با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

چطور تاثیر پیامک‌های تبلیغاتی را با گوگل آنالیتیکس بهبود دهیم؟

شیما تیموری
شیما تیموری
18:18، 1400/02/10
چطور تاثیر پیامک‌های تبلیغاتی را با گوگل آنالیتیکس بهبود دهیم؟
1 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

چطور تاثیر پیامک‌های تبلیغاتی را با گوگل آنالیتیکس بهبود دهیم؟


هنوز هم ارسال پیامک‌های تبلیغاتی (SMS Marketing) برای بازاریابی شرکت‌های مختلف استفاده می‌شود. روزی نیست که موبایلمان را باز کنیم و در قسمت پیامک‌ها، اس ام اس تبلیغاتی نبینیم. تخفیف‌ها، جشنواره‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها از موضوعاتی است که در اس ام اس مارکتینگ استفاده می‌شود. اما چطور بفهمیم که چه زمانی پیامک‌ها را ارسال کنیم تا بهترین نتیجه را بگیریم؟ یکی از راه‌های بهبود تاثیر و عملکرد پیامک‌های تبلیغاتی، استفاده از گوگل آنالیتیکس است. در این مقاله می‌خواهیم درباره بهبود کارایی پیامک‌های تبلیغاتی با تکیه بر اطلاعات گوگل آنالیتیکس بگوییم. 

اس ام اس مارکتینگ یا بازاریابی پیامکی چیست؟

هر طرف را که نگاه می‌کنید، یک نفر با موبایلش مشغول کاری است. چی از این بهتر؟ بهترین راه ارتباطی با مشتریان بالقوه و دائمی در هر لحظه و هرکجا! اما چطور باید در این راه موفق شد؟ اس ام اس مارکتینگ در چه صورتی برای بازاریابی یک کسب و کار فایده دارد؟

در اینجا قصد نداریم که زیر و بم بازاریابی پیامکی را بررسی کنیم، به خوبی‌ها و بدی‌های آن اشاره کنیم و بگوییم که از چه پلتفرم‌های ارسال انبوه اس ام اس استفاده کنید. در اینجا فقط می‌خواهیم راجع به پیدا کردن ارسال زمان مناسب اس ام اس و بهینه‌سازی متن آن بگوییم. برای پیش بردن این دو قضیه می‌توانیم از داده‌های گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم. 

چه زمانی را برای ارسال پیامک‌های تبلیغاتی انتخاب کنیم؟

اول از همه بیایید راجع به پیدا کردن زمان درست ارسال پیامک صحبت کنیم. سوال اصلی این است که چطور باید این زمان را مشخص کرد؟ از کجا بفهمیم که چه ساعت و روزی برای ارسال پیامک بهتر است؟ در حقیقت از چه منبعی می‌توانیم به پاسخ این سوال پی ببریم؟

اس ام اس مارکتینگنمونه‌ای از اس ام اس مارکتینگ در گوشی نگارنده

در قدم اول فرض می‌کنیم که شما صاحب وبسایتی هستید که گوگل آنالیتیکس هم دارد. در حقیقت تمامی صاحبان وبسایت‌ها چه فروشگاهی باشند چه وبلاگی باید گوگل آنالیتیکس را روی آن نصب کنند. بنابراین از همین ابزار گوگل برای تعیین زمان ارسال پیامک تبلیغاتی می‌توانیم استفاده کنیم. حالا چطور؟

این راه حل خیلی سرراست و سریع است و نیازی به تحلیل سنگین ندارد. برای این کار اول باید بفهمیم که در چه روز و ساعتی سایت شما بیشترین بازدیدکنندگان را دارد. در حقیقت با پیدا کردن این زمان متوجه خواهیم شد که کاربران و بازدیدکنندگان (Users) تمایل بیشتری به بازدید سایت دارند. در این روزها و ساعت‌هاست که آن‌ها وقت کافی برای سر زدن به سایت، چک کردن و بررسی محتوا را دارند.

کافیست در قسمت Home گوگل آنالیتیکس کمی صفحه را اسکرول کنید تا به بخشی برسید که روزها و ساعت‌های بازدیدی سایت را نمایش می‌دهد؛ جدولی با عنوان When do your users visit?.

گوگل آنالیتیکس و ارسال پیامک تبلیغاتیدر صفحه home گوگل آنالیتیکس یونیورسال، بخشی که با رنگ زرد مشخص شده را پیدا کنید.

این جدول با تفکیک بازدیدکنندگان سایت در قالب ساعت و روز به شما در تصمیم‌گیری ارسال پیامک تبلیغاتی کمک می‌کند. حالا برای اینکه روایی و اطمینان بیشتری داشته باشید، کافیست که بازه زمانی را 90 روزه انتخاب کنید. از این طریق متوجه خواهید شد که در 3 ماه اخیر بازدیدکنندگان شما در چه ساعات و روزهایی روی سایت بودند.

بعد از آن می‌توانید این زمان را به عنوان ساعات پیشنهادی برای ارسال پیامک انبوه انتخاب کنید. مثلا براساس آماری که گوگل آنالیتیکس با طیف رنگی آبی کمرنگ تا آبی پررنگ برای وبسایت مثالی ما آورده، ساعت 1 شب تا  نزدیک 7 صبح، کمترین میزان ورودی به سایت ثبت شده. از طرف دیگر هم روزهای شنبه تا پنجشنبه پربازدیدترین زمان بوده. حالا اگر بخواهیم تصمیم‌گیری نهایی را داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم که بهتر است برای ارسال پیامک روزهای کاری مثل شنبه یا یکشنبه را انتخاب کنیم و به ساعت‌های 10 صبح تا 1 بعدازظهر فکر کنیم. این ساعت‌ها به ما نشان می‌دهد که افراد تمایل بیشتری برای بازدید سایت دارند. طبیعی هم هست. افرادی که بعد از خوردن صبحانه و راست و ریس کردن کارهای شخصی‌ و اداری، حالا وقت دارند که سری به سایت‌های مختلف بزنند و وب‌گردی کنند.

حالا که متوجه شدید چطور می‌توانید زمان مناسب را مشخص کنید، بهتر است که قبل از ارسال انبوه پیامک، A/B تست انجام دهید. مثلا اگر قرار است 8 هزار اس ام اس به بازدیدکنندگانتان بفرستید، برای بار اول 1000 هزار عدد پیامک را در دو بازه زمانی مختلف که بیشترین کاربران را داشته بفرستید. بعد از ارسال پیامک، بررسی کنید که از کدام بازه زمانی بهتر نتیجه داده و افراد به سایت شما وارد شدند یا تماس گرفتند. بعد از آن تصمیم نهایی را بگیرید و 7 هزار اس ام اس دیگر را بفرستید.

A/B تست برای بررسی و تحلیل متن پیامک هم کاربرد دارد. در بخش بعدی، راجع به نحوه انتخاب لحن پیامک تبلیغاتی می‌گوییم و در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که چطور آن را بررسی و کیفیت‌سنجی کنید.

با شرکت در دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس آماده ورود به بازار کار شوید.

متن پیامک تبلیغاتی چه ویژگی‌هایی دارد؟

قبل از پرداختن به مبحث A/B تست در پیامک‌های تبلیغاتی، چند خصوصیت کلی را راجع به متن تبلیغ پیامکی باید بگوییم.

  • متن پیامک را خلاصه، موجز و متمرکز بنویسید: فقط به یک موضوع اشاره کنید. شما می‌دانید که مخاطبتان چه کسی است و برای چه کسی پیامک را فرستاده‌اید. بنابراین از زیاده‌گویی بپرهیزید. مثلاقرار است مخاطب را برای خرید کالایی که در سبد خرید فروشگاه رها کرده، ترغیب کنید. از همان کالا بگویید، نه بیشتر. پس متمرکز بنویسید، کوتاه و ساده.

نمونه پیامک تبلیغ افتضاح: بهترین قیمت‌ها در سایت abc.com را ببینید.

نمونه پیامک تبلیغ عالی: 50% تخفیف کلیه‌ی کیف‌های لپ‌تاپی در abc.com فقط تا 2 روز دیگر! از کد تخفیف 123 برای خرید استفاده کنید.

  • از نوشتن متن اسپم و مخفف‌دار بپرهیزید: نوشتن عباراتی که در نظر مشتری غلو شده یا خالی از صداقت است، هیچ فایده‌ای برای شما نخواهد داشت.
  • خودتان را معرفی کنید: حتما در متن پیامک به اسم کسب و کارتان اشاره کنید. خودتان را جای مشتری بگذارید. به کدام متن پیامک اعتماد می‌کنید؟ آن پیامکی که حرفی از اسم برندش نزده یا آن پیامکی که اسم کسب و کارش را آورده؟
  • از متن  شخصی‌سازی شده استفاده کنید: نام بردن اسم صاحب خط در متن پیامکی، باعث می‌شود که او حس خاصی داشته باشد.
  • فراخوان به عمل را فراموش نکنید: CTA یا فراخوان به عمل فرقی ندارد در داخل محتوای سایت شما باشد یا صفحه فروش کالا و حتی در کپشن اینستاگرام. در هر حالتی شما باید از مشتری، بازدیدکننده و خواننده مطلبتان بخواهید که کاری انجام دهد. پس در پیامک تبلیغاتی هم این کار را فراموش نکنید.
  • از UTM برای سنجش موفقیت پیامک تبلیغاتی استفاده کنید.

حالا فرض می‌کنیم که متن پیامک تبلیغاتی را نوشته‌اید و می‌خواهید آن را براساس زمانی که از گوگل آنالیتیکس بدست آوردید، ارسال کنید. قرار است برای اولین بار این کار را انجام دهید و هیچ ایده‌ای از میزان موفقیت پیامک تبلیغاتی ندارید. همانطور که گفتیم، بهتر است دو متن پیامکی بنویسید که لحن و CTA یا فراخوان به عمل متفاوتی هم دارند. در هر دو پیامک هم از خواننده خواسته‌اید که به صفحه فرود یا لندینگ پیج موردنظر شما سر بزنند. یعنی یک صفحه فرود واحد دارید اما با دو متن پیامک تبلیغی مختلف.

قرار است برای A/B تست، پیامک الف را برای 1000 نفر از بازدیدکنندگان سایت بفرستید و پیامک ب را برای 1000 نفر دیگر. حالا چطور متوجه شوید که کارایی و میزان موفقیت کدام پیامک بهتر بوده؟ اینجاست که پای UTM به میان می‌آید. از طریق UTM و بررسی آن در گوگل آنالیتیکس می‌توانید این کار را انجام دهید.

UTM (یو تی ام) چیست؟ utm که مخفف urchin tracking module است، شامل یک سری پارامتر است که به آدرس اینترنتی صفحه فرود شما (URL) اضافه می‌شود. مثلا آدرس صفحه فرود ما برای بخش مشاوره دیجیتال مارکتینگ به کسب و کارها (https://digitalmentorx.com/consult.cfm) است و اگر بخواهیم به آن utm اضافه کنیم، آدرس طولانی‌‌تر می‌شود که در عکس زیر مشخص است:

utm builder گوگلسایت utm builder گوگل

حالا می‌خواهیم پیامک تبلیغاتی به یک سری از مشتریانمان بفرستیم که به سایت ما قبلا سر زده‌اند و خدمات خودمان را معرفی کنیم. برای این کار، دو نوع پیامک تبلیغاتی می‌نویسیم و برای آدرس داخل پیامک هرکدام، utm جداگانه می‌سازیم. هر utm متفاوت از دیگری است و بنابراین وقتی در گوگل آنالیتیکس اطلاعاتشان را می‌بینیم، متوجه خواهیم شد که کدام یک بهتر بوده‌اند و ورودی بیشتری به سایت ما فرستاده‌اند.

برای ساخت UTM هم بهتر است از UTM Builder گوگل استفاده کنید که سریع السیر برایتان یو تی ام می‌سازد. فقط کافیست به صفحه UTM Builder بروید، آدرس صفحه فرود موردنظرتان را وارد کنید، اسم کمپین را بنویسید، نوع Source و Medium را انتخاب کنید و گزینه copy URL را بزنید. حالا آدرس صفحه فرود ما با utm است و خیلی راحت می‌توانیم در گوگل آنالیتیکس پیدایش کنیم. حالا برای اینکه utm پیامک الف و ب ما متفاوت باشد، می‌توانید در قسمت campaign content یک بار بنویسید alef و یک بار هم b تا دو utm مختلف داشته باشید.

این نکته را هم فراموش نکنید که حتما لینک utm را باید کوتاه کنید تا در پیامک تبلیغاتی جا شود. در مطلبی جداگانه بهترین سایت‌های کوتاه کننده لینک را معرفی کرده‌ایم اما در همین صفحه utm builder گوگل، گزینه‌ای برای کوتاه کردن لینک هم هست که می‌توانید از آن استفاده کنید.

در آخر برای رصد پیامک‌های تبلیغاتی در گوگل آنالیتیکس نیاز به ساخت channel grouping برای اس ام اس دارید تا در گزارش‌های گوگل آنالیتیکس آمار ورودی از پیامک‌های تبلیغی را به طور مجزا ببینید. برای این کار کافیست مراحل زیر را طی کنید:

در گوگل آنالیتیکس یونیورسال روی علامت چرخ دنده (admin) بزنید و در قسمت view به قسمت channel settings بروید. در اینجا روی channel grouping بزنید تا channel جدید بسازید.

channel grouping در گوگل آنالیتیکسساخت Channel Grouping در گوگل آنالیتیکس

روی دکمه قرمز رنگ new channel grouping بزنید و براساس source/medium که قبلا در utm ساخته‌اید، اینجا هم مشخصاتش را وارد کنید و در نهایت save کنید.

بعد از این هربار که در قسمت Acquisiton بروید و روی channels بزنید، داده‌های کانال اس ام اس را به تفکیک خواهید دید.

اگر تجربه‌ای در اس ام اس مارکتینگ دارید، حتما با ما در میان بگذارید. شما از چه روش‌هایی برای تعیین بهترین زمان ارسال پیامک تبلیغاتی استفاده می‌کنید؟

برای آشنایی با جدیدترین نسخه گوگل آنالیتیکس، از صفحه دوره ga4 منتوریکس، دیدن کنید.

اگر برای کسب‌وکارتان نیاز به مشاوره دیجیتال مارکتینگ دارید با ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنیم.

شیما تیموری
شیما تیموری

شیما مدیر پرفورمنس مارکتینگ منتوریکس است. تخصص‌اش در گوگل ادز،  تبلیغات کلیکی و CRO، او را به استاد همه فن حریف این حوزه تبدیل کرده و دانش‌اش در حوزه دیجیتال مارکتینگ مثال‌زدنی‌ست.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف