با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

اعتبار دامنه (Domain Authority) چیست؟

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه
17:15، 1399/04/07
اعتبار دامنه (Domain Authority) چیست؟
1 رای    میانگین 5/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

اعتبار دامنه (Domain Authority) چیست؟


در هر دقیقه چندین دامنه و سایت در وب ثبت می‌شوند و هر کدام تلاش می‌کنند تا در صفحه نتایج جست‌وجو باشند. در گذشته ورود به صفحه نتایج جست‌وجو و گرفتن رتبه اول بسیار ساده بود و با چند ترفند و گرفتن لینک از مزارع لینک می‌توانستید صدر جدول صفحه نتایج جست‌وجو (SERP) را مال خود کنید. اما با پیشرفت لینک‌سازی دیگر این روش‌ها جواب نمی‌داد و گرفتن بک‌لینک و لینک خارجی از سایت‌های بسیار خوب، کار اول سئو کاران شد.

آن‌ها چگونه باید تشخیص می‌دادند کدام سایت معتبر و خوب است و گرفتن لینک از کدام سایت رسما هدر دادن وقت و بودجه است؟ در این اوضاع بود که بچه‌های شرکت MOZ الگوریتم امتیازدهی به نام اعتبار دامنه (Domain Authority) را معرفی کردند.

اعتبار دامنه (Domain Authority) چیست؟

اعتبار دامنه توسط شرکت بزرگ MOZ به وجود آمد. اعتبار دامنه یک امتیاز بین 0 تا 100 است که پیش‌بینی می‌کند سایت شما در رتبه‌گیری صفحات نتایج جست‌وجو می‌تواند چقدر خوب عمل می‌کند. 0 کمترین امتیاز و 100 بالاترین امتیاز است، پس هر چقدر امتیاز شما بالاتر باشد، پیش‌بینی می‌شود سایت شما رتبه‌ی بهتری در صفحه نتایج جست‌وجو داشته باشد.

اعتبار دامنه چیست

اعتبار دامنه توسط پارامترهای متعددی شامل دامنه‌های لینک شده به دامنه اصلی و مجموع لینک‌های شما و تبدیل آن به یک امتیاز، مشخص می‌شود. اعتبار دامنه، در مقایسه‌ی وب‌سایت‌ها با هم و بررسی قدرت رتبه‌گیری یک سایت با گذشت زمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

باید توجه داشت که اعتبار دامنه، پارامتر سنجش گوگل نیست و تأثیری در سئو سایت شما در صفحه نتایج جست‌وجو ندارد، اما با استفاده از امتیاز اعتبار دامنه می‌توانید سایت‌های مختلف برای گرفتن بک‌لینک را مقایسه کنید یا سایت خود را از نظر لینک‌سازی و سئو ارتقا ببخشید تا شانس‌تان را برای رتبه‌گیری هر چه بهتر در موتورهای جست‌وجو علی‌الخصوص گوگل بیشتر کنید. آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس در ارائه خدمات سئو وبسایت، از سایت هایی با اعتبار دامنه بالا برای لینک سازی خارجی استفاده می کند.

چگونه اعتبار دامنه خود را بدانید و بررسی کنید؟

شرکت MOZ کار کارشناسان سئو را راحت کرده است چون شما به راحتی می‌توانید در MOZ Link Explorer امتیاز اعتبار دامنه و اطلاعات مربوط را ببینید. همچنین از ابزارهای سئو شرکت MOZ مانند MOZBAR هم می‌توانید این اطلاعات را به دست آورید. دیگر راهی که می‌توانید اعتبار دامنه‌ی خود را در کلمات کلیدی مختلف بسنجید Keyword Explorer در ابزار MOZ PRO است.
امتیازبندی اعتبار دامنه یک مقیاس لگاریتمی‌ست، این بدین معنی است که اعتبار دامنه شما از 20 به 30 رشد آسان‌تری از 70 به 80 دارد.

اعتبار دامنه خوب چیست؟

اعتبار دامنه در لینک‌سازی و گرفتن بک‌لینک بسیار کاربرد دارد، اما قبل از این که از سایتی بخواهیم بک‌لینک بگیریم بهتر است بدانیم اعتبار دامنه خوب چیست؟ و یک سایت با اعتبار دامنه خوب چه شکلی باید باشد. معمولا، سایت‌هایی که تعداد بالایی لینک‌ خارجی با کیفیت دارند، مانند ویکی‌پدیا و فیسبوک بالاترین امتیاز اعتبار دامنه را دارند و جزو بهترین‌ها هستند. سایت‌های کسب و کار و سایت‌هایی که لینک‌های ورودی کمی دارند امتیاز اعتبار دامنه‌ی کمتری دارند.

سایت‌هایی که به تازگی ثبت شده‌اند امتیاز اعتبار دامنه‌ی آن‌ها صفر است و باید شروع به تولید صفحات باکیفیت و لینک‌سازی کنند تا اعتبار دامنه‌ی آن‌ها بالاتر برود.

چگونه از اعتبار دامنه استفاده کنیم؟

همانطور که در بالا اشاره شد اعتبار دامنه وسیله‌ای برای سنجش و مقایسه‌ی دو یا چند وب‌سایت با هم و پیش‌بینی قدرت رتبه‌گیری آن‌ها در صفحات نتایج جست‌وجو است. می‌خواهیم دقیقا بگوییم اعتبار دامنه در چه زمانی استفاده می‌شود و چگونه می‌توانید برای بهبود سئو سایت خود از آن استفاده کنید، پس ادامه‌ی این متن را بخوانید.

تصور کنید مسابقه‌ی پرتاب توپ برای سگ‌ها را دارید. هر کدام از سگ‌ها که بتواند سریع‌تر توپ را بگیرد و بیاورد عملکرد بهتری دارد. سگ اول به نام ساشا یک سگ بزرگ و خوب است که به راحتی می‌تواند توپ را بگیرد و بیاورد. سگ کوچک‌تری به نام بارون هر چقدر هم تلاش کند نمی‌تواند مانند ساشا سریع و قوی باشد، به همین دلیل مقایسه‌ی این دو در این مسابقه اشتباه است. سگ سومی با نام کوهِن از نظر اندازه و عملکرد کاملا مانند بارون است.

حال می‌توانیم بارون و کوهن را با هم مقایسه کنیم و هر کدام را از نظر گرفتن توپ بهبود دهیم. با تاکتیک‌هایی مانند تمرین و غذای خوب می‌توانیم کوهن را بهتر از بارون کنیم تا او شانس بهتری در گرفتن توپ و آوردن آن، نسبت به بارون داشته باشد.

آنالیز اعتبار دامنه

حال با جای‌گذاری مفاهیم سئو و فنی در مثال بالا، ساشا سایتی مانند آمازون و فیسبوک است که هر چقدر سایت‌های دیگر تلاش کنند به خوبی این دو سایت نخواهند بود. بارون و کوهن سایت‌های کوچک‌تر مانند سایت‌های خرده‌فروشی کالا هستند که در یک زمینه کار می‌کنند و رقیب هم به شمار می‌روند. آن‌ها می‌خواهند رتبه‌ی بهتری در صفحه نتایج جست‌وجو داشته باشند. حال این دو باید با تاکتیک‌هایی مانند گرفتن بک‌لینک از سایت‌هایی که اعتبار دامنه بالاتری نسبت به خودشان دارند، شانس خودشان را برای رتبه‌گیری افزایش دهند. این تاکتیک‌ها دقیقا همان تمرین و غذای خوب برای بارون و کوهن هستند.

معمولا کسانی که با اعتبار دامنه آشنایی ندارند، هدف خود را گرفتن امتیاز 100 می‌گذارند و می‌خواهند این امتیاز بسیار بالا را با گذشت زمان به دست آورند. در حالی که نمره 100 اعتبار دامنه، کمی دست نیافتنی به نظر می‌رسد. سایت فیسبوک اعتبار دامنه 100، آمازون اعتبار دامنه 96 و ویکی‌پدیا اعتبار دامنه 86 دارد.

قطعا سایت شما نمی‌تواند این سایت‌ها را از نظر اعتبار دامنه شکست دهد، به همین دلیل باید اعتبار دامنه‌ی خودتان را با سایت‌های مشابه خودتان بسنجید و سعی کنید اعتبار دامنه‌ی خود را افزایش دهید تا شانس رتبه‌گیری سایت خودتان را بالا ببرید. شما می‌توانید با افزایش تعداد لینک‌های خارجی باکیفیت و لینک‌های ورودی خوب از سایت‌هایی با اعتبار دامنه بالاتر از شما، شانس خود را در رتبه‌گیری در صفحه نتایج جست‌وجو یا یک کلمه کلیدی خاص بهبود ببخشید.

این را در ذهن خود داشته باشید که اگر شرایط تغییر کند، برای مثال الگوریتم‌های گوگل یا پارامترهای MOZ تغییر کنند، شرایط گرفتن امتیاز دامنه هم تغییر می‌کند؛ اما حتی اگر شرایط هم تغییر کند سایت آمازون و فیسبوک از شما بهتر خواهند بود و شما باید سعی خود را بکنید تا از رقیب‌های واقعی خود بهتر باشید نه فیسبوک و آمازون!

اعتبار دامنه در برابر اعتبار پیج

اعتبار دامنه (DA) با اعتبار صفحه (PA) تفاوت دارد.

برای استفاده‌ی هر چه بهتر از مبحث اعتبار دامنه و مزایای آن، رقیبان واقعی خود را بشناسید. کسانی که می‌خواهید با آن‌ها رقابت کنید را باید زیر نظر داشته باشید به همین دلیل می‌توانید از ابزارهای MOZ برای سنجش و مقایسه‌ی خود با رقیبان استفاده کنید.

  1. رقیبان خود را از نظر اعتبار دامنه با خود مقایسه کنید.
  2. لینک‌ها، صفحات، محتواهای برتر، کلمات کلیدی و دیگر پارامترهای وب‌سایت رقیب را با سایت خود بسنجید.
  3. محتواهای باکیفیت سایت‌‎تان که در رتبه‌های بالا صفحه نتایج جست‌وجو هستند را بیابید و از نظر سئو آن‌ها را ارتقا دهید. این محتواها را در پلتفرم‌های مختلف ارائه و تبلیغ کنید.
  4. سئو کلی سایت خود را بهبود ببخشید تا اعتبار دامنه‌ی شما نیز بهبود یابد.
  5. از استراتژی‌های لینک‌سازی و بک‌لینک گرفتن از سایت‌هایی با اعتبار دامنه بالاتر نسبت به شما، غافل نشوید.

وقتی صحبت از دامنه می‌کنیم، مبحث دیگری به نام اعتبار صفحه (Page Authority) هم مطرح می‌شود. اعتبار دامنه، رتبه‌گیری کل دامنه و زیردامنه‌هایت‌ان در صفحه نتایج جست‌وجو را پیش‌بینی می‌کند اما اعتبار صفحه، قدرت هر صفحه را به صورت تکی از نظر رتبه‌گیری می‌سنجد.

توضیحات فنی اعتبار دامنه

اعتبار دامنه براساس اطلاعات Link Explorer شرکت MOZ است که از چندین پارامتر برای محاسبه استفاده می‌کند. در واقع برای محاسبه‌ی واقعی اعتبار دامنه از مدل machine learning استفاده می‌شود تا بهترین الگوریتم را برای تطابق اطلاعات لینک شما در مقایسه با هزاران هزار نتیجه جست‌وجو که MOZ از آن‌ها به عنوان مقیاس استفاده می‌کند، پیش‌بینی کند.

از آن‌جا که اعتبار دامنه براساس محاسبات machine learning است، امتیاز اعتبار دامنه شما همیشه نسبت به اطلاعات استفاده شده در محاسبات بین کمتر یا بیشتر نوسان دارد. برای مثال اگر فیسبوک یک میلیون لینک جدید اضافه کند، اعتبار دامنه و اعتبار صفحه شما نسبت به فیسبوک به همان نسبت کاهش پیدا می‌کند. پس همیشه به یاد داشته باشید که از اعتبار دامنه به عنوان یک معیار نسبی سنجش تعداد لینک‌های خود نسبت به دیگر سایت‌ها استفاده کنید، نه یک معیار مطلق که به کارهای سئویی شما امتیاز می‌دهد و آن را تایید می‌کند.

چرا اعتبار دامنه شما تغییر می‌کند؟

اعتبار دامنه بر اساس پارامترهای بسیار مختلفی محاسبه می‌شود، پس اگر تغییری در هر یک از پارامترها ایجاد شود می‌تواند بر روی امتیاز و نمره اعتبار دامنه‌ی شما تاثیر داشته باشد و آن را تغییر دهد. اگر اعتبار دامنه‌ی شما بالا یا پایین شد می‌تواند دلایل مختلفی مانند زیر داشته باشد:

  1. رشد پروفایل لینک‌های شما در وب ایندکس MOZ هنوز ثبت نشده است.
  2. سایت‌هایی که اعتبار بالاتری دارند رشد لینک چشمگیری داشته‌اند، به همین دلیل روی اعتبار دامنه شما تاثیر گذاشته است.
  3. شما از سایتی لینک گرفته‌اید که تأثیری در رتبه‌گیری در موتور جست‌وجو گوگل نداشته است.
  4. شرکت MOZ دامنه‌های لینک‌شده‌ی کمتر یا بیشتری نسبت به قبل به دامنه‌ی اصلی شما پیدا کرده است.
  5. اعتبار دامنه شما پایین است و نوسان دارد.

بیشتر بخوانید: سئو چیست؟

جمع‌بندی

در نهایت اعتبار دامنه به عنوان یک معیار نسبی برای مقایسه‌ی سایت‌ها با همدیگر استفاده می‌شود تا شما با دید و اطلاعات بهتری سئو سایت خود را ارتقا ببخشید و شاید نتیجه‌ی بهتری در رتبه‌گیری در صفحه نتایج جست‌وجو داشته باشید.

امیرحسین سربیشه
امیرحسین سربیشه

از تخصص‌های امیرحسین نوشتن مقدمه‌ها و متن‌های عجیب و جذاب است. یعنی می‌تواند از ترکیب خاویر زانتی، رستوران و طوفان کاترینا مقدمه‌ای بسازد که همه را به خودش جذب کند. علاوه بر این دانش سئویی دارد و در بخش محتوای سئویی به منتوریکس کمک می‌کند.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف