با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

چطور رقیب‌هایمان را در گوگل ادز دنبال کنیم؟

شیما تیموری
شیما تیموری
11:52، 1401/02/25
چطور رقیب‌هایمان را در گوگل ادز دنبال کنیم؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

چطور رقیب‌هایمان را در گوگل ادز دنبال کنیم؟


جاسوسی رقبا در کمپین‌های گوگل ادز یا زاغ سیاه چوب زدن، کار خیلی معمول و البته لذت‌بخشی هم هست. اما منظورمان از جاسوسی رقبا در گوگل ادز چیست؟ در حقیقت می‌خواهیم بدانیم همزمان با تبلیغ فعال ما در گوگل ادز، سایر رقیب‌های‌مان که تبلیغ گوگل ادز دارند، چه وضعیتی دارند؟ ما از آن‌ها بهتر هستیم یا آن‌ها از ما؟ چه مواقعی تبلیغ‌مان همزمان با همدیگر نمایش داده می‌شود یا چندبار تبلیغ آن‌ها بیشتر از تبلیغ ما دیده شده؟! جواب تمامی این سوال‌ها را در ویدئوی آموزشی برای‌تان می‌گوییم.

هزینه تبلیغات رقبا در گوگل ادز چقدر است؟

اگر با گوگل ادز (Google Ads) کار کرده باشید، ساز و کارش را حتما می‌دانید. جمعی از تبلیغ‌دهندگان دور هم جمع می‌شوند و در فضای مزایده‌ مانند گوگل ادز شرکت می‌کنند. در این فضا، هر تبلیغ‌دهنده‌ای که bid بهتری انتخاب کند، کلمه کلیدی متناسبی داشته باشید و تبلیغ موثرتری نوشته باشد، به عنوان پیروز مزایده انتخاب می‌شود. با این حال اگر هنوز به طور دقیق نمی‌دانید که ساز و کار تبلیغات گوگل ادز و نحوه نمایش تبلیغات در گوگل چگونه است، توصیه می‌کنیم مطلب آناتومی گوگل ادز را بخوانید.

Auction insights، قسمتی در گوگل ادز است که موقعیت نمایش تبلیغ رقبا با تبلیغات شما را نشان می‌دهد. از همین قسمت است که شما می‌توانید از رقیب‌های‌تان جاسوسی کنید.

دانلود ویدیو از آپاراتجاسوسی رقبا در گوگل ادز

Auction Insights: فضای داخلی مزایده در گوگل ادز

همانطور که در ویدئوی آموزشی توضیح می‌دهیم، برای پیدا کردن این بخش، بعد از وارد شدن به پنل گوگل ادز خود، باید به کمپین خود بروید. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که استفاده از auction insight در سه سطح قابل دسترسی است: کمپین، ad group و keywords. در این ویدئو و مثال، ما با auction insights کلمات کلیدی کار داریم. بعد از انتخاب کمپین موردنظر، مسیر زیر را انتخاب کنید:

Campaign -> Keywords -> Auction insights

بسته به تعداد رقبا یا تبلیغ‌دهندگانی که همزمان با کمپین شما در گوگل ادز فعال هستند، لیستی از سایت‌ها را می‌بینید. البته بعضی وقت‌ها ممکن است هیچ سایتی را هم نبینید که اشکالی ندارد؛ یا رقیبی ندارید که به فکر فعال کردن تبلیغات گوگل ادز باشد یا اینکه در تاریخ (روز و ساعت) تبلیغ شما، کسی تبلیغ نداده.

با این حال، فرض را بر این می‌گیریم که رقیب‌هایتان در گوگل ادز تبلیغ داده‌اند. مثل تصویر زیر:

فضای مزایده گوگل ادزاین هم از فضای مزایده گوگل ادز 

به جز ستون display URL domain که وبسایت‌های تبلیغ‌دهنده را نشان می‌دهد، 6 ستون دیگر هم اطلاعات خیلی جالبی به شما می‌دهد. در حقیقت از همین متریک‌هاست که می‌توانید برنامه‌ی جاسوسی‌تان را به نحو احسن انجام دهید. بیایید با هم ببینید که هرکدام چه معنی دارند و چطور می‌توان برای تحلیل رقبا از آن‌ها استفاده کرد؟

auction insightsبه ترتیب درباره هرکدام از این ستون‌های جدول صحبت می‌کنیم.

Impression share: سهم نمایش تبلیغ به صورت درصد تخمین می‌شود و نسبت تعداد ایمپرشن (نمایش) تبلیغ شما به تعداد کل نمایش‌های ممکنی است که تبلیغ شما می‌توانسته بگیرد. این متریک براساس عوامل مختلفی مثل رتبه کیفی تبلیغ (Ad quality)، Bid، تنظیمات تارگت کمپین (Targeting) و ساعات نمایش سنجیده می‌شود.

Impression share = impressions/total eligible impressions

از طریق این متریک متوجه می‌شوید که چقدر سهم نمایش تبلیغ را در گوگل ادز به دست آورده‌اید یا از دست داده‌اید. مثلا Impression share کمپین ما در تصویر زیر، 77.69% است و تعداد ایمپرشنی که دریافت کردیم، 3301 عدد است. حالا می‌خواهیم ببینیم که کل دفعات نمایش چندتا بوده که ما 3301 عدد نمایش را دریافت کردیم؟ با یک فرمول ساده می‌توانیم جواب را پیدا کنیم:
تعداد نمایش دریافتی / سهم نمایش (impression share) = تعداد ایمپرشن (نمایش) کل
3301/0.77 = 4258

پس از تعداد کل نمایش 4258، ما 3301 نمایش را بدست آوردیم که به صورت درصدی 77.69% خواهد شد. حالا برویم سراغ رقبا. براساس چیزی که گفتیم، سایت تک واش، تنها 35.19% سهم کلی نمایش (ایمپرشن) را دریافت کرده و به ترتیب سایت‌های پلاک، لاوسته 24 و تروتمیز در رتبه‌های بعدی هستند. متوجه می‌شویم که در حال حاضر، کمپین ما با توجه به bid، رتبه کیفی و ساعات فعالیت بیشترین سهم نمایش را دریافت می‌کند.

  • Overlap rate: وقتی که تبلیغ شما و تبلیغ رقیب‌تان به طور همزمان نشان داده شود، به صورت درصدی و در قالب overlap rate، نشان داده می‌شود. مثلا تبلیغات کمپین سایت ما با سایت تک واش در 43% مواقع به صورت همزمان نمایش داده شده.
  • Position above rate: وقتی تبلیغ سایت دیگری (رقیب دیگر) از لحاظ رتبه، بالاتر از رتبه تبلیغ شما باشد، به صورت درصدی نمایش داده می‌شود. مثلا سایت لاوسته 73% مواقع، رتبه بهتری برای نمایش تبلیغ نسبت به تبلیغ کمپین ما داشته است.
  • Top of page rate: بیانگر درصد نمایش تبلیغ در رتبه‌ی بالا (سه رتبه اول نمایش در موتور جستجوی گوگل). مثلا تبلیغات کمپین ما حدود 90% مواقع در 3 رتبه‌ی بالای صفحه اول موتور جستجوی گوگل نمایش داده شده.
  • Abs. Top of page rate: این متریک نشان می‌دهد که در چند درصد مواقع، تبلیغ شما در رتبه اول نتایج موتور جستجوی گوگل بوده است.
  • Outranking share: در این متریک می‌توانید وضعیت رتبه‌ای نمایش تبلیغ خودتان را ببینید که به صورت کلی در چند درصد مواقع، بالاتر از سایر رقبا بوده.
Auction Insights گوگل ادز

با شرکت در دوره گوگل ادز از سری دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس بر تمامی مباحث گوگل ادز مسلط شوید.

چطور از Auction insights گوگل ادز برای تحلیل استفاده کنیم؟

حالا که با متریک‌های قسمت مزایده گوگل ادز آشنا شدیم و متوجه شدیم که چطور محاسبه می‌شوند، باید یاد بگیریم که چطور تحلیل‌شان کنیم.

اطلاع از میزان بودجه‌ی رقبا در گوگل ادز

برای اطلاع از این نکته، باید به قسمت Impression share مراجعه کنیم. مثلا اگر Impression share ما، 50% باشد و impression share سایت دیگری (رقیبمان)، 75% باشد، می‌توانیم تخمین بزنیم که رقیبمان حدودا 50% بودجه بیشتری برای کمپین لحاظ کرده. با این حال، این تنها فاکتوری نیست که باید به آن توجه کنیم، همانطور که قبلا گفتیم، رتبه کیفی تبلیغ و bid هم تاثیرگذار است.

داشتن دید کلی نسبت به عملکرد و رتبه‌ی کلی کمپین

قبلا، متریک the average positons هم در میان ستون‌های auction insights بود که می‌توانستیم از طریق آن متوجه شویم که رتبه‌ی کلی کمپین، ad group و کلمات کلیدی‌مان چیست. اما حالا، این متریک برداشته شده و فقط از طریق outranking share می‌توانیم رتبه کلی کلمات کلیدی و کمپین‌مان را بدانیم.

شناخت رقبای قوی و بزرگ‌تر از ما

با استفاده از overlap rate متوجه می‌شویم که کدام سایت (رقیب)، قوی‌تر ظاهر شده و هزینه و رتبه‌ی کیفی بهتری دارد. مثلا اگر سایتی در 80% مواقع با ما overlap rate دارد، می‌توانیم چنین استنباط کنیم که هم کلمات کلیدی مشترکی با هم داریم و هم ساعات و روزهای نمایش تبلیغاتش با ما یکی است. حالا اگر سایتی، overlap rate خیلی کمی داشت، می‌توان گفت که یا ساعات فعالیتش با ما مشترک نیست یا bid و بودجه کمتری برای تبلیغاتش گذاشته است.

شناسایی رقبای بهتر از ما

حالا که فهمیدیم از کجا می‌توانیم رقبای قوی‌مان را شناسایی کنیم، باید بفهمیم که کدام از این رقبا، عملکرد خیلی بهتری نسبت به ما دارند. با position above rate متوجه می‌شویم که وقتی تبلیغ ما و رقیبمان به طور همزمان نمایش داده می‌شود، کدام‌مان بالاتر قرار گرفته‌ایم.

تحلیل بهتر از bidding روزها و نوع دستگاه رقبا

گزینه‌ی دیگری که در بخش Auction insights می‌توانید پیدا کنید، Time و device است. با انتخاب زمان (روز، هفته، ماه و سال) و نوع دستگاه (موبایل، تبلت و دسکتاپ) متوجه می‌شوید که سایر رقبا در چه روزهایی یا روی چه دستگاه‌هایی بودجه بیشتری صرف می‌کنند. با بررسی روزها، می‌توان تصمیم گرفت که روی چه روزهایی تمرکز بیشتری کنید، نمایش تبلیغ در موبایل را در اولویت بگذارید یا اینکه نمایش دسکتاپی را بیشتر کنید.

امیدواریم که این مطلب به شما برای درک بهتر از رفتار رقبا در گوگل ادز کمک کند. با این حال، اگر سوالی در این زمینه داشتید، حتما از ما بپرسید.اگر این مطلب برای‌تان کاربردی بود، پیشنهاد می‌کنیم به مطلب «صفر تا صد گوگل ادز کار شدن در ایران» را هم مطالعه کنید.

اگر می‌خواهید به عنوان کارشناس گوگل ادز کار کنید هم سری به دوره گوگل ادز و دوره ga4 منتوریکس بزنید. دوره‌ای که مبتنی بر تجربیات واقعی و به صورت ویدئویی ضبط شده است.

همچنین شما می‌توانید برای کسب‌وکارتان از ما منتوریکسی‌ها مشاوره تبلیغات در گوگل بگیرید تا وضعیت شما را بررسی و راهکارهایی برای بهبود آن ارائه دهیم.

شیما تیموری
شیما تیموری

شیما مدیر پرفورمنس مارکتینگ منتوریکس است. تخصص‌اش در گوگل ادز،  تبلیغات کلیکی و CRO، او را به استاد همه فن حریف این حوزه تبدیل کرده و دانش‌اش در حوزه دیجیتال مارکتینگ مثال‌زدنی‌ست.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف