با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

چرا داشتن گواهی‌نامه‌ی SSL برای سایت مهم است؟

سحر محمدی
سحر محمدی
15:46، 1400/08/03
چرا داشتن گواهی‌نامه‌ی SSL برای سایت مهم است؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

چرا داشتن گواهی‌نامه‌ی SSL برای سایت مهم است؟


برای اینکه درک درست‌تری از مفهوم گواهی‌نامه‌ی SSL داشته باشیم، بحث را با یک مثال ساده شروع می‌کنم؛ کرونا ویروس. ویروس ترسناکی که اما همه‌جا هست. البته آنقدرها هم ترسناک نیست. اما به هرحال این کرونا ویروس گوشه‌ای منتظر نشسته تا در موقعیتی مغتنم خودش را به ریه‌ی ما برساند. اما چه کاری از دست ما برمی‌آید؟ چطور می‌توانیم بدن‌مان را در برابر این حمله‌ی ناگهانی ایمن نگه داریم. درست است، استفاده از ماسک. ماسک‌ها هم از ما محافظت می‌کنند و هم اعتماد کسانی که با ما در ارتباط هستند را جلب می‌کنند. گواهی‌نامه‌ی SSL در فضای وب وظیفه‌ای مشابه به عهده دارد. اما چگونه؟ این همان موضوعی است که برای نوشتن‌اش دست به کیبورد شدم. در ادامه همراه من در منتوریکس باشید تا با چیستی و اهمیت این گواهینامه و تاثیر آن در افزایش بازدید گوگل آشنا شوید.

چطور بفهمیم یک سایت گواهی‌نامه‌ی SSL دارد؟

مرورگرها به راحتی امنیت سایت‌های مختلف را تشخیص و به کاربران نمایش می‌دهند.

گواهی SSL چیست؟

اگر شما هم مثل من ترس از ابتلا به کرونا داشته باشید، قطعا ملاقات با افرادی که ماسک به صورت دارند برایتان خوشایندتر است. احتمالا اولین حسی که در این موقعیت تجربه می‌کنید، احساس امنیت است. شما سریع متوجه می‌شوید با آدم متعهدی روبه‌رو هستید که پروتکل‌ها را به خوبی رعایت می‌کند.
SSL هم حکم همین ماسک را دارد. در واقع گواهی SSl یک اعتبارنامه‌ی دیجیتال است که هویت یک وب‌سایت را برای کاربران تائید می‌کند و به کاربر خاطرنشان می‌کند امنیتش در این فضا حفظ خواهد شد.
بیایید مثال ماسک را کنار بگذارم و به اصل موضوع بپردازیم. SSL از طریق ایجاد پروتکل امنیتی رمزگذاری شده‌ای از اطلاعات میان یک وب سرور و یک مرورگر محافظت می‌کند.

به صورت خلاصه اما دقیق، وظیفه‌ی SSL ایمن نگه‌داشتن اینترنت از دست مجرمانی‌ست که سعی دارند به اطلاعات وب‌سایت‌ها و کاربران دسترسی پیدا کنند. به همین دلیل سایت‌ها خود را به ابزارهای محافظتی مانند SSL مجهز می‌کنند.

 

به عنوان کاربر از کجا بفهمیم یک سایت، پروتکل‌های امنیتی را رعایت کرده؟ به دنبال ماسک باشید. اگر به آدرس بار نگاه کنید، در کنار URL سایت یک قفل محکم نمایش داده می‌شود که خیالتان را آسوده می‌کند. اگر نگاهی دقیق‌تر بیندازید در خود آدرس هم نشانه‌هایی خواهید دید؛ HTTPS.

گواهی‌نامه‌ی SSL چگونه از اطلاعات محافظت می‌کند؟

هکر‌ها بیشتر از هرچیزی شبیه به راهزن‌ها عمل می‌کنند. در نقطه‌ای میان سرور وب‌سایت و مرورگر کاربر در کمین نشسته‌اند تا در زمان مناسب، شبیخون زده و دست به سرقت اطلاعات بزنند. اما سایت‌های که از SSL استفاده می‌کنند، با دژهای استوار از اطلاعات در برابر این سارقین محافظت می‌کنند.
SSL با استفاده از الگوریتم‌های رمزگذاری، خواندن اطلاعات را در فاصله‌ی بین ارسال‌کننده و دریافت‌کننده، غیر ممکن می‌کند. پس هکرها دسترسی به آن‌ها ندارند. یعنی چه؟ یعنی با خیال راحت در سایت‌هایی که SSL دارند نام، آدرس، شماره‌ی تماس، شماره‌ی کارت بانکی یا هر اطلاعات دیگری را وارد کنید.
فرآیند امنیتی SSL به صورت زیر عمل می‌کند. لازم است پیش از خواندن این بخش هشدار دهیم که قرار است شدیدا شگفت زده شوید.

  1. یک مرورگر یا سرور تلاش می‌کند به وب‌سایت یا وب‌ سروری ایمن متصل شود.
  2. مرورگر درخواست شناسایی به وب سرور می‌دهد.
  3. وب ‌سرور در پاسخ، یک کپی از گواهی SSL را برای مرورگر ارسال می‌کند.
  4. حالا مرورگر دست به کار بررسی گواهی‌ SSL می‌شود. آیا به سایت اعتماد دارد یا خیر؟ جواب مثبت منجر به نمایش سایت در مرورگر می‌شود.
  5. حالا نوبت وب سرور است که یک اتصال امن و رمزگذاری شده برقرار کند.
  6. دیگر همه چیز تمام است یک ارتباط امن دو سویه میان مروگر و وب‌سرور برقرار شده که هر دو طرف را خوشنود می‌کند.

به این فرآیند SSL handshake یا دست‌ دادن SSL می‌گویند. یک توافق نانوشته، اما رسمی. خواندن این مراحل 6 گانه به تنهایی شگفت‌انگیز نیست. بلکه زمانی شما متعجب خواهید شد، که بدانید تمام این فرآیند در کسری از ثانیه رخ می‌دهد.

چرا به گواهی SSL نیاز داریم؟

اگر وب‌سایتی دارید که اطلاعات کاربر را برای ورود به سیستم دریافت می‌کنید، حتما باید تضمینی هم برای امنیت به آن‌ها بدهید.
کاربران اطلاعات شخصی خود مانند هویت، اطلاعات کارت بانکی یا مسائل خصوصی‌تری مانند وضعیت سلامتی‌شان را با سایت‌ها به اشتراک می‌گذارند. پس در مقابل باید مطمئن شوند نه تنها محرم اسرارشان هستید، بلکه تمام تلاش‌تان را به کار بستید تا از اطلاعات‌ آن‌ها محافظت کنید.

تفاوت نمایش سایت با گواهی‌نامه‌ی SSL و فاقد گواهی‌نامه در آدرس‌بار

وب‌سایت‌هایی که با HTTPS مشخص می‌شوند، ترافیک خود را با SSL رمزگذاری می‌کنند. بنابراین برای کاربر راحت‌تر است که به این سایت‌ها اعتماد کند. اساسا عبارت HTTPS در ابتدای آدرس سایت، علاوه بر اعتمادسازی، قرار است سایت‌های دیگر را برای پیوستن به SSL تشویق کند.

مرزهای امنیت برای کاربران سایت‌های HTTPS

به عنوان یک‌ کاربر چقدر می‌توان به سایت‌هایی که گواهی SSL دارند اعتماد کرد؟ از آنجایی که اطلاعاتی که در سایت‌های امن وارد می‌کنید، رمزگذاری شده‌اند، می‌توان گفت خیالتان راحتِ راحت. در تمام زمینه‌هایی که اشاره خواهیم کرد، شما در دایره‌ی امنیت هستید.

  • اطلاعات حساب کاربری شامل نام کاربری و رمز عبور
  • تراکنش‌های مالی و اطلاعات حساب‌های بانکی
  • اطلاعات هویتی قابل شناسایی نظیر نام،‌ آدرس، ایمیل، شماره‌ی تماس و...
  • قراردادها یا توافق‌نامه‌ها
  • بسته به کاربری سایت اطلاعاتی که آپلود می‌کنید. مثلا اطلاعات تحصیلی یا پزشکی
  • هر نوع اطلاعات رد و بدل شده میان شما و وب سرور شامل چت‌های آنلاین و...

انواع گواهی SSL را بشناسیم

همان‌طور که برای محافظت در برابر ویروس کرونا، چندین مدل ماسک داریم، برای ایمن‌سازی سایت‌ها هم انواع SSL داریم. هریک از SSLها کارایی ویژه‌ای دارند که با توجه به قابلیت‌ها و کارکردهای سایت باید انتخاب شوند.
متداول‌ترین گواهی‌نامه‌های SSL

  • گواهی EV SSL یا Extended Validation certificates
  • گواهی OV SSL یا Organization Validated certificates
  • گواهی DV SSL یا Domain Validated certificates

گواهی EV SSL

این گواهی بالاترین اعتبار را در میان انواع SSL دارد و از همه هم گران‌تر است. فرآیند اعتبار سنجی سایت برای دریافت EV SSL پیچیده و طولانی‌ست. معمولا وب‌سایت‌های رده بالای وب که تراکنش‌های مالی زیادی دارند، سراغ آن می‌روند. نحوه‌ی نمایش آدرس این سایت‌ها در آدرس‌بار علاوه بر دامین، شامل نام کشور و شرکت می‌شود. از این نظر کاربر می‌تواند از اصالت سایت در بدو ورود آگاه شود.

گواهی OV SSL

این گواهی‌نامه‌ی SSL از نظر سطح تضمین امنیت مشابه‌ با EV SSL است. مالک سایت باید طی فرآیندی اعتبار سنجی را تکمیل کند، تا در کنار دامین، نام شرکت نیز به کاربر نمایش داده شود. مهم‌ترین ویژگی OV SSL، رمزگذاری اطلاعات کاربران در حین تراکنش مالی‌ست.

گواهی‌ DV SSL

اعتبار سنجی سایت در این نوع از گواهی SSL سریع و ساده است. به همین نسبت نیز اعتبار آن از دو مورد قبلی کمتر است. چرا که از حداقل میزان رمزگذاری در تبادل اطلاعات استفاده می‌کند. گواهی‌نامه‌ی DV SSL بسیار کم هزینه است، بنابراین برای وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های محتوایی گزینه‌ی مناسبی محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

دریافت گواهی‌نامه SSL برای سایت، صرفا انجام تشریفات ساده یا دردسر ساز نیست. SSL امنیت سایت، کاربران و به صورت کلی اطلاعات را تضمین می‌کند. همچنین با اعتمادسازی به جذب بیشتر مخاطبان کمک می‌کند و باعث افزایش تعامل کاربران می‌شود.
فراتر از همه‌ی این مزیت‌ها، گوگل برای سایت‌هایی که گواهی SSL دریافت کرده‌اند، احترام خاصی قائل است. پس خزنده‌های گوگل امتیاز‌های بالاتری به سایت‌های امن می‌دهد.

 

سحر محمدی
سحر محمدی

سحر کارشناس سئوی منتوریکس است و دانش چشمگیری در پیاده‌سازی محتوای سئویی دارد. دقت و ظرافت کار سحر یکی از بارزترین ویژگی‌هایش محسوب می‌شود و تا رسیدن به هدف دست بردار نخواهد بود. 

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
بهنام
1400/11/08
منظور از رمزگذاری چیست؟ آیا گوگل به وب سایت‌های SSL شده امتیاز می‌دهد؟
پاسخ...
سحر محمدی
1400/11/09
سلام...
رمزگذاری باعث می‌شه که اطلاعات از مبدا تا مقصد غیرقابل خواندن بشه. مثلا نرم‌افزار واتس‌آپ، از یک سیستم end to end encrypted استفاده می‌کنه که ادعا داره اطلاعات شما از ابتدا تا انتها رمز‌گذاری شده است. به این معنا که شخص سومی در مسیر تبادل اطلاعات نمی‌تونه اطلاعات‌رو سرقت کنه.
در جواب سوال دوم باید بگم: SSL تضمین کننده‌ی امنیت سایت و کاربرانشه و این موضوع برای گوگل اهمیت بالایی داره پس امتیاز مثبتی برای سایت در نظر گرفته می‌شه.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف