با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

رتبه بندی الکسا چیست؟

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
21:45، 1399/08/20
رتبه بندی الکسا چیست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

رتبه بندی الکسا چیست؟


در فیلم‌های تینیجری آمریکایی که ما را به دبیرستان‌های آمریکا می‌برد، همیشه نوجوانان محبوبی وجود دارند که دانش آموزان دوست دارند با آن‌ها ارتباط بگیرند. این نوجوانان محبوب همیشه در جشن‌ها و مسابقات مدرسه حضور دارند و به قول معروف روی آن‌ها حساب باز می‌شود. حال در یک مدرسه شاید چندین نفر وجود داشته باشند که به قول معروف محبوب و اجتماعی هستند، اما از کجا باید بدانیم کدام یک از این افراد محبوب‌ترین فرد مدرسه است؟ برای همین با رای گیری محبوب‌ترین پسر و دختر را انتخاب می‌کنند تا در آخر سال آن‌ها شاهزاده و ملکه مدرسه باشند. تصور کنید میلیون‌ها سایت در دنیای وب وجود دارد، از کجا باید بفهمیم محبوب‌ترین سایت کدام است؟ اینجاست که رتبه بندی الکسا به کمک‎مان می‌آید. با منتوریکس همراه باشید تا بدانیم رتبه بندی الکسا چیست؟

رتبه الکسا چیست؟

رتبه الکسا یک سیستم رتبه‌بندی جهانی است که میلیون‎ها وب سایت را به ترتیب محبوبیت رتبه‌بندی می‌کند. هرچه رتبه الکسا شما پایینتر باشد، محبوبیت وب سایت شما بیشتر است. در واقع رتبه الکسا مقیاس محبوبیت وب سایت شماست و سایت اول الکسا محبوب‌ترین سایت در جهان به شمار می‌رود. بنابراین اگر واژه الکسا را از سئوکار سایت‌تان شنیدید یا برای سئو سایت‌ به رتبه الکسا ارجاع داده شدید، خوب است این مفهوم را در ذهن داشته باشید.

سایت الکساصفحه اول سایت الکسا: کافیست آدرس سایتتان را وارد کنید.

الکسا نحوه عملکرد یک وب سایت را نسبت به سایر سایت‌ها نشان می‌دهد که آن را به یک KPI عالی برای محک زدن و تجزیه و تحلیل رقابتی تبدیل می‌کند. رتبه الکسا با استفاده از یک روش اختصاصی محاسبه می‌شود که ترکیبی از بازدیدکنندگان و بازدید منحصر به فرد سایت در سه ماه گذشته است. میزان ترافیک و میزان تعامل با رفتار افراد در سایت تخمین زده می‌شود و در نهایت الکسا رتبه سایت را نمایان می‌کند. جهت بهبود و بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجوگر و کاربر، می توانید از خدمات سئو منتوریکس استفاده نمایید.

اگر می‌خواهید دیجیتال مارکتینگ را به صورت پایه‌ای بیاموزید و با اصطلاحات تخصصی مثل رتبه‌بندی الکسا آشنا شوید، سری به دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس بزنید.

رتبه الکسا چگونه حساب می‌شود؟

طبق وب سایت رسمی الکسا، این رتبه با استفاده از ترکیبی از میانگین بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد روزانه سایت و تعداد تخمینی بازدیدهای سایت در 3 ماه گذشته محاسبه می‎شود. داده‌ها برای سیستم رتبه‌بندی الکسا براساس ترافیکی است که توسط "صفحه جهانی داده" ارائه شده است. این داده‌ها از کاربران اینترنتی جمع‌آوری می‌شود که از مرورگرهای موجود بازار مانندGoogle Chrome، Firefox، Internet Explorer  و غیره استفاده میکنند.

سایت الکسابعد از زدن آدرس وبسایت، گزارشی از وضعیت سایت به شما می‌دهد.

الگوریتم رتبه‌بندی الکسا، سایت را بررسی کرده و دفعات بازدید را محاسبه می‎کند. اگر همان کاربر بیش از یک بار در روز از یک وب سایت بازدید کند، این بازدید همان تک بازدید محسوب می‌شود و بازدیدهای دیگر این کاربر در آن روز محاسبه نمی‌شوند. پارامترهای مورد استفاده برای اندازه‌گیری رتبه‌بندی فردی سایت بر اساس دو مورد هستند:

  • بازدیدکنندگان یونیک روزانه: میزان بازدید/ تعداد کاربران الکسا که در یک روز از سایت بازدید می‎کنند.
  • میانگین بازدید از صفحه: تعداد دفعات مشاهده یک صفحه یا URL خاص توسط کاربران الکسا.

از این رو، سایتی که بالاترین ترکیب بازدیدکننده و بازدید از صفحه منحصربه‌فرد را دارد، در رتبه 1 قرار می‌گیرد. این الگوریتم همچنین به منظور جبران بازدیدکنندگانی که در داده‌های اندازه‌ گیری الکسا نیستند، به دنبال سوگیری‎های احتمالی است و رتبه‌بندی خود را براساس آن بهبود می‌بخشد. همچنین گفته شده است که الکسا داده‌های شخص ثالث را برای ارائه دید وسیعتری از کاربران اینترنت استفاده می‌کند.

آیا این رتبه بندی دقیق است؟

این همه درباره الکسا و رتبه‌ بندی این سایت صحبت کردیم، اما باید ببینیم آیا این رتبه بندی دقیق است؟ آیا آنقدری که الکسا می‌گوید، در میان مردم محبوبیت داریم یا خیر؟

در جواب باید بگوییم اگرچه رتبه الکسا می‎تواند یک روش خوب برای مقایسه عملکرد یک وب سایت با وب سایت دیگر باشد، اما رتبه بندی الکسا آمار دقیقی نیست. در واقع، کارشناسان با مقایسه الکسا و گوگل آنالیتیکس به این نتیجه رسیدند که الکسا آنقدر هم دقیق نیست. چون برخی از سایت‌ها که بازدید بسیاری دارند، رتبه بالاتری نسبت به سایت‌های مشابه با بازدید کمتر دارند. برای مثال تصور کنید یک سایت 1000 بازدید داشته باشد و رتبه الکسا آن 10 باشد، اما سایت دیگر با 900 بازدید رتبه الکسایش 8 است. پس با این مثال می‌توانید بفهمید به رتبه الکسا نمی‌شود صددرصد اعتماد کرد. البته این مشکل به احتمال زیاد به این دلیل است که پوشش گوگل بسیار گستردهتر از الکساست، چون داده‌های الکسا شاید محدودتر باشد. پس رتبه الکسا یک نمای کلی از محبوبیت سایت شماست.

آیا الکسا را می‌توان فریب داد؟

طبق سایت معتبرSearch Engine Journal، می‎‌توانید رتبه الکسا سایت خود را دستکاری کنید. با ایجاد یک تابع JavaScript برای باز کردن آرایه‌ای از آدرس وب سایت خود، می‎توانید به صورت مصنوعی رتبه الکسا خود را افزایش دهید. هدف این است که هر آدرس در یک پنجره جداگانه باز شود، بنابراین بازدید از صفحه افزایش مییابد.

البته اصلا این کار را انجام ندهید چون برای UX سایت یک فاجعه است و شاید گوگل بعدها رتبه‌ی شما را در صفحه نتایج جست‌وجو کاهش دهد. تنها تصور کنید چند بار توسط یکی از سایت‌هایی که باعث می‎شود شما چندین صفحه را کلیک کنید تا فقط یک مقاله را بخوانید، اذیت شدید؟ پس اگر می‌خواهید رتبه الکسا خود را افزایش دهید، روش بهتر و توصیه شده‌ای برای بهبود رتبه الکسا وجود دارد! نوشتن محتوای خوب و منظم برای بازدید مناسب از سایت. افزایش مصنوعی رتبه الکسا تنها یک تاکتیک کوتاه مدت است و مانند بسیاری از بهبودهای یک شبه، پایدار نیست و بسیار زود ضررش از نفعش بیشتر است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم تولید محتوا اصولی را با دوره بازاریابی محتوا منتوریکس بیاموزید و در کسب‌وکارتان به کار ببرید.

چگونه رتبه الکسا خود را ببینیم؟

حال بیایید برویم سر اصل مطلب، اگر تازه وب‌سایت زدید و می‌خواهید رتبه الکسا خود را ببینید، باید بگوییم مدتی طول می‌کشد تا سایت شما در الکسا رتبه بگیرد و باید صبر پیشه کنید و بر روی ترافیک سایت خود به خوبی کار کنید. اما اگر سایت شما بازدید خوبی دارد و مطمئن هستید وقت آن است محبوبیت سایت خود را با دیگر سایت‌ها بسنجید به راحتی به سایت الکسا بروید و در قسمت پایینی سایت، ابزاری وجود دارد که با ورود آدرس سایت‌تان و زدن دکمه FIND می‌توانید رتبه الکسا در جهان و کشورتان را ببینید.

سایت الکسا

در عرض چند ثانیه، الکسا اطلاعات جالبی در مورد سایت‌تان به شما ارائه می‎دهد. این دادههای تجزیه و تحلیل رتبه الکسا شامل موارد زیر است:

  • برترین کلمات کلیدی که برای آن‌ها رتبه بندی می‌شوید
  • سایت‌های مشابه که مخاطبان‌تان به آن‌ها سر می‌زنند
  • فرصت‌های کلمه کلیدی
  • معیارهای مقایسه برای تجزیه و تحلیل رقابتی
  • وقت صرف شده روزانه در سایت

در حالی که تلاش برای پایین آوردن الکسا هدف خوبی برای سایت شماست، اما نیازی به شب‌بیداری‌های مداوم و کار بر روی سایت ندارید. با تاکتیک‎‌های بهتر SEO و محتوای جذاب و مواردی که در ادامه نام می‌بریم به راحتی می‌توانید رتبه خوبی از الکسا بگیرید. 

آیا رتبه الکسا بر رتبه بندی صفحه نتایج جست‌وجو تاثیر دارد؟

تاثیری که رتبه الکسا بر سئو دارد این است که شما می‎توانید بینش‌‎های ارزشمندی درباره وب سایت خود بفهمید و از آن‌ها برای بهبود رتبه بندی در صفحه نتایج جست‌وجو خود استفاده کنید. نسخه رایگان الکسا یک نمای کلی به شما می‌دهد، اما اگر وارد تعرفه‌های پولی آن شوید، می‌توانید ابزار بهتری داشته باشید و داده‌های رقابتی گسترده‌تری به دست آورید که با پرداخت 79 دلار امکان پذیر است، پس الکسا خود به تنهایی و به صورت مستقیم بر روی رتبه بندی سایت شما در صفحه نتایج جست‌وجو تاثیر ندارد و تنها می‌توانید به عنوان یک وسیله برای بهبود سئو سایت و رتبه بندی آن استفاده کنید.

مزایا و معایب رتبه الکسا چیست؟

با تمام بررسی و گفته‌ها، مزایا و معایب استفاده از رتبه الکسا چیست؟ در زیر مزایا و معایب این رتبه بندی آمده است:

مزایا:

  1. اگر سایت شما از طریق تبلیغات درآمد کسب می‎کند، ممکن است رتبه بالای الکسا به شما اجازه دهد هزینه بیشتری را برای فضای تبلیغات دریافت کنید.
  2. می‌توانید سریعاً برآورد بازدید وب سایت‎ رقبا را به دست آورید، سپس آنها را با سایت خود مقایسه کنید.
  3. جذب نویسندگان مهمان و اینفلوئنسرهای باکیفیتی که دوست دارند برای سایت‌های محبوب بنویسند.
  4. بینش عملکرد سایت شما که می‌تواند برای بهبود سئو و بازاریابی محتوا مفید باشد.

معایب:

  1. داده‌ها تنها به کاربرانی که در داده الکسا وجود دارند محدود می‌شود، بنابراین سایت‎های زیادی وجود خواهند داشت که بازدید بالا دارند اما رتبه بدی میگیرند.
  2. به راحتی می‎توان آن را دستکاری کرد (همانطور که ذکر کردیم) باعث می‌شود رتبه بندی غیر قابل اعتماد باشد.
  3. زیر دامنه‌ها و زیرصفحه‌ها به صورت جداگانه رتبه بندی نمی‌شوند.

چگونه رنک الکسا خود را بهبود ببخشیم؟

در بالا به مزایای رنک الکسا اشاره کردیم و همچنین گفتیم به راحتی می‌توان آن را دستکاری کرد، اما راه‌هایی هم وجود دارد که رتبه خود را به صورت قانونی افزایش دهیم تا از مزایای کامل این رتبه استفاده کنیم. در زیر 5 راه افزایش رتبه در الکسا آمده است:

1. تایتل و متا دیسکریپشن خوب

مانند گوگل، الکسا نیز باید بداند سایت شما درباره چیست، برای همین تایتل و متا دیسکریپشن خوبی بنویسید تا الکسا بهتر سایت شما را بررسی کند.

2. محتوای خوب و عالی

جذب مخاطب با محتوای خوب به دلایل متعددی بسیار مفید است: سئو را بهبود می‌بخشد، افراد را به سمت سایت شما سوق می‌دهد و این امکان را می‌دهد تا از نظر کلمات کلیدی که رتبه بندی می‌شوید، درآمدزایی کنید. همچنین شانس بازدید افراد با نوار ابزار الکسا را افزایش می‌دهد و در نتیجه رتبه بالاتری کسب خواهید کرد.

اهمیت رتبه الکسا

3. به روزرسانی پایدار سایت

سایت خود را با محتوای تازه (که افراد می‌خواهند آن را بخوانند) به روز کنید. خواه یک وبلاگ نویس، توسعه دهنده یا صاحب مشاغل کوچک باشید، مهم است که با تولید محتوا و به روز رسانی سایت، تعامل خود را افزایش دهید.

4. اشتراک مطالب در شبکه اجتماعی

نوشتن محتوا برای سایت بسیار خوب است، اما باید محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی مد نظرتان مانند اینستاگرام و لینکدین توزیع کنید. در حالت ایده آل، 3.2 میلیارد کاربر در سطح شبکه‌های اجتماعی در حال گردش هستند، پس شما نمی‌خواهید این حجم از ترافیک را از دست دهید.

5. افزایش ترافیک سایت

افزایش بازدید شما یک شبه اتفاق نمیافتد. برای افزایش بازدید راه‌های بسیاری وجود دارند که همواره باید در حال انجام آن‌ها باشید.

سایت‌های برتر الکسا کدامند؟

بیایید با 10 سایت برتر رتبه بندی الکسا در جهان آشنا شویم. این سایت‌ها محبوب‌ترین سایت در میان کاربران اینترنتی هستند که بازدیدشان سر به فلک می‌کشد و هر روزه ترافیک میلیونی و حتی میلیاردی دارند:

  • Google.com
  • Youtube.com
  • Facebook.com
  • Baidu.com
  • Wikipedia.org
  • Qq.com
  • Taobao.com
  • Tmall.com
  • Yahoo.com
  • Amazon.com

چگونه از الکسا رایگان استفاده کنیم؟

سایت الکسا دو پیشنهاد ویژه برای آن‌هایی دارد که می‌خواهند از خدمات این سایت استفاده کنند. اولین پیشنهاد آن‌ها استفاده 14 روز رایگان است که پس از اتمام این 14 روز ماهانه 149 دلار باید بپردازید. طرح دیگر آن‌ها که برای آژانس‌های تبلیغاتی بسیار مفید است، 30 روز استفاده‌ی رایگان و پس از آن ماهانه 299 دلار است. در طرح دوم شما می‌توانید تا 30 وبسایت را با ابزارهای مختلف الکسا تحت بررسی کامل قرار دهید. باید بدانید که هر دو طرح ویژگی کنسلی در هر زمان دارند به همین دلیل هر زمان که دلتان می‌خواهد، می‌توانید طرحی را که انتخاب کردید، کنسل کنید. همین ویژگی مهم باعث می‌شود بتوانید از الکسا به صورت پیوسته، رایگان استفاده کنید. چه طرح اول را انتخاب کنید، چه طرح دوم شما باید حواستان باشد که پس از ثبت نام کامل و قبل از گذشتن مدت رایگان که 14 روز و 30 روز است، طرح خود را کنسل کنید تا از کارت اعتباری شما مبلغی کسر نشود.

بعد از کنسل کردن طرح انتخابیتان، می‌توانید دوباره با یک ایمیل دیگر در سایت الکسا ثبت نام کنید تا دوره رایگان 14 روزه یا 30 روزه فعال شود. به همین راحتی و با کمی دقت می‌توانید از خدمات سایت الکسا به صورت رایگان برای همیشه استفاده کنید. برای اینکه یادتان نرود چه زمانی باید طرح الکسا خودتان را غیرفعال و کنسل کنید، بهتر است یک روز قبل از پایان طرح، در گوشی‌تان یک آلارم ست کنید، تا 1 روز قبل از پایان طرح، با خیال راحت آن را کنسل کنید.

جمع‌بندی

استفاده از الکسا و داده‌هایش مهم است، اما منصفانه است بگوییم رتبه الکسا را برای کارهای بازاریابی خود مبنا قرار ندهید چون دقیق نیست، اما می‌توانید به عنوان یک وسیله برای نشان دادن میزان موفقیت خود به رقبا و شرکت‌های دیگر برای افزایش درآمد استفاده کنید. همچنین برای مشاوره دیجیتال مارکتینگ با منتوریکس در تماس باشید.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف