با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

افیلیت مارکتینگ (affiliate marketing) چیست؟

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
10:15، 1400/03/04
افیلیت مارکتینگ (affiliate marketing) چیست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

افیلیت مارکتینگ (affiliate marketing) چیست؟


اقتصاد اشتراکی موضوعی است که جامعه امروزی به سمتش می‌رود، در سال 2015 افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش با شرکت‌های مختلف گوی سبقت راه‌های بازاریابی را از دیگر روش‌ها دزدید و اول شد. هر سال این روش از بازاریابی دیجیتال 10.1 درصد رشد می‌کند اما چیزی که باید به آن اشاره کنیم وجود شبکه های اجتماعی است که رونق خاصی به به افیلیت مارکتینگ یا همان سیستم همکاری در فروش داده است. در این مطلب منتوریکس می‌خواهیم ببینیم این روش چیست و چگونه کار می‌کند.

افیلیت مارکتینگ affiliate marketing چیست؟

سیستم همکاری در فروش بسیار ساده است. شما در قبال معرفی برخی از محصولات شرکت‌های بزرگ که سیستم همکاری در فروش دارند، درصد یا پورسانتی را خواهید گرفت. این نوع از بازاریابی یکی از راه‌هایی است که مستقیم در فروش تاثیر دارد و می‌توانید روی آن حساب کنید. در سیستم همکاری در فروش باید با 3 گروه آشنا شوید.

  1. صاحب کسب و کار: افراد یا سایت فروشگاهی هستند که محصولی برای فروش دارند.
  2. بازاریابان افیلیت مارکتینگ: کسانی که یک رسانه پرطرفدار مانند پیج اینستاگرام، وبلاگ، سایت فروشگاهی، شبکه اجتماعی و... دارند و می‌توانند محصولات و خدمات صاحبان کسب و کار را معرفی کنند.
  3. کاربران: کسانی که محصولات و خدمات معرفی شده را می‌خرند.

حال که با این 3 گروه آشنا شدید روش انجام افیلیت مارکتینگ برای شما ساده می‌شود. صاحبان کسب و کار در صورت معرفی محصولاتشان توسط معرفی بازاریابان افیلیت به کاربران و خرید این محصولات توسط کاربران مبلغی را به عنوان پورسانت و دستمزد دریافت می‌کنند.در سال 2021 افیلیت مارکتینگ بسیار پیشرفت کرده است و اکنون یک روش میلیارد دلاری است. سایت‌های بزرگی مانند آمازون از این روش استفاده می‌کنند تا فروش خود را بیش از پیش کنند.

برنامه‌های افیلیت مارکتینگ چند نوع است؟

صاحبان کسب و کار برنامه‌های مختلفی را برای پرداخت دستمزد و حساب کردن میزان موفقیت بازاریابان در نظر می‌گیرند که انواع مختلف این حساب و کتاب‌ها را در زیر گفته‌ایم:

نمایش آگهی (CPM)

تبلیغات بنری یا همسان را در تمام سایت‌ها دیدیم. برخی از شرکت‌های تبلیغاتی یا کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی براساس نمایش آگهی شرکت‌ها در سایت و پیج خود پولی را پرداخت می‌کنند. CPM به معنای هزینه بر اساس هزار است. در این روش برای هر هزار نمایش یا به قول تلگرامی‌ها برای هر K ایمپرشن و بازدید نمایش مبلغی در نظر گرفته می‌شود. برای مثال اگر قیمت هر 1000 بازدید 5000 هزار تومان باشد و در سایتتان یک آگهی را 5000 بار نمایش داده باشید، مبلغ 25000 هزار تومان را به عنوان پورسانت دریافت خواهید کرد.

کلیک کردن (CPC)

در این روش که یکتانت، مدیااد و دیگر شرکت‌های تبلیغاتی از آن استفاده می‌کنند، به ازای هر کلیک بر روی بنر یا جایگاه همسان مبلغی را به شما می‌دهند. قسمتی از درآمد وبسایت‌ها با استفاده از تبلیغات کلیکی که از شرکت‌های تبلیغاتی می‌گیرند است.

فروش محصول (CPS)

جذابترین روش افیلیت مارکتینگ و شاید پردرآمدترین آن‌ها پرداخت هزینه به ازای فروش محصول است. افیلیت دیما و افیلیت دیجیکالا از این روش استفاده می‌کنند تا فروششان را بالا ببرند. در این روش کاربرانی که از طریق لینک شما، وارد سایت مورد نظر شوند و محصولی را بخرند، درصدی را پورسانت خواهید گرفت. اگر کاربری از لینک شما وارد سایت شد و در آن زمان خرید نکرد و خرید خود را چند روز بعد ثبت کند نیز مشکلی نخواهد بود. از طریق کوکی سایت مبلغ پورسانت بازاریابان ثبت خواهد شد. اگر علاقه مند به فروش از طریق افیلیت مارکتینگ هستید، می توانید روی خدمات سئو سایت منتوریکس حساب کنید! 

جذب مشتری (CPL)

در این برنامه افیلیت مارکتینگ شما به ازای هر مشتری که جذب سایت می‌شود، مبلغی را خواهید گرفت. برای مثال سایتی، لندینگی دارد که می‌خواهد برای آن لید بگیرد. لینک شما کاربری را وارد لندینگ می‌کند و کاربر اطلاعات مورد نظر مانند ثبت شماره تلفن یا ایمیل را انجام می‌دهد، در نتیجه به ازای هر کاربر ثبت نام شده، مبلغی به بازاریابان افیلیت پرداخت خواهد شد.

دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس را فراموش نکنید.

درآمد افیلیت مارکتینگ چقدر است؟

شاید بگویید افیلیت مارکتینگ یک نوع Passive income است. جایی که شما می‌نشنید و رسانه‌های شما برایتان پول می‌آورد، اما باید بگوییم از این خبرها نیست و مزد آن گرفت، جان برادر که کار کرد! در افیلیت مارکتینگ نیز باید به خوبی فعالیت و تلاش کنید و راه‌های بازاریابی خود را داشته باشید. هر چقدر خلاقیتتان در ارائه محتوا به مخاطبان بیشتر باشد، آن‌ها بیشتر جذب برنامه‌های شما خواهند شد. از طرفی صاحبان کسب و کار یا همان Merchant برای بازاریابان افیلیت خود سطح‌های مختلفی با درصد پورسانت متفاوت می‌گذارند؛ برای مثال سطح برنزی، نقره‌ای و طلایی.

درآمد افیلیت مارکتینگ کاملا به تلاش و فعالیت شما بستگی دارد. برخی از سایت‌ها و افراد روزی 500 هزار تومان در می‌آورند اما برخی ماهی 50 هزار تومان نیز از آن درنمی‌آورند. برخی از افراد افیلیت را به منظور یک درامد دوم نکاه می‌کنند و از آن برای تبلیغ در شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند. برای مثال کسانی که در تیک تاک فعالیت دارند از افیلیت استفاده می‌کنند تا تبلیغات واقعی از شرکت‌های دیگر بگیرند. همین داستان در اینستاگرام و تلگرام نیز حاکم است. یادتان نرود بدون تلاش و کار سخت مانند کاکرو یوگا نخواهید شد!

چگونه یک بازاریاب افیلیت شوم؟

قطعا با دیدن فیلم گرگ وال استریت و چند پیج اینستاگرامی یک بازاریاب افیلیت نخواهید شد، پس این داستان‌ها را کنار بگذارید و آستین‌هایتان را بالا بزنید، چون برای بازاریاب افیلیت شدن و آموزش افیلیت مارکتینگ باید طبق روش زیر عمل کنید:

  1. یک رسانه ایجاد کنید. این رسانه می‌تواند وبلاگ، اینستاگرام، تیک تاک یا هر جایی که بشود تبلیغ و لینک گذاشت باشد.
  2. مخاطب جذب کنید. رسانه شما باید مخاطبان زیادی داشته باشد تا بتوانید درامد خوبی از افیلیت کسب کنید. مخاطبانی که می‌دانید چه می‌خواهند.
  3. یک شرکت را برای افیلیت مارکتینگ انتخاب کنید و در برنامه‌های افیلیت آن‌ها شرکت کنید.
  4. کارهای خواسته شده را انجام دهید. می‌تواند گذاشتن لینک افیلیت باشد یا نشان دادن تبلیغات و...

کدام برنامه افیلیت مارکتینگ برای من بهتر است؟

اگر آرمین آرلرت از انیمه حمله به تایتان‌ها به این سوال پاسخ می‌داد، شاید می‌گفت بد و بدتر یا خوب و بهتری وجود ندارد، آن چیزی که مناسب خودتان است انتخاب کنید. پس به حرف آرمین آرلرت گوش کنید و ببینید مخاطبانتان چه می‌خواهند و رسانه شما چه پتانسیلی دارد. یک کانال تلگرامی که مربوط به سریال پیکی بلایندرز است، در برنامه افیلیت دیجیکالا شرکت کرده است و لینک محصولاتی را که مربوط به این سریال است را برای فروش می‌گذارد، چون می‌داند کسانی که عاشق فیلم و سریال هستند، دوست دارند محصولات مرتبط با سریال را خریداری کنند.

همچنین یک وبلاگ یا سایت که در آن جای تبلیغات بنری و همسان وجود دارد، بهتر است سراغ پلتفرم‌های نمایش تبلیغات مانند یکتانت و مدیااد برود. همچنین بلاگر و اینفلوئنسرهای معروف نیز از فروش محصولات مرتبط با موضوع پیج خود استفاده می‌کنند تا درامدی کسب کنند. برای مثال اینفلوئنسری که در زمینه سفر فعالیت می‌کند، محصولاتی مانند چادر سفری، گاز قابل حمل، کیسه خواب و... را به مخاطبانش پیشنهاد می‌دهد.

نمونه خارجی و ایرانی افیلیت مارکتینگ کدام است؟

در زیر چند نمونه از سایت‌های ایرانی و خارجی که افیلیت مارکتینگ دارند آمده است:

ایرانی:

  • دیجیکالا
  • دیما مارکتینگ
  • میهن مارکت
  • خاص باکس
  • یکتانت

خارجی:

جمع‌بندی

حدس زدند افیلیت مارکتینگ تا سال 2022 یک صنعت 8 میلیارد دلاری است. این روش از بازاریابی شیوه جدید دیجیتال مارکتینگ است که می‌تواند با سعی و تلاش درامد خوبی را نصیبتان کند. شاید برخی بگویند افیلیت مارکتینگ برای بازاریابان تنها ساختن و گذاشتن یک لینک است، اما اینگونه نیست و باید در این راه بازاریابی محتوا، بازاریابی درونگرا، تعامل با مخاطب و برخی دیگر از شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ را بلد باشید. اما نگران نباشید افیلیت مارکتینگ هنگامی که از آن درآمد پیدا کنید بسیار شیرین است. همچنین برای مشاوره دیجیتال مارکتینگ با منتوریکس در تماس باشید.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
saeed oshaghi
1400/11/19
سلامچطوری در فیسبوک لینک افیلیت را قرار دهیم ؟ یا چگونه در اینستاگرام قسمت تبلیغات این کار را انجام دهیم ؟ و آیا فیسبوک برای اینکار هزینه دریافت میکند؟سپاس
پاسخ...
شیما تیموری
1401/01/17
سلام
بهترین کار اینه که با فیسبوک مکاتبه کنین یا سری به صفحه افیلیت مارکتینگش بزنین:
https://www.facebook.com/business/help/166603445593574
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف