با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

لینک‌های داخلی چیست؟

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
17:14، 1399/04/07
لینک‌های داخلی چیست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

لینک‌های داخلی چیست؟


مانند نیاز یک انسان به غذا، صفحات سایت شما نیز نیاز به لینک دارند تا بتوانند رشد کنند و رتبه بگیرند. زمانی که شما در صفحات و محتواهای‌تان به مکان دیگری از دنیای وب لینک می‌دهید، گوگل به سایت شما نگاه ویژه‌ی دیگری می‌کند. اگر به صفحات خود غذا ندهید، آن‌ها نمی‌توانند رشد کنند، به همین دلیل باید آن‌ها را با لینک‌های مختلف غنی کنید. لینک‌های داخلی (Internal Links) می‌تواند در این مهم به شما بسیار کمک کنند.

تصور کنید سایت شما برای گوگل مانند یک اداره یا یک شرکت است و گوگل می‌خواهد با سلسله مراتب اداره‌ی شما آشنا شود. شما باید به گوگل نشان دهید کدام صفحات برای شما مهم است و به گوگل بگویید چه صفحه‌ای بیشترین ارزش را برای شما دارد و کدام صفحات کم‌ترین ارزش را، دقیقا مانند یک اداره که در رأس آن مدیر عامل است تا آخرین کارمند که شاید یک کارآموز ساده باشد.

لینک‌های داخلی مانند سلسله مراتب، صفحات شما را به هم پیوند می‌دهد و به گوگل می‌گوید کدام صفحات برای شما مهم است و کدام نیست. به همین دلیل یک استراتژی در استفاده از لینک‌های داخلی می‌تواند سئو سایت شما را بهبود ببخشد. پس بیایید در این بخش از مقالات تیم منتوریکس با لینک‌های داخلی بیشتر آشنا شویم. همچنین اگر قصد واگذاری پروژه seo سایت خود را دارید، می توانید از خدمات سئو منتوریکس استفاده نمایید.

لینک‌های داخلی چیست؟

لینک‌های داخلی، لینک‌هایی هستند که دو صفحه از یک دامنه یکسان را به هم پیوند می‌دهند. به زبان ساده‌تر لینک داخلی، لینکی است که از یک صفحه به صفحه‌ی دیگر همان سایت اشاره دارد. این لینک‌های داخلی به کاربران این اجازه را می‌دهند تا در سطح وب‌سایت شما گردش کنند و زمان بیشتری را در سایت شما بگذرانند. از طرفی ربات‌های کراولر موتورهای جست‌وجو، اگر لینک‌های داخلی خود را فالو (Do follow) بگذارید، می‌توانند صفحات دیگر سایت را کشف و ایندکس کنند.

زمانی ارزش لینک‌های داخلی را خواهید فهمید که بدانید برخی از صفحات یتیم (Orphan Page) (صفحاتی که هیچ صفحه‌ی دیگری به آن لینک نداده‌اند) می‌توانند با لینک داخلی توسط ربات‌های کراولر شناسایی بشوند و آن‌ها نیز ایندکس شوند. توجه به لینک های داخلی در سئو on page بسیار حائز اهمیت است.

لینک سازی داخلی

لینک‌های داخلی معمولا به 3 دلیل اصلی استفاده می‌شوند:

  1. به کاربران اجازه می‌دهد تا در سایت گردش کنند.
  2. به ایجاد و کشف سلسله مراتب سایت کمک می‌کند و به گوگل سلسله مراتب را نشان می‌دهد.
  3. کیفیت و تنوع لینک‌های سایت را افزایش می‌دهند که در نتیجه باعث قدرت بیشتر در رتبه‌گیری می‌شوند.

چرا لینک‌های داخلی مهم هستند؟

گوگل از لینک‌ها برای اندازه‌گیری مرتبط بودن صفحات و ارزش محتوای شما استفاده می‌کند. زمانی که ربات‌های کراولر به سایت شما می‌آیند، شروع به خزیدن می‌کنند و از طریق لینک به صفحات دیگر شما می‌روند. از همین رو، گوگل شروع به بررسی روابط بین صفحات شما می‌کند و آن‌ها را از نظر تنوع بررسی می‌کند. سپس گوگل می‌تواند بفهمد کدام صفحات از سایت شما به یک موضوع مشابه، مرتبط هستند.

مثال: اگر بخواهیم برای شما مثالی بزنیم، تصور کنید یک سایت گردشگری هستید و مطالبی درباره شهر تهران در آن دارید. شما در صفحات مختلف خود درباره رستوران‌ها، جاهای دیدنی و مراکز خرید تهران نوشته‌اید. حال شما می‌توانید با لینک داخلی، این صفحات که درباره‌ی شهر تهران هستند را به هم پیوند دهید تا گوگل بتواند ارتباط بین این صفحات که به شهر تهران ربط دارند را بفهمد و در کوئری‌های مرتبط آن را در صفحه نتایج جست‌وجو خود نشان دهد. شما می‌توانید با ایجاد دسته‌بندی و تگ تهران نیز این مطالب را دسته‌بندی کنید.

استراتژی لینک سازی داخلی

باور کنید همه نظم را دوست دارند، پس وب‌سایت‌تان را با لینک‌سازی منظم کنید.

از طرف دیگر ارزش لینک نیز در اینجا مطرح است، معمولا باارزش‌ترین لینک در سایت‌ها همان صفحه اصلی هستند که بیشترین بک‌لینک‌ها در این صفحه قرار می‌گیرند. از این رو، ارزش لینک صفحه اصلی، بین تمام لینک‌هایی که در صفحه اصلی هستند پخش می‌شوند.

مطالب جدیدی که منتشر می‌شوند به جای این‌که تنها در دسته‌بندی باشند، اگر به صفحه اصلی لینک شوند، توسط گوگل سریع‌تر کشف و ایندکس می‌شوند و ارزش لینک خوبی می‌گیرند. وقتی شما ارزش لینک را به خوبی بفهمید، آن زمانی‌است که شما می‌فهمید، هر چقدر به یک صفحه اشاره شود و لینک بدهیم، ارزش آن صفحه بسیار بیشتر می‌شود و گوگل می‌فهمد که آن صفحه برای ما بسیار ارزش دارد و به آن توجه می‌کند. هر چقدر ما کم‌تر به صفحه‌ای لینک دهیم، گوگل می‌فهمد ارزش آن صفحه برای ما کم‌تر است.

حال تقریبا دانسته‌اید لینک‌های داخلی که به یک صفحه می‌دهیم چقدر اهمیت دارد، به همین دلیل باید یک استراتژی برای لینک‌سازی داخلی خود بریزید تا ببینید کدام لینک برای شما بیش‌ترین و کدام لینک کم‌ترین ارزش را دارد. پس ساختمان اصلی و سلسله مراتب داخلی سایت خود را مشخص کنید.

برای مثال اگر سایت شما یک هرم باشد، لینک صفحه ‌اصلی شما در نوک هرم قرار می‌گیرد. لینک‌های دسته‌بندی در طبقات بعدی هستند و محتواهای هر یک از آن دسته‌بندی‌ها در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

لینک‌های داخلی چه تاثیری در سئو سایت دارند؟

همانطور که در بالا گفته شد، لینک‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا در سایت شما گردش کنند. از آن‌جا که این کار باعث می‌شود نرخ پرش کم شود و زمان حضور کاربر در سایت افزایش پیدا کند، لینک‌های داخلی می‌توانند تاثیر خوبی بر سئو سایت و رتبه‌گیری بهتر داشته باشند. گوگل نیز می‌تواند بهتر بفهمد کدام صفحه برای شما بسیار مهم است و اصلا سایت شما درباره‌ی چیست، تا بتواند آن صفحات را در مرتبط‌ترین صفحه نتایج جست‌وجو برای کوئری‌های مرتبط نشان دهد.

تاثیر لینک سازی داخلی بر سئو

برای این‌که تاثیر لینک‌های داخلی را در سئو سایت خود افزایش دهید چندین راه پیشنهاد می‌شود.

  • کدام لینک بیشترین ارزش را برای شما دارد

شما باید به گوگل نشان دهید کدام صفحه بیشترین ارزش را دارد. این صفحه باید محتوای باکیفیتی داشته باشد و درباره سایت شما توضیح دهد تا گوگل بفهمد مفهوم سایت شما درباره چیست. قطعا در این صفحه باید لینک‌های زیادی به دیگر صفحات سایت‌تان بدهید تا ربات‌های گوگل بتوانند در سایت شما گردش کنند و اطلاعات بیشتری درباره‌ی آن به دست آورند و آن‌ها را ایندکس کنند.

  • لینک‌های متنی بسازید

هنگامی که شما مطالب مختلفی درباره‌ی یک موضوع یکسان می‌نویسید، باید آن‌ها را به یکدیگر لینک دهید. برای این کار می‌توانید یک مطلب کلی و کامل بنویسید و دیگر مطالب را به این صفحه لینک کنید. البته یادتان باشد لینک این مطلب کامل را در دیگر مطلب‌های کوتاه مرتبط نیز بگذارید تا کاملا با هم پیوند داشته باشند. شما می‌توانید در پایان مطالب خود متنی را اضافه کنید و به کاربر بگویید بر روی لینک‌های دیگر شما، به وسیله انکر تکست خوب و با کیفیت، کلیک کنند.

برای مثال می‌توانید این‌گونه بنویسید:

اگر از مطلب جاهای دیدنی تهران خوش‌تان آمده است، می‌توانید مطلب جاهای دیدنی تهران در پاییز را بخوانید.

  • اضافه کردن بخش مطالب مرتبط

این بخش بسیار به شما در لینک‌سازی داخلی کمک می‌کند. در این بخش شما مطالب مرتبط به موضوع صفحه را به کاربر پیشنهاد می‌دهید و کاربر می‌تواند روی یکی از آن مطالب کلیک کند و به صفحه دیگری از سایت شما برود. همینطور این کار باعث می‌شود، گوگل راحت‌تر مطالب مرتبط را پیدا و ایندکس کند و به هر دو مطلب رتبه و ارزش بیشتری بدهد.

  • لینک دادن به مطالب محبوب یا جدید

در سایدبار سایت‌تان می‌توانید به مطالب جدید یا مطالب محبوب خود لینک دهید تا این لینک‌ها بتوانند ارزش لینک بیشتری بگیرند و چشم گوگل را به خود تیز کنند. این کار احتمال این‌که مطالب جدیدتان سریع‌تر رتبه و ارزش بگیرند را افزایش می‌دهد و از طرفی باعث می‌شود مطالب محبوب سایت‌تان نیز بیش از پیش دیده شوند و رتبه‌ی آن‌ها افزایش پیدا کند.

با این روش می‌توانید به گوگل درباره وجود صفحات یتیم که از چشمش دور مانده است، سرنخ دهید تا این صفحات نیز کشف و ایندکس شوند.

جمع‌بندی

در بالا اشاره شد، گوگل سلسله مراتب سایت شما را به وسیله‌ی لینک‌های داخلی می‌تواند بیشتر درک کند. شما به وسیله‌ی تگ‌ها و دسته‌بندی‌ها می‌توانید محتواهای خود را که به یک موضوع خاص اشاره دارند، سر و سامان دهید تا هم گوگل و هم کاربران راحت‌تر بتوانند محتواهای شما را در رابطه با یک موضوع خاص، پیدا کنند.

در آخر، بدون لینک، صفحات شما شاید رتبه نگیرند و یتیم بمانند و بدون لینک‌ساز داخلی خوب، شانس رتبه‌گیری صفحات خود را پایین می‌آورید. شما با لینک داخلی می‌توانید به کاربران و ربات‌های گوگل با ارزش‌ترین، بهترین، پربارترین، محبوب‌ترین و جدیدترین مطالب خود را نشان دهید تا آن‌ها بتوانند راحت‌تر سایت شما را درک و بیشتر در سایت گردش کنند. این باعث رتبه‌گیری بهتر صفحات شما در صفحه نتایج موتورهای جست‌وجو مخصوصا گوگل می‌شود.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف