با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

نتایج جست‌وجو غنی Rich Results چیست؟

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
17:06، 1399/04/07
نتایج جست‌وجو غنی Rich Results چیست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

نتایج جست‌وجو غنی Rich Results چیست؟


در گذشته برای رسیدن به جواب جست‌وجوی خود باید کلی وقت می‌گذاشتید و در سایت‌های مختلف می‌چرخیدید تا بتوانید پاسخ خود را پیدا کنید. برای مثال اگر شما یک دانش‌آموز دبیرستانی بودید و می‌خواستید ارتفاع برج میلاد یا برج ایفل را بدانید تا به این سوال در کتاب‌تان پاسخ دهید، کلی وقت را باید صرف می‌کردید. اما گوگل در سال‌های اخیر این مشکل را با ویژگی‌های اضافی که به صفحه نتایج جست‌وجو (SERP) اضافه کرده، حل کرده است. این راه حل نتایج جست‌وجوی غنی یا Rich Results بود. این ویژگی به کاربر کمک کرد تا در سریع‌ترین زمان و در یک نگاه به پاسخ خود برسد. در این بخش می‌خواهیم با این ویژگی‌های اضافی صفحه نتایج جست‌وجو آشنا شویم و بگوییم چه تاثیری در سئو سایت دارد و شما چگونه می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

نتایج جست‌وجو غنی Rich Results چیست؟

قطعه‌های برجسته گوگل (featured snippets) پاسخ‌های فوری نسبت به کوئری جست‌وجو شده را ارائه می‌دهند. برای مثال قسمت نقشه، مکانی فیزیکی مانند فروشگاه یا رستوران را به کاربر نشان می‌دهد و آن‌ها می‌توانند با استفاده از آدرس در نقشه راه خود را پیدا کنند. تبلیغات Google Shopping تمام اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری در مورد خرید را ارائه می‌دهد. گاهی اوقات گوگل پای خود را فراتر می‌گذارد و نتایج جست‌وجوی ویدیویی را هم به کاربر نشان می‌دهد. به این موارد Rich Results می‌گویند که برخی بازاریابان دیجیتالی از ان بسیار سود می‌برند و سایت خود را مجهز به اطلاعاتی برای این قسمت‌ها می‌کنند.
Rich Results معمولا نوارها و ویژگی‌هایی مانند بررسی، تصویر، امتیازدهی و دیگر اطلاعات مفید درباره کوئری جست‌وجو شده توسط کاربر است.

آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس در ارائه خدمات سئو به کسب و کارها و وبسایت های متعدد، اصول سئوی تکنیکال را به دقت رعایت می کند.

جستجوی غنی چیست

Rich Results دقیقا چه هدفی دارد؟

اما Rich Results دقیقا برای چه منظوری طراحی شده است؟ وقتی ربات‌های خزنده وارد سایت شما می‌شوند برای این‌که منظور اصلی صفحه را درک کنند، گاهی سردرگم می‌شوند. اگر شما برای سایت‌تان Rich Results تعیین کنید، که اطلاعات کاربردی و کلید اصلی اطلاعات موجود در صفحه‌تان است، ربات‌های خزنده به خوبی هدف از به وجود آمدن این صفحه را می‌فهمند و در قسمت‌های خاصی در صفحه نتایج جست‌وجو آن‌ها را نشان می‌دهند. این یعنی کار کمتر برای گوگل و رضایت بیشتر برای کاربران!

حال بیایید با یک مثال ساده، دقیقا بفهمیم نتایج جست‌وجو غنی چیست؟ کمتر کسی است که الان نام فیلم جدید کره‌ای، کارگردان بونگ جون هو یعنی انگل (Parasite) را نداند. این تهاجم کره‌ای، توانست 4 اسکار را مال خود کند و بیشتر جایزه‌های بین‌المللی را بگیرد. اگر شما نام این فیلم را در گوگل جست‌وجو کنید، گوگل به شما با استفاده از ویژگی‌های صفحه نتایج جست‌وجو اطلاعات سریعی از قبیل، امتیازهای این فیلم در سایت‌های IMDB، متاکریتیک و راتن توماتوز می‌دهد.

در بالای کادر این امتیازها، عکس‌هایی از پوسترهای فیلم و در زیر آن اطلاعات کلی مانند نام کارگردان، سال تولید، نقدهای منتقدین بزرگ و نام کارگردان و... را نشان می‌دهد. در سمت راست، بالای صفحه به شما نشان می‌دهد از کجا می‌توانید این فیلم را تهیه کنید و به صورت آنلاین ببینید، اگر دوست نداشتید در خانه این فیلم را ببینید، ساعت نمایش آن را در سینماها به شما می‎دهد. به این اطلاعات و پاسخ‌های سریع در واقع Rich Results می‌گویند.

Rich Results از rich snippets و rich cards ها تشکیل شده‌اند که شاید یک فضای ثابت باشند یا یک اسلایدر باشند. می‌توانند Breadcrumbs باشند، نماد و آرم‌های یک شرکت باشند یا دیگر موارد مربوط.

چند نوع Rich Results داریم؟

انواع مختلفی از نتایج غنی وجود دارند. در زیر چند مثال برجسته از Rich Results آورده شده است. برخی از این موارد را می توانید در گالری جستجوی Google مشاهده کنید.

ریچ اسنیپت

  • محصولات

در این Rich Results می‌توانید اطلاعاتی شامل قیمت، موجودی، امتیاز کاربران و عکس محصول را ببینید. معمولا محصولات Ebay، آمازون و سایت‌های این چنینی، از این ویژگی استفاده می‌کنند. برای نشان دادن محصولات خود، می‌توانید با Schema.org/Product آن‌ها را نشانه‌گذاری و لیست کنید.

  • امتیاز و نقدها

در اینجا امتیازها و نقدها وجود دارد. برای مثال اگر فیلم انگل را جست‌وجو کنید امتیازهای آن در سایت‌های معتبر فیلم مانند IMDB، متاکرتیک و راتن توماتوز نشان داده می‌شود و در زیر آن نقدهایی است که کاربران گوگل یا منتقدان بزرگ منتشر کرده‌اند. شما می‌توانید با استفاده از Schema.org/Review نقدها و بررسی‌های خود را نشانه گذاری کنید تا گوگل بتواند راحت‌تر هدف صفحه شما را بفهمد.
گاهی ستاره‌ها و نمره‌هایی را در کنار نتایج می‌بینید که نشان‌دهنده امتیازها و نقدها و نظرات کاربران درباره‌ی آن صفحه است. این ویژگی نیز بسیار قابل توجه کاربران است.

  • کسب و کار و سازمان‌ها

کسب‌وکارها و سازمان‌ها باید حضور فعالی در موتورهای جست‌وجو داشته باشند و اطلاعات خود را در اختیار کاربران و موتورهای جست‌وجو قرار دهند تا گوگل شانس آن‌ها را برای نشان دادن در جست‌وجوهای محلی بیشتر کند. برای نشانه‌گذاری اطلاعات کسب‌وکار محلی خود از Schema.org/LocalBusiness استفاده کنید.

  • دستورالعمل پخت غذا

دستورالعمل پخت غذا و اطلاعات کاربردی مانند میزان چربی، قند، نمک و... در این Rich Results می‌آید. کاربر می‌تواند دستور پخت غذای مورد علاقه‌اش را بدون خروج از صفحه نتایج جست‌وجو گوگل ببیند. شما نیز می‌توانید با استفاده از اطلاعات Schema.org/Recipe دستورالعمل‌های خود را در Rich Results بگذارید.

  • مراسم و برنامه‌ها

اگر مراسم یا برنامه‌ای مانند اسکار در حال برگزاری باشد یا به زودی برگزار شود در این دسته از Rich Results قرار می‌گیرد. برای نشانه‌گذاری این برنامه‌ها و مراسم در سایت خود می‌توانید از Schema.org/Event. استفاده کنید.

  • سوالات متداول و چگونه (FAQ & How-to)

این ویژگی جدیدی است که گوگل به تازگی اضافه کرده است که در آن می‌توانید به سوالات متداول کاربران پاسخ دهید تا دیگر نیازی به خارج شدن از صفحه نتایج جست‌وجو نداشته باشند و سریع بتوانند یاد بگیرند کاری را انجام دهند یا جواب سوال خود را بگیرند.

آیا Rich Results بر سئو سایت تاثیر دارد؟

اضافه کردن اطلاعات سازمان‌بندی شده (Structured Data) به صورت مستقیم تاثیری در سئو یا رتبه‌گیری بهتر سایت ندارد. گاهی ممکن است حتی بدون وارد کردن اطلاعات سازمان‌بندی شده شما به بخش Rich Results دستیابی پیدا کنید. با این حال اضافه کردن اطلاعات سازمان‌بندی شده و استفاده از ویژگی‌های نتایج غنی منجر به دیده شدن سایت شما، در صفحه نتایج جست‌وجو می‌شود. با استفاده از این ویژگی‌ها، موتورهای جست‌وجو، منظور و هدف اصلی صفحه شما را می‌فهمند و شاید حضور بهتر در صفحه نتایج جست‌وجو را به شما پیشکش کنند. اضافه کردن اطلاعات سازمان‌بندی شده شاید منجر به فروش بیشتر، ترافیک ورودی بیشتر و نتایج بهتری بشوند.

نتایج جستجوی غنی

صفحه‌ای ریچ اسنیپت فعال شده باشد این نتیجه را می‌دهد.

اگر لیست‌هایی که شما برای گوگل مشخص کردید بتوانند وارد Rich Results گوگل بشوند، جست‌وجو کنندگان شما را بیشتر خواهند دید وتوجه آن‌ها را جلب خواهید کرد، چون این بخش‌ها جدا از نتایج نشان داده شده به کاربر، در صفحه نتایج جست‌وجو هستند، به همین دلیل CTR شما افزایش پیدا خواهد کرد و اگر مطالب Rich Results شما بسیار خوب باشد و اطلاعات خوبی به کاربر بدهد، نرخ پرش شما هم کاهش می‌یابد. اما اگر اطلاعات خوبی به کاربر ندهید، ممکن است کاربر شما را رد کند و وارد سایت‌های دیگر شود. کافی است سوالات کاربر را به خوبی پاسخ دهید تا مطمئن شوید کاربر به جواب سوال‌های خود از طریق اطلاعات لیست شده، شما می‎‌رسد.

این را نیز در نظر بگیرید، این موتور جست‌وجو است که تصمیم می‌گیرد لیست اطلاعات سازمان‌بندی شده شما را وارد Rich Results کند یا خیر. شما هیچ کنترلی روی این مسئله ندارید و تضمینی در این مورد وجود ندارد. شما می‌توانید با استفاده از سرچ کنسول گوگل اطلاعات کلی و حضور اطلاعات خود را در Rich Results چک کنید.

چگونه از Rich Results استفاده بهینه کنیم؟

بهینه سازی وب سایت شما برای نمایش نتایج غنی، احتمال دارد باعث افزایش رتبه و ترافیک شما بشود. در اینجا چند نکته در مورد چگونگی استفاده از نتایج غنی آمده است:

  1. برای این‌که افراد بتوانند بر روی سایت شما کلیک کنند، اطلاعات اضافی یا قسمت‌بندی شده ارائه کنید
    برای مثال چند فکت جذاب یا بخشی از محتوای خود را به صورت دسته‌بندی شده به کاربر ارائه دهید. این باعث جذب کاربر می‌شود و او را برای کلیک کردن بر روی سایت شما ترغیب می‌کند.
  2. محتوای خود را در قالبی که موتورهای جست‌وجو دوست دارند، تولید کنید
    برای رتبه‌گیری و رفتن به بخش Rich Results، محتواهایی را تولید کنید که با قالب‌های معرفی شده برای Rich Results مطابقت داشته باشد. برای مثال سوالات متداول، اسلایدرعکسی، لیست کردن محتوا، فرم‌های طولانی وبلاگ‌ها و...
  3. اطمینان از تجربه کاربری خوب در سایت شما
    آن‌هایی که روی سایت شما کلیک کرده‌اند، از قبل جذب اطلاعات شما شده‌اند، به همین دلیل وقتی به سایت شما می‌آیند یک تجربه‌ی کاربری خوب را برای آن‌ها فراهم کنید تا بتوانند به خوبی در سایت شما گردش کنند، و زمان بسیاری را در سایت شما بگذرانند.
  4. به امتیازها و رتبه‌بندی‌ها بها دهید
    نظرات و امتیازدهی‌ها با ستاره باعث اعتماد بیشتر به سایت و کسب‌وکارتان می‌شود. سایت‌هایی که این امتیازدهی و نظرات را دارند، احتمال دارد شانس بهتری برای رفتن به Rich Results داشته باشند. پس مطمئن شوید، نقدهای مثبت و معتبر از مشتریان وفادار خود دارید.
  5. به سبک طبیعی بنویسید
    بخش‌هایی مانند سوالات متداول و... را به زبان طبیعی انسان‌ها و گاهی محاوره‌ای بنویسید. از آن‌جا که برخی از کاربران جست‌وجوی صوتی می‌کنند و سوالات خود را از گوگل می‌پرسند، شاید بتوانید با نوشتن به سبک طبیعی زبان انسان‌ها، کاندید خوبی برای نشان داده شدن در Rich Results باشید.

جمع‌بندی

در نهایت، این ویژگی‌های اضافی نه تنها صفحه نتایج جست‌وجو را زیبا می‌کند، بلکه باعث می‌شود تا کاربر بسیار سریع به پاسخ خودش برسد. اگر شما بتوانید به این نتایج غنی راه پیدا کنید، می‌توانید CTR و دیده شدن در صفحه نتایج جست‌وجو خود را بالاتر ببرید. گوگل سعی می‌کند، تجربه‎ی خوبی برای کاربرانش بسازد و شما هم باید به این منظور به گوگل کمک کنید.

مقالات آموزشی سئو تکنیکال را به ترتیب زیر بخوانید:

  1. سایت مپ چیست
  2. robot.txt چیست
  3. ریدایرکت لینک ها و انواع ریدایرکت ها
  4. اسکیما چیست و انواع ریچ اسنیپت ها
  5. انواع اسکیما های کاربردی
  6. تگ hreflang
  7. محتوای duplicate
  8. مفاهیم درک تصاویر و ویدیو توسط موتور جستجو
  9. AMP چیست؟
  10. سرعت سایت
  11. سئو جاوا اسکریپت

ترتیب مقالات بالا برای تمرکز بیشتر بر روی آموزش و یادگیری مسائل مربوط به سئو است و با دنبال کردن مرتب آن می توانید به یک کارشناس ماهر تبدیل شوید.

 

 

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف