با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

5 سرویس کوتاه کننده لینک

شیما تیموری
شیما تیموری
14:30، 1399/11/07
5 سرویس کوتاه کننده لینک
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

5 سرویس کوتاه کننده لینک


کوتاه کردن لینک‌های بلند و جمع و جور کردنشان، کار معمولی برای کارشناسان تولید محتوا و سئو سایت است. خیلی وقت‌ها لینک‌ها به خاطر طولانی بودن کاراکترها و وجود کلمات فارسی در آن‌ها، زشت و درهم ریخته دیده می‌شوند. برای همین کوتاه کردن لینک یا استفاده از URL Shortener بهترین راه‌حل است. اگر دنبال سرویس‌های کوتاه کننده لینک هستید، در منتوریکس، 5 سرویس برتر کوتاه کننده لینک در سال 2021 را برای شما معرفی کردیم.

تاریخچه سرویس‌های کوتاه کننده لینک

عمر وبسایت‌هایی که لینک‌های طولانی را کوتاه می‌کنند، قدیمی‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم. بهترین نمونه‌اش، Tiny URL است که کوین گیلبرتسون (Kevin Gilbertson) در ژانویه 2002 آن را ایجاد کرد که هنوز هم با وجود ظاهر ساده‌اش، پرطرفدار است.
بعد از آن، سرویس کوتاه کننده بیتلی (Bitly) در سال 2009، سرویس کوتاه کننده لینک توئیتر (Shortner.t.co) و goo.gl در 2010 درست شدند که متاسفانه این سرویس آخر که متعلق به گوگل بود، در سال 2019 بسته شد.

URL مخفف Uniform Resource Locator است که به آدرس وبسایت در قسمت جستجو یا search bar گفته می‌شود. پس هر آدرس اینترنتی، URL است. Tim Berners Lee در سال 1994، URL را تعریف کرد. هر URL باید شامل پروتکل (http یا https)، دو نقطه (:)، دو خط مورب (slash) و هاست یا اسم دامنه باشد. البته بعضی وقت‌ها به جای اسم دامنه از IP address هم استفاده می‌شود.

سرویس‌های کوتاه کننده لینک با اسم‌های مختلفی معرفی می‌شوند: URL Shortener، Link shortener، Link compresses، URL condenser و Link Shrinker. پس اگر خواستید دنبال سرویس‌های کوتاه کننده لینک خارجی بگردید، می‌توانید این واژه‌ها را جستجو کنید.

چرا URL طولانی می‌شود؟

حالا که از URL گفتیم، بد نیست راجع به دلایل طولانی شدن کاراکترهای url هم بگوییم. چرا لینک‌ها طولانی می‌شوند؟ چندین دهه از ایجاد اینترنت و وبسایت‌های اینترنتی می‌گذرد. میلیون‌ها میلیون سایت اینترنتی در دنیا وجود دارند که هر روز، url برای مطالبشان تولید می‌کنند که هرکدام کاراکترها و علائم خودشان را دارند. از آنجایی که هر آدرس اینترنتی باید منحصر به فرد باشد، بنابراین، طیف وسیعی از کاراکترها در آدرس‌های اینترنتی جا خوش می‌کنند.

حالا این قضیه وقتی بغرنج‌تر می‌شود که ما فارسی زبان‌ها هم از کلمات فارسی در url استفاده کنیم که باعث بلندتر شدن لینک‌ها می‌شود. به تصویر زیر نگاه کنید. اگر از سرویس کوتاه کننده bitly استفاده کنیم، نتیجه‌ی نهایی لینک با کاراکتر فارسی چگونه خواهد بود.

سرویس کوتاه کننده لینکلینک جمع و جور خدمت شما!

دلیل دیگری که باعث طولانی شدن لینک‌ها می‌شود، سئو است. کارشناسان سئو عاشق اضافه کردن کلمات مرتبط با صفحه موردنظر به url هستند تا به اهداف برنامه سئویی نزدیک‌تر شوند. اضافه کردن source، medium، اسم کمپین، کیورد و term از کارهایی است که کارشناس سئو در قالب ساخت utm tags انجام می‌دهد.

شاید بدانید که استفاده از کلمات کلیدی موثر در url به سئوی هر سایتی کمک می‌کند. بنابراین برای اینکه لینک‌های تولیدشده، خیلی طولانی نشوند و بتوان آن‌ها را در جاهای مختلفی که فضای محدودی دارند استفاده کرد، از url shortener بهره می‌برند.

با شرکت در دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس آماده ورود به بازار کار شوید.

چرا لینک‌ها را کوتاه می‌کنیم؟

همانطور که گفتیم، مهم‌ترین دلیل استفاده از url shortener، کوتاه کردن لینک‌های بدقواره و طولانی هستند. اما فقط قضیه به کوچک کردن لینک‌ها تمام نمی‌شود. با استفاده از سرویس‌های کوتاه کننده لینک، می‌توانیم اطلاعات جالبی را هم از کلیک روی لینک‌ها متوجه شویم. تعداد کلیک، ساعت و روزی که کلیک انجام شده، از چه دستگاهی بوده و با چه مرورگری اتفاق افتاده. در حقیقت، سرویس‌های کوتاه کننده لینک، آماری شبیه به گوگل آنالیتیکس درباره لینک‌های کوتاه شده به ما می‌دهند.

کاربرد دیگر سرویس کوتاه کننده لینک در شبکه‌های اجتماعی است. مثلا در قسمت بیو اینستاگرام (Instagram Bio)، پروفایل فیسبوک و کپشن‌های تصاویر تلگرامی، استفاده از لینک‌های طولانی توصیه نمی‌شود و محدودیت کاراکتر هم دارد. برای همین بهتر است که از url shortener استفاده کرد.

در آخر هم باید به کسب درآمد از لینک‌های کوتاه شده اشاره کرد. با سرویس‌های کوتاه کننده لینک، می‌توان درآمد هم داشت. در سرویس ایرانی opizo به این مورد اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: هزینه خدمات سئو در منتوریکس 

کوتاه کننده لینک

معرفی سرویس‌های کوتاه کننده لینک

حالا که از دلایل کوتاه کردن لینک‌ها گفتیم، 5 سرویس برتر ایرانی و خارجی کوتاه کننده لینک را برای‌تان معرفی می‌کنیم که می‌توانید در سال 2021 از آن‌ها استفاده کنید.

1. سرویس bit.ly

با معروف‌ترین و محبوب‌ترین کوتاه کننده لینک شروع می‌کنیم. بیتلی با اینکه فیلتر شده و استفاده از آن در ماه‌های اخیر در ایران کمتر شده اما هنوز هم ترجیح خیلی‌هاست. بیتلی به جز قابلیت کوتاه کردن لینک بدون پرداخت پول، پکیج بیزنسی هم دارد که هزینه‌اش، 35 دلار در ماه است. پکیج بیزنس بیتلی برای کسب و کارهای بزرگی مناسب است که می‌خواهند لینک‌های‌شان را دقیق‌تر بررسی کنند.

2. سرویس Rebrandly

مشاهده دقیق منابع کلیک شده روی لینک‌ها و استفاده از نام برند در لینک کوتاه شده، 2 مشخصه اصلی ریبرندلی است.

3. سرویس ایرانی Opizo

با opizo می‌توانید در کنار کوتاه کردن لینک‌ها، از آن‌ها درآمد هم کسب کنید. مثلا به ازای کلیک روی لینک‌های کوتاه شده، مبلغی به حساب کاربری شما واریز می‌شود. opizo رایگان است و پلاگین وردپرسی (افزونه وردپرس) هم دارد و مهم‌تر از همه، می‌توان برای لینک‌های کوتاه شده، تاریخ انقضا هم تعریف کرد.

4. سرویس shorturl.at

سرویس shorturl.at هم در کنار کوتاه کردن لینک‌ها، به شما امکان مشاهده سوابق و آمار کلیک روی لینک‌های کوتاه شده قبلی را هم می‌دهد. پکیج premium این سرویس هم شامل utm builder، آنالیز داده‌ها، اضافه کردن QR کد، اکستنشن‌های مرورگر و داشبورد است. برای خرید پکیج این سرویس، باید ماهیانه 9 دلار پرداخت کنید.

5. سرویس ایرانی Yun

با Yun می‌توان لینک‌ها را کوتاه کرد و هم utm ساخت. ویرایش آدرس‌های کوتاه شده، داشتن ربات تلگرام، پلاگین وردپرس و امکان کسب درآمد از کلیک‌ روی آدرس‌های کوتاه شده از دیگر امکانات yun است.

شما از چه سرویس‌های دیگری برای کوتاه کردن لینک‌ها استفاده می‌کنید؟

 

اگر این مطلب برای‌تان کاربردی بود، پیشنهاد می‌کنیم مطالب «6 ابزار رایگان کیوورد ریسرچ» و «5 ابزار رایگان برای چک کردن بک‌لینک‌ها» را هم مطالعه کنید. همچنین اگر برای کسب‌وکارتان نیاز به مشاوره دیجیتال مارکتینگ دارید، با ما تماس بگیرید.

شیما تیموری
شیما تیموری

شیما مدیر پرفورمنس مارکتینگ منتوریکس است. تخصص‌اش در گوگل ادز،  تبلیغات کلیکی و CRO، او را به استاد همه فن حریف این حوزه تبدیل کرده و دانش‌اش در حوزه دیجیتال مارکتینگ مثال‌زدنی‌ست.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
محمدی
1400/06/24
با سلام و درودچه سایت هایی لینک را با اسم برند خودمان یا نام دامین حتی به صورت مخفف درست می کنن ؟ سایت ریبرندلی پولی هست متاسفانه .
پاسخ...
ناشناس
1400/06/27
سلام، از سرویس‌های ایرانی معرفی شده در مطلب استفاده کنید.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف