با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

افزونه‌های گوگل ادز: استخر خانه تبلیغات Google Ads

شیما تیموری
شیما تیموری
16:38، 1399/08/24
افزونه‌های گوگل ادز: استخر خانه تبلیغات Google Ads
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

افزونه‌های گوگل ادز: استخر خانه تبلیغات Google Ads


فکر می‌کنید با درست کردن کمپین و نوشتن متن تبلیغات گوگل ادز کار تمام شده و قرار است کلی ترافیک ورودی به سایت شما بیاید؟ متاسفانه اشتباه فکر کردید؛ اشتباهی که 90% تازه‌کاران گوگل ادز انجام می‌دهند. آن‌ها از افزونه‌های گوگل ادز (Google Ads Extensions) غافل می‌شوند و تمرکزشان را روی هزینه‌ی کلمات کلیدی و متن تبلیغ می‌گذارند. در این مطلب، از افزونه‌های گوگل ادز و نقش‌شان در بالا بردن کیفیت کمپین‌های گوگل ادز می‌گوییم.

افزونه‌های گوگل ادز چی هستند؟

Google Ads Extensions (اکستنشن گوگل ادز) یا به فارسی افزونه‌های گوگل ادز، قسمت‌های الحاق‌شده به متن تبلیغات در گوگل ادز هستند که استفاده از آن‌ها اختیاری است، اما بهتر است که استفاده‌شان کنید.
در حالتی کلی، متن تبلیغ گوگل ادز شامل 3 قسمت headline، URL و Description می‌شود که هرکدام محدودیت کاراکتر دارند. مثلا در بخش headline (عنوان تبلیغ) می‌توانیم حداقل 3 عنوان داشته باشیم که تا 30 کاراکتر جا دارد، در قسمت description هم بین 2 تا 3 متن توصیفی می‌توانیم بنویسیم که هرکدام 90 کاراکتر جا دارند و فقط یک آدرس صفحه برای URL می‌توانیم بگذاریم.

اجزای اصلی تبلیغ گوگل ادزچنین فضایی برای نوشتن متن تبلیغ در گوگل ادز خواهید داشت. قسمت‌های سبزرنگ، اجزای اصلی تبلیغ شما هستند.

حالا اگر بخواهیم بیشتر از این تعداد، چیزی به تبلیغ اضافه کنیم، چه باید کرد؟ مثلا شماره تلفن، اضافه کردن چند صفحه‌ی دیگر، معرفی بیشتر خصوصیات محصولات و خدمات و حتی امکانی برای دانلود مستقیم اپلیکیشن.
گوگل اَدز چاره‌ی کار را به ما داده: Google Ads Extensions. خیلی راحت می‌توانیم براساس نوع اطلاعاتی که می‌خواهیم به تبلیغات‌مان اضافه کنیم، از افزونه‌های گوگل ادز استفاده کنیم. اکستنشن‌های گوگل ادز 2 نوع هستند: اتوماتیک و دستی. اکستنشن‌های دستی همان‌هایی هستند که ما می‌توانیم خودمان به تبلیغ اضافه کنیم که 10 تا هستند و اکستنشن‌های اتوماتیک که به صلاحدید گوگل ادز به تبلیغ ما داده می‌شود مثلا ستاره‌های رتبه‌بندی (Rating seller).

  1. Sitelink extension
  2. Callout extension
  3. Structured snippet extension
  4. Call extension
  5. Lead form extension
  6. Location extension
  7. Affiliate location extension
  8. Price extension
  9. App extension
  10. Promotion extension

برای فعال کردن هرکدام از این افزونه‌ها، کافی‌ست بعد از ساختن متن تبلیغ، به قسمت extensions در ads & extensions بروید و یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. حالا برویم ببینیم هرکدام از این‌ها برای چه کاری مناسب هستند.

فعال کردن اکستنشن گوگل ادزمسیر سرراست و راحت دسترسی به اکستنشن گوگل ادز.

افزونه Sitelink

خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که به جز صفحه‌ای که برای تبلیغ انتخاب کردید، می‌خواهید صفحه‌ای دیگر را هم در کنار تبلیغ‌تان معرفی کنید. مثلا به تصویر زیر نگاه کنید. سایت فلایتیو برای بخش بلیط هواپیما تبلیغ گوگل ادز داده و وقتی روی عنوان تبلیغ کلیک می‌کنیم، به صفحه‌ی رزرو بلیط هواپیما منتقل می‌شویم. زیر متن تبلیغش هم چند لینک دیگر گذاشته که هرکدام به صفحه‌ی دیگری می‌شوند: بلیط هواپیما مشهد یا بلیط هواپیما کیش.

اکستنشن سایت لینکسایت لینک تبلیغات گوگل ادز به شما کمک می‌کنند بازدید بیشتری بگیرید.

ممکن است فلایتیو این صفحات وبسایت را به این دلیل انتخاب کرده که برایش اهمیت بیشتری نسبت به سایر پروازها داشته‌اند یا امکان خرید بلیط هواپیمای کیش و مشهد در این روزها بیشتر بوده. به هر حال دلیلش هرچه باشد، فلایتیو از سایت لینک (sitelink) استفاده کرده تا اگر کاربری به جز جستجو برای بلیط هواپیما به صورت کلی، دنبال بلیط هواپیمای مشهد، کیش یا کشورهای خارجی باشد، از همینجا بتواند به آن صفحات هم دسترسی داشته باشد.
سایت لینک برای معرفی سایر صفحات اینترنتی مهم کسب و کارها استفاده می‌شود. مثلا اگر وبسایت طراحی سایت داشته باشید، می‌توانید صفحه‌ی دمو یا مشاوره را به عنوان sitelink به متن تبلیغ‌تان اضافه کنید. براساس تحلیلی که wordstream داشته، استفاده از sitelink تا 8% CTR تبلیغ را بالا می‌برد. همین نکته باعث می‌شود که امتیاز کیفی تبلیغ بالا برود و از آن طرف، هزینه‌ی کمتری برای تبلیغات‌تان بپردازید و رتبه‌ی بهتری بگیرید. 2 نکته هم یادتان باشد: حداقل 4 عدد سایت لینک بسازید تا قابلیت نمایش در گوگل ادز را بدست آورند و صفحاتی غیر از صفحه فرود (Landing page) تبلیغ اصلی را به سایت لینک اضافه کنید.

اصل کلی را برای استفاده از اکستنشن‌های گوگل ادز به یاد داشته باشید: ساخت اکستنشن به معنی حضور همیشگی آن‌ها در تبلیغات نیست. گوگل ادز براساس هوش مصنوعی، تصمیم می‌گیرد که چه زمانی از چه افزونه‌ای استفاده کند. ممکن است شما 10 تا سایت لینک درست کرده باشید، اما گوگل ادز فقط 2 تای‌شان را نشان دهد.

افزونه Callout

به خاطر محدودیت کاراکتر در متن تبلیغ، مجبور خواهید شد که بعضی از کلمات و عباراتی را که اهمیت کمتری دارند، حذف کنید. با این حال می‌دانید که بودنشان، کاربر را ترغیب می‌کند که روی تبلیغ کلیک کند؛ مثلا «ارسال رایگان»، «ارسال با پیک در تهران»، «خدمات پس از فروش» یا «اعطای مدرک بین‌المللی». بنابراین از اکستنشن callout برای قرار دادن ویژگی‌های خدمات و محصولات‌تان می‌توانید استفاده کنید. هر callout محدودیت 25 کاراکتری دارد، حداقل 2 تا باید نوشته باشید تا قابلیت نمایش پیدا کنند و قابل کلیک هم نیستند.

اکتنشن کال اوت گوگل ادزنحوه نمایش اکستنشن Callout به این نحو است: بعد از هر عبارت، یک نقطه می‌آید. 

افزونهStructured snippet

اگر بخواهید محصولات و خدمات در وبسایت‌تان را تقسیم‌بندی کنید و به صورت دقیق به کاربران‌تان بگویید که چه چیزهایی می‌فروشید یا ارائه می‌دهید، باید از اسنیپت گوگل ادز (Structured snippet) استفاده کنید. مثلا وبسایت رزرو آنلاین هتل و اقامتگاه دارید و می‌خواهید برای معرفی خدمات‌تان تبلیغ گوگل ادز بدهید. حالا در کنار متن اصلی تبلیغ که به رزرو آنلاین هتل، رزرو هتل و کلماتی از این دست اشاره دارد، برای دسته‌بندی هتل‌های موجود در سایت‌تان باید از اسنیپت استفاده کنید. مثلا هتل‌های شیراز، هتل‌های مشهد، هتل‌های کیش و...
دسته‌بندی‌های خدمات و محصولات در اسنیپت گوگل ادز شامل موارد زیر است و شما می‌توانید براساس محصولات، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید:

  • Amenities (امکانات رفاهی): این گزینه را برای وقت‌هایی استفاده کنید که می‌خواهید از امکانات رفاهی هتل، اقامتگاه و مکان‌هایی مثل آن‌ها نام ببرید: استخر، باشگاه بدنسازی، اینترنت رایگان، سرویس بهداشتی فرنگی و خشکشویی.
  • Brands: اسامی برندهای معتبری که محصولاتشان را می‌فروشید؛ مثلا فروشگاه آنلاین موبایل دارید و می‌‌خواهید به کاربران اینترنتی بگویید که گوشی‌های سامسونگ، آیفون و ال جی می‌فروشید. خلاصه برای هر محصولی که برند معتبری دارد، از این اسنیپت استفاده کنید.
  • Courses & Degree programs (دوره‌ها): وبسایت آموزشی دارید و می‌خواهید دوره‌های مختلفش را تبلیغ کنید؟ از این اسنپیت استفاده کنید. مثلا آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس می‌تواند از اسنیپت courses برای معرفی دوره‌های آنلاین سئو، گوگل ادز و محتوا استفاده کند.
  • Destination (مقاصد و اسامی شهرها و کشورها): این اسنپیت قابلیت استفاده‌ی بیشتری برای وبسایت‌های فروش بلیط هواپیما، اتوبوس و قطار یا رزرو هتل دارد. مثلا می‌توانید برای اعلام مقاصد پروازی پاریس، برلین یا لندن از این اسنیپت استفاده کنید.
  • Featured Hotels (درجه‌بندی هتل‌ها): گوگل ادز برای وبسایت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات اقامتی، اسنیپت دیگری را هم طراحی کرده. با اسنیپت هتل‌، می‌توان انواع و اقسام هتل‌ها را به متن تبلیغ اضافه کرد. مثلا وبسایتی مثل بوکینگ که انواع و اقسام اقامتگاه‌ها را دارد، از این اسنیپت می‌تواند استفاده کند و هتل‌های لوکس، سه ستاره، 5 ستاره، اکو هتل و هتل ساحلی را به متن تبلیغش اضافه کند.
  • Insurance coverage: اسنیپت بیمه تحت پوشش هم برای وبسایت‌هایی قابل استفاده است که خدمات بیمه ارائه می‌دهند. با انتخاب این اسنیپت، می‌توانید نوع بیمه ارائه شده را هم مشخص کنید، مثلا بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه، بیمه آتش‌سوزی و....
  • Models: اسنیپت مدل هم برای فروشگاه‌های آنلاین و کسب و کارهایی است که نوع و مدل محصولات برای مشتریان‌شان مهم است. مثلا اگر فروشگاه ماشین داشته باشید و قصد تبلیغ گوگل ادز کنید، از این اسنیپت برای معرفی مدل‌های برند مشخصی مثل تویوتا استفاده کنید. یا اگر موبایل می‌فروشید، انواع مدل‌های گوشی سامسونگ یا آیفون را در اسنیپت مدل بگذارید.
    Neighborhoods: شاید بنگاه املاکی دارید یا خدمات فروشگاه زنجیره‌ای شما در محدوده‌ی خاصی فعال باشد. برای معرفی محدوده‌ی سرویس‌دهی می‌توانید از این اسنیپت استفاده کنید و محلات و محدوده‌ها را مشخص کنید. مثلا بعد از نوشتن متن تبلیغ و اشاره به اجاره و خرید خانه در شرق تهران، اسنیپت neighborhood را انتخاب کنید و مناطق خاصی از شرق تهران مثل نارمک، مجیدیه و تهرانپارس را قرار دهید.
  • Service Catalog: از این اسنیپت برای اشاره به خدمات کاتالوگ یا پکیج ارائه شده می‌توان استفاده کرد. مثلا دوره‌های آموزش آنلاین گوگل ادز منتوریکس، پشتیبانی واتساپ دارند یا ضمانت آموزشی دارند. از این دو ویژگی می‌توان در service catalog استفاده کرد. خودِ گوگل ادز برای مثال این اسنیپت از خدمات تعمیرگاه ماشین استفاده کرده. مثلا نوشته که تعمیرگاه اتومبیل می‌تواند تعویض روغن، بالانس، تعویض لاستیک، تنظیم موتور و حتی جلوبندی را برای Service catalog بنویسد.
  • Shows: وبسایت‌های فروش بلیط سینما، تئاتر و سایر اجراهای نمایشی هم می‌توانند برای اشاره به نام اجراها و فیلم‌ها از این اسنیپت استفاده کنند. مثلا برای تبلیغ بلیط فیلم‌های جشنواره فجر، اسم فیلم‌ها را هم بنویسند.
  • Styles: استایل و مدل پوشاک را هم می‌توان در بخش style این اسنپیت تعریف کرد. مثلا فروشگاه آنلاینی که فقط کفش می‌فروشد، می‌تواند انواع مدل کفش‌ها را در بخش style بگذارد: oxfords، کالج مردانه (loafers)، کتانی یا اسنیکرز و هر مدل دیگری که در فروشگاه موجود است.
  • Types: حالا اگر فروشگاه آنلاینی داشته باشید که انواع و اقسام پوشاک را می‌فروشید، برای معرفی انواع پوشاک مثل تی‌شرت، کیف، کوله‌پشتی و... از این اسنیپت استفاده کنید.

با شرکت در دوره آموزشی گوگل ادز از سری دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس بر تمام مباحث گوگل ادز مسلط شوید.

Call extension: اکستنشن شماره تلفن

از آنجایی که قرار دادن شماره تلفن در عنوان و متن تبلیغ خلاف قوانین گوگل ادز است، باید از اکستنشن شماره تلفن استفاده کنید. برای استفاده از این اکستنشن، فقط کافیست روی call extenstion بزنید و شماره تلفن را وارد کنید اما از آنجایی که ایران تحریم است و شماره تلفن‌های ایرانی به صورت پیش‌فرض در این اکستنشن نیست، باید از راه جایگزینی استفاده کنیم. آموزش کامل اضافه کردن شماره تلفن ایران به تبلیغات گوگل ادز را به صورت ویدئویی نوشته‌ایم. اکستنشن شماره تلفن گوگل ادز، قابلیت زمان‌بندی و نمایش در نسخه‌های موبایلی یا دسکتاپی را هم دارد.

Lead form extension

این اکستنشن برای زمانی مناسب است که می‌خواهید اطلاعاتی از کاربران‌تان بگیرید. مثلا اگر کسی دنبال ویزای مکزیک است و تبلیغ شما را دیده، با گذاشتن lead form می‌توانید اطلاعاتش را بگیرید تا بعدا با او تماس داشته باشید. در اکستنشن lead form اطلاعات را می‌توانید براساس نیاز خودتان انتخاب کنید تا کاربر بعد از دیدن تبلیغ، آن‌ها پر کند: ایمیل، اسم و فامیل، شماره تلفن، عنوان شغلی، شهر محل اقامت و شماره محل کار. اگر کاربر اطلاعات خواسته شده را پر کند، lead form در قالب فایل excel قابل دانلود است و شما می‌توانید از این طریق با آن‌ها تماس بگیرید.

Location extension

لوکیشن محل فروشگاه، مغازه یا شرکت را هم می‌توانید برای اکستنشن گوگل ادز استفاده کنید؛ البته به شرطی که صفحه‌ی Google My business شما فعال و به حساب گوگل ادز هم وصل باشد. از طرف دیگر باید شماره تلفن محل شما هم از طرف گوگل تایید شود. هنگام نمایش اکستنشن مکان، تمامی اطلاعات مثل ساعات کار، شماره تلفن، آدرس و نظر کاربران گوگل از صفحه‌ی Google My Business فرخوانده می‌شود.

Affiliate location extension

افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش از مدل‌های کسب درآمد اینترنتی است. مثلا شما محصولی از فروشگاه یا برندی را در وبسایت خود تبلیغ می‌کنید و حالا اگر این تبلیغ منجر به خرید شود، درصدی از حق فروش را می‌گیرید. از این شیوه برای اکستنشن گوگل ادز هم استفاده شده. مثلا شما ناشر معروفی هستید که کتاب‌های‌تان را در کتابفروشی‌های مختلف عرضه کرده‌اید. حالا وقتی شخصی کتابی از نشر شما را در گوگل جستجو می‌کند، نزدیک‌ترین کتابفروشی نمایش داده می‌شود. حالا اگر کاربر با گوشی موبایلش در گوگل جستجو کرده، می‌تواند از همین طریق مسیریابی‌اش را هم انجام دهد.
این اکستنشن برای زمانی که محصولات شما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیگر پخش شده، بسیار کارآمد است. البته در حال حاضر از این ویژگی برای همه‌ی کشورها نمی‌توان استفاده کرد.
گوگل ادز، اکستنشن دیگری هم به اسم message extension داشت که البته تا فوریه 2020 از حساب‌های گوگل ادز، جمع خواهد شد.

Price extension

اکستنشن قیمت هم ویژگی خوب دیگری است که می‌توانید برای اعلام قیمت محصولات و خدمات استفاده کنید. البته ایرادش برای بازار ایرانی، نبود واحد پول ریال است که قضیه را برای ما سخت کرده. با این حال اگر وبسایتی مثل ارائه دهنده خدمات ویزایی و مهاجرتی دارید، می‌توانید قیمت ویزای کشورها را در اکستنشن قیمت قرار دهید. در اکستنشن قیمت گوگل ادز، می‌توان بازه‌ی قیمتی تعریف کرد: تا قیمتی مشخص، میانگین قیمت یا حداکثر قیمت.
در کل، با اکستنشن قیمت می‌توان چندین محصول یا خدمات متنوعی را براساس برند، استایل و نوع ارائه تقسیم‌بندی کرد و برای هرکدام آدرس اینترنتی جداگانه‌اش را نوشت.

App extension

اکستنشن اپلیکیشن یا برنامه‌ی موبایل هم برای زمانی است که بخواهید کاربران را به دانلود ترغیب کنید. برای فعال کردن این اکستنشن، کافیست آدرس اپلیکیشن خود را در Google play یا App Store وارد کنید.

Promotion extension

اکستنشن یا افزونه تخفیف هم راه دیگری برای کشاندن کاربران به خرید محصولات و خدمات شماست. در این اکستنشن شما می‌توانید میزان تخفیف را به صورت درصدی یا قیمت ثابت وارد کنید.

نکات مهم استفاده از افزونه‌های گوگل ادز

برای استفاده‌ی بهتر از افزونه‌های گوگل ادز باید چند نکته‌ی مهم را مدنظر داشته باشید:

  • در اکستنشن سایت لینک از توضیحات ساده استفاده نکنید. همیشه حواس‌تان به ارتباط و تناسب سایت لینک با تبلیغ اصلی باشد.
  • Sitelink را در سطح گروه‌های تبلیغی یا کمپین بسازید و برای سطح حساب یا اکانت این کار را انجام ندهید؛ چون ممکن است سایت لینک ساخته شده برای تمامی تبلیغ‌های حساب گوگل ادز مناسب نباشد.
  • سعی کنید بین 10 تا 15 callout متناسب با هر گروه تبلیغی و کمپین بنویسید.
  • برای هر structured snippet و در دسته‌بندی، حداقل 4 مورد بنویسید.
  • از structured snippet برای اطلاع‌رسانی استفاده کنید نه اعلام تخفیف و جشنواره.
  • اگر می‌خواهید بدانید چه کشورهایی حق استفاده از صفحه Google My Business را دارند، به لینک معرفی کشورها بروید.
  • اگر محصولی را به صورت رایگان ارائه می‌دهید، در قسمت قیمت اکستنشن price عدد صفر را وارد کنید.
  • اگر چند اپلیکیشن را در اکستنشن اپلیکیشن وارد کرده‌اید، فقط یکی از آن‌ها قابلیت نمایش در لحظه را دارد.
  • اگر کسی فرم اکستشن lead form را پر کرد، هشداری برای شما فرستاده نمی‌شود. برای همین خودتان باید به قسمت اکستنشن بروید و آن را بررسی کنید.

جمع‌بندی

همانطور که قبلا در مطلب گوگل ادز به زبان ساده راجع به ساختار گوگل ادز گفته‌ایم، استفاده از اکستنشن یا افزونه‌های گوگل ادز، درست مثل ساخت استخری در حیاط خانه است که به راحتی و جذابیت آنجا اضافه می‌کند. با این حال نباید فکر کنید که با استفاده‌ی زیاد از هر افزونه‌ای، خانه‌تان کلی خاطرخواه پیدا کنید. پس اصولی و حساب شده از افزونه‌ها استفاده کنید. پس همیشه باید حواس‌تان باشد که از هر افزونه در جای درستش استفاده کنید؛ از این طریق است که CTR افزایش پیدا می‌کند، هزینه کم می‌شود و عملکرد بهتری در کمپین تبلیغات گوگل ادز خود خواهید داشت. 

اگر برای کسب‌وکارتان نیاز به مشاوره گوگل ادز یا مشاوره بازاریابی اینترنتی دارید، با ما تماس بگیرید.

شیما تیموری
شیما تیموری

شیما مدیر پرفورمنس مارکتینگ منتوریکس است. تخصص‌اش در گوگل ادز،  تبلیغات کلیکی و CRO، او را به استاد همه فن حریف این حوزه تبدیل کرده و دانش‌اش در حوزه دیجیتال مارکتینگ مثال‌زدنی‌ست.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف