با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

آپدیت تیر 1401

راهنمای جامع کسب درآمد دلاری از یوتیوب

سینا یوسفی
سینا یوسفی
10:00، 1401/01/09
راهنمای جامع کسب درآمد دلاری از یوتیوب
7 رای    میانگین 4.9/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!
آپدیت تیر 1401

راهنمای جامع کسب درآمد دلاری از یوتیوب


من همیشه درباره راه‌های داشتن درآمد دلاری بدبین بودم. اما جالب است بدانید که از زمان رفتن به سراغ آموزش کسب درآمد دلاری از یوتیوب، باور کردم که می‌توان از ایران تحریم شده و با قدرت پولی کم، درآمد دلاری و ارزی داشت. در این مطلب سعی کردم تمام آن چیزهایی که از نحوه کسب درآمد از یوتیوب در ایران یاد گرفته‌ام، به شما منتقل کنم. با خواندن این مطلب صفر تا صد کسب درآمد دلاری از یوتیوب را یاد خواهید گرفت.

کسب درآمد یوتیوب؛ به خاطر یک مشت دلار

کسب درآمد یوتیوب؛ به خاطر یک مشت دلار

اولین چیزی که باید در کسب درآمد از یوتیوب در نظر داشته باشیم، روش‌ها و ایده‌های پولساز در یوتیوب است. پس از آن باید شرایط کسب درآمد را بررسی کنیم. نحوه ثبت نام و ایجاد کانال یوتیوب هم بعد از این مسائل باید بررسی شود.

یوتیوب (YouTube) چیست؟

یوتیوب یک وبسایت اشتراک گذاری محتوای ویدیویی است. سابقه یوتیوب به آن اعتبار زیادی می‌دهد. دسته بندی‌های متفاوت و بارگذاری ویدیو‌های متنوع، باعث می‌شود که از هر چیزی بتوان یک محتوا پیدا کرد. از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در یوتیوب وجود دارد. بعضی‌ها حتی به یوتیوب، دانشگاه آنلاین می‌گویند. محتوای آموزشی رایگان، مهم‌ترین چیزی است که می‌توانید در یوتیوب پیدا کنید. برای فهمیدن اهمیت یوتیوب، فقط کافی است تا آمار زیر را در نظر بگیرید:

  • یوتیوب، دومین موتور جستجو محبوب پس از گوگل است
  • این وبسایت بیش از 3 میلیارد کاربر عضو دارد
  • 1.5 میلیارد نفر هر ماه به طور ثابت به ویدیوهای یوتیوب سر می‌زنند
  • بیش از 17% ترافیک اینترنت در یوتیوب مصرف می‌شود
  • بیش از ۶ میلیارد ساعت ویدیو در یوتیوب آپلود شده است
  • در یوتیوب به 80 زبان زنده دنیا محتوای ویدیویی وجود دارد
  • در هر دقیقه، 300 ساعت ویدیو روی یوتیوب آپلود می‌شود
  • مجموع بازدیدهای یوتیوب به ۴ میلیارد ویو در روز می‌رسد

شما هم می‌توانید با خلق محتوا، سهمی از بازدید‌های روزانه یوتیوب را به دست بیاورید. یوتیوب تنها فضایی برای اشتراک گذاری ویدیو فراهم می‌کند. تنها منبع درآمد یوتیوب، گرفتن تبلیغات است. تعرفه ی یوتیوب برای تبلیغات، خیلی زیاد نیست و هر کسی می‌تواند تبلیغ خودش را روی یوتیوب بارگذاری کند. اما چطور می‌توان از تعرفه تبلیغات در یوتیوب برای کسب درآمد استفاده کرد؟ چه ایده‌هایی می‌تواند در یوتیوب موفق شود؟ بیشترین سهم تبلیغات مربوط به کدام کانال‌های محتوایی است؟ برای تولید محتوای ویدیویی یوتیوب از کجا باید شروع کنیم؟

هر 1000 بازدید چند دلار درآمد دارد؟

یوتیوب به ازای هر بازدید واقعی و ویو کاربر، 0.10 تا 0.30 دلار پاداش می‌دهد. به طور میانگین هر بازدید تبلیغات در ابتدا، انتهای یا هنگام پخش ویدیو برای شما 0.18 دلار درآمد به همراه دارد. یعنی با هزار بار پخش تبلیغات، می‌توانید حدوداً ۱۸ دلار کسب درآمد کنید. اما با در نظر گرفتن پرش کاربر و بستن پنجره، نمایش داده نشدن تبلیغات و عوامل دیگر، به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید کلیپ، ۳ تا ۵ دلار کسب می‌کنید. با در نظر گرفتن همه این‌ها، باز هم تعرفه درآمد زایی یوتیوب ارزش تولید محتوا را دارد.

به این نکته هم توجه داشته باشید که اگر محتوای شما به اندازه کافی جذاب باشد، رشد بازدید‌های آن تصاعدی خواهد بود. ویدیو‌هایی که به اصطلاح وایرال می‌شوند، می‌توانند پول خوبی نصیب شما کنند. جدول زیر به خوبی می‌تواند جذاب بودن تعرفه تبلیغات یوتیوب را به شما نشان دهد:

تعداد بازدید ویدئو درآمد پیش بینی شده از تبلیغات به دلار درآمد پیش بینی شده از تبلیغات به تومان
1000  3 تا 5 دلار 90 تا 150 هزار تومان
10000 50 تا 80 دلار 1.5 تا 2.4 میلیون تومان
100000 500 تا 2500 دلار 15 تا 75 میلیون تومان
1000000 3400 تا 40000 دلار 100 تا 1200 میلیون تومان
150000000 80000 تا 100000 دلار 2.4 تا 3 میلیارد تومان

ویدیوهایی که بتواند نرخ کاربر بیشتری را درگیر کند، از سمت یوتیوب به بقیه کاربران هم پیشنهاد می‌شود. به همین دلیل درآمد تصاعدی شما شگفت انگیز می‌شود.

چگونه باید با یوتیوب تسویه حساب کنیم؟

چگونه باید با یوتیوب تسویه حساب کنیم؟

چگونه باید با یوتیوب تسویه حساب کنیم؟

مهم‌ترین مسئله تسویه حساب با یوتیوب است. برای دریافت پول‌ها شما به حساب کاربری گوگل ادسنس نیاز دارید. گوگل ادسنس فضایی در اختیار شما می‌گذارد تا با اتصال آن به کانال یوتیوب، مبالغ واریز شده از سمت شرکت را دریافت کنید. قبل از ساخت اکانت گوگل ادسنس، شما باید کانال یوتیوب خودتان را ایجاد کرده باشید. پس از آن باید دسترسی یوتیوب استودیو را به گوگل ادسنس بدهید. در این صورت تمامی مبالغ به حساب شما واریز می‌شود.

یوتیوب برای پرداخت درآمد یوتیوبر‌ ها 2 شرط گذاشته است:

  1. کانال شما باید حداقل هزار عضو یا مشترک (Subscriber) داشته باشد
  2. مجموع بازدید ویدیو‌های کانال شما باید به 4000 ساعت در ۱۲ ماه گذشته رسیده باشد

با تیک خوردن این دو ویژگی، روند کسب درآمد از تبلیغات یوتیوب آغاز می‌شود.

پول دریافتی از یوتیوب را چطور به ریال تبدیل کنیم؟

استفاده کردن از یوتیوب برای کاربران ایرانی تحریم نیست. اما پرداخت مستقیم پول از کشور خارجی به حساب بانکی ایرانی، ممنوع و تحریم است.

برای حل این مشکل 3 راهکار وجود دارد:

  1. به کشور دیگری بروید و در آن کشور حساب بانکی باز کنید. درامد یوتیوبر ‌های ایران در حساب‌های بانکی ترکیه، آذربایجان، امارات و قطر واریز می‌شود
  2. از یک دوست و آشنا بخواهید تا اطلاعات بانکی خودش را در اختیار شما بگذارد. با این کار می‌توانید پول موجود در حساب گوگل ادسنس را با یک واسطه دریافت کنید
  3. از شرکت‌های میانی برای تبدیل دلار به ریال استفاده کنید

مشکل راهکار اول آن است که در شروع کار درآمد شما به حدی نیست که بخواهید به باز کردن حساب بانکی در یک کشور دیگر فکر کنید. علاوه بر آن، داشتن حساب بانکی در کشور ثالث مشکلات خاص خود را هم دارد. این طور نیست که به راحتی بتوانید با پاسپورت ایرانی در کشورهای دیگر حساب بانکی داشته باشید.

واریز تعرفه تبلیغات یوتیوب به حساب دوست و آشنای خود در خارج از کشور هم مشکلات خواست خود را دارد. با ریختن پول در حساب او، احتمالا مجبور به پرداخت مالیات بیشتر خواهید شد. هرگونه تراکنش در حساب‌های بانکی، شامل مالیات می‌شود. اگر سطح درآمد آن شخص از سقف مشخص شده بالاتر برود، مالیات تصاعدی هم می‌شود. بنابراین این کار هم سختی‌های خاص خود را دارد. بهترین راه حل برای شروع کار، دادن دسترسی به شرکت‌های واسطه است.

در این صورت پس از کسر کارمزد ۱۷ تا ۳۵%، درآمدتان را به ریال دریافت می‌کنید. اما قبل از همه این کارها باید کانال یوتیوب و حساب گوگل ادسنس بسازید.

آموزش صفر تا صد ساخت کانال یوتیوب

همه چیز با ایجاد و ساخت اکانت جیمیل (Gmail) شروع می‌شود. برای کار کردن با یوتیوب، باید حساب جیمیل داشته باشید. برای این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد لینک ساخت حساب کاربری گوگل شوید
ساخت حساب کاربری گوگل
ساخت حساب کاربری گوگل
  • در صورتی که حساب‌های قدیمی شما روی مرورگر ذخیره شده باشد، می‌توانید از آن‌ها هم برای کانال یوتیوب استفاده کنید. در غیر این صورت باید گزینه Use another account را انتخاب کنید
ساخت حساب جیمیل برای یوتیوب
ساخت حساب جیمیل برای یوتیوب
  • در این قسمت هم می‌توانید حساب‌های قدیمی جیمیل خود را بازیابی کنید. اگر می‌خواهید یک حساب جدید برای یوتیوب داشته باشید، روی Create Account کلیک کنید. با کلیک کردن روی این گزینه، شما می‌توانید به این جیمیل شخصی و جیمیل کاری و تجاری انتخاب کنید. پیشنهاد گوگل گل آن است که برای کانال یوتیوب، جیمیل تجاری داشته باشید
در این صفحه باید اطلاعات ایمیل خود را وارد کنید
در این صفحه باید اطلاعات ایمیل خود را وارد کنید
  • در صفحه جدید باید نام، نام خانوادگی، آدرس ایمیل دلخواه و رمز عبور را وارد کنید. پس از آن گزینه Next را بزنید
تنظیمات تاریخ تولد، ایمیل و شماره تلفن باید در این صفحه وارد شود
تنظیمات تاریخ تولد، ایمیل و شماره تلفن باید در این صفحه وارد شود
  • می‌توانید برای بالا بردن امنیت ایمیل، شماره تلفن خود را ثبت کنید. گوگل از شماره‌های موبایل ایران هم پشتیبانی می‌کند و هیچ گونه نگرانی از این بابت وجود ندارد. اطلاعاتی مانند تاریخ تولد و جنسیت هم باید وارد شود
  • با قبول کردن شرایط و مقررات حساب گوگل، اکانت شما ساخته می‌شود

از این قسمت دیگر کاری با گوگل نداریم. حالا باید vpn یا فیلترشکن خود را فعال کنید و وارد سایت youtube.com شوید.

نمایی از صفحه اول یوتیوب

نمایی از صفحه اول یوتیوب

در صفحه اول یوتیوب می‌توانید ده‌ها ویدیو از دسته بندی‌های متفاوت را ببینید. نمایش ویدیو‌ها برای هر کاربر متفاوت است. بسته به بازدیدهای اخیر و تاریخچه سرچ گوگل شما، ممکن است تغییراتی در لیست کلیپ‌ها وجود داشته باشد. با این حال ترتیب زمانی مشخصی در نمایش کلیپ وجود ندارد. در صفحه من، ویدیوهایی از 12 سال پیش (موزیک ویدئو قدیمی 50cent) تا خلاصه آخرین بازی‌های فوتبال وجود داشت

ساخت کانال یوتیوب

ساخت کانال یوتیوب

با کلیک روی sign in وارد صفحه‌ای می‌شوید که از شما می‌خواهد تا حساب گوگل خودتان را مشخص کنید. اگر 2-Step Verification را مثل من فعال کرده باشید، باید هویت خود را تایید کنید. من این کار را با دریافت کد 6 رقمی روی خط تلفن انجام دادم اما شما می‌توانید از راه‌های دیگر هم این کار را بکنید. حالا باید مراحل زیر را برای ایجاد کانال یوتیوب دنبال کنید:

ایجاد کانال یوتیوب

ایجاد کانال یوتیوب

  • روی عکس خود در در سمت راست صفحه کلیک کنید تا پنجره جدید برای شما باز شود. در این پنجره تنظیمات حساب کاربری به شما نمایش داده می‌شود
  • روی Create a channel کلیک کنید
انتخاب نام کانال و عکس پروفایل برای یوتیوب
انتخاب نام کانال و عکس پروفایل برای یوتیوب
  • در پنجره جدید می‌توانید نام و عکس پروفایل کانال را انتخاب کنید. امکان تغییر این دو ویژگی در زمان‌های دیگر هم وجود دارد
  • روی گزینه Create کلیک کنید
صفحه اصلی کانال یوتیوب
صفحه اصلی کانال یوتیوب
  • به همین راحتی یک کانال یوتیوب خواهید داشت و می‌توانید ویدیوهای ضبط شده آپلود کنید یا پخش زنده برای کاربران داشته باشید

تا اینجا، قدم‌های اولیه را برای درآمد از یوتیوبر شدن برداشته اید. پس از این مرحله باید کار با youtube studio را یاد بگیرید.

آموزش کار با یوتیوب استودیو و امکانات آن

داشبورد اصلی که باید کار با آن را بلد باشید، یوتیوب استودیو است. تمام تغییرات کانال در این فضا انجام می‌شود.

نمایی از یوتیوب استودیو

نمایی از یوتیوب استودیو

اگر می‌خواهید ویدیو آپلود کنید یا پخش زنده داشته باشید، باید این کار را با انتخاب گزینه Create انجام دهید. اطلاعات پایه کانال مانند تعداد سابسکرایبر یا دنبال کننده، تعداد ویو و بازدید، ساعت نمایش و پربازدیدترین ویدیوهای شما در همین صفحه وجود دارد. در ستون سمت چپ، می‌توانید به صفحات دیگر دسترسی داشته باشید.

امکانات یوتیوب استودیو

امکانات یوتیوب استودیو

هر کدام از این گزینه‌ها، قابلیت‌های جدیدی را به شما نشان می‌دهد:

  • Dashboard: صفحه اصلی یوتیوب استودیو است که در آن می‌توانید اطلاعات پایه کانال‌تان را بررسی کنید
  • Content: تمامی ویدیوها و پخش‌های زنده شما را نشان می‌دهد. امکان آپلود فایل از این قسمت هم وجود دارد
  • Playlists: در قسمت پلی لیست می‌توانید ویدیو‌های پشت سرهم تعریف کنید. برای مثال اگر آموزش‌های دنباله دار درست می‌کنید، ایجاد پلی لیست به کاربرانتان اجازه می‌دهد تا تمامی ویدیوهای شما را در یک پنل داشته باشند
قابلیت‌های یوتیوب آنالیتیکس
قابلیت‌های یوتیوب آنالیتیکس
  • Analytics: بررسی اطلاعات موجود در صفحه آنالیتیکس به شما کمک می‌کند تا رفتار کاربران‌تان را زیر نظر بگیرید. مهمترین بخش یوتیوب استودیو، صفحه آنالیتیکس است. با انتخاب گزینه Advanced Mode می‌توانید متریک‌ها و ویژگی‌های متفاوت را برای آمار به دست آمده تعریف کنید
  • comments & mentions: پاسخ دادن به نظرات و دیدگاه‌های کاربران در این قسمت انجام می‌شود. استفاده از نظرات دیگران می‌تواند تولید محتوای شما را بهتر و مفیدتر کند. علاوه بر آن، می‌توانید از بخش نظرات برای بالا بردن نرخ تعامل کاربر استفاده کنید
  • Subtitles: با تعریف زیرنویس در این بخش می‌توانید ویدیوهای خود را برای افراد کم شنوا و ناشنوا بهینه کنید. علاوه بر آن گذاشتن زیرنویس ترجمه شده، طیف مخاطبان شما را گسترش می‌دهد
  • Copyright: یوتیوب قانون کپی رایت اهمیت زیادی می‌دهد. نمی‌توانید از محتوای دیگران به نام خودتان استفاده کنید. به همین شکل می‌توانید با ارسال درخواست کپی رایت، ویدیوهای خود را برچسب مالکیت خصوصی بزنید. در این صورت هیچ کاربری نمی‌تواند از محتواهای شما سو استفاده کند
  • Monetization: فعال شدن این بخش تنها در صورتی است که شما YouTube Partner شوید. برای این کار باید حداقل ۱۰۰۰ سابسکرایبر و 4000 ساعت بازدید ویدیو در ۱۲ ماه گذشته داشته باشید
ایجاد تنظیمات شخصی در کانال یوتیوب
ایجاد تنظیمات شخصی در کانال یوتیوب
  • Customization: در این صفحه امکان شخصی سازی کانال برای شما وجود دارد. تغییر عکس پروفایل و بنر پس زمینه، کانال شما را جذاب‌تر می‌کند. همچنین می‌توانید با گذاشتن واترمارک، محتوای ویدیویی‌تان را شخصی کنید
  • Audio library: قانون کپی رایت روی موسیقی ویدیوها هم اعمال می‌شود. در این بخش می‌توانید از حدود ۱۵۰۰ آهنگ و بیش از ۷۰۰ افکت صوتی برای جذاب‌تر کردن ویدیوهای خود استفاده کنید
  • Settings: تنظیمات پایه کانال مانند تعریف واحد پولی و کشور، محدود کردن ویدیو‌ها برای کودکان، عمومی و خصوصی کردن کانال، اضافه کردن ادمین با سطح دسترسی متفاوت و محدود کردن کاربران را می‌توانید در این بخش انجام دهید
  • Send feedback: در این بخش می‌توانید هرگونه مشکل، پیشنهاد یا انتقاد را به پشتیبان یوتیوب ارسال کنید

5 گام اساسی پیدا کردن ایده برای ویدئو یوتیوب

درآمد از یوتیوب تعرفه مشخصی دارد. پربازدیدترین ویدیوهای یوتیوب، بیشترین درآمد را به صاحب کانال می‌رساند. اما چه چیزی بیشترین تاثیر را روی تعداد بازدید ویدیو‌ها دارد؟ آپلود کردن ویدیو با کیفیت؟ داشتن تجهیزات تصویربرداری حرفه‌ای؟ محیط و صحنه آرایی؟ استفاده از المان‌های گرافیکی در ویدیو؟ ادیت حرفه ای ویدیو یوتیوب؟

شاید همه این مسائل در تعداد بازدید کانال شما تاثیر داشته باشد، اما مهم‌ترین چیز برای داشتن بهترین کانال یوتیوب ایده است. یک ایده خوب می‌تواند به سرعت کاربران را به دنبال کردن ویدیو‌های بعدی شما مشتاق کند. ایده‌های شما ما باید از دل جامعه و نیاز مخاطب بیرون کشیده شود. ایده کانال یوتیوب باید جذاب و مخاطب محور باشد. به این معنی که در کنار معرفی توانایی‌ها و ویژگی‌های شما، نیاز کاربر را هم پاسخ دهد. اگر برای معرفی محصولات یا نقد و بررسی آن‌ها ویدیو یوتیوب تولید می‌کنید، باید جزئی نگر باشید.

قبل از هر چیز خود را جای کاربر بگذارید و ببینید او چه می‌خواهد. برای کاربری که به دنبال خرید یک محصول است، ویژگی‌های ظاهری، ویژگی‌های فنی، نام برند، سال تولید، کیفیت ساخت، گارانتی و خدمات پشتیبانی اهمیت دارد. بنابراین ویدیو‌های شما باید پاسخ این سوالات را داشته باشد. برای پیدا کردن بهترین ایده‌های ویدیو یوتیوب، مراحل ساده‌‌ای وجود دارد. لزوما ایده‌ها از یک سیاره دیگر به ذهن خالق اثر وارد نمی‌شود.

پردآمد‌ترین یوتیوبر‌های ایرانی، تنها با کمی جستجو و خلاقیت جذاب‌ترین ایده‌های یوتیوبی را پیدا کرده اند. شما هم می‌توانید با دنبال کردن مراحل زیر، ایده‌های خود را پیدا کنید:

با سرچ یوتیوب می‌توانید اطلاعات زیادی برای نوشتن تیتر، کپشن و طراحی کاور به دست بیاورید

با سرچ یوتیوب می‌توانید اطلاعات زیادی برای نوشتن تیتر، کپشن و طراحی کاور به دست بیاورید

  1. ورق و کاغذ آماده کنید: اولین کار برای شما آن است که یک ورق و کاغذ برای نوشتن ایده‌های خام تهیه کنید. هر چیزی که به ذهن شما می‌رسد، می‌تواند جالب باشد. بررسی کردن ایده‌ها مربوط به زمان دیگر است. در این مرحله تنها با تمامی ایده‌های خام را یادداشت کنید. می‌توانید مهارت‌ها و توانایی‌های خود را در نوشتن ایده‌ها وارد کنید. مثلاً اگر توانایی کار با سایت وردپرس را دارید، آموزش سایت وردپرس، راه اندازی سایت وردپرس، طراحی سایت وردپرس و… می‌تواند به عنوان ایده اولیه مناسب باشد.
  2. به سراغ سرچ یوتیوب بروید: بهترین مکان برای پیدا کردن ایده‌های جدید و پولساز، سرچ youtube است. تمامی ایده‌های پیدا شده از مرحله قبل را سرچ کنید. این کار برای شما چند فایده دارد. اول از همه می‌توانید تعداد پست‌های مرتبط با ایده‌تان را ببینید. اگر تعداد پست‌ها بسیار زیاد بود، یعنی رقبای سختی دارید؛ باید بیشتر تلاش کنید؛ بیشتر هزینه کنید و وقت زیادی صرف کنید. تعداد رقبای کمتر، به معنای موفقیت سریع‌تر هم می‌تواند باشد. علاوه بر آن نحوه تولید محتوای دیگر افراد را ببینید. نقاط قوت و ضعف آن‌ها را در بیاورید تا در تولید محتوا استفاده شان کنید. تعداد نظرات، لایک و اشتراک‌گذاری هر ویدیو هم می‌تواند در میزان جذاب بودن یا نبودن ایده تاثیر گذار باشد.
  3. از بخش نظرات کمک بگیرید: دیدگاه‌ها و نظراتی که کاربران در زیر ویدیو‌های پربازدید می‌گذارند، می‌تواند منبع خوبی برای ایده‌های جدید باشد. ممکن است شما در بررسی یک ایده خام، با یک ایده جدید روبرو شوید. حتی قوی‌ترین و بهترین رقبا هم ممکن است در تولید محتوای یک قسمت ضعیف عمل کنند. اینجا جایی است که شما وارد می‌شوید و نیاز مخاطبان را پاسخ می‌دهید. بخشی از درآمد یوتیوبر ‌های معروف، مربوط به تولید محتوایی است که دیگران به آن توجه نکرده اند.
  4. از مخاطبان خود در شبکه‌های دیگر نظرسنجی کنید: اگر در پلتفرم دیگری صفحه دارید، می‌توانید نظرسنجی و نظرخواهی برگزار کنید. اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و تلگرام بهترین جا برای طراحی پرسشنامه است. از مخاطبان خود بخواهید تا پرسشنامه شما را به کاربران دیگر بفرستم تا نهایت استفاده را از آن ببرید. اگر هنوز جایگاه و اهمیت شبکه اجتماعی ر ا درک نکرده‌اید، مطلب «شبکه اجتماعی چیست و چرا در بازاریابی محتوا مهم است؟» را بخوانید. در این مطلب بهترین شبکه‌های اجتماعی بسته به نوع کسب‌وکار معرفی شده است.
  5. از بقیه کمک بگیرید: تک رای نباشید و از دوستان و آشنایان خود هم کمک بگیرید. درامد از یوتیوب برای ایرانیان مختص به قشر خاصی نیست. هر کسی می‌تواند این کار را انجام دهد. اما میزان موفقیت، متفاوت است. مشورت کردن با افراد خوش‌فکر، ایده پرداز و با تجربه می‌تواند راه خوبی برای سنجش ایده باشد.
آمار کانال یوتیوب باید مرتباً بررسی و تحلیل شود
آمار کانال یوتیوب باید مرتباً بررسی و تحلیل شود

کسب درآمد از یوتیوب با 10 روش پولساز

یوتیوبر‌های حرفه ای لزوماً از روش‌های عجیب و غریب استفاده نمی‌کنند. در خیلی از مواقع، روش‌های ساده اما جذاب و کاربردی می‌تواند برای شما پول ساز باشد. تعرفه درامد یوتیوب برای تمامی ایده‌ها و دسته بندی‌ها یکسان است. اما اگر بتوانید ویدیوهایی با ایده‌های جذاب بسازید، خیلی سریع‌تر می‌توانید به درآمد بالا برسید.

روش‌ها و راهکارهایی که در ادامه می‌خوانید، جزو بهترین ایده‌های درامد از یوتیوب برای ایرانیان است:

  1. ویدیو‌های «بهترین»ها بسازید: یکی از تیترهایی که همیشه مخاطبان خود را دارد، بهترین‌ها است. چند بار با خواندن تیترهایی مثل بهترین فیلم‌های ۲۰۲۱، بهترین گوشی‌های اندروید، بهترین بازی‌های کامپیوتری و… برای باز کردن صفحه ترغیب شده اید؟ درست کردن چنین ویدیو‌هایی که شامل بهترین‌های موضوعات مختلف باشد، چندان سخت نیست. اگر ایده خاصی ندارید، می‌توانید با ساختن ویدیو بهترین ها، کانال یوتیوب پربازدیدی داشته باشید. برای این کار تنها کافی است بهترین موضوعات مختلف را پیدا کنید. حتی ویدیو‌های با ادیت ساده و دم‌دستی هم پرمخاطب و پربازدید است.
  2. یوتیوب گیمر شوید: یوتیوب گیمر‌ها اشخاصی هستند که از بازی کردنشان ویدیو تهیه می‌کنند. بازی‌های کامپیوتری طیف وسیعی از بازار را هدف قرار می‌دهد. شما می‌توانید از گیم بازی کردن خودتان فیلم گرفته و آن را منتشر کنید. حتی امکان تولید محتوای معرفی، آموزش و نقد و بررسی بازی‌های مختلف هم وجود دارد. تنها مانع برای این کار آن است که شما به سیستم قدرتمندی نیاز دارید. بازی‌هایی که در یوتیوب پر بازدید هستند، برای اجرا به سیستم قوی نیاز دارند. البته حتی این موضوع هم نمی‌تواند مانع درآمدزایی شما از یوتیوب باشد. شما می‌توانید اجرای یوتیوب گیمر شدن، بهترین ویدیو گیمر ‌ها ایران و خارج از ایران را بازنشر کنید.
  3. تولید محتوای آموزشی: محتواهای آموزشی همیشه پر بازدید و پرطرفدار است. یوتیوب را به عنوان دانشگاه آنلاین هم می‌شناسند. بنابراین شما هم می‌توانید از توانایی‌ها و مهارت‌های فنی و علمی خود پول در بیاورید. لزوماً باید حتماً آموزش‌های مرتبط با حوزه کامپیوتر و دیجیتال را روی یوتیوب بارگذاری کنید. آموزش آشپزی، آموزش آرایشگری، آموزش تعمیر دستگاه‌های برقی و الکترونیکی و آموزش سازهای ایرانی و خارجی جزو پربازدید‌ترین ویدیوهای یوتیوب است.
  4. تولید محتوای ویدیو آنباکسینگ: بررسی محصولات و تولیدات مختلف مخاطبان خاص خود را دارد. یک راه خوب برای درآمد از یوتیوب در ایران، تولید محتوای آنباکسینگ است. به عنوان یک یوتیوبر شما باید محصولات جدید بازار را بررسی کرده و به اصطلاح آن‌ها را آنباکس کنید. یعنی اگر یک گوشی جدید به بازار می‌آید، آن را تهیه کرده و شروع به بررسی شکل ظاهری و مشخصات فنی آن می‌کنید. برای اینکار لزوماً نباید همه چیز را بخرید. در صورتی که بتوانید تعداد کاربر خوبی داشته باشید و قراردادهای خوب ببندید، فروشندگان از شما برای آنباکس کردن محصولات کمک می‌خواهند.
  5. تولید محتوای نقد و بررسی: نقد و بررسی را از آنباکس کردن محصولات جدا کرده‌ام. برای این کار هم یک دلیل واضح داشتم. نقد و بررسی یک مبحث کاملاً تخصصی و فنی است. هر کسی می‌تواند آنباکس کردن را انجام دهد. برای اینکار شما به یک گوشی تلفن همراه نیاز دارید و کمی ذوق و قریحه. اما نقد و بررسی باید دقیق و تخصصی انجام شود. یعنی اگر به دنبال نقد و بررسی فیلم هستید، باید اصول فیلمسازی و فیلمبرداری را بدانید. اگر می‌خواهید یک محصول خوراکی را نقد و بررسی کنید، باید سر رشته ای از صنایع غذایی داشته باشید. در غیر این صورت خیلی زود مخاطبان شما افت می‌کند.
  6. همکاری در فروش: همکاری در فروش می‌تواند خیلی زود شما را به درآمد بالا برساند. حتما می‌پرسید چطور؟ با وجود رقبای تجاری زیاد، کسب و کارها از اینفلوئنسرها و یوتیوبر‌ها برای معرفی محصولات و استفاده از آن‌ها کمک می‌گیرند. این روش در محصولات آرایشی و بهداشتی بسیار خوب جواب داده است. یوتیوبرها، محصولات آرایشی یک شرکت خاص را دریافت کرده، آرایش می‌کنند و همزمان با این کار معرفی، بررسی و تبلیغ آن را هم انجام می‌دهند. برای این کار شما به مهارت‌های بازاریابی محتوا در یوتیوب و همکاری در فروش محصولات در یوتیوب نیاز دارید. اهمیت کانتنت مارکتینگ را در مطلب «چرا بازاریابی محتوا بخشی جدایی‌ ناپذیر از تولید محتواست؟» بخوانید.
  7. تبلیغات: این روش مناسب کسانی است که سابسکرایبرهای بالایی دارند. در این روش تولیدکنندگان این محصول و ارائه دهندگان خدمات، اسپانسر ویدیو‌های شما می‌شوند. تبلیغات را می‌توان به شکل ترکیبی با روش‌های دیگر هم به کار گرفت. مثلاً شما مانند سروش رضایی (سوریلند) کلیپ‌های کوتاه درست کنید و اسپانسر بگیرید.
  8. محصول بفروشید یا خدمات را ارائه دهید: لزوماً حتماً نباید از یوتیوب برای معرفی محصولات و خدمات دیگران استفاده کنید. تولید کنندگان و ارائه دهندگان خدمات می‌توانند از یوتیوب برای بازاریابی تولیداتشان استفاده کنند. با ویدیو می‌توانید فروش‌تان را چند برابر کنید. معرفی و بررسی‌های ویدیویی، بسیار بیشتر از متن و عکس می‌تواند تاثیر گذار باشد. شما حتی می‌توانید نحوه استفاده و راه اندازی محصولات را نشان دهید.
  9. گرفتن ورودی برای سایت: در بعضی از مواقع سایت‌های خبری، از یوتیوب به عنوان پلن گرفتن مخاطب و ترافیک ورودی استفاده می‌کنند. اگر یک وبسایت خبری دارید می‌توانید با تولید ویدیو برای خبرهای ترند، آموزشِی، تحلیلی و جنجالی مخاطبان را وب سایت ارجاع دهید. در این صورت هم از تعرفه های درامد یوتیوب استفاده می‌کنید و هم از ترافیک و بازدید در سایت.
  10. تولید محتوا در در یوتیوب پریمیوم: YouTube Premium، یک سرویس جدید از یوتیوب است. تبلیغات یوتیوب به کاربرانی که از نسخه پرمیوم استفاده می‌کنند، نشان داده نمی‌شود. در ازای این اتفاق، آن‌ها حق اشتراک ماهانه به یوتیوب می‌پردازند. البته کاربران یوتیوب پریمیوم می‌توانند ویدیوهای پولی دسترسی داشته باشند. از این طریق شاید تبلیغات برای شما معنایی نداشته باشد اما درآمد یوتیوب به ازای بازدید خواهید داشت.
تکنیک‌های افزایش بازدید در یوتیوب؛ به خاطر چند دلار بیشتر
تکنیک‌های افزایش بازدید در یوتیوب؛ به خاطر چند دلار بیشتر

حالا که متوجه شدیم درآمد از یوتیوب چگونه است، باید به سراغ افزایش بازدید و درآمد برویم. این مسئله برای خود من، سوال بزرگی بود. موضوع این نیست که به درآمد خود قانع باشیم یا نباشیم. خواه ناخواه اگر به عوامل موثر بر کسب درآمد یوتیوب توجه نکنید، توسط رقبا حذف می‌شوید. به همین دلیل باید از تکنیک‌های افزایش بازدید استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: راه‌های کسب درآمد اینترنتی در سال 2022

عوامل موثر بر کسب درآمد از یوتیوب

درامد یوتیوب بر اساس بازدید و ویو هر کاربر محاسبه می‌شود و اگر بتوانید بیشترین بازدید را کسب کنید، درآمد زیادی خواهید داشت. تمامی عواملی که در ادامه به شما معرفی می‌کنم، روی پولی که از یوتیوب بابت نمایش تبلیغات دریافت می‌کنید تاثیر گذار است.

  • تعداد بازدید: هرچقدر ویدیو‌های شما بازدید بیشتری داشته باشد، تبلیغات بیشترین نمایش داده می‌شود و درآمد شما هم افزایش پیدا می‌کند. در صورتی که ویدیو شما جذاب باشد، نرخ رشد بازدید افزایش پیدا می‌کند. در این صورت الگوریتم یوتیوب، ویدیو شما را به تعداد کاربر بیشتر این نمایش می‌دهد. به همان نسبت اگر نرخ رشد بازدید کم باشد، ویدیوی شما در لیست بهترین‌های یوتیوب قرار نخواهد گرفت. شما می‌توانید برای بالا بردن این نرخ، پس از آپلود ویدیو لینک آن را در شبکه‌های دیگر مانند تلگرام و اینستاگرام بگذارید. با این کار شانس ورود کاربران بیشتر را افزایش می‌دهید.
  • موضوع ویدیو: و موضوع محتوای ویدیو یوتیوب هم می‌تواند تاثیر زیادی روی کسب درآمد شما داشته باشد. طبیعتا ویدیو‌هایی با موضوعات خاص، بازدید کمتری نسبت به موضوعات جنجالی و ترند خواهد داشت.
  • کشور بازدید کننده: یکی از چیزهایی که می‌تواند نرخ و تعرفه کسب درآمد از یوتیوب برای ایرانی ها را تغییر دهد، کشور بازدید کننده است. کشورهایی مانند هند و چین به دلیل داشتن جمعیت بالا، عمدتا نرخ پایین‌تری نسبت به کشورهای با جمعیت کمتر دارند. کشورهای نروژ، مولداوی و الجزایر بیشترین نرخ پرداخت را دارند. آمریکا و کانادا متوسط تعرفه تبلیغات یوتیوب را تشکیل می‌دهند. به دلیل استفاده کاربران ایرانی از وی پی ان، شما می‌توانید بیشترین نرخ ممکن را داشته باشد.
  • دسته بندی ویدیو: دسته بندی‌های پر رقابت و دشوار بیشترین نرخ تبلیغات را دارند. هرچقدر رقبای بیشتری در حوزه تولید محتوای شما وجود داشته باشد، درآمد شما به ازای ۱۰۰۰ بازدید بیشتر خواهد بود. یوتیوب برای نمایش تبلیغات در ویدیو‌های تخصصی پول بیشتری دریافت می‌کند و به همان نسبت به یوتیوبر‌ها پول بیشتر می‌دهد.
  • تعداد و مدت زمان نمایش تبلیغات: شما می‌توانید تعداد تبلیغات را کم و زیاد کنید. همچنین مدت زمان نمایش تبلیغات اولیه؛ در افزایش نرخ موثر است. به طور معمول نمایش دو یا سه تبلیغ در طول کلیپ‌های ۵ تا ۱۵ دقیقه ای، معقول است. بیشتر از این تعداد می‌تواند کاربر را از دیدن ویدیو شما پشیمان کند.
پربازدیدترین بازی های یوتیوب
پربازدیدترین بازی های یوتیوب

درامد گیمر ها از یوتیوب

گیمرها، برخلاف دیگر تولید کنندگان محتوا، کار خاصی انجام نمی‌دهند. آن‌ها تنها از ویدئو لایو یا ضبط شده بازی‌شان برای جذب سابسکرایبر و نمایش تبلیغات استفاده می‌کنند. شاید هزینه اولیه گیمر شدن در ایران بالاتر از دیگر اشکال تولید محتوای یوتیوب باشد اما برای کار بدون دغدغه و کم‌دردسر مناسب است.
گیمرهای یوتیوبی عموماً در حال بازی و صبحت کردن روی ویدئوهای خود هستند. آن‌ها به نوعی کسب درآمد از یوتیوب بدون ساخت ویدیو حرفه‌ای می‌کنند. حتی برخی از گیمرها، از مخاطبان برای خرید تجهیزات و قطعات قوی‌تر کامپیوتر فاند دریافت می‌کنند. با رفتن به سایت‌های ارائه دهنده تامین مالی جمعی، می‌توان کمپین‌های خرید وسایل هم تعریف کرد.

تکنیک‌های افزایش بازدید در یوتیوب

از حدود ۳ میلیارد بازدید ماهانه، چند کاربر سهم شماست؟ آیا می‌توان آن را افزایش داد؟ قطعا بله. برای افزایش بازدید در یوتیوب تکنیک‌ها و روش‌های فراوانی وجود دارد. هر کدام از روش‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنم، می‌تواند روی بیشتر شدن ویو ویدیوهای یوتیوب شما موثر باشد.

  • محتوای جذاب و خلاقانه تولید کنید: محتوای شما باید نیاز کاربر را رفع کند. از خودتان بپرسید به چه چیزی نیاز دارد؛ دنبال چیست؛ چطور می‌توان آن را رفع کرد. شما باید کاربران‌تان را از ذهن خوانی کنید. شما علاوه بر تولید محتوای منظم و انتشار ویدیو بر اساس تقویم محتوایی، باید نیاز کاربران را هم برطرف کنید. اگر درباره تقویم محتوایی چیزی نمی‌دانید، نهال ظاهری در «تقویم محتوایی چیست و چه نقشی در استراتژی محتوا دارد؟» به طور کامل مسیر ایجاد تقویم محتوایی و ابزارهای مورد نیازش را توضیح داده است.
  • از کاربران بخواهید تا شما را سابسکرایب کنند: اگر بیننده ویدیو‌های بهترین یوتیوبرهای ایرانی و خارجی باشید، آن‌ها مدام از کاربران می‌خواهند تا روی دکمه سابسکرایب کلیک کنند. بیشتر شدن اعضای کانال، خود به خود می‌تواند روی بیشتر شدن ویدیو‌ها تاثیر بگذارد. زیرا در این صورت یوتیوب کانال شما را جزو بهترین‌ها قرار می‌دهد. این یک حلقه بی پایان است. سابسکرایبر بیشتر یعنی بازدید بیشتر و بازدید بیشتر یعنی سابسکرایبر بیشتر. علاوه بر آن با زدن روی زنگوله، نوتیفیکیشن ویدیو‌های جدید به کاربران ارسال می‌شود. این مسئله هم می‌تواند نرخ رشد بازدید ویدیو را افزایش دهد.
  • کلمه کلیدی‌های مناسب انتخاب کنید: برای تولید محتوای متنی یوتیوب باید به سراغ کیوورد ریسرچ یا پیدا کردن کلمه کلیدی بروید. کاربران ویدیوهای شما را از طریق جستجوی گوگل پیدا می‌کنند. انتخاب تیتر غنی شده با کلمه کلیدی و نوشتن کپشن توضیحات سئویی، کاربران بیشتری را وارد کانال شما می‌کند. البته در انتخاب کلمات کلیدی و نحوه استفاده از آن، نباید به دام کیورد استافینگ بیفتید. خواندن مطلب «کیورد استافینگ چیست و چطور سئو را نابود می‌کند؟» می‌تواند شما را با این مفهوم بیشتر آشنا کند.
  • پس از نوشتن متن توضیحات غافل نشوید: فارغ از جنبه سئو سایت، خواندن متن توضیحات می‌ تواند یک دانش و آگاهی اضافی به کاربران بدهد. با نوشتن متن توضیحات زیر هر ویدیو، افزایش بازدید یوتیوب شما به سرعت اتفاق می‌افتد. ایندکس شدن متن ویدیوها توسط خزنده‌های گوگل باعث رتبه گرفتن کانال شما در کلمات کلیدی مختلف می‌شود. بنابراین محتوای شما را کاربران بیشتری می‌بینند.
  • از کاور ویدیو استفاده کنید: طراحی عکس‌های Thumbnail یا بند انگشتی، جذابیت کانال شما را افزایش می‌دهد. داشتن زیبایی بصری لزوم آن می‌تواند باعث موفقیت کانال شما شود اما تاثیر کاور ویدیو را هم نمی‌توان نادیده گرفت. عکس‌های خود را در سایز 1280×720 طراحی کنید. حجم عکس هم بیشتر از ۲ مگابایت نباشد. یادتان باشد که امکان جستجوی کاور در image search گوگل وجود دارد.
  • هشتگ گذاشتن را فراموش نکنید: هشتگ‌های یوتیوب می‌تواند دسته بندی موضوعی محتوای ویدیویی شما را نشان دهد. علاوه بر آن کاربران به راحتی با سرچ کردن هشتگ، ویدیو شما را می‌بینند. اولین کار آن است که کلمات کلیدی را به عنوان هشتگ به ویدیو اضافه کنید. بعد از آن می‌توانید از پیشنهادات خودکار youtube هم کمک بگیرید.
  • ویدیوهای خود را تبلیغ کنید: مهم نیست که پلتفرم شبکه اجتماعی دیگری دارید یا نه، با تبلیغ محتوای خوب می‌توانید کاربران زیادی را به کانال‌تان جذب کنید. پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام، توییتر و تلگرام برای انتشار تیزر یا ویدیو دمو کانال شما مناسب است. در تیزر می‌توانید کاربران را به مشاهده نسخه کامل در کانال یوتیوب دعوت کنید.
  • پلی لیست ایجاد کنید: در کانال‌ها که با محتوای آموزشی، پلی لیست می‌تواند تعداد بازدید‌های شما را چند برابر می‌کند. در کانال‌های سرگرمی و فان، می‌توان از پلی لیست برای جدا کردن دسته بندی‌های مختلف کمک گرفت. با کم کردن دردسر کاربران برای جستجوی ویدیوهای مورد نظرشان، آن‌ها را به ماندن در صفحه و دیدن ویدیو‌های بیشتر ترغیب می‌کنید.
  • ویدیوهای خود را رها نکنید: سر زدن منظم و بررسی همیشگی ویدیو‌های پربازدید یکی از کارهای روتین شما باید باشد. این کار علاوه بر بهینه سازی سئویی، ارزش گذاشتن به وقت و هزینه‌ای است که برای تولید محتوا صرف کرده‌اید. شما همواره باید از اشتباهات گذشته برای بهتر کردن کار خود در آینده، درس بگیرید. ما باید بدانیم که چطور محتوای سئویی بنویسیم و آن را بهتر و بهینه‌تر کنیم. بنابراین نیاز است تا در فواصل معین، به محتواهای برتر سر بزنید.
  • عضوی از youtube creator academy شوید: اگر آشنایی نسبی با زبان انگلیسی دارید، در این آکادمی آموزش‌های خوبی از یوتیوب را پیدا می‌کنید. در این آکادمی تمام آن چیزهایی که برای تولید محتوای بهتر و موثرتر نیاز دارید، وجود دارد.
  • بهترین‌ها را زیر نظر بگیرید: یکی از بهترین روش‌ها برای دیدن رشد کردن، الگو گرفتن از بهترین‌ها است. بررسی رقبا به شما کمک می‌کند تا از تکنیک‌های آن‌ها برای بهتر شدن خودتان استفاده کنید. برای مثال، روش های کسب درآمد میلیونی گیمر‌ های ایرانی را پیدا کنید با آن‌ها را در کانال خود به کار ببرید.
خوب، بد، زشت کانال یوتیوب
خوب، بد، زشت کانال یوتیوب

با کمی جستجو در گوگل با آگهی‌های زیادی برای افزایش بازدید یوتیوب، خرید سابسکرایبر یوتیوب، خرید ویو یوتیوب و خرید لایک یوتیوب روبرو شدم. برایم جای سوال داشت که آیا یوتیوب هم مثل اینستاگرام و تلگرام امکان ایجاد آمار فیک را می‌دهد یا نه. در اینستاگرام تلگرام خیلی راحت می‌توان بازدید، کامنت، فالوور و لایک را خرید.

اگر بتوان این کار را کرد، به راحتی می‌شود درآمدهای بالا بدون زحمت زیاد کسب کرد. درامد از یوتیوب با گوشی و کامپیوتر را اگر بتوان با آمار جعلی و خریداری شده به دست آورد، خوب است اما واقعاً می‌شود؟ در این صورت خیلی راحت می‌توانم به اندازه درآمد یوتیوبر های معروف ایران، حساب ارزی داشته باشم.

بازدید فیک یوتیوب؛ آری یا نه؟

تقلب و دور زدن الگوریتم یوتیوب دشوار نیست، ناممکن است. این حرف رو خواستم از اول بیان کنم تا کاملاً متوجه شوید که هر گونه تبلیغ برای بازدید و ویو فیک، کلاهبرداری است. تعداد ویو و بازدیدی که زیر هر ویدیو نوشته شده، ممکن است با آن چیزی که در یوتیوب استودیو می‌بینید تفاوت داشته باشد.

عدد درست و مبنای محاسبه درآمد شما، یوتیوب استودیو است. ممکن است که بازدید فیک بتواند عدد زیر ویدیو‌های شما را افزایش دهد اما موجب افزایش درآمد شما نخواهد شد. الگوریتم یوتیوب، مرتب تمامی کانال‌ها و بازدید تمام ویدیوها را بررسی می‌کند. بنابراین هیچ جوری نمی‌توانید از بازدید‌های فیک برای بیشتر کردن درآمد‌تان استفاده کنید.

بهتر است تکنیک‌های افزایش بازدید را به خوبی اجرا کنید. این روش‌ها علاوه بر صرفه جویی در هزینه، ماندگاری و اثر بیشتری روی کانال شما دارد. برای اینکه دقیق‌تر با نحوه محاسبه درآمد یوتیوب آشنا شوید، ادامه مطلب را بخوانید.

درآمد یوتیوب چگونه محاسبه می‌شود؟

درآمد یوتیوب چگونه محاسبه می‌شود؟

درآمد یوتیوب چگونه محاسبه میشود؟

در قسمت یوتیوب آنالیتیکس، آمار دقیقی از تعداد بازدیدها و میزان نمایش ویدیوهای شما ما نشان داده می‌شود. میزان رشد یا افت آمار کانال شما در یک نمودار گرافیکی وجود دارد. فاکتورهایی مانند Watch time (مجموع ساعت بازدید)، تعداد ویو، سابسکرایبر، Returning viewers، Unique viewers، Average view duration و Age and gender باید به طور مرتب بررسی شوند.

با شروع درآمدزایی کانال، تب جدیدی به نام Revenue به لیست صفحه آنالیتیکس اضافه می‌شود. در این تب هم می‌توانید میزان درآمد کسب شده را بر اساس ویژگی‌های مختلف ببینید.

متداول‌ترین سوالات یوتیوبی

متداول‌ترین سوالات یوتیوبی

متداول ترین سوالات یوتیوبی

متداول‌ترین سوالات کاربران درباره یوتیوب و درآمد دلاری در آن را در ادامه می‌خوانید:

  • درامد یوتیوب چجوریه؟

یوتیوب یک وب سایت بارگذاری محتوای ویدیویی است. یوتیوب مثل بقیه سرویس‌های گوگل از تبلیغات کسب درآمد می‌کند. بخشی از درآمد یوتیوب هم به عنوان پاداش به بهترین کانال‌های یوتیوب پرداخت می‌شود. یعنی شما اگر تولید محتوای ویدیویی و خلق ارزش در یوتیوب انجام بدهید، به میزان بازدید و تبلیغات نمایش داده شده، می‌توانید درامد از یوتیوب داشته باشید.

  • آیا من میتوانم از ایران در یوتیوب درآمد داشته باشم؟

بله؛ چرا که نه. درامد یوتیوب به ازای ویو محاسبه می‌شود. پرداخت آن هم در بازه‌های مشخص و به دلار است. تفاوت قیمت دلار و ریال، خیلی از افراد را به کار کردن با یوتیوب ترغیب کرده است. در قوانین یوتیوب منعی برای ثبت نام و کسب درآمد ایرانی‌ها ذکر نشده است. با اینکه یوتیوب داخل ایران فیلتر است اما کاربران ایرانی هیچ وقت از آموزش‌های یوتیوب غافل نشدند. فقط کافی‌ست آموزش کسب درآمد دلاری از یوتیوب رو دنبال کنید.

  • کسب درآمد از یوتیوب حلال است؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید حتی برای این سوال هم استفتا وجود دارد. نظر مراجع بر این است که هر کاری اگر بر پایه عرف و شرع باشد، حلال محسوب می‌شود. ممکنه استفاده از راه‌های دور زدن فیلتر یوتیوب از نظر قانونی مشکل داشته باشد اما از نظر عرف پذیرفته شده است. بنابراین کسب درآمد از یوتیوب هیچ مشکل شرعی و قانونی ندارد.

  • کسب درآمد از یوتیوب چقدر است؟

جذاب‌ترین ویژگی یوتیوب این است که محدودیتی برای دریافتی ماهانه وجود ندارد. تنها چیزی که مهم است تعداد بازدید کانال یوتیوب شماست. هر چقدر که ویدیوهای شما ویو بیشتری دریافت کند، تبلیغات بیشتری به کاربران نشون داده می‌شود و درآمد شما افزایش پیدا می‌کند.

  • چگونه باید با یوتیوب تسویه حساب کنیم؟

اگر کانال شما شرایط اولیه کسب درامد یوتیوب رو داشته باشد، اونوقت از 21 تا 28ام هر ماه میلادی باید منتظر پرداخت باشید. از زمان مالکیت یوتیوب توسط گوگل، دریافتی یوتیوبرها در اکانت گوگل ادسنس واریز می‌شود. راه‌های زیادی هم برای تبدیل این مبلغ به ریال یا ارزهای دیجیتال وجود دارد. شرکت‌های واسطه ارزی، خیلی راحت این کار را برایتان انجام می‌دهند.

  • کارمزد نقد کردن درآمد یوتیوب در ایران چقدره؟

شرکت‌های واسطه که کار تبدیل دلار به ریال رو برای شما انجام می‌دهند، تعرفه‌های مختلفی دارند. اولین کارمزدی که از دریافتی شما کم می‌شود، مالیات آمریکاست که حدوداً ۴% است. بعد از اون مالیات کشور ثالث و کارمزد شرکت باقی می‌ماند. در نهایت بین ۱۷ تا ۳۵% کارمزدی است که شما می‌پردازید.

در صورت آپلود ویدئوهایی با این موضوعات، احتمال مسدود شدن کانال شما وجود دارد

در صورت آپلود ویدئوهایی با این موضوعات، احتمال مسدود شدن کانال شما وجود دارد

  • آیا احتمال مسدود شدن درامد یوتوب وجود داره؟

بله امکانش وجود دارد. اما این اتفاق تنها برای کانال‌هایی می‌افتد که محتوای ممنوعه مثل آموزش مصرف مواد مخدر، آموزش فعالیت‌های مجرمانه و خارج از قانون آمریکا تولید کرده باشند. قانون کپی رایت در یوتیوب سفت و سخت در حال اجراست. بنابراین باید دقت داشته باشید که از محتوای صوتی، ویدیوی و متنی دارای حق ناشر توی ویدیو‌ها استفاده نکنید. ذکر منبع و کسب اجازه از ناشر اهمیت زیادی دارد اما همیشه هم کارساز نیست.

  • بازدید و سابسکرایب فیک می‌تونه درامد یوتیوب بر حسب ویو من رو بالا ببره؟

پول پرداخت کردن برای بازدید و سابسکرایب جعلی و فیک ممکنه بتواند کاربران را به دیدن ویدیوهای شما ترغیب کند اما روی درآمدتان تاثیری ندارد. یوتیوب مدام در حال بررسی و بازرسی بازدید ویدیوهاست. موتور هوشمند یوتیوب خیلی راحت بازدید فیک را از واقعی تشخیص می‌دهد و آن رو از عدد نهایی کم می‌کند. بنابراین ماندگاری بازدید‌های فیک هم خیلی زیاد نیست. علاوه بر همه اینها، امکان جریمه شدن و حتی حذف کانال شما از سمت یوتیوب وجود دارد. بهتر است فکر پول پرداخت کردن برای بازدید و ویو فیک را از سرتان بیرون کنید.

  • چرا لایک، بازدید و سابسکرایب‌های من کم می‌شود؟

کم شدن لایک، بازدید و سابسکرایب ممکن است به خاطر به روز نشدن دیتابیس یوتیوب، لایک و سابسکرایب فیک یا تنظیمات اکانت کاربر باشد. اما به جز این مسائل اگر کاهش بازدید برای چند روز متوالی اتفاق افتاد، باید در تولید محتوای خودتان تجدید نظر کنید. تولید محتوایی که احساس مثبت به بیننده ندهد، به مرور افت می‌کند. محتوای شما باید مفید و کاربردی باشد. خلق ارزش و یونیک بودن، دو فاکتور خیلی مهم برای جذب کردن مخاطبان بیشتر است.

تو این دیار بُرد با اوناییه که از مُخشون کار می‌کشن

«تو این دیار، بُرد با اوناییه که از مُخشون کار می‌کشن. بخوای از دلت مایه بذاری، سوختی» کلینت ایستوود - خوب، بد، زشت

همین دیالوگ می‌تواند به خوبی نقشه راه آموزش کسب درآمد از یوتیوب را تعریف کند. با خواندن این مطلب ممکن است شور و شوق زیادی برای باز کردن کانال شخصی خود در یوتیوب پیدا کنید. تولید محتوا کنید و به دلار پول در بیاورید. این روش، نتیجه یک رفتار احساسی است. درآمد یوتیوبر‌های ایرانی موفق، یقیناً هر کسی را برای کسب درآمد دلاری ترغیب می‌کند اما کمتر کسی به زحمات پشت پرده و پنهان این افراد توجه می‌کند.

بُرد و موفق شدن در یوتیوب وابسته به کار کشیدن از مغزتان است. شما باید محتوای یونیک و منحصر به فرد تولید کنید. محتوای ویدیوی شما باید به قدری جذاب باشد که بیننده را تا آخرین ثانیه از کلیپ، مشتاق نگه دارد. علاوه بر آن، داشتن برنامه ریزی منظم و استراتژی تولید محتوا در رسیدن به اهداف مورد نظرتان مهم است. شما باید بدانید استراتژی محتوا چیست و چگونه باید از آن در یوتیوب استفاده کنید.

قوانین درآمدزایی یوتیوب اصول ساده‌ای دارد و همه آن‌ها را به شما معرفی کرده‌ایم. حالا شما هستید که می‌توانید با درآمد از یوتیوب در ایران، مسیر کاریتان را جذاب‌تر از همیشه بسازید.

جهت مشاهده تعرفه و هزینه انجام خدمات سئو وبسایت، از این صفحه آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس اقدام کنید.

سینا یوسفی
سینا یوسفی

سینا کارشناس سئوی on page منتوریکس و متخصص سئو کردن محتواهای سایت است. علاوه بر این، شخصیت طنازش در میم‌های منتوریکس حسابی کمک‌مان کرده.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
فرشته
1402/06/20
مطلب ان قدر جالب بود که این صفحه رو ذخیره کردم.ای کاش شما رو داشتم.
پاسخ...
سینا یوسفی
1402/06/25
دوست عزیز منتوریکس؛
خوشحالیم که خوندن این مطلب برات مفید بوده و ازش راضی بودی.
ما هم خوشحال می‌شیم که اگر نیازی به راهنمایی بیشتر داری، برامون در زیر همین مطلب، کامنتش کنی تا در اسرع وقت، بهت پاسخ بدیم.
محبوبه
1401/02/23
ممنون از شما عالی بود
پاسخ...
سینا یوسفی
1401/02/24
خوشحالم که این مطلب برات مفید بوده
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف