با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

هرآنچه درباره User ID در گوگل آنالیتیکس باید بدانید

شیما تیموری
شیما تیموری
15:52، 1401/03/08
هرآنچه درباره User ID در گوگل آنالیتیکس باید بدانید
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

هرآنچه درباره User ID در گوگل آنالیتیکس باید بدانید


گوگل آنالیتیکس به صاحبان وبسایت و کارشناسان دیجیتال مارکتینگ کمک می‌کند که تصویر بهتری از کاربران و بازدیدکنندگان سایت یا اپلیکیشن داشته باشند. به طور کلی همه چیز در گوگل آنالیتیکس حول رفتار بازدیدکنندگان و کاربران می‌چرخد. حالا اگر بخواهیم دقیق‌تر راجع به هر کاربر بدانیم باید چکار کنیم؟ User ID گوگل آنالیتیکس در این مسیر کمک‌مان می‌کند.

مفهوم User

همانطور که قبلا در اصطلاحات گوگل آنالیتیکس گفتیم، مفهوم User در گوگل آنالیتیکس با معنی واقعی آن در دنیای دیجیتال مارکتینگ متفاوت است. گوگل آنالیتیکس، کاربر (User) را براساس کوکی‌ها (Cookies) مشخص می‌کند. مثلا اگر کاربری، کوکی مرورگرش را پاک کند یا دستگاهی که با آن سایت را می‌بیند عوض کند (مثلا یک بار با لپ تاپش سایت را باز کند و بار دیگر با موبایلش) یا اینکه مرورگرش را تغییر دهد، به عنوان یوزر جدید در نظر گوگل آنالیتیکس شناخته می‌شود.

بنابراین ممکن است از این طریق، ما یک فرد واحد را داشته باشیم که به عنوان 3 یوزر در گوگل آنالیتیکس شناخته می‌شود؛ چرا؟ چون با سه کوکی مختلف به سایت سر زده. بنابراین باید متوجه باشیم که تعداد کاربران یا یوزر واقعی از آن چیزی که گوگل آنالیتیکس نشان می‌دهد، کمتر است. پس برای تحلیل و اندازه‌گیری درست نتایج باید مطمئن باشیم که چنین خطایی رخ نمی‌دهد. حالا چاره چیست؟ استفاده از User ID.

دانلود ویدیو از آپارات کاربرد USER ID در گوگل آنالتیکس

User ID در گوگل آنالیتیکس

User ID در گوگل آنالیتیکس چیست؟

از طریق قابلیت یوزر آیدی گوگل آنالیتیکس، ما می‌توانیم هر سِشِن (Session) را که یک کاربر واحد در دستگاه‌های مختلف انجام داده ردیابی کنیم و آن را در قالب یک user تعریف کنیم.

از طرف دیگر، ما می‌توانیم با شناسایی کاربران واقعی، متوجه شویم که هر کاربری در کدام قسمت از سایت یا اپلیکیشن ما می‌چرخد و چه صفحاتی را می‌بیند. همانطور که در ویدئوی آموزشی به آن اشاره کردیم.

User Id چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟

اولین و مهم‌ترین فایده User ID گوگل آنالیتیکس این است که به ما آمار و گزارشی از کاربران واقعی را می‌دهد؛ فارغ از اینکه با چه دستگاه‌هایی به سایت یا اپلیکیشن سر زده‌اند.

این سناریو را تصور کنید: ایمان با موبایلش دنبال دوره آنلاین سئو است. بعد از جستجو، به سایت منتوریکس می‌رسد. در صفحه دوره سئو چرخی می‌زند، وبلاگ را می‌بیند و از محتوای ارائه شده دوره آنلاین سئو خوشش می‌آید اما دوره را نمی‌خرد. چند روز بعد، با لپ تاپش به سایت منتوریکس سر می‌زند و این بار فقط صفحه سئو را می‌بیند، تصمیم نهایی‌اش را می‌گیرد و خرید را انجام می‌دهد.

بدون User ID، گوگل آنالیتیکس 2 user متفاوت با دو رفتار مختلف را به ما نشان می‌دهد که از منتوریکس بازدید کرده‌اند؛ یک یوزر با موبایل آمده و کلی در صفحات سایت چرخیده و به نظر علاقمند می‌رسد و یوزر دومی که تنها یک صفحه را دیده، خریدش را انجام داده و بدون دیدن صفحات دیگر، از وبسایت منتوریکس بیرون آمده؛ انگار که کار دیگری نداشته. در صورتی که ما در این موقعیت فرضی می‌دانیم که این دو یوزر، یک فرد واحد یعنی ایمان هستند.

آیا هر وبسایتی می‌تواند از User ID استفاده کند؟

شاید الان که این مطلب را درباره کاربرد user id گوگل آنالیتیکس خواندید، عجله می‌کنید که آن را در گوگل آنالیتیکس فعال کنید اما دست نگه دارید. متاسفانه این قابلیت برای همه وبسایت‌ها قابل استفاده نیست. وبسایت‌های متصل به CRM می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند یا سایت‌هایی که قابلیت لاگین یا ثبت نام را برای کاربرانشان داشته باشند مثل سایت‌های فروشگاهی اینترنتی، آموزشی، شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و....

User ID در گوگل آنالیتیکس

چطور User ID را در گوگل آنالیتیکس فعال کنیم؟

همانطور که در ویدئوی آموزشی اشاره کردیم، برای فعال کردن user id گوگل آنالیتیکس، راه سختی در پیش ندارید. چند کلیک ناقابل برای درست کردن user id کافیست. برای این کار باید به قسمت admin view گوگل آنالیتیکس بروید. در قسمت property روی tracking info کلیک کنید و سپس سراغ User-ID بروید. در این بخش باید User ID را فعال کنید.

نکته‌ی مهم دیگری که در این قسمت باید انجام دهید، فعال یا غیر فعال کردن Session Unification است. در زمانی که می‌خواهیم User ID را فعال کنیم، گوگل آنالیتیکس از ما می‌پرسد که می‌خواهیم این قسمت را فعال کنیم یا نه؟

اگر گزینه On را انتخاب کنیم، به گوگل آنالیتیکس می‌گوییم که تمام فعالیت‌های قبلی user را هم که قبل از لاگین کردن انجام داده و هنوز user id برایش تعریف نکردیم، به یوزر موردنظر اختصاص دهد.

تعریف ترکینگ کد برای User ID

بهتر است برای تعریف User ID در گوگل آنالیتیکس از همان مولفه‌ای استفاده کنید که هر ID را با آن در سیستم CRM ثبت‌نام سایت خود مشخصه کرده‌اید. بعد از مشخص کردن ID، باید آن را به کد جاوا اسکریپتی تبدیل کنید. در این قسمت باید از برنامه نویس سایت خود کمک بگیرید. بعد از این که id به متغیر جاوا اسکریپتی تبدیل شد، باید آن را به عنوان User ID به گوگل آنالیتیکس بفرستید. توجه کنید که User ID باید مشخص، واضح و ماندگار باشد.

آیا باید view جداگانه‌ای برای user id ساخت؟

برای دیدن داده‌های User ID گوگل آنالیتیکس، باید view جداگانه‌ای برایش بسازیم. برای ساخت view در گوگل آنالیتیکس آموزش ویدئویی جداگانه‌ای داریم که آن را هم ببینید. با این حال هنگام ساخت user id که در بخش قبلی گفتیم، امکان ساخت همزمان user id view هم وجود دارد.

User ID View فقط مخصوص بازدیدکنندگان سایت است که User ID دارند. بنابراین این view شامل تمامی بازدیدکنندگان سایت شما نمی‌شود؛ در نتیجه هم سشن کمتری دارید و هم pageview کمتری نسبت به All website data view یا master view.

چطور داده‌های User ID را بخوانیم؟

بعد از اینکه مطمئن شدید user id گوگل آنالیتیکس شما به درستی کار می‌کند، باید به user id view بروید و تمامی هیت‌ها (hits) را چک کنید. در بخش audience هم باید user explorer را انتخاب کنید.

user id گوگل آنالیتیکسگزارش user id در گوگل آنالیتیکس

اگر همه چیز به درستی کار می‌کند، شما می‌توانید ستون user id را مثل تصویر بالا ببینید. حالا اگر بخواهید تفاوت تعداد کاربران واقعی با user id و کاربرانی بدون user id را ببینید، باید به view اصلی گوگل آنالیتیکس بروید و از قسمت audience، زیر منوی behaviour، گزارش User ID Coverage را انتخاب کنید.

اگر به یادگیری گوگل آنالیتیکس علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم سری به دوره گوگل آنالیتیکس 4 منتوریکس بزنید. این دوره در واقع همان دوره گوگل آنالیتیکس گوگل است که توسط دیجیتال مارکترهای ارشد منتوریکس ترجمه و دوبله شده. با شرکت در این دوره می‌توانید به راحتی مدیک گوگل را بگیرید.

جمع‌بندی

در این مطلب و آموزش ویدئویی‌اش، به شما گفتیم User Id در گوگل آنالیتیکس چیست و چطور از آن استفاده کنیم. اگر این مطلب برای‌تان جالب بود، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «ساخت view در گوگل آنالیتیکس» را هم بخوانید. از طرفی اگر فرصت یادگیری ندارید و می‌خواهید برای کسب‌وکارتان مشاوره دیجیتال مارکتینگ دریافت کنید، کافی‌ست با ما تماس بگیرید.

شیما تیموری
شیما تیموری

شیما مدیر پرفورمنس مارکتینگ منتوریکس است. تخصص‌اش در گوگل ادز،  تبلیغات کلیکی و CRO، او را به استاد همه فن حریف این حوزه تبدیل کرده و دانش‌اش در حوزه دیجیتال مارکتینگ مثال‌زدنی‌ست.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف