با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

صفر تا صد تیک تاک مارکتینگ

سپیده برون
سپیده برون
10:08، 1400/01/24
صفر تا صد تیک تاک مارکتینگ
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

صفر تا صد تیک تاک مارکتینگ


همانطور که در همیشه روی یک پاشنه نمی‌چرخد، ابزارها و روش‌های مارکتینگ هم تغییر می‌کنند. آن روزهایی را یادتان هست که ایمیل مارکتینگ دنیای تبلیغات را متحول کرد؟ بازاریابی موتورهای جست‌وجوگر و بازاریابی درون‌گرا و برون‌گرا را چطور؟ این روزها هم دور دورِ تیک‌تاک مارکتینگ (Tiktok Marketing) است. تیک‌تاک در ابتدای سال ۲۰۲۱، ۶۸۹ میلیون کاربر فعال داشته و در سال ۲۰۲۰ رتبه پنجمین شبکه‌اجتماعی برتر را به خود اختصاص داده است. حتماً با خودتان می‌گویید چه فرصت خوبی! اما تیک‌تاک چیست و چطور کار می‌کند؟ تیک‌تاک مارکتینگ چیست؟ خیالتان راحت! در این مقاله، صفر تا صد تیک‌تاک مارکتینگ را با هم بررسی می‌کنیم؛ پس با منتوریکس همراه باشید.

تیک‌تاک چیست؟

امکان ندارد اینستاگرام را اسکرول کنید و حداقل به یک ویدئوی تیک‌تاک برنخورید. تیک‌تاک یکی از انواع شبکه اجتماعی مختص اشتراک‌گذاری ویدئو‌های کوتاه است که اوایل بیشتر، اینفلوئنسرها، موزیسین‌ها، استندآپ‌کمدین‌ها و بیت‌باکس‌کارها از آن استفاده می‌کردند. تیک‌تاک با بیش از ۸۰۰ میلیون کاربر فعال، جای خود را چنان در میان سایر شبکه‌های اجتماعی باز کرد که الان رسماً به کسی که تیک‌تاک می‌سازد، تیک‌تاکر (TikToker) می‌گویند. تیک‌تاک با میانگین استفاده روزانه ۵۲ دقیقه، محبوب‌ترین و داغ‌ترین شبکه‌اجتماعی موجود است. از قدیم هم گفته‌اند تا تنور داغ است باید نان را چسباند. اما چطور می‌توانید از تیک‌تاک برای بازاریابی کسب‌وکار خود استفاده کنید؟ اصلاً مگر تیک‌تاک چه ویژگی‌ای دارد که برای سرمایه‌گذاری شما را ترغیب کند؟

تیک‌تاک چیست؟

چرا تیک‌تاک یک شبکه‌اجتماعی ارزشمند برای رشد برندهاست؟

در حال حاضر تیک‌تاک یک دوره رشد نمایی را تجربه می‌کند و ما از نظر زمانی جایی هستیم که روزبه‌روز به تعداد کاربران تیک‌تاک افزوده می‌شود. یکی از دلایل جذابیت تیک‌تاک برای کاربران نسل جدید این است که آدم‌های باحوصله‌ای نیستند و تنها چند دقیقه از وقت ارزشمندشان را برای شنیدن حرف‌های شما اختصاص می‌دهند. البته تیک‌تاک این زمان را به یک دقیقه کاهش داده است. برای همین، کاربران عاشق این شبکه‌اجتماعی شدند و وقتی وارد می‌شوند، انگار توی گردبادی گیر افتاده‌اند که به راحتی از آن خلاصی ندارند. شما می‌توانید از این ویژگی تیک‌تاک برای گسترش آگاهی از برند خود استفاده کنید.

 برندهای زیادی با سرمایه‌گذاری اندک روی تیک‌تاک مارکتینگ، توجه مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرده‌اند. یک مثال بارز آن واشنگتن پست است که در کمتر از یکسال ۴۰۰ هزار دنبال‌کننده پیدا کرد. شاید بگویید واشنگتن پست از اول هم یک برند محبوب بود. بله! اما خودمانیم مگر چند نفر از جوان‌ها و نوجوان‌های اطرافتان، ناشران، مجله‌ها و روزنامه‌های معروف را می‌شناسند؟ تیک‌تاک فضایی فوق‌العاده برای جذب نسل هزاره و دهه هشتادی‌ها فراهم کرده است.

دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، قدم آخر حرفه‌ای شدن است.

تیک‌تاک مارکتینگ چیست و چطور انجام می‌شود؟

۳ روش اصلی برای تیک‌تاک مارکتینگ وجود دارد که برندها برای بازاریابی از آن استفاده می‌کنند:

  1. برندها کانال خود را می‌سازند و محتوای تولیدی را در آن بارگذاری می‌کنند.
  2. تولید محتوا را به اینفلوئنسرها می‌سپارند.
  3. پولی بابت تبلیغات به تیک‌تاک می‌پردازند. البته هنوز امکان چندانی برای این کار وجود ندارد. اما پیشبینی می‌شود در آینده نزدیک تیک‌تاک هم مانند یوتیوب برای جذب اسپانسر و تبلیغات روی ویدئو دست‌به‌کار شود.

بسیاری از برندها، ترکیبی از این ۳ روش را به‌کار می‌گیرند. ممکن است بخواهید برخی از ایده‌هایتان را خودتان اجرا کنید یا تصمیم بگیرید که طبق استراتژی بازاریابی شرکتتان، اگر نوع خاصی محتوا را به اینفلوئنسرها بسپارید، زودتر به مخاطبان هدف خود می‌رسید.

جادوی هشتگ در تیک‌تاک مارکتینگ

چرخ تیک‌تاک هم مانند اینستاگرام روی هشتگ‌گذاری می‌چرخد. چالش‌ها بخش جدا‌نشدنی از جامعه تیک‌تاکرها هستند. کاربران تیک‌تاک عاشق چالش‌های من‌درآوردی و ایده‌های تازه برای دیده‌شدن در این چالش‌ها می‌باشند. این چالش‌ها معمولاً با هشتگ نشان‌داده می‌شوند، تا هم به‌یاد ماندنی شوند و هم پیدا کردنشان راحت باشد. کسب‌وکارها هم می‌توانند روی هشتگ‌ چالش سرمایه‌گذاری کنند. اما برای این‌که بتوانید در فضای تیک‌تاک شناخته و ماندگار شوید باید با الگوریتم‌های این شبکه‌ اجتماعی آشنا شوید.

تیک‌تاک مارکتینگ

الگوریتم‌های تیک‌تاک چطور کار می‌کنند؟

تیک‌تاک در آخرین بیانیه‌اش به‌طور کامل شیوه کار الگوریتم‌ها را شرح داده است. اما قبل از اینک‌ه به جزییات بپردازیم، فاکتورهای کلی که به شما در دیده شدن کمک می‌کنند را بررسی می‌کنیم.

اگر تابه‌حال از اپلیکیشن تیک‌تاک استفاده کرده باشید، می‌دانید که صفحه اصلی آن بهترین مکان برای یافتن محتوای جدید است. در گذشته، ویدئوهای مرتبط با محتوای نمایه، مکان و مشابه ویدئوهای مورد علاقه شما در فیدتان (خبرمایه) نمایش داده می‌شدند. اما در آپدیت‌های جدیدتر، تیک‌تاک برای هر کاربر تنظیماتی مبتنی بر ترجیحات وی ارائه کرده است.

تیک‌تاک می‌گوید: «در سیستم جدید، رتبه‌بندی ویدئوها براساس ترکیبی از فاکتورهایی مثل ابراز علاقه کاربر به محتوا یا مواردی که به آن‌ها علاقه ندارد، تنظیم می‌شود».

فاکتورهای رتبه‌بندی تیک‌تاک

  1. مشارکت کاربر: براساس ویدئوهایی که کاربر دوست دارد، به اشتراک می‌گذارد، اکانت‌هایی که دنبال می‌کند، نظراتی که ارسال می‌کند و محتوایی که تولید می‌کند، سنجیده می‌شود.
  2. اطلاعات ویدئو: شامل جزئیاتی مانند موسیقی، صدا، کپشن و هشتگ می‌شود.
  3. تنظیمات دستگاه و حساب کاربری: زبان نر‌م‌افزار، محل سکونت و نوع دستگاهی که از آن استفاده می‌شود.

البته فهرست فاکتورهای رتبه‌بندی تیک‌تاک به همین جا ختم نمی‌شود. اما هر یک از این فاکتورها به‌طور جداگانه توسط سیستم پیشنهادی تیک‌تاک برای شما نمایش داده می‌شوند. یعنی برای هر کاربر محتوای کاملاً منحصربه‌فردی ارائه می‌شود که به علایق وی بستگی دارد.

طبق الگوریتم‌های تیک‌تاک به هر کدام از این فاکتورها وزن خاصی داده می‌شود. یعنی چه؟ یعنی مثلاً فاکتور مدت زمان تماشای یک ویدئو توسط یک کاربر، نسبت به یکسانی محل زندگی کاربر و تولیدکننده‌محتوا، فاکتور سنگین‌وزن‌تری است. بنابراین «شاخص علاقه» براساس توجهی که کاربر به یک محتوا دارد، رتبه‌بندی می‌شود.

آیا برای دیده‌شدن در تیک‌تاک به دنبال‌کنندگان زیادی نیاز داریم؟

وقتی یک کسب‌وکار، منابعی را به شیوه‌های جدید بازاریابی تخصیص می‌دهد باید مطمئن شود که چقدر احتمال دارد پروژه با شکست مواجه شود. قطعاً شما هم از زمانی که توجه‌تان به تیک‌تاک مارکتینگ جلب می‌شود تا زمانی که تصمیم قطعی می‌گیرید، سوال‌های بسیاری دارید. یکی از آن‌ها این است که چقدر طول می‌کشد تا در تیک‌تاک دیده شویم؟ آیا برای این‌که محتوای ما به صورت ویروسی پخش شود باید اول دنبال‌کنندگان بسیاری داشته باشیم؟ جواب کوتاه این سوال، نه است. شرکت تیک‌تاک به این سوال این‌طور پاسخ می‌دهد:

«مسلماً اگر یک ویدئو توسط کاربری که دنبال‌کنندگان بیشتری دارد، منتشر شود، احتمالاً بازدیدکنندگان بیشتری خواهد داشت. اما نه تعداد دنبال‌کنندگان و نه اینکه ویدئوهای قبلی کاربر پریننده بوده‌اند یا نه، به طور مستقیم در الگوریتم‌های سیستم پیشنهاددهی تیک‌تاک اعمال نشده‌اند».

چطور در تیک‌تاک مارکتینگ موفق شویم؟

چطور در تیک‌تاک مارکتینگ موفق شویم؟

اگر برند یا کسب‌وکاری دارید یا اصلاً تولیدکننده محتوا هستید و قصد اینفلوئنسرشدن دارید، حتماً می‌خواهید لایک، بازدید و کامنت‌های بیشتری بگیرید. به هر حال هر چقدر بازدیدکننده بیشتری داشته باشید، نام شما بیشتر دیده می‌شود و فرصت تعامل بیشتری هم با مخاطبان خود خواهید داشت. کلید دریافت مشارکت بیشتر در ویدئوهای‌تان، سروکله‌زدن با الگوریتم‌های تیک‌تاک برای قرار گرفتن محتوای‌تان در فید کاربران است. در ادامه به ۵ عاملی تاثیرگذار بر خبرمایه تیک‌تاک که باعث می‌شود در حوزه کاریتان بیشتر به چشم بیایید می‌پردازیم:

۱. کپشن‌‌های خاص، منحصربه‌فرد و بامزه

برخلاف اینستاگرام و فیسبوک، کپشن تیک‌تاک نیازی به داستان‌سرایی ندارد. کپشن ایده‌آل برای تیک‌تاک باید مختصر و مفید و حاوی هشتگ‌های مرتبط باشد و با محتوایی که منتشر می‌شود همخوانی داشته باشد. می‌توانید از شوخی، جوک، سوال و جملات محبوب برای جذاب‌تر کردن کپشن خود استفاده کنید.

۲. موزیک‌های وایرال و صداهای ترند

مانند هشتگ، موزیک‌ها و صداهایی که در ویدئوهای تیک‌تاک استفاده می‌شوند، نقش بزرگی در دیده‌شدن ایفا می‌کنند. خبر خوب این است که اگر در زمان درست، یک موزیک معروف روی ویدئوی خود بذارید، مثل بمب می‌ترکد.

۳. زمان فعالیت مخاطب هدف خود را بشناسید

انتشار محتوا زمانی ‌که مخاطب شما در تیک‌تاک فعال است، شما را به هدفتان نزدیک‌تر می‌کند. تیک‌تاک در نسخه پولی، امکان تحلیل و بررسی رفتار دنبال‌کنندگان را فراهم کرده است. پس برای این‌که ایده‌های‌تان نسوزد حتماً از آن استفاده کنید.

۴. مکان

پیش‌بینی می‌شود، تیک‌تاک قصد دارد در آینده سهم بیشتری از سیستم پیشنهاددهی و فید را به مکان اختصاص دهد. تیک‌تاک ادعا می‌کند که مکان به‌طور قطعی یکی از عوامل اصلی در توصیه ویدئوها به کاربران در صفحه برای شما (For You) است که این کار به کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند بهتر دیده شوند.

۵. ویرایش محتوا

یکی از جاهایی که با جابه‌جایی مرزهای خلاقیت توجه مخاطبان را به خود جلب کنید، ویرایش و ادیت ویدئو است. سعی کنید با افزودن جلوه‌های صوتی و بصری جدید، مخاطبان را در همان ۶۰ ثانیه غافلگیر کنید.  

از قطار تیک‌تاک مارکتینگ جا نمانید

به شوخی گفته می‌شود که تیک‌تاک با سرعت نور در حال رشد است. کسب‌وکارها، برندها و اینفلوئنسرهای بسیاری برای این‌که سهمی از بازار جدید داشته باشند، بخشی از زمان، تخصص، پول و خلاقیت خود را در تیک‌تاک سرمایه‌گذاری می‌کنند. مانند سایر فرصت‌ها، تیک‌تاک هم قطاری است که به‌زودی به‌راه می‌افتد، بپایید از آن جا نمانید.

برای مشاوره دیجیتال مارکتینگ و یا انجام خدمات سئو وبسایت با منتوریکس در تماس باشید.

سپیده برون
سپیده برون

سپیده علائق متنوعی دارد؛ از خبرنگاری و داستان‌نویسی و تولید محتوا گرفته تا رباتیک و طراحی بُرد و برنامه‌نویسی و پشتیبانی IT رو امتحان کرده. از وقتی هم یادش می‌آید در حال نوشتن یک چیزی بوده و اصلاً فقط با رشته‌کردنِ کلمات است که می‌تواند افکارش را سروسامان بدهد. سپیده در بخش محتوا به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف