با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

چطور با Pagespeed Insight گوگل کار کنیم؟
تحریریه منتوریکس
تحریریه منتوریکس
10:00، 1402/06/31
چطور با Pagespeed Insight گوگل کار کنیم؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

چطور با Pagespeed Insight گوگل کار کنیم؟


آیا سرعت کم وب‌سایت شما موجب شده است تا ترافیک زیادی را جذب نکنید؟ تصور می‌کنید که این مشکل چه دلیلی دارد؟ گوگل در مورد صفحات کندتر و صفحات سریع‌تر، اطلاع‌رسانی می‌کند و تجربه کاربری بهتری را ارائه می‌کند. هر چه تجربه کاربران بهتر باشد، ترافیک بیشتری در گوگل به سمت وب‌سایت شما روانه می‌شود و نتایج سئو سایت شما بهتر خواهد بود.

از دیدگاه کاربران و رتبه‌بندی کلمات کلیدی، پاسخ دو پرسش اول، PSI - Google PageSpeed Insights است. حال این پرسش مطرح می‌شود که Google Pagespeed Insight چیست؟ اگر به دنبال یافتن پاسخ این پرسش هستید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

منظور از Pagespeed Insight Google چیست؟

Google PageSpeed Insights، وب پیج تست و وب‌سایت اسپید تست، همواره به‌عنوان برترین ابزارها در مشاوره دیجیتال مارکتینگ جهت اجرای آزمون‌های سرعت شناخته شده‌اند. آنچه سبب تفاوت PageSpeed Insights نسبت به ابزارهای دیگر می‌شود، قابلیت آن در بهبود تصمیم‌گیری شما جهت ارتقای عملکرد وب‌سایت است. توصیه‌های آزمون سرعت صفحه گوگل، مبتنی بر آخرین رویکردهای اجرایی برای عملکرد موبایل و کامپیوترهای تحت دسکتاپ هستند.

برای بهینه سازی سایتتان، می توانید روی خدمات سئو منتوریکس حساب کنید.

PageSpeed Insights

PageSpeed Insights

تصویرسازی پیشرفته داده‌ها، فیلترینگ، تگ زدن و فناوری تصویر لحظه‌ای درGoogle Pagespeed Insight موجب می‌شود تا راهکاری جامع جهت افزایش رتبه‌بندی موتور جستجو، افزایش عملکرد آن و تقویت تجربه کاری کاربران حاصل شود. البته می‌توان پرسش دیگری در این زمینه مطرح کرد: منظور از رتبه‌بندی در Pagespeed Insight Google چیست؟

منظور از معیارهای Google Pagespeed Insights چیست؟

در این بخش دقیقا به این موضوع می‌پردازیم که منظور از معیارهای pagespeed insights چیست.

دیدگاه‌ها و رتبه‌بندی‌ها

نمره‌ای که توسط آزمون سرعت صفحه گوگل ارائه می‌شود، یک عامل اساسی و ملاک رتبه‌بندی محسوب نمی‌شود، بلکه صرفاً ابزاری است که به شما در مورد مسائل صفحه وب کمک می‌کند. این عامل، معیار مهمی جهت سنجش عملکرد است. این ابزار به کاربران کمک می‌کند تا مسائلی را بیابند که نمرات آن‌ها مبتنی بر بخشی از الگوریتم‌های رتبه‌بندی گوگل مانند Core Web Vitals هستند. بهبود این نمرات می‌تواند تأثیر مثبتی بر کیفیت تبلیغ در گوگل داشته باشد.

Google Pagespeed Insight

نمرات PSI نشان‌دهنده وضعیت صفحه شما جهت برآورده کردن عملکرد گوگل و استانداردهای سرعت است. هر چه نمره بالاتر باشد، رتبه‌بندی کلمه کلیدی نیز بهتر خواهد بود. اگر راهکارهایی را برای سرعت کم وب‌سایت نیافته‌اید، هیچ نوع استراتژی SEO جهت بهبود عملکرد صفحات وب، مؤثر نخواهد بود. جهت بررسی هر چه بیشتر پرسش Pagespeed Insight Google چیست، می‌توان نحوه استفاده از Google PageSpeed را بررسی کرد.

چگونگی استفاده از Google PageSpeed

در این بخش، به دنبال یافتن پاسخ پرسش مهم کاربرد Google PageSpeed Insights چیست؟ بوده و تلاش می‌کنیم تا به‌طور دقیق‌تر مزیت‌های این ابزار را بررسی کنیم. ابتدا چگونگی استفاده از این ابزار را بیان می‌کنیم.

  1. جهت انجام آزمون Google page speed، ابتدا URL موردنظر را در وب‌سایت PageSpeed Insights وارد کنید.
  2. بر روی دکمه Analyze کلیک کنید و اجازه دهید تا PSI تحلیل خود را انجام دهد.
  3. هنگام ایجاد گزارش، این ابزار دو کار را انجام می‌دهد:
    -اولاً، داده‌های فیلد صفحه وب‌سایت را در CrUX یا Chrome User Experience report جمع‌آوری می‌کند.
    - سپس، عملکرد صفحه را با استفاده از Lighthouse API اندازه می‌گیرد. همچنین این ابزار، نرخ بارگذاری را در محیط شبیه‌سازی شده و کنترل شده محاسبه می‌کند: دستگاه‌های میان لایه و شبکه‌های موبایل. بنابراین، این داده‌ها، Lab Data نامیده می‌شوند.
  4.  پس از بررسی گزارش، متغیرهایی که موجب ممانعت از سرعت شده و سبب نزول رتبه وب‌سایت می‌شوند، حذف می‌شوند.

تقسیم‌بندی گزارش آزمون Google PageSpeed Insight

شاید شما از خود بپرسید: منظور از تقسیم‌بندی گزارش آزمون Google PageSpeed Insight چیست؟ گزارش دقیق و کاملاً جزئی PSI حاوی داده‌های آزمایشی، داده‌های محلی، فرصت‌ها، موارد تشخیصی و حسابرسی‌های انجام شده است. پرسش مهم دیگر در این گزارش، عبارت است از: مفهوم رنگ‌ها گزارش آزمون Google PageSpeed Insight چیست؟

Google Pagespeed Insight

Google PageSpeed Insight

کدگذاری رنگی در گزارش، موجب ساده‌تر شدن تعیین موقعیت نواحی می‌شود که عملکرد مطلوبی در وب‌سایت دارند و همچنین، نواحی که نیاز به بهبود بیشتری داشته و یا نواحی که عملکرد نامطلوب‌تری دارند، شناخته می‌شوند.

  1. رنگ قرمز نشان‌دهنده عملکرد ضعیف است.
  2. رنگ سبز، عملکرد مطلوب و قابل‌قبول را نشان می‌دهد
  3. رنگ زرد نشان‌دهنده میزان پیشرفت لازم در آن بخش است.

داده‌های فیلد

سؤالات زیادی در مورد گزارش این ابزار و به‌خصوص پرسشی مانند داده فیلد در Google PageSpeed Insights چیست؟ مطرح می‌شوند. درواقع، گزارش عملکرد 28 روز گذشته در داده‌های فیلد Google PageSpeed Insights نمایش داده می‌شود. همواره این داده‌ها با نمودارهای توزیع داده که از داده‌های تجمعی گزارش CrUX ساخته شده است، نشان داده می‌شود و هیچ صفحه تحت وبی، چنین عملکردی را برای کاربران ارائه نمی‌کند.

چهار معیار داده‌های فیلد، جنبه‌های مختلف زمان سرعت و بار را ثبت می‌کند. هر یک از آن‌ها برحسب میلی‌ثانیه یا ثانیه به‌جز CLS، اندازه‌گیری می‌شوند.

  1. FCP: اولین بارگیری محتوایی یا زمان لازم جهت نمایش اولین محتوا شامل تصویر یا متن جهت بارگذاری
  2. LCP: بزرگ‌ترین بارگیری محتوایی به‌صورت زمان لازم برای بارگذاری اولین تصویر یا متن در سایت
  3. FID: اولین تأخیر ورودی به‌صورت لازم برای جستجوگر جهت پاسخ به اولین تعامل کاربر
  4. CLS: هر نوع حرکت صفحه در نمایشگر با تغییر چیدمان تجمعی اندازه‌گیری می‌شود؛ شاخص CLS کمتر از 0.1 مطلوب است و بیش از 0.25 ضعیف محسوب می‌شود.

داده‌های آزمایشی (Lab Data)

این داده‌ها شامل اطلاعات Lighthouse API هستند که زمان FCP,CLS,LCP را نسبت به کل زمان مسدود شدگی، شاخص سرعت و زمان تعاملی اندازه می‌گیرد. شاخص سرعت، به معنای زمان ظاهر شدن متن/ تصویر در طی بارگذاری صفحه است. کل زمان مسدود شدگی، به‌صورت کل زمان بین تعامل‌پذیری کامل و FCP است. زمان تعامل‌پذیری به معنای زمان تعامل‌پذیری کامل صفحه است.

ابزارهای تشخیصی و فرصت‌ها

یکی از رایج‌ترین پرسش کاربران در مورد این ابزار عبارت است از: منظور از بخش فرصت‌ها (opportunities) در گزارش Pagespeed Insight Google چیست؟ در حقیقت، بخش فرصت‌ها در گزارش آزمون سرعت صفحه گوگل، توصیه‌هایی را برای افزایش سرعت صفحه وب‌سایت ارائه می‌کند.

پس از تهیه گزارش فرصت‌ها، این ابزار اطلاعاتی را جهت سفارشی‌سازی سیستم مدیریت محتوا ارائه کرده و می‌توان جزئیات بیشتری را در مورد مراحل بعدی مشاهده کرد. همچنین بخش ابزارها و اطلاعات تشخیصی، بهترین رویه‌های عملی برای عملکرد برنامه را نشان می‌دهد. می‌توانید پس از کلیک بر روی پنجره کشویی هر قسمت، علت ریشه‌ای مشکل را مشاهده کنید.

نمره 100/100 در آزمون سرعت صفحه گوگل

شاید از خود بپرسید: منظور از نمره وب‌سایت در گزارش Pagespeed Insight Google چیست؟ این نمره، وضعیت وب‌سایت شما را نشان می‌دهد. بسیاری از مالکان یا طراحان وب‌سایت، پس از دریافت نمره 100/100 در Google PageSpeed Insight، تصور می‌کنند که همه‌چیز بر وفق مراد آن‌ها است؛ اما این نمره به این اندازه نیز اهمیت ندارد. دریافت 100/100 لزوماً به معنای آن نیست که وب‌سایت شما در SERP ها، به رتبه مناسب دست می‌یابد.

speed index

از بخش توصیه‌ها (Recommendations) به‌عنوان مهم‌ترین جنبه و بخش نتایج آزمون غافل نشوید. توصیه‌ها بسیار مهم‌تر از نمرات هستند. تمرکز و انجام کار بر اساس توصیه‌ها، سبب غنی شدن ترافیک وب‌سایت شما می‌شود.

  1.  تصاویر را با اصلاح اندازه/ فشرده‌سازی آن‌ها بهینه کنید. ارتفاع و عرض مشخصی را برای تصاویر در نظر بگیرید. از شبکه عرضه محتوا جهت ارائه تصاویر خود استفاده کنید.
  2. سعی کنید تا حد امکان، ویدئوی موردنظر خود را به‌صورت مستقیم در وب‌سایت، آپلود نکنید، زیرا موجب کاهش سرعت بارگذاری وب‌سایت می‌شود.
  3. هدایت مجدد (Redirects) سبب افزایش زمان بارگذاری صفحه می‌شود؛ از آن‌ها دوری کنید.
  4. از یک تم و سبک برای وب‌سایت استفاده کنید تا سرعت آن افزایش یابد. از GZIP و طراحی پرسرعت جهت بهبود نمرات PSI استفاده کنید.
  5. از کش مرورگر نیز غافل نشوید. این شاخص سبب سرعت بیشتر بارگذاری وب‌سایت هنگام بازدید بعدی کاربر می‌شود.

درنتیجه می‌توان گفت که سرعت مناسب صفحه، لزوماً به معنای دریافت نمره 100/100 نیست و بالعکس. هدف اصلی، رسیدن به بیشترین سرعت ممکن در بارگذاری صفحات است. به‌طورکلی، سرعت صفحه وب‌سایت، اهمیت زیادی برای گوگل و کاربران دارد.

مهم‌ترین توصیه‌های Google PageSpeed Insights

در بخش قبلی اشاره کردیم که تا چه حد توصیه‌های این ابزار اهمیت دارد. آیا می‌پرسید: مهم‌ترین توصیه‌های Google PageSpeed Insights چیست؟ پس این بخش را انتها مطالعه کنید.

  1. تمامی منابع مسدودکننده رندر را حذف کنید. در این مورد، می‌توان به اسکریپت‌های جاوا اسکریپت و CSS اشاره کرد که سرعت بارگذاری صفحه وب‌سایت شما را کاهش می‌دهند.
  2. زنجیره‌ای از درخواست‌های حیاتی را ایجاد نکنید. زنجیره‌ای کردن درخواست‌های حیاتی به معنای چگونگی بارگذاری صفحات شما توسط جستجوگرها و مسیر ضروری رندرینگ (CRP) است. به‌طور مثال، بارگذاری کامل برخی از عناصر مانند جاوااسکریپت و CSS پیش از امکان مشاهده صفحه وب‌سایت، ضروری است.
  3. کوچک کردن CSS- فرآیند فشرده‌سازی فایل‌ها با حذف کاراکترها، فضاها و تکرارهای غیر اضافی، با نام کوچک‌سازی CSS شناخته می‌شود.
  4. CSS بلااستفاده را حذف کنید. کلیه کدها در شیوه‌نامه شما، محتوایی هستند که بارگذاری آن‌ها پیش از آنکه کاربران بتوانند صفحه شما را مشاهده کنند، الزامی است. اگر CSS در سایت خود دارید که کاربرد چندانی ندارد، بنابراین حذف آن منطقی‌تر خواهد بود.
  5. عملیات رشته اصلی را کاهش دهید. رشته اصلی قابلیت مدیریت درخواست‌های کاربران را هنگام پردازش کد سایت شما ندارد. اگر عملیات رشته اصلی شما بیش‌ازحد طولانی شود، موجب تجربه نامطلوب کاربران می‌شود.
  6. زمان اجرای جاوااسکریپت را به حداقل برسانید. اینسایت توصیه مجزایی را در مورد احتمال تأثیرگذاری قابل‌توجه اجرای جاوااسکریپت بر عملکرد سایت شما اعلام می‌کند.
  7. زمان پاسخ سرور (TTFB) را کاهش دهید. زمان نسبت به اولین بایت (TTFB) شاخصی است که میزان زمان لازم برای یک جستجوگر جهت دستیابی به اولین بایت داده از سرور سایت شما را پس از ارائه درخواست، اندازه می‌گیرد. درنتیجه، یکی از توصیه‌های Google PageSpeed Insights، کاهش زمان پاسخ سرور است.
  8. ابعاد تصویر. تعیین اندازه مناسب فایل‌های رسانه‌ای مانند تصاویر جهت کاهش زمان بارگذاری ضروری است.
  9. کارایی کدنویسی تصویر. یکی از مهم‌ترین رویه‌های بهینه‌ سازی نرخ تبدیل، فشرده‌سازی است که سبب کاهش اندازه فایل‌ها و سرعت بیشتر بارگذاری آن‌ها می‌شود.
  10. نمایش تصاویر در قالب‌های نسل بعد. بارگذاری برخی از قالب‌های فایل‌های تصویری، سریع‌تر از قالب‌های دیگر است. متأسفانه، آن‌ها در قالب‌های رایج PNG یا JPEG نیستند.

سخن پایانی

در این مقاله، تلاش کردیم تا به پرسش Pagespeed Insight Google چیست؟ و همچنین معیارها، چگونه استفاده، کاربردها و توصیه‌های مرتبط پاسخ دهیم. Pagespeed Insight Google یکی از ابزارهایی است که گزارش دقیق و تحلیلی در مورد عملکرد وب‌سایت شما ارائه می‌کند. البته تردیدی نیست که می‌توان در کنار این ابزار، از ابزارهای رایج دیگر مانند Sematext، Pingdom Speet Test، Uptrends استفاده کرد. شما می‌توانید از توصیه‌های مهم مطرح شده در این مقاله، جهت افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایت خود استفاده کنید.

 
تحریریه منتوریکس
تحریریه منتوریکس

این مطلب توسط اعضای تیم منتوریکس تهیه و گردآوری شده است.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف