با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

اندر مصائب دورکار بودن {کار با اعمال شاقه}

سینا یوسفی
سینا یوسفی
10:33، 1401/03/09
اندر مصائب دورکار بودن {کار با اعمال شاقه}
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

اندر مصائب دورکار بودن {کار با اعمال شاقه}


دورکاری از نظر بسیاری از خانواده‌ها جرمی نابخشودنی است. پدر و مادرها عمدتاً مشاغل کارمندی را به عنوان کار می‌شناسند. آن‌ها انتظار دارند تا فرزندشان به مشاغل دولتی و رسمی روی بیاورد. دورکار شدن اگر چه ممکن است در دیدگاه دیگران و یا حتی نامفهوم باشد اما می‌توان از آن به عنوان رو به رشد‌ترین سبک کاری نام برد. در دوران پاندمی کرونا بیش از ۷۵% کارمندان IT مجبور به دورکاری شدند. دانستن بخشی از مشکلات و دردسرهایی که دورکارها با آن مواجه می‌شوند، به شما کمک می‌کند تا دید بهتری نسبت به آن داشته باشید. در ادامه با من در منتوریکس همراه باشید، تا با بخشی از مشکلات واقعی‌ام آشنا شوید؛ همان دردِ مشترک!

کنار آمدن با بچه ها در هنگام کار

کنار آمدن با بچه ها در هنگام کار

مشکل اول: صدای جاروبرقی و امثال آن

بسیار اتفاق می‌افتد که در طول روز مجبور به تحمل کردن صدای جاروبرقی، تلویزیون، همزن، مخلوط‌کن و… باشید. دورکار‌ها در ۹۹% مواقع کنار خانواده و در خانه خود کار می‌کنند، بنابراین مهم است که با شنیدن صداهای مزاحم تمرکزشان را از دست ندهند. تجربه به من نشان داده گذاشتن صدای ملایم موسیقی و تمرکز کردن روی آن می‌تواند تمرین موثری برای بالا بردن توانایی‌های شما باشد. پس از آن دیگر می‌توانید حتی با بودن صداهای مزاحم بدون مشکل به کار خود ادامه دهید. البته اگر بتوانید به صورت مسالمت‌آمیز و دوستانه از آن‌ها بخواهید کار خود را به زمان دیگری موکول کنند، مشکل حل خواهد شد.

مشکل دوم: تخت دوستی و خواب پرستی

رها شدن از تخت می‌تواند برای خیلی از افراد دشوار و حتی ناممکن باشد. خواب ابتدای صبح جذاب‌ترین چیزی است که برای حتی یک دقیقه بیشتر آن، دست به هر کاری می‌زنید. برای دورکارهایی مثل من که باید در وقت معینی از صبح بیدار شده و تا ساعت معینی از روز کار کنند، مهم است که برنامه خواب منظمی داشته باشند. برای جلوگیری از احساس تنبلی، خواب‌آلودگی و خستگی داشتن خواب کافی در طول روز اهمیت زیادی دارد. اگر ساعت کاری منعطف دارید و مهم نیست که چند ساعت در روز کار می‌کنید، می‌توانید در هر زمانی که احساس خستگی کردید، استراحت کنید. اما برای دورکارهای با ساعت کاری مشخص، پیشنهاد می‌کنم نهایتاً تا ساعت ۱۲ شب بیدار باشند. از طرفی داشتن یک چرت ۲۰ دقیقه‌ای کوتاه مدت به بالا رفتن تمرکز و عملکرد ذهنی و شما کمک می‌کند.

نودل، از جمله غذاهای محبوب کارمندان در خانه

نودل، از جمله غذاهای محبوب کارمندان در خانه

مشکل سوم: غذا دوستی 

کار در شرکت و فضای اداری با کار در خانه تفاوت زیادی دارد. خیلی‌ها مثل من، عادت بد سر یخچال رفتن را هنوز ترک نکرده‌اند. من در طول روز ممکن است بارها و بارها و بدون هیچ هدف خاصی در یخچال را باز کرده و بدون آن‌که چیزی از درون یخچال بردارم، درب را ببندم. جمع کردن تمام زمان‌های تلف شده به شما نشان خواهد داد که در طول روز چند دقیقه را به شکل غیر مفید هدر داده‌اید. برای به دست گرفتن دوباره این زمان‌های تلف شده، 2 راه حل کلی وجود دارد. اول آن‌که عادت خود را تغییر داده و آن را ترک کنید. شما می‌توانید در ساعات مشخصی از روز وعده‌های غذایی خود را بخورید و در مواقع کار از اتاق خارج نشوید. راه دوم آن است که بعضی از خوراکی‌ها را روی میز گذاشته و دور و بر خود را پُر از غذا کنید. در این صورت دیگر نیازی به بیرون رفتن از اتاق و باز کردن درب یخچال نخواهید داشت.

مشکل چهارم: هم‌زمانی ناهار یا شام با کار

بسیار اتفاق می‌افتد که در مهم‌ترین زمان کار خود با موضوع ناخوشایندی روبه‌رو می‌شوید. درست زمانی که رشته کار در دست شما قرار دارد و روی غلتک افتاده‌اید، مادر، خواهر یا همسرتان شما را برای وعده ناهار یا شام صدا می‌زند. برای دورکار‌ها معمول است که چند بار در هفته با این موضوع در جنگ و پیکار باشند. جواب سربالا دادن یا وعده خیالی «آمدم؛ آمدم» دادن می‌تواند به دعوای مفصلی تبدیل شود. تنها راه علاج این مشکل آن است که ابتدا برنامه کاری خود را طوری تنظیم کنید که در وقت ناهار یا شام آزاد باشید یا آن‌که به اجبار در هر نقطه از کار توقف کرده و پس از خوردن غذا به سرکار خود برگردید.

مشکل پنجم: تنبلی مرسوم و رایج

انجام ندادن تسک‌ها و نرساندن آن‌ها در وقت معین مشکل بسیاری از دورکار‌ها است خارج شدن از فضای کاری شرکت باعث می‌شود که آن نظم و تمرکز لازم را برای انجام دادن کارهای روزمره از دست بدهید. تلنبار شدن کار‌ها روی هم اتفاقی است که باید از قبل، پیش بینی آن را داشته باشید. شاید بتوانید درس را شب امتحانی پاس کنید اما نمی‌توانید تمامی کارها را در روز آخر انجام دهید. استفاده از trello.com، monday.com، Microsoft to-do و برنامه‌هایی از این دست می‌تواند به شما در انجام کارهای روزانه کمک کند. وارد کردن تمام کار‌های خود با جزئیات و زمان مشخص به شما کمک می‌کند تا برای هر روز و هر ساعت برنامه دقیقی داشته باشید. لازم نیست که شب‌زنده‌داری کنید یا روزهای زیادی را فشرده کار کنید؛ تنها کافی است که هر کاری را در زمان مشخص و درستش انجام دهید.

بدون اینترنت و برق، احتمالا باید با کامپیوترهای کاغذی کار کنیم

بدون اینترنت و برق، احتمالا باید با کامپیوترهای کاغذی کار کنیم

مشکل ششم: برق را از من نگیر، اینترنت را هم نگیر

آن روز که پابلو نرودا می‌گفت «هوا را از من بگیر، خنده‌ات را نه» فکر نمی‌کرد که روزی برق و اینترنت مهم‌تر از هوا و خنده‌های عاشقانه شود. برای یک دورکار برق، هواست و با بودن اینترنت پُرسرعت، لبخند به لب‌هایش می‌آید. قطع شدن برق و اینترنت در روزهای گرم تابستانی تبدیل به بلای جان دورکارها شده است. دورکارهایی مثل من که نیاز به حضور مداوم و مستمر در جلسات کاری و آموزشی دارند، بدون برقراری اینترنت بیکار خواهند بود. شارژ کردن پاوربانک، لپ تاپ و گوشی تلفن همراه می‌تواند اولین قدم برای آنلاین ماندن در اوضاع بی‌برقی باشد. اما برای قطع شدن اینترنت چه کار کنیم؟ اگر می‌توانید با بسته اینترنت همراه و‌ هات‌اسپات کردن موبایل کار خود را راه بیندازید، دریغ نکنید. اما در صورتی که مودم خط ثابت دارید، می‌توانید از دستگاه ups برای روشن نگه داشتن مودم استفاده کنید. در این صورت حتی قطع شدن اینترنت و آنتن تلفن همراه نیز برایتان اهمیتی نخواهد داشت.

به پایان آمد این مطلب، مصائب همچنان باقی‌‌ست

دورکار‌ها هم مثل بقیه افراد انسان هستند. آن‌ها نمی‌توانند تمامی مشکلات و دردسرهای خود را به تنهایی حل کنند. در بسیاری از مواقع همکاری و همراهی اعضای خانواده، می‌تواند نقش مهمی در حل شدن مشکلات و مصائب دورکارها داشته باشد. مخاطب این مطلب تنها دورکار‌ها نیستند. اگر عضوی از خانواده شما دورکاری انجام می‌دهد، سعی کنید محیط را برای او آرام و ساکت نگه دارید. با این وجود، مشکلات و مصائب دورکار‌ها به این موارد خلاصه نمی‌شود. شما در طول کار خود با چه مشکلات و دردسرهای روبه‌رو می‌شوید؟ برای حل کردن این مشکلات از چه راهکارهایی استفاده می‌کنید؟ من و دیگران را هم در دانش و تجربه خود سهیم کنید.

اگر مسئولیت مدیریت دورکارها بر عهده‌تان است، یا می‌خواهید نتیجه‌ی بهتری از دورکاری بگیرید، سری به مطلب «چطور دورکارها را مدیریت کنیم؟» بزنید.

سینا یوسفی
سینا یوسفی

سینا کارشناس سئوی on page منتوریکس و متخصص سئو کردن محتواهای سایت است. علاوه بر این، شخصیت طنازش در میم‌های منتوریکس حسابی کمک‌مان کرده.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف