با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

بررسی تغییرات سایت با استفاده از Google Analytics

سینا یوسفی
سینا یوسفی
11:03، 1401/02/19
بررسی تغییرات سایت با استفاده از Google Analytics
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

بررسی تغییرات سایت با استفاده از Google Analytics


«چون ندیدند حقیقت، ره افسانه زدند»

این مصرع از شعر حافظ، نشان‌دهنده مدیرانی است که بدون هیچ اطلاعات و داده موثقی، درباره مسیر کسب‌وکار خود تصمیم می‌گیرند. اما شما می‌توانید با ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس، تغییرات مختلف سایت خود را زیر نظر بگیرید و تجزیه و تحلیل درستی برای گام‌های بعدی داشته باشید. گوگل، مولانای کسب‌وکارهای تجاری است که سعی می‌کند با ابزارهایی مانند Google Analytics، شناخت فیل در تاریکی را برای شما آسان‌تر کند.

ایجاد و استفاده از Annotation

توانایی اندازه گرفتن تغییرات قیمت‌ها، هزینه‌های باربری و حمل و نقل و دیگر موارد برای موفقیت سایت‌های اینترنتی فروشگاهی اهمیت زیادی دارد. گوگل آنالیتیکس دارای امکاناتی است که می‌توانید با آن‌ها تغییرات مهم را ثبت و پایش کنید. قابلیت‌های گوگل آنالیتیکس به شما این امکان را می‌دهد تا سابقه تغییرات را ثبت کنید. برای این کار می‌توانید از Annotation استفاده کنید. با اضافه کردن حاشیه نویسی به هر گزارش و نمودار، تحلیل و تفسیر تغییرات برای شما راحت‌تر خواهد بود.

ایجاد و استفاده از Annotation

ایجاد و استفاده از Annotation


برای اضافه کردن یادداشت باید به سراغ گزینه Create new annotation در سمت راست و پایین هر گزارش بروید.
برای ایجاد یادداشت باید روی «ایجاد حاشیه نویسی جدید» کلیک کنید. سپس توضیحات دلخواه و تاریخ را وارد کنید. می‌توانید هر یادداشت را به صورت عمومی یا خصوصی ثبت نمایید. با انتخاب گزینه Shared می‌توانید دسترسی مشاهده حاشیه نویسی را به هر کسی بدهید. گزینه Private را زمانی انتخاب کنید که می‌خواهید تنها خودتان به مشاهده و تغییر یادداشت دسترسی داشته باشید. پس از مشخص شدن این گزینه‌ها، تنها کلیک کردن روی دکمه Save باقی می‌ماند تا یادداشت ذخیره و ثبت شود.

بیشتر بخوانید: گوگل آنالیتیکس چیست؟ شرایط و پروژه های موفق منتوریکس در ارائه خدمات سئو

مقایسه نتایج

با استفاده از یادداشت می‌توانید نتایج و گزارشات را برای هر فاکتور و معیاری مانند key performance indicator مقایسه کنید. ویژگی‌های تجاری این نمودار شامل تعداد تراکنش‌های فروش، میانگین هر سبد خرید و کل درآمد است. فاکتورهایی مانند میانگین time on site، pages per session، total page views و نرخ پرش، مفید و کمک‌رسان است اما برای آن‌که به درآمد بیشتر و سود واقعی برسید، باید تغییرات دیگری را اعمال کنید. اگر یک محصول یا خدمت را در ویژگی‌هایی مانند قیمت، هزینه یا توضیحات به‌روزرسانی کردید، با رفتن به آدرس Conversions > Ecommerce > Product Performance، گزارش عملکرد محصول را ببینید.
از گزینه Date Range می‌توانید برای تغییر بازه زمانی شروع و پایان نمودار استفاده کنید. پس از آن می‌توانید با انتخاب گزینه Previous Period و زدن تیک Compare to، دو بازه زمانی مختلف را با یکدیگر مقایسه نمایید. 

مقایسه نتایج

مقایسه نتایج GreekMarket.com

مثال بالا از سایت GreekMarket.com (فروش محصولات مختلف کشور یونان) انتخاب شده است و به خوبی می‌تواند بررسی تغییرات صورت گرفته را در دو بازه زمانی نشان دهد. برای افزایش فروش و کسب درآمد بیشتر، یک سری از تغییرات در سایت اعمال شد.

  • افزایش قیمت قالب صابون چندتایی
  • کاهش هزینه باربری و ارسال برای سفارشات عمده صابون
  • ایجاد امکان انتخاب مقدار
  • ایجاد یک جدول بر اساس قیمت هر قالب، هزینه باربری هر قالب و مجموع هزینه‌ها و قیمت‌ها مشخص کردن بهینه‌تر و به‌صرفه‌ترین قیمت

نتیجه کار (همان‌طور که در مستطیل قرمز رنگ عکس بالا می‌بینید) اصلا خوب نبود. درآمد، شاخص عملکرد کلیدی و تعداد سفارشات (خریدهای منحصر به فرد) کاهش پیدا کرده بود. کاربران ارزش بالقوه‌ای را که بتواند آن‌ها را به خرید ترغیب کند، در تغییرات مشاهده نکردند. با همه این‌ها، گرفتن چنین بازخوردی مفید و مثبت است. هرچه نتیجه تغییرات ما زودتر مشخص شود، سریع‌تر می‌توانیم مسیر درست و غلط را تعیین کنیم.

استفاده از Google Analytics برای زیر نظر گرفتن تغییرات سایت

استفاده از Google Analytics برای زیر نظر گرفتن تغییرات سایت

هنگامی که می‌خواهید تغییرات در سایت خود را به شکل عددی و کمی نشان دهید، باید حواستان به موارد زیر باشد:

  • فصلی بودن تغییرات اتفاقی ممکن و رایج است. اگر تغییرات قابل ملاحظه‌ای در طول یک فصل اتفاق افتاده، شاید باید منتظر گذشت یک سال باشید تا بتوانید تفسیر درست و بهتری از تغییرات پیدا کنید. در این حالت باید تغییرات فصل جدید را نسبت به فصل سال قبل بررسی کنید. علاوه بر آن رشد کلی سایت را نیز در نظر داشته باشید. برای مثال اگر فروش سالانه شما نسبت به سال قبل، 10% رشد را نشان می‌دهد، نرخ رشد سال جدید را در هنگام مقایسه زمانی تغییرات کم کنید.
  • در هنگام بررسی و مقایسه تغییرات، یک فاکتور خاص را در نظر نگیرید. شما باید تمامی ویژگی‌ها و معیارها را در بررسی خود لحاظ کنید.
  • جامعه آماری کوچک انتخاب نکنید. شما باید مطمئن شوید که داده‌های کافی را برای داشتن یک تفسیر درست و معنی‌دار در اختیار دارید. جمع‌آوری داده‌ها به اندازه کافی و لازم برای فروشندگان خرد و کسب‌و‌کارهای کوچک، ممکن است تا هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد.
  • آزمایش کردن را فراموش نکنید. Google Optimize یک ابزار قدرتمند و رایگان است. شما می‌توانید با اجرای آزمون A/B، جوانب مختلف از سایت و فروشگاه خودتان را بررسی کنید.

اگر به یادگیری گوگل آنالیتیکس علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم دوره گوگل آنالیتیکس 4 منتوریکس را ببینید.

جمع‌بندی

بررسی تغییرات در هر دوره زمانی به شما کمک می‌کند تا درک درست و جامعی از وضعیت گذشته و حال کسب‌وکارتان پیدا کنید. این کار برای تصمیم‌گیری درباره آینده کسب‌وکار اهمیت زیادی دارد. بدون بررسی تغییرات و تفسیر کردن درست آن‌ها، تصمیم‌گیری شما در بستری نادرست و بدون پایه صورت می‌گیرد. این که بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا و کوچک در همان سال‌های ابتدایی فعالیتش از بین می‌روند، امری اتفاقی نیست. شما می‌توانید با استفاده از ابزارها و راهکارهای گوناگون و گاهاً گرفتن مشاوره، مسیر درست را پیدا کرده و قدم به قدم در آن جلو بروید.

شما می‌توانید برای کسب‌وکار خود از منتوریکس، مشاوره دیجیتال مارکتینگ دریافت کنید. برای این کار کافی‌ست با ما تماس بگیرید.

سینا یوسفی
سینا یوسفی

سینا کارشناس سئوی on page منتوریکس و متخصص سئو کردن محتواهای سایت است. علاوه بر این، شخصیت طنازش در میم‌های منتوریکس حسابی کمک‌مان کرده.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف