با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

الگوریتم های گوگل

سینا یوسفی
سینا یوسفی
10:15، 1399/12/27
الگوریتم های گوگل
1 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

الگوریتم های گوگل


فضای اینترنت بیشترین شباهت را به دنیای خیال انگیز فیلم‌ها و کارتون‌ها دارد. گاهی مانند جنگل تارزان پُر از موش کور، کبوتر و مرغ مگس‌خوار می‌شود، گاهی به سادگی برت در کارتون برت و ارنی و گاهی مانند جک اسپارو در دزدان دریایی کارائیب! برای باقی ماندن در این دنیای شگفت انگیز، به چیزی بیشتر از شانس نیاز دارید. با منتوریکس همراه باشید تا شما را سوار کَشتی خیال کنیم و به جهان گوگل ببریم. در این مقاله با تمام الگوریتم های گوگل آشنا خواهید شد.

تاریخ نام به‌روزرسانی توضیحات
2011 Panda مقابله با محتواهای ضعیف و کپی شده
2012 Penguin مقابله با لینک‌های نامعتبر و تقلبی
2013 Hummingbird درک بهتر معنای جستجو‌ها و نیازهای کاربر
2014 Pigeon بهبود جستجوهای محلی
2015 Mobile Friendly ارجحیت به وب‌سایت‌هایی که برای موبایل بهینه شده‌اند
2016 Possum تغییرات در نتایج جستجوی محلی
2018 Medic تمرکز روی اعتبار سایت‌های پزشکی، سرمایه‌گذاری و آموزشی
2019 BERT بهبود درک متون با استفاده از مدل‌های زبانی پیشرفته
2017 تاکنون Core Updates

آپدیت‌های هسته گوگل، جهت نمایش بهتر نتایج به کاربران، سالانه انجام می‌شود

 

16. به روز رسانی رتبه‌بندی Passage

الگوریتم Passage از فوریه ۲۰۲۱ تنها برای سایت‌های انگلیسی زبان فعال شد. بنا به گفته گوگل تنها ۷% جستجو‌ها از این به روز رسانی اثر می‌پذیرند. هدف اصلی این به‌ روز رسانی، کمک به صفحات با محتوای طولانی است، تا بسته به محتوای قسمت‌های مختلف از صفحه رتبه‌بندی شوند. البته هنوز راهنمای مشخصی از سوی گوگل برای بهینه سازی این به روز رسانی منتشر نشده است.

تنها می‌توان توصیه کرد تا همچنان روی تولید بهترین محتوا، سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی تمرکز داشته باشید. رتبه‌بندی Passage نوع جدیدی از ویژگی‌های نتایج جستجو را معرفی نمی‌کند و تنها نیاز است تا به بعضی از عناوین و پاراگراف‌ها، معنا و ساختار ساب تاپیک‌ها در یک محتوای گسترده توجه بیشتری داشته باشید.

الگوریتم Passage

15. به روز رسانی هسته اصلی دسامبر ۲۰۲۰

در روز سوم دسامبر ۲۰۲۰ گوگل به روز رسانی الگوریتم هسته خود (آپدیت جدید دسامبر 2020 گوگل) را همانند چند بار گذشته اعلام کرد. بسیاری از متخصصان سئو سایت به وجود تغییراتی در نتایج موتورهای جستجو اشاره کردند، البته ممکن است این تغییرات به آپدیت هسته اصلی ارتباطی نداشته باشد. اما یک سوال همچنان بی پاسخ مانده است.

چرا گوگل باید در فصل خرید تعطیلات آخر سال دست به انجام چنین به ‌روز‌ رسانی بزرگی بزند؟ تاثیر این به‌ روز رسانی بر روی سایت‌ها هنوز نامشخص است، زیرا بازه‌های مختلفی از سود و ضرر توسط کسب و کارهای مختلف گزارش شده است. منتوریکس در ارائه خدمات seo، با توجه به جدیدترین به روز رسانی های هسته گوگل، برنامه ریزی می کند.

به روز رسانی هسته گوگل

14. به روز رسانی الگوریتم هسته

هدف اصلی الگوریتم هسته (که از سال ۲۰۱۹ معرفی شده است)، بهبود مسیر موتورهای جستجو برای ارزیابی کلی سایت‌هایی است که محتوای با کیفیت تولید می‌کنند. در واقع تغییرات الگوریتم جستجوی گوگل به طور روزانه انجام می‌شود. اما تنها به‌روز رسانی‌های بزرگ (که ممکن است به روی SERP تاثیر داشته باشند) اعلام می‌شوند.

از طریق تب Target Keywords > Rank Tracking، روی تب SERP Analysis در پایین صفحه کلیک کنید و آمار آن را به شکل نمودار ببینید. با کلیک بر روی هر نقطه از نمودار می‌توانید نوسانات SERP را برای کلمات کلیدی مشاهده کنید.

به طور معمول توضیح دقیقی برای چگونگی اثرگذاری تغییرات الگوریتم گوگل روی سایت شما وجود ندارد. به همین دلیل نمی‌توان هیچ راه حل سریع و مشخصی برای رفع مشکلات احتمالی معرفی کرد. اما وبمسترها توصیه می‌کنند تا یک چک لیست از نکات مهم برای نگهداری محتوای سایت به روی مسیر درست تهیه کنید. به طور خلاصه شما باید محتوای منحصر به Fred به روز و با کیفیتی را برای به دست آوردن مخاطبان با ارزش واقعی تولید کنید.

با شرکت در دوره دیجیتال مارکتینگ منتوریکس، یک دیجیتال مارکتر حرفه‌ای شوید.

13. به روز رسانی جلوگیری از اسنیپت‌های تکراری

هدف اصلی این به روز رسانی، جلوگیری از نمایش آدرس‌هایی در صفحه اول جستجوی ارگانیک است، که از دو اسنیپت مشابه استفاده می‌کنند. این‌که می‌خواهید از ویژگی اسنپیت استفاده کنید یا می‌خواهید جایی در بین نتایج صفحه اول داشته باشید، به خودتان بستگی دارد. به‌روز رسانی الگوریتم رتبه‌بندی اسنپیت تنها یک بار رخ می‌دهد و روی 100 درصد نتایج تاثیر می‌گذارد.

بر اساس این الگوریتم صفحات با اسنپیت قوی برای کلمات کلیدی مشخص، رتبه‌بندی می‌شوند. شما می‌توانید از طریق ابزار Rank Tracker تاریخچه SERP را ذخیره کنید تا در صورتی که سایت شما وارد ویژگی اسنیپت برای یک کلمه کلیدی مشخص شد، هشدار دریافت کنید. در ماژول Target Keywords به تب Ranking Keywords > Ranking Progress رفته و جای تب Rank Progress را با Rank History سوییچ کنید.

به روز رسانی BERT گوگل

12. BERT

BERT یکی دیگر از الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل است که به این موتور جستجو کمک می‌کند تا محتوا را همانطور که در گفتگوی محاوره وجود دارد درک کند. BERT یک تکنیک دیپ لرنینگ (deep-learning) است که برای پردازش زبان طبیعی استفاده می‌شود.
هدف گوگل از معرفی الگوریتم BERT، تفسیر و درک محتوا بر اساس آن چیزی است که کاربر انسانی درون وب جستجو می‌کند.

از زمان توسعه دستیار جستجوی صوتی این تکنیک نیز در الگوریتم رتبه‌بندی قرار گرفته است. گوگل از BERT به ‌عنوان یکی از جهش‌های بزرگ در ۵ سال گذشته نام برده است.

اولین به روزرسانی BERT با زبان انگلیسی منتشر شد و در حال حاضر ۷۰ زبان مختلف را پشتیبانی می‌کند. قرار است این الگوریتم روی ۱۰ درصد از کوئری‌های جستجو اثر داشته باشد. برای در امان ماندن از پنالتی‌های به روزرسانی BERT اولین قدم تحقیق کلمات کلیدی برای شناسایی مخاطبان است.

11. به روزرسانی هسته تندرستی

هدف اصلی این به‌روزرسانی، بهبود نتایج نشان داده شده مطابق قصد و نیاز کاربر است. عمده تغییرات این الگوریتم در کسب‌وکارهای درگیر با سلامت و تندرستی مردم (مانند بهداشت و تناسب اندام) احساس شد.

این الگوریتم می‌تواند بر رتبه‌بندی صفحاتی که از کلمات کلیدی متنوع برای جذب کاربران بیشتر ساخته شده‌اند، تاثیر داشته باشد. برای آن‌که بخواهید از این به‌‌روز رسانی به سود خود استفاده کنید، تنها کافی‌ست 3 نوع کوئری را در ذهن داشته باشید:

  • جستجوهای اطلاعاتی (چرا، چگونه، کجا)
  • پژوهشی (مقایسه، بررسی، انواع)
  • مبادله‌ای (سفارش، دریافت، خرید)

احتمالاً برای آن‌که بفهمید کاربرانتان دقیقاً چه چیزی را در میان صفحات سایت جستجو می‌کنند، به جستجوی عبارات کلیدی بلند نیاز پیدا کنید. شما باید این عبارات کلیدی را به ترتیب نیاز کاربر بهینه کنید.

الگوریتم سرعت سایت گوگل

10. به روز رسانی سرعت

این به روزرسانی در جولای ۲۰۱۸ معرفی شد و هدف آن تقویت کردن صفحات موبایل فرندلی است. در صورتی که صفحات سایت شما در موبایل به کندی لود می‌شود، امتیاز کمی را از گوگل دریافت خواهید کرد.

بنا بر آن چیزی که گوگل منتشر کرده، سرعت صفحه یک فاکتور کلیدی در امتیاز دادن به صفحات موبایلی است. می‌توانید برای حل مشکلات مربوط به این به ‌روز رسانی، ابتدا سرعت بالا آمدن صفحات سایت خود را در موبایل بررسی کنید. پس از آن که از ایرادات و مشکلات تمامی صفحات با خبر شدید، باید آن‌ها را رفع کنید تا از پنالتی گوگل در امان بمانید.

9. به روز رسانی Fred

در سال ۲۰۱۷ الگوریتم Fred برای فیلتر کردن نتایج جستجوی بی‌کیفیت که هدفشان کسب درآمد، تبلیغات و گرفتن امتیاز شرکت‌های واسطه بود، معرفی شد. در صورتی که از محتوای بی‌ارزش یا تبلیغات محور در سایت خود استفاده می‌کنید، ممکن است دچار این پنالتی شوید. در ابتدا الگوریتم Fred بیشتر روی محتواهای بی‌ارزش و بی‌کیفیت بلاگ‌ها اثر گذاشت.

برای آن‌که بخواهید سایت خود را از پنالتی‌های الگوریتم Fred در امان نگه دارید، بهتر است در ابتدا راهنمای گوگل وبمستر را مطالعه کنید. پس از آن باید محتوا‌های بی‌کیفیت یا با تعداد کلمات بسیار پایین را به روز کرده و به جای آن‌ها از محتواها و اطلاعات مرتبط متناسب و مفید استفاده کنید.

الگوریتم موش کور گوگل

8. به روز رسانی Possum

به‌ روز رسانی Possum در سپتامبر ۲۰۱۶ معرفی شد و توانست بر اساس موقعیت مکانی کاربر نتایج بهتر و مفیدتر را به او نشان دهد.
این الگوریتم به کسب‌وکارهای مشابهی که از یک آدرس فیزیکی استفاده می‌کنند، نمره منفی می‌دهد. از طرفی کسب و کارهای رقیبی که در نزدیکی یکدیگر و مکان کاربر هستند، ممکن است در نتایج اولیه نشان داده نشوند.

قبل از این به روز رسانی، در صورتی که کسب و کار شما به شکل فیزیکی در شهر هدفتان حضور نداشت، موتور جستجو به سختی شما را در میان نتایج نشان می‌داد. اما در حال حاضر اینطور نیست و گوگل کسب‌وکارهایی که خارج از محدوده مکانی وجود دارند را تقویت می‌کند. می‌توانید با گسترش کلمه کلیدی محلی از پنالتی این الگوریتم در امان بمانید.

7. الگوریتم RankBrain

الگوریتم RankBrain از سال ۲۰۱۵ لانچ شد و کمک می‌کرد نتایج بهتری بر اساس ارتباط و یادگیری ماشین به کاربر نشان داده شود. این الگوریتم به گوگل در شناخت بهتر سوالات و نشان دادن نتایج بهتر متناسب با پرسش‌ها کمک می‌کرد. البته در این بین ممکن بود این ویژگی برای بعضی از پرسش‌های خاص ضعیف عمل کند.

در ابتدا گوگل RankBrain را سومین فاکتور مهم برای رتبه‌بندی نتایج اعلام کرد. این رتبه‌بندی تا حد زیادی به عوامل پایه‌ای سئو مانند لینک‌های داخلی و خارجی، بهینه سازی صفحات و... وابسته است.

برای استفاده بهتر از الگوریتم RankBrain تنها کافی‌ست به فاکتورهای تجربه کاربری در گوگل آنالیتیکس مانند Bounce Rate و Session Duration توجه کنید.

6. آپدیت موبایل فرندلی

این آپدیت برای اطمینان گوگل از صفحات بهینه شده برای دستگاه‌های تلفن همراه و مرتب سازی آن‌ها بر اساس بهترین‌ها در جستجوهای موبایلی منتشر شد. البته ممکن بود نسخه مرورگر یا سیستم عامل موبایل در کیفیت جستجو‌ها تاثیر گذار باشد.

موبایل فرندلی بودن سایت در گوگل

الگوریتم موبایل فرندلی در کنار بسیاری از الگوریتم‌های دیگر و با همکاری آن‌ها کار می‌کند. می‌توانید با گرفتن آزمایش موبایل فرندلی بودن سایت‌تان، از ایرادات مشکلات و امتیاز گوگل به هر صفحه از سایت خود مطلع شوید.

5. به روز رسانی Pigeon

این به‌روزرسانی که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، نتایج جستجوی محلی را بر اساس محتوای باکیفیت و مرتبط، امتیاز بندی می‌کرد. مطابق با این الگوریتم نتایجی به کاربر نشان داده می‌شود که به موقعیت مکانی او نزدیک‌تر باشد.

الگوریتم کبوتر حد واسط بین الگوریتم محلی و الگوریتم اصلی جستجو است و دقیقاً همان فاکتور‌های سئو که برای رتبه‌بندی محلی و غیر محلی نتایج گوگل استفاده می‌شود، برای آن کاربرد دارد.

می‌توانید با بهینه سازی در سطح صفحات خود و درست کردن صفحهGoogle My Business رتبه خود را بهبود ببخشید.

4/ الگوریتم مرغ مگس‌خوار

این الگوریتم نتایج مرتبط بهتری را با درک عمیق‌تر از معنای واقعی جستجوی کاربر به دنبال داشت. بعد از به وجود آمدن این الگوریتم، نتایج جستجو به قصد اصلی کاربر بسیار نزدیک شدند.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

بدون در نظر گرفتن اهمیت کلمات کلیدی در کوئری‌های کاربر، الگوریتم مرغ مگس‌خوار تمرکز بیشتری روی معنای پشت هر پرسش گذاشت. پس از به وجود آمدن این الگوریتم، صفحاتی که چگالی کلمات کلیدی بسیار بالایی داشتند، نمره منفی و پنالتی دریافت کردند.

3. به روز رسانی دزد دریایی

هدف اصلی گوگل در معرفی به روز رسانی دزد دریایی در آگوست ۲۰۱۲، باز پس گیری امتیاز به صفحاتی بود که از محتواهای غیریونیک و بدون کپی رایت استفاده می‌کردند. در این صورت اگر محتوایی را به شکل کپی و بدون ذکر منبع اصلی در سایت خود منتشر می‌کردید، دچار پنالتی می‌شدید.

این محتوا‌ها ممکن است شامل فیلم‌ها، آهنگ‌ها و کتاب‌هایی باشد که در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. برای در امان ماندن از این پنالتی باید محتوای یونیک و اورجینال تولید کنید.

2/ به روز رسانی پنگوئن

این الگوریتم اولین بار در آپریل ۲۰۱۲ معرفی شد و تا امروز به روزرسانی‌های دیگری به روی آن انجام شده است.

کار الگوریتم پنگوئن، باز پس گرفتن امتیاز‌های داده شده از سمت گوگل به سایت‌های با لینک داخلی یا خارجی اسپم است. خصوصاً سایت‌هایی که از تاکتیک لینک‌های دستکاری شده برای بالا بردن رنک گوگل استفاده می‌کردند.

الگوریتم پنگوئن گوگل

دریافت لینک‌های خارجی از سایت‌های اسپم، لینک از سایت‌های غیرمرتبط و لینک‌های پولی از جمله کارهایی بود که سریعاً توسط گوگل به عنوان پنالتی شناخته می‌شد.

1. به روزرسانی پاندا

اولین به روز رسانی پاندا گوگل در فوریه ۲۰۱۱ منتشر شد و بر طبق آن محتوا‌های بی‌کیفیت، اسپم یا کوتاه نمره منفی می‌گرفتند. در صورتی که شما از متن کپی شده، دستکاری شده، بسیار کوتاه، اسپم یا با چگالی کلمات کلیدی بسیار بالا استفاده کنید، دچار پنالتی الگوریتم پاندا خواهید شد.

بهترین کار برای رفع احتمال پنالتی، بررسی تمامی محتواهای سایت است تا از کپی نبودن آن‌ها اطمینان پیدا کنید. علاوه بر آن، محتوا‌های کوتاه، بی‌کیفیت و غیرمفید را بهینه کنید.

الگوریتم های گوگل

سخن پایانی

جهان گوگل مانند جهان واقعی، هر روز در حال گسترش و بزرگ‌تر شدن است. هر روز حیوانات جدید و شخصیت‌های تازه، وارد این جهان شده و باید برای رقابت در دنیای اینترنت، با آن‌ها آشنا شوید.

چالش‌های زیادی برای گرفتن رتبه ۱ گوگل وجود دارد که باید از پس همه‌ی آن‌ها بر بیاید. رضایت کاربر می‌تواند اثر مهمی در امتیازدهی گوگل داشته باشد، اما همه چیز نیست. چک لیست فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل در سال 2021 را تهیه کرده و سایت‌تان را با استفاده از آن بهینه‌سازی کنید، تا توجه جهان گوگل نیز به شما جلب شود. از سیر تحولی الگوریتم‌های گوگل اطلاع داشتید؟ به نظرتان پیشرفت در سئو چقدر به اطلاع داشتن از این الگوریتم‌ها بستگی دارد؟

اگر این مطلب را دوست داشتید، آشنایی با جدیدترین معیار رتبه‌بندی گوگل در سال 2021 یعنی core web vitals را از دست ندهید. تا به حال به دریافت مشاوره دیجیتال مارکتینگ فکر کرده‌اید؟

سینا یوسفی
سینا یوسفی

سینا کارشناس سئوی on page منتوریکس و متخصص سئو کردن محتواهای سایت است. علاوه بر این، شخصیت طنازش در میم‌های منتوریکس حسابی کمک‌مان کرده.

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
مهشید شیخی
1400/04/13
من شماره 13 رو خوب متوجه نشدم.. اگه با یه مثال توضیح می دادین خیلی خوب بود.
پاسخ...
تیم منتوریکس
1400/04/22
سلام، پیشنهاد می‌کنیم مطلبی که در آدرس https://digitalmentorx.com/news.cfm?id=85 هست رو بخونید تا بیشتر با اسنیپت‌ها آشنا بشید.
ملیکا
1400/03/09
عالی و کامل سپاس از تیم خوبتون
پاسخ...
تیم منتوریکس
1400/03/10
خوشحالیم که براتون مفید بوده و ممنون که نظرتون رو برامون نوشتید.
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف