با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

راهنمای تولید محتوا در یوتیوب

تحریریه منتوریکس
تحریریه منتوریکس
10:00، 1402/05/11
راهنمای تولید محتوا در یوتیوب
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

راهنمای تولید محتوا در یوتیوب


یوتیوب توسط سه نفر از کارکنان شرکت پی پل به نام جاوید کریم، استیو چن و چاد هرلی تاسیس شد. این سه نفر قبلا یک سرویس عکاسی‌ که فلیکر نام داشت را راه‌اندازی کرده بودند. اولین بار در سال 2005 یک ویدئو در یوتیوب بارگذاری شد و این شبکه به طور رسمی کار خود را آغاز نمود. سرعت رشد یوتیوب بعد از اولین گام بسیار بالا بود.

شروع فعالیت و تولید محتوا در یوتیوب

در سال 2006 یعنی تنها یک سال بعد از آغاز کار Youtubeیک گزارش جالب از عملکرد این شبکه منتشر شد. طی این گزارش مشخص شد در Youtube هر روزه تقریبا 65000 فیلم آپلود می‌شود و فیلم‌ها تقریبا صد میلیون بار دیده می‌شوند. این پلتفرم در همان سال به شرکت گوگل فروخته شد. در حال حاضر هم دفتر مرکزی این پلتفرم در ایالت کالیفرنیا آمریکا وجود دارد. مجموعه یوتیوب تقریبا 2000 کارمند دارد.
رشد یوتیوب در سال‌های‌ اخیر نیز بسیار زیاد بوده است. مطابق جدیدترین‌ آمار در این سال‌ها بیش از 1300000000 نفر در این شبکه عضو شده‌اند. بنابراین با گذری بر شبکه یوتیوب می‌توانید به راحتی برای هر موضوع تخصصی چندین و چند ویدئو آموزشی پیدا کنید.

شروع فعالیت در یوتیوب

شروع فعالیت در یوتیوب

محبوبیت یوتیوب در ایران

تولید محتوا در یوتیوب و افزایش چشمگیر کاربران Youtube باعث شده تا شهرت این شبکه اجتماعی در ایران نیز زیاد شود. البته آشنایی ایرانیان با یوتیوب به سال‌های‌ قبل باز می‌گردد اما محبوبیت آن اخیرا بیشتر از قبل شده است.

محبوبیت یوتیوب در چند سال اخیر

محبوبیت یوتیوب در چند سال اخیر

شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌هایی که برای افراد در این دوره زمانی اعمال شد، باعث گشت تا مردم رغبت بیشتری نسبت به شبکه‌های‌ اجتماعی به خصوص یوتیوب نشان دهند. بدین ترتیب محبوبیت یوتیوب در ایران بسیار بیشتر شد و افراد بیشتری به دنبال آموزش تولید محتوا در یوتیوب رفتند.

چگونه فعالیت خود در Youtube را آغاز کنیم؟

با توجه به پتانسیل درآمدزایی که در یوتیوب وجود دارد، بسیاری از افراد به فکر تولید محتوا در یوتیوب هستند. برای این کار باید چند گام اساسی بردارید.

نحوه شروع فعالیت

نحوه شروع فعالیت

مخاطب شما کیست؟

در گام اول تعیین کنید مخاطب هدف شما کیست؟ نیازهای مخاطب هدف شما باید با توجه به محتوای شما برطرف شود. اگر اهداف آموزشی دارید، به این سوال پاسخ دهید که مخاطب شما بیشتر در فضای مجازی به دنبال آموزش چه نکات تخصصی و خاصی است؟ اگر قصد فروش محصول را دارید، به این سوال پاسخ دهید که مخاطب شما دوست دارد چه اطلاعاتی راجع به محصول مورد نظر بداند؟

بنابراین باید به سه سوال مهم قبل از تولید محتوا در یوتیوب پاسخ دهید. سوال اول این است که مخاطب هدف شما چه قشر خاصی از جامعه است؟ مخاطب هدف شما چه نیازی دارد؟ و در گام آخر از خود بپرسید آیا محتوای ویدئویی که آماده کردید می‌تواند نیاز مخاطب را برطرف کند؟

اگر هنوز نتوانستید پاسخ خوبی به سوالات بالا بدهید، از تولید محتوا دست بکشید. ابتدا سعی کنید با تحقیق و برنامه‌ریزی پاسخ مناسبی برای سوالات بالا پیدا کرده و سپس اقدام به تولید محتوا در یوتیوب کنید. بدین ترتیب وقت و هزینه کمتری به هدر خواهید داد.

ایده‌های‌ پولساز یوتیوب را شناسایی کنید

یکی دیگر از گام‌های‌ مهم برای تولید محتوا در یوتیوب، یافتن ایده مناسب است. معمولا موضوعات مهم Youtube را به 7 دسته تقسیم می‌کنند. ویدئوهای مربوط به مد و زیبایی، تجارت، بازی و گیمینگ، فیلم و تلویزیون، ورزش و تناسب اندام، ویدئوهای عمومی، موسیقی و آموزش از جمله موضوعات ترند در یوتیوب هستند. اما شما باید موضوعی را انتخاب کنید که در آن زمینه متخصص بوده و مهارت قابل توجهی داشته باشید.

نوشتن را فراموش نکنید

در مرحله بعد باید شروع به نوشتن یک متن کنید. نوشتن متن کمک می‌کند تا از هدر دادن زمان و فراموش در حین تولید محتوا در یوتیوب جلوگیری کنید. متن را به حالتی بنویسید که گویی در حال اجرای آن هستید. جزئیات را در متن آورده و با زبان خود آن را نگارش کنید. قبل از اجرا چند بار بلند از روی متن بخوانید و صدای خود را ضبط کنید. با گوش دادن به صدای ضبط شده می‌توانید ایرادات مهم در متن را شناسایی و برطرف کنید.

آماده کردن تجهیزات

بدیهی است که هر چه تجهیزات مورد استفاده پیشرفته‌تر باشد، کیفیت محتوای تولید شده بالاتر خواهد بود. بنابراین سعی کنید تا حد امکان از تجهیزات مناسب استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید که کار کردن با تجهیزات نیازمند دانش و تخصص است. بنابراین جدای از نیاز به آموزش تولید محتوا در یوتیوب شما به آموزش نحوه کار با تجهیزات نیز نیاز خواهید داشت.

برای انتخاب دوربین گزینه‌های‌ زیادی پیش روی شما خواهد بود اما در ابتدای کار می‌توانید از گوشی‌های‌ هوشمند نیز استفاده کنید. بسیاری از گوشی‌های‌ هوشمند قابلیت ضبط ویدئو با کیفیت 4k را دارند. بنابراین می‌توانید به جای دوربین‌های‌ پیشرفته در ابتدای کار از گوشی هوشمند خود جهت تولید محتوا در یوتیوب استفاده کنید.

تری پاد یا سه پایه یکی دیگر از وسایل مورد نیاز برای شما خواهد بود. تری پاد کمک می‌کند تا گوشی در ارتفاع مورد نظر قرار گرفته و لرزش دست نیز از بین برود. بنابراین برای داشتن کیفیت ویدئو بهتر داشتن تری پاد یک ضرورت به حساب می‌آید.

میکروفن خوب یکی دیگر از مهم‌ترین ابزار مورد نیاز برای تولید محتوا در یوتیوب است. صدای ضبط شده باید حتما کیفیت مناسبی داشته باشد تا مخاطب بتواند با محتوای شما ارتباط برقرار کند. میکروفن‌های یقه‌ای یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تولید محتوا در یوتیوب هستند. بدین ترتیب شما می‌توانید با ساده‌ترین ابزار بهترین کیفیت صدا را داشته باشید.

کیفیت نورپردازی نیز یکی از نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. سافت باکس یکی از ابزارهای حرفه‌ای است که نصب آن در دو جهت سوژه ضرورت دارد. البته اگر بودجه کافی برای خرید سافت باکس را ندارید میتوانید از چراغ مطالعه نیز استفاده کنید.

شروع به ضبط کردن کنید

برای ضبط کردن ویدئو به یک محیط ساکت و بدون آشفتگی نیاز دارید. ترجیحا یک دیوار تک رنگ و خالی از هرگونه المان را برای پس زمینه انتخاب کنید. بعد از آن به تنظیم نور و دوربین پرداخته و سعی کنید سوژه را کاملا در قاب دوربین قرار دهید. فیلم نامه را مطابق آنچه نوشته‌اید اجرا کنید. البته باید توجه داشته باشید که همواره باید تماس چشمی خود را با لنز دوربین حفظ کنید.

اگر احساس کردید جایی در ضبط اشتباه کردید، نباید ضبط را متوقف کنید. بهتر است با کمی مکث مجددا از اشتباه خود شروع به حرف زدن کرده و ویدئو را ادامه دهید. این اشتباهات و مکث‌ها بعد از تدوین از ویدئو اصلی شما حذف خواهند شد.

ضبط از روی صفحه نمایش

گاهی برای تولید محتوا در یوتیوب نیاز به ضبط از صفحه نمایش خواهید داشت. بدین ترتیب باید با کمک نرم افزارهای مختلفی این کار را انجام دهید. اگر قصد ضبط از روی صفحه نمایش را دارید می‌توانید از نرم افزارهایی مانند obs studio،camtasia، bb flashback استفاده کنید. هر کدام از این نرم افزار‌ها نقاط قوت و ضعف خاصی دارند. بنابراین قبل از ضبط با آن‌ها کار کرده و گزینه مناسب‌تر را انتخاب کنید.

برای ضبط از روی صفحه نمایش باید برنامه‌های‌ اضافه را از روی دسکتاپ خود حذف کنید. در گام بعدی سعی کنید برنامه‌هایی که به آن‌ها نیازی ندارید را بسته و اعلان‌های‌ غیر ضروری را نیز خاموش کنید. به خوبی با نرم افزار تمرین کنید تا مطمئن شوید که بدون مکث می‌توانید با آن کار کنید.

ادیت کردن فیلم را دست کم نگیرید

یکی از مهم‌ترین و البته وقت گیر‌ترین قسمت‌ها در تولید محتوا در یوتیوب، مرحله ادیت فیلم است. در این گام باید اشتباهات و موارد اضافی را از ویدئو خود حذف کرده و حاشیه نویسی‌هایی نیز روی تصویر داشته باشید. اگر دوست دارید جایی را برای ارائه اطلاعات به مخاطب انتخاب کنید، بهتر است از ناحیه یک سوم قسمت پایین ویدئو استفاده کنید.

اضافه کردن موسیقی نیز کمک می‌کند تا ویدئو شما برای مخاطب سرگرم کننده‌تر شود. البته توصیه می‌کنیم از موسیقی‌هایی استفاده کنید که خود یوتیوب در اختیارتان قرار می‌دهد. زیرا با این کار با مشکل حق امتیاز مواجه نخواهید شد.
نکات ضروری برای تولید محتوا در یوتیوب

برای این که بتوانید در یوتیوب موفق عمل کنید باید هم محتوای مفیدی تولید کرده و هم نکات مهم در این باره را رعایت کنید. برای این کار باید به چند نکته توجه داشته باشید. در ادامه لیستی از این نکات را برای شما خواهیم آورد.

  • مطابق آنچه آمارها نشان می‌دهند، 15 ثانیه ابتدایی ویدئو یکی از مهم‌ترین قسمت‌های‌ هر ویدئو محسوب می‌شود. در واقع مخاطب با دیدن 15 ثانیه ابتدایی تصمیم می‌گیرد که به دیدن مابقی ویدئو ادامه دهد یا خیر. بنابراین تمام تلاش خود را برای جذاب‌تر کردن این 15 ثانیه انجام دهید. برای مثال قسمت‌های‌ قبل و بعد از آرایش معمولا در این قسمت از ویدئوها قرار می‌گیرند.
  • داشتن یک برنامه منظم و پایبندی به آن یکی دیگر از عوامل موثر در موفقیت در یوتیوب است. بنابراین سعی کنید چندین پست در هفته روی کانال خود بارگذاری کرده و به این نظم پایبند باشید.
  • توجه به خط مشی‌های‌ یوتیوب یکی دیگر از نکات مهم برای فعالیت در این شبکه است. یوتیوب به محتواهای توهین‌آمیز و موارد تشویق به جرم و... بسیار حساس است. بنابراین سعی کنید مطابق سلیقه و خواست خط مشی شبکه رفتار کرده تا در همان ابتدای کار دچار درد سر نشوید.

ایده‌های‌ پولساز یوتیوب

معمولا آموزش تولید محتوا در یوتیوب باید همراه با اجرای ایده‌های‌ ناب باشد تا موفقیت حاصل گردد. بنابراین شما باید ایده‌های‌ ناب را با تحقیق به دست آورده و اجرا کنید. در ادامه به حوزه‌هایی که طرفداران بیشتری در یوتیوب دارند اشاره می‌کنیم تا با فعالیت در این حوزه‌ها بتوانید سریع‌تر موفق شوید.

بیشتر بخوانید: راهنمای کسب درآمد دلاری از یوتیوب

ایده برای فعالیت در یوتیوب

ایده برای فعالیت در یوتیوب

مد و زیبایی

حوزه مد و زیبایی همواره مخاطبان خاص خود را دارد. بنابراین ایده داشتن یک کانال می‌تواند ایده بسیار جذابی باشد. البته شما باید بتوانید تنوع خوبی در این حوزه ایجاد کنید. برای مثال از بافت مو، شینیون، آرایش صورت و... صحبت کرده و ایده‌های‌ جدیدی را عنوان کنید. البته پوشش اخبار این حوزه نیز برای مخاطب می‌تواند جذاب باشد زیرا مخاطبین همواره به دنبال ترندهای روز دنیا هستند.

بازی و گیمینگ

بازی‌های‌ مختلف هم طرفداران بسیاری دارند. برای این کار بهتر است تسلط کافی روی بازی‌های‌ مطرح دنیا داشته باشید. معرفی بازی‌ها، نحوه انجام آن‌ها و رفع چالش‌های‌ بازی و... می‌تواند ایده‌های‌ خوبی برای تولید محتوا باشد.

کارآفرینی

اگر کارآفرین هستید و یا در این حوزه دارای ایده‌های‌ جذابی هستید، می‌توانید از آن به عنوان ایده تولید محتوا استفاده کنید. بسیاری از افراد در حوزه راه‌اندازی یک کسب و کار یا مدیریت آن دارای چالش‌های‌ بسیاری هستند. توصیه‌ها و آموزش‌های‌ افراد ماهری مانند شما می‌تواند راه حل بسیاری از مسائل باشد.

ورزش و تناسب اندام

بسیاری از افراد به دلیل کمبود وقت و یا حتی به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند به باشگاه رفته و زیر نظر مربی فعالیت کنند. تنها راهکار مفید برای این دسته از افراد آن است که از آموزش‌های‌ رایگان یوتیوب استفاده کنند. معرفی رژیم‌های‌ غذایی گوناگون و سالم می‌تواند ایده خوبی در این زمینه باشد.

آشپزی

ایده‌های‌ مربوط به آشپزی یکی از پرطرفدارترین محتواها در یوتیوب محسوب می‌شوند. بنابراین ارائه دستور طبخ خوشمزه‌ترین غذاها و یا ارائه راهکارهای نوآورانه در این زمینه می‌تواند باعث پیشرفت چشمگیر کانال شما در مدت زمان کوتاهی شود.

سخن پایانی

در این مقاله از سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ و سئو منتوریکس شما را با تولید محتوا در یوتیوب آشنا کردیم. همچنین با معرفی نکات ضروری و ایده‌های پولساز سعی کردیم تا به شما در مسیر فعالیت در یوتیوب کمک کنیم. در نظر داشته باشید که می‌توانید به کمک آموزش تولید محتوا در یوتیوب به درآمد بالایی دست پیدا کنید.

 

تحریریه منتوریکس
تحریریه منتوریکس

این مطلب توسط اعضای تیم منتوریکس تهیه و گردآوری شده است.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف