با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

انکر تکست (Anchor Text) چیست؟

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
17:13، 1401/03/09
انکر تکست (Anchor Text) چیست؟
1 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

انکر تکست (Anchor Text) چیست؟


قطعا شما هم عباراتی مانند «برای دیدن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید»، «برای خواندن این مطلب اینجا کلیک کنید» و از این دست عبارات‌ را در سطح وب دیده‌اید. به این کلمات که یک هایپرلینک به آن‌ها پیوند خورده است انکرتکست (Anchor Text) یا کلمه‌ی لنگر می‎‌گویند. در این بخش از سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس می‌خواهیم شما را با کاربرد انکر تکست در بهبود سئو سایت آشنا کنیم و نقش آن را در بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو بگوییم.

انکر تکست (Anchor Text) چیست؟

انکر تکست معمولا یک متن قابل مشاهده و قابل کلیک است که یک هایپرلینک به آن پیوند خورده است. در مرورگرهای جدید، بیشتر انکرتکست‎ها رنگی آبی دارند و زیرشان خط کشیده‌اند. البته همیشه هم اینگونه نیستند. یک انکر تکست خوب، مختصر و مرتبط به صفحه‌ای است که به آن لینک شده، به همین دلیل کارشناسان سئو سعی می‌کنند تا بهترین و مرتبط‌ترین کلمه با هایپرلینک مورد نظرشان را برای انکر تکست انتخاب کنند.

انکرتکست چیست

شکل یک انکر تکست در کد HTML به شکل زیر است:
Example Anchor Text

درست است انکرتکست‌ها در مرورگرهای جدید آبی هستند اما شما می‌توانید با HTML و CSS رنگ و نحوه‌ی نشان دادن انکر تکست سایت‌تان را به راحتی تغییر دهید تا با شکل و شمایل سایت‌تان همخوانی داشته باشد.

جان مولر در توییت‎‌هایی درباره انکر تکست می‌گوید:

بیشتر هایپرلینک‌ها باید اطلاعات مفید و بیشتری نسبت به انکر تکست‌شان بدهند. فکر نمی‌کنید باید اینطور باشد؟

جان مولر در توییت دیگری درباره اهمیت انکر تکست می‌گوید:

بله، اما انکر تکست و Alt تصویر به ما در درک مطالب و محتوا کمک می‌کنند، پس اگر نمی‌توانید ازش دوری کنید، من هم بیخیالش نمی‌شوم.

در توییت‌های جان مولر به وضوح می‌توان فهمید که گوگل به کمک انکر تکست می‌تواند مفهوم و زمینه‌ی لینک داده شده را بفهمد و شاید این توییت‌ها تأیید کند که گوگل از انکر تکست به عنوان یک فاکتور رتبه‌گیری استفاده می‌کند که جای سورپرایزی هم ندارد چون گوگل قبلا این را اعلام کرده است.

نمونه واقعی انکرتسکت

نمونه‌هایی از انکرتکست در سایت منتوریکس

انکر تکست می‌تواند اطلاعاتی درباره متن و محتوای لینک داده شده را به کاربر و موتورهای جست‌وجو بدهد. موتورهای جست‌وجو از انکرتکست‌های خارجی (متنی که دیگر سایت‌ها برای لینک دادن به سایت شما استفاده می‌کنند) به عنوان یک بازتاب از چگونگی دید افراد نسبت به سایت شما و این که سایت شما درباره‌ی چیست استفاده می‌کند. از آن‌جا که شما کنترلی بر روی انکرتکست‌های خارجی ندارید، می‌توانید انکرتکست‌های داخلی (آن‌هایی که در سایت شما به صفحات دیگر سایت خودتان لینک شده‌اند) را به صورتی انتخاب کنید که مفید، توصیفی و مرتبط باشد.

انواع انکرتکست چیست؟

انکر تکست‌ها انواع مختلف دارند و در زیر انواع انکر تکست را معرفی کرده‌ایم:

  1. انکر تکست Exact Match
    این نوع انکر تکست دقیقا مشابه کلمه کلیدی یا مفهوم هایپرلینک داده شده است. برای مثال اگر مطلب شما درباره انکر تکست است، لینک آن را به کلمه‌ی انکر تکست، پیوند می‌دهید.
  2. انکر تکست Partial-match
    این انکر تکست کلمه‌های کلیدی مختلفی را نشانه می‌رود. برای مثال شما به کلمه‌ی استراتژی‌های ایجاد لینک، هایپرلینک محتوای لینک‌سازی را می‌دهید.
  3. انکر تکست Branded
    این انکر تکست نام یک برند است. برای مثال به کلمه‌ی بنز، لینک سایت یا وبلاگ کمپانی بنز را می‌دهید.
  4. انکر تکست Naked link
    این انکر تکست معمولا کمتر استفاده می‌شود. شما در این انکر تکست، URL اصلی را به خودش لینک می‌دهید. برای مثال متن Example.com را به هایپرلینک Example.com پیوند می‌دهید.
  5. انکر تکست Generic
    انکرتکست‌های جنریک معمولا کلماتی مانند، کلیک کنید، اینجا، ادامه مطلب و... هستند.
  6. انکر تکست Images
    انکر تکست Images همان Alt تصویر است که گوگل آن متن را به عنوان یک انکر تکست به حساب می‌آورد. یعنی شما یک عکس را به آن متن، پیوند داده‌اید.

چگونه یک انکر تکست مناسب سئو انتخاب کنید؟

در نظر داشته باشید که شما گاهی هیچ کنترلی بر انکرتکست‌های خارجی که به سایت شما می‌دهند ندارید، پس بهترین کار این است که انکرتکست‌های داخلی خود را بهینه کنید. گاهی شما از رپورتاژ آگهی استفاده می‌کنید که در کلماتی به شما لینک می‌دهند که بر سئو و رتبه‌گیری شما بسیار تأثیر دارد، اما باید کلمات انکر تکست را به خوبی و درستی انتخاب کنید تا مانند مثال سایت علی‌بابا دچار اشتباه نشوید. انکر تکستی خوب است که شرایط زیر را داشته باشد:

  1. مختصر و کوتاه باشد
  2. مرتبط با لینک پیوند شده باشد
  3. تراکم کم کلمه کلیدی داشته باشد
  4. عمومی یا جنریک نباشد (مانند کلمات اینجا، ادامه مطلب و...)

نمونه انکرتکست

درست است هیچ محدودیت کاراکتری در متن انکر تکست وجود ندارد اما بهتر است، انکر تکست خود را خلاصه انتخاب کنید و قبل از انتخاب کردنش، این دو سوال مهم را از خود بپرسید:

  1. دقیق‌ترین و بهترین کلمه برای توصیف این لینک کدام کلمه است؟
  2. چه کلمه یا عبارتی، کاربران را برای کلیک روی این متن ترغیب می‌کند؟

انکر تکست چگونه به سئو و رتبه‌گیری سایت کمک می‌کند؟

گوگل از انکر تکست خارجی برای فهمیدن موضوع صفحه و این‌که باید آن صفحه را برای کدام کلمه کلیدی ایندکس کند، استفاده می‌کند. اما از کجا باید این را بدانیم؟ در زیر متنی از مقاله اصلی الگوریتم‌های گوگل آمده است:

"گوگل از چندین تکنیک برای بهبود کیفیت جستجو شامل رتبه صفحه، انکر تکست و قرابت اطلاعات استفاده می‌کند."

بنابراین اگر یک صفحه را به کلمه "خرید بلیط اتوبوس" به عنوان انکر تکست پیوند دهیم، این به گوگل نشان می‌دهد که صفحه پیوندی به احتمال زیاد ارتباطی با خریدن بلیط اتوبوس دارد. اگر افراد دیگر هم آن صفحه را به خرید بلیط اتوبوس پیوند دهند، اطمینان و اعتماد گوگل برای نشان دادن آن صفحه در کلمه کلیدی خرید بلیط اتوبوس بیشتر می‌شود.

در چند سال اخیر موتورهای جست‌وجو بسیار پیشرفت کرده‌اند و برای تعیین رتبه سایت‌ها معیارهای مختلفی را مد نظر قرار دادند. یکی از این معیارها مرتبط بودن لینک‌ یا چگونگی ارتباط صفحه الف با صفحه ب است. اگر لینک‌ها بسیار مرتبط باشند، به احتمال زیاد هم صفحه الف و هم صفحه ب بتوانند، رتبه خوبی برای کوئری مرتبط‌شان در صفحه نتایج جست‌وجو (SERP) بگیرند.

ارتباط پیوند یک پدیده طبیعی‌ست و وقتی به وجود می‌آید که شخصی لینکی خارجی به صفحات دیگر وب بدهد. ارتباط پیوند اینگونه مشخص می‌شود:

  1. موضوع صفحه منبع
  2. محتوای انکر تکست در صفحه منبع

پیوندهایی که به محتوای مربوط در موضوع صفحه منبع اشاره دارند، احتمالا سیگنال‌های مرتبط‌ قوی‌تری را نسبت به آن‌هایی که به محتوای نامربوط اشاره می‌کنند، ارسال می‌کند. برای مثال صفحه‌ای با موضوع "بهترین قهوه را در تهران در کدام کافه باید خورد؟" وقتی در صفحه‌ای با موضوع "کافه‌های تهران" لینک شود، سیگنال‌های مرتبط‌تری را برای گوگل ارسال می‌کند تا وقتی که در صفحه‌ی غذای سگ لینک شود.

موتورهای جست‌وجو به تنوع متن انکر تکست داده شده به یک لینک نیز بسیار توجه می‎‌کنند. موتورهای جست‌‎وجو از این سیگنال‌ها استفاده می‌کنند تا بفهمند موضوع صفحه چیست و برای کدام کوئری مناسب و مرتبط است. با توجه به این موضوع و ترکیب آن با زبان طبیعی انسان‌ها و سایر عوامل مرتبط مانند منبع لینک‌ها و سیگنال‌های قوی مرتبط می‌توانید انکرتکست‌های بهتری داشته باشید. همچنین، مطمئن شوید انکر تکست شما صفحه‌ی هدف‌تان را به خوبی توصیف می‌کند.

تراکم کلمه کلیدی انکر تکست باید چگونه باشد؟

با معرفی و پیشرفت الگوریتم پنگوئن، گوگل شروع به بررسی کلمات کلیدی استفاده شده در انکر تکست‌ها کرد. اگر بیشتر لینک داخلی شما حاوی یک انکرتکست معین و یکسان باشد، گوگل به شما مشکوک می‌شود و شاید بفهمد که این لینک‌ها به طور طبیعی لینک داده نشده‌اند. با این حال، زمانی که از کلمات متنوع و مرتبط بیشتری به جای یک کلمه یکسان استفاده می‌کنید، سئو شما ممکن است نتایج بهتری بگیرد. پس هر موقع که لازم بود و امکانش بود از کلمات مناسب برای انکر تکست استفاده کنید.

باید توجه داشته باشید که حتی اگر در سایت خودتان صفحات مختلف را به یک انکر تکست یکسان پیوند می‌دهید، شاید گوگل فکر کند رفتار سایت‌های اسپم را دارید. پس در لینک‌سازی داخلی خود و انکرتکست‌های‌تان بسیار دقت کنید.

انکر تکست و پدیده Google Bombing

در بالا درباره مرتبط بودن لینک و انکر تکست‌ها بسیار توضیح دادیم، اما گاهی سایت‌ها برای یک کوئری بسیار غیر مرتبط رتبه بسیار خوبی می‌گیرند و این به علت Google Washing یا همان Google Bombing است. حال شاید از خود بپرسید Google Bombing چیست؟
Google Bombing عملی است که به موجب آن یک صفحه خاص به رتبه بالایی در صفحه نتایج جست‌وجو در یک کوئری خاص می‌رسد، یا در زمانی که یک کوئری در گوگل نوشته می‌شود و گوگل برای شوخی یا مسائل جنجال برانگیز نتایج مختلفی را نشان می‌دهد.
برای این‌که یک صفحه در یک کوئری خاص بالا بیاید یک شخص عصبانی یا گروهی از افراد شروع به اشاره کردن به یک صفحه خاص با استفاده از انکر تکست می‌کنند. این حجم از پیوندهای داده شده به یک وب‌سایت گوگل را مجبور می‌کند تا در یک کوئری خاص صفحه‌ای بعضا نامربوط را نشان دهد.

پدیده Google-Bombing

از بهترین مثال‌های Google Bombing می‌توان به سال 2018 اشاره کرد. زمانی که شما کلمه احمق یا همان Idiot را جست‌وجو می‌کردید، گوگل به شما صفحاتی درباره‌ی دونالد ترامپ نشان می‌داد یا می‌گفت منظور شما دونالد ترامپ است!

در مثال دیگر اگر شما کوئری شکست‌خورده بدبخت (Miserable Failure) را جست‌وجو می‌کردید در رتبه اول گوگل به شما، سایتی را درباره رییس جمهور وقت آمریکا یعنی جرج بوش نشان می‌داد. این صفحه برای حدود 3 سال رتبه‌ی اول گوگل در کوئری شکست‌خورده بدبخت بود.
از آن‌جا که بسیاری از بلاگرها و وب‌سایت‌ها، لینک معرفی جرج بوش را به کلمه Miserable Failure لینک کرده بودند، برای مدت‌های زیادی گوگل در این کوئری، صفحه‌ی جرج بوش را نشان می‌داد. البته موتورهای جست‌وجو مانند گوگل امروزه بسیار پیشرفت کردند و انجام Google Bombing کمی سخت‌تر شده است.

جمع‌بندی

در نهایت اگر انکرتکست‌های خود را چه خارجی و چه داخلی، مختصر و مرتبط با لینک داده شده انتخاب کنید، به گوگل و موتورهای جست‌وجو می‌فهمانید که موضوع لینک شما چیست تا بفهمند برای کدام کوئری باید لینک شما را نشان دهند. از این رو با انجام این کار، می‌توانید در کوئری‌های مشخص شانس بیشتری برای گرفتن رتبه‌های بالاتر داشته باشید.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف