با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

معماری صفحه در سئو چیست؟
تحریریه منتوریکس
تحریریه منتوریکس
10:15، 1402/10/23
معماری صفحه در سئو چیست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

معماری صفحه در سئو چیست؟


معماری صفحه یا سایت تعیین کننده ساختار سایت است که شباهت زیادی به معماری و اسکلت یک ساختمان دارد. در طراحی سایت این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است که کاربران پس از ورود به سایت بتوانند به راحتی به قسمت‌های مختلف دسترسی داشته باشند و در این راه دچار سردرگمی نشوند. معماری صفحات در سئو سایت تأثیر زیادی دارد و باعث می‌شود که کاربران بتوانند به راحتی به صفحات مورد نظر خود دسترسی داشته باشند که این موضوع باعث بهبود تجربه کاربری و در نتیجه افزایش رتبه سایت در سئو می‌شود.

معماری سایت چیست؟

اگر بخواهیم معماری صفحه یا سایت را به زبان ساده تعریف کنیم، می‌توان گفت که به معنای ساختار سایت است. در واقع معماری سایت نشان دهنده این است که صفحات مختلف سایت به چه شکل طراحی شده‌اند و به چه شکل به یکدیگر مرتبط هستند. به عبارت ساده‌تر معماری صفحات در سئو باید به گونه‌ای باشد که کاربران و مدیران سایت بتوانند به راحتی به قسمت‌های مختلف دسترسی داشته باشند.

به طور کلی معماری صفحات سایت یکی از اصول مربوط به سئو داخلی است که در صورت اجرای صحیح می‌تواند تأثیر زیادی در بهبود سئو سایت داشته باشد که نتیجه آن موفقیت برند خواهد بود. توجه به معماری صفحات در سئو و اجرای صحیح و اصولی آن به کاربران اجاره می‌دهد که بتوانند به صفحات مختلف در سایت دسترسی راحتی داشته باشند؛ این موضوع صحیح بودن لینک‌دهی داخلی سایت را نشان می‌دهد که از عوامل مؤثر در بهبود سئو سایت است.

اهمیت ساختار یا معماری صفحات در سئو

اهمیت ساختار یا معماری صفحات در سئو

برای درک بهتر اهمیت معماری صفحات در سئو،‌ یک سایت را مانند یک فروشگاه تصور کنید؛ زمانی که به عنوان خریدار به یک فروشگاه مراجعه می‌کنید هر چه در زمان کمتری بتوانید کالاهای مدنظر خود را پیدا کنید، میزان رضایت شما افزایش پیدا خواهد کرد. در معماری سایت نیز باید معماری صفحات به صورتی انجام شود که کاربران بتوانند به راحتی به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند و به اطلاعات لازم دسترسی داشته باشند.

یکی از مهم‌ترین اثرات معماری صفحات در سئو افزایش نرخ کلیک (CTR)، کاهش نرخ پرش و افزایش زمان حضور کاربر در وب‌سایت است. همه این موارد از مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند باعث بهبود رتبه‌بندی سایت شوند که نتیجه آن افزایش رتبه در فهرست نتایج گوگل خواهد بود.

از دیگر اثرات مهم معماری صفحات در سئو، خزش یا کراول بهتر ربات‌های خزنده گوگل در قسمت‌های مختلف سایت است. معماری اصولی صفحات سایت می‌تواند خزش ربات‌ها را تسهیل کرده و این ربات‌ها بتوانند به شناسایی و درک بهتری از بخش‌های مختلف سایت دست پیدا کنند.

ربات‌های خزنده گوگل وظیفه دارند محتواهای صفحات سایت را به منظور نمایش دادن در نتایج جستجو، ایندکس کنند. به همین دلیل در صورتی که معماری صفحات به صورت اصولی انجام شده باشد، ربات‌ها می‌توانند همه صفحات را بررسی کرده و محتوای آن را ایندکس کنند.

معماری صفحات در سئو

برای ایجاد معماری سایت اصولی چه کنیم؟

راه‌های مختلفی در هنگام دریافت مشاوره دیجیتال مارکتینگ برای معماری سایت و صفحات به صورت اصولی پیشنهاد می‌شود. معماری سایت به صورت فلت یکی از مؤثرترین نوع معماری است که می‌تواند موجب تقویت سئو سایت شده و رتبه آن را در نتایج جستجو افزایش دهد.

معماری فلت به این شکل انجام می‌شود که کاربر بتواند با کمتر از 4 کلیک به صفحه و محتوای مورد نظر خود دسترسی پیدا کند. این نوع معماری صفحات در سئو سایت نقش مهمی ایفا کرده و شرایطی را ایجاد می‌کند که سایت در اولویت ربات‌های خزنده قرار بگیرد.

مزایا و معایب معماری فلت

مزایا

معایب

عدم استفاده از گرادیانت

مشکل شدن قابلیت تشخیص کلیک برای کاربران

حداقل استفاده از عکس

جذاب نبودن طراحی CTA و کاهش نرخ کلیک

تمرکز بر موارد بصری

محدودیت در اجرای ایده‌های خلاقانه

سرعت بارگذاری بالای سایت

عدم امکان استفاده برای تمام وب‌سایت‌ها

امکان کراول کردن آسان ربات‌ها در صفحات سایت

 

مطابقت بالا با طراحی ریسپانسیو

 

یکی دیگر از اقداماتی که در طراحی و معماری صفحات سایت تبلیغات در گوگل اهمیت داشته و موجب بهبود سئو می‌شود، ساده نگه داشتن صفحات است. سادگی در معماری و طراحی صفحات به خصوص در وب‌سایت‌های گسترده، باعث می‌شود که کار بتواند به راحتی از سایت استفاده کند.

وجود پیچیدگی در معماری صفحات سایت باعث سردرگمی کاربران هنگام جستجو در سایت می‌شود و در نهایت منجر به خروج کاربر از سایت خواهد شد. خروج کاربران از سایت باعث می‌شود که یک امتیاز منفی از سمت گوگل برای سایت در نظر گرفته شود و به این ترتیب رتبه سایت در نتایج جستجو کاهش پیدا کند.

نکته: منتوریکس در ارائه خدمات سئو سایت، ساختار استاندارد و بهینه‌ای متناسب با نوع سایت شما را پیاده سازی می‌کند.

روش اصولی ایجاد معماری سایت

استفاده از دسته‌بندی یا Category برای صفحات سایت یکی از اصول مؤثر معماری صفحات در سئو سایت است؛ استفاده از دسته‌بندی برای صفحات مختلف سایت باعث می‌شود که دسترسی به سایت و محتواهای مختلف آن در دراز مدت آسان بماند. برای اضافه کردن صفحات جدید به سایت بهتر است که از دسته‌بندی استفاده شود و هر صفحه متناسب با محتوایی که دارد در یکی از کتگوری‌ها قرار گرفته و از سایر صفحات به آن لینک داده شود.

اضافه کردن صفحات جدید به سایت بدون قرار دادن آن‌ها در دسته‌بندی باعث پیچیده شدن معماری وب‌سایت می‌شود که نتیجه آن سردرگمی کاربران در هنگام حضور در سایت و خروج از سایت و کاهش رتبه در نتایج موتورهای جستجو خواهد بود.

سخن آخر

با توجه به رقابتی که امروزه در دنیای اینترنت بین کسب و کارهای مختلف برای جذب مخاطب وجود دارد، مشاوره CRO و سئو سایت یکی از مهم‌ترین عواملی است که با بهبود رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو می‌تواند ترافیک سایت را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. عوامل مختلفی وجود دارند که در بهبود سئو سایت مؤثر هستند؛ یکی از مهم‌ترین عوامل، معماری سایت و صفحات آن است.

مهم‌ترین تأثیر معماری صفحات در سئو، امکان دسترسی آسان کاربران به محتوا و صفحات مورد نظر و افزایش تجربه کاربری است که نتیجه آن افزایش اعتبار و رتبه سایت در نتایج جستجو می‌شود.

تحریریه منتوریکس
تحریریه منتوریکس

این مطلب توسط اعضای تیم منتوریکس تهیه و گردآوری شده است.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف