با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران قابل استفاده خواهد بود؟

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
14:18، 1400/05/19
اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران قابل استفاده خواهد بود؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران قابل استفاده خواهد بود؟


ایلان ماسک پیشرو تکنولوژی‌های آینده سال 2014 سرمایه‌ی عظیمی را به اینترنت ماهواره ای اختصاص داد تا بتواند در جاهایی که دسترسی به اینترنت غیر ممکن است را تحت پوشش اینترنت قرار دهد، از این رو شرکت استارلینک را راه‌اندازی کرد و چندین ماهواره در مدار زمین قرار داد، اجرایی شدن طرح اینترنت ماهواره‌ای استارلینک با تصویب طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی ایران همراه شد، به همین دلیل مردم ایران می‌خواهند به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک روی آورند، اما آیا این کار شدنی است؟ در ادامه مطلب درباره اینترنت ماهواره‌ای در ایران خواهیم گفت. با منتوریکس همراه باشید.

اینترنت ماهواره ای چیست؟

از روش‌های جدید اتصال به اینترنت، می‌توان به اینترنت ماهواره‌ای اشاره کرد. از سال 1990 ایده استفاده از ماهواره برای اینترنت مطرح شد و در همان دهه برای نیازهای نظامی از این روش استفاده شد. اما ایلان ماسک خواست تا از این اینترنت در مناطقی که پوشش اینترنت غیر ممکن است استفاده کند، به همین دلیل سرمایه گذاری عظیمی بر روی پروژه استارلینک انجام داد.

اینترنت استارلینک در ایران

استارلینک رویاپردازی جدید ایلان ماسک است

در گذشته شرکت‌های دیگری مانند ویاست و هیوزنت شروع به عرضه اینترنت ماهواره‌ای کرده بودند اما مناطق تحت پوشش آن‌ها بسیار محدود بود. استارلینک می‌خواهد تمام نقاط جهان را تحت پوشش قرار دهد که ایران نیز شامل آن می‌شود. آیا اینترنت استارلینک در ایران کاربردی است؟ آیا می‌توان از آن استفاده کرد؟ در ادامه خواهیم گفت.

تفاوت اینترنت ماهواره‌ای با دیگر سرویس‌ها چیست؟

در گذشته تاخیر و کند بودن سرعت اینترنت روی اعصاب کاربران بود. اینترنت‌های دیال-آپ را که به یاد آورید می‌فهمید صبر ایوب برای اتصال به اینترنت چیست! با آمدن سرویس‌های ADSL و VDSL وضعیت کمی تغییر کرد و کاربران می‌توانستند اینترنت مناسبی را دریافت کنند، اما هر چقدر از مرکز مخابرات دورتر بودند، اینترنت آن‌ها هم ضعیفتر بود یا اگر خط تلفن‌شان نویز داشت، سرعت اینترنت بسیار کاهش پیدا می‌کرد.

اینترنت فیبر نوری مشکلات را تا حد زیادی حل کرد اما اینترنت ماهواره‌ای در عملکرد از فیبر نوری هم بهتر بوده است. تنها مشکل اینترنت ماهواره‌ای گذشته این بود که ماهواره‌ها در مداری به صورت ثابت بودند، به همین دلیل تاخیر زیادی در سرویس‌دهی در برخی از مناطق جهان به وجود می‌آمد چون فاصله ماهواره‌ها تا زمین بسیار زیاد بود. ایلان ماسک گفته است ماهواره‌های استارلینک در فاصله 500 کیلومتری قرار دارند و در فاز دوم اجرای طرح در فاصله 300 کیلومتری قرار خواهند گرفت. این یعنی تاخیر در سرویس دهی به کمتر از 20 میلی ثانیه در تمام جهان خواهد رسید و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

ماهواره استارلینک

ظاهر ماهواره‌های استارلینک در جو زمین

استارلینک می‌خواهد اینترنتش سرعتی برای اینترنت نسل پنجم 5G داشته باشد، به همین دلیل روزی 4 ماهواره با هزینه بسیار کم تولید می‌کند تا این مهم را تحقق بخشد. خدمات استارلینک از سپتامبر 2021 آغاز می‌شود و باید دید آیا این اینترنت به همان خوبی است که ایلان ماسک درباره‌ی ان می‌گوید یا کاربران از آن رضایت نخواهند داشت؟

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران

در لیست کشورهای تحت پوشش استارلینک نام ایران هم به چشم می‌خورد و مردم ایران هم می‌توانند از این اینترنت استفاده کنند، اما برای ایرانیان هیچوقت چیزی آسان نبوده است.

برای خرید تجهیزات استارلینک باید چیزی حدود 499 دلار هزینه کنید که با نوسان قیمت دلار شاید چیزی حدود 12 تا 15 میلیون تومان شود. در حال حاضر این تجهیزات به صورت قاچاق وارد ایران شده است و توسط دلالان به فروش می‌رسد. اما این تازه آغاز ماجراست، اگر تجهیزات را هم داشته باشید باید ماهی 100 دلار برای اشتراک آن بپردازید و این بالغ بر ماهی 2.5 تا 3 میلیون است. از آنجا که یک اشتراک می‌تواند تا 10 خانه را پاسخگو باشد، می‌شود حق اشتراک را بین افراد تقسیم کرد.

با این حال برخی نگرانی از این دارند تا پارازیت‌هایی باعث اختلال در این سیستم شود. با تحقیق محققان و نتایج آن‌ها احتمال اختلال در اینترنت ماهواره‌ای با پارازیت با دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های امروزی غیر ممکن به نظر می‌رسد و این اینترنت سرعت دانلود تا حداکثر ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه و اپلود 20 مگابین بر ثانیه را بدون هیچ مشکلی ارائه خواهد داد.

تجهیزات استارلینک

تجهیزات مورد نیاز برای دریافت اینترنت ماهواره ای استارلینک

اینترنت استارلینک و طرح صیانت از حقوق کاربران

همانطور که گفتیم هنگامی که می‌خواهید برای اینترنت استارلینک ثبت نام کنید نام ایران هم در آن به چشم می‌خورد. از طرفی طرح جدیدی که وارد مجلس شده است رای به محدود کردن پهنای باند شبکه‌های اجتماعی خارجی و اینترنت بین المللی در صورت ثبت نشدن آن‌ها داده است. برخی از افراد می‌گویند باید به اینترنت استارلینک روی آورد چون اینترنت آزاد و بدون محدودیتی را ارائه می‌دهد، اما استارلینک گفته است که ارائه سرویس به ایران یا سایر نقاط جهان تنها با اجازه دولت‌ها ممکن است، از این رو ممکن است با اجرای طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در ایران اینترنت ماهواره استارلینک در ایران عملی نباشد، حتی اگر هم بتوانیم از این اینترنت استفاده کنیم معایب دیگری در استفاده از آن وجود دارد.

جمع بندی

راه استارلینک به نظر یک جاده آسفالت سر راست است، اما در ایران همه چیز سخت و دشوار به نظر می‌رسد. باید دید با راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای در ایران آیا مردم ایران از آن استقبال خواهند کرد و اجرای این طرح در ایران شدنی است یا این پروژه شکست می‌خورد و جایگزین‌های بعدی جای آن را خواهند گرفت؟ نظر شما درباره اینترنت ماهواره‌ای چیست؟ در قسمت نظرات برایمان بنویسید.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف