با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

پروداکت مارکت فیت چیست؟

سینا یوسفی
سینا یوسفی
11:21، 1401/02/23
پروداکت مارکت فیت چیست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

پروداکت مارکت فیت چیست؟


حتی اگر بخواهید یک بیسکوییت را درون لیوان چای فرو ببرید با سوالات زیادی مواجه می‌شوید. کدام بیسکویت برای این کار مناسب‌تر است؟ تا چه زمانی برای خنک‌تر شدن چای صبر کنید؟ بیسکویت را چقدر درون چای نگه داریم، تا نه خشک و سفت بماند و نه آنقدر شل شود که درون چای بیفتد؟ پاسخ به این سوالات، می‌تواند به شما در نوشیدن یک لیوان چای و بیسکوییت خوشمزه کمک کند. پروداکت شما همان بیسکوییت است که باید به تناسب درون لیوان یا مارکت نگه داشته شود. سوالاتی که مدیران شرکت‌ها برای ارائه خدمات یا تولید محصول جدید باید از خود بپرسند، آن‌ها را به مفهوم پروداکت مارکت فیت می‌رساند.

پروداکت مارکت فیت

پروداکت مارکت فیت چیست؟

پروداکت مارکت فیت به مفهومی اشاره می‌کند که موفقیت شرکت‌های استارتاپی در پیدا کردن و شناسایی مشتریان هدفشان را نشان می‌دهد. این مفهوم به معنای آن است که شرکت استارتاپی توانسته برای مشتریان و مخاطبان هدف خود محصول مناسبی را تولید و عرضه کند. قدم بعدی این شرکت‌ها پس از رسیدن به جایگاه پروداکت مارکت فیت، بالا بردن تعداد مشتریان و خریداران بهینه سازی نرخ تبدیل با استفاده از نظرخواهی و دریافت دیدگاه‌های آن‌ها است. البته که دریافت مشاوره دیجیتال مارکتینگ می‌تواند به دادن اطلاعات بیشتر در مورد رفتار مشتریان و تحلیل بازار به شما و کسب و کارتان کمک کند.

اندازه گیری پروداکت مارکت فیت

در حقیقت شما می‌توانید با استفاده از پرسشنامه و نظرخواهی از مشتریان خود میزان رضایت خریداران را نسبت به محصولتان اندازه گیری کنید. شما باید درصد مشتریانی که فکر می‌کنند محصول یا خدمات شما برای آن‌ها ضروری است را پیدا کنید. البته پروداکت مارکت فیت چیزی فراتر از اعداد و ارقام است. این مفهوم بیشتر به درک عمیق و ملموس مشتریان از کسب و کار شما و محصولاتتان اشاره می‌کند و به احساس آن‌ها درباره نحوه خدمات رسانی شما باز می‌گردد. آیا زمانی که خریداران از محصول یا خدمات شما صحبت می‌کنند، باعث رشد کسب و کار شما می‌شوند؟ آیا مردم حاضر به پرداخت پول برای محصولات شما هستند؟ اگر پاسخ شما به این سوالات بله است یعنی شما پروداکت مارکت فیت دارید. مسیر پروداکت مارکت فیت قبل از آن‌که هرگونه استراتژی بازاریابی را برای جذب کاربران و خریداران بیشتر اجرا کنید، اغلب به شکل دهان به دهان و فرد به فرد جلو می‌رود.
به عنوان یک شرکت نوپا، محصولات شما در ابتدا تنها بخش کوچکی از بازار را راضی خواهد کرد (البته اگر در بازاریابی موفق باشید). همزمان با رشد کسب و کار شما درک مشکلات قابل حل و فهم مشخصات و ویژگی‌های مشتریان‌تان برای شما روشن خواهد شد. همانطور که می‌دانید ایجاد ارتباط و تعامل با مشتریان (به شکل همیشگی و دائم) برای درک ساده‌تر و شناخت مشتریان حیاتی است.

دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، قدم آخر حرفه‌ای شدن است.

با مشتریان خود در ارتباط باشید

گفتگوی رودررو و تعامل سازنده با مشتریان به شما کمک می‌کند تا مشکلات را بهتر بشناسید؛ ایده پردازی کنید؛ محصول خودتان را بهتر ارائه کنید و یک رابطه عمیق و گسترده با مخاطبان بنا کنید. علاوه بر این اتفاق می‌تواند به تقسیم بندی مشتریان کمک زیادی کند. اما ارتباط اولیه با مشتریان ممکن است مشکل یا در ابتدا تا حدی عجیب به نظر برسد. تماس با مشتری می‌تواند از طریق ارتباط تلفنی یا پیام کوتاه (بسته به فرد) باشد. باید الگویی از سوالات اولیه برای خود تهیه کنید تا بدانید درباره چه چیزی می‌خواهید حرف بزنید. ادامه مکالمه را برای بداهه پردازی و سوالات جزیی‌تر باز بگذارید. بهتر است در میان سوالات خود موارد زیر را در نظر بگیرید:

ارتباط با مشتری

  • پیشینه هر مشتری؛ چه کسی هستند؟ کجا کار می‌کنند؟ برای گذران یک روز معمولی و عادی چه کار‌هایی انجام می‌دهند؟
  • در تلاش برای انجام چه کاری هستند؟ چه چیزهایی در کار آن‌ها را آزار می‌دهد؟ برای برداشتن این موانع چه راه‌هایی را امتحان کرده‌اند یا چه راه حل‌هایی به ذهن آن‌ها رسیده است؟
  • محصول شما چه کمکی می‌تواند به آن‌ها بکند؟ چه اطلاعاتی درباره این محصول به دست آورده‌اند؟ چگونه از این محصول در کار خود استفاده می‌کنند؟ آیا ابزارهای دیگری را می‌شناسند؟

روش دیگر جمع آوری اطلاعات از طریق افراد حاضر در تیم شما به خصوص در بخش مشتریان است. در صورتی که تیم کوچکی هستید، باید خودتان به خودتان کمک کنید. پس از رشد کردن می‌توانید افراد دیگری را به مجموعه‌تان اضافه کنید. چیزی که اهمیت دارد آن است که شما افرادی را در خط مقدم ارتباط با مشتریان داشته باشید. این موضوع می‌تواند به شما در درک هدف بازار و آنچه که مشتریان از شما می‌خواهند کمک کند.
علاوه بر آن باید برای کارکنان خود سیستمی را پایه ریزی کنید که مشکلات و نیازهای مشتری را ثبت و گزارش کند. اگر در مورد محصول یا خدمات خود، پیشنهاد یا شکایتی را دریافت کردید، می‌توانید از این موضوع برای شروع ارتباط با مشتری خود استفاده کنید. تا زمانی که به دنبال پروداکت مارکت فیت هستید می‌توانید از این اطلاعات برای بازاریابی بهتر و پایه ریزی استراتژی‌های مارکتینگ استفاده کنید.

پروداکت مارکت فیت یک خیابان دو طرفه است

اگر یک شرکت تازه کار هستید که برای کسب درآمد بیشتر برنامه ریزی می‌کند، ممکن است به ایجاد ویژگی‌های جدید که مشتریان را به پرداخت وادار کند، فکر کنید. اما این کار لزوماً ایده خوبی نیست. برای داشتن یک شرکت پایدار، درآمد کوتاه مدت معیار خوبی برای هدف گذاری نیست. به عنوان یک قاعده کلی در نظر داشته باشید که نمی‌توانید همه افراد را راضی نگه دارید، بنابراین نباید سعی کنید. همزمان با رشد استارتاپ مشتریان زیادی به سراغ شما خواهند آمد. مشتریان را بر اساس تاثیرشان و مدت زمان آن‌که به سراغ شما بیایند، دسته بندی کنید. در صورتی که خواست مشتری باعث چشم پوشی از نقشه راه و مسیر کاری شما می‌شود، صادقانه به آن "نه" بگویید. می‌توانید با گفتن جمله "ما واقعاً قدردان نظر شما هستیم اما این چیزی نیست که بتوانیم به آن بپردازیم" پاسخی محترمانه به مشتری بدهید.

پروداکت مارکت فیت

جمع‌بندی

اگر وقت آن رسیده که تغییرات بزرگ و اساسی در مدل کسب و کار خود ایجاد کنید، در مورد آن شفاف باشید. اطلاع و شناخت مفهوم پروداکت مارکت فیت می‌تواند به شما در پیدا کردن مشتریان جدید و هدف در بازار و تولید محصول یا ارائه خدمت مناسب به آن‌ها کمک کند. بدون در نظر گرفتن این مفاهیم ممکن است در تولید محصول یا ارائه خدمات دچار سردرگمی شوید یا آن‌که محصولتان را به مشتری نادرست پیشنهاد دهید. ارتباط دائمی و همیشگی با مشتری می‌تواند به شما در پیدا کردن معیارهای پروداکت مارکت فیت کمک زیادی کند. علاوه بر آن با پیاده سازی درست پروداکت مارکت فیت، مشتریان شما نیز می‌توانند انتظار دریافت محصول مناسب یا خدمات بهتر را داشته باشند.

سینا یوسفی
سینا یوسفی

سینا کارشناس سئوی on page منتوریکس و متخصص سئو کردن محتواهای سایت است. علاوه بر این، شخصیت طنازش در میم‌های منتوریکس حسابی کمک‌مان کرده.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف