار شده باشید و بعد از چک کردن سرچ کنسول، دیدید ای دل غافل رتبه سایتتان کاهش پیدا کرده است، البته برخی از مدیران سایت هم بر طبل شادانه کوبیدند، چون رتبه‌ی آن‌ها افزایش خوبی پیدا کرده است و سر از پا نمی‌شناسند. تمام این بالا و پایین شدن هورمون‌های مدیران سایت پس از چک کردن سرچ کنسول، به دلیل اپدیت جدید گوگل در دسامبر 2020 است. جایی که گوگل هسته‌‌ی اصلی خود را اپدیت کرد و دوباره قوانین جدیدی وضع کرد. با منتوریکس همراه باشید تا اپدیت جدید گوگل 2020 را بررسی کنیم.

در تاریخ 3 دسامبر بود که گوگل اپدیت اصلی ماه دسامبر 2020 خود را شروع کرد. داده‌های اولیه نشان می‌دهد که در روزهای بعدی نیز آپدیت‌های بیشتری توسط گوگل منتشر شد، اما همانطور که گوگل گفته، توسعه کامل این اپدیت جدید شاید چندین هفته طول بکشد، چون گوگل مانند نتفلیکس نیست که تمام قسمت‌های سریال را در یک روز بدهد و کاربرانش را خرسند کند.

اطلاعات و داده‌های مدیران سایت نشان می‌دهد که اپدیت جدید دسامبر 2020 گوگل بسیار گسترده و بزرگ است، حتی بزرگ‌تر از اپدیت may سال 2020 که 7 ماه پیش توسط گوگل منتشر شد.

آپدیت دسامبر 2020 گوگل

به‌روزرسانی هسته گوگل در دسامبر 2020 در حدود ساعت 13:00 بعد‌از‌ظهر روز پنجشنبه، 3 دسامبر آغاز شد. مانند همه به‌روزرسانی‌های اصلی، این آپدیت تمام جهان را فرا می‌گرفت و مختص به منطقه، زبان یا دسته خاصی نبود. برای همین حتی سایت‌های ایرانی را هم در برگرفت و برخی از آن‌ها از بالارفتن رتبه خوشحال شدند و برخی در فکر این بودند که چگونه سایتشان را بهتر کنند تا دیگر شاهد افت رتبه نباشند، به قول معروف می‌گویند باید اول به حساب خودت برسی، قبل از اینکه دیگری به حسابت برسد!

قبل از اپدیت دسامبر، اپدیت ماه می را داشتیم که جندین هفته طول کشید. قبل از آن هم در ژانویه سال 2020 نیز اپدیت هسته گوگل انجام شد. تقریبا با این اپدیت‌های پی در پی می‌توانیم بگوییم گوگل در سال 2020 بسیار فعال بوده است و همواره سعی در بهتر کردن فضای وب دارد. برعکس اپدیت‌های اپلیکیشن واتساپ که هر ساعت منتشر می‌شوند و هیچ تغییری به سزایی در این اپلیکیشن نمی‌بینیم تا کمی دوق کنیم، گوگل در اپدیت‌هایش طوفان کاترینا به پا می‌کند و سطح وب را می‌درد.

در ماه نوامبر نیز گوگل اپدیت جدیدی را منتشر کرد، اما تنها بر رتبه‌بندی محلی تاثیر داشت. اپدیت دسامبر 2020 در 4 دسامبر به اوج خود رسید و پس از آن تاثیرش کم شد، اما همانطور که گفتیم چندین هفته طول خواهد کشید تا این اپدیت به صورت کامل منتشر شود. در زیر به بررسی چند سایت می‌پردازیم که دچار افت یا افزایش رتبه شدند و برخی از برندگان و بازندگان اپدیت دسامبر 2020 را خواهیم گفت.

1. RankRanger

کارکنان RankRanger گفتند که اپدیت دسامبر 2020 گوگل بسیار بزرگ و مهم بوده است، همچنین آن‌ها اضافه کردند که اپدیت دسامبر در بخش‌های مختلف بزرگ‌تر از اپدیت ماه می بوده است. بری شوارز نیز در این رابطه می‌گوید: «برخی افراد به من ایمیل می‌زنند که در اپدیت ماه می بسیار ضرر کردند و حالا نمی‌دانند از اپدیت جدید جان سالم به در می‌برند یا باز هم رتبه‌شان افت خواهد کرد. به نظرم آن‌ها باید منتظر بمانند تا ببینیم چه می‌شود.» اگر داده‌های شرکت RankRanger را نگاه کنید به سرعت خواهید فهمید که نوسانات در زمینه‌ی نتایج سایت‌هایی که مربوط به سفر هستند، افت داشتند.

عکس از Searchengine land

2. SEMRush

یولیا ایبراگیموا، اولگا آندرینکو و تیم SEMRush اطلاعات زیادی را درباره این اپدیت آماده و ارائه کردند. SEMRush گفت که این اپدیت در جمعه 4 دسامبر به اوج خود رسیده است و در جست‌وجوهای دسکتاپ در زمینه بهداشت، املاک و مستغلات، مسافرت، امور مالی، قانون و دولت و در جستجوی موبایلی در زمینه‌های حقوق و دولت، مشاغل و آموزش، حیوانات خانگی، املاک و مستغلات تغییرات بسیاری احساس می‌شد.

عکس از Searchengine land

ابزار ردیابی سنسور SEMRush در جمعه 4 دسامبر عدد 9.4 را نشان می‌داد، اما در ژانویه این عدد 8 بود. همچنین SEMRush برندگان و بازندگان اپدیت دسامبر 2020 گوگل را نیز مشخص کرد که در زیر می‌توانید ببینید:

برندگان:

  • zoominfo.com
  • whitepages.com
  • linkedin.com
  • ebay.com
  • vimeo.com
  • loginbrain.com

بازندگان:

  • yellowpages.com
  • newsbreak.com
  • gettyimages.com
  • wish.com
  • echovita.com
  • urbandictionary.com
  • local.com
  • aliexpress.com

3. Searchmetrics

مارکوس توبر از Searchmetrics می‌گوید: "همانطور که گوگل اعلام کرد، مشخص است که این نسخه اپدیت اصلی همچنان ادامه دارد. با این حال، در حال حاضر می‌توانیم برخی تغییرات واضح در رتبه بندی مناطق معمولی مربوط به E-A-T را در محتوای موسیقی، بهداشت، امور مالی، اخبار و تجارت الکترونیکی مشاهده کنیم. جالب اینجاست که برخی از برندگان و بازندگان آخرین Core Update در ماه می، رتبه‌های خود را از دست داده یا ندادند. Spotify و Twitch که با آخرین اپدیت متحمل خسارات زیادی شدند، هنوز نشانه هایی از بهبودی را نشان ندادند. اما شاید گوگل این اپدیت را چندین باز تکرار کند تا بهترین نتیجه را بفهمد یا ممکن است تاثیرات این اپدیت در فصل تعطیلات کریسمس بیشتر از روزهای دیگر باشد. باید چند هفته صبر کنیم تا ببینیم واقعا چیست."

آیا داده‌های سایت‌های مختلف با هم مطابقت دارد؟

باید بگوییم برخی از داده‌های سایت‌های مختلف و افزایش و کاهش رتبه‌شان در بخش‌های مختلف با هم مطابقت داشته است، اما از آن‌جا که دلایل و معیارهای مختلفی همچون کلمات کلیدی در این داده‌ها دخیل است، هنوز با اطمینان نمی‌توان گفت که داده‌های سایت‌ها با هم مطابقت دارند و تمام سایت‌ها از یک قسمت خاص ضربه خوردند یا افزایش داشتند.

جامعه سئوکاران درباره اپدیت دسامبر 2020 گوگل چه می‌گویند؟

در انجمن سئوکاران و در رسانه‌های اجتماعی مختلف پیرامون این به روزرسانی بحث جامعی وجود ندارد. شما باید هر سرنخ را بگیرید و دنبال کنید تا به نتیجه برسید. برخی از افراد ادعا کردند که بیش از 40٪ ترافیک ارگانیک گوگل خود را از دست دادند، در حالی که دیگران از این اپدیت بسیار راضی بودند و عملکرد خوبی داشتند. حتی برخی ادعا کردند که بیش از 150 درصد افزایش بازدید ارگانیک از گوگل را داشتند.

اگر از اپدیت جدید ضربه خوردیم چه کار کنیم؟

اگر شما هم از آن دسته بودید که در نتایج خود افت داشتید، باید بگوییم فعلا باید منتظر بمانید تا اپدیت هسته گوگل تکمیل شود. هر چند گوگل توصیه کرده است که اگر تحت تأثیر اپدیت اصلی در گذشته شدید باید چه مواردی را در نظر بگیرید، اگر هنوز اقدامات خاصی نسبت به آن هشدارها انجام نداده باشید، در حقیقت شما با گوگل دوست نبودید و کارهایش را انجام ندادید.

کاهش رتبه بر اثر اپدیت جدید دسامبر 2020 گوگل

البته در اپدیت دسامبر 2020 تا الان نمی‌توانید بفهمید مشکل اصلی صفحات سایت شما از کجاست. در هر صورت، گوگل لیستی از سوالات احتمالی درباره اپدیت هسته گوگل درست کرده است که می‌توانید به آن مراجعه کنید و برخی از جواب‌های خود را در آن‌جا پیدا کنید تا بتوانید در این هرج‌ومرج خودتان را نجات دهید. به قول معروف حرف پیتر بیلیش در سریال بازی تاج و تخت را فراموش نکنید، او می‎‌گفت: هرچ و مرج گودال نیست که درونش سقوط کنید، بلکه هرج و مرج مانند نردبان است که باید از آن بالا بروید. این هم نردبان شما در بازی رتبه‌گیری گوگل است.

چرا باید به اپدیت‌های گوگل در سال 2020 اهمیت دهیم؟

حال که از پیتر بیلیش جمله‌ای را گفتیم، بد نیست از سرسی لنیستر هم دیالوگی داشته باشیم، او می‌گوید در بازی تاج و تخت یا ببر یا بمیر! در بازی صفحه نتایج جست‌وجوی گوگل هم باید قوانین بازی را بلد باشیم تا ببریم، چون اگر آخرین اپدیت‌های بازی را ندانیم، خیلی زود شکست خواهیم خورد. دقیقا مانند دشمن ایندیانا جونز که با شمشیر به جنگ تفنگ گرم رفته بود!

افزایش رتبه در اثر اپدیت جدید گوگل در دسامبر 2020

گاهی با مهندسی معکوس ضربه الگوریتمی می‌توانیم بگوییم که در کجای راه اشتباه کردیم و مشکلات سایت را حل کنیم، اما وقتی صحبت از اپدیت هسته اصلی گوگل می‌شود، انجام این کار بسیار دشوار خواهد بود، چون مسائل مختلفی را پوشش می‌دهد که اگر چشمان تیزی نداشته باشیم یا به قول علی بندری حواسمان نباشد برخی از داده‌های اصلی و سرنخ‌های کلیدی موضوع را از دست می‌دهیم. برای همین بهتر است در اولین قدم دست از اقدام هر کاری بردارید تا دید بهتری نسبت به مشکلات سایت خود داشته باشید. سپس تمام مسکلاتی که پیدا کردید را حل کنید و منتظر اپدیت‌های بعدی باشید.

جمع بندی

مانند دروازه‌بانی که هر لحظه ممکن است شوتی به سمتش شلیک شود، باید منتظر اپدیت‌ها و نتایج گوگل باشیم و تاثیرش بر سئو سایت خود را بررسی کنیم. اپدیت دسامبر 2020 گوگل نشان داد که این شرکت همواره به فکر کاربرانش است و سعی دارد با تغییرات وسیع یا تغییرات کوچک صفحه نتایج جست‌وجوی خود را از هر نظر بهتر کند تا کاربرانش بتوانند در کسری از ثانیه به خواسته‌ی خودشان برسند. اگر سایتتان افت کرده است مانند شخصیت تابلو نقاشی جیغ اثر ادوارد مونک نباشید و صبر کنید تا اپدیت به صورت کامل منتشر شود. اگر سایتتان افزایش بازدید داشته است، برای آوردن ناپلئونی زود است، چون هنوز آخر پاییز نیست!

اگر برای کسب‌وکارتان نیاز به مشاوره دیجیتال مارکتینگ  یا انجام خدمات سئو دارید، ما را خبر کنید.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف