با این کار جزو نفرات اول دوره GA4 منتوریکس هستید. با شما در ارتباط هستیم :)
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب الکترونیکی رایگان

برو مرحله بعدی
  • 1
  • 2
  • 3
دوست عزیز
برای ارسال کتاب به ایمیل و شماره موبایل شما نیاز داریم.
برو مرحله آخر
  • 1
  • 2
  • 3
کتاب شما آماده است، دکمه دریافت لینک دانلود را بزنید.

لینک دانلود به شما ایمیل و پیامک شد.

هر چه باید درباره تایتل و متای دیسکریپشن بدانید
اپول اسدی
اپول اسدی
16:57، 1401/02/07
هر چه باید درباره تایتل و متای دیسکریپشن بدانید
2 رای    میانگین 5.0/5
لطفا شما هم امتیاز بدهید!

هر چه باید درباره تایتل و متای دیسکریپشن بدانید


در این قسمت به مهم‌ترین قسمت تکنیکال سئو سایت پرداخته‌ایم؛ یعنی تگ تایتل و متای دیسکریپشن. در این جا توضیح داده‌ایم که این دو تگ چه نقشی در سئو دارند: 

تگ تایتل چیست؟

تصور کنید که در کتابخانه‌ای به عظمت کتابخانه‌ی سریال هری پاتر قدم می‌زنید؛ کتابخانه‌ای هزارتو و هزار طبقه. در این کتابخانه به دنبال کتاب "حسن کچل و 40 دزد بغداد" هستید. اما دو مشکل جدی دارید: روی نیمی از کتاب‌ها اصلا اسمی ننوشته و باقی کتاب‌ها هم نوشته "حسن". چه حال و حسی خواهید داشت؟ احتمالا کلی بد و بیراه نثار کتابدار خواهید کرد و کتابخانه را ترک خواهید کرد.

حال و روزگار گوگل هم در بررسی بسیاری از وب‌سایت‌ها در همین وضعیت اسفناک قرار می‌گیرد. یعنی چه؟ بگذارید شفاف کنیم:

هر صفحه که برای تبلیغ در گوگل منتشر می‌کنیم مانند یه کتاب یا مقاله جدید است و گوگل اولین کاری که می‌کند این است که سراغ اسم‌شان می‌رود. این همان TAG TITLE است. تگ تایتل جایی در لایه‌های SOURCE سایت هر صفحه است. آیا لازم است که برنامه‌نویس باشیم که تگ تایتیل را تعریف کنیم؟ خیر. تقریبا تمامی سایت‌ها امکانی دارند که به مدیر وبسایت اجازه می‌دهد که در حین انتشار صفحه‌ای جدید اسمش را تعیین کنند.

حالا فرض کنید که شما یک وب سایت فروش کتاب آنلاین هستید که از قضا کتاب "حسن کچل و 40 دزد بغداد" را هم می‌فروشید. اما نیمی از صفحات وب سایت شما نامش حسن و نیمی دیگر بی‌نام است. مطمئن باشید که بعید است کسی شما را در کتابخانه‌ی هری پاترگونه‌ی گوگل پیدا کند.

چرا اسم مهم است؟

  1. از نظر گوگل صفحاتی که بی‌نام هستند یا نام تکراری دارند، فاقد اهمیت یا گیج‌کننده هستند. وقتی که مطلب منتشر شده نامی ندارد که صدایش کنند احتمالا بی‌ارزش است. ضمناً شما با نام‌گذاری صحیح صفحات آدرس شفاف و صحیحی از مطالب موجود در صفحه به ربات‌های گوگل می‌دهید و کمک می‌کنید که این ربات‌ها سایت شما را بهتر پیدا کنند و بفهمند.
  2. تگ تایتل برای جلب نظر کاربران هم بسیار مهم است. چون کاربران در صفحه نتایج گوگل یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که از سایت شما می‌بینند همین تگ تایتل شماست. نام صحیح و جذاب برای این که کاربر را به سمت کلیک کردن سوق بدهد حیاتی است.

تایتل
تایتل‌های این عکس را بخوانید

تگ تاتیل چه "اندازه" باید باشد؟

بسیار از منابع معتقدند که تگ تایتل باید 60 کارکتر باشد.

آیا اختلاف نظری در میزان وجود دارد؟ بله. دلیل اصلی این است که اندازه از تعداد کارکتر مهم‌تر است و اگر دقیق‌تر بخواهیم بگوئیم 600 پیکسل است. توضیح این که برخی از واژه‌ها اندازه بزرگتری دارند. مثلا حرف "ک" بسیار عریض‌تر از "ا" است.

حالا اگر بیشتر از 60 کارکتر شود چه می‌شود؟ مانند تصویر زیر بیشتر از این مقدار، آن را به صورت نقطه‌چین نشان می‌شود.

چگونه تایتل بنویسم؟

نوشتن تایتل خوب تلفیقی از هنر و تکنیک و بهینه سازی نرخ تبدیل است؛ مثل آشپزی. یعنی شامل دستورپختی (همان بایدها و نبایدها) است و یه شم خوب که مزه دهان کاربران گوگل را بشناسد. ما اول از باید‌ها و نبایدها شروع می‌کنیم.

هر صفحه باید تایتل یکتای خود را داشته باشد. یعنی نمی‌شود اسم 10 صفحه از وب سایت ما حسن باشد یا بی‌نام باشد.

توالی تایتلی که انتخاب می‌کنید بسیار بسیار مهم است. یعنی اگر فروشگاه کتاب آن لاین هستید روش غلط و صحیح تایتل صفحه کتاب حسن کچل و 40 دزد بغداد به شکل زیر است:

  • غلط: فروشگاه کتاب آنلاین – کتاب حسن کچل و 40 دزد بغداد
  • درست: کتاب حسن کچل و 40 دزد بغداد – فروشگاه کتاب آنلاین

در دو حالت بالا، دومی شانس بسیار بهتری برای سئوی کتاب حسن کچل دارد.

یا اگر هدفتان این است که واژه "تور قشم" را سئو کنید، بهتر است از به کاربردن تایتیل "تور جزیره قشم" پرهیز کنید.

تایتل باید با محتوای صفحه ارتباط مستقیم و شفاف داشته باشد. در این مورد گوگل بسیار سختگیر است.

مثلا اگر تایتل صفحه دوچرخه کودک است، اگر محتوای صفحه در این باره نباشد و مثلا فقط عکس‌ها و مطالب درباره دوچرخه بزرگسالان باشد، اگر حتی برای مدتی در سئو پیشرفت کرده باشیم، به زودی جایگاه را از دست خواهید داد.

کوتاه بودن تایتل به نوعی خودزنی است. از دو جهت: گوگل آدرس کمتری برای پیدا کردن ما دارد و همینطور احتمال اینکه موس کاربر به روی تایتل ما برود و کلیک کند کمتر و کمتر می‌شود.

سابقاً تکرار مکرر کلمات کلیدی در تایتل یکی از بهترین روش‌های سئو بود؛ اما اکنون چنین کاری شما را از چشم گوگل می‌اندازند.

متا دیسکریپشن 

برای خرید کتاب و فیلم توضیحاتِ پشت جلد را خوانده‌اید؟ احتمالا یکی از مهم‌ترین معیارهای شما برای انتخاب، همین توضیحات خلاصه بوده است؟ اگر این توضیحات را به دنیای وب ببریم همان تعریف "متای دیسکریپشن" را فهمیده‌ایم.

متای دیسکریپشن همان چکیده‌ی خلاصه یک صفحه منتشر شده در وب است. این چکیده قصد دارد که بازگو کننده داستان داخل صفحه باشد. هنر نویسنده‌ی چکیده این است که چیزی بنویسد که مخاطب و کاربر را تشویق به خرید کند. اینجا به جای خرید هدف ما نویسنده کلیک است.

برای دریافت خدمات تخصصی سئو و مشاوره دیجیتال مارکتینگ وبسایت، جهت بهبود و رشد رتبه های سایتتان در گوگل، با آژانس دیجیتال مارکتینگ منتوریکس در ارتباط باشید.

متای دیسکریپشن را کجا می‌بینیم؟

متای دیسکریپشن را در صفحه نتایج گوگل می‌بینیم. مثل همان عکس بالا. پایین‌تر از تایتل با فونت رنگ مشکی نمایش داده می‌شود که توضیحات مختصری درباره محتوای صفحه است. 

متای دیسکریپشن چند کارکتر است؟

این هم از آن موضوعات است که گه‌گاه تغییر می‌کند و حتی اتفاق نظر جدی در آن وجود ندارد. اما عموم علمای سئو پیشنهادشان 165 کارکتر است. (در سال 2018 این مقدار به 320 رسید و دوباره بازگشت)

چگونه متای دیسکریپشن بنویسیم؟

همانطور که یک نویسنده چکیده کتاب را می‌نویسد. در عین این که داستان را توضیح می‌دهد باید بتواند ایجاد کنجکاوی یا نیاز بکند. این که کاربر متوجه شود این صفحه می‌تواند پاسخ خوبی برای جستجویش باشد. در این جا چند تکنیک پیشنهاد داده‌ایم:

  • حتما کلمات کلیدی را در متای دیسکریپشن قید کنید. به نوعی که حتی المقدور خوانایی و روان بودن متن بهم نریزد. 
  • از استفاده فراوان از نقطه، ویرگول، خط تیره پرهیز کنید. به جای آن یک جمله تقریباً روان بنویسید. 
  • سعی کنید کنجکاوی را در کاربر ایجاد کنید. شاید با پرسیدن و استفاده از جملات سوالی این کار را بهتر انجام دهید. 
  • اگر می‌توانید کاری کنید که متای دیسکریپش شما به گونه‌ای Call to Action داشته باشد. 
  • هرگز قسمتی از متن را به عنوان متای دیسکریپشن کپی نکنید. 
  • ویژگی‌ها و مزیت‌های محصول و یا محتوای‌تان را داخل متا دیسکریپشن بیاورید. 
اپول اسدی
اپول اسدی

اپول از اون مَلغمه‌های عجیب و غریبه. اسمِ عجیب و علایق عجیبی که به راحتی رویش نمی‌شه به دیگران بگه. ضمنا اپول مبتلا به سندروم "دل بی‌قرار داریم ما" هم هست. یعنی چند زبان بلده، چند تا ساز می‌زنه و چند تا رشته هم خونده. با این حال وقتی درباره معماری و رقصِ معاصر حرف می‌زنه، مثل طرفداران دو آتیشه ملوان انزلی رگ غیرتش به جوش می‌آد...

انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب‌سایت منتوریکس مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم.

ما نظرات و سوالات شما را با دقت می‌خوانیم و پاسخ می‌دهیم
ابوالفضل
1402/11/21
سلامممنون از تیمتون که یه همچین توضیح کاملی رو تو چند دقیقه گذاشته.
پاسخ...
تیم منتوریکس
1402/11/23
سلام دوست عزیز
ممنون از همراهی شما:)
فراز طهری
1402/03/23
توضیحات بسیار عالی و کامل و کمک کننده بود، ممنون
پاسخ...
تیم منتوریکس
1402/03/27
سلام همراه عزیز.
ممنون. خوشحالیم که کاربردی بوده براتون
نظرات تعداد کاراکترهای باقی مانده: 300
انصراف