با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

چطور در کمتر از 30 دقیقه گزارش اینستاگرام بسازیم؟

شیما تیموری
شیما تیموری
17:09، 1400/01/26
چطور در کمتر از 30 دقیقه گزارش اینستاگرام بسازیم؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

چطور در کمتر از 30 دقیقه گزارش اینستاگرام بسازیم؟


اگر کارشناس شبکه‌ اجتماعی باشید، حتما دغدغه‌ی گزارش گرفتن از اینستاگرام هم دارید. کلی داده و اطلاعات هست که باید طبقه‌بندی کنید و به بهترین شکل ارائه دهید. به شما می‌گوییم که چطور در زمانی کمتر از 30 دقیقه، گزارشی زیبا، موثر و پر از جلوه‌های بصری برای صفحه اینستاگرام بسازید که در هر لحظه به صورت اتوماتیک آپدیت هم می‌شود. پس این شما و این هم ساخت گزارش اینستاگرام با گوگل دیتا استودیو؛ از ابزارهای محبوب کاربران گوگل به خصوص کارشناسان دیجیتال مارکتینگ.

قبلا در مطلبی جداگانه، به صورت مفصل راجع به گوگل دیتا استودیو (Google Data Studio) نوشته‌ایم. با این حال، اگر اولین‌بار است که مطلبی از وبلاگ منتوریکس می‌خوانید، یک بار دیگر درباره‌ی گوگل دیتا استودیو و ارتباطش با گزارش‌گیری از اینستاگرام می‌گوییم.

گوگل دیتا استودیو از ابزارهای رایگان گوگل است که امکان ساخت گزارش از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آنلاین مثل گوگل آنالیتیکس، سرچ کنسول، گوگل ادز، یوتیوب و... را می‌دهد. گزارش‌های گوگل دیتا استودیو آنقدر سریع و راحت ساخته می‌شوند که به صرفه‌جویی زمان و البته هزینه هم کمک می‌کنند. به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ یا مدیر بازاریابی دیگر نیازی نیست که دنبال گرافیست یا ابزاری پولی برای ساخت گزارش بگردید. با قالب‌های آماده گوگل دیتا استودیو به سرعت می‌توانید گزارش بسازید و با دیگران به اشتراک بگذارید.

گوگل دیتا استودیوصفحه اصلی سایت گوگل دیتا استودیو

به جز اتصال ابزارهای گوگل به گوگل دیتا استودیو، یک سری شرکت‌های بزرگ و معروف مرتبط با داده و دیجیتال مارکتینگ مثل ahrefs یا سوپرمتریکس (Supermetrics) هم با گوگل قرارداد دارند تا بتوانند به عنوان واسطه بین کاربر و گوگل دیتا استودیو فعالیت کنند.
مثلا در این آموزش ویدئویی که قرار است با همدیگر ببینیم، سوپرمتریکس به عنوان متصل‌کننده‌ی داده‌های اینستاگرام به گوگل دیتا استودیو عمل می‌کند.

گوگل دیتا استودیوگوگل دیتا استودیو کلی گزارش‌های آماده برای استفاده دارد که به صرفه‌جویی زمان کمک می‌کند.

قبل از اینکه آموزش ویدئویی اتصال گوگل دیتا استودیو به اینستاگرام را ببینید، باید به چند نکته و پیش‌نیاز مهم هم اشاره کنیم:

  1. برای استفاده از گوگل دیتا استودیو باید Gmail داشته باشید
  2. هنگام استفاده از گوگل دیتا استودیو باید به وی پی ان وصل باشید
  3. حساب اینستاگرام شما باید business باشد
  4. صفحه اینستاگرام شما باید به صفحه فیسبوک وصل باشد
  5. گزارش رایگان supermetrics برای اینستاگرام 14 روزه است و برای استفاده از نسخه پولی آن باید 39 یورو ماهانه بپردازید

چرا باید گزارش اینستاگرام را در گوگل دیتا استودیو بسازیم؟

شاید بگویید که با وجود قسمت Instagram insights دیگر به ساخت گزارش یا بررسی داده‌های اینستاگرام در جای دیگری نیاز نداریم. اما بیایید این موقعیت را در نظر بگیریم:

فرض کنیم که من کارشناس شبکه اجتماعی یک شرکت آژانس گردشگری هستم که وظیفه‌ام مدیریت صفحه اینستاگرام این شرکت است. حالا برای گزارش دادن و بررسی پست‌های صفحه، نیاز دارم که دائما صفحه را رصد کنم. از طرف دیگر، مدیر دیجیتال مارکتینگ از من می‌خواهد که گزارشی کلی و تر و تمیز از صفحه اینستاگرام به او بدهم. این گزارش شامل بهترین پست‌ها با بالاترین درصد مشارکت، بیشترین ذخیره، بیشترین تعداد نظر (comment) و چند عامل مهم دیگر است.

اگر قرار بود بدون گوگل دیتا استودیو چنین گزارشی بسازم، باید دست به دامن فتوشاپ، پاورپوینت، اکسل یا حتی گرافیست تیم می‌شدم و چند روز صبر می‌کردم. اما با google data studio قضیه خیلی فرق می‌کند. فقط کافیست اینستاگرام را از طریق supermetrics به گوگل دیتا استودیو متصل کنم و در عرض سه سوت، گزارش بسازم؛ گزارشی مثل تصویر زیر:

گزارش اینستاگرام با گوگل دیتا استودیوگزارش اینستاگرام در گوگل دیتا استودیو

سوای این موضوع، باید به مزیت مهم دیگر گوگل دیتا استودیو اشاره کنیم. در گوگل دیتا استودیو شما می‌توانید داده‌های مختلف گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز، سرچ کنسول، یوتیوب و اینستاگرام را در کنار یکدیگر نشان دهید. مثلا در همان مثالی که من به عنوان کارشناس شبکه اجتماعی مشغول کار هستم، دو کارشناس سئو و گوگل ادز هم می‌توانند با ساختن گزارش‌های مربوط به حوزه فعالیت خودشان و ادغام این سه گزارش با همدیگر، یک گزارش جامع را به سرپرست تیم دیجیتال مارکتینگ تحویل بدهند.

چطور در گوگل دیتا استودیو، گزارش اینستاگرام بسازیم؟

حالا برویم سر اصل مطلب و طرز ساخت گزارش اینستاگرام. اول از همه باید به آدرس اینترنتی گوگل دیتا استودیو بروید و از آنجا روی دکمه use it for free بزنید. در این مرحله، گوگل دیتا استودیو به جیمیل (gmail) شما متصل می‌شود. بنابراین باید از جیمیل برای ورود به گوگل دیتا استودیو استفاده کنید.

بعد از ورود به محیط گوگل دیتا استودیو باید روی گزینه create بزنید و بعد data source را انتخاب کنید. در این قسمت، شما باید تعیین کنید که کدام منبع داده را می‌خواهید به گوگل دیتا استودیو وصل کنید. برای پیدا کردن سوپرمتریکس، کافیست کلمه Instagram یا supermetrics را در نوار جستجو بنویسید و منبع Instagram insight by supermetrics را انتخاب کنید.

گوگل دیتا استودیودر گوگل دیتا استودیو، instagram insights by supermetrics را انتخاب کنید.

بعد از انتخاب منبع باید با زدن دکمه Authorize، این اتصال را رسمی کنید و به سوپرمتریکس اجازه دهید که با اتصال به صفحه فیسبوک شما به داده‌های صفحه اینستاگرام‌تان متصل شود.
بعد از این مرحله هم با زدن دکمه create report مثل همان چیزی که در آموزش ویدئویی آمده، گزارش‌تان به صورت خودکار آماده خواهد شد.

گوگل دیتا استودیوحتما گزینه data source را انتخاب کنید تا بتوانید سوپرمتریکس را به گوگل دیتا استودیو وصل کنید.

برای به اشتراک گذاشتن گزارش یا دانلود آن هم می‌توانید از گزینه share در نوار بالا قسمت راست استفاده کنید. با زدن این دکمه، چند گزینه خواهید داشت:

گزارش اینستاگرام از گوگل دیتا استودیواشتراک گذاشتن گزارش اینستاگرام از گوگل دیتا استودیو

  • Invite people: برای اینکه دیگران بتوانند گزارش اینستاگرام را ببینند، کافیست جیمیل آن‌ها را وارد کنید.
  • Schedule email delivery: اگر می‌خواهید در زمانی مشخص، مثلا هر روز ساعت 8 شب گزارشی از اینستاگرام برایتان فرستاده شود از این گزینه باید استفاده کنید.
  • Get report link: با انتخاب این گزینه، آدرس اینترنتی گزارش را خواهید داشت.
  • Download report: با زدن این گزینه، گزارش در قالب فایل PDF آماده و قابل دانلود است.

آمارهای دیگری از صفحه اینستاگرامتان را هم می‌توانید در این گزارش بیاورید مثل آمارهای استوری و چند عامل مهم دیگر که برای بررسی صفحه به آن نیاز دارید. 

اگر دوست دارید دیجیتال مارکتینگ را اصولی یاد بگیرید، نگاهی به صفحه دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس بیندازید. همچنین شما می‌توانید برای دریافت مشاوره دیجیتال مارکتینگ با ما تماس بگیرید.

شیما تیموری
شیما تیموری

شیما مدیر پرفورمنس مارکتینگ منتوریکس است. تخصص‌اش در گوگل ادز،  تبلیغات کلیکی و CRO، او را به استاد همه فن حریف این حوزه تبدیل کرده و دانش‌اش در حوزه دیجیتال مارکتینگ مثال‌زدنی‌ست.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
bahar
1401/01/24
سلام وقت بخیرممنون بابت آموزشیک سوال داشتم از خدمتتون، آیا امکان این هست که گوگل دیتا استودیو برای دریافت اطلاعات به صورت لایو، به API متصل بشه؟ لطفا راهنماییم کنین که کدوم اندیکاتور برای API مناسبه؟
پاسخ...
شیما تیموری
1401/01/28
سلام، وقت شما هم بخیر باشه
ممنونم
بله امکانش هست.
بهترین کار اینه که طبق دستورالعمل گوگل جلو برید که از لینک زیر می‌تونین بهش دسترسی داشته باشین:
https://developers.google.com/datastudio/api
bahar
1401/01/23
سلام وقت بخیرممنون بابت آموزشیک سوال داشتم از خدمتتون، آیا امکان این هست که گوگل دیتا استودیو برای دریافت اطلاعات به صورت لایو، به API متصل بشه؟ لطفا راهنماییم کنین که کدوم اندیکاتور برای API مناسبه؟
پاسخ...
bahar
1401/01/21
سلام وقت بخیرممنون بابت آموزشیک سوال داشتم از خدمتتون، آیا امکان این هست که گوگل دیتا استودیو برای دریافت اطلاعات به صورت لایو، به API متصل بشه؟ لطفا راهنماییم کنین که کدوم اندیکاتور برای API مناسبه؟
پاسخ...
برهان
1400/06/16
ممنون از آموزشتون، ولی کاش یه ابزار رایگان یا یک روش رایگان هم بهمون یاد بدین.با تشکر
پاسخ...
شیما تیموری
1400/06/20
خواهش میکنم، مرسی از پیشنهاد شما. حتما بهش فکر می‌کنیم.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف