با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

تولید محتوای صوتی

تحریریه منتوریکس
تحریریه منتوریکس
10:00، 1402/06/30
تولید محتوای صوتی
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

تولید محتوای صوتی


محتوای صوتی به عنوان یکی از قالب‌های محتوایی در حال تبدیل شدن به یکی از دارایی‌های واقعی برای فضای بازاریابی محتواست. امروزه بسیاری از برندهای بزرگ از این قالب محتوا برای افزایش آگاهی از برند خود استفاده می‌کنند. جالب است بدانید تنها در کشور انگلستان در هفته بیش از 28.3 میلیون نفر بزرگسال به پادکست گوش می‌دهند. اما مخاطبان به چه نوع محتوایی علاقه دارند و تولید محتوای صوتی چطور انجام می‌شود؟ آیا برای بازاریابی محتوا به این قالب محتوایی توجه دارید؟ با ما همراه باشید تا به شما پاسخ دهیم.

محتوای صوتی چیست؟

محتوای صوتی به دلیل اینکه فقط به گوش دادن نیاز دارند، در هر حالتی قابل استفاده هستند. مخاطبان این نوع محتوا می‌توانند در حال رانندگی، کار کردن، ورزش کردن و... به پادکست گوش دهند. به همین دلیل بسیاری از کسب و کارها امروزه به فکر تولید محتوای صوتی افتاده‌اند.
این نوع محتوا به دو روش ایجاد می‌شود که عبارتند از:

  • تبدیل متن به محتوای صوتی از طریق برخی نرم‌افزارها
  • ضبط صدای محتوایی

چرا تولید محتوای صوتی مهم است؟

سهولت ارتباط با مخاطبان یکی از مهم‌ترین نکات در بازاریابی است که در محتوای صوتی حاصل می‌شود. زیرا اکنون بسیاری از آن‌ها از محتوای بصری خسته‌ شده‌اند. برخلاف محتواهای ویدئویی، مخاطبان شما برای دریافت اطلاعات نیازی به خیره شدن به صفحه نمایش ندارند.

چه در حال رانندگی با ماشین و چه در حال پیاده‌روی و یا پختن غذا باشند، می‌توانند از محتواهای شما در حین حرکت لذت ببرند. بیشتر مخاطبان این نوع محتوا از طریق اسپیکر و هدفون به پادکست‌ها گوش‌ می‌دهند. با پیشرفت فناوری، بسیاری نیز ترجیح می‌دهند با ایرپاد به محتواهای صوتی گوش دهند که این موضوع تاثیر زیادی در بازاریابی این نوع محتوا دارد.

تولید محتوای صوتی

تولید محتوای صوتی

حالا بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای استفاده از گوشی از این ابزارها برای دریافت اطلاعات استفاده کنند. دریافت صدا به خواندن و نوشتن حتی در زمان تاریکی اتاق، نیاز ندارد. ضمن اینکه اگر در سایت محتوای صوتی قرار دهید، بر روی عملکرد سئو درون صفحه تاثیر زیادی دارد.

وبلاگ‌نویسی صوتی فرصت مناسبی را برای کسب و کارها فراهم کرده است تا نرخ پرش سایت خود را کاهش دهند. از سوی دیگر فقط کافیست محتوای باکیفیت برای سایت تولید کنید تا منتظر رتبه سایت خود باشید.

تاثیر تولید محتوای صوتی بر رشد کسب و کارها

طبق مطالعه‌ای که توسط IAB منتشر شده است، حدود دو سوم مخاطبان محتوای صوتی می‌گویند به طور کامل به این نوع محتوا گوش می‌دهند. بنابراین شانس زیادی وجود دارد که بتوانید از طریق تولید محتوا بصورت پادکست، مشتریان بیشتری را کسب کنید.

محتوای صوتی با محتوای متنی و ویدئویی تفاوت دارد، زیرا تعامل مخاطب با آن آسانتر است. زیرا مجبورند برای تماشای ویدئو و یا خواندن متن بی‌حرکت در یک بنشینند و این زمان زیادی را از آن‌ها می‌گیرد. محتوای ویدئویی و متنی مخاطب را مجبور می‌کند در جای خود بنشیند و تمام توجه خود را صرف محتوا کند. اما در محتوای صوتی می‌توانید در هر جایی که هستید (ماشین، باشگاه، خیابان و...) به این نوع محتواها گوش دهید.

در عین حال صدا بسیار جذاب است و با آن می‌توانید تاثیر بیشتری روی مخاطب بگذارید. امروزه با ظهور بلندگوهای هوشمند و جستجوهای خودکار صوتی، تعامل با محتوای صوتی و... باعث رونق این روش در بازاریابی محتوایی شده است. در نتیجه کسب و کارهای مختلف در حال سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در این زمینه هستند.

تنها در سال 2020 بیش از 20 میلیارد دلار هزینه بازاریابی برای تولید محتواهای صوتی انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود در آینده این مقدار هزینه‌ها افزایش یابد.

انواع محتواهای صوتی در استراتژی بازاریابی

محتوای صوتی انواع مختلفی دارد که هر یک از آن‌ها را می‌توانید در استراتژی بازاریابی خود استفاده کنید. این محتواها عبارتند از:

پادکست‌ها

یکی از محبوب‌ترین انواع محتوای صوتی «پادکست» است که برای سریال‌ها و موضوعات انگیزشی استفاده می‌شود. اگرچه سال‌هاست که پادکست در بین مردم رایج شده، اما عمده محبوبیت این نوع محتوا از سال 2004 شروع شده است. اکنون میزان شنوندگان پادکست بیش از ده‌ها میلیون نفر است و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده میزان آن دو برابر شود.

پادکست‌ها اکنون فوق‌العاده محبوبیت دارند و بسیاری از وب سایت‌ها از این نوع محتواها برای انتشار کتاب، داستان، روایت و.... استفاده می‌کنند. از آنجا که طیف مختلفی از انواع موضوعات برای تولید پادکست وجود دارد، شنوندگان پادکست‌ها نیز عموما افراد تحصیل‌کرده و ثروتمند هستند.

اگرچه تولید پادکست به رونق کسب و کار کمک زیادی می‌کند، اما یک استراتژی عالی نیست. مگر اینکه برای تبلیغات برند خود با زاویه‌ای متفاوت به آن نگاه کنید. شما باید به ایجاد و تبلیغ یک پادکست هفتگی با ابتکار عمل فکر کنید که با تاکتیک‌های بازاریابی محتوایی سنتی مانند وبلاگ نویسی تفاوت زیادی دارد.

انواع تولید محتوای صوتی

انواع تولید محتوای صوتی

پس به جای اینکه به فکر تولید یک پادکست در مورد شرکت خود باشید، یک پادکست مورد یک موضوع خاص در صنعت خود باشید که با محصولات یا خدمات نیز ارتباط داشته باشد. در این صورت است که می‌توان امیدوار بود پادکست بر روی مخاطب شما تاثیر داشته باشد.
پادکست به عنوان کلیپ صوتی کوتاه، یکنواختی پست‌های متنی یا ویدیویی ساده را از بین می‌برند و به مخاطب پرمشغله فرصت می‌دهند تا با کمک هندزفری یا ایرپاد در خارج از منزل، تمامی اطلاعات را دریافت کنند.

کتاب های صوتی

دومین نوع محتوای صوتی کتاب‌هایی است که نسخه چاپی آن در بازار موجود است. اما چون می‌دانید مخاطب فرصتی برای کتاب خواندن ندارد، آن را به فایل صوتی تبدیل می‌کنید. اکنون کتاب‌های صوتی محبوبیت زیادی در بین افراد اهل مطالعه پیدا کرده است. حتی افرادی که کتاب نمی‌خواندند، اکنون با وجود فایل‌های صوتی تمایل بیشتری برای افزایش اطلاعات پیدا کرده‌اند. رونق این فایل‌ها تا اندازه‌ای است که کتاب‌های صوتی به رقیب اصلی کتاب‌های کاغذی تبدیل شده‌اند.

بر اساس گزارش انجمن ناشران آمریکایی، کتاب‌های صوتی دانلود شده "سریعترین فرمت در حال رشد است که با 28.8 درصد رشد سالانه، میزان رشد آن‌ها در طی 5 سال گذشته به 146.2 درصد رسیده است."

شما زمان تولید محتوای صوتی باید مخاطب را مثل یک کودک در زمان گوش دادن به داستان تصور کنید. همیشه بچه‌های زیادی وجود دارند که عاشق شنیدن داستان از زبان والدین خود هستند. در مورد کتاب‌های صوتی هم وضعیت به همین منوال است و مخاطبان زیادی برای فایل‌های تولید شده وجود دارد.

فروش کتاب‌های صوتی تنها در سال 2020، حدود 16% نسبت به قبل افزایش یافته است.

فایل‌های صوتی در شبکه‌های اجتماعی

در شبکه‌های اجتماعی فایل‌های صوتی محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. در این پلتفرم‌ها صدا در حال تبدیل شدن به یکی از بهترین انواع محتواست. وقتی محتوای صوتی تولید می‌کنید، می‌توانید یک حرف یا پیام را به شکل گفتار به گوش مخاطب برسانید. وقتی آن‌ها در حال رانندگی یا در محل کار هستند، همانطور که کارشان را انجام می‌دهند، می‌توانند محتوای صوتی شما را نیز بشنوند.

فایل‌های صوتی در شبکه‌های اجتماعی به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون اینکه پلک بزنند یا خستگی را در چشمان خود احساس کنند، پیام شما را بشنوند. حتی در این فایل‌های صوتی امکان حواس‌پرتی و فشارهای ناشی از حضور در گوشی، وجود ندارد و در نتیجه تعامل بهتری با مخاطب صورت می‌گیرد.

فایل‌های صوتی

فایل‌های صوتی 

کلاب‌هاوس یکی از شبکه‌های اجتماعی موفق است که در سال 2020 توانست به کسب‌ و کارهایی که تولید محتوای صوتی انجام داده‌ بوده‌اند، به رشد برند آن‌ها کمک زیادی کند. با توجه به موفقیت این شبکه، توییتر و فیسبوک نیز اکنون به فکر توسعه محتوای صوتی افتاده‌اند.

اگر بخواهید صدای برند خود را به گوش کاربران در رسانه‌های اجتماعی برسانید، باید از آخرین تکنیک‌های تولید محتوای صوتی اطلاعات کافی داشته باشید.

ایده‌های نو برای تولید محتوای صوتی

کتاب‌های صوتی، تبلیغات رادیویی و پادکست‌ها در حال ایجاد انقلاب در بازاریابی دیجیتال هستند. اما به شرط اینکه اصول تولید این نوع از محتوا را بدانید. محتواهای صوتی تلاشی برای کاهش مصرف کاغذ و ایجاد تعهد نسبت به آینده محیط زیست است. بنابراین نباید در تولید این نوع محتوا هراس و نگرانی داشته باشید و در عین حال از جدیدترین تکنیک‌ها برای جلب نظر مخاطبان استفاده کنید که عبارتند از:

بازاریابی مجدد برای محتواهای محبوب

اگر در وب سایت، وبلاگ یا صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی محتواهایی دارید که نرخ تعامل آن‌ها بالاست، همین حالا دست به کار شوید و برای همین محتواهای پربازدید خود، یک محتوای صوتی ایجاد کنید. زیرا کاربران زیادی وجود دارند که هنوز محتواهای شما را ندیده‌اند و یا فرصتی برای این کار نداشته‌اند. اما وقتی محتوا را در قالب فایل صوتی در می‌آورید، این شرایط را فراهم می‌کنید تا آن‌ها نیز به محتوای شما دسترسی داشته باشند.

اضافه کردن قطعات صوتی به وبلاگ

اضافه کردن قطعات صوتی به وبلاگ، مقالات و صفحات شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود تا کاربران مدت زمان بیشتری در سایت باقی بمانند. پس قاعدتاً تاثیر زیادی بر روی SEO وب سایت شما خواهد داشت. همچنین می‌توانید برای قسمتی از محتوای وبلاگ محتوای صوتی تولید کنید تا کاربران برای دنبال کردن قسمت‌های بعدی محتوا، فایل را گوش دهند. این کار در افزایش رنک سایت در رتبه بندی‌های جستجوی گوگل تاثیر زیادی دارد.

در شبکه‌های اجتماعی نیز تیزرهای کوتاه و پادکست می‌تواند ترافیک حساب کاربری را افزایش دهد و به رفتن پست‌ها در اکسپلور کمک زیادی کند. به طوری که بعد از مدت کوتاهی تعداد دنبال‌کننده‌های اکانت افزایش پیدا کند.

همکاری با سایر کانال‌ها و سایت‌ها

همکاری همیشه ارزشمند است و بینش‌های جدید و تازه‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر وارد سایت‌ها و کانال‌های همکار شوید و در زمینه تولید محتوا با هم همکاری کنید، می‌تواند تاثیر عمیق‌تری بر روی مخاطب داشته باشد. از سوی دیگر شانس بیشتری برای افزایش تعداد مخاطبان خواهید داشت. با حضور به عنوان مهمان در پادکست سایر سایت‌ها و پیج‌ها نیز مخاطبان شما افزایش پیدا می‌کند.

داستان سرایی در تولید محتوای صوتی

همیشه مخاطبان در محتواهای صوتی به مدت 30 ثانیه به گوینده فرصت می‌دهند تا روایت خود را شروع کند. اگر شما در همین مدت زمان بتوانید با داستان‌سرایی و جملات معمایی ذهن کاربر را درگیر کنید، شانس اینکه مخاطب تا انتهای محتوای صوتی با شما باقی بماند بیشتر خواهد بود.

6 اصل اولیه برای تولید محتواهای صوتی

برای اینکه محتواهای شما برای شنونده جذابیت داشته باشد، 6 اصل مهم وجود دارد که زمان تولید این فایل‌ها باید به آن توجه داشته باشید. این اصول عبارتند از:

اصل اول: تعادل

تعادل با روش‌های مختلفی بدست می‌آید که شامل میدان استریو، تعادل میانی و جانبی و تعادل بین پایان پایین و بالاست. همیشه تعادل بر روی حرکت صدا از منطقه‌ای به سمت منطقه دیگر تاکید دارد. گوینده محتوای صوتی باید با تعادل بازی کند و نشان دهد آن را در کل محتوا حفظ می کند. تعادل برای مخاطب تمرکز را به همراه می‌آورد. بنابراین باید در زمان تولید این فایل‌ها حرکات سر به سمت چپ، راست، وسط، پایین، میانه و اوج را حفظ کنید.

اصل دوم: تضاد

این مورد کمی مشکل است و باید بتوانید کنتراست را در صدای خود اعمال کنید. به این معنا که زیر و بم صدا باید انتخاب شود. تضاد در حجم، فشرده‌سازی، هارمونیک و یا صدای کسل‌کننده می‌تواند جذابیت بیشتری را برای صدا ایجاد کند. یکی از تضادهای مورد علاقه بسیاری از شنونده‌ها ایجاد صدای بافت‌دار در مقابل صدای صاف است. همچنین شما می‌توانید با ایجاد صدای کلفت و نازک از حواس پرتی مخاطب جلوگیری کنید.

اصل سوم: تاکید

وقتی یک عنصر در صدای گوینده توجه شما را جلب می‌کند، همان نقطه کانونی اثر هنری است. در زمان تاکید شدت صدا روی یک واژه بیشتر می‌شود و فرکانس‌های بیشتری به گوش مخاطب می‌رسد. اما این تاکید دقیقا باید بر روی واژه‌هایی باشد که اهمیت بیشتری در جمله دارند. یک راه خوب برای ایجاد نقطه کانونی در زمان تولید محتوای صوتی اینست که بدانید چه کلماتی به تاکید نیاز دارند.

اصول چهارم: حرکت

حرکت یکی از مهم‌ترین بخش‌های تنظیم صدا در محتواست. شما باید صدای خود را در فضا و در میدان استریو به سمت بالا و پایین حرکت دهید. این کار محتوا را از حالت کسل‌کننده خارج می‌کند.

اصل پنجم: الگو

پیروی از یک الگوی خاص برای صحبت کردن و تولید محتوای صوتی اهمیت زیادی دارد. برای ایجاد یک الگو، می‌توانید با استفاده از افکت MIDI Ableton، ایده‌های تصادفی اضافی تولید کنید. داشتن یک الگوی مشخص می‌تواند در محتوای صوتی معجزه ایجاد کند.

اصل ششم: ریتم

وقتی از الگو پیروی کنید، ریتم هم خود به خود به دست می‌آید. ریتم همان جریان الگویی را که ایجاد کرده‌اید، تقویت می‌کند. الگوهای Groove در Ableton با ریتم گره خورده‌اند و اهمیت زیادی دارد که متناسب با برند خود، ریتم خاصی را انتخاب کنید. زیرا در رسیدن به هدف بازاریابی کمک زیادی می‌کند.

بهترین نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های موبایلی تولید محتوای صوتی

برای اینکه بتوانید محتواهای صوتی تهیه کنید، نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌هایی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را روی دسکتاپ و گوشی همراه نصب کرده و سپس محتواهای مورد نظر را تهیه کنید.

بهترین نرم‌افزارها برای تولید محتوای صوتی

این برنامه‌ها را می‌توانید روی لپ‌تاپ یا کامپیوتر خود نصب کرده و از آن‌ها استفاده کنید:

1- نرم افزار Audacity

این نرم‌افزار گزینه‌های ویرایش حرفه‌ای صدا دارد و می‌توانید به طور رایگان از آن استفاده کنید. امکان ویرایش چندین محتوای صوتی همزمان و نصب روی تمامی سیستم‌عامل‌های محبوب دسکتاپ از جمله مزیت‌های Audacity است. از این برنامه می‌توان برای انواع پروژه‌های ویرایش صدا از جمله پادکست استفاده کنید.

2- برنامه GarageBand

برنامه GarageBand بر روی سیستم عامل مگ استفاده می‌شود و به شکل رایگان در دسترس است. کار کردن با این برنامه کار دشواری نیست و حتی مبتدی‌ها نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. GarageBand برای ضبط صدا و موسیقی یک پلتفرم فوق‌العاده است.

3- برنامه Adobe Audition

شرکت Adobe همیشه در ساخت برنامه‌های گرافیکی و ویرایش محتوای صوتی و تصویری پیشتاز بوده است. این بار Adobe Audition توسط این شرکت برای سیستم عامل ویندوز مک طراحی شده است. استفاده از این برنامه باعث بهبود کیفیت صدا می‌شود و از آن می‌توانید برای مسترینگ و میکس استفاده کنید.

4- برنامه Hindenburg Pro

برنامه برای بهبود صدا فوق‌العاده عمل می‌کند و ابزارهایی دارد که از آن‌ها می‌توانید برای بهبود صدا استفاده کنید. همچنین Hindenburg Pro برای تولید محتوا برای رادیو و پادکست مناسب است. این برنامه ابزارهای پیشرفته برای عادی سازی و پاک کردن مصاحبه‌های گفتاری، ویرایش چند آهنگ و صدا را نیز دارد.

5- نرم افزار Ableton Live

نرم افزار Ableton Live برای ویندوز و مک قابل نصب است و آن را می‌توانید برای ایجاد جلوه‌ از جمله موسیقی و تغییر صدا استفاده کنید. این پلتفرم ده‌ها افکت دارد که از آن می‌توان برای بهینه‌کردن آهنگ‌ها و صدا استفاده کرد.

بهترین اپلیکیشن‌های موبایلی تولید محتوای صوتی

بهترین اپلیکیشن‌های تولید محتوا

بهترین اپلیکیشن‌های تولید محتوا

شما باز هم می‌توانید از گوشی خود نیز برای تولید محتوای صوتی استفاده کنید و مجبور نیستید به سراغ لپ‌تاپ بروید. اما برای اینکه محتواهای صوتی شما کیفیت بهتری داشته باشد، این اپلیکیشن‌ها مناسب هستند:

1. برنامه موبایلی Audio Evolution Mobile Studio

این برنامه را می‌توان روی گوشی‌های اندروید نصب کرد که به طور همزمان می‌توانید چندین آهنگ را با هم باز کنید. داشتن قابلیت ضبط MIDI و ابزارهای ویرایش صدا و ابزار ضبط صدا مثل مترونوم از جمله مزیت‌های Audio Evolution Mobile Studio است. همچنین این برنامه از Google Drive پشتیبانی می‌کند.

2. برنامه BandLab

یکی دیگر از اپلیکیشن‌های موبایلی برای تولید محتوای صوتی با ویرایشگر 16 آهنگ است. همچنین این برنامه بیش از 300 ابزار MIDI مجازی، 180 افکت، لوپر و حتی یک ویرایشگر کلیپ ویدیویی نیز دارد. از این برنامه می‌توانید برای افکت‌گذاری روی صدا نیز استفاده کنید.

3. برنامه Bandpass

از این اپلیکیشن نیز می‌توانید برای هماهنگ کردن موسیقی و صدا استفاده کنید و سپس آن را در توییتر و فیسبوک به اشتراک بگذارید. این برنامه نیز ابزارهایی برای ویرایش صدا دارد و به صورت آفلاین و آنلاین قابل استفاده است.

4. برنامه Cubasis 3

یکی دیگر از برنامه‌های موبایلی برای تولید محتواهای صوتی، Cubasis 3 نام دارد که می‌توانید از آن برای زمان بندی، ایجاد افکت روی صدا و ویرایش استفاده کنید.

5. برنامه FL Studio Mobile

شما می‌توانید از این برنامه برای ویرایش صدا در گوشی‌های اندروید استفاده کنید. این پلتفرم دارای افکت‌های فراوان و تنظیمات کامل برای ویرایش صداست.

در آخر

محتوا در قالب‌های متفاوتی از جمله تصویر، متن، ویدئو، بازی و... تولید می‌شود. تولید محتوای صوتی یکی از بهترین روش‌ها برای جذب آن دسته از مخاطبانی است که از نگاه کردن به صفحه گوشی خسته‌ شده‌اند یا فرصتی برای این کار ندارند. در واقع با تولید محتوای صوتی می‌توانید به افراد زیادی کمک کنید تا محتواهای شما را در زمانی که مشغله کاری دارند، بشنوند. اما برای اینکه محتوا اثرگذار باشد، لازم است به نکات زیادی دقت داشته باشید که در این مطلب از سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ و سئو منتوریکس به آن اشاره شد.

تحریریه منتوریکس
تحریریه منتوریکس

این مطلب توسط اعضای تیم منتوریکس تهیه و گردآوری شده است.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف